Tanhis Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Ihan nyt ekana vinkkinä voisin sanoa että heivaa toi sähköjohto pois ja laita sopiva naru uraan. Toi ml on sen verran jäykkää ja sopivasti kun vetää jotain reunaa vasten niin on kuori rikki ja sitten vedät lasia paikalle pelkän kuparin kanssa. Mitä sitten tulee muihin vinkkeihin niin.. -Lasiin kannattaa laittaa kohdistusmerkit niin että on varmasti keskellä koria sivuttaissuunnassa ja sama merkki vielä korinkin puolelle toiset autot ronkelimpia lasin keskitykselle kuin toiset. -Se naru esim. saumausnaru rautakaupasta kannattaa rasvata rengasrasvalla tai muulla kumia vahingoittamattomilla rasvalla esim molykote 111 ennen uraan pujotusta ja ei se urankaan kevyt rasvaus haittaa lasin asennusta. -Aloitus alhaalta keskeltä on ainakin itsellä toiminut hyvin. -Mitä tulee lasin painamiseen ulkopuolelta niin maltti on valttia jos ei pikku painamisella mene niin parempi aloittaa alusta kuin painaa liikaa ja rikkoa lasi. -Tietyissä asennuksissa esim päästään taitettu tylsät reunat omaava talttapäinen ruuvimeisseli voi olla hyvä apu kampeamaan tiivistettä mutta yleensä tämä vasta oikeasti hankalien asennusten kanssa. 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 11, 2022 Author Share Posted April 11, 2022 (edited) Kiitos vinkeistä. Tuo sähköjohto on tuossa c-listan vetämiseksi paikalleen, ja sillä se menikin. Pitää sitten koriin asennettaessa katsoa muuta. EDIT: saumausnarua on näköjään 2, 3, 4 ja 5-millistä. Olisko tuo 3-millinen soppeli? Vai onko välii? Edited April 11, 2022 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
x-pj Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 25 minutes ago, Jyrki Toivanen said: Kiitos vinkeistä. Tuo sähköjohto on tuossa c-listan vetämiseksi paikalleen, ja sillä se menikin. Pitää sitten koriin asennettaessa katsoa muuta. EDIT: saumausnarua on näköjään 2, 3, 4 ja 5-millistä. Olisko tuo 3-millinen soppeli? Vai onko välii? Paksu naru on parempi kuin ohut. Ohut alkaa helposti repiä tiivistettä. Liukasteet helpottaa asennusta, mutta jäävät sinne väliin. Liikkuva lasi voi alkaa vikistä. Fairy-vesi on hyvä liukaste. Haihtuu ajankanssa pois. Quote Link to comment
SamiO Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 (edited) Kuplan kanssa asennuksessa itsekki käytin jotain sähköjohtoa, toimi oikein hyvin fairyn ruiskuttelun kanssa, tuota saippuavettä ei kannata kyllä säästellä ja lisäilee sopivasti ku homma etenee. Silloin asensin tiivisteen lasiin ensin kuivana, menihän se mutta helpottaisi autoon asennusta jos molemmat eläisi tiivisteessä vielä eikä jäisi jännityksiä mihinkään. Edited April 11, 2022 by SamiO Quote Link to comment
Tanhis Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 1 hour ago, x-pj said: Paksu naru on parempi kuin ohut. Ohut alkaa helposti repiä tiivistettä. Liukasteet helpottaa asennusta, mutta jäävät sinne väliin. Liikkuva lasi voi alkaa vikistä. Fairy-vesi on hyvä liukaste. Haihtuu ajankanssa pois. Tästä fairy tai rengasrasvasta ollut sen verran keskustelua aikaisemminkin että en lähde suuremmin tappelemaan. Fairyvesi voi jäädä jopa kuukauksiksi muhimaan kopan ja tiivisteen väliin mutta jos maalipinta ehjä niin sen ei pitäisi ottaa itseensä siittä. Taasen rasvoissa voi olla silikonia mikä voi aiheuttaa ongelmia kun autoa ruvetaan maalaamaan uudestaan ja tosiaan voi se lasi teoriassa siellä ruveta liikkumaankin mutta ei ole toistaiseksi omalle kohdalle sattunut. Toisaaltaan pysyvästi välissä oleva paksu rasva voi myös edesauttaa tiivisteeen tiiveyttä. Sitten jotkut ovat myös käyttäneet vahamaista kotelomassaa ja jossain vaiheessa myös tehdasasennuksista löytynt jotain massaa tms. tiivisteen ja kopan välistä. 1 Quote Link to comment
WescuM Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Tuttu pitkän linjan verhoilija suositteli lasien asennukseen mäntysaippuaa, hänen mukaan fairy ruostuttaa, mutta mäntysaippua tiivistää lasit kuivuessaan (mäntyöljyssähän on myös hartseja) 4 Quote Link to comment
-tipi- Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Sama ongelma siinä mäntysaippuassa on kuin tiskiaineessakin, siitä on suurin osa vettä, joka ruostuttaa. Eikä kumpikaan tiivisteen ja pellin välissä pääse kuivamaan. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Mjooh, jos ei muuta ilmene, käytän tuota rengasrasvaa, jota on mulla tuossa tarpeettoman iso pöntöllinen. Operaation jälkeen mulla tulee olemaan varmaankin pari litraa rasvaa ylimääräisenä. Ei noita rengashommia tule tehtyä. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 18, 2022 Author Share Posted April 18, 2022 (edited) Häh, tämänkö piti olla jotenkin vaikea homma? Kromilistan kiinnittäminen oli hieman työläämpää, mutta lasin asentaminen koriin oli nopsaan tehty. Ulkopuolen huullos jäi tosin ensin piiloon, mutta sain sen muovipuikolla kaivettua suhtkoht helposti sieltä. Salaisuutena saattaa olla se, että nämä uustuotantolasit taitavat olla millin pari pienempiä, kuin mun alkuperäinen, alle -66-lasi - jostain muistan lukeneeni. Lasihan kai pieneni silloin hieman kun tiiviste muuttui T-listalliseksi. Eli mulla on C-listatiiviste ja ehkä pienempi lasi. No tuskimpa se tuosta tielle tippuu, tukevastihan se tuntuu tuossa olevan. Kuvassa näkyy maalirajat, koska ruotsinpoika on maalannut auton tiivisteet paikallan viimeksi. Pitää jollain meikkailla noita piiloon vielä. Mutta siinäpä tuo nyt koko talven jännäkakkaamani lasi paikallaan. Vielä kun sais iskarit eteen (tilasinkohan kuukausi sitten), niin pääsis vappuna ajelemaan. Edited April 18, 2022 by Jyrki Toivanen 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 19, 2022 Share Posted April 19, 2022 On muuten mielenkiintoisen näköinen lisävaruste noissa pyyhkijänvarsissa. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 19, 2022 Author Share Posted April 19, 2022 Heh joo, siinä on muka tuollainen lisäjousi, jonka ajatuksena on painaa pyyhkijä paremmin tuulilasille, koska varren oma juuressa oleva jousi ei sitä jostain syystä tee. Ilmeisesti kekseliäs ruotsalainen on ajatellut, että tuo toimii, mutta eihän se mitään paina mihkään, koska tuo rautalanka ei kuitenkaan pysty taivuttamaan tuota pyyhkijänvartta. Eli yhtä tyhjän kanssa, mutta mielenkiintoisen näköinen kieltämättä. Quote Link to comment
Kharon Posted April 19, 2022 Share Posted April 19, 2022 2 hours ago, Jyrki Toivanen said: Heh joo, siinä on muka tuollainen lisäjousi, jonka ajatuksena on painaa pyyhkijä paremmin tuulilasille, koska varren oma juuressa oleva jousi ei sitä jostain syystä tee. Kuoleentunut jousi, minulla on myös. Siihen ei oikein auta kuin uusi jousi. Ainakin vanhemmissa koko varsi on purettava joten jousenkin saa vaihdettua kunhan vaan etsii jousikaupasta oikeanlaisen jousen siihen. 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 23, 2022 Author Share Posted April 23, 2022 Laittelin pari pienenpientä prikkaa jousen jatkeeksi, niin johan painaa pyyhkijän lasille. Muttamutta. Oli vihdoin aika käynnistää moottori. Ei vaan tuntunut nostavan pensaa kaasarille. Itse asiassa ei pumpullekaan. Oli mokoma ihan kuiva. Hyllyssä oli sitten kaksi erimittaista pumpun käyttötankoa. Mähän vaihdoin motin 1600-kuutioiseksi ja nakkasin siihen 1200:sen pumpun. En muista minkä akselin siihen pistin. Niin että mistä tiedän pitääkö tuohon olla pitkä vai lyhyt akseli? Pumppu on noita pyöreäkantisia 60-luvun alun pumppuja. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 1 hour ago, Jyrki Toivanen said: Laittelin pari pienenpientä prikkaa jousen jatkeeksi, niin johan painaa pyyhkijän lasille. Muttamutta. Oli vihdoin aika käynnistää moottori. Ei vaan tuntunut nostavan pensaa kaasarille. Itse asiassa ei pumpullekaan. Oli mokoma ihan kuiva. Hyllyssä oli sitten kaksi erimittaista pumpun käyttötankoa. Mähän vaihdoin motin 1600-kuutioiseksi ja nakkasin siihen 1200:sen pumpun. En muista minkä akselin siihen pistin. Niin että mistä tiedän pitääkö tuohon olla pitkä vai lyhyt akseli? Pumppu on noita pyöreäkantisia 60-luvun alun pumppuja. Pitkä käyttötanko kun lyhyt tuli käyttöön vasta vaihtovirtalaturien kanssa käytetyissä pumpuissa 70-luvulla Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 23, 2022 Author Share Posted April 23, 2022 Ok, kiitoksia. Ihmetelläänpä huomenissa kumpi siellä on. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 23, 2022 Author Share Posted April 23, 2022 Vanne tulee olemaan tuo 356-mukaelma, mutta 145/65 näyttää mun silmään turhan pikkuruiselta. Taidan jatkaa 155/80:llä joka näkyy toisessa kuvassa. Vaihtoehto on sitten 145/80, jos 155 raapii lokariin, ei kyllä tuolla korkeudella pitäisi. Tätä pittää testailla. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 4 hours ago, Jyrki Toivanen said: Laittelin pari pienenpientä prikkaa jousen jatkeeksi, niin johan painaa pyyhkijän lasille. Muttamutta. Oli vihdoin aika käynnistää moottori. Ei vaan tuntunut nostavan pensaa kaasarille. Itse asiassa ei pumpullekaan. Oli mokoma ihan kuiva. Hyllyssä oli sitten kaksi erimittaista pumpun käyttötankoa. Mähän vaihdoin motin 1600-kuutioiseksi ja nakkasin siihen 1200:sen pumpun. En muista minkä akselin siihen pistin. Niin että mistä tiedän pitääkö tuohon olla pitkä vai lyhyt akseli? Pumppu on noita pyöreäkantisia 60-luvun alun pumppuja. Joskus jopa tunkannut keulan ylös että saanut pumpulle asti ainetta. Tietty käyttötanko täytyy olla oikeanpituinen. Sitten kun ilmalukon saanut pois ongelma ei ole uusinut. 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 24, 2022 Share Posted April 24, 2022 Joitain volkkareita ois saanu sahata käyntiin maailman tappiin siinä onnistumatta. Mutta heti kun antaa pikku huikan kaasarin kurkusta ja kone hörähtänyt käyntiin niin aina on kaikki toiminut ongelmitta. Nykyään annan aina talven jäljiltä huikan niin ei tarvi starttia kuormittaa. Eri asia tieten jos väkisin haluaa konetta pyörittää esim öljynpaineiden nostamiseksi. 3 Quote Link to comment
Kharon Posted April 25, 2022 Share Posted April 25, 2022 Sama proseduuri täällä, ensin veivataan kuiviltaan että saadaan öljynpainetta aikaiseksi ja sitten korkillinen tai pari huikkaa suoraan kaasuttimen kurkusta sisään. Tätä on mietitty että mikä se ongelma on ja ainakin toistaiseksi teoria on sellainen että startti pyörittää konetta sen verran hitaasti että pensapumpun tuotto menee kaasuttimen kautta suoraan koneeseen ja seos jää niin laihaksi ettei se riitä käynnistämiseen kun bensan pinta kaasuttimessa on mallia 'tilkka pohjalla'. Huikalla tai parilla saa koneeseen kierroksia niin paljon että saa kaasuttimen täyteen ja sittenhän se jo toimiikin kiltisti. Vahva veikkaus on että uimurikammion täyttäminen ohi bensapumpun voisi myös auttaa. Huikka on vaan helpompi. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 25, 2022 Author Share Posted April 25, 2022 Kiitos taas jeesistä. Tarkistin ensin pumpun - käyttötanko oli oikeanmittainen. Sitten nostin keulaa ylös ja annoin kaasariin huikkaa. Sittenpä se lähtikin ihmeemmin sahaamatta. Pumppu vaan roiskutti bensaa ihan kunnolla kalvon kohdalta, mutta se oli äkkiä vaihdettu ehjään, kun oli noita pumppuja hyllyssä. Tämähän on kohta ajelukunnossa. 😀 2 Quote Link to comment
-tipi- Posted April 25, 2022 Share Posted April 25, 2022 Melkein äärilaidasta toiseen menee 145/65 vaihto 155/80. Itse olen havainnut 165/65 olevan paras kompromissi eteen 5,5" vanteelle. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 25, 2022 Author Share Posted April 25, 2022 (edited) Juu, just olinkin noita rengaskokovertailuja tässä lähdössä tekemään. Kävin ekan pikku lenkin ajamassa. Huomiot: - Jarrut pitää säätää -> helppo - Moottori välillä kakistaa, kun lähtee paikaltaan -> pitäis olla helppo - Ohjaus ei palauta kunnolla -> aurauksen säätö kohdilleen? Olin kyllä säätävinäni, mutta se nyt on kotikonstein semmosta - Kuvien korkeudella 155/80 otti lokarin reunaan, kun ajoin kaartaen kanttivien yli pihaan tullessa -> rengaskoko? 145/65 näyttää surkealta. Onko 145/80:stä apua yhtään, kun nyt on paikallaan orkkisvanne, joka tulee vaihtumaan 4,5 tuumaa leveisiin 356-kopsuihin, joiden ET tuo kumia ulospäin? Pitänee kai nostaa keulaa hieman, ja koklata 145/80-kumia? Vai mitenkähän tuo Tipin mainitsema 165/65 käyttäytyisi? Tutkailenpa noita taulukoita. Autossahan on 2 tuumaa kavennettu akseli ja droppiolat, eli leveydeltän aikalailla +-0 orkkiskamoihin verrattuna, suurinpiirtein. Edited April 25, 2022 by Jyrki Toivanen 3 Quote Link to comment
NO H2O Posted April 25, 2022 Share Posted April 25, 2022 1 hour ago, Jyrki Toivanen said: - Ohjaus ei palauta kunnolla -> aurauksen säätö kohdilleen? Olin kyllä säätävinäni, mutta se nyt on kotikonstein semmosta Onko simpukka ollut keskiasennossa kun aurausta on säädetty? Mikäli ei niin ohjausgeometria ei ole niinkuin sen pitäisi... Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 25, 2022 Author Share Posted April 25, 2022 Joo se simpukan rinkulassa oleva kolo sojotti ylöspäin. Paitsi jos sitä on joskus sorkittu, sillä ei ole väliä. Pitää tsekkailla. 1 Quote Link to comment
x-pj Posted April 25, 2022 Share Posted April 25, 2022 Kuplassa käytin edessä 135/80 rengasta. Se on noin 3 cm korkeampi kuin 145/65. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 26, 2022 Share Posted April 26, 2022 (edited) 80-sarjalaisissa minkäänlaisia mutka-ajo-ominaisuuksia ole, hiekkatiepalloja. Edited April 26, 2022 by -tipi- Quote Link to comment
x-pj Posted April 26, 2022 Share Posted April 26, 2022 13 minutes ago, -tipi- said: 80-sarjalaisissa minkäänlaisia mutka-ajo-ominaisuuksia ole, hiekkatiepalloja. Ei näillä vehkeillä mutkissa kovaa tarvitse ajaa 😉. 135/80 rengas profiili on melko tarkkaan saman korkuinen kuin 165/65 renkaassa. Leveä rengas on tietysti paljon tukevampi. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 26, 2022 Share Posted April 26, 2022 "It's more fun to drive a slow car fast, than run a fast car slow." -joku viisas 😉 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 26, 2022 Share Posted April 26, 2022 BTW onko kellään kokemusta 165/65 kumista 4,5" vanteella. Lähinnä siis kuinka pullukka on sivusuunnassa Quote Link to comment
Kharon Posted April 26, 2022 Share Posted April 26, 2022 4 hours ago, Tanhis said: BTW onko kellään kokemusta 165/65 kumista 4,5" vanteella. Lähinnä siis kuinka pullukka on sivusuunnassa On. Siis pullukka. Näyttää aika vahvasti donitsilta, mutta kyllä sillä ajaa voi, ei siinä mitään. Minulla Kuplassa oli. Quote Link to comment
Kharon Posted April 26, 2022 Share Posted April 26, 2022 16 hours ago, x-pj said: Kuplassa käytin edessä 135/80 rengasta. Se on noin 3 cm korkeampi kuin 145/65. Minulla on Karmannissa myös, kun 145/80 otti madallatussa aavistuksen kiinni akselistoon kuorma päällä, vakioakselisto. Kääntymiskulmaa säätämällä olisi myös saanut, mutta kun piti renkaita vaihtaa muutenkin, niin aika sama sitten ottaa hiukan kapeampi. Noilla tuo ei kyllä juurikaan pysähdy, mutta ei se 145mm gummi juuri sen parempi ollut: Keula kun on kevyt niin etupyörät saa helposti lukkoon ja se on siinä sitten. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 13, 2022 Author Share Posted May 13, 2022 Noniin sain vihdoinkin nuo rengasasiat kuosiin. 356-kopiot, takana 155/80 ja edessä kokeillaan 135/80 kumeja. Ulkonäöllisesti ihan jees. Katotaan sitten millainen on ajella. Nuo auraukset on vieläkin kyllä ihan päin perperiä, vaikka olin niitä pähkäilevinäni. Pitää varmaan käyttää ammattiauttajalla, niin saa kohdilleen. 3 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 13, 2022 Share Posted May 13, 2022 (edited) Tyhmä kysymys mutta säädithän auraukset renkaat maassa ja ajon aikaiset romppeet keulapellin alla. Näissähän keulan korkeus vaikuttaa heti raidetankojen asentoon joten renkaat ilmassa aurauksia on turha säädellä ja akselin korkeuden säätökin vaikuttaa heti aurauskulmiin. Pari milliä aurausta eteen niin kulkee suoraan. Edited May 13, 2022 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 Kyllä renkaat maassa säädin. Tosin tankki ei ollut paikallaan. No nyt se on, joten pitää mennä vielä rassaamaan. Hiukan tuntui epämääräiseltä käyttämäni laser-vatupassi-mittanauha-metodi, mutta pitäisi auraukset sillä edes suurinpiirtein saada kohdilleen. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 20, 2022 Author Share Posted May 20, 2022 (edited) Nykii perskeles tasakaasulla ja kaasua avattaessa. Kunnolla kun kiihdyttää, lähtee ihan ok. Tyhjäkäyntikin normaali. Venat, sytty ja kaasaria säädetty parhaan mukaan. Sitten kolusin täällä palstalla, ja jollakulla oli ollut samaa ongelmaa, jonka syyllinen oli löytynyt jakajan alipainekellosta. Tarkistin tuossa omaani sitten. Mulla on siinä 043-alkuinen jakaja. Imin siitä kellon letkusta ja täytyy sanoa, että ei poskilihakset eikä keuhkot riittäneet niitä jakajan sisuskaluja siirtämään. Kyllä siinä pientä liikettä tapahtui mutta ei paljon mittään. Kokeilin samaa hyllyssä olevilla 60-luvun alun isokansijakajilla. Niissäpä se sisukalu siirtyi ihan selvästi ja vähällä imulla. Pitäisikö tuon 043-jakajankin toimia ilman hirmuimua, vain onko tuo ominaisuus? Kaasareista mitään ymmärrä, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että kaasarin alipaine pystyisi ennakkoa muuttamaan kun mun posket ei siihen riittäneet. Kuis on? Otanko jakajan irti ja putsaan ja voitelen ja kokoan? Mulla on tuossa hyllyssä noita vanhoja isokansijakajia mutta ei taida kannattaa niitä tähän koneeseen laittaa? Edited May 20, 2022 by Jyrki Toivanen 2 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 21, 2022 Author Share Posted May 21, 2022 Jakajan alipainekellon kalvo oli ilmeisesti kuivahtanut. Vaihdoin toisen jakajan, niin alkoi toimimaan huomattavasti paremmin. Seuraava kysymys: Onko muidenkin KG:t yhtä pieniä kuin mun? Ks. kuva: 2 6 Quote Link to comment
Kharon Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 On 5/21/2022 at 7:08 PM, Jyrki Toivanen said: Seuraava kysymys: Onko muidenkin KG:t yhtä pieniä kuin mun? Ks. kuva: On. Ihan samalta näyttää kun ajaa nykymöhköjen kanssa samaan riviin. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 22, 2022 Author Share Posted May 22, 2022 Huh, mä luulin jo että mulla on joku helvetin pienoismalli. 1 1 Quote Link to comment
mikan Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 Mittaa paljonko on korkeus! Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 23, 2022 Author Share Posted May 23, 2022 (edited) Eihän tämän mitenkään tontissa ole. 124 senttimeedriä näyttäs olevan. Edited May 23, 2022 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.