KimmoH Posted September 19 Author Share Posted September 19 Eilen kuriiri tipautti pitkään odotellun mattosarjankin tontille. Halvimman TMI:n mattosarjan tilasin, kun tiedossa oli että ei tuosta suoraan voi kuitenkaan käyttää kuin korkeintaan kabiinin lattian matot korin korotuksesta johtuen. Muiden osalta pidin sormet ristissä että niitä voisi käyttää edes kaavoina. No, etuosan matto on OK, voi käyttää sellaisenaan. Takaosan maton saa nakata heti nurkkaan eli tästä ei ole edes kaavojen tekoon. Suoraan korin etuosaan tuleva matto kelvannee kaavoiksi, samoin molemmin puolin kynnyksiin tulevan palaset. Etunurkkien palat lentää takaosan maton kanssa samaan läjään, eivät istu mitenkään päin paikoilleen ja tämä ei edes johdu korin korotuksesta. Nyt pitäisi sitten jostain haalia metritavarana tätä samaa mattoa, niin saisi tehdä itse oikeasti sopivat palaset.... 1 Quote Link to comment
Jani Posted September 20 Share Posted September 20 20 hours ago, KimmoH said: Eilen kuriiri tipautti pitkään odotellun mattosarjankin tontille. Halvimman TMI:n mattosarjan tilasin, kun tiedossa oli että ei tuosta suoraan voi kuitenkaan käyttää kuin korkeintaan kabiinin lattian matot korin korotuksesta johtuen. Muiden osalta pidin sormet ristissä että niitä voisi käyttää edes kaavoina. No, etuosan matto on OK, voi käyttää sellaisenaan. Takaosan maton saa nakata heti nurkkaan eli tästä ei ole edes kaavojen tekoon. Suoraan korin etuosaan tuleva matto kelvannee kaavoiksi, samoin molemmin puolin kynnyksiin tulevan palaset. Etunurkkien palat lentää takaosan maton kanssa samaan läjään, eivät istu mitenkään päin paikoilleen ja tämä ei edes johdu korin korotuksesta. Nyt pitäisi sitten jostain haalia metritavarana tätä samaa mattoa, niin saisi tehdä itse oikeasti sopivat palaset.... Mistäs lie johtuu että takaosan matto on noin lyhyt? Ajattelin tilata samaa mattosarjaa mutta tuon kun näkee niin ei kyllä kannata🙄 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 20 Author Share Posted September 20 (edited) Joo, tää takaosan matto oli vähän niinkuin lyhyt joka suuntaan. Sitten sapetti myös se että myyntikuvissa näissä oli nätit läpiviennit vaihdekepille, käkkärille ja turvavöille mutta nää mitä tuli oli sitten ilman reikiä. Vähän marmatin Mecatecnicille, katsotaan vastaavatko ikinä mitään. Jahka saan kaavat piirreltyä metritavaramattoon niin tää mun setti tulee halpuutuksen kera myyntiin. Edited September 20 by KimmoH Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted September 20 Share Posted September 20 Tuollai noi uudemmissa taitaa kaikissa olla, matto kapee koska väistää penkin kiskot, kynnyksille tulevat suirut vastaavasti tulee reilusti takamaton alle, menevät siis ainakin 50mm päällekkäin niin takaosan kuin etuosan mattojen alle Yhteen -68 kuplaan mustan setin laitoin eikä valittamista. Matto riitti jopa takapenkin etureunaan tulevien potkupahvien alle hyvin Quote Link to comment
Mäki Posted September 20 Share Posted September 20 Ostin TMI:n vähän kalliimman setin ja sopi paikalleen ihan kunnolla. Halvalla saa vähän sinnepäin - laatua Quote Link to comment
KimmoH Posted September 20 Author Share Posted September 20 Kattoverhoilun tangot pätkin 1125mm pitkiksi ja kun päähän teki tuon pienen taivutuksen, niin mitta oli just passeli. Suojakumit oli aika väljät tankojen päihin joten paransin kiinnitystä kutistesukalla. Tankoja joutui sen verran venkslaamaan että kumitutit olisi olleet irti alta aikayksikön. Sitten vajaa pari tuntia ähräystä ja hikoilua. Sinne se stanu kattoverhoilu lopulta istui. Parista kohtaa ahdisti ihan tosissaan tankojen kohdalta että sai työnnettyä verhoilun reunan tuonne väliin. Sitten taas etuosassa piti lisätä pehmustetta väliin että sai raon tarpeeksi pieneksi jotta stanuverhoilun reuna napsahti kiinni koriin. Vähän pitää vielä muutamaa kohtaa hieroa mutta semi hyvä siitä tuli. 9 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 22 Author Share Posted September 22 Vähän mittailua, kuinka paljon tarvitaan metritavara mattoa jotta saa nämä palaset tehtyä uusiksi bajan mitoilla. ja sit terveisiä kaikille niille jotka rälläköi auton sisällä tai vieressä vaivautumatta suojaamaan laseja mitenkään. Tämäkin muuten käyttökelpoinen takalasi lentää romuläjään, kun on täynnä mustaa palanutta pilkkua rälläköinnin jäljiltä 🤬 Quote Link to comment
Kharon Posted September 22 Share Posted September 22 6 hours ago, KimmoH said: ja sit terveisiä kaikille niille jotka rälläköi auton sisällä tai vieressä vaivautumatta suojaamaan laseja mitenkään. Tämäkin muuten käyttökelpoinen takalasi lentää romuläjään, kun on täynnä mustaa palanutta pilkkua rälläköinnin jäljiltä 🤬 Mustat pilkut, siis rautahiukkaset, kyllä saa pois (vaikka hapolla), mutta sitä monttua joka siitä jää, on jo vaikeampi poistaa. Se on sitten käyttötarkoituksesta kiinni että miten paljon monttuinen lasi haittaa ja jos/kun tekee priimaa, niin eihän se käy. Quote Link to comment
KimmoH Posted Monday at 05:04 AM Author Share Posted Monday at 05:04 AM (edited) Vaikkei nyt priimaa tehdäkkään, niin ei silti kehtaa takalasiksi tuollaista laittaa. Tilasin uuden lasin. Illalla sujautin takasatulat paikoilleen, pääsee ihmettelemään jarrulinjoja sinnekkin suunnalle. EMPIn kiinan jarrupalat jätin hyllyyn ja laitoin tilalle ainakin teoriassa paremmat. Etuovet eivät ole oikein edenneet. Saranatapit on väljät ja ne pitäisi saada pois ennenkuin jatkan ovien työstöä muuten mutta kun ei irtoa niin ei irtoa. On liotettu CRC:ssä pari kuukautta, kokeiltu paineilma vasaraa, lämpöä ja nyt viimeisenä vielä ihan oikeaa työkaluakin mutta ei hievahda ei. Ilmeisesti en vain osaa... Edited Monday at 05:05 AM by KimmoH Quote Link to comment
peruskallio Posted Monday at 06:04 AM Share Posted Monday at 06:04 AM Mihinkään en ole vielä törmännyt mitä ei tarpeeksi kuumentamalla irti saisi. Voi toki tuhoutua muutakin siinä sivussa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted Monday at 10:19 AM Share Posted Monday at 10:19 AM (edited) Poraamalla 6mm poralla alhaalta 3/4 tapin pituudesta jouduin viimeksi ja sillä sain sit koko tappi ylös lyöty. Tosin alasarana, ja sarana muutenkin irti ovesta... Edited Monday at 06:44 PM by Hebster52 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted Monday at 06:14 PM Author Share Posted Monday at 06:14 PM Kokeilin vielä reippaammin lisää lämpöä eikä auttanut mutta sitten kokeilin poraa ja yläpuolelta kairasin 5mm terällä pätkän matkaa tappiin koloa ja sitten sain sen nytkähtämään liikkeelle tuolla työkalulla. Vielä olis kolme jäljellä ja terä tais sitten antautua tuossa ekassa tapissa. Seuraavaan tappiin ei tehnyt enää kuin pienen jäljen. Huomenna teräkauppaan... Quote Link to comment
Tanhis Posted Tuesday at 04:34 AM Share Posted Tuesday at 04:34 AM 23 hours ago, KimmoH said: Vaikkei nyt priimaa tehdäkkään, niin ei silti kehtaa takalasiksi tuollaista laittaa. Tilasin uuden lasin. Illalla sujautin takasatulat paikoilleen, pääsee ihmettelemään jarrulinjoja sinnekkin suunnalle. EMPIn kiinan jarrupalat jätin hyllyyn ja laitoin tilalle ainakin teoriassa paremmat. Etuovet eivät ole oikein edenneet. Saranatapit on väljät ja ne pitäisi saada pois ennenkuin jatkan ovien työstöä muuten mutta kun ei irtoa niin ei irtoa. On liotettu CRC:ssä pari kuukautta, kokeiltu paineilma vasaraa, lämpöä ja nyt viimeisenä vielä ihan oikeaa työkaluakin mutta ei hievahda ei. Ilmeisesti en vain osaa... No tuossahan sen melkein mainitsitkin miksi se on vaikea saada ulos. Paineilmavasara on pirun hyvä paikasaaan mutta käytännössä jos ei laakista lähde niin aika helposti hakkaa pään tatiksi ja sitten ei varmasti tule ainakaan samaan suuntaan ulos. Quote Link to comment
KimmoH Posted Tuesday at 05:37 AM Author Share Posted Tuesday at 05:37 AM (edited) Tähän saranaan ei paineilmaa oltu vielä kokeiltu eli alapää ei ollut tatti vaan aivan sairaan piukassa kiinni. EDIT: itseasiassa paineilmavasaraa en näihin oviin edes tarjonnut kun harjoittelin toisilla ovilla ja totesin etten ala näitä ovia sillä menetelmällä rikkomaan. Nuista testiovienkaan saranatapeista ei yksikään inahtanut paineilmalla. Muuten kyllä sitten kun väkivaltaa käytin ja lopulta irtosi saranatkin ovista kun ovet olivat niin lahot. Edited Tuesday at 06:40 AM by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted Tuesday at 06:10 PM Author Share Posted Tuesday at 06:10 PM Työvoitto, pari tuntia taistelua ja tapit on nyt irti. Ei niissä mun poranterissäkään mitään vikaa ollut vaan tuo tappi on jotain vitunkestävää terästä ja sitten kun pinnan onnistuu lopulta saamaan rikki, niin sen jälkeen terä kyllä uppoaa tappiin kuin veitsi voihin. ja vaikka tuonne lähes puoleen väliin tappiakin porasi, niin loppuun saakka sai hikipäässä saranatyökalulla vääntää kymmenesosamilli kerrallaan. Lopulta tappi sitten irtosi. Kaikki kolme väljää saranaa olisi nyt purettuna. Tuo yksi alin sarana on priimaa eli ei väljää yhtään joten sitä en ala purkamaan. Sit pitäis alkaa ihmettelemään minkämoisia ylikoko tappeja tuonne alkaisi sovittelemaan. Quote Link to comment
Tutkija Posted Tuesday at 07:01 PM Share Posted Tuesday at 07:01 PM Todennäköisesti alkuperäinen tappi on pintakarkaistu kovaksi. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted Thursday at 04:34 PM Author Share Posted Thursday at 04:34 PM Ajovalojen kromirinkulan kiinnitys on vaivannut jo pidemmän aikaa. Lasikuitulokariin leivottua peltilokarin kuupan kiinnityksiä ei voinut hyödyntää. Eilen illalla ajatus kirkastui ja tänään siirryttiin toteutukseen. Romulootasta alumiini kulmaprofiilia ja siitä askarrellen kiinnityspiste, vähän rälläkkää, reikää ja kierrettä. Jää rinkulan taakke piiloon ja pitää rinkulan piukasti paikoillaan. Ritilätkin pääsi paikoilleen, sellasethan pitää olla joka autossa 😀 6 Quote Link to comment
Kurre Posted Friday at 01:34 AM Share Posted Friday at 01:34 AM Ritilät on jees. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted Friday at 05:19 PM Author Share Posted Friday at 05:19 PM Valaisimet koesoviteltu paikoilleen. Edessä pitää vielä tehdä enempi vähempi umpioiden kanssa säätöhommia rälläkän ja poran kanssa mutta siellä ne nyt on ja kromirinkulatkin pysyy kiinni. Jos pääsis sähköjä askartelemaan jossain vaiheessa. Ei kenelläkään sattuis olemaan muistissa montako metriä, noin, kutakin väriä kannattaa varata ? Seitsemää eri väriä nyt äkkiseltään laskien taitaa yksinkertaisimpiin sähköihin tarvita. 2 Quote Link to comment
select Posted Friday at 07:19 PM Share Posted Friday at 07:19 PM https://www.tarvikemotti.com/tuote/rodiboksi-eli-johtosarja-sulakerasia-14-os-releet/ Oisko tuollaisessa ideaa Quote Link to comment
KimmoH Posted Friday at 08:19 PM Author Share Posted Friday at 08:19 PM No tällaisia vaihtoehtoja olen silmäillyt mutta nuo "VW kaupoissa" myynnissä olevat baja/kirppu setit on mielestäni olleet aivan liian kalliita. Tää satkun boxi alkais olla siinä ja siinä mutta tuotakin saisi aika paljon modata joten edelleen taitaa metripiuha tulla edullisemmaksi. Täytyypä tavata tuon kytkentäkaaviota tarkemmin jossain välissä. Quote Link to comment
Jani Posted 21 hours ago Share Posted 21 hours ago Aika näppärästi ja edullisesti tekee ainakin edestä taakse menevän johtosarjan " peräkärry kaapelista " joka on 7x1.5mm2. Siihen kylkeen teipillä kiinni päävirtakaapeli 4mm2 ( tai 6mm2 jos 6V systeemi) ennenkuin katon tai kynnyksen kautta päästä päähän. 5m kaapeli on aika sopiva ja siinä on sitten pelivaraa viimeistelyyn. Eli tuossa on jo 8x5 metriä. Samoja juttuja parasta aikaa touhailen omassa😊 Quote Link to comment
Jani Posted 21 hours ago Share Posted 21 hours ago (edited) Aika näppärästi ja edullisesti tekee ainakin edestä taakse menevän johtosarjan " peräkärry kaapelista " joka on 7x1.5mm2. Siihen kylkeen teipillä kiinni päävirtakaapeli 4mm2 ( tai 6mm2 jos 6V systeemi) ennenkuin katon tai kynnyksen kautta ujutat päästä päähän. 5m kaapeli on aika sopiva ja siinä on sitten pelivaraa viimeistelyyn. Eli tuossa on jo 8x5 metriä. Samoja juttuja parasta aikaa touhailen omassa😊 Edited 21 hours ago by Jani 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.