KimmoH Posted August 23, 2018 Author Share Posted August 23, 2018 (edited) Pötkö 32:sta huonekaluputkea harjoitteluun ja pakokäyriin. E235 32x3:sta saumatonta runkoon, ainakin ekaan protoversioon. Katsotaan sitten onko tarvetta suunntata katsetta muihin vaihtoehtoihin. Edited August 23, 2018 by KimmoH Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 En osaa sanoa kuinka kestää sylintereissä mutta sorsia maalatessa kuumankestolla olen paistanut maalipinnan heti tuoreeltaan kuumailmapuhaltimella. Jotenkin on sellainen tuntuma että silloin kestäisi paremmin mutta menee Essonbaari tarkkuuteen. Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 Karavaanirin jutut kannattaa aina käyttää Esson baarin kautta.. :-) 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 23, 2018 Author Share Posted August 23, 2018 Perä-Palokan baarissa kuulee tulevaisuudessa kuinka tämä sitten kesti käyttöä ;) Satiini musta vedetty ekaan pyttyyn. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 24, 2018 Author Share Posted August 24, 2018 Nyt olisi sopiva vispilä tulevalle perävälitykselle jotta nopeusmittari saadaan näyttämään suht oikeita lukemia. Ei käy kuten tuon aikaisemman Dneprini kanssa, mittarin mukaan jos ajelee satasta, niin mennään reilu 120km/h :D Nyt pitäisi jostain haalia vaihteisto tuohon vispilän eteen.... palapeli.... 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 No ei paljon puutu...:D Quote Link to comment
KimmoH Posted August 24, 2018 Author Share Posted August 24, 2018 (edited) Keulan kanssa meinasi jo välillä vähän jänskättää. Voyagen keulaputket halusin kun ne menee heittämällä Dneprin kolmioon ja ovat vähänkuin "orggis" osia ja niissä on valmiit korvakkeet tuplalevyille. Jossain vaiheessa sitten selvisi että kaikki Voyagen etuvanteet onkin 18" kokoisia ja tuplalevynavatkin kaikki 36 pinnaisia :( Hyllyssä seisoi kromattu 19" kehä mikä vaatii 40 pinnaisen navan. Sitten selvisi että vuosimallin 2007 ja siitä eteenpäin uusissa Uraleissa näytti olevan 40 pinnainen etunapa ja siihen saisi kiinni levyn. Ainakin toiselle puolen. Muuten hyvä mutta eihän näitä napoja saanut mistään. Sitten bongasin internetin ihmeellisestä maailmasta Sergei nimisen kaverin. Laitoin tyypille mailia ja kysäisin piruuttani että sattuisko löytymään tällaista napaa. Sergei vastasi, että tottakai, haluutko mustan vai alumiinin värisen. Parit mailit läheteltiin, maksoin navan ja jäin odottamaan jännityksellä mitä sieltä tulee vai katoaako kaveri rahoineen päivineen. Tänään postiin saapui yllättäen paketti ja katos vain, sieltä paketistahan paljastui just sitä mitä hain!!! Täydellinen uuden Uralin levyjarrunapa, jopa laakerit ja napahilutkin tuli kaupantekijäisinä! Teoriassa tuohon pitäisi saada sopivan adapterin sorvaamalla levy myös toiselle puolen. Nyt enää sopivat pinnat jostain ja niputtamaan vanne kasaan. Seuraavat pari viikkoa pitää varmaan syödä kaurapuuroa, tää ei ollut se halvin vaihtoehto ;) Edited August 25, 2018 by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 29, 2018 Author Share Posted August 29, 2018 Kannet puhalsin puhtaaksi, poistin rasvat ja maalasin. Sit totesin että ei hyvä. Meni liian mustaksi kokonaisuus. Kokeilin jopa kiillottaa ripoja mutta se vasta kauhelta näyttikin. Joten puhalsin kannet takaisin alumiinipinnalle. Putsaus oli helppoa kun ei tuo Motonetin maali tunnu pysyvän missään pinnassa kiinni. Tuotekuvauksen perusteella odotin edes pikkuisen parempaa kuin normi kilinkolinmaali mutta ei. Lähtee irti kynnellä raaputellen eikä kestä yhtään esim. bensaa. Just teippasin kertaalleen maalatut sylinterit ja seuraavaksi puhkun nekin puhtaaksi. Kai se on vedettävä pulveri sylinterien pintaan että saa nätin ja kestävän pinnan.... Quote Link to comment
tolvana Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 Wurthilta erikoisspraymaalia, kestää kuumaa ja tarttuu suht hyvin sekä täyttääkin kohtalaisesti. Ex-duunissa puhallinpyörät ja paaaljon muuta suihkittiin tolla. Quote Link to comment
hpa Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Ohut keraamityyppinen pinnoite olisi hyvä kuumiin osiin, ei toimi eristeenä. Itse etsiskellyt airsoft aseiden häivemaaleja, etsinnät jatkuvat. Toki oikeatkin asemaalit käy jos löytyy. Quote Link to comment
MAH Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Toimisikohan eloksointi? Värikin olis helppo valita! Quote Link to comment
Tanhis Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Mites olis mustaus mitä esim aseissa käytetään. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 1, 2018 Author Share Posted September 1, 2018 9 hours ago, Tanhis said: Mites olis mustaus mitä esim aseissa käytetään. Taitaa joutua upottamaan kappaleet litkuihin joten jo valmiiksi koneistetut pinnatkin saa tuon mustauksen. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Niinhän se olikin muistin että olisi saanut tehtyä sivelemällä ja paistamalla. Quote Link to comment
jrasi Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Black Satin, mitä pakosarjoihinkin vedetään?http://www.martelius.com/verkkokauppa/fi/Tech_Line_keraamipinnoitteet/ekauppa/gTL/ Quote Link to comment
KimmoH Posted September 3, 2018 Author Share Posted September 3, 2018 27 minutes ago, jrasi said: Black Satin, mitä pakosarjoihinkin vedetään?http://www.martelius.com/verkkokauppa/fi/Tech_Line_keraamipinnoitteet/ekauppa/gTL/ Näitäkin tuli tutkittua samalla kun cermakromea katselin pakosarjoille. Pytyt meni jo pulverimaalaamoon ja vielä tehdään parit koevedostukset väreistä ennen lopullista maalausta. Sylinterit eivät saakkaan mustaa päällensa vaan aivan jotain muuta ;) Quote Link to comment
KimmoH Posted September 6, 2018 Author Share Posted September 6, 2018 On 8/8/2018 at 2:01 PM, KimmoH said: Töistä tullessa keittiönpöydällä odotti positiivinen ylläri. Putkentaivuttimeen tilattu luisti + lestisarja saapuikin huomattavasti etuajassa. Nyt ei pitäisi ainakaan välineistä olla kiinni nättien mutkien syntyminen runkoputkiin ;) Seuraavaksi voikin kirmata naapuriin tilaamaan runkomatskua. Nyt meinaa pikkuisen kyrsiä. Ei tällä Big Bendillä vääntänyt edes 32mm huonekaluputkea mutkalle, saati sitten lopullista runkomatskua. Ei vaan voimat riitä ja tuplatulla vipuvarrellakaan ei tullut mitään. Alkoi vain pelottamaan, että mitä hajoaa ja milloin. Speksien mukaan tuolla pitäisi 1,5-2mm seinämävahvuus mennä ja kolmemillinenkin ois kauppiaan mukaan voinut mennä. En tiedä mistä mehupillistä tällä on muka moottoripyörän runkoja väännelty kun laitteen mainoksia tavailin... Kai se on käännettävä katse hydraulisiin taivuttimiin ja toivottava, että nämä muuten hyvät lestit saisi hyödynnettyä jossain sellaisessa vehkeessä. Tulipahan taas heitettyä rahaa ikkunasta ulos. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 (edited) Omassa halpis hydetaivuttimessa on 16t sylinteri jossa nopealla pumpun asennolla on aika hikistä taivuttaa runkoputkea, mutta puolet hitaammalla menee kyllä ihan diipa daapa kevyesti... Edited September 6, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Jopesa Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Lämmitä toholla sitä putkea samalla kun taivutat kummasti helpottaa😃 Quote Link to comment
non-hippy Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Näillä perus taivuttimilla ja lesteillä tulee niin teräviä mutkia, ettei ne näytä hyvältä moottoripyörän rungossa. Happi-asetti se on pro väline. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Täytyy tuota lämmittämistä kokeilla ennenkuin alan muita järjestelyjä miettimään. Big Bend tekee puolta pienemmällä putkella todella nättiä jälkeä ja helposti mutta tämä 32 millinen oli nähtävästi liikaa vaadittu :( Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 (edited) Niin se taitaa tuo Bendi olla ihan käsi forcella toimiva? saisikohan sen viriteltyä johonkin "hyde klapikoneeseen" jotta saisi enempi woimaa...mutta tietysti riippuu millaisia mutkia meinaa tehdä. Minulla on ollut taivuttimelle ehkä vaativin tuo siksakki tuolla rungon takahäkin liitokseen(putkiseinämä 3.2). sitä ei taida saada bendillä tehtyä??..mutta riippuu tosiaan tuleeko runko levitettäväksi vai lasketuksi..mulla tietty voisi olla jouten joku valmis kehtoputki nepparin runkoon.... Edited September 7, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
KimmoH Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 (edited) Kaunis ajatus oli levittää, laskea ja taivuttaa joka suuntaan ;) Mutta katotaan miten käy. Bendi on käsikäyttöinen ja selkeästi vaatisi pehmeämpää putkea. Mun "tinaustoholla" ei saanut kuin hetkellisesti jostain kohtaa putkea punaiseksi, pitää varmaan hakea tehokkaammat pelit tai työntää putki grillihiilien sekaan illalla. Hermothan tuossa meni, väänsin yhden testiputken tuhannen lommoille ja heitin romulavalle :D Se putki ei enää mulle ala... Täytyy käydä tsekkaamassa tuota biltsun tunkkimasiinaa luonnossa ja jos siihen sais jotenkin nuo bendin lestit kiinni. Mutta älä hukkaa kaikkia valmiita putkia, jos tää mun kuvio menee metsään! Edited September 7, 2018 by KimmoH Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Terve ostin oman tasotaivuttimen puuilosta..se oli tuon linkin mukainen, mutta uudempaa mallia (tuo kuva siitä wanhemmasta, jossa huonompi työsylinteri) ihan hyvä ja mukava käyttää kun saa kappaleet tarkastella tasossa ja tehdä rajoittimet ym. tein tuohon uusia tuki rullia ja kiillotin alkuperäiset lestit. https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=669354 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Näillä bendin lesteillä pääsis kyllä yhtähyvään tai jopa parempaan taivutusten laatuun kuin alkuperäiset venäläiset. Kun vain saisi naitettua kaveriksi vähän hydrauliikkaa, jerkku loppuu käsivarresta kesken, ei tuohon mitään älyttömiä voimia tuntuis tarvitsevan. Täytyy istahtaa piirustuslaudan ääreen, jos tuon alkuperäisen vipuvarren korvaisi omatekoisella, työsylinterillä kääntyvällä vivulla. Pitänee käydä tsekkaamassa tuo puuilonkin laite.... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Tuo alkuperäinen venäläinen taitaa olla seinämältään lähempänä 5 mm kun 4:jää . on kyllä aivan panssarivaunu kamaa...että on siinäkin ollut taivuttamista... 1 Quote Link to comment
mikan Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 (edited) Tee se itse taivutin: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=6236&page=8 t. Mika Edited September 8, 2018 by mikan 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 9, 2018 Author Share Posted September 9, 2018 Piirustelin illalla ja tänään kaivelin tallin takaa romurautaa. Katsotaan kantaako tämä ajatus mihinkään... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 PAKKOHAN sen on onnistua , kun kuvassa isä aurinkoinen valvoo työn onnistumista :D Quote Link to comment
KimmoH Posted September 14, 2018 Author Share Posted September 14, 2018 Sehän toimii!!! 32x3mm runkomatsku taipuu nöyrästi haluttuun muotoon. Kohtuu nättiä mutkaa tuntuisi tekevän. Vielä vähän viimeistelyä ja tuotantoon. 2 Quote Link to comment
mikan Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Awesome bender 1.0 rulez! :-D Hyvältä näyttää. t. Mika Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2018 Author Share Posted September 17, 2018 Sillä hetkellä kun runkoputkisuunnielma alkoi miellyttää silmää, tuli mieleen öljynsuodatin, douh! Pitää hakea pienempi suodatin sovitusta varten. Alunperin oli tarkoitus kuljettaa runkoputket putken/kahden verran korkeammalla, niin että lohko uppoaa niiden väliin nätisti. Tällä korkeudella ei orggis suodatinta mahdu edes ruuvaamaan paikoilleen. Suodatin olisi kuitenkin kiva vaihtaa ilman jalan irroitusta lohkosta. Pitäisköhän pidentää suodattimen jalkaa tai siirtää suodatin muualle tai jotain... Takaisin piirustuslaudan ääreen. 1 Quote Link to comment
jrasi Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Siirtosarjalla eteen keskelle, niinhän se on monessa pyörässä. Jos ei etufillari heitä kiviä, niin muuten on aika hyvässä suojassa. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 19, 2018 Author Share Posted September 19, 2018 (edited) Kävin hakemassa Bilteman pikkusuodattimen (50-056) ja sen mahtuu ruuvaamaan paikoilleen vaikka runkoputket tuosta ali kulkisikin. Mielellään en alkaisi muualle siirtelemään, tilaa kun ei kauheasti ole ylimääräistä missään muuallakaan käytettävissä. Täytyy ekan runkoversion valmistuttua tehdä koekasaus ja katsoa toimiiko ajatukset. Benderi toimi hienosti ja vääntövarat riittivät justiinsa tarpeisiini. Jos haluais yli 90 asteen mutkia, niin sitten pitäisi tuohon keulille laittaa toinen pumppu mihin tehkisi vaihdon kun pitkästä pumpusta loppuu kääntövarat. Alunperin oli tarkoitus harjoitella köykäisemmillä putkilla mutta pitkän mittailun ja tuumailun jälkeen otin ja väänsin kerrasta lopullista runkomateriaalia. Kerrasta täydelliset peilikuvat! Takapään vääntelen muotoihinsa vasta kun runko on jigissä pilkottuna ja saan tarkemmat mitat. Nyt on orggis lohkoa, runkoa ja type 4 lohkoa mittailtu pitkään ja hartaasti. Päädyin levittämään sen verran että type 4 mahtuu solahtamaan runkoputkien väliin ja runkoputket kulkevat noin 60mm alempana lohkon kohdalla kuin Dneprin alkuperäinen runko. Edited September 19, 2018 by KimmoH Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 Kaunista! jes... Quote Link to comment
KimmoH Posted September 23, 2018 Author Share Posted September 23, 2018 Pakosarjoja varten taivuttelin putkia. Pitäisi jotkut vanhat lämmönvaihtimet teurastaa, niin saisi nuo kansiin tulevat päät niistä. Nyt ei ole kuin yksi tumppi hyllyssä. Mitenkähän mahtaa toimia. Jos yhdistäisi nuo putket jo heti toisen pako-aukon kohdalla ? Vai pitäisikö tehdä putkien yhdistäminen vasta toisen pakoröörin jälkeen ? Quote Link to comment
non-hippy Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 En yhdistäisi ollenkaan vaan 4 pilliä päällekkäin taakse asti niin, että tyhmempikin osaa laskea sylinterit Quote Link to comment
tolvana Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 28 minutes ago, non-hippy said: En yhdistäisi ollenkaan vaan 4 pilliä päällekkäin taakse asti niin, että tyhmempikin osaa laskea sylinterit Ja huilut päiden sisään vaimentimeksi, muy bueno Quote Link to comment
mikan Posted September 23, 2018 Share Posted September 23, 2018 (edited) Onkos ne putkien lähdöt tuollaiset: t. Mika ps. http://lowbugget.com/flanges3.html Edited September 23, 2018 by mikan 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 24, 2018 Author Share Posted September 24, 2018 (edited) Jep. Täytyypä pitää tuo lowbuggetin vaihtoehto mielessä. Mulla on yhdet "J-putket" tallin nurkassa ja olen tässä käynyt sisäistä taistelua niiden palastelun suhteen. Niissä olis hyvät päät mutta sitten ei olisi koekäyttöpenkissä enää putkia :/ Edited September 24, 2018 by KimmoH Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.