KimmoH Posted September 19 Author Share Posted September 19 Eilen kuriiri tipautti pitkään odotellun mattosarjankin tontille. Halvimman TMI:n mattosarjan tilasin, kun tiedossa oli että ei tuosta suoraan voi kuitenkaan käyttää kuin korkeintaan kabiinin lattian matot korin korotuksesta johtuen. Muiden osalta pidin sormet ristissä että niitä voisi käyttää edes kaavoina. No, etuosan matto on OK, voi käyttää sellaisenaan. Takaosan maton saa nakata heti nurkkaan eli tästä ei ole edes kaavojen tekoon. Suoraan korin etuosaan tuleva matto kelvannee kaavoiksi, samoin molemmin puolin kynnyksiin tulevan palaset. Etunurkkien palat lentää takaosan maton kanssa samaan läjään, eivät istu mitenkään päin paikoilleen ja tämä ei edes johdu korin korotuksesta. Nyt pitäisi sitten jostain haalia metritavarana tätä samaa mattoa, niin saisi tehdä itse oikeasti sopivat palaset.... 1 Quote Link to comment
Jani Posted September 20 Share Posted September 20 20 hours ago, KimmoH said: Eilen kuriiri tipautti pitkään odotellun mattosarjankin tontille. Halvimman TMI:n mattosarjan tilasin, kun tiedossa oli että ei tuosta suoraan voi kuitenkaan käyttää kuin korkeintaan kabiinin lattian matot korin korotuksesta johtuen. Muiden osalta pidin sormet ristissä että niitä voisi käyttää edes kaavoina. No, etuosan matto on OK, voi käyttää sellaisenaan. Takaosan maton saa nakata heti nurkkaan eli tästä ei ole edes kaavojen tekoon. Suoraan korin etuosaan tuleva matto kelvannee kaavoiksi, samoin molemmin puolin kynnyksiin tulevan palaset. Etunurkkien palat lentää takaosan maton kanssa samaan läjään, eivät istu mitenkään päin paikoilleen ja tämä ei edes johdu korin korotuksesta. Nyt pitäisi sitten jostain haalia metritavarana tätä samaa mattoa, niin saisi tehdä itse oikeasti sopivat palaset.... Mistäs lie johtuu että takaosan matto on noin lyhyt? Ajattelin tilata samaa mattosarjaa mutta tuon kun näkee niin ei kyllä kannata🙄 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 20 Author Share Posted September 20 (edited) Joo, tää takaosan matto oli vähän niinkuin lyhyt joka suuntaan. Sitten sapetti myös se että myyntikuvissa näissä oli nätit läpiviennit vaihdekepille, käkkärille ja turvavöille mutta nää mitä tuli oli sitten ilman reikiä. Vähän marmatin Mecatecnicille, katsotaan vastaavatko ikinä mitään. Jahka saan kaavat piirreltyä metritavaramattoon niin tää mun setti tulee halpuutuksen kera myyntiin. Edited September 20 by KimmoH Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted September 20 Share Posted September 20 Tuollai noi uudemmissa taitaa kaikissa olla, matto kapee koska väistää penkin kiskot, kynnyksille tulevat suirut vastaavasti tulee reilusti takamaton alle, menevät siis ainakin 50mm päällekkäin niin takaosan kuin etuosan mattojen alle Yhteen -68 kuplaan mustan setin laitoin eikä valittamista. Matto riitti jopa takapenkin etureunaan tulevien potkupahvien alle hyvin Quote Link to comment
Mäki Posted September 20 Share Posted September 20 Ostin TMI:n vähän kalliimman setin ja sopi paikalleen ihan kunnolla. Halvalla saa vähän sinnepäin - laatua Quote Link to comment
KimmoH Posted September 20 Author Share Posted September 20 Kattoverhoilun tangot pätkin 1125mm pitkiksi ja kun päähän teki tuon pienen taivutuksen, niin mitta oli just passeli. Suojakumit oli aika väljät tankojen päihin joten paransin kiinnitystä kutistesukalla. Tankoja joutui sen verran venkslaamaan että kumitutit olisi olleet irti alta aikayksikön. Sitten vajaa pari tuntia ähräystä ja hikoilua. Sinne se stanu kattoverhoilu lopulta istui. Parista kohtaa ahdisti ihan tosissaan tankojen kohdalta että sai työnnettyä verhoilun reunan tuonne väliin. Sitten taas etuosassa piti lisätä pehmustetta väliin että sai raon tarpeeksi pieneksi jotta stanuverhoilun reuna napsahti kiinni koriin. Vähän pitää vielä muutamaa kohtaa hieroa mutta semi hyvä siitä tuli. 10 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 22 Author Share Posted September 22 Vähän mittailua, kuinka paljon tarvitaan metritavara mattoa jotta saa nämä palaset tehtyä uusiksi bajan mitoilla. ja sit terveisiä kaikille niille jotka rälläköi auton sisällä tai vieressä vaivautumatta suojaamaan laseja mitenkään. Tämäkin muuten käyttökelpoinen takalasi lentää romuläjään, kun on täynnä mustaa palanutta pilkkua rälläköinnin jäljiltä 🤬 Quote Link to comment
Kharon Posted September 22 Share Posted September 22 6 hours ago, KimmoH said: ja sit terveisiä kaikille niille jotka rälläköi auton sisällä tai vieressä vaivautumatta suojaamaan laseja mitenkään. Tämäkin muuten käyttökelpoinen takalasi lentää romuläjään, kun on täynnä mustaa palanutta pilkkua rälläköinnin jäljiltä 🤬 Mustat pilkut, siis rautahiukkaset, kyllä saa pois (vaikka hapolla), mutta sitä monttua joka siitä jää, on jo vaikeampi poistaa. Se on sitten käyttötarkoituksesta kiinni että miten paljon monttuinen lasi haittaa ja jos/kun tekee priimaa, niin eihän se käy. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 23 Author Share Posted September 23 (edited) Vaikkei nyt priimaa tehdäkkään, niin ei silti kehtaa takalasiksi tuollaista laittaa. Tilasin uuden lasin. Illalla sujautin takasatulat paikoilleen, pääsee ihmettelemään jarrulinjoja sinnekkin suunnalle. EMPIn kiinan jarrupalat jätin hyllyyn ja laitoin tilalle ainakin teoriassa paremmat. Etuovet eivät ole oikein edenneet. Saranatapit on väljät ja ne pitäisi saada pois ennenkuin jatkan ovien työstöä muuten mutta kun ei irtoa niin ei irtoa. On liotettu CRC:ssä pari kuukautta, kokeiltu paineilma vasaraa, lämpöä ja nyt viimeisenä vielä ihan oikeaa työkaluakin mutta ei hievahda ei. Ilmeisesti en vain osaa... Edited September 23 by KimmoH Quote Link to comment
peruskallio Posted September 23 Share Posted September 23 Mihinkään en ole vielä törmännyt mitä ei tarpeeksi kuumentamalla irti saisi. Voi toki tuhoutua muutakin siinä sivussa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 23 Share Posted September 23 (edited) Poraamalla 6mm poralla alhaalta 3/4 tapin pituudesta jouduin viimeksi ja sillä sain sit koko tappi ylös lyöty. Tosin alasarana, ja sarana muutenkin irti ovesta... Edited September 23 by Hebster52 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 23 Author Share Posted September 23 Kokeilin vielä reippaammin lisää lämpöä eikä auttanut mutta sitten kokeilin poraa ja yläpuolelta kairasin 5mm terällä pätkän matkaa tappiin koloa ja sitten sain sen nytkähtämään liikkeelle tuolla työkalulla. Vielä olis kolme jäljellä ja terä tais sitten antautua tuossa ekassa tapissa. Seuraavaan tappiin ei tehnyt enää kuin pienen jäljen. Huomenna teräkauppaan... Quote Link to comment
Tanhis Posted September 24 Share Posted September 24 23 hours ago, KimmoH said: Vaikkei nyt priimaa tehdäkkään, niin ei silti kehtaa takalasiksi tuollaista laittaa. Tilasin uuden lasin. Illalla sujautin takasatulat paikoilleen, pääsee ihmettelemään jarrulinjoja sinnekkin suunnalle. EMPIn kiinan jarrupalat jätin hyllyyn ja laitoin tilalle ainakin teoriassa paremmat. Etuovet eivät ole oikein edenneet. Saranatapit on väljät ja ne pitäisi saada pois ennenkuin jatkan ovien työstöä muuten mutta kun ei irtoa niin ei irtoa. On liotettu CRC:ssä pari kuukautta, kokeiltu paineilma vasaraa, lämpöä ja nyt viimeisenä vielä ihan oikeaa työkaluakin mutta ei hievahda ei. Ilmeisesti en vain osaa... No tuossahan sen melkein mainitsitkin miksi se on vaikea saada ulos. Paineilmavasara on pirun hyvä paikasaaan mutta käytännössä jos ei laakista lähde niin aika helposti hakkaa pään tatiksi ja sitten ei varmasti tule ainakaan samaan suuntaan ulos. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 24 Author Share Posted September 24 (edited) Tähän saranaan ei paineilmaa oltu vielä kokeiltu eli alapää ei ollut tatti vaan aivan sairaan piukassa kiinni. EDIT: itseasiassa paineilmavasaraa en näihin oviin edes tarjonnut kun harjoittelin toisilla ovilla ja totesin etten ala näitä ovia sillä menetelmällä rikkomaan. Nuista testiovienkaan saranatapeista ei yksikään inahtanut paineilmalla. Muuten kyllä sitten kun väkivaltaa käytin ja lopulta irtosi saranatkin ovista kun ovet olivat niin lahot. Edited September 24 by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 24 Author Share Posted September 24 Työvoitto, pari tuntia taistelua ja tapit on nyt irti. Ei niissä mun poranterissäkään mitään vikaa ollut vaan tuo tappi on jotain vitunkestävää terästä ja sitten kun pinnan onnistuu lopulta saamaan rikki, niin sen jälkeen terä kyllä uppoaa tappiin kuin veitsi voihin. ja vaikka tuonne lähes puoleen väliin tappiakin porasi, niin loppuun saakka sai hikipäässä saranatyökalulla vääntää kymmenesosamilli kerrallaan. Lopulta tappi sitten irtosi. Kaikki kolme väljää saranaa olisi nyt purettuna. Tuo yksi alin sarana on priimaa eli ei väljää yhtään joten sitä en ala purkamaan. Sit pitäis alkaa ihmettelemään minkämoisia ylikoko tappeja tuonne alkaisi sovittelemaan. Quote Link to comment
Tutkija Posted September 24 Share Posted September 24 Todennäköisesti alkuperäinen tappi on pintakarkaistu kovaksi. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 26 Author Share Posted September 26 Ajovalojen kromirinkulan kiinnitys on vaivannut jo pidemmän aikaa. Lasikuitulokariin leivottua peltilokarin kuupan kiinnityksiä ei voinut hyödyntää. Eilen illalla ajatus kirkastui ja tänään siirryttiin toteutukseen. Romulootasta alumiini kulmaprofiilia ja siitä askarrellen kiinnityspiste, vähän rälläkkää, reikää ja kierrettä. Jää rinkulan taakke piiloon ja pitää rinkulan piukasti paikoillaan. Ritilätkin pääsi paikoilleen, sellasethan pitää olla joka autossa 😀 6 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 27 Author Share Posted September 27 Valaisimet koesoviteltu paikoilleen. Edessä pitää vielä tehdä enempi vähempi umpioiden kanssa säätöhommia rälläkän ja poran kanssa mutta siellä ne nyt on ja kromirinkulatkin pysyy kiinni. Jos pääsis sähköjä askartelemaan jossain vaiheessa. Ei kenelläkään sattuis olemaan muistissa montako metriä, noin, kutakin väriä kannattaa varata ? Seitsemää eri väriä nyt äkkiseltään laskien taitaa yksinkertaisimpiin sähköihin tarvita. 3 Quote Link to comment
select Posted September 27 Share Posted September 27 https://www.tarvikemotti.com/tuote/rodiboksi-eli-johtosarja-sulakerasia-14-os-releet/ Oisko tuollaisessa ideaa Quote Link to comment
KimmoH Posted September 27 Author Share Posted September 27 No tällaisia vaihtoehtoja olen silmäillyt mutta nuo "VW kaupoissa" myynnissä olevat baja/kirppu setit on mielestäni olleet aivan liian kalliita. Tää satkun boxi alkais olla siinä ja siinä mutta tuotakin saisi aika paljon modata joten edelleen taitaa metripiuha tulla edullisemmaksi. Täytyypä tavata tuon kytkentäkaaviota tarkemmin jossain välissä. Quote Link to comment
Jani Posted September 28 Share Posted September 28 Aika näppärästi ja edullisesti tekee ainakin edestä taakse menevän johtosarjan " peräkärry kaapelista " joka on 7x1.5mm2. Siihen kylkeen teipillä kiinni päävirtakaapeli 4mm2 ( tai 6mm2 jos 6V systeemi) ennenkuin katon tai kynnyksen kautta päästä päähän. 5m kaapeli on aika sopiva ja siinä on sitten pelivaraa viimeistelyyn. Eli tuossa on jo 8x5 metriä. Samoja juttuja parasta aikaa touhailen omassa😊 1 Quote Link to comment
Jani Posted September 28 Share Posted September 28 (edited) Aika näppärästi ja edullisesti tekee ainakin edestä taakse menevän johtosarjan " peräkärry kaapelista " joka on 7x1.5mm2. Siihen kylkeen teipillä kiinni päävirtakaapeli 4mm2 ( tai 6mm2 jos 6V systeemi) ennenkuin katon tai kynnyksen kautta ujutat päästä päähän. 5m kaapeli on aika sopiva ja siinä on sitten pelivaraa viimeistelyyn. Eli tuossa on jo 8x5 metriä. Samoja juttuja parasta aikaa touhailen omassa😊 Edited September 28 by Jani 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 29 Author Share Posted September 29 Vanha käkkäri osoittautui ihan käypäiseksi. Puhallus ja maali pintaan. Samoin vaihdekeppikin. Takapihan varhaispallissauna-aihiosta löytyi priimakuntoinen vaihdekepin nuppikin 😀 Ovet pääsivät kylpyyn. Pyöritellään tuleva viikko nyt sitruunahapossa ja katsotaan sitten jääkö mitään jäljelle kun päästään hiekkalla puhaltelemaan. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted September 30 Share Posted September 30 Teollisuuskäyttöön tarkoitettuja moninapaisia kaapeleita saa monenlaisia, metrihinta ei oo huisi. Pari autoa tehnyt noilla LAPP Ölflexeillä, ja kylkeen tarvinnu lisätä vaan yks tai usein kaks isompaa kaapelia. Kaikki tosin mustia (keviä lukuunottamatta), mutta numeroitu, joten kytkentäkaavioon kun lisää vaan numerot pärjää hyvin. Valoille menevät sitten vaikka häiriönpoistolla olevaa verkkopunotulla pinnalla, kestää vähän raapia ennenku menee johtimiin asti :D Sulla jää näkyviinkin valoille meneviä varmaan pikkusen, joten on mediaseksikkään näköistä ainakin Quote Link to comment
KimmoH Posted October 1 Author Share Posted October 1 Nyt olis uusia sarananappeja (8.5mm ylikoko) ja kalvain. Kiitokset Virtaselle! Sit pitäis varmaan opiskella aihetta ennenkuin siirrytään saranoiden kimppuun, ei ole koskaan tullut tuollaista kalvainta edes nähtyä saati hajua miten sitä käytetään 😃 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 4 Author Share Posted October 4 jep, 8.5mm oli oikea tie ja nyt tuli hyvät. Puristellaan nippuun jahka on ovet ensin puhalleltu puhtaaksi ja ruiskuteltu ensimmäinen kierros epoksia. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 5 Author Share Posted October 5 Tänään nostin ovet sitruunahappokylvystä ja puhaltelin hankalimmat paikat puhtaaksi päästäkseni näkemään mahdolliset ruostevauriot. Olipa muuten pompsahtanut K-Raudassa Weberin 0.1 - 0.6 hiekkasäkin hinta. 20kg säkki oli nyt reilu 8 euroa! Viimeksi oli jotain vitosen luokkaa, kun on hiekkaa tullut haettua. Tuosta noutopihalta ollut niin näppärä aina hakea muutama säkki tarpeeseen mutta nyt tuli loppu. Kärkkäiseltä ja Puuilosta näyttää saavan alta kuudella eurolla 25 kilon säkin joten jatkossa suuntaan sinne. Toiselle ovelle ei tarvitse näyttää hitsipilliä yhtään mutta toiseen pitää askarrella vähän alareunan tiivisteuraan uutta peltiä. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 8 Author Share Posted October 8 Alareunasta hapertuneet sisäosat pois. ja paskartelin korjauspalan tuonne koloseen Olipa muuten maalia ja pakkelia pintapuolella reilusti. Lauantaina kun puhaltelin sisäpuolen niin ihmettelin että pureepa huonosti mun hiekkapuhallin, kun pintapuolelle muutamaan kohtaan tarjosin. Sunnuntai menikin sitten rattoisasti pöllyttäessä ulkopuolta. Lopulta piti iskeä rälläkkään käkkäräpää, kun mikään muu ei purrut ja vasta sillä sain ajettua ulkopinnat puhtaaksi. Alkuperäisen keltaisen maalin päällä oli reilu kerros pakkelia, jotain mustaa maalia mikä tuntui pysyvän kuin tauti pinnassa ja sen päällä vielä tuo punertava. Useamman tunnin urakan jälkeen lakaisin tallin lattialta muutaman litran hiomapölyä ja ovet kevenivät varmaan toista kiloa 😅 Jos olisin ennen urakkaa tiennyt miten paljon tavaraa tuosta pinnasta irtoaa, niin olisin suosiolla odottanut poutapäivää ja suorittanut hionnan takapihalla. Tänään jos saisi tuon alareunan korjauksen loppuun ja sitten voisi puhaltaa loputkin maalinjämät pois. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 8 Author Share Posted October 8 alareuna paikattu, jokohan ne peltityöt olisi lopultakin ohi tämän projektin kanssa... ja tänään sattui olemaan sopivasti rakoa sateen välissä että sain pöhisteltyä loputkin maalinjämät ovista. Listan reiät meni myös umpeen ja jos sitä huomenna pääsis laskemaan epoksit pintaan. 6 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 10 Author Share Posted October 10 Eilen suihkin ovien sisäpuolelle epoksit ja nyt aamutuimaan oli pintapuolen vuoro. Annetaan kuivaa, sitten saranat kiinni ja aloitetaan pakkelointiurakka. 3 Quote Link to comment
mite^ Posted October 10 Share Posted October 10 Kuinka iso kompura pitää olla että voi moisella pöntöllä puhallella? Quote Link to comment
KimmoH Posted October 10 Author Share Posted October 10 Nykyään on tällainen, jo useampi vuosi sitten IKH:n poistomyynnistä ostettu 4kW 200L säiliöllä oleva kompura. Riittää tällaiseen pikku puhalteluun + lasikuulapuhalluskaapille ihan OK. Toi puhalluspönttö on mallia tee-se-itse ja se mulla on ollut jostain ysäriltä saakka. Aikoinaan kimppatallissa oli keskupainejärjestelmä, sellainen mistä ei paine ja ilmantuotto lopu ikinä, niin silloin tuli puhallettua tuo mun Dodge tällä pöntöllä. Tuolla nykyisellä kompurallani en lähtisi pikku peltiosia isompia kokonaisuuksia puhkumaan. Helpommalla ja nopeammin pääsee lopputulokseen kun ottaa puhaltajan tontille kunnon vehkeillä. Bussia kun tein niin mulla oli vain kaksi pikku kompuraa yhdistettynä toisiinsa ja niilläkin puhalsi pikkuosia. Kompurat tosin huusivat kokoajan hoosiannaa mutta tulosta tuli niilläkin 😅 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 10 Author Share Posted October 10 Tänään pääsi protoilemaan pitkästä aikaa ohjauksenkin kanssa, kun postipoika tipautti bussin raidetankoja pihaan. Pikkuisen kun siirtää raidetankojen sisempiä kiinnityspisteitä hammastangossa niin myöhäispalliksen säädettävä raidetanko passaa suoraan heittämällä molemmin puolin ja kumpikin puoli olisi tällöin yhtä pitkä, mikä lienee optimi tilanne. Samalla totesin että eihän ne kuplan 355mm pitkät etujarruletkut sittenkään tähän piisanneet. Jää jotain 50mm liian lyhyiksi. Joko raidetangon puolesta olka kääntyy enemmän kuin simpukalla tai sitten pituusero syntyy Thingin olka-akseleista. 4 Quote Link to comment
mite^ Posted October 15 Share Posted October 15 Samanlainen kompura itselläki ja pienen puhalluspöntön osto on ollut listalla. Mistä nuo sisemmät raidepäät ovat peräisin? Quote Link to comment
KimmoH Posted October 16 Author Share Posted October 16 Briteistä www.mcgillmotorsport.com oon kaikki uniball kamat tilaillut tässä vuosien varrella. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 16 Author Share Posted October 16 Pari iltaa ja iltapäivää meni pakkeloidessa ja hioessa. Tuumasin että nyt saa riittää ja vetäisin välivärin pintaan. Annetaan kuivaa ja sitten taas ihmetellään mihin kohtaan lisää pakkelia 😂 4 Quote Link to comment
YellowBeetle Posted October 17 Share Posted October 17 Mielenkiintoinen toteutus raidetankojen asennuksesta. Itse jouduin hammastangon asennuksen jälkeen hitsailemaan 4cm korottavan kehyksen polttoainetankin alle. Muuten ei tuon ohjauksen kanssa -73 tankki olisi mahtunut. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 18 Author Share Posted October 18 Tänään vähän vielä hiottiin ja levitettiin pariin kohtaan pakkelia. Takapuoli sai jo hiontavärinkin pintaan. Etupuoli saa odottaa että saan tuon yhden saranan vielä kuntoon. Iltapäivällä postipoika oli tipauttanut laatikkoon, onko tää nyt sitten juniksen, 9mm ylikoon tappin. Vaikuttaa lupaavalle. Tatti sipaistaan pois päästä ja sitten sen pitäisi mennä täydestä kuin väärä raha. Tuo 8,5mm tappi oli aavistuksen liian väljä ja ainakin teoriassa tuon 9mm pitäisi saattaa sarana käyttökelpoiseksi. 9mm kalvain ei viikonlopulle ihan ehtinyt joten taitaa mennä ens viikolle asennus. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 19 Author Share Posted October 19 36-40 Solexien vivusto-ongelmaakin tuli ratkottua loppuviikosta. Protoilin sillä ajatuksella että väliin tulisi pitkät bussin imusarjat. Tällöin saisi vivuston kiinnikkeet mahtumaan oikealle puolelle. 12mm lattaa aihioksi ja nykertämään. Sitten ajettiin taas seinään. Nyt mahtuisi nätisti vivusto mutta kiihdytyspumpun tanko ottaa kiinni takahäkkiin. Meni aika millipeliksi. Käyttötanko lyhemmäksi ja vähän modasin koko kiihdytyspumpun vivustoa ja sehän tuntuisi mahtuvan paikoilleen. Geometria ja liikeradat ovat OK ainakin käsissä pyöritellen. Tsekataan vielä jossain vaiheessa paljonko se ruikkii bensaa. Jatketaan hitsailemalla imusarjat kasaan ja sitten uudelleen koesovittelua. ja aina tässä on se takaportti että laitan vakiot bussin imusarjat + 32-34 Solexit, jos nyt tää menee syteen ja saveen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.