Jump to content

-57 Ovaali


Recommended Posts

Posted (edited)
4 hours ago, Art_Zi said:

Taas pari tuntia värkätty. Jonkulaiset jarrut tuosa nyt on, mutta poljin ei mee kovemmaks vaikka kui pumppaa. Poljin ei myöskään mee pohjaan asti.... Polkimen liike siis pysyy kokoajan samana.....ilmaa ei tosiaan tuu enää mistään, mutta vähän tuo ihmetyttää kun poljin ei mee kovaks...

 

Menisköhä noilla vai purkasko taas kaikki ja alottas alusta...

Hölmö kysymys oliko kengät kuinka lähelle säädetty ja missäs vaiheessa näissä vw rumpujarru viritelmissä on tuota jäännöspaine venttiiliä käytetty?  http://aircooled.fi/tuote/5772/jaannospaineventtiili-cb

Edited by Roope
Posted

Mulla oli samantapainen ongelma tuossa ex -66 kuplassa.

Uutta letkut, pääsylkkä, kengät ja jarrusylinterit.

Laitoin 2-piirisylkän uuden, ei millään jarruja, ilmattiin polkemalla, alipaineella ja kaikintavoin.

Vaihdoin toisen 2-piirisylkän kun luulin että uusi osa paskana, sama homma.

Vaihdoin vanhan 1-piirisylinterin, uusilla tiivisteillä ja sama homma vaikka kuin ilmasi.

Piti siirtää jo rekisteröintikatsastusta..

 

Luulin että kengät tai sylinterit tai jokin on väärää.

No ei ollut..

 

 

Yks päivä menin tallille ja olin jo lyömässä tuleen koko paskan..

 

Otin kuitenkin rummut irti, yläpuolen jarrukengän irti, jarrusylinteristä mäntä pois yläpuolelta ja pullosta jarrunestettä suoraan sylinteriin, sitten mäntä paikalleen ja loput osat takaisin. 

Hoplaa jarrut toimi!

 

En tiedä, oli kyllä jo niin epätoivoista mutta tuolla konstilla sain jarrut eikä ongelmia sen jälkeen. 

-66 on edessä nuo jarrusylinterit pysty asennossa ja ilmaus siinä puolivälissä.

 

En vaihtanut enää 2-piirisylinteriä, olisi varmasti toiminut kun sai ilmat pois.

 

Edellisenä kesänä-64 tein kans jarrut uusiksi ja yhdellä kertaa siinä onnistui ilmaus ihan polkemalla..

Ihme vehkeitä joskus 😂

 

  • Like 1
Posted

Mulla on ilmausta varten tällainen: https://www.motiveproducts.com/products/power-bleeders-power-bleeders-domestic-bleeder-kits-power-bleeders-import-bleeder-kits-power-bleeders-single-adapter-bleeder-kit-power-bleeders-classic-car-and-marine-kits

 

Sillä on kyllä jokaiseen volkkariin löytynyt jarrut mihin on yritettykin. Tuon etu on se, että sillä saa nesteen virtaamaan riittävällä nopeudella ja riittävän pitkään jotta ilma tulee (melko helposti) pois.

Posted (edited)

Tässä on kokeiltu polkemalla, motonetin imuvehkeellä, eezibleedillä (https://www.ebay.com/itm/Gunson-EEZIBLEED-Brake-Clutch-fluid-bleed-hydraulic-bleeding-kit-/130759082496)

ja Metaken/Tipin suosittelmalla (vanhastaa topikista löysin) "korkkiin venttiili ja paineilmaa"-menetelmällä.

 

Kohta iltarukousta kokeilla ku nukkumaan menee ja jos ei auta ni jotain noitahommia kokeilla seuraavaks.

 

Ac:lle laitettu viestiä mitä tehään vai tehäänkö mitään ton kans. Kaverilla ois kunnostettava og-sylkkä, mut vähä kiihottais laittaa CSP:lle pari 

hunttia. Jännä nähä mihin päätyy ja mistä taiotaan jarrut  😎😎

 

Jännä sinällää että ilmaa ei tuu mistää mut silti poljin pehmee...

Edited by Art_Zi
Posted

Sama oli mulla, ilmaa ei tullut mistään ja polkimeen vain pieni vaste. 

Varmaan kolme pulloa pumpattii läpi edestä ja takaa. 

Mutta mäntä irti ja nestettä suoraan sylinteriin auttoi ainakin täällä.

Ei ole iso homma ainakaan kokeilla.

Onko ovaalissa jarrusylinterit vaaka vai pystyasennossa?

 

Työtä teetti ja paljon. Epätoivo iski kymmenen kertaa kun edellisissä mennyt uusilla osilla kerralla jarrut kuntoon.

 

 

Posted

Aikoinaan sain kaiken ilman pois kuplan etujarruista tarvikesylintereillä irroittamalla sylinterin kiinnityspultit  ja kääntämällä ilmaus nippa ylöspäin.

Liimauspuristimella männät sisään ja normaali pumppaus ilmaus. Näissä vissiin jää helposti ilmapatja ylemmän männän alle.

  • Like 2
Posted
10 hours ago, Kaaleppi said:

Onko ovaalissa jarrusylinterit vaaka vai pystyasennossa?

 

 

Mulla o paksutolpan jarrukamat tässä. Eli edessä pystyssä, takana vaakatasossa.

  • Confused 1
Posted
1 hour ago, splitti51 said:

Aikoinaan sain kaiken ilman pois kuplan etujarruista tarvikesylintereillä irroittamalla sylinterin kiinnityspultit  ja kääntämällä ilmaus nippa ylöspäin.

Liimauspuristimella männät sisään ja normaali pumppaus ilmaus. Näissä vissiin jää helposti ilmapatja ylemmän männän alle.

Juu siltä vaikutti itelläkin että ei saanut normi konsteilla millään ilmaa pois.

 

Posted (edited)
17 minutes ago, Art_Zi said:

 

Mulla o paksutolpan jarrukamat tässä. Eli edessä pystyssä, takana vaakatasossa.

Silloin kannattaa tuota konstia kokeilla. 

Se ilmausnippa kun on siinä puolivälissä korkeussunnasta katsottuna.

Uskoisin että jarrut löytyy.

 

Ja olin itsekkin varma että uusi pääsylinteri tai jokin muu osa on rikki tai väärä.

 

Ja polkimeen löytyi heti normaali tunto kun osat takaisin paikoilleen ja kenkien säätö.

 

Kyllä siinä epätoivo jo iski kun kolmea pääsylinteriä kokeili ja kaikki konstit oli käytetty..

Edited by Kaaleppi
Posted
1 hour ago, sleepercooler said:

Joskus ilmasin jarrut, että nostin tunkilla keulan/perän ilmaan mahd.korkeelle, ja ilmat läx...

 

Tätäkin on jo kokeiltu 😂😂

Posted

Pakko se on uskoa ettei toho jarruja saa... nyt ei löydy minkäänlaisia jarruja. Etusylkät käännetty ilmausreikä ylöspäi ja kaikki edelliset konstit kokeiltu uudelleen. Litran verran huilautettu taas nestettä. Meleko paskaa nuo nykypäivän varaosat....

Posted

Pääsylinterissä se vika on, itsekin tosiaan väänsin jo melkein itkua lattialla kun muutaman päivän aikana kokeilin kaikki mahdolliset konstit sylinterien kääntämisineen ja paineilmajuttuineen tunkkauksia ja rukouksia unohtamatta.

 

Vartti taisi mennä sylkän vaihtoon ja hoplaa jarrut toimii...

Posted
1 hour ago, Art_Zi said:

.......Litran verran huilautettu taas nestettä. Meleko paskaa nuo nykypäivän varaosat....

 

Huilauta vielä toinen litra... 

 

Kerran onnistu näin vinkki:

Kirkasta ohutta letkua 3-4 metriä ja taka ilmausruuvista kierto takas säiliöön ja säiliön puoleiseen päähän letkuun fillarin venttiili...

 

  • Like 1
Posted

Ei jaksa enää yrittää mitään vähään aikaan. Ootella saako AC:lta vastausta reklamaatioon ja jos ei saa ni jatketaan sitte ko motivaatio palaa 😎

 

20181027_155107.thumb.jpg.f7d5d3a4e9015f9aea4a52d8e55364b4.jpg

Posted
1 hour ago, PZQ said:

 

Huilauta vielä toinen litra... 

 

Kerran onnistu näin vinkki:

Kirkasta ohutta letkua 3-4 metriä ja taka ilmausruuvista kierto takas säiliöön ja säiliön puoleiseen päähän letkuun fillarin venttiili...

 

 

Kokkeillaan ny vielä joku päivä... 😎

 

20181027_164858.thumb.jpg.4cc2a3265545d138495349db1fb238f4.jpg

Posted

Sipase toi venttiili vielä ympäripuristavalla lemmarilla kiinni, ettei tarvii onkia sitä säiliöstä..

Oon itte huomannu että vanhemmiten noi hydrauli hommat vaan vaatii reilusti nestettä ja aikaa & tupakkia :)

  • Like 1
Posted
20 hours ago, PZQ said:

Sipase toi venttiili vielä ympäripuristavalla lemmarilla kiinni, ettei tarvii onkia sitä säiliöstä..

Oon itte huomannu että vanhemmiten noi hydrauli hommat vaan vaatii reilusti nestettä ja aikaa & tupakkia :)

 

Eipä ollu tästäkään työkalusta apuja. 

 

Ei muutaku metästään uutta pääsylkkää...

Posted

Sunnuntain kunniaks ajelin motonettiin ja hain uuen pääsylkän. Samaa kiinanpaskaa, mutta josko se auttas....Arvatkaa auttoiko asiaan....ei..... ilmaa ei tuu mistään, mutta poljin menee pohjaan....seuraavaks aletaan uusiin pyörän sylintreitä 1 kerrallaan. Sen jälkeen letkut uusiks.

Posted (edited)

Olikos nyt näin että poljin menee nyt pohjaan asti vai on pehmeä tosi pitkälle kunnes pysähtyy? Mietin vain että vetääkö jouset sylinterit kasaan ja joudut joka kerta poistamaan välyksen rummun ja kengän välistä kun painaa poljinta josta johtuisi se että poljin on pehmäe mutta ei pohjaa. Kokeile ilman sylinteripuolen jousia että muuttuuko tuntuma jos muuttuu niin laittaa nuo venttiilit.

Edited by Roope
Posted (edited)

Poljin menee suoraan pohjaan. Pikkusen saa painetta aikaseks ku junttaa puristimilla nuo etusylinterit tönkkiin. Mut heti ku laittaa rummut takas ni poljin painuu pohjaan. 

 

Ja jarruthan löytyy kyllä, eli ku poljin on pohjassa ni rumpuja ei käsin saa pyöriteltyä. 

 

Voiko paskat jarruletkut tehä tällasta? Mietin vaan että jos ne o turvonnu jostai syystä ja sit ku avaa ilmaruuvin ni sielä aine huilaa hyvin, mut heti lu tulee painetta ni se turpoaaki kiinni ja paine ei mee sylinterille asti?

 

Nuo letkut on vuojelta 2015, mutta olleet varastossa 3 vuotta...

 

Edit. Nii ja käytin yläpuolen mäntiäki auki ja ilmaa siellä ei ollu. Eli ei voinu nestettä kaataa, kuten Kaaleppi ehotteli...

Edited by Art_Zi
Posted

TYÖVOITTO 🤘🤘🤘🤘

 

Aiemmin tosiaan sain puristimien avulla polkimeen tuntoa. Eli käsijarru päällä ja etusylinterit puristimilla tönkkiin.

 

Nyt oli jo eturumnut kasassa ja aattelin vielä, että vetasempa eestä kengät ihan tönkkiin. Sit ilmasin etupiirin ja löysäsin vähän kenkiä ja avott, jarrut löyty! Sit vähä vielä kenkiä löysemmälle ja vieläki oli jarrut. Jätin nyt kengät ihan vähän kahnaamaan. Entiä tuliko sieltä nyt jostain se viiminenki ilmakupla vai oliko mulla aiemmin kengät liian löysällä, mutta pääasia että nyt on jarrut.

 

On muuten paras mahdollinen yhen miehen ilmaustyökalu tuo PZQ:n letkupyöränventtiilihässäkkä.

 

Ens viikola sit taas sähköjen kimppuun 💪👍🤘💩

  • Like 7
Posted
18 minutes ago, Art_Zi said:

Ens viikola sit taas sähköjen kimppuun 💪👍🤘💩

 

 

Sammuttimia työvalmiudessa pahimman varalta...

Posted
6 minutes ago, ARTO said:

 

 

Sammuttimia työvalmiudessa pahimman varalta...

 

Sais nuo kytkennät ja johtojen vedot eka tehtyä loppuun. Testaukset vähä myöhemmin....

Posted
29 minutes ago, Art_Zi said:

 

Sais nuo kytkennät ja johtojen vedot eka tehtyä loppuun. Testaukset vähä myöhemmin....

Juu, pieni kenttähuumori keventää aina, ei puutu kuin savolaiset oven paukuttajat😂

  • Haha 1
Posted (edited)

Sähköhommia jatkettu. Keulasta tulevat johot nyt done. Vielä virta, maa, koukun johtosarjan ja jarruvalojen/vilkkujen johot vetää taakse saakka.

 

20181103_191832.thumb.jpg.85f8983f9df80205b94ccc867b783b9d.jpg

 

Sleeperin keppiki löys paikkansa (pitää joku pussukka kehitellä toho viä). Kemin Karavaanari kävi säätää shifterin kohilleen ko ghiasa samanlaine ni kuulemma osaa sen homman  😂😂(kuulema nyt helevetin hyvä eli pelaa paremmin ku ghiasa). Päälle juotii kuumat kaakaot kera joulutorttujen.

 

20181103_170712.thumb.jpg.9aa445f99bbb5f8b88a698d0d40da3e9.jpg

 

Nyt meniki sit rokiksi ja viilistelyksi🤘

 

20181103_193332.thumb.jpg.64b883c52573bcaedfc54e800c4e6e1b.jpg

Edited by Art_Zi
  • Like 4
  • Haha 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)
On 11.10.2018 at 8:46 AM, Art_Zi said:

 

bug_56_600dpi.jpg

 

Miten toi pyyhkijänmoottori toimii, kun käsittääkseni on 1-nopeuksinen, mut sinne menee 2 piuhaa katkaisijalta?

 

Pyyhkijänmoottorin jännitteen alennin vissiin kytketään tohon sulakerasialta katkasijaan menevään johtoon? Eli musta/violetti johto?

 

 

 

 

 

Edited by Art_Zi
Posted

Katkaisijalta moottorille menevä toinen johto on pyyhkijöiden palautus että osaavat tulla nollakohtaan takaisin. Vastus ennen katkaisijaa kuten arvasitkin, samalla saat himmennetyn sisävalon :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Posted
34 minutes ago, metake said:

Katkaisijalta moottorille menevä toinen johto on pyyhkijöiden palautus että osaavat tulla nollakohtaan takaisin. Vastus ennen katkaisijaa kuten arvasitkin, samalla saat himmennetyn sisävalon :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Joo sen huomasinkin :) onneks sitä sisävaloa ei nii hirveästi tarvi 😎

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Noni. Tietäjät tietää. Kertokaaha.

 

3-osanen etuluukun tiivistesarja. Jatketaanko tuota sivutiivistettä tonne ylös?

 

20181124_170922.thumb.jpg.abf002b0f834dd85b09200f55b24ef84.jpg

 

Vai jääkö tuo mutkakohta kokonaan ilman tiivistettä? Vai jatketaanko ylhäältä tulevaa tiivistettä sivuille jonku matkaa?

 

20181124_171150.thumb.jpg.3acc77090a953908531513bae99a2db5.jpg

 

 

Edited by Art_Zi
Posted

Ei tiivistettä kulmiin. Vasen/oikea sivu omat pätkänsä, alhaalla keskeltä poikki. Vedenpoistoa varten.

 

Takaluukun tiivisteessä keskellä viilto, ei poikki. Vedenpoistoa varten.

  • Like 1
Posted
On 6.10.2018 at 10:59 PM, Art_Zi said:

Tuttu tunne....oon itekki kasannu ja purkanu ton kuskin puolen takajarrun vissii 6 kertaa.. laitoin nyt 2 o-rengasta tonne ja toistaseks ei oo vuotanu...toki en oo vielä täyttäny laatikkoa edellisen purun jälkeen, mut eipä sieltä tullu ku pari desiä ku tunkkasin vetarin ylös ennen purkua...

 

Mutta meinaahan se alkaa v#tuttaan ku saman homman joutuu tekeen monta kertaa ja siltikään ei meinaa onnistua 😎

 

Tänään tuli taas revittyä rumpu auki ko noppasi öljyä. Eli ei auttanu 2 o-oengasta. Laitoin nyt wurtin mustaa liimaa sinne laakerin ja kilven väliin, mut tulipa mieleen että toimisko tollanen suljettu laakeri tuolla? Eli ei pääsis öljyä ollenkaan kilven puolelle....

 

https://www.tuontitukku.fi/tuote/urakuulalaakeri-6306-2rs/4053479725222/

Posted
24 minutes ago, Art_Zi said:

Ok. Sueraavaks kokeillaan sitä tätä.

 

Mitä jos vaan purkaisit vielä kerran ja kasaisit sellaisilla osilla jotka on tarkoitettu yhteenkuuluviksi?

Posted
30 minutes ago, metake said:

 

Mitä jos vaan purkaisit vielä kerran ja kasaisit sellaisilla osilla jotka on tarkoitettu yhteenkuuluviksi?

 

Ei kait se Metake kannata.. oppiipahan purkaan ja kasaan ;-)

  • Haha 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...