KimmoH Posted October 6, 2023 Author Posted October 6, 2023 (edited) Perjantain rypistys. Hinkutin epoksit mataksi ja nuoleskelin puhtaaksi. Sitten kiveniskumassa kaikkialle mihin osasin kuvitella kivien ropisevan + mihin halusin röpelön pinnan. Pikku tauko ja sitten perään kiiltävä jet black musta. Pikkuisen jäi ruiskuun maalia ja niillä sai vielä jousilatat ja muutaman muun takapään hilppeen pintamaaleihin. Etuluukun sisustan vedin myös kiiltävällä mustalla, loppu auto tuleekin sitten aivan toisen väriseksi. Edited October 7, 2023 by KimmoH 10 Quote
KimmoH Posted October 9, 2023 Author Posted October 9, 2023 Isompi (60L) tankki tipahti vihdoinkin postiluukusta. Eihän se tietenkään sinne keulille istunut ilman sepittämistä. Reunoilta piti sipaista pikkuisen pois että mahtui leveyssuunnassa ja vuosi sitten vaivalla hitsattu ohjausakselin läpimenoputki piti lyhentää, kun tankki törmäsi pystysuunnassa siihen. Vielä sinne jäi sen verran tilaa että eiköhän tuohon toimiva ohjaus saada rakennettua 😅 Quote
mikan Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 Ainakin kuplassa se on normaalisti toisinpäin. 😆 Quote
Kurre Posted October 10, 2023 Posted October 10, 2023 Onkos tuo pohjapropun paikka? jos kyllä, niin täyttöaukko on vaan toisessa paikassa verrattuna kuplaan. 2 Quote
jrasi Posted October 10, 2023 Posted October 10, 2023 2 hours ago, Kurre said: Onkos tuo pohjapropun paikka? jos kyllä, niin täyttöaukko on vaan toisessa paikassa verrattuna kuplaan. Samaa katselin, tossa isommassa tankissa ei vissiin kauheasti jää tilaa etureunan ja lokasuojan väliin, jotta täytön saisi sinne. Quote
KimmoH Posted October 10, 2023 Author Posted October 10, 2023 Toisin päin ei mahdu ollenkaan ja tuo pohjaproppu tulee näin päin matalimpaan kohtaan eli oikein päin on. 1 Quote
KimmoH Posted October 10, 2023 Author Posted October 10, 2023 "Laiskotti", oikaisin hieman ja hommasin EMPI:n baja tuplaputki etupuskurin. Normi laatua, pikkuisen piti väännellä jotta sai ylipäätään paikoilleen mutta muuten ihan soiva peli hintaisekseen eli oiva aihio. Tehdasasetuksilla asettui aivan liian alas, varsinkin kun koria on nostettu sen pari tuumaa. Tovi mittailua ja tuumasin että kun kiinnitysreiät tekee uusiksi, niin koko hässäkän saa nousemaan nelisen tuumaa ylöspäin. Nyt se natsaa aika kivasti muihin muotoihin. Tuijotellaan vielä tovi ja sitten hitsaillaan iskaritorneihin kiinnityspisteet. Ennen pulverointia täytynee vielä askarrella ne puuttuvat etuvilkut johonkin tuohon puskuriin. 5 Quote
KimmoH Posted October 11, 2023 Author Posted October 11, 2023 (edited) Wurthin päällemaalattavaa. Oli Puuilossa poistoissa 10€ purkki, maalikaupassa olisi Dinitrol 447 maksanut 27€/purkki. Päälle vedin sitten Temadur 90:n. Tää on hyväksi todettu kombinaatio. Kesäkäytössä ikuinen alusta. Ja vinkkinä, Jyväskylän Puuilossa tätä ei enää ole, ostin koko poistolaarin tyhjäksi 😄 Edited October 11, 2023 by KimmoH Quote
mikan Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 (edited) Näytti vaan sen verran hyvältä ja tasaiselta, niin piti kysyä. 😉 Jaahas ja Tampereelta näyttää olevan loppu. Edited October 11, 2023 by mikan Quote
KimmoH Posted October 11, 2023 Author Posted October 11, 2023 Bilteman halvimmalla massaruiskulla vedetty. Se on oikeasi hyvä laite, samalla ruiskulla leviää tosi nätisti Raptorikin. Samanmoista jälkeä syntyy myös Dinitrolin vastaavalla massalla, siitäkin on kokemusta. Quote
mikan Posted October 11, 2023 Posted October 11, 2023 Eikö tuohon puskuriputkien väliin sopisi hyvin Golfin vilkut? Taitaa kuplan palkkipuskureissakin ollut samanlaiset. Niitähän saa oranssina, kirkkaana ja "mustana". Quote
Kurre Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 13 hours ago, mikan said: Eikö tuohon puskuriputkien väliin sopisi hyvin Golfin vilkut? ...ja niistä puskureista sais leikattua sopivat kiinnikkeet noitten putkien väliin. Quote
KimmoH Posted October 12, 2023 Author Posted October 12, 2023 Etupuskurin kiinnityspisteet hitsattu iskaritorneihin. Sit kun sattui olemaan halpaa sähköä tarjolla, niin tallin lämmöt tappiin ja pika pikaa epoksit ja hetken päästä kiiltävä musta perään. 3 Quote
hanski. Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Perjantain rypistys. Hinkutin epoksit mataksi ja nuoleskelin puhtaaksi. tässä on niin monta työ tapaa, kuin tekijääkin, enkä vieläkään osaa sanoa, mikä on se oikea, mutta itse olen tykännyt pohja epoksin päälle seuraavana päivänä vetästä temaduurin, jää tuo todella ärsyttävä, työläs ja joissakin autoissa pohjan muotojen takia, hyvin haastava työ kokonaan pois. mutta sulla varmaan oli joku viisaampi ajatus tässä, mitä en tajunnut. Quote
KimmoH Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 Samalla vaivalla kun sen putsas pölyistä niin hinkkasi mataksikin. Tää on tosin sellaista epoksia minkä päälle voi vetää pinnan pidemmänkin ajan kuluttua ilman hiontaa tai ainakin näin luvataan. Joidenkin kanssa pitää vetää märkää-märälle jos oikein ohjeita lukee tai muuten menee hiomiseksi. Tässä tuli käytännön syistä viikon väli kun piti vetää välissä saumoihin korikitit ja tehdä muutakin, esim. hakea sitä temaduria kaupasta 😅 Eiliseltä jäi vähän epoksia jemmaan joten pikaisesti vaihteiston kiinnityshilppeet palasiksi. Lasikuulalla pinta puhtaaksi. Epoksit perään ja sit heti parin olusen odotuksen jälkeen musta pintaan 1 Quote
KimmoH Posted October 15, 2023 Author Posted October 15, 2023 Etuaseli sujautettu aamulla paikoilleen. Alempi jousipakka piti käyttää irti ja pyöräyttää toisinpäin että natsasi loveukset päissä tukivarsiin. Sit alkoi ihmettely että mitäs mulla olikaan hyllyssä valmiina ja mitä ei. Tukivarsien ja akselin väliin tulevat tiivisteet näyttävät olevan edelleen kaupassa joten sit odotellaan niitä. Ylä- ja alapallotkin oli näköjään jäänyt prässäämättä tukivarsiin joten huomenna etsimään prässiä. Quote
KimmoH Posted October 16, 2023 Author Posted October 16, 2023 Vaihteistonkiinnikkeet paikoilleen ja kytkinkoppa pultattu tiivisteiden kera kiinni. ja sit kokeiltiin että vieläkö se sinne asettuu paikoilleen. 2 Quote
KimmoH Posted October 17, 2023 Author Posted October 17, 2023 Takatukivarsiin pääsin tänään prässäämään uudet puslat paikoilleen. Pitäisköhän se oma prässi ostaa vihdoista viimein 🤔 Sit päästiin jännän äärelle. Mitenkä ne tukivarret istuvat sinne irssitettyyn peräpäähän. Hyvin istuivat ja nyt ei tarvitse enää jännittää tämän asian suhteen. Sit pitäis keksiä jostain sopivan mittaiset takaiskarit. Mitenkäs nuo nyt kannattaisi mitoittaa ja mistä kannattaa kaivella iskareiden mittoja ylipäätään ? Peräpäähän tulee jotain 2,5"-3" korkeammalle eli vakiota pidempää iskaria tähän kaivataan. 2 Quote
Tanhis Posted October 18, 2023 Posted October 18, 2023 16 hours ago, KimmoH said: Mitenkäs nuo nyt kannattaisi mitoittaa ja mistä kannattaa kaivella iskareiden mittoja ylipäätään ? Peräpäähän tulee jotain 2,5"-3" korkeammalle eli vakiota pidempää iskaria tähän kaivataan. Vanhoissa varaosakirjoissa on ollut myös iskareiden pituudet ja millaiset ja minkä kokoiset päät niissä on. Eli pitkään toimineissa varaosaliikkeissä voi olla vielä vanhoja kirjoja tallella mistä pääsee selailemaan sopivia iskareita. Tietty helpoin voi olla jos kurkkaa kuinka pitkä on juniksen vakioiskari verrattuna kuplaan. Quote
Ketsa Posted October 18, 2023 Posted October 18, 2023 Riittäkö vakiovääntösauvan jäykkyys? Eli pitäisikö varmuuden vuoksi olla coiloverin mahdollistama iskari? Noita ainakin löytyy kaikennäköisistä ralliosamyymälöistä ihan mittataulukkojen kera. Quote
KimmoH Posted October 18, 2023 Author Posted October 18, 2023 4 hours ago, Ketsa said: Riittäkö vakiovääntösauvan jäykkyys? Eli pitäisikö varmuuden vuoksi olla coiloverin mahdollistama iskari? Noita ainakin löytyy kaikennäköisistä ralliosamyymälöistä ihan mittataulukkojen kera. Teoriassa pitäisi riittää, jos nyt olen kaiken tulkinnut oikein 😁 Eilen sainkin jo yhden vinkin iskareista mitkä pitäisi sopia heittämällä joten sellaiset lähtee tilaukseen ja niillä saadaan ainakin auto pyörilleen. Quote
KimmoH Posted October 20, 2023 Author Posted October 20, 2023 Jousilatat kellotettu asennusohjeiden mukaisesti oikeaan kulmaan molemmin puolin ja hilut asennettu paikoilleen. Nyt jäädään jännittämään mille korkeudelle kottero asettuu. Kertaalleen piti käyttää tukivarret irti kun tajusin vasta latat paikoilleen saatuani ettei kiinni olevia tukivarsia mahdu kääntämään paikoilleen alakautta. Kun olisi älynnyt nostaa tukivarret yläasentoon ennen latan asennusta, niin tukivarren olisi saanut yläkautta painettua paikoilleen. Vakio jousilatalla olisi varmaan mahtunut alakauttakin mutta tuo korotus oli ilmeisesti nyt vain liikaa ja tila loppui kesken. Lattoja asennellessa hoksasin että pitää varmaan tehdä "erikoistyökalu" että pääsee lisäämään/tarkistamaan askista öljyt. Proppu jää just sopivasti tuonne sarven taakse ettei normi hylsyllä siihen pääse kiinni 😅 Quote
ovaaliheppu Posted October 20, 2023 Posted October 20, 2023 Näppäriä on pätkät erikokoisia kuusiotankoja ja siihen lenkkiavain, tai haarukkapäällä jos oikeen tiukille menee. aikanaan tuli napattua metallihommista noita nysiä talteen, paljon on käyttöä ollu vuosien mittaan just näissä millä hitolla tuonkin avaan kohteissa 1 Quote
KimmoH Posted October 20, 2023 Author Posted October 20, 2023 Vielä iltapuhteiksi niputin keulankin kasaan, kun sain päivällä Thingin tukivarsiin nivelet kiinni. Projektin mukana tulleita raidetankoja ja niveliä tutkailin tovin ja totesin että kaikki on käypäistä kamaa. Vain yhteen niveleen pitäisi vaihtaa kumi. Puhallus osille Pikkuisen maalia ja näillä pääsee nyt kasaamaan ohjauksen toimintaan ja sitten alkaa ohjausakselin suunnittelu 4 Quote
KimmoH Posted October 21, 2023 Author Posted October 21, 2023 On 10/11/2023 at 2:24 PM, mikan said: Eikö tuohon puskuriputkien väliin sopisi hyvin Golfin vilkut? Taitaa kuplan palkkipuskureissakin ollut samanlaiset. Niitähän saa oranssina, kirkkaana ja "mustana". Nyt ehti vilkku asiaa taas miettimään. Missähän Golffin mallissa tätä kuvan mukaista on ollut ja mitkä mahtaa olla mitat ? Pihassa seisovan ykköskoppaisen Caddyn etuvilkkuja mittailin ja ne on liian korkeat. Puskurin putkien väliin mahtuu maksimissaan 25mm korkea kappale. Quote
mikan Posted October 21, 2023 Posted October 21, 2023 Kakkoskoppasen golfin vilkkuja mietin. Taitaa olla tosiaan liian korkeet. Kuplan puskurivilkut on melkein samanlaiset. https://www.paruzzi.com/fi/beetle/sahkoosat/vilkut-ja-suuntaviitat/6/ Quote
DOODAH Posted October 21, 2023 Posted October 21, 2023 Juu pikkusen liian korkee on kakkoskoppasen, mutta yhteen 1302s biiliin laitoin ja ei tullu paha Quote
jrasi Posted October 21, 2023 Posted October 21, 2023 https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/proplast-61-40049801-12-24v-johto-0-5m-118x45x25mm-led-aarivalo-keltainen-vilkku Mitenkäs tuommonen, jättää äärivalon kytkemättä, jos ei halua jenkkiparkkeja leikkiä. Quote
Mäki Posted October 21, 2023 Posted October 21, 2023 Mitä varten epoksia pohjalle? Esim. raskaan kaluston maalaamossa vedetään Tempalla suoraan puhalletun pinnan päälle pari kerrosta. Quote
KimmoH Posted October 21, 2023 Author Posted October 21, 2023 (edited) 2 hours ago, Mäki said: Mitä varten epoksia pohjalle? Esim. raskaan kaluston maalaamossa vedetään Tempalla suoraan puhalletun pinnan päälle pari kerrosta. Tulee vielä parempi kesto. Kyllä sen teman voi vetää ilmankin ja kestää pitkään mutta epoksi pohjalla kestää vielä pidempään. Näin ne suositteli maalikaupassakin. Edited October 21, 2023 by KimmoH Quote
Mäki Posted October 21, 2023 Posted October 21, 2023 4 minutes ago, KimmoH said: Tulee vielä parempi kesto. Kyllä sen teman voi vetää ilmankin ja kestää pitkään mutta epoksi pohjalla kestää vielä pidempään. Näin ne suositteli maalikaupassakin. Kävin kanssa Puuilon tyhjennysmyynnissä. Monta purkkia meni tuohon alustaan? Quote
KimmoH Posted October 21, 2023 Author Posted October 21, 2023 Neljä purkkia riitti kun vetelin tuon takatulipellinkin. Pelkkä pohjalevy saattaisi mennä just ja just kolmella. Quote
KimmoH Posted October 24, 2023 Author Posted October 24, 2023 Takapää säädetty alustavasti kohdalleen ja testattu muutenkin että säätövarat riittävät näillä uusilla latoilla. Katsotaan paljonko heittää sitten kun saadaan pyörilleen ja painoa päälle. Takapäähän asentelin laakerit ja Thingin akselitumpit. Nyt pääsee mitoittamaan vetareita. Eteen jarrusatulan kiinnikeet paikoilleen. Kuplan levyihin piti vaihtaa stefa toisenmoiseen. Kuplan omalla jäi kantamaan/ahdistamaan kuten tuolla alusta/jarrupuolella jo eilen apuja ongelmaan kyselinkin. IKH:lta 40x52x7 akselitiivisteet ja niillä istui levyt laakereineen hienosti paikoilleen Thingin olkiin. Nyt pääsee edessäkin sovittelemaan vanteita ja eri rengasvaihtoehtoja. 2 Quote
KimmoH Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 Viikonloppuna piti nöyrtyä ja luopua 14" Mangels haaveista. Niille ei vain saa tarpeeksi isoja kumeja. Muutamia taloudesta löytyviä 14" vanteilla olevia maastokumeja mallailin tuohon alle ja totesin että kyllä ne renkaat jää vain turhan pieniksi muihin muotoihin nähden. 14" vanteelle en 27" isompaa kumia löytänyt ja kyllä tuohon varmaan jotkut 29-30 tuumaiset pitää saada. Eilen pyöräytin keulalle orggis vanteet ja renkaat ja sai keulan nyt pois pukkien päältä. Nyt katse on suunnattu orggispeltivanteiden tyyppisiin, mielellään sais olla vähintään 6 tuumaa leveät. Quote
metake Posted November 2, 2023 Posted November 2, 2023 Mites tuo rengaskoko ja muutoskatsastus? Vai katsastusrenkaat erikseen? Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote
KimmoH Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 En ole katsastuksesta murehtinut, teen sellaisen kuin haluan. Siihen on vielä pitkä tovi ennenkuin tämä on siinä kuosissa että konttorille voi viedä näytille. 1 Quote
KimmoH Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 Ennenkuin pätkin vaihteensiirtotankoa sopivan mittaiseksi niin tehdäämpä kyselykierros. Jos pistän kepin suoraan taivasta kohden, niin siinä olisi varmaan hyvä kohta vapaalle ? Vai tuleeko mieleen mitään mitä pitäisi erityisemmin ottaa huomioon ? Kepin kiinnityspisteissähän on kumpaankin suuntaan hieman säätövaraa ja mulla tulee vaihteensiirtimen peräpäähänkin säätö. ja sitten mielipiteitä tuosta orggis kepistä. Metriäkään ei ole tullut koskaan kuplalla ajettua joten ei ole mitään kosketuspintaa miten tuo vakio keppi toimii. Kivallehan tuollainen mahdollisimman yksinkertainen keppi näyttäisi mutta onko jotain vastaavia temppuja kuten bussissa missä vaihdevälin lyhennin on ainakin omasta mielestäni aivan pakollinen modaus. Quote
jrasi Posted November 2, 2023 Posted November 2, 2023 58 minutes ago, KimmoH said: Ennenkuin pätkin vaihteensiirtotankoa sopivan mittaiseksi niin tehdäämpä kyselykierros. Jos pistän kepin suoraan taivasta kohden, niin siinä olisi varmaan hyvä kohta vapaalle ? Vai tuleeko mieleen mitään mitä pitäisi erityisemmin ottaa huomioon ? Kepin kiinnityspisteissähän on kumpaankin suuntaan hieman säätövaraa ja mulla tulee vaihteensiirtimen peräpäähänkin säätö. ja sitten mielipiteitä tuosta orggis kepistä. Metriäkään ei ole tullut koskaan kuplalla ajettua joten ei ole mitään kosketuspintaa miten tuo vakio keppi toimii. Kivallehan tuollainen mahdollisimman yksinkertainen keppi näyttäisi mutta onko jotain vastaavia temppuja kuten bussissa missä vaihdevälin lyhennin on ainakin omasta mielestäni aivan pakollinen modaus. Itellä on Kuplan kanssa se ongelma, että kun on noi jalat sen verta pitkät, niin tulee olkapää kipeäksi, kun työntää kolmosta kaappiin, omaan makuun sais olla kepukka vähän pidempi ja/tai taaksepäin kallistettu. Eli jos meinaa vaihdekeppiä modata, niin jättäisin sen siihen, kun autoa pääsee koeajamaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.