Jump to content

vanne-rengas asiaa


Recommended Posts

Näyttää hassulta noi kuvan vanne-jarru yhdistelmä. Kun on silmä tottunu että tollasen avonaisen vanteen sisältä pilkottaa paljon isohalkaisijaisempi jarrulaikka.

 

Mie entisessä pihassa kans naureskelin, kun viereisessä ruudussa oli tontittamaton korolla, jossa 17" vanteet ja cd-levyn kokoisen jarrulaikat edessä ja samankokoiset rummut takana. Hyvin iso oli epäsuhta.

 

Jos ei muuten, niin vanteet valitsisin ainakin sit umpinaisemmiksi ettei niin rumasti silmään pistäisi ellei mene lähempää katsomaan. Esim. porsche-vanteista fuchsit, d90:t, cs:t ym. sopii miusta pienempienkin jarrujen kanssa, mutta cup1/2 tms "modernit vanteet" ei sitten taas niinkään.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment
  • 5 years later...

Nostetaas vanhaa topikkia.

 

Autokin on vaihtunut, mutta nyt ois tarkoitus hankkia rengastusta mummunpunaseen.

 

Tällä hetkellä vakiovanteet alla ja renkaissa lukee vain 155. Vanne ilmeisesti 4" leveä.

 

Tällä hetkelle kevyt tontitus perässä ja renkaan ja korinkiinnikkeen välissä on n. 10 mm.

Nyt mietityttää, että minkä kokoset takarenkaat tuohon laittas, ettei ala ruopimaan siihen korin kiinnikkeeseen..

Vanteiksi tulee 5"....ET 20 tai 21 (en just nyt muista kumpi), joten pitäs saaha tietoon vakiovanteen ET, että pääsis vähän mallaileen laskureilla.

 

165/80 taitaa mennä hieman korkeeks? Etukumit on 155/60

Link to comment

Mulla -63:ssa takana 5,5" ET12 vanteilla 205/75 ja mahtuu hyvin, ei osu mihinkään isommissakaan montuissa. Korkea rengas on hyvä konsti saada välityksiä pidemmiksi jos moottorissa voima riittää.

Link to comment
  • 2 years later...

Nostetaan vanhaa topiccia niin ei tarvii uutta aloittaa. Ensi kaudelle oma -68 muuttuu vielä enemmän cal look tyyliseksi ja takapään rengastus menee uusiksi. Eli perä vakiokorkeudessa ja vanteina centerline kopiot (15x5,5 et 20). Haluaisin taakse 205/70 mutta ei taida sopia kaaren sisään ton vammasen et:n takia. Onko kellään kokemusta 175/80 renkaista, onko miten lullat? Haluaisin kuitenkin renkaan joka näyttää kunnolla läskiltä ja täyttää kaaren. Muita koko ehdotuksia kellään?

Link to comment

Stidi, on 12 Oct 2015 - 21:35, said:

Muita koko ehdotuksia kellään?

 

Vaihda lyhyet vetarit niin 205/70 mahtuu tuolla ET:llä heittämällä.

Edited by metake, Today, 23:10.

 

Joo toi on tiedossa, mutta pitkillä mennään nyt vielä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mitäs ns. yleisiä kokoja renkaille olisi, kun lähdetään 145/65-15 koosta ylöspäin? Tällä hetkellä omassa rojektissa edessä tuo kyseinen koko, mutta pitäis ehkä pikkasen saada korkeutta lisää.

135R15 on aika yleinen rengaskoko ja se nostais keulaa noin 1,5 cm.

Link to comment

 Tire Size Height Width
1- 165/45x15 20.8 6.5
2- 165/50x15 21.5 6.5
3- 155/60x15 22.3 6.1
4- 145/65x15 22.4 5.7
5- 175/55x15 22.6 6.9
6- 195/50x15 22.7 7.7
7- 135R15 23.5 5.3
8- 185/60x15 23.7 7.3
9- 145R15 24.1 5.7
10- 195/60x15 24.2 7.7
11- 185/65x15 24.5 7.3
12- 205/60x15 24.7 8.0
13- 155R15 24.8 6.1
14- 195/65x15 25.0 7.7
15- 165R15 25.4 6.5
16- 205/65x15 25.5 8.0
17- 195/70x15 25.7 7.7
18- 215/65x15 26.0 8.5
19- 205/70x15 26.3 8.0

 

Tuossahan nuo korkeus järjestyksessä. Mitat tuumissa mutta eiköhän asia käy selväksi.

Link to comment

Ok, siinähän noita vaihtoehtoja jo onkin. Täytyy alkaa tutkaileen mikä voisi olla oikea valinta. Nyt jää vähän renkaan ja lokasuojan väliin rakoa, optimi olisi että saisi raon aika lailla umpeen. Ei vaan viitsi kyllä enää keulaa tiputtaa alemmaksi kun tuo etuakseli alkaa oleen jo turhan lähellä maata :). Pitäisi pystyä vielä jossain ajaakin.

Link to comment

Todennäköisesti tuo 135r15 tai tuo tipin antama 165/65r15 olis vaihtoehdot jos lähtee vaihtamaan. Tosin tuo 165 menee jo jonkin verran leveäksi, voi mennä ahtaaksi kun on kaventamaton etuakseli. Onko minkälaisia kokemuksia tuosta 135r15 renkaasta? Sambasta lueskelin ja tuntui jonkun mielestä olevan kovastikkin parempi ajettava tuo 145/65 kun on enemmän pintaa tiessä.

Link to comment

Todennäköisesti tuo 135r15 tai tuo tipin antama 165/65r15 olis vaihtoehdot jos lähtee vaihtamaan. Tosin tuo 165 menee jo jonkin verran leveäksi, voi mennä ahtaaksi kun on kaventamaton etuakseli. Onko minkälaisia kokemuksia tuosta 135r15 renkaasta? Sambasta lueskelin ja tuntui jonkun mielestä olevan kovastikkin parempi ajettava tuo 145/65 kun on enemmän pintaa tiessä.

Oisko sit 145R15 sopiva, olis vähän enemmän kosketuspintaa ja korkeutta. Olen 6 kesää ajanut sellasilla ja ollut tyytyväinen. Vakioakselia pudotettu pelkillä dropeilla, vakiovanteet alla ei hinkkaa lokareihin. Tosin mulla -66 joten en tiedä miten sitten pystylamppusen lokareihin asettuu mut luulis mahtuvan ok.
Link to comment

-66 on mullakin eli samalla mennään, kylläkin lisäksi säätöakseli. Tuo 145r alkaa meneen jo ehkä liian korkeaksi omaan makuun, kun tykkäisin pitää mahollisimman tontissa mutta tuo nykyinen setuppi menee tosiaan etuakselin suhteen turhan lähelle maata.

Link to comment

Minulla oli joskus 145/65 ja vaihdoin samasta syystä 135R15:een. Keula nousi juuri sopivasti ja rengas täytti paremmin pyöränaukon. Renkaat myös mahtu hiukan paremmin lokareiden sisään. Mitään huononnusta en ajettavuuden kannalta huomannut. Ei ne varmaan kilvanajoon ole parhaat, mutta normiajoon mukavat.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...