SamiE Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 (edited) Mitähän on tapahtunut mun kuplan etupäälle?? auto on siis vm-63 ja siihen on vaihdettu levyjarrut joissa 4 pulttiset kiinnitykset renkaille. ja ilmeisesti koko etuakseli on vaihdettu koska se näyttää uudemmalta. Kun iskari tolpat taipuu ulospäin. siihen on hitsattu myös almpaan putkeen madallus pala josta voi säätää keulan korkeutta. ja sitten asiaan katselin autoa suoraan edestä päin ja kuskinpuolen eturengas on varmaan 2-3 cm ulompanan kuin apparin puoli. Eli rengas tulee ulos lokarin reunasta muutaman millin kun katsoo ylhäältä päin. ja apparin renggas on taas ihan reilusti lokarin sisällä.... Auton kääntösäde on myös järkyttävän suuri apukuskin puolelle jossa rengas on siis sisempänä. on aika hankala välillä mennä tiukasti kaupan pihaan kun auto menee väkisin vastaan tulevan kaistalle. Onko ideoita mitä tässä on aikanaan voitu viritellä että näin on käynyt Edited September 24, 2019 by SamiE Quote Link to comment
tolvana Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Villi veikkaus ois että lokarit on eriparia. Quote Link to comment
vwagen Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Tai vanteet eri ET:llä. Quote Link to comment
SamiE Posted September 24, 2019 Author Share Posted September 24, 2019 Hyviä veikkauksia mutta lokarit mittasin ja nekin ovat saman levyiset. Vanteita en ole vielä mitannut mutta näyttävät ulkoisesti samalle. pitää mitata huomenna. Käykö muuten tuohon -63 malliin suoraan uudempi etuakseli? Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 37 minutes ago, SamiE said: Hyviä veikkauksia mutta lokarit mittasin ja nekin ovat saman levyiset. Vanteita en ole vielä mitannut mutta näyttävät ulkoisesti samalle. pitää mitata huomenna. Käykö muuten tuohon -63 malliin suoraan uudempi etuakseli? Ei käy. Tietääkseni etuakselin putkien etäisyys toisistaan on erilainen olkatappi- ja pallonivelakselissa. Periaatteessa pallonivelakselin saa muokattua sopimaan olkatappiakselin paikalle, mutta tämä vaikuttaa nivelten asentoihin. Eli joko pallonivelakselia on muokattu tai sitten rungonpää on vaihdettu (tai koko alusta). Quote Link to comment
Paavuli Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Edelläoleviin veikkauksiin lisäisin: a) kolaroitu joskus ja kori on taipunut b) kolaroitu joskus ja koria korjattu vinoon c) kolaroitu joskus ja runko kiero, tahi korjattu joskus jotain vinoon ja jopa: d) kori ei ole pohjalevyllä ihan keskellä. Periaatteessa kori ei pohjalevyyn aivan älyttömän vinoon voi mennä, mutta vähän. e) ettei etuakselia ole teeseitsekavennettu, ja käynyt mittavirhe? Mittaisin kiinnityskohtien etäisyydet päistä tms, jos akseli näyttää vähänkään ropelletulta. ja z) poltergeist Quote Link to comment
SePi Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Tuohon kääntyvyyteen saattais vaikuttaa simpukan varren asento. Ehkä pyörät on säädetty suoraan vain raidetankojen säädöllä? Quote Link to comment
Art_Zi Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 2 hours ago, Paavuli said: e) ettei etuakselia ole teeseitsekavennettu, ja käynyt mittavirhe? Mittaisin kiinnityskohtien etäisyydet päistä tms, jos akseli näyttää vähänkään ropelletulta. Ääni näkemättä tälle... Laita SamiE kuva akselista tänne ni helpompi arvuutella.. Quote Link to comment
SamiE Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 Yritän ehtiä illalla valokuvata akselin. Quote Link to comment
SePi Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Onko se kääntösäde apparin puolelle siksi isompi, koska rengas ottaa koriin kiinni? Quote Link to comment
hpa Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Jos laitettu pallonivelakseli niin kääntymisen rajoittimet voi olla miten sattuu. Ohjaus pitää ensin keskittää keskelle ja sitten kääntää ohjausvarret suoraan eteenpäin. Kuuluisassa Bentleyn manuaalissakin on ohjeita. Quote Link to comment
SamiE Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 3 hours ago, hpa said: Jos laitettu pallonivelakseli niin kääntymisen rajoittimet voi olla miten sattuu. Ohjaus pitää ensin keskittää keskelle ja sitten kääntää ohjausvarret suoraan eteenpäin. Kuuluisassa Bentleyn manuaalissakin on ohjeita. 1 Quote Link to comment
SamiE Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 Just now, SamiE said: Pallonivel akseli näytyää olevan. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 (edited) Onko tuo pykälä pystypalkissa sitten seurausta akseliston muokkaamisesta olkatappiakselin tilalle vai pelkkä päälle hitsattu paikka. Kannattaisi varmaan mitata akseliston kiinnityspulttien etäisyys toisistaan pystysuunnassa. Silloin selviäisi onko rungon päätä muokattu. Onko tuossa renkaassa aika paljon positiivista camberia? Ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle Edited September 25, 2019 by Paksu-Tolppa Quote Link to comment
Urbantoy Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Onkohan tuossa taas ollut mitään järkeä ruveta seppään -63seen pallonivelakselia.. vai pitäskö itekin ruveta väsäileen, no en rupee koska ei mitään hyötyä, ennemminkin haittaa ku pallonivelet, olkatapit ja sidepultit on loistavat ku niistä vaan huolehtii Quote Link to comment
hpa Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Jousiputkia on siirretty lähemmäs toisiaan.Voi tuota camperia korjata säätämällä merkkikolot eteenpäin mikäli ovat jossain muussa asennossa. Tutkimuksia vaatii lisää tukivarsien ja jousiputkien suunnista. Quote Link to comment
SamiE Posted September 26, 2019 Author Share Posted September 26, 2019 13 hours ago, Paksu-Tolppa said: Onko tuo pykälä pystypalkissa sitten seurausta akseliston muokkaamisesta olkatappiakselin tilalle vai pelkkä päälle hitsattu paikka. Kannattaisi varmaan mitata akseliston kiinnityspulttien etäisyys toisistaan pystysuunnassa. Silloin selviäisi onko rungon päätä muokattu. Onko tuossa renkaassa aika paljon positiivista camberia? Ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle Ei minun mielestä silloin kun renkaat ovat suorassa ne näyttävät silmämääräisesti olevan kohdillaan. Näköjään kuvassa kun on rengas käännetty ääriasentoon näyttää että olisi Camberia. Quote Link to comment
Tutkija Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 No ihan varmasti kaikki kulmat pielessä tai ainakin jotain muuta mitä autonvalmistaja on suunnitellut kun akseliputkia muutettu lähemmäs toisiaan. Quote Link to comment
Paavuli Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Jep, kuten edellä kirjoiteltu, niin ei noilla akselimuutoksilla mikään ihme, että vaikka kulmat olisi mitä. Lisäksi tuossa kannattaa pitkäntähtäimen korjauksena hankkiutua eroon hitsatusta akselista, ihme että leima on tullut... Ylemmässä kuvassa näkyy myös jotain hyvin erikoista alaputkessa, ihan oikeassa laidassa jossa akseliputki katoaa pois kuvasta korin taa. Aivan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä miltä akselin kiinnitys pohjaan näyttää. Kannattaa tutkia, ettei myös siellä ole jokin sötöstys, joka vaikeuttaa koko homman korjaamista. Quote Link to comment
SamiE Posted September 26, 2019 Author Share Posted September 26, 2019 1 hour ago, Paavuli said: Jep, kuten edellä kirjoiteltu, niin ei noilla akselimuutoksilla mikään ihme, että vaikka kulmat olisi mitä. Lisäksi tuossa kannattaa pitkäntähtäimen korjauksena hankkiutua eroon hitsatusta akselista, ihme että leima on tullut... Ylemmässä kuvassa näkyy myös jotain hyvin erikoista alaputkessa, ihan oikeassa laidassa jossa akseliputki katoaa pois kuvasta korin taa. Aivan mielenkiinnosta olisi kiva nähdä miltä akselin kiinnitys pohjaan näyttää. Kannattaa tutkia, ettei myös siellä ole jokin sötöstys, joka vaikeuttaa koko homman korjaamista. Se mikä näkyy alaputkessa on siihen hitsattu lenkki josta autoa voi hinata. Mutta se kiinostava kysymys onkin nyt, että jos ostan uuden etuakselin niin nuo olka-akselit ja levyjarrut ei taida käydä sitten alkuperäisen tyyppiseen akseliin. Eli pitääköhän hommata kaikki rojut etupäähän? Ajatus olis laittaa vaikka 5 cm kavennettu akseli jossa mahdollisuus hiukan keulaa madaltaa. tai sitten ihan normilevyinen. Haluaisin myös kovasti alkuperäiset 5 pulttiset pyörän navat. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Jos vaihdat autoon kuuluvan olkatappiakselin niin menevät olat yms rojut samalla vaihtoon. Quote Link to comment
kuplatin Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 (edited) 27 minutes ago, SamiE said: Mutta se kiinostava kysymys onkin nyt, että jos ostan uuden etuakselin niin nuo olka-akselit ja levyjarrut ei taida käydä sitten alkuperäisen tyyppiseen akseliin. Eli pitääköhän hommata kaikki rojut etupäähän? Tosiaan aivan täysi mysteeri miten tuo pallonivelkeula on edes saatu runkoon kiinni, koska alkuperäinen olkatappiakseli ja pallonivelakseli eivät ole millään tapaa keskenään yhteensopivia. Jos laitetaan sellaiset vierekkäin niin huomataan että putket ovat molemmissa akseleissa täysin eri korkeudella toisistaan eli kiinnityspisteet runkoonkin ovat eri korkeudella. Sun autossa on joko vaihdettu keulapala myöhäisempään jotta siihen on saatu tämä pallonivelkeula kiinni, tai sitten (kääk) pallonivelakselia on jotenkin leikelty ja liimailtu melkoisella kyläseppävelhojen "ammattitaidolla" että se on saatu istumaan paksutolpan runkotunneliin kiinni. Hyvällä tuurilla selviät siis pelkästään täydellisen etuakselikamojen ostolla (rummusta rumpuun). Muussa tapauksessa tiedossa voi olla keulapalan vaihto olkatappikeulaiselle akselille. Vanha sanonta "minkä mitta heittää, sen kitti peittää" ei tässä oikein päde kun tosiaan alkaa tapahtumaan ihmeellisiä geometrioiden kanssa. Edited September 26, 2019 by kuplatin Quote Link to comment
kuplatin Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 19 hours ago, Paksu-Tolppa said: Onko tuo pykälä pystypalkissa sitten seurausta akseliston muokkaamisesta olkatappiakselin tilalle vai pelkkä päälle hitsattu paikka. Kannattaisi varmaan mitata akseliston kiinnityspulttien etäisyys toisistaan pystysuunnassa. Silloin selviäisi onko rungon päätä muokattu. Tässä oltiinkin jo paljon ennen minua asiasta hajulla. Nyt kannattaisi ihan ensin tehdä juuri näin, ennen kuin ostelee mitään. Quote Link to comment
SamiE Posted September 26, 2019 Author Share Posted September 26, 2019 12 minutes ago, kuplatin said: Tässä oltiinkin jo paljon ennen minua asiasta hajulla. Nyt kannattaisi ihan ensin tehdä juuri näin, ennen kuin ostelee mitään. Voin mitata tuon akselin kiinnityspulttien etäisyyden toisistaan. Mutta alan itse epäillä että joku "kyläseppä" on leikellyt tuon akselin poikki ja nostanut alaputkea ylöspäin jotta se sopii tuhon vanhaan rungonpäähän. Siitä nuo hitsausjäljet joita täällä jo ihmeteltiin. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 (edited) Jos alkuperäinen eli olkatappiakseli sopii edelleen runkoon (eli rungonpäätä ei ole muokattu) niin laittamalla siihen uudet levyjarruille tarkoitetut olka-akselit (esim. droppiolat) voi käyttää olemassa olevia levyjä ja satuloita. https://www.vwheritage.com/ac4060-dropped-spindles-for-disc-brakes-vw-spare Edited September 26, 2019 by Paksu-Tolppa Quote Link to comment
WescuM Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Ja saahan ne levyt olkatappiakselin vakio-olkiin käyttämällä sopivia laakereita. https://volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/28293-miten-4x130-jako-olkatappikeulaan-halvalla/ Quote Link to comment
SamiE Posted September 30, 2019 Author Share Posted September 30, 2019 On 9/26/2019 at 5:40 PM, Paksu-Tolppa said: Jos alkuperäinen eli olkatappiakseli sopii edelleen runkoon (eli rungonpäätä ei ole muokattu) niin laittamalla siihen uudet levyjarruille tarkoitetut olka-akselit (esim. droppiolat) voi käyttää olemassa olevia levyjä ja satuloita. https://www.vwheritage.com/ac4060-dropped-spindles-for-disc-brakes-vw-spare Rungon päätä ei ole muokattu. Autoon on asennettu näköjään uudempi akseli jota on hitsaamalla muokattu niin että putket ovat lähempänä toisiaan . Kääntösade ongelmakin taisi ratketa. Kallistuksen vakaaja ei oikein ole kunnolla paikallaan. Vakaajan kiinityspannat ovat jotenkin kuskin puolella ulompan, eli eivät ole siellä iskarin kiinityskohdan juuressa, kuten toisella puolella. Siksi kääntyvyyttä on rajoitettu apukuskin suuntaan. Kiinityspannat ottaisivat muuten renkaaseen kiinni. Ei taida kai ihan pelkät olka-akselit riittää? pitää kai hommata jostain uudet tukivarretkin, vai käykä nuo uudemman akselin tukivarret siihen vanhemman mallin akseliin? jos sellaisen ostan. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 26 minutes ago, SamiE said: Ei taida kai ihan pelkät olka-akselit riittää? pitää kai hommata jostain uudet tukivarretkin, vai käykä nuo uudemman akselin tukivarret siihen vanhemman mallin akseliin? jos sellaisen ostan. Tukivarret eivät käy olkatappiakselistoon, kallistuksenvakaajasta en tiedä. Minulla olisi tarpeettomana täydellinen olkatappietuakselisto rumpuineen päivineen, mutta se on sen verran suuri osa että sen lähettäminen Kemistä Turkuun ei onnistu ainakaan Matkahuollolla. Quote Link to comment
SamiE Posted September 30, 2019 Author Share Posted September 30, 2019 5 minutes ago, Paksu-Tolppa said: Tukivarret eivät käy olkatappiakselistoon, kallistuksenvakaajasta en tiedä. Minulla olisi tarpeettomana täydellinen olkatappietuakselisto rumpuineen päivineen, mutta se on sen verran suuri osa että sen lähettäminen Kemistä Turkuun ei onnistu ainakaan Matkahuollolla. Pitäisi löytää jostain joku kuljetusliikkeen paluukyyti pohjoisesta tänne etelään. Voivat kuulemma tuoda kovinkin halvalla Quote Link to comment
SamiE Posted September 30, 2019 Author Share Posted September 30, 2019 7 minutes ago, SamiE said: Pitäisi löytää jostain joku kuljetusliikkeen paluukyyti pohjoisesta tänne etelään. Voivat kuulemma tuoda kovinkin halvalla Nyt tuli mieleen että miksei se tulisi matkahuollolla? Minä lähetin aikoinaan keskisuomeen teollisuusompelukoneen. Joka on siis pöydässä kiinni oleva kone ja pöydän koko oli 70 x 55x 100 ja korkeuteen tuli vielä ompelukoneen korkeus. painoa nin 70 kg,Onko sitten muuttunut matkahuollon systeemit. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 (edited) 1200 moottorin kuljetus Torniosta Keravalle rekkakyydillä maksoi 200 e. Se akselisto on sen verran painava ja hankalan mallinen että ei taida kulkea Matkahuollolla. En ole varma. Edited September 30, 2019 by Paksu-Tolppa Quote Link to comment
Tero87 Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 Tuskin matkahuolto ottaa akselia kyytiin. Eivät nykyään viitsi edes vanteita kuskata. Quote Link to comment
Art_Zi Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 Kyllä kait se akseli menee matkisella jos purkaa tukivarret ja jarrukamat erikseen ja pakkaa nätisti. Quote Link to comment
x-pj Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 (edited) Kannattaisi varmaan laittaa ostoilmoitus ostetaan-plastalle. Vois löytyä toinen täydellinen akselisto noutomatkan päästä. Edited September 30, 2019 by x-pj Quote Link to comment
SamiE Posted September 30, 2019 Author Share Posted September 30, 2019 30 minutes ago, x-pj said: Kannattaisi varmaan laittaa ostoilmoitus ostetaan-plastalle. Vois löytyä toinen täydellinen akselisto noutomatkan päästä. Kummelia lainatakseni:" Erittäin hyvin sanottu!!" Ilmoitus laitettu Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.