Jump to content
Sign in to follow this  
KimmoH

Kahden litran arpa II

Recommended Posts

Tuo kannentiiviste on hieman kakspiippuinen juttu ja tässäkin tapauksessa olisi vuotanut oli tiivistettä tai ei. Moniin uustuotanto kansiinhan tiivistettä ei käsittääkseni tule vaan niissä on tuo "tiivistepinta" korkeampi jolloin menevät heittämällä orggisten tilalle ilman tiivisteitä ja korotusrenkaita sylinterien alle. Teoriassahan näihin kansiin tiiviste kuuluu mutta se että toimisiko paremmin ilman vai ei, siihen ei mun tieto/taito/osaaminen riitä sanomaan juuta eikä jaata. Luotan VW:n insinöörien suunnitelmiin ;) Jos tiivisteen jättäisi näistä kansista pois, niin sylinteriä pitäisi shimmata ~0,71mm ylöspäin. Sen verran tuo puristuva kannentiiviste kasvattaa korkeutta.

 

Viime talvena kun koneen kasasin, niin silloin työnsin sinne VW Heritagelta ostamani laakerit. Sekä runko- että nokkalaakerit, valmistajasta ei ole hajua. Olivat vain "Top Quality" ja "Good Quality" maininnalla eikä paketeissa lukenut mitään merkintää valmistajasta. 

 

Uusien runkolaakereiden valmistajastakaan ei ole hajua. Mutta päällepäin olivat erilaiset ja silmin nähden "vakuuttavamman" näköiset kuin koneessa olleet. Nokkaan meni tällä kertaa Silverlinet. 

 

Pelkästään tiettyä laakerivalmistajaakaan ei nyt oikein osaa syyttää, kun aiemminkin on tullut kasattua samanlaisilla "nimettömillä" koneita mitkä ovat toimineet ongelmitta. 

Share this post


Link to post

Kansi kotiutui tänään, muutaman mutkan kautta. Tiivistepinnat sipaistu suoraksi.

 

IMG_8513.thumb.jpg.5f8576449e6424d3625c4b66d939923d.jpg

 

Kansista kun lähti 0.30mm pois, niin sylintereitä piti shimmailla saman verran ylemmäs. Sylinterit olin niputtanut 0.20mm shimmeillä ja hyllyssä sattui olemaan 0.50mm shimmejä joten nyt selvittiin tuurilla eikä tarvinnut lähteä tilailemaan sopivia shimmejä. 

 

IMG_8514.thumb.jpg.178e5f3499cf517fae21c39e3137aacb.jpg

 

Siellä lepää. Vielä loput romut askarreltava paikoilleen. Jospa sitä viikonloppuna taas pöristeltäis kohti uusia vastoinkäymisiä ;)

 

IMG_8515.thumb.jpg.a236f245b04181290ca7910471e2ce61.jpg

 

Share this post


Link to post

Tajusinko oikein kuvista että tuonne jää nyt 0.30mm pykälä palotilaan kun on vaan tiiviste pinta oikaistu?

Share this post


Link to post

Jep, sitä itsekkin vähän tuumailin mutta en alkanut konepajan toteutusta kyseenalaistamaan. Jokatapauksessa matka männänpäähän on sama mitä alunperinkin vai pitäisikö olla huolissaan ?!?

Share this post


Link to post

Sitä en tiedä onko tuolla mitään merkitysta vakio moottorissa, oudoksuin vaan erikoista toteutus tapaa.

Share this post


Link to post

Heh, kukas se taas rassaa hytikkanostajia. Kaikki remontin alla olevalla puolella olevat nostajat oli pintapehmeitä joten piti ilmata uusiksi jotta sai säädettyä venttiilit kohdalleen. Alkaa muuten sujua aika rutiinilla ja nopeasti :D

 

IMG_8519.thumb.jpg.089bba1e98c1a16847ef6e649f0d174b.jpg

 

Nyt ois kone taas napin painallusta vaille valmis, jos vaikka huomenna kokeilis. Seuraavaksi sihijuomaa ja saunaa. 

 

IMG_8520.thumb.jpg.d39d94cb9dddc4a1c89208f771f6b9bc.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
10 hours ago, arvuuttaja said:

Takia minkä on asennettu 1.7 mallin huonoimmin "mixed" olevat imusarjat.?

 

Häh ? Kaikissa mun 2 litraisissa on ollut tällaiset imusarjat ja samanmoiset on kaikissa 2 litraisissa ollut mitä olen kuviakin nähnyt, niin internetissä kuin service manuaaleissa.

Share this post


Link to post

Muistelisin pelkästään noita 2.0 versioita olleen pajalla 6-7 kpl ja niissä kaikissa ne lyhyemmät imusarjat. Y-haara vähän jyrkemmässa

kulmassa, jonka jälkeen heti kaasuttimen laippa, eli toi ylös putki osuus puuttuu kokonaan.. 411/412 mallit asia erikseen (matalemmat).

Mielenkiintoinen olisi joskus nähdä ne 100hp:n 40mm solexit imusarjoineen..

Share this post


Link to post

Ne nelikymppisten imusarjat on 411/412 tyylisen lyhyet,ainakin mitä oon nähnyt. Yhdet imusarjat on ylimääräisenä nelikymppisille jos joku haluaa,kaasareita ei.

Share this post


Link to post

411/412 sarjat on tosiaan ne lyhköset. Eivät edes menis '78 bussiin orggis kaasuvivuston ja ilmanputsarin kanssa. Mopoprojektiin mulla on tulossa ne lyhkäset nurkkiin.

 

Mutta joo. Kone pärähti käyntiin, muuten hyvä mutta edelleen tyhjäkäynnillä kuului vasemmalta puolen ihan pieni säksätys. Nelosen tulpanhatun kun nyppäsee pois, niin ääni katoaa. Uudelleen kiristin vaihtimen ja ääni pieneni. Puristuspaineet on nyt OK ja mitään tsupsausta ei kannen ja sylinterin välistä kuulu joten toistaiseksi kansipuoli pitäisi olla kunnossa. 

 

Vaimentimen kun tipautin pois, niin nelosen laippa näyttäisi olevan murtunut irti putkesta. Taitaa falskata nyt tuosta välistä. Vähän kivistää... Seuraavaksi tekemään jostain romukannesta jigi ja hitsaamaan laippaa lämmönvaihtimeen.

Share this post


Link to post

Hitsasin pakosarjan laipat kuntoon ja meinasin alkuun, ennen kasausta, tilata uudet pakotiivisteet kun sellaisia ei omasta hyllystä löytynyt uusia. Noh, ei löytynyt mistään kaupoistakaan :(  Sukellus miljoonalaatikkoon ja valitsin parhaat käytetyistä. Pikku sipaisu vielä pakosarjatahnaa väliin ja lämmönvaihdin paikoilleen uusilla muttereilla. Työvoitto! Ylimääräiset tsupsuttelut katosivat, ainakin toistaiseksi \o/ Haalarit pyykkiin ja huomenna en rassaa mitään. Ens viikolla aletaan säätämään kaasareita ja pikku hipluuta sytkälle.

 

https://youtu.be/bPU5HLyW0TE

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ei voi kun hattua nostaa pitkäjänteisyydelle! Monelta ois loppunu jo mielenkiinto aika päiviä sit 😁

Share this post


Link to post

Julistetaan tämä taas kerran "valmiiksi". Käyttötuntilaskuri sanoi että pari tuntia olen jo ajellut pukissa ilman ongelmia joten nyt saa riittää ja lusikoidaan kone takaisin bussin perään. 

 

Orggis Solexit toimii loistavasti läppäakselirempan jäljiltä! Kuumanakin kone hörähtää kerta laakista käyntiin, ei tarvitse kuin starttinappulaa hipaista. Saa nähdä kauanko tätä riemua kestää ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post

Toivottavasti nyt ei ala kuulumaan säksätyksiä tai mitään muitakaan häiriöääniä, vaan ensi ajokausi on pelkkää iloa vain. Miettinyt vuoden 2019 volkkaritapahtumia?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...