Jump to content

Vetarin suojakumit palloon


Recommended Posts

Posted (edited)

Niinkuin DWL_Puavo mainitsi toisessa topikissa että aika heikkoja nuo vetarin kumit on, omatkin olleet paskana jo viimekesänä, mutta ei tarvinnut vaihtaa ku skippasin katsastuksen rekisterinumeron perusteella tälle kesälle..

Mutta mistä löytys kestäviä eikä tarvis niiedn kanssa kahden vuoden välein jumpata.. saatanan ärsyttävää että tuommosta paskaa yleensä myydään. Nyt haluais vaihtaa kunnolliset, vaikka taitaa se olla märkä uni.. Onneks nään muitakin märkiä unia enkä vain vetarinkumeja

Edited by Urbantoy
Posted

Hmm. Oisko tölkin sopivat? Tölkkifoorumilla on painittu samoilla ongelmilla. Jos sopii niin eikun hakee tölkin vetareita jostain ja saa hyviä orkkis käytettyjä, ne on todettu parhaiks.

Motonetissakin on jonkun toisen merkin alla sopivia ilmeisesti ja kestävämpii.

Posted (edited)
14 minutes ago, Jiibee said:

Samathan ne on Pallossa ja 2WD Tölkissä.

Jos ei hyviä käytettyjä löydy niin Löbron tuotteisiin sijoittaisin roposeni.

Siis early bay ja 2wd tölkissä menee samat?? Mistähän Lörot löytys, vai marssinko varaosaputkaan että tahtoo löbrot

Edited by Urbantoy
Posted

Hyvällä tuurilla paikallisestä mätänetistä löytyypi hyvälaatuiset kun varaosatiskilla muistuttaa laatuvaatimuksista ja pyytää useamman valmistajan paketin ottamaan hyllystä näytille...

Posted

Muistan, kun aikoinaan japanin ihmeeseen sai olla joka kesä vaihtamassa vetarien kumeja. Nykyisessä etuvetokäyttiksessä on vetarin kumit kestänyt hyvin 440 tkm. Takatuuppari volkkarissa pitäis tuon perusteella hyvälaatuinen kumi kestää miljoona km. Samaa mieltä Urbantoyn kanssa, että tuollaisia paskoja ei saa myydä.

 

t. Mika

Posted

Itsellä meni käyttiksessä vetarinkumi paskaksi alle vuodessa, orkkis kesti sen 300tkm eli ihan hirveetä kuraa tosiaan myydään nykyään. Tilalle tulikin sitten muovinen katsotaan miten se mahtaa siellä toimia.

Posted

Vetarin suojakumien vaihto ei onneksi ollut miulle kummoinenkaan homma kun auto oli jo nosturilla. Pyörä pois, puol metriä jatkoa pulttipyssyyn ja vetari irti. Tallilta löytyi kolme suojakumia josta valitsin uuden Löbron ja käytetyn merkittömän joka ei ollut halkeillut. Toinen uusista vaikutti turhan muoviselta. Sinänsä ihan tosiaan nopea homma kun muistaa vähän katsoa ettei asentaessa nivel nuljahda sellaiseen asentoon että kuulat tippuu pitkin tallia, sitten siinä meneekin kauemmin. Melkein yhtä suuri homma on yrittää olla rasvaamatta koko tallia, naamaa, persettä ja työkaluja sillä hemmetin lankilla.

 

Eilen syynäsin just nuo bensaletkutkin läpi, oli Motonetin Gates "multi fuel" ja joku pätkä vielä etanolillekin tarkoitettua letkua. Taivuttelin ja nujuutin mutta kerrankin kaikki olivat täysin ehjät! Ja ovat jo nekin nyt 2v vanhat, osa pätkistä ehkä jopa 3. Lahen Classiccia varten tarttee enää asentaa varuilta Blazecut ja kytkeä joku akku hupiakuksi että mankka muistaa kanavat. Jaa ja jos nyt sitten kytkisi subikan vahvistimelle herätteen kun jotain reissua varten sen vaan nopeasti haarotin normivirrasta ja sehän viekin yllättävän paljon virtaa vaikkei soisikaan.

  • Like 1
Posted (edited)

Minkämerkkiset vai onko samaa paskaa ku muuallakin?

Eikö kannatas ihan myyntimiehen mainita jos on parempaa ku muualla.. Just tässä topikissa puhuttu että joka paikasta löytyy samaa paskaa helposti.. Etsitään niitä PAREMPIA

Edited by Urbantoy
Posted

Googlailin asiaa ja ei löytynyt evidenssiä sille että kumiosien ulkoinen käsittely auttaisi niiden kestossa.

 

Sen sijaan törmäsin DuPontin(tm) matskuun Hytrel(r) jota kovasti kehutaan.

 

http://www.dupont.co.uk/industries/automotive/chassis/case-studies/hytrel-25-years.html

 

Sitä vähän googlailemalla, ilmeisesti ainakin Febi/Bilstein -suojakumit pitäs olla tätä Hytreliä. En mene ihan vannomaan minkä merkin suojakumit miulta oli vasta hajonnut, mutta pari vuotta ne kestivät eivätkä olleet halvimmat silloinkaan. Ensimmäisillä halvimmilla en ennättänyt edes ajaa, vaan ne piti vaihtaa jo ennen rekisteröintikatsastusta vajaa vuosi asentamisen jälkeen.

Posted

Pauvo, mitä noita valmistajia vetarikumeille on, febi (eikö ebikin myyty jonnekin vai olenko ymmärtänyt väärin), Löbro,Bilstein, kiinan paskaa.. Mutta muita.. 

En ole kerennyt vielä käydä kivijalasta kysymästä mitä niillä on hyllyssä tai tilaamalla.. Mitkä on siis hyvät? Hyvät nyt pitäs löytää

Posted (edited)

No miten olisi Original Teile - kumit..?

 

251598201.jpg

 

Tuolta löytyy tarkempaa tietoa.

Osanumero 251 598 201, kotimaan marmoritiskin hinnaksi ilmoitetaan 37,40€ kpl.

 

Quote

Siis early bay ja 2wd tölkissä menee samat?? Mistähän Lörot löytys, vai marssinko varaosaputkaan että tahtoo löbrot

 

Joo. Meikä osti kierroksen GKN / Löbro niveliä ja kumeja Tölökkiin lähimmältä AD:lta kun olivat siellä sillä hetkellä edullisimmat.

 

Käyttiksessä olen suosinut Motonetin SKF-vetoniveliä: Takuu 2 vuotta > kun kumi hajoaa, vien koko paketin takaisin ja otan uuden takuuseen.

Eipähän tarvitse lutrata niveltä puhtaaksi > rasvat vaan sisään ja paikoilleen.

 

Toinen pari on jo menossa. Nivelissä ei  siis ole ollut mitään vikaa mutta kumit hajoaa. :)

Edited by Jiibee
Posted
On 1. toukokuuta 2018 at 1:08 AM, Urbantoy said:

Minkämerkkiset vai onko samaa paskaa ku muuallakin?

Eikö kannatas ihan myyntimiehen mainita jos on parempaa ku muualla.. Just tässä topikissa puhuttu että joka paikasta löytyy samaa paskaa helposti.. Etsitään niitä PAREMPIA

 

Pete Urbantoy voi ensin kertoa minkä merkkiset eivät ole kestäneet hänen autossaan ?

Posted

En niistä ole tietoa, tuli uusien vetareiden mukana, veikkaan kiinan paskaa.. mutta kiitos jiibeen tämä asia selvis, rahalla saa alkuperäiset ku osas kysyä..

Posted

Tämä palsta ei ole veikkaustoimisto missä veikataan, jos alkaa haukkumaan jotakin varaosaa niin pitäisi olla tarkempi selvitys asiasta. Mistäs ne täydelliset vetoakselit ( vai oliko kyseessä vetonivelet ) olivat lähtöisin ? Normaalisti suojakumista löytyy joitakin valmistajan merkintöjä.

Posted

No niitähän on hyvä nyt kaivella kurasista suojakumeista, eikä paketit ole tallessa ja ei kyllä käynyt edes mielessä että semmosta kuraa kumit on ku paikalleen panin.. lue JiiBeenkomentti, sehän sanoo et Löbrokaan i kestä ku kaks vuotta, vetonivelet on ihan kunnossa..

Veikkaan että ihan samaan kuraa nuo koko vetarit mitä muualla myydään, myös sulla.. Ei niitä monta tekijään löydy tältä pallolta. Nivel on varmaan ok, mutta hintaa painettu alas ku saatu halvatkumit.. Kyllä tuo sun pitäs tietää ku niitä kauppaat..

Posted

Tarkennan vielä edellistä postaustani:

 

Kestotestin kohde: etuvetoinen välimallin Passatti, vetonivelet, ulommat

 

Toinen alkuperäinen vetarin kumi rikki > vaihdan molemmat ulommat nivelet SKF:n niveliin / vetarin kumeihin.

 

6700 km jälkeen oikea vetarin kumi on särki. Antautunut todennäköisesti 2015 tammikuun kovien pakkasten takia.

Vaihdan nivelen takuuseen, jätän SKF:n kumin hyllyyn ja kasaan Löbron kumilla.

 

9700 km myöhemmin vasen vetarin kumi on rikki. Vaihdan nivelen takuuseen, jätän SKF:n kumin hyllyyn ja kasaan Löbron kumilla.

 

41000 km / 1,5 vuotta myöhemmin vasen Löbron kumi antautuu (revennyt haitarin juuresta) . Puhdistan nivelen ja asennan takaisin hyllystä otetulla SKF:n kumilla...

 

Tämän jälkeen on ajettu  20 000 km lisää ja toistaiseksi ovat vielä ehjät. Sisäpään nivelissä on edelleen 450 000 km pyörineet alkuperäiset vuodelta '95.

 

Kestotesti jatkuu... 

 

  • Like 1
Posted

Kiitos Jiibee tarkennuksesta.. ei ne kilsat varmaan mulla vaikuta vaan yksinkertaisesti aika Suomen oloissa.. Oisko 15tuhatta tullut kolmeen kesään, ja molemmat vetarit aamen molemmista päistä, ihan "pykineet" niinkuin paskalle kumille käy.. No nyt hommataan alkuperäiset ja kokeillaan, aika sitkee oot ku jaksat sen vaihtoruljanssin, ku se on vielä niin vittumaista sen möhnän takia

Posted (edited)

IMG_20170924_133644.thumb.jpg.a7b6c930c270b6db091f7e2187242dbc.jpg

 

Noin kävi sille Löbro:lle. Ei ollut pykinyt, oli vain mennyt poikki.

Kestäisikö taka-akselilla paremmin kun ei tarvitse kääntyä niin paljon..?

 

Quote

No nyt hommataan alkuperäiset ja kokeillaan

 

Marmoritiskiltä haetulla alkuperäis-varaosallahan on kahden vuoden takuu. En sitten tiedä koskeeko se vetoakselin kumeja..?

Kannattaa pitää kuitti tallessa.

Edited by Jiibee
  • Like 1
  • 4 months later...
Posted
On 5/2/2018 at 4:47 PM, KimmoH said:

Mulla loppu suojakumien syönti kun tein notchit runkopalkkeihin :D  Vitsi vitsi...

 

Nyt on toista vuotta ollut nämä kumit http://aircooled.fi/tuote/864/vetoakselin-suojakumi-irs-t24-68

 

Just viikko sitten alla makoilin ja edelleen vaikutti hyviltä, ehjät ja kimmoisat.

 

Perutaampa hieman. Kesä meni ja tuossa viime viikolla makoilin auton alla, totesin että kumit näyttivät nyt siltä että menevät viimeistään ens kesänä vaihtoon. Jokaisessa kumissa kapoisemmassa päässä oli selvää pintamurtumaa havaittavissa :( Eli kolme kesää näillä nyt ajoi, riskillä ehkä vielä ens kesän. 

  • 9 months later...
Posted

Joko arvon raati on päättänyt mistä saa ne parhaimmat nivelten kumit?

Kaksi  kesää rullattu abaut-2500km ja valmiit. 

Valmistajaa ei tiedossa.

Febin kumit toimineet kuplassa. Entä palliksen nivelessä? Kokemuksia?

Posted
31 minutes ago, son`der buzz said:

Tilasin Febin kumit. Myyjä ainakin opasti niiden olevan parhaat.

Palaan aiheeseen kunhan saadaan kilometrejä kumeille.

 

Mistä tulevat..

Posted (edited)

Vaihdoin

Quote

 Puhdistan nivelen ja asennan takaisin hyllystä otetulla SKF:n kumilla...

 

Tämän jälkeen on ajettu  20 000 km lisää ja toistaiseksi ovat vielä ehjät. Sisäpään nivelissä on edelleen 450 000 km pyörineet alkuperäiset vuodelta '95.

 

Kestotesti jatkuu... 

 

Vaihdoin muuten jälleen toukokuun alussa tuon kestotesti-käyttiksen vasemman vetonivelen:  :)

Kumi rikki samasta kohtaa kuin aikaisemminkin, ei ollut vielä ehtinyt mennä poikki. 

Tällä kertaa SKF kesti yhteensä n. 40 000 km jokapäiväistä käyttöä.

 

Matka jatkuu jälleen uudella SKF:n tuotteella... :)

Edited by Jiibee
Posted
On 4/30/2018 at 9:21 AM, DWL_Puavo said:

Tallilta löytyi kolme suojakumia josta valitsin uuden Löbron ja käytetyn merkittömän joka ei ollut halkeillut. Toinen uusista vaikutti turhan muoviselta.

 

No rikkihän ne oli näin vuoden jälkeen, yks jo ratkennut ja yks pykinyt, mutta en katsonut onko näissä leimoja enkä merkannut kumpi oli kumpi. Ajokilsoja ehkä max 2000 ja veikkaan että oli mennyt rikki jo viime kesänä mutta vasta leimalla huomasin ja olin ihan vaan välittämättä koko asiasta toistaiseksi. Sisempien nivelten kumit vielä ehjät ja halkeilemattomat! Taidan vaihtaa vara-vetarista vanhat kumit loppukesäksi.

Posted

On tämäkin pikkujuttu, yksistä vetarin suojakumista on kyse ja täyttä paskaa näyttää kaikki olevan.. On se vaan häänöä eli kalenteriin näköjään vuosittainen vetarinsuojakumivaihto allokoida, vittu

Posted

Tää on tätä nykymaailmaa. Eiköhän joku asetus ole määritellyt jossain että ainetta x ja y ei saa enää käyttää. Sitten kun nämä aineet x ja y on kuminkestävyyden osalta oleellisia aineita niin on joudutty keksimään joku korvaava melkein yhtähyvä aine ja tässä lopputulos.

 

 

  • 2 months later...
Posted
On 9/17/2018 at 10:16 AM, KimmoH said:

 

Perutaampa hieman. Kesä meni ja tuossa viime viikolla makoilin auton alla, totesin että kumit näyttivät nyt siltä että menevät viimeistään ens kesänä vaihtoon. Jokaisessa kumissa kapoisemmassa päässä oli selvää pintamurtumaa havaittavissa 😞 Eli kolme kesää näillä nyt ajoi, riskillä ehkä vielä ens kesän. 

 

Meni se tämäkin kesä näillä kumeilla eli neljä kesää nyt vedetty samoilla kumeilla. Kapoisessa päässä edelleen murtuman alut mutta ei vieläkään puhki. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...