Paavuli Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Alkaa vitsit loppumaan. Kokeillaan jos joku täällä tietää. Pohjatiedot: Viime kesänä asetelmana Kennedy stage 2, kush lock, 200mm. 6v kevennetty vauhtis. Auton alkuperäinen laatikko (65 eli vanha). Eli vanhanmallinen painelaakeri. Toimi ok. Nyt autossa uudemman mallinen vaihteisto, uudenmallinen painelaakeri jne. Sama asetelma, levy ja vauhtipyörä. Kennedystä poistettu se prikka jota käytetään vanhanmallisen laakerin kanssa. Ongelma: Kytkintä painaessa helvetillinen ulina, kuin painelaakeri ei pyörisi. Ääni muuttuu polkimen painalluksen mukaan hieman. Ilmestyy tai katoaa. Ensin paikallaan merkin x painelaakeri, äänsi. Kone irti, vaihto LUKiin, äänetön yhden kokeilun noin 200m. Seuraavana päivänä ääntää myös LUK. Ei ääntä kytkin hieman painettuna. Enemmän painaen Ilmestyy, muuttuu jne. Ei selvää kytkimen syvyyskohtia äänille. Alkaa vitsit loppumaan. Mistä tuo ääni tulee? Aikaisempi laakeri x ehjä, kuulat ok, ei mitään vikaa. Asetelmassa ei jälkiä. Kohta menee volkkarin myyntiin kun ei jaksa vain irrotella konetta. Jää ajaminen vähille. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 (edited) Katsoitko vauhtipyörän mutterin sisällä olevan neulalaakerin kunnon? Sehän lähtee pyörimään kun kytkintä painaa, moottori ja vaihdelaatikon akseli alkaa pyörimään eri nopeuksilla. Edited May 28, 2017 by peruskallio Quote Link to comment
Paavuli Posted May 28, 2017 Author Share Posted May 28, 2017 (edited) Neulalaakerilla on ajettu ehkä 2000km viime kesänä (joku HD malli). Koko mutteri oli kädessä kun purin koneen kadonneen lashcapin metsästyksessä. Rasvaa neulalaakerissa on... Olisiko se nyt sitten jotenkin maagisesti hajonnut..? Edited May 28, 2017 by Paavuli Quote Link to comment
peruskallio Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Kai sen rikkoa voi esim. laatikkoa asentaessa, jos kytkinlevy ei ole ihan keskellä ja väännättää akselin osumaan neulalaakerin reunaan. Aika iso viiste akselin päässä kyllä on. Tämä nyt vain oli ehdotus jos vaikka syntipukki olisi joku muu kuin painelaakeri. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 28, 2017 Author Share Posted May 28, 2017 Ajatusta ei hylätty! Nyt täytyy ilmeisesti kerätä kaikki ideat, jos kone vieläkin pitää purkaa pois. Tuplineen ja putkistoineen aivan ateria hommaa... Quote Link to comment
x-pj Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Kytkinhaarukan tutkisin myös. Ettei ole puslissa väljää tai käpälä taipunut ja että haarukka on keskellä. Jos työntö ei ole tasainen, voi laakeri jumittaa sen takia. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 28, 2017 Author Share Posted May 28, 2017 Haarukka liikkui vähän sivuttain. Hitsasin kyllä haarukan Kennedyn takia tukien haarukat jigissä, olisiko silti päässyt kääntymään tai alunperin vinossa... laakerihan uudenmallisessa laatikossa keskittyy itsestään siihen keskitappiin laatikossa. Onko nuo uudistuotantohaarukat suoria siten niiin että uskaltaa käyttää? Quote Link to comment
x-pj Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 Minulla yhdessä laatikossa haarukka ei mennyt riittävän "syvälle" ja jäi siksi hiukan laitaan. En muista syytä enää ja eikä minulla laakeri silti äännellyt. Oli muita ongelmia kytkimen kanssa ja niitä tutkiessa sen huomasin. Mulla ollut sekä hitsattuja ja uustuotanto hd-haarukoita. Silmämääräisesti olen yrittänyt kasauksen jälkeen varmistaa että työntää suoraan. Se on minulla riittänyt. Minulla irtoperä, mutta silti nuo kytkinjumpat joskus käynyt hermoille. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 Tässä yhdistelmässähän nyt siis uudenmallinen laatikko ja siten painelaakeri ohjurilla. Mielestäni käyttötanko liikkui kivasti sivuttain, mutten takaa onko laakeri aivan absoluuttisen suorassa. Mitenköhän paljon tuon laakerin pitäisi olla vinossa, jotta on liikaa? En nyt tässä oikein enää keksi millä patentilla lähteä liikenteeseen. Ääni on kyllä selvästi jumittavan laakerin ääni, mielestäni asetelman käpälät luistaa laakerin pinnassa. Laakeri merkkiä X joka oli paikallaan muutaman minuutin näytti joitain jälkiä käpälien kontaktipinnassa. Asetelmaa on aikaisemmin käytetty kesä (viime kesä) tosiaan keskirinkulan kanssa (ei nyt paikallaan enää tietty), mutten sen uskoisi vaikuttavan asiaan. Vaihtoehto jota en haluaisi nyt tehdä, on vaihtaa vanha 1200sen hemmetisti meluava vaihteisto autoon takaisin. Uusi laatikko on juuri tehty pitkillä välityksillä oleva, ja itse laatikko oli todella hiljainen ja jämäkkä, sen 200m mitä kokeilin... Quote Link to comment
Anpu Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Mulla piti uusi laakeri helvetillistä mekkalaa,30 vanha toimi paljon paremmin. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 (edited) Mulla piti uusi laakeri helvetillistä mekkalaa,30 vanha toimi paljon paremmin. Olen jo kokeillut merkin X (ehkä KM), ja nyt autoon meni LUK. En enää keksi mitä kokeilla :D Ja siinä olet oikeassa, että ääni joka tuosta tulee on aivan järjetön. Selvisikö mikä uudessa äänsi? Edited May 29, 2017 by Paavuli Quote Link to comment
janskuk Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Se nyt kai on ainakin selvää että tuo Kennedy 2 on jo sen verran jäykkä asetelma että vaatii myös laadukkaan painelaakerin? Onko noi nykyiset uudet tarvikelaakerit tarpeeksi laadukkaita että toimivat myös "paineen alla" ? Itse kallistuisin myös ehkä vanhaan ehjään alkuperäiseen laakeriin. Quote Link to comment
x-pj Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Minä ostin kennedy 2:n laakerin kuplapajasta. En tiedä kenen tekele, mutta toimii minulla. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 Kyllä tässä luotettava taho LUK tekeleitä kertoi käytetyn. Eikä stage2 nyt niin jäykkä. Kivan tarttuva kytkin tuon levyn kanssa :) Quote Link to comment
kari kittilä Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Mulla tuo LUK piti kans muutamien kymmenien kilometrien jälkeen kauheeta mekkalaa stage1:sen kanssa, laitoin sitten paikallisesta tarvikeliikkeestä sachsilaisen joka oli viimekesän myös stage3:sen kanssa ja hyvin pelas. Quote Link to comment
metake Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Ikinä ei ole LUK:n asetelmien tai painelaakereiden kanssa ollut pienintäkään ongelmaa, päin vastoin joskus Sachsilaisen aiheuttamat ongelmat korjaantui vaihtamalla ne LUK:n tekeleisiin. Jos jostain löytää saksalaisia Sachsin osia niin ne on olleet ihan kelvollisia, mutta kun tuppaavat olemaan nykyään varustettu kyltillä "Sachs Brazil" ja ne on ihan luokatonta kuraa. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 Tulipa harjoituksen vuoksi jälleen kerran pudotettua kone paikaltaan. Alkaa mennä 2,5 tuntiin, mikä CSP Race putkistojen ja tuplakaasarien kanssa on ihan ehkä hyvä aika. Ahtaassa tallissa vielä. Asetelma näyttää tältä, käpäläpinta asettuu tuosta kuvan reunasta noin 8 millin, itseasiassa 7,8 mm: Huom. Asetelma pölyinen, ajettu viime vuonna noin 2tkm käyttäen vanhanmallista laatikkoa, painelaakeria ja keskellä asetelmaa olevaa holkkia. LUK laakeri muutaman kiljuttelun jälkeen, ajettu 300 m: Shimmillä lehtiä hieman kulmaan? Kokeilenko randomilla uutta kytkinhaarukkaa? Lopetetaanko volkkaritouhut ja katsellaan rahoja tilillä? Quote Link to comment
hpa Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Shimmattava on, mutta minulla ei ohjetta antaa. Taitaa tietäjä olla konehuoneessa. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 Jahas jahas, nyt pitäisi vaan löytää tuo käpäläpintojen tai muun (pahoittelen suomenkielen osaamattomuutta), mitta jostain, niin tietäisin paljonko. Quote Link to comment
x-pj Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Olen ymmärtänyt ettei käpälät saa taittua yhtään sisäänpäin. Vaakataso kai tuottaisi maksimaalisen pidon. Quote Link to comment
Tutkija Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Vaakatasossa jo menetetty pitoa paras paine on hetki ennen vaakatasoa kisakalustossa on säätänny 0.2mm käpälät ulospäin näkyvällä osalla. 1 Quote Link to comment
peruskallio Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Omakin kone irti tällä hetkellä ja shimmaaminen olisi helppoa, voisiko tätä avata vähän lisää? Eli mihin verraten tuo 0.2mm? Jousilevyn Näkyvältä osalta, ennen kuin tulee tuo mutka mihin painelaakeri ottaa erotus 0.2 ulospäin? Quote Link to comment
PZQ Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Asetelman simmiksi käy hyvin orkkis irs-vetonivel ruuvin prikka.. Eli "puolikkaan" nordlockin näköinen, ohut lituska. -Pete- Quote Link to comment
Tutkija Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 (edited) Juuri jousilevyn näkyvä osa ennen painelaakerille tulevaa mutkaa keskemmältä vähän ulommas kuin asetelman ulommalla laidalla. Kuvasta ei saa ihan selvää kumminpäin tuo nyt lienee,epäilisin et hyvin liki suorallaan on. Edited May 30, 2017 by Tutkija Quote Link to comment
Maasturi Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Tuskinpa noilla shimmauksilla on mitään merkitystä ääniongelmaan, niitä käytetään silloin kun korjataan virheellistä asennusmittaa vp:n ja asetelman välillä ( kytkin luistaa tai ei irrota). Nyt kun vp ym:t ovat irrallaan niin testaa pylväsporakoneessa = vp. porakoneen pöytään (puulevy tms. sen alle) kytkinlevy asennettuna vp:n kiinni. Painelaakeri omalle paikalleen ja sen päälle sopiva holkki jonka avulla painetaan p.porakoneen vivulla painelaakeria alas kuten autossakin, samalla laitetaan porakoneen istukka pyörimään jonka aikana painellaan p.koneen vivusta ylös - alas. Silloin kytkinpaketti toimii kuten autossakin ja sinä aikana voi havaita mahdollisen painelaakerin ääntämisen. Quote Link to comment
x-pj Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Hyvä ja varteenotettava kotikonstein toteutettava testausohje painelaakerille. Simmaamisen tarpeesta kuitenkin. Jos käpälät taittuneet sisäänpäin paineastelman paikoilleen kiristämisen jälkeen, painelaakeri reuna ottaa kiinni käpäliin kytkintä painettaessa. Siitä syntyy ilkeä ääni, vaikka laakeri on ehyt. Kuvassa olevista jäljistä päätellen näin voisi olla. Siksi kannattaa tuo korkeus tarkistaa. Quote Link to comment
metake Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 Tässä tapauksessa on se erikoisuus, että ääntä ei kuulu joka kerta. Taisi olla jo ylempänäkin mainittu että ensimmäisellä 300 m:n koeajolla ei ääntä kuulunut, seuraavalla kerralla alkoi sitten ujellus. Ensimmäisellä painelaakerilla piti ensin ääntä mutta kun konetta hetken käytti ja kytkintä paineli kiljuntaa kuunnelleen niin ääni väheni ja katosi kokonaan, eikä ilmestynyt uudestaan, paitsi taas sitten seuraavalla käynnistys kerralla. Jos painelaakeri osuisi johonkin, niin oletettavasti ääni kuuluisi joka kerta, ja pahenisi kun kytkintä painaa syvemmälle, nyt ei pahene, ääni kuuluu kutakuinkin samanlaisena riippumatta siitä onko kytkin painettu puoliväliin vai pohjaan. Tänään pohdittiin sellaista vaihtoehtoa, että olisko mahdollista että kytkinlevyn (Kushlock) keskiö pääsisi osumaan tuohon painelaakerin ohjausholkkiin? Onko tuo holkki edes niin pitkä että voisi mennä lähellekkään kytkinlevyn napaa? Quote Link to comment
Tutkija Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Kytkimen booriosa ottaa kiinni ohjausholkkiin jos se on paksu koko matkan ulkomitaltaan ja pitkä. Silloin kylläkin näkyy jälki sekä levyn keskibooriosan päällä että ohjausholkin päässä sisäpinnassa. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Kush lock levyn keskiosa on aika suurehko ja paksu: Tänään suoritan kytkimen mittailua ja ihmettelyä. Tuo 0,2mm shimmaus vaikuttaa aika olemattomalta mitalta mittailla tuommoistesta kytkinasetelmasta... Quote Link to comment
Maasturi Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 (edited) Kytkinlevyn keskiön runko ei ota tuolla k.levyllä kiinni muualle kuin kytkinakseliin, pidempikaulaisia k.levyjä on joskus joutunut sorvaamaan enemmän kartioksi kun ne ovat ottaneet kiinni vanhemman mallisen asetelman keskirenkaan sisäosaan. On myöskin mahdollista, että vaihdelaatikko ääntää, koska v.pyörä - p.asetelma - kytkinlevy ovat olleet jo aikaisemmin toimintakuntoisia ( ainoa muutos on p.asetelmassa josta on irroitettu vastinlevyrengas pois. Tee se kertomani porakonetesti, se voi selvittää painelaakerin toiminnan. Edited May 31, 2017 by Maasturi Quote Link to comment
Paavuli Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Tuo vaihteiston itsensä ääntäminen olisi sikäli omituista, että ääntä kuuluu oli pesässä vaihde tai ei jne. Ääni myöskin vaikuttaa täysin kytkinlähtöiseltä. Kokeilisin tuota asetelmaa irrallaan, mutta valitettavasti erittäin pienen tallini valikoimaan ei kuulu penkkiporakone. irrallisen saan tuotua toisesta pajasta, mutta sekin on niin pieni, ettei vauhtipyörä todennäköisesti mahdu alle niin, että istukka osuisi keskelle asetelmaa. Huonoilla työkaluilla on vaikea tehdä yhtään mitään fiksua... :( Quote Link to comment
Paavuli Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Lisää ihmettelyä. Levyssä ei näy keskikohdassa sen kaltaista jälkeä, että osuisi vaihteiston laakerinkeskitys-systeemiin: Paineasetelman käpälät näyttää tältä: Paikallaan ollessa on käpälät/lehdet /whaever noin 0,1-0,15 mm kaltevuudessa noin 15mm kahden eri mittapisteen välillä kohti painelaakeria. Mutta, asetelman käpälät verraten räjäytettyyn KM painelaakerin pintaan ovat näin: Haittaako tuo ettei kaikki käpälät/lehdet/jne koske yhtäaikaa painelaakerin pintaan? Tuohan kompensoituu, jos käytettäisiin keskirengasta vanhan painelaakerin kanssa.... Quote Link to comment
Roope Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Mikä pieni viiva tuossa nuolen kohdalla näkyy vai onko vaan peilausta? Quote Link to comment
Paavuli Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 Mikä pieni viiva tuossa nuolen kohdalla näkyy vai onko vaan peilausta? Asetelma on ollut viimekesänä käytössä minulla vanhanmallisen laatikon kanssa, ja olettaisin kahden eri säteisen ympyrän jäljen syntyneen keskirinkulasta, joka nyt on otettu pois. Sisempää minäkin ihmettelin, että meneekö lehdet painelaakerin ulkoreunan varaan, kitka loppuu ja lehdet luistaa laakerin reunalla, mutta tosiaan epäilisin kahden rinkulajäljen syntyneen tuosta keskirenkaasta... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Voisiko painelaakeria testata esim tavallisella käsiporakoneella. Istukkaan kiinni mitä vaan jolla voi laittaa painetta ja kierroksia painelaakerille. Näkis alkaako painelaakeri ulisemaan paineen alla. Äkkiseltään näyttäis että käpälät on asetelma kiinnitettynä liian vaakatasossa, koittaisin shimmausta ihan tavallisilla ohuilla prikoilla ja katsoisin mihin käpälät asettuu. Asetelma irrallaan ei näytä käpälät ottavan ihan tasaisesti painelaakeriin mutta hieman painetta antamalla vois olettaa että käpälät ottaa aika tasasesti eli silloin kun kytkintä painetaan kevyesti. Jos missään ei näy kummempia skraaduja niin tutkailisin lähinnä painelaakereita. Eihän itse koneelle ole tapahtunut kummallisuuksia, päittäisvälys edelleen kunnossa? Kyllähän se kytkimen paine kohdistuu vauhtipyörään ja kampeenkin. Tutkailitko jo miltä neulalaakeri vaikuttaa? Quote Link to comment
Paavuli Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 (edited) En löydä neulalaakerista mitään ihmeellistä, ehkä vaihteiston pääkselissa on jälkeä neulalaakerin uloimmasta metallirungosta, tai sitten ei. Kaivoin pienen penkkikoneen, mutta ei riittänyt syvyys edes pelkälle asetelmalle, porakone ei hassumpi idea, kokeillaan Käpälät on tosiaan liki suorassa, aivan aavistuksen kohti painelaakeria, ehkä sen 0,1mm. Mikä olisi tavoitemitta? Kone oli talvella auki, koottu samoilla laakereilla takaisin (kun oli ajettu se maks 2tkm). Päittäisvälys säädetty samaan kuin oli, 0,16, sopivien shimmien löytymättä jäämisen takia. On kyllä melkoinen lottovoitto, jos kaksi painelaakeria on paketista sökö. Tai sitten se on tuo shimmaustarve, mutta tarvitsisi tietää miten paljon prikkaa laitetaan väliin... Edited May 31, 2017 by Paavuli Quote Link to comment
Paavuli Posted June 1, 2017 Author Share Posted June 1, 2017 (edited) Shimmasin asetelmaa 1mm shimmeillä, nyt käpälä on 1,15mm vinossa alueelta, jolta on mahdollista mitata (asetelman reuna vs. nyppylän viereen). Näyttääkö paremmalta? Kovin paljoa enempää ei shimmata voi, sillä vauhtipyörän syvennys asetelmalle on 3mm, eli nyt on käytetty kolmannes. Vai pitääkö kulmaa laittaa enemmän? Löytyy myös 0,5mm shimmit... Jollain väsyneellä tavalla kuvittelen, että ongelma voisi olla liian jyrkkään kulmaan menevät käpälä/lehti/mikähelvatti. Jotain pitää muuttaa uuteen kokeiluun, en keksi kuin tämän. Edited June 1, 2017 by Paavuli Quote Link to comment
Paavuli Posted June 6, 2017 Author Share Posted June 6, 2017 Paavulin valtaisan kokoisessa Speed Shopissa on väännetty mutteria. Asetelmaa shimmattu 1mm tarkkuusprikoilla. Koeajoa ympäri korttelia, toimi hyvin kunnes ajoin autoa talliin. Jälleen ääntää kuin laakeri olisi sökö. Ääni ei ole vaihdelaatikon, mielestäni, sillä ääni kuuluu vaikka auto paikallaan, kytkin pohjassa ja ykkönen silmässä. Tällöinhän laatikossa liikkuu...."eiii mikään, eiii mikään". Ääni katoaa hetkellä jolloin kytkin nousee täysin ylös. Väitän painelaakerin olevan syypää, eli olisin muka saanut kaksi rikkinäistä laakeria, jotka ovat eri merkkiä. Seuraavaksi vaihdetaan asetelma stage 1seen, levyksi normaali jousittamaton levy, uusi painelaakeri ja uusi asentajan pää. Vai tarjoaako joku paljon rahaa ja hakee pois molemmat volkkarit ja kontillisen osia? Ryhdyn harrastamaan maton kudontaa ja driftingiä (veikkaan sen olevan halvempaa, paljon halvempaa). Quote Link to comment
Maasturi Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 (edited) Ota osat mukaan niin katsotaan onko ongelma vaihdelaatikossa vai kytkinosissa. Ei tarvitse ottaa vaihdelaatikkoa, vain vauhtipyörä - paineasetelma - kytkinlevy - painelaakeri. Minähän varoitin jo siitä että mitään shimmauksia ei tuossa tarvita. Ensi viikon maanantaina ja tiistaina eivät sovellu. Edited June 6, 2017 by Maasturi 1 Quote Link to comment
x-pj Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Tuli vielä sellainen hullu ajatus mieleen, että voisiko ääni jotenkin tulla kytkinlevystä. Kytkintä painettaessa levy vapautuu puristuksesta ja lukkiutuu paikoilleen kytkin ylhäällä. Levy, astelma ja vauhtipyörä ovat olleet käytössä, mutta kytkinakseli on eri. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.