Jump to content

Tyhjäkäyntiongelmaa... pict 34-3, virranjakaja murheita myös


Recommended Posts

Lampulla ja sytytysmerkeillä. 30 astetta on siis vain karkea arvio, joka ei ole todellakaan arvona uskottava. Siitäpä päättelin että akseli on pykälän pielessä, kun merkit ei satu edes sille seinälle missä niiden pitäisi olla ja kone kuitenkin käy suht siististi. Ajoakin takana kohta 100km. Täytyy käydä laskemassa käyttöakselin hampaat niin voisi karkeasti laskea astevirheen/hammas...

Link to comment

Juu ei normaalisti kyllä käyttöakselilla säädetä ennakkoa..jos jakajassa säätövara riittää niin ei pitäisi säätämisessä olla mitään ongelmaa.. Joku mättää merkkien tulkinnassa varmaan

Nyt taitaa alkaa sytytyää, monennenkohan kerran lie tämän koneen kasaamisen aikana :0 ... Jakajaa pyörittämällähän se ero korjataan. No perkele, taytyy sanoa nyt sitten. Eilen lampun kanssa pelatessa (on mallia ei säädettävä) ajoitusmerkit jäi koko ajan kammiolinjasta sen verran sivuun että ne jäivät vasemmalle laturinhihnan taakse piiloon. Oli alipaineletku kiinni tai ei. Mitä siirtymä tekee asteina, en tiedä, mutta pirusti liikaa joka tapauksessa. Jos merkkejä ajaa oikeaan linjaan, kone lakkaa käymästä. Nyt kone kay tyhjää, kulkee ja vetää ihan ok. Olen tähän asti ajanut pääasiassa pintakaasulla ja sillä kone toimii ok. Reippaammin painettaessa nyykkää hiukan ja välillä vähän röpeltää mutta lähtee heti kohta vetämään mielestäni hyvin vanhan ajan moottoriksi. Säätöä on siis joka tapauksessa vielä luvassa. Kovia kierroksia olen vielä vältellyt... En tiedä, antas olla ja ajas niiin kauan kuin menee eteenpäin ;)

Edited by ekam
Link to comment

Eilen lampun kanssa pelatessa (on mallia ei säädettävä) ajoitusmerkit jäi koko ajan kammiolinjasta sen verran sivuun että ne jäivät vasemmalle laturinhihnan taakse piiloon. Oli alipaineletku kiinni tai ei. Mitä siirtymä tekee asteina, en tiedä, mutta pirusti liikaa joka tapauksessa.

Sulla on siis sytytys nyt suurin piirtein kohdallaan ja joku ihme fiba ajoituksen mittauksen kanssa. Voisko tuommonen johtua siitä että anturi on väärässä sylinterissä tai sitten joku muu syy.

Link to comment

Joo, sytytystä tosiaan säädetään kääntelemällä jakajaa.

 

Hihnapyörän koneen puoleisessa reunassa pitäisi olla kaksi viilatun näköistä merkkiä perusennakolle, aika lähekkäin toisiaan. Oikean puoleinen on 7,5 ja vasemmanpuoleinen 5 astetta. Tyhjäkäynnillä nlin tuhannella kierroksella esim. tuo 7,5 asteen merkki pitäis olla lohkon puoliskoiden saumakohdassa ja max kierroksilla merkki asettuu lähelle kohtaa jossa hihna irtaantuu alemmasta hihnapyörästä laturille.

 

Lampun signaalijohto 1 tulpan johtoon ja jos lampun sihnaalijohdon klamöissa on nuoli niin se osoittamaan tulppaa kohti.

 

Tuossa vielä elävää kuvaa.

https://m.youtube.com/watch?v=rDXDV0ZO280

 

Edit. Videossa mielestäni on liikaa maksimiennakkoa, mutta jos merkit on suunnilleen niinkuin kirjoitin niin ei ole pahasti pielessä.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Kun sulla kerran on strobo niin katsoppa jokainen johto läpi strobon anturin kanssa että vilkuttaako tasaisesti. Kuullostaa ihan samanlaisilta oireilta kun kaverin autossa oli kun pari tulppaa oli pimeänä. Ja juu nekin oli uudet tulpat.

Link to comment

Joo, sytytystä tosiaan säädetään kääntelemällä jakajaa.

 

Hihnapyörän koneen puoleisessa reunassa pitäisi olla kaksi viilatun näköistä merkkiä perusennakolle, aika lähekkäin toisiaan. Oikean puoleinen on 7,5 ja vasemmanpuoleinen 5 astetta. Tyhjäkäynnillä nlin tuhannella kierroksella esim. tuo 7,5 asteen merkki pitäis olla lohkon puoliskoiden saumakohdassa ja max kierroksilla merkki asettuu lähelle kohtaa jossa hihna irtaantuu alemmasta hihnapyörästä laturille.

 

Lampun signaalijohto 1 tulpan johtoon ja jos lampun sihnaalijohdon klamöissa on nuoli niin se osoittamaan tulppaa kohti.

 

Tuossa vielä elävää kuvaa.

 

Edit. Videossa mielestäni on liikaa maksimiennakkoa, mutta jos merkit on suunnilleen niinkuin kirjoitin niin ei ole pahasti pielessä.

Ai niinkös se oli ;D Oma ajatuskaava ei vaan aina ole siitä yksinkertaisimmasta päästä niin menee usein (melkeen aina) mettään niin että rytisee. Näkeehän sen näistä tarinoista. =)

 

Mutta asiaan. Lampun piuhassa en ole havainnut nuolta, mutta tsekataan. Pitää koittaa säätää tyhjäkäyntiä alemmas niin näkee onko se liian kovalla tällä hetkellä. Tulpan johto on 98% varmuudella ykkönen, mutta tsekataan myös. Otan vielä kuvan hihnapyörän merkeistä niin näkee ainakin onko siinä jotain outoa. Tällä hetkellä merkit on jo aika lähellä hihnan erkaantumiskohtaa.

 

Kun sulla kerran on strobo niin katsoppa jokainen johto läpi strobon anturin kanssa että vilkuttaako tasaisesti. Kuullostaa ihan samanlaisilta oireilta kun kaverin autossa oli kun pari tulppaa oli pimeänä. Ja juu nekin oli uudet tulpat.

 

Kävin eilen joka piuhan läpi että vilkuttaa, mutta pitää katsoa vielä tarkemmin josko juku jättää kierroksia väliin. Eipä tuo suuri investointi ole vaikka hakisi kokonaan uuden sarjan. Tulppina tällä hetkellä on täälläkin suositellut tulpat, joden merkki (ehkä Bosch) ja malli on unohtunut jo tässä vaiheessa...  Ei ne ainakaan NGK:t ollu.

Edited by ekam
Link to comment

sulla varmaankin on semmonen mätänetin strobo jossa on säätöpotikka persiissä.  ainoa käyttö sille on tulppien tarkastus tanhiksen neuvomalla tavalla. kolmella tommosella zoomaillut asteikkopyörää ja yks kolmesta näytti about samaa kun ikivanha ilman säädintä oleva.  Siinä ainoossa joka näytti oikein oli vaan se potikka niin herkkä että tuulikin pyöritti sitä...

Link to comment

Aluksi tarkastaisin hihnapyörän nollakohdan tulpanreijästä vaikka kynällä männän asennosta, hihnapyörän kyljessä pitäisi olla painauma merkkinä.Säädettäviin stroboihin en usko, itse olen merkinnyt tussilla ennakkomerkit hihnapyörään.

  • Like 1
Link to comment

sulla varmaankin on semmonen mätänetin strobo jossa on säätöpotikka persiissä.  ainoa käyttö sille on tulppien tarkastus tanhiksen neuvomalla tavalla. kolmella tommosella zoomaillut asteikkopyörää ja yks kolmesta näytti about samaa kun ikivanha ilman säädintä oleva.  Siinä ainoossa joka näytti oikein oli vaan se potikka niin herkkä että tuulikin pyöritti sitä...

Laadullisesti varmaan samaa luokkaa? On tämmönen laitos ilman potikkaa.

 

Aluksi tarkastaisin hihnapyörän nollakohdan tulpanreijästä vaikka kynällä männän asennosta, hihnapyörän kyljessä pitäisi olla painauma merkkinä.Säädettäviin stroboihin en usko, itse olen merkinnyt tussilla ennakkomerkit hihnapyörään.

Tsekataan myös tämä tallin ovien avauduttua.

Link to comment

Dodii, viimein pientä puuhastelua tallissa tapahtunut. Ekassa linkissä vanhat tulpat ja pikkulapuklla tyyppi mitä meni tilalle. http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_11941_zpssmkuejyr.jpg.html?sort=3&o=0

Ovatko vanhat tulpat ok näköiset ottaen huomioon että ainakin syttö on pe*seellään?

 

Toisessa kuvassa http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_11941_zpssmkuejyr.jpg.html?sort=3&o=0 ykk 1. pytyllä niin kohdillaan kuin sen osaan tulkita. Jos kuvaa katsooo tarkkaan, kohdallaan on viiva. Se on maalattu joskus valkoisella... Mihin viivaan säädän ajoituksen? Aamupäivällä huomenissa jatkan ajoituksen kanssa pelaamista.

 

Edit. Tulpanjohtojen järjestys tarkastettu, On oikein. Myös lampun tulpanjohtoklipsistä (mikä lie virallisesti) löytyy nuoli. Osaan sen siis laittaa nyt oikein... Oletan että se oli aiemminkin tuurilla oikein, mutta ei varmaa kuvaa.

Edited by ekam
Link to comment

Toisessa kuvassa http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_11941_zpssmkuejyr.jpg.html?sort=3&o=0 ykk 1. pytyllä niin kohdillaan kuin sen osaan tulkita. Jos kuvaa katsooo tarkkaan, kohdallaan on viiva. Se on maalattu joskus valkoisella... Mihin viivaan säädän ajoituksen? Aamupäivällä huomenissa jatkan ajoituksen kanssa pelaamista.

Jep, tuo ulkokehällä oleva pyöreäpohjainen merkki on YKK-merkki. Sisäkehällä hieman oikealle näkyvä lovi on 7,5° EYKK merkki. Vakiokone ohjekirjaan mukaan ajoitetaan tähän merkkiin alipaineletku irrotettuna, mutta nyky bensalla se ei tahdo riittää, eli alipaineletku irrotettuna "pari milliä" tämän merkin oikealle puolelle kun ajoitat niin on melko hyvin kohdillaan.

Link to comment

Jep, tuo ulkokehällä oleva pyöreäpohjainen merkki on YKK-merkki. Sisäkehällä hieman oikealle näkyvä lovi on 7,5° EYKK merkki. Vakiokone ohjekirjaan mukaan ajoitetaan tähän merkkiin alipaineletku irrotettuna, mutta nyky bensalla se ei tahdo riittää, eli alipaineletku irrotettuna "pari milliä" tämän merkin oikealle puolelle kun ajoitat niin on melko hyvin kohdillaan.

 

Ok, kiitos. Mikäs noiden muiden sisäkehän viivojen funktio on? Siis kaikki nuo ohkasemmat viivat vai mahtaako olla aikojen saatossa eri askartelijoiden itse lyömiä?

Link to comment

Moottori on tehtaan vaihtomoottori ja vasen merkki miinuspuolella on ollut sytytyksen ajoitusmerkki tyhjäkäynnille.Saastemääräysten mukaan tyhjäkäynti erittäin laihallaja on vaatinut miinusennakon.Kaksitoimisella alipainekellolla varustetun jakajan kaasuttimesta lähtenyt kaksi alipainejohtoa.Jakajan ja kaasuttimen oltava alkuperäisiä pareja ja imusarjan kahdella esilämmitysputkella.Itsellä -74 vuosimallin 1300-sekasikiömoottori, huonosti toimii.

Link to comment

Moottori on tehtaan vaihtomoottori ja vasen merkki miinuspuolella on ollut sytytyksen ajoitusmerkki tyhjäkäynnille.Saastemääräysten mukaan tyhjäkäynti erittäin laihallaja on vaatinut miinusennakon.Kaksitoimisella alipainekellolla varustetun jakajan kaasuttimesta lähtenyt kaksi alipainejohtoa.Jakajan ja kaasuttimen oltava alkuperäisiä pareja ja imusarjan kahdella esilämmitysputkella.Itsellä -74 vuosimallin 1300-sekasikiömoottori, huonosti toimii.

Ok, kiitos. Tämä moottori on nyt sitten sekasikiöiden kuningas. Kammio, johon kamat on kasattu, ei taida olla tehdasvaihtomoottori. Hyllyssä on toinen kammio, jossa on niitattu moottorinumero. Kumpaankaan ei ole olemassa kakstoimista jakajaa. Pakoillaan nyt olevassa kaasarissakaan (31-4) ei ole kahta alipainelähtöä. Kone on siis kasattu kahdesta puretusta moottorista paremmat osat yhdistelemällä ja kakku on kuorrutettu uudella kärjettömällä jakajalla. Hyllystä löytyy myös osat yks reikäsen esilämmityksen kasaamiseen, ehjät yksreikäkannet, vanhan mallin öljyjäähy ja puhallinkamat jne. Noista kasaa vielä toisen kokonaisen moottorin...

 

Tänään koitan saada koneen säädöt paremmin kohdilleen.

Edited by ekam
Link to comment

No niin. Ajotus ois kohdillaan ainakin merkkien mukaan. Tyhjäkäyntiä oli ainaki reippaasti ja kaasaria ruuvaamalla jakso alkaa käymään merkkien mukaan. Nyt tosin pikkuruuvi auki luokkaa 6kierrosta ja iso ei yhtäkään... Ei taida olla sillä seinälläkään missä pitäis. Ajossa pintakaasulla menee ok, käy tyhjää mutta kaasua painaessa röpeltää prkleesti ennen kuin lähtee vetämään ja tuntuuki hiukka puhdittomalta. Oisko hyviä vinkkejä säätämiseen? Perusasetuksilla ei käy ainakaan tyhjäkäytiä ollenkaan ja muutenki todella nihkeesti.

Link to comment

Siis tyhjäkäynnin nopeus säädetään ohivirtauskaasarissa isosta messinkisestä säätöruuvista joka avaa ja sulkee tyhjäkäyntikanavaa ja seos pienestä ruuvista ja jos ei onnistu noita säätämällä jokin on pielessä. Kaasuläpän vastinruuvi ryypyn porraslevyä päin pitää olla just vasten levyä kun ryyppy on pois päältä. Jos tyhjäkäyntiä yritetään säätää ruuvilla joka on vasten ryypyn porraslevyä ei kaasutin toimi ikinä niinkuin se on suunniteltu toimivan.

Link to comment

Siis tyhjäkäynnin nopeus säädetään ohivirtauskaasarissa isosta messinkisestä säätöruuvista joka avaa ja sulkee tyhjäkäyntikanavaa ja seos pienestä ruuvista ja jos ei onnistu noita säätämällä jokin on pielessä. Kaasuläpän vastinruuvi ryypyn porraslevyä päin pitää olla just vasten levyä kun ryyppy on pois päältä. Jos tyhjäkäyntiä yritetään säätää ruuvilla joka on vasten ryypyn porraslevyä ei kaasutin toimi ikinä niinkuin se on suunniteltu toimivan.

Teoriatasolla tämä olikin tiedossa. Lähinnä ongelma on siinä että milloin seos on oikea? Käyttöä, tulppa irti ja värin tarkastaminen? Saako liikaa bensaa kun rötää kaasua kovemmin painettaessa vai heittääkö ajotuksen persiilleen? Onko seos kohdillaan kun kone käy hyvin? Tartteeko kiihdytyspumpulle tehdä jotain ja jos tarvii niin mitä jne... Sitä kun on täys amatööri näissä hommissa niin on perusasiatkin vielä hukassa eikä ketään osaajaakaan juuri nyt kutsuttavissa kaveriksi ruuvaamaan.

 

Edit. Pannaas hakien, vois viisastua niinkin :)

Edited by ekam
Link to comment
  • 1 month later...
Guest Caipirinha

Split T1 vm 61, kunnostettu moottori tuntuu lämpiävän liikaa ja lämmettyä tyhjäkäynti huonoa.

Onko Hesan seudulla korjaamo, joka vois ottaa hoivaan viikon parin sisällä.

Caipirinha

Link to comment

Ei suutinten oikeaa kokoa voi luotettavasti varmistaa ilman tulkkia, jolla sen mittaa. Tyhjäkäyntiä moottorin pitäisi kuitenkin käydä vaikka suutin ei olisi juuri oikean kokoinen, kunhan on suunnilleen sinne päin. Samalla kun katsoo onko se tukossa, voi kuitenkin kurkata mitä siihen on kirjoitettu ja miltä reikä silmämääräisesti näyttää. Pitäisi olla 55, joka tarkoittaa 0,55 mm reikää suuttimen päässä.

 

Sitten kun saat kaasuttimen jotenkuten toimimaan Voisi suutinten kokoa pikkasen kasvattaa keskipakojakajaa varten. Tyhjäkäynti 55 -> 60 ja pääsuutin 127,5 -> 130.

Mistä kaasarista löydän 60 tyhjäkäyntisuuttimen ? Muutaman (15kpl) tuossa kaivelin ja ei vielä tullu esille tuota kokoa. Oli eri mallisia solexeja.

Kaivettava muutama lisää ?

Link to comment

Mistä kaasarista löydän 60 tyhjäkäyntisuuttimen ? Muutaman (15kpl) tuossa kaivelin ja ei vielä tullu esille tuota kokoa. Oli eri mallisia solexeja.

Kaivettava muutama lisää ?

En tiedä onko missään mallissa alunperin noin isoa suutinta, mutta tarvikkeena toki saa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Pikku päivitys. Kuplan käyntimurheet alkavat olla nyt selätetty. Sain konee toimimaan jotenkin ja ajelin sillä pari sataa kilsaa säädöt siellä päin. Viikko sitten tein perustarkisuksia ja samalla katsioin sytkän ja kaasarin läpi. Lopputulos on se että ajoitus osui melko hyvin  kohdalleen merkkien puitteissa ja kaasuttimen säätökin on lähempänä tehtaan ruuvin pyörityksiä. Seos noin kolme kierrosta auki ja tyhjäkäynti sen verran että käy nätisti. Kone siis käy tyhjää ja vetää lähes täysin niiaamatta tyhjäkäynniltä alkaen. Olkaamme siis tähän tyytyväisiä. Ainoa askarruttava asia on koneesta kuuluva hiukan kolkottava ääni. Kylmällä koneella suurempi mutta kun öljyn paineet nousevat (muutama sekunti startista) ääni pienenee selvästi. Olisiko hyviä arvauksia mistä voisi johtua? Ääni ei ole muuttunut näiden noin 400km aikana mitä koneella on nyt ajettu. Vaikuttaisi että taajuus on lähellä klonk/kierros tahtia. Kone myös täristää jonkin  verran sopivilla kierroksilla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...