Jump to content

Autotallin rakenteet


Recommended Posts

Pitäisi saada kotipihan talli fiksailtua siihen kuntoon, että volkkarit pääsisivät sitä asuttamaan. Foorumilla on varmasti rakennustekniikkaakin tuntevia ja sitten ihan vain asioista tietäviä kotitimpureita, niin heitetään ilmoille kysymys, mitä lähtisit tekemään?

 

Lähtö kohtana himppa vajaa 70m², noin 3,4m sisäkorkeudella varustettu talli. Talli on kasattu jostain kasarmirakennuksen puolikkaasta. Seinät koostuu noin 1,2 leveistä, 4 korkeista elementeistä, joissa purueristys sisällä, vaakalaudat molemmin puolin, elementtien paksuus siis arviolta 15cm. Ulkopuolella vaakalaudoituksessa suoraan kiinni bitumi-/tervapaperi jossa suoraan kiinni pystylaudoitus (ei ponttia) ja lautojen välissä 50mm leveät pystyrimat.

 

Mainittakoon vielä harkkosokkeli ja betonilattia. Yläpohjassa villaeristys.  Lämmityksestä joskus vastannut pieni ilmalämpöpumppu, eli ei siis kyseessä soralattiainen kylmä konesuoja, mutta ei nyt tällä hetkellä mikään kovin hyvin eristetty työtilakaan.

 

Tavoitteena olisi:

  • Parantaa mahdollisesti tallin lämpöeristystä
  • Tehdä tilasta tulitöille yms. peltitöille turvallisempi tila
  • Ennalta ehkäistä ulkolaudoituksen mätäneminen yms. ongelmat.
  • Ummistaa muutama ikkuna ja yksi pikkuovi siististi

 

image.thumb.png.630c5f8592ba8b941c039e18d9e5adf9.png

 

Onko tarpeeksi ympäripyöreä kysymys ja epämääräiset lähtötiedot 😁

 

Itse olen miettinyt, että sisälle olisi saatava tupla kipsilevyt paloturvallisuuden takia. Mahdollisesti puruedistyksestä olisi päästävä eroon ja en tiedä olisiko koko ulkoverhoilukin muka fiksattava, että väliin saisi tuuletusraon. Tuuletusrako ei taida toimia ns. sisäpuolelta tekemällä kun pystylautojen alalaita on miltei kiinni sokkelissa.

Link to comment

Rakennustekniikkaa en tunne, mutta hyväksyttävän tulityötilan saa aikaiseksi silläkin, että vuoraa seinät ja ovet pellillä niin, että rakoja ei jää. Kaksi olen näin toteuttanut, ja ensimmäisessä oli ikkunoitakin - niiden puupokat saivat jäädä näkyviin. Ihan tarkkaan en muista, kun tuolta lähdöstä on jo yli 8 vuotta aikaa. Lattianrajaan ja joihinkin saumoihin/reunoihin on pellin taakse laitettu suikale palonkestävää villaa.

Link to comment

Vakuutusyhtiöhän se päättää säännöt, jos meinaat että vakuutus jotain korvaisi. Yleensä autotallissa ei saa edes kuumailmapuhallinta käyttää, saatika muita 'oikeita' tulitöitä. Mutta jos tiedostat että omalla vastuulla hitsailet ja rälläköit, niin tuo tupla kipsitys sisäpuolelta lienee ok. ratkaisu. Jos meinaat vakuutussuojaa saada hitsailulle, pitänee tilan olla joku harrastetila, verstas tms. ja sitten peltiä seiniin, paloverhoja, 12kg sammuttimia, palopeittoja jne.

 

Minäkään nykyisistä rakennusmääräyksistä mitään tiedä. Mutta vajaa 20 vuotta sitten kun itse rakensin, niin niiden ohjeiden perusteella ei nuo elementit aivan optimiratkaisuilta vaikuta. Esim. kosteussulku taitaa uupua kokonaan? Eiköhän noista ihan hyvä tallin silti tee.

Link to comment
Posted (edited)
9 hours ago, -tipi- said:

Vakuutusyhtiöhän se päättää säännöt, jos meinaat että vakuutus jotain korvaisi. Yleensä autotallissa ei saa edes kuumailmapuhallinta käyttää, saatika muita 'oikeita' tulitöitä. Mutta jos tiedostat että omalla vastuulla hitsailet ja rälläköit, niin tuo tupla kipsitys sisäpuolelta lienee ok. ratkaisu. Jos meinaat vakuutussuojaa saada hitsailulle, pitänee tilan olla joku harrastetila, verstas tms. ja sitten peltiä seiniin, paloverhoja, 12kg sammuttimia, palopeittoja jne.

 

Minäkään nykyisistä rakennusmääräyksistä mitään tiedä. Mutta vajaa 20 vuotta sitten kun itse rakensin, niin niiden ohjeiden perusteella ei nuo elementit aivan optimiratkaisuilta vaikuta. Esim. kosteussulku taitaa uupua kokonaan? Eiköhän noista ihan hyvä tallin silti tee.

 

Juu se on tiedossa että vakuutusyhtiölle ei todennäköisesti kelpaa teki mitenkä päin tahansa. Jos vakuutusyhtiöiden ehtojen mukaan olisi aina mennyt, niin mitään ei olisi koskaan saanut rakennettua. Tuskin yksikään vuokratila joissa olen vuokralaisena ollut on täysin täyttänyt ehtoja.

 

Kuitenkin jos lähtisi siitä, että pyritään pienentämään vahinkoriskiä niin paljon, ettei tarvitsisi koskaan vakuutusyhtiön kanssa neuvotella hiilloksen äärellä, siksi vähän inhottaa esimerkiksi ajatus että purueristeet jäisivät seiniin, mutta vähän vinkkejä kokeillut hakea mikä olisi se järkevin tyyli lähteä toteuttamaan. Avaisiko sisältäpäin vai ulkoapäin seiniä, mikä olisi kustannustehokasta jne. Nopealla laskutoimituksella pelkästään sisäpuolelle menee tuplalevytykseen lähes 100kpl 3200x1200 levyjä ja hinnat perus rautakauppa hinnoilla aika tolkuttomia.

 

Kosteussulku uupuu kokonaan. Ilmeisesti rakenne on alkujaan ajateltu hengittäväksi = purueriste, raakalauta, bitumipaperi, raakalauta keitto- /punamultamaalilla.

Edited by Henkar
Link to comment

Ei rakenteita tarvitse muuttaa palamattomiksi. Tässä yhden vakuutusyhtiön ohje vakituiseksi tulityöpaikaksi:

Vakituisen tulityöpaikan on täytettävä seuraavat vaatimukset:
tulityöpaikan rakenteiden on oltava palamattomia tai
suojaverhottuja, jos rakenteet voivat syttyä palamaan
tulityöpaikan rakenteiden ja suojausten on oltava niin
tiiviitä, että tulityössä syntyvät kipinät ja roiskeet eivät
pääse kulkeutumaan työtilan ulkopuolelle tai tunkeutu-
maan rakenteiden sisälle
tulityöpaikalla on oltava vähintään kaksi 43A 183BC –teho-
luokan 6 kg käsisammutinta, joista toisen käsisammut-
timen voi korvata pikapalopostilla tai kahdella 27A 144BC
–teholuokan käsisammuttimella
tulityöpaikalla ei saa olla työhön kuulumatonta materiaalia,
joka voi syttyä palamaan
tulityöpaikalla ja sen läheisyydessä ei saa käsitellä tai
säilyttää nestettä tai kaasua, joka voi syttyä palamaan.

  • Like 1
Link to comment

"tulityöpaikalla ei saa olla työhön kuulumatonta materiaalia"

 

Tämä on se lause mikä yleensä estää kotitallihitsailut.

Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Ei rakenteita tarvitse muuttaa palamattomiksi. Tässä yhden vakuutusyhtiön ohje vakituiseksi tulityöpaikaksi:

Vakituisen tulityöpaikan on täytettävä seuraavat vaatimukset:
tulityöpaikan rakenteiden on oltava palamattomia tai
suojaverhottuja, jos rakenteet voivat syttyä palamaan
tulityöpaikan rakenteiden ja suojausten on oltava niin
tiiviitä, että tulityössä syntyvät kipinät ja roiskeet eivät
pääse kulkeutumaan työtilan ulkopuolelle tai tunkeutu-
maan rakenteiden sisälle
tulityöpaikalla on oltava vähintään kaksi 43A 183BC –teho-
luokan 6 kg käsisammutinta, joista toisen käsisammut-
timen voi korvata pikapalopostilla tai kahdella 27A 144BC
–teholuokan käsisammuttimella
tulityöpaikalla ei saa olla työhön kuulumatonta materiaalia,
joka voi syttyä palamaan
tulityöpaikalla ja sen läheisyydessä ei saa käsitellä tai
säilyttää nestettä tai kaasua, joka voi syttyä palamaan.

 

 

Opettaja opettaja ; Saanko lain ja asetusten mukaan hitsata autoa esim tallissa ns. tilapäisellä tulityö luvalla?

Ja noudattaa tietty kaikki opitut tsydeemit, tulityökortti, tulityölupa, palovahti, jälkivartiointi jne ?

Link to comment
38 minutes ago, PZQ said:

 

 

Opettaja opettaja ; Saanko lain ja asetusten mukaan hitsata autoa esim tallissa ns. tilapäisellä tulityö luvalla?

Ja noudattaa tietty kaikki opitut tsydeemit, tulityökortti, tulityölupa, palovahti, jälkivartiointi jne ?

Kyllä!

  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Kyllä!

Vakuutusyhtiöt ovat ainakin ennen  rajoittaneet kaikkien tulitöiden tekemisen talleista, myös tilapäisten. Taisi olla suojeluohjeessa kiellettyjen listalla termeillä autotalli ja autosuoja. Jos saa autotallin muutettua rakennusluvassa nimenä esim. korjaamorakennukseksi niin vakuutus tulitöiden varallekin on mahdollinen.

Eikä kannata aina uskoa vakuutusmyyjää tulityöasioissa. Niiden kirjaamilla lisämaininnoilla vakuutusehtoihin ei välttämättä ole mitään virkaa, jos se on ristiriidassa suojeluohjeen kanssa.

Link to comment

Muuttaa rakennuksen harrastetilaksi/metalliverstaaksi niin ei tartte välittää noista ylikireistä autotallisäännöistä. Autoahan siellä ei saa säilyttää mutta korjatahan sitä voi. Tuplakyprokki ei auta yhtään mitään jos auto syttyy palamaan eikä sitä saa heti sammumaan.

Link to comment

Itse suoritin viimekesänä -80 luvun alun autotallin eristystä, rakennustekniikkaa tuntemattomana muuta kuin googlesta.
Kyseessä siis kakkosnelos runkonen ~40m2 talli, jossa tolpaväli vaihtelee 30-60cm välillä, tuulensuojalevy ja ladoitus suoraa päällä. Paljas betoni sokkeli ja puolilattiaa eristämätöntä valua hiekkapohjalla.
Tässä oli ehkä 15m2 erotettu varastoksi, purin seinät yms pois ja tein yhtenäisen tilan tuosta.

Kesällä sain tehtyä sen verran kelvolliseksi tuon että viimetalvi meni ja ilmalämpöpumppu jakso pitää siellä työskentelyolot.
Ostin muutaman paketin finfoamia(tai vastinetta), leikkelin tolppienväliin palaset ja uretaanilla liimasin ympäri kaikki paikalleen, lopuksi teippasin tolppien kohdan alumiiniteipillä toiveessa että tästä tulis jonkusortin höyrysulku sisäpuolelle. Tuohon päälle sitte vaan kipsilevyt, kattoon sama käsittely..
Muistaakseni foami oli jotain 70-80mm vahvusta niin että sisäpinta tulee tasalle tolpan kanssa mutta ulkopuolelle jää ilmarako, helppoa ja nopeaa.
Tarkotus olis tänä kesänä piikata tuo eristämätön puoli pois, eristää ja valaa uus.. samalla eristää sokkeli ajamalla soirot betonia pois reunoista ja laittamalla finfoamit väliin.
Ovetki pitäs fiksata ja tiivistellä paremmin, parioven vedin uretaanilla talveksi kiinni ku päiväpaisto nii kovasti 😄
Kaikki ennenkuin sähkösopparia loppuu ja joutuu nykyhintoja alkaa maksamaan... 

Link to comment
10 hours ago, PZQ said:

 

Quote

Tämä turvallisuusohje on osa pienten ja keskisuurten yritysasiakkaiden vakuutusehtojen suojeluohjeita (luku 8.3 palovahinkojen torjunta).

 

Eli tuskin nuo pätee yksityisten vakuutuksiin.

Link to comment
10 hours ago, -tipi- said:

 

 

Eli tuskin nuo pätee yksityisten vakuutuksiin.

 

Jos hommaat Tulityökortin niin (älä ota kirjaimellisesti ) anna palaa :)

 

Ote kotivakuutuksesta :

 

. Moottoriajoneuvo- tai irtaimistosuojassa ei saa tehdä tulitöitä. Tulitöitä ovat työt, joissa esiintyy kipinöintiä tai joissa käytetään liekkiä tai muuta lämpöä ja joista aiheutuu palonvaaraa. Tulitöitä ovat esimerkiksi hitsaustyöt, polttoleikkaus, laikkaleikkaus ja metallien hionta sekä työt, joissa käytetään kaasupoltinta, muuta avotulta tai kuumailmapuhallinta. Tulitöiden tekeminen on sallittua tilapäisellä tulityöpaikalla silloin, kun tulityön tekijällä on voimassa oleva tulityökortti ja kun noudatetaan tulitöistä annettuja turvamääräyksiä. Tulityöpaikalle on varattava riittävä alkusammutuskalusto

  • Like 1
Link to comment

Kun muutin tuo pihasaunan laittomaksi autotalliksi niin purin purut veks, laitoin kivivillaa tilalle ja sisäpuolelle ek-kipsilevyn tuplana ja saumat limittäin väh. 30 cm. 

 

Tuolla en ole rälläköintiä kummempaa tehnyt, hitsailut teen tuolla Solvauksen ja Masennuksen puolella, joka on lecaharkoista ja liimapuusta tehty teollisuusrakennus.

 

Niin ja kannattaa se väh. 8 metriä pitää väliä asuinrakennukseen jos sattuu vahinko niin ei mene kaikki samalla humauksella.

Link to comment
12 hours ago, PZQ said:

Jos hommaat Tulityökortin niin (älä ota kirjaimellisesti ) anna palaa :)

 

Oon antanutkin palaa ja kunnolla! 😁 Ihan liian monta sataa metriä on junikseen palanut lankaa ja n-määrä rälläkänlaikkoja pölyisessä autotallissa, jossa on palavia nesteitä, pahvia, kangasta, muovia yms. Tulityökortista taisi loppua virta joskus milleniumin paikkeilla. Sen uusiminen tuskin sammuttaa paloa, jos roihahtaa. Tärkeää on tiedostaa että "artisti maksaa", jos kipinä osuu tuulettimeen. Joten tunti-pari nenänkaivuuta tallissa aina tilapäisten tulitöiden jälkeen. Vakuutusehdoissa sanotaan myös että avotulen teko 30m lähempänä rakennusta on kielletty, eli pallogrilliäkään ei saa käyttää meidän tontilla. Kaasugrilli ei taida olla pelastusmielessä avotuli, joten sillä onneksi saa pihvit ja makkarat mustiksi "turvallisesti".

 

Sahanpuruhan on muuten ihan ok eriste, kun runkokin on palavaa puuta. Mutta se tuppaa valumaan, eli seinän yläosassa on monesti eristeenä pelkkä ilmatila. Joten ilman höyrysulkua voi lämpöhukkaa tai kosteutta muodostua.

  • Like 1
Link to comment

Tässä tulityöasiassa on syytä ymmärtää autosuojan ja talousrakennuksen ero. Autosuojassa ei saa tehdä tulitöitä. Talousrakennuksessa (olkoon nimi vaikka verstas) tulitöitä on mahdollista tehdä. Esimerkiksi vakuutusyhtiö Pohjola antaa yksityishenkilöille luvan tehdä tulitöitä talousrakennuksessa kunhan työn tekijä noudattaa Pohjolan määrittämiä suojeluohjeita. Pohjola ei aseta rakennuksen rakenteille mitään erikoisvaatimuksia, esimerkiksi tuplakyprokkia ei ole vaadittu.

 

Rakennusvalvonnasta / kaupungilta / kunnalta kannattaa kysellä onko oman tallin lupa haettu autosuojana vai talousrakennuksena.

Link to comment

Ihmeellisiä ovat byrokraattien tiet. Paloriskityöt pitäisi tietenkin tehdä tilassa joka on suunniteltu niitä varten, siis autotallissa. Voi huoha.

 

/nirinari/

Ennenvanhaan autotalli oli se rakennus/tila jossa oli tarkoitus tehdä autoon liittyvät korjaustyöt ja palomääräykset sen mukaan. Sitten autonvihaajaviranomainen keksi että muuttamalla autotallin määräykset saadaan kiellettyä kaikki autoon liittyvät työt ja jopa autotarvikkeet autotallista ulos, tottakai vedoten palokuormaan, vaikka tila nimenomaan on rakennettu paloturvallisemmaksi tilaksi kuin mikään talousrakennus, verstas, varasto tai tavallinen huonetila.

 

Josta päästään nykytilaan: Talousrakennuksessa/verstaassa saa tehdä mitä tahansa ihan riippumatta rakennuksen teknisestä tasosta, kunhan palomääräyksiä noudatetaan, mutta palosuojatussa autotallissa ei saa säilyttää edes CRC-purkkia: Sarja renkaita ja bensakannu saa olla, ei mitään muuta. Puhumattakaan että saisi tehdä jotain tai edes oleskella. Täysin järjetön tilanne.

 

Tätä asiaa on paloviranomaisilta joskus tivattu ja mitään rationaalista selitystä tilanteeseen ei ole olemassa: Ei saa koska on kielletty.

/nirinari/

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)
On 5/16/2022 at 1:07 PM, Kharon said:

Ihmeellisiä ovat byrokraattien tiet. Paloriskityöt pitäisi tietenkin tehdä tilassa joka on suunniteltu niitä varten, siis autotallissa. Voi huoha.

 

/nirinari/

Ennenvanhaan autotalli oli se rakennus/tila jossa oli tarkoitus tehdä autoon liittyvät korjaustyöt ja palomääräykset sen mukaan. Sitten autonvihaajaviranomainen keksi että muuttamalla autotallin määräykset saadaan kiellettyä kaikki autoon liittyvät työt ja jopa autotarvikkeet autotallista ulos, tottakai vedoten palokuormaan, vaikka tila nimenomaan on rakennettu paloturvallisemmaksi tilaksi kuin mikään talousrakennus, verstas, varasto tai tavallinen huonetila.

 

Josta päästään nykytilaan: Talousrakennuksessa/verstaassa saa tehdä mitä tahansa ihan riippumatta rakennuksen teknisestä tasosta, kunhan palomääräyksiä noudatetaan, mutta palosuojatussa autotallissa ei saa säilyttää edes CRC-purkkia: Sarja renkaita ja bensakannu saa olla, ei mitään muuta. Puhumattakaan että saisi tehdä jotain tai edes oleskella. Täysin järjetön tilanne.

 

Tätä asiaa on paloviranomaisilta joskus tivattu ja mitään rationaalista selitystä tilanteeseen ei ole olemassa: Ei saa koska on kielletty.

/nirinari/

 

 

 

Näinhän se on.

 

Oma talli rekisteröity aikoinaan harrastetilaksi tai mikäsenyt olikaan paikallisten paloviranomaisten puolesta, vakuutusvaikutuskin joskus tarkastettiin mutta jokatapauksessa pitää aina pitää mielessä että aika pitkälti omillaan on jos jotain syttyy eli jälkivartiointi hyvinkin oleellista. Talli erillisenä siipenä omakotitalossa ja itse asuintilan ja tallin välissä betoni/tiili seinä mutta välikatolla ei palokatkoa (suunitelmissa rakentaa). Tallin seinillä ja katossa asbesti tai mitkälie 60-70 luvun vaihteessa yleisesti käytetyt levyt ja saumat pellitetty. Tallissa yksi iso jauhesammutin ja ulkona toinen koska paloviranomainen sanoi että mitäs niillä kahdella siellä tallissa teet jos itse olet ulkopuolella kun havaitset tulipalon.

 

Ja näin sivumainintana voisi sanoa että en ole kertaakaan saanut harrasteautoa syttymään palamaan kun harrasteet yleensä ilman sisustaa ja muuta syttyvää mutta käyttisten kanssa niitä läheltäpiti tilanteita ollut yksi jos toinenkin kun joku lattiamatto tai massa kotelon sisällä syttynyt palamaan. Ja siksi käyttisten tai kavereiden tästä nopeesti vaan tohon pikkulappu korjaukset tehdään ulkona.

Edited by Tanhis
Link to comment
13 minutes ago, Lasse said:

En enää hämmästyisi, jos seuraavan kerran rakennusmääräyksiä päivitettäessä kiellettäisiin autojen säilyttäminen autotalleissa.  

Melkovarmaa on että sähköautot tulee tuomaan omia kommervenkkejään tulevaisuudessa autotallimääräyksiin ja varsinkin sisätiloissa lataamisen osalta. Kenties täytyy olla sähköauton mentävä lipo pussi että saa ladata sisätiloissa. Ja ei sekään että sähköautot olisi ongelma mutta nämä kaikenmaailman potkulaudat ja sähköpyörät missä turvavaatimukset ja huollot ei välttämättä olekkaan niin ajantasalla kuin esim sähköautossa. BTW yhden puolitutun talo paloi aika pahasti kun oli ollut sähköpolkupyörä kuistilla latauksessa ja palo havaittiin siinävaiheessa kun katto oli liekeissä.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...