Jump to content

Arvioita kaupantekijöistä?


Voiko nimiä julkaista  

103 members have voted

  1. 1. Voiko nimiä julkaista

    • Kyllä
      67
    • Kyllä, mutta vain palstalaisten nimimerkkejä.
      36
    • Ei
      15
    • Joku muu ja alle kommentteja
      1


Recommended Posts

Tuntuuko muista että olisi väärin alkaa julkaisemaan nimilistaa henkilöistä joiden kanssa kauppa ei suju tai on muuten ihan kusetusta koko meininki. Tai mikä ettei voisi laittaa positiivisiakin kommentteja jos homma toimii.

 

Tietenkin on vaarana että tulee tapauksia missä jotakin henkilöä syytetään väärin perustein tms, mutta luulen että yleisesti asia voisi toimiakin.

 

Omakohtaisesti voin ainakin sanoa että olen tehnyt useita kauppoja ihmisten kanssa joiden kanssa hommat eivät ole toimineet. Lisäksi olen kuullut samanlaisia kommentteja muiltakin samoista henkilöistä nyt jälkikäteen, joten jos olisi tiennyt aikanaan, olisi osannut välttää.

 

Mitä mieltä?

Link to comment

ebayssa ja huutonetissähän arvostelu näyttelee isoa roolia kun siellä ollaan vielä kertaluokkaa tuntemattomampia toisilleen.

 

Siellähän henkilön nimeä ei saa selville kun vasta silloin kun jotain kaupankäyntiä tapahtuu, ts. on voittava huuto. Tällöin sellaiset jotka eivät ole ostaneet, eivät tiedä kun nimimerkin ja kommentoinnin, nimi ja osoite pysyvät salassa.

 

Puavo

Link to comment
Guest HessuS

vesivessa voorumilla on säännölisin väliajoin juttua noista "kusettajista" tai

muuten vaan epärehellisistä kauppapavereista.

 

ja kyllä siellä ainakin välillä vilahtaa jopa ihan oikeita nimiäkin kaikkien

nikkien lisäksi. osaa huijareita kohtaan on jo suunnitteilla vaikka

minkälaisia kostotoimenpiteitä ja poliisiasioita.

 

kyllä minä ainakin olen sitä mieltä vahvasti, että jos joku on myymässä

olematonta tuotetta etukäteis maksuperiaatteella eikä tavaraa sitten ikinä

näy itsellä, niin kyllä siinä tapauksessa vois laittaa vähän infoa muille harrastajille

ettei kukaan muu mene enään saman henkilön kusetukseen.

 

kerran tuon kusetuksen (en täällä) kokeneena, en halua kenenkään siihen tilanteeseen

joutuvan.

Link to comment
Guest VWanker

Toisaalta tässä menee puurot ja vellit sekaisin, jos ei ole selkeää linjaa mikä on "huijausta" ja huijausta.

 

Otetaan pari esimerkkiä:

1. Myyjä myy jotain, ottaa rahat tililleen, lupaa lähettää mutta ei lähetäkään. Myyjä samalla katoaa. Huijaus on ollut tahallinen ja tässä ei mitään epäselvää ole (ellei jotain ole sattunut, tai tullut muita esteitä)

 

2. Myyjä myy esim. kokonaisen auton jossa juuri rempattu kone. Uudella omistajalla koneesta hajoaa vaikka öljypumppu. Uusi omistaja kokee tulleensa kusetetuksi, epäilee että oliko kone sittenkään rempattu. Mustamaalaa foorumilla myyjän kusipääksi ja valehtelijaksi.

 

Samaan hengenvetoon voidaan myös mainita, että myyjällä ja ostajalla on usein eri käsitys asioiden hoitamisesta. Itse en välttämättä pysty kaikkea hoitamaan heti työstä johtuen, kun taas ostaja voi olla sitä mieltä että lupaus hoitaa asia pikimmiten tarkoittaa seuraavan tunnin sisällä. Näitäkin on ollut. Itse olisin jo mustalla listalla, uhkailtu jopa ettei kukaan enää koskaan tee kanssani kauppaa ja joutuisin lopettamaan harrastamisen ja vaikka mitä muuta paskaa. Hah hah!

 

Itse äänestin "kyllä nimimerkeille", mutta toisaalta voi olla selkeämpää jos mustaa listaa ei tehtäisikään tai vain tarkan seulonnan perusteella. Kenellä on aikaa toimia seulana?

Link to comment
Guest DaFox

Itse annoin ääneni vaihtoehdolle; kyllä, nimimerkkejä..

 

VWankerin esimerkki 2. on suht. hyvä.

 

Suurimmaksi osaksi täällä myydään käytettyä tavaraa ja niistä syntyy helposti mielipide- ja näkemys-eroja ostajan ja myyjän välille.

 

Kärjistettynä; Ostajan on liian helppo leimata myyjä ihan kusipääksi valehtelijaksi esimerkiksi jos 40v vanhasta kuplasta hajoaa rookeri-moottori varomattomalla ajolla viikon sisään.. :O

 

Tai löytyy ruosteettomasta vehkeestä ruostetta josta myyjäkään ei ollut tietoinen ..tai edellisten omistajien korjailuista, tavara kuvista huolimatta ei vastannut ostajan käsitystä kunnosta tjsp. - lista on loputon.

 

Riskinsä on, ketä haluaisi oman nimensä listalle? :)

Ylläpito valvomaan listaa, elikkä foorumin ylläpidon kautta listan päivitys.

Link to comment
Guest VW Hanski

Olen sitä mieltä,joka ostaa sian säkissä syyttäköön vain ja ainoastaan itseään.Miksi maksaa etukäteen,jos ei myyjä suostu lähettämään tavaraa esim postiennakolla, parempi unohtaa koko juttu.

Link to comment
Guest VW Hanski

Niin,tietenkin.Tarkoitin lähinnä sitä,jos myyjä lähettää niin saat edes jotain vastinetta rahoilles. Etukäteen maksussa et saa mitään,ehkä. Paras tapa tehdä kauppa paikan päällä.

Link to comment
Niin,tietenkin.Tarkoitin lähinnä sitä,jos myyjä lähettää niin saat edes jotain vastinetta rahoilles. Etukäteen maksussa et saa mitään,ehkä. Paras tapa tehdä kauppa paikan päällä.

 

Kiva lunastaa postista laatikollinen vaikkapa sahanpurua. No voihan siihen imeyttää lattialle kaatunutta öljyä. :-)

 

Nimimerkkien laittaminen mustalle listalle on hieman kyseenalaista kun toisilla nimimerkkiä on vw-hemmo ja toisilla Etunimi Sukunimi. Jos joku haluaa kusettaa niin varmaan ottaa uuden nimimerkin ja tekee sen sillä. Varmaan kannattaa tutustua myös lakiin ennenkuin alkaa laatimaan minkäänlaista julkista listaa.

 

t. Mika

 

ps. Äänestin ei.

Link to comment
Guest Toheltaja

Periaatteessahan jos vastaa tuoho kyllä niin saa samat tiedot ku kysäsemällä että kuka on nimimerkin Lerppa12cm takana. Kyllä täällä kaikki nimimerkit tunnetaan oikeiltakin nimiltä tiettyjen tahojen kautta väkisinkin, ellei ole eilen rekisteröitynyt juuri harrastuksen keksinyt henkilö :)

Link to comment
Guest VW Hanski

On semmonen asia kyseessä,josta voi vääntää kättä vaikka kuinka kauan. Ostin pääkaupunki seudulta keväällä kierroksen lokareita.Oli massattu ja maalattu viimisen päälle. Maksoin 120€ niistä näkemättä,lokarit tuli,joo yhden kelpuutin autooni loput kolme meni jokkisautoon. Oma moka,mitäs ostin. En kehtaa nimee mainita. Enpä tee samaa virhettä toista kertaa.

Link to comment

Kyllähän tämä palsta on kuitenkin sen verran sisäpiiri hommaa, että ainakin itse olen melko turvalliseksi kokenut tavaroiden oston täältä. Kaikkea on tullut ostettua kieroslukumittarista vanteiden kautta moottoriin, ja ihan sikana säkissä. Liekö tuuria vai ei, mutta hyvät kokemukset on jääny.

Link to comment
Guest Niko79

Itse olen vain myynyt tavaraa, ja voin sanoa että kyllä tää on yksi ihan parhaista kauppapaikoista.Tavara menee nopeaan ja rahat on tullut aina sovitusti.Ja kaikkein parasta on ollut se että ei ole tarvinnut kuunnella mitään saksasta saa halvemmalla ym shittii.

Link to comment
ja mikä parasta, näitä naamoja näkee tapahtumissakin joten palautteen voi antaa suoraan tarvittaessa :)

 

Paitti ettei tunne ketään naamasta vaikka täällä roikkuessa kuvittelee tuntevansa kauhean paljon kanssaharrastajia. Toi apinagalleria tällä sivulla jossain auttaa vähän mut perseilyksihän sekin yllättäen vähän meni...

 

Itse asiasta sanottuna, vähän vaikea kysymys kun ostajan ja myyjän käsitykset samasta asiasta voi erota kovastikin, oli sitten kyse siitä että miten kukakin määrittelee "hyväkuntoisen" tai "räpeltämättömän" tai että mikä on "nopea toimitus". Ja jos joku hätäinen tai nirso kaveri ottaa kipinät tällaisesta näkemyserosta ja sitten meuhkaa täällä isoon ääneen myyjän olevan huijari ja muutenkin asshole, on mainettaan vaikea puhdistaa vaikka suurin osa muista harrastajista olisi tosiasiat tuntiessaan myyjän puolella. Voisi tulla aikamoisia tappeluita ja selitysketjuja, toisaalta ne voisi olla opiksi muille. Samoilla linjoilaa siis kuin monimuukin aikaisemmin, enpä tohdi oikein äänestää mitään.

Link to comment

Mielestäni palsta ei tarvitse moista listaa.

 

Porukka joka palstalla ostaa ja myy tavaraa on rehtiä.

 

Siksi toisekseen kaupanteossa on yleensä aina kaksi erilaista ihmistä jolloin välillä käy väkisinkin niin että mielipiteet eivät kohtaa. Näissä tapauksissa asian voi hoitaa kahdenkesken vaikkapa puhelimitse tai yksityisviestitse.

 

Itse kauppaan ja ostan tavaraa omalla nimelläni, enkä nimimerkillä.

 

p.s. vastasin ei

Link to comment

VWankerin ensimmäinen postaus kuvaa omia ajatuksiani homman toimivuudesta aika hyvin. Tuomon ehdottama lista on kyllä ideana hyvä, mutta se ei vaan käytännössä toimi.

 

Tuollaisten "todellisten huijareiden" kitkeminen on kyllä mielestäni hyvä juttu. Maksat rahat, tuotetta ei näy (sanotaan vaikkapa kuukauteen), eikä tule mitään järkevää selitystä siitä miksei tuote saavu. Kyllä siinä tapauksessa mielestäni voi julkaista palstalla nimimerkin ja käytännössä nimenkin ettei muut haksahda samaan. Mutta ei mitään "MYYJÄ EI VASTANNUT 5 PÄIVÄÄN, HUIJAUS ON TAPAHTUNUT! ANNAN MYYJÄN KOTIOSOITTEEN JOTTA VOITTE KÄYDÄ HAKKAAMASSA:".

 

Voisinpa sanoa ettei palstan puolesta olla tuollaista listaa tekemässä. Eihän kukaan tietysti estä yksittäisen henkilön kotisivuilla ylläpitämää listaa, kunhan vain tietää mihin on ryhtymässä :)

Link to comment

Hyvä että saatiin asiallista keskustelua. Itsekin olen kyllä tietoinen mitä vaaroja tähän sisältyy jne.

 

Entä jos topicin postauksissa ei varsinaisesti kerätä mitään "mustaa listaa", vaan yleisesti myyjä/ostaja voi vaan heittää kuvauksen miten kauppa meni (tarvittaessa molemmat omansa).

 

Esimerkki: Pistin ilmoituksen ostetaan 69 kuplaan valkoinen ratti. Pertti Perttinen otti yhteyttä, muutaman yksityisviestin jälkeen sovittiin kaupat, kuvia ei ollut. Kun sain ratin kävi ilmi että ratti oli Taunuksesta. Pertti ei suostunut perumaan kauppaa.

 

Tällainenhan ei ole mitenkään henkilörekisteri. Jos jossakin vaiheessa alkaa homma mennä överiksi, kai sen voi lopettaakin. En tiedä, voi olla että on huonokin idea, eikä sinne kukaan uskalla mitään moitteita laittaakaan. Sitä vaan tulee kaikenlaisia ajatuksia.

Link to comment

Tehkää kauppanne huuto.netin kautta. Siel on palautteet perkele.

 

Muuten tää menee natsipaskaks, kun kuka vaan voi haukkua kenet vaan paskaks tyypiks vaikkapa siitä, että oli ruma postimerkki kirjekuoressa vaikka nimenomaan piti olla ykkösluokan ruusumerkkejä.

Link to comment

kyllä minä ainakin olen sitä mieltä vahvasti, että jos joku on myymässä

olematonta tuotetta etukäteis maksuperiaatteella eikä tavaraa sitten ikinä

näy itsellä, niin kyllä siinä tapauksessa vois laittaa vähän infoa muille harrastajille

ettei kukaan muu mene enään saman henkilön kusetukseen.

 

täysin samaa mieltä!!!! mutta miten sen tuo julki oikealla tavalla....???

Link to comment
Muuten tää menee natsipaskaks, kun kuka vaan voi haukkua kenet vaan paskaks tyypiks vaikkapa siitä, että oli ruma postimerkki kirjekuoressa vaikka nimenomaan piti olla ykkösluokan ruusumerkkejä.

 

Niin siis onhan se nytkin mahdollista haukkua ketä vaan. Sen kuin aukaisee uuden topicin tai alkaa herjaamaan. Tai kommentoi ja häiriköi jonkun henkilön kaikkia mahdollsia myynti-ilmoja.

 

Tämän topicin idea oli miettiä että miten sen voisi toteuttaa järkevästi, tai halutaanko yleensäkään toteuttaa.

 

Tietenkin on muutamia nimimerkkejä jotka ovat tällaista vastaan. Pelkäävätköhän nämä nimimerkit että ovat itse juuri niitä ketkä saisivat eniten negatiivista palautetta.

 

Lisäksi, jos joku moittiikin osan lähettäjää huonon postimerkin takia ja kertoo, että kaupan epäonnistuminen oli sen merkin syy, niin eiköhän jokainen osaa päätellä että kenessä vika on. Ei se pelkkä nimi/nimimerkki ja huono palaute haittaa tai ketään leimaa, vaan se mitä on tapahtunut. Siitä voi sitten kukanenkin päätellä haluaako välttää osakauppiaita jotka lähettää tuotteensa rumin postimerkein varustettuna.

Link to comment
  • 6 years later...

Olen myynyt ja ostanut tavaraa tämän palstan kautta,eikä ole vielä osunut kohdalle ketään negatiivista henkilöä.:) Onko sitten käynyt tuuri vai mikä,mutta itse lähden siitä periaatteesta että reilu peli olla pitää!:)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...