Jump to content

mun talli projektit. Kannen fiilaus ja virtausmittaus


fgronlun

Recommended Posts

  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Kiitos nuo oli hyviä.

 

Varsinkin nämä pisti pikkasen mietintä myssyn taas päälle.

http://image.kitcarmag.com/f/8988398/07 ... plica+.jpg

http://www.lotustalk.com/forums/attachm ... rearlg.jpg

 

 

Tosiaan tuo alumiinin hitsaus on siitä kiva hitsailla ku on pikkasen haastetta saada siistiä saumaa. Alumiinin hitsaus on minusta pikkasen ku auton maalaus. Jos pohjat on perseestä niin hyvin vaikee on saada hyvä.

 

Tuo cooleri oli kyllä vaan semmonen kokeillaan ny tinata kasaan ja jos hyvä tulee niin ok. Tänään pitää pikkasen jatkaa sitten toisen päädyn kanssa..

Mutta turha sitä on alkaa vertaan ammatti hitsarin saumoihin. Voishan sitä tehdä kiina feikki saumat ja hioo saumat sileeksi ja vetää päälle sitten sen ulkonäkö sauma..

Link to comment

Hiomalla alumiinia saa helposti saumaan hiekkaa laikasta ja ulkonäkö pahenee..

 

Kyllä tuota aluhitsausta harjoittelemalla oppii. Kuvista katsoen lämmön tuonti kappaleeseen ei vielä ole ihan hallussa ja käsiin tarvii lisää vakautta ja varmuutta. Mutta nekin paranee harjoittelemalla. Ja kun ylintä kuvaa katsoo, niin hio neula puhtaaksi alumiinista osuman jälkeen, aina.

Link to comment

 

Pakoputket on noissa kyllä aika härskit. Vois jopa miettiä jotain tuollaista kun sulla muutenkin on kaks ahdinta, niin niistä putket tuohon keskelle. Vähemmän näkee tuollaisia.

 

t. Mika

Link to comment
Hiomalla alumiinia saa helposti saumaan hiekkaa laikasta ja ulkonäkö pahenee..

 

Kyllä tuota aluhitsausta harjoittelemalla oppii. Kuvista katsoen lämmön tuonti kappaleeseen ei vielä ole ihan hallussa ja käsiin tarvii lisää vakautta ja varmuutta. Mutta nekin paranee harjoittelemalla. Ja kun ylintä kuvaa katsoo, niin hio neula puhtaaksi alumiinista osuman jälkeen, aina.

 

Hiljaa hyvä tulee :)

Tahtoo aina olla että ekat 5cm menee ampeerien hakuun. Sitten on tuo kunnon hitsaus pöydän puute. Kyykys tulee suurin osa hitsailtua lattialla joten mitään pro hommaa tää ei ole :). Mutta nämä on näitä amatöörin tekosyitä

Tuo neulan hiominen tahtoo laiskuuden vuoksi aina myös vähä jäädä.

 

Tuon laikan käytön olen huomannu huonoks. Nykyään vedän laikalla reunat ja sitten vedän pinnan vingulla sekä rosteri harjalla ennen hitsusta.

Mutta näihin coolereihin ei vaan riittäny mielenkiinto alkaa oikein hifisteleen ku on nuo sellipaketitkin jo aika huonos kunnos..

Link to comment

 

Pakoputket on noissa kyllä aika härskit. Vois jopa miettiä jotain tuollaista kun sulla muutenkin on kaks ahdinta, niin niistä putket tuohon keskelle. Vähemmän näkee tuollaisia.

 

t. Mika

 

Olishan tuo siisti mutta on sitten seuraavan talven hommia. Pitäis ny saada tämä nippuun pikkuhiljaa ja alkaa tekeen tuota kirppua.. Tässä helpolla lähtee mopo keuliin ku alkaa liikaa miettiin..

 

Coolereitten kanssa pääsin taas pikkasen eteenpäin. Putken pätkän sain kiinni poltettua ja sitten piti purkaa muovi päädyt pois toisesta jähdyttäjästä.

Pitihän pikkasen mallailla kenkä laatikon avulla myös että minkähän näkönen tuosta tulee.. Tulee pikkasen sardiini purkki mieleen ku on kaikki ahdettu pieneen tilaan :)

Mutta hyvä tuosta tulee ku maalaa nuo coolerit mustalla ja sitten flekti koppa saman väriseksi ku koppa..

 

 

HPIM1239.jpg

 

HPIM1236.jpg

 

HPIM1241.jpg

Link to comment

Juu ja missään tapauksessa ei ole tarkoitus tässä sun aluhitsausta moittia vaan ihan vaan kannustaa jatkamaan. Potentiaalia on kyllä, mutta vain harjoittelemalla tämän voi oppia. Kuvista katsoen ei paljoa enempää voi kertoa, mutta tuossa oli pari huomiota.

 

Käsien vakaus on ihan tasan verrannollista lopputulokseen ja siihen kannattaa pyrkiä sopivalla työpöydällä ja tukevalla istuimella.

Link to comment
Juu ja missään tapauksessa ei ole tarkoitus tässä sun aluhitsausta moittia vaan ihan vaan kannustaa jatkamaan. Potentiaalia on kyllä, mutta vain harjoittelemalla tämän voi oppia. Kuvista katsoen ei paljoa enempää voi kertoa, mutta tuossa oli pari huomiota.

 

Käsien vakaus on ihan tasan verrannollista lopputulokseen ja siihen kannattaa pyrkiä sopivalla työpöydällä ja tukevalla istuimella.

 

Jo ei herneitä ei otettu :)

Suora palaute on aina kaikista parhainta. Ittestä kyllä tuntuu että pitäis päästä oikein ammatti hitsarin opeille päiväksi niin oppis nuo hieno säädöt vielä tuosta koneesta ja muutenkin alu hitsauksesta. Tuostahan koneestahan löytyy sitä sun tätä mutta ei ole tullu yhtään sen tarkemmin opeteltua. Rauta tai muut metallit on helpompia juuri tuo suhteen. Mutta harjottelemalla se paranee!

Sitä varten nostankin aina hattua hyvälle hitsarille.

Lasken itteni aika lailla pöytä hitsariksi niin sitä varten olis kiva opeteltua tuo "ilmassa" tai paikalla hitsaaminen. Migillä ja sitten tigillä rautaan saan hitsattua kyllä "priima" saumaa mutta sitten taas kiinteän kappaleen hitsaus on taas haastellinen. Esim vesiputkien tai erinlaisten telineiden niin että ei saa käänneltyä ja väänneltyä hyvään asentoon

Link to comment

Jos coolerit on ahtimien päällä, niin on todella syytäkin laittaa flektit. Mitkä on kennon mitat? Onhan monessa autossa flektejä, mutta yleensä imeviä. Ranskan pastilleissa on sitten puhaltavia ja yleensä tuplana. Muistaakseni bx sitikassa ainakin ja sellaisia saa varmaan muutamalla eurolla.

 

t. Mika

Link to comment
Jos coolerit on ahtimien päällä, niin on todella syytäkin laittaa flektit. Mitkä on kennon mitat? Onhan monessa autossa flektejä, mutta yleensä imeviä. Ranskan pastilleissa on sitten puhaltavia ja yleensä tuplana. Muistaakseni bx sitikassa ainakin ja sellaisia saa varmaan muutamalla eurolla.

 

t. Mika

 

Kennon mitat muistaakseni 190*220mm

Joten jotku 190mm flektit pitäis jostain löytää..

Jotakin tuohon kyllä pitää jossain vaiheessa kehitellä koska helppoa on että noistä tulee ennemmin lämmittimet ku jähdyttäjät.

Kokoamis vaiheesa olis aikomus tehdä sitten pikkasen eristys peltejä ahtimien päälle jotka pitäis estää lämmön pääsemistä coolereille..

 

Tänään ei tullu hirveesti tehtyä autolle. Yhtä Sprintti autoa piti pikkasen säädellä penkissä. Sainpa sitten samalla vedettyä johdot paine antureille joten ny onnistuu lamdan sekä 4 eri paine anturin loggauskin penkissä :)

Näistä ny ei vapareille ole iloa mutta turbolla on hyvä nähdä että on pensa paineet ok ja sitten tutkiskella noita ahto/vasta paineita..

Otin kyllä kuvankin mutta pitää vaan saada siirrettyä ne puhelimelta.

Link to comment

Kinkut syöty ja paketit avattu :)

Hyvät joulut ja tulevat uudet vuodet.

 

Pikkasen päivitystä tullu viime päivinä. Ja välipäivinä olis aikomus saada sitten jo jotain aikaseksi.

 

Coolereiden hitsaus jatkunu. "välikammion" sain tehtyä ja hirveen tyytyväinen en ollu lopputulokseen. Loppu kaasukin sitten kesken joten joulu päivinä saan sitten rauhas visioida jos jaksais tehdä tuon uusiksi vai peittää tuo paksuun kerrokseen matta musta :)

 

Mitään suoer virtaus ominaisuuksia ei tässä haeta ja ikuinen materiaali pula (pihi ku on) tekee että mitään hieno taide teosta tästä ei tule.

 

Pikkasen olen hitsatessa yrittäny keskittyä tuohon lämmön johtamiseen ja kyllä heti yrittämällä vähä hienompaa(tai parempaa) jälkee tuleekin. Harmi vaan ku saumat tulee pää sääntösesti hiottua.

 

Mutta tässä pikkasen aikaan saannosta

toinen pääty tehtynä

HPIM1247.jpg

Sitten sisä pääty

HPIM1252.jpg

 

Välikammion tekoa

HPIM1257.jpg

 

HPIM1256.jpg

 

HPIM1258.jpg

 

HPIM1259.jpg

 

HPIM1260.jpg

 

 

Sitten piti pikkasen sovitella konehuoneessa aikaan saannosta.

HPIM1262.jpg

HPIM1264.jpg

 

Tämmösiä tällä kertaa. Välipäivien jälkeen pitäis sitten taas saada päivitystä projektiin..

Link to comment
ÖÖ, miksi kummatkin föönit työntää samaan ränniin eikä omille puolille konetta?

Tuleeko säätö/käyntiongelmia?

 

 

ei varmastikaan saa tarkalleen samaa painetta ja virtausta jne. jos olis puoliskot erillaan. Jo urpon kuluneisuus ja pyttyjen ohivirtaus vaikuttaa. Samaan ranniin puhaltaminen varmistaa etta molemmat puolet koneesta saa tasmalleen saman paineen ja virtauksen kaikissa tilanteissa.

 

Sita en sit tieda miten pulssit kumoavat toisensa vai tyontaako toisen puolen turbo painetta ylavirtaan hetkellisesti vastakkaisella puolella? En ole sen enemminmiettinyt, kunhan juolahti mieleen. Ehka silla ei ole merkitysta.

Link to comment
ÖÖ, miksi kummatkin föönit työntää samaan ränniin eikä omille puolille konetta?

Tuleeko säätö/käyntiongelmia?

 

 

ei varmastikaan saa tarkalleen samaa painetta ja virtausta jne. jos olis puoliskot erillaan. Jo urpon kuluneisuus ja pyttyjen ohivirtaus vaikuttaa. Samaan ranniin puhaltaminen varmistaa etta molemmat puolet koneesta saa tasmalleen saman paineen ja virtauksen kaikissa tilanteissa.

 

Sita en sit tieda miten pulssit kumoavat toisensa vai tyontaako toisen puolen turbo painetta ylavirtaan hetkellisesti vastakkaisella puolella? En ole sen enemminmiettinyt, kunhan juolahti mieleen. Ehka silla ei ole merkitysta.

 

Itte olen miettiny asiaa niin että vaikka ahtimia onkin 2kpl niin näen sen yhtenä ahdin kokonaisuutena. Tärkein on saada molempien ahtimien hukkikset säädettyä oikein jotta toinen ei paina lujempaa ku toinen. Juuri tämän takia piti pikkasen nähdä vaivaa että sain 2kpl identisiä ahtimia. Tosiaan siihen tarvittiin 3kpl ahtimia joista sai ne rakennettua.

 

Jos taas olis rakentanu ahtimet puhaltaan kuskin ja apukuskin puolelle erikseen olis niitten yhteen synkkaaminen ollu yhtä vaiketa ku kahden eri moottorin synkkaaminen toisiinsa..

 

Coolereiden yhteisessä "plenumissa" yritin taas sitten estää toisen ahtimen työntämistä toiseen hitsaamalla pinenen väliseinän yhdys mutkaan. Jos olis ollu hienoja käyriä käytettävissä niin olisin heti muotoillu tuon virtaviivaisemmaksi mutta saa ny tähän "EvoI" kelvata näin

divider.jpg

 

Virtauksen menevän sunnilleen näin

divider_2.jpg

 

Tottakai tuo toinen T mutka ny ei ole ihan oppikirjan mukanen mutta jos jään kauheasti tuosta 200-240hv lukemasta niin sitten on pakko tuo muuttaa :)

HPIM1263.jpg

Link to comment

Pöhiseekö noi per puoli ilmeisesti tuossa risassa? Kaks läppistä näyttäis olevan.

No nyt on ainakin tuplaturbokin tulossa Suomeen, niin enään puuttuu superturbo ilmajäähystä vai onko jollain remuli+fööni? Kukas tuon toteuttaa ekana.

Link to comment
Pöhiseekö noi per puoli ilmeisesti tuossa risassa? Kaks läppistä näyttäis olevan.

No nyt on ainakin tuplaturbokin tulossa Suomeen, niin enään puuttuu superturbo ilmajäähystä vai onko jollain remuli+fööni? Kukas tuon toteuttaa ekana.

 

 

Katoin samaa että eri puolille erillisillä imusarjoilla/ahtoilma järjestelmillä. Mutta eikö tuo audin kone ole suoraruisku vehje ja en olisi yllättyny että olis sylinterikohtanen moottorin ohjaus. Ainut hyöty mittä itte näen tuossa systeemissä olis että esim alakuormilla pystytään ajamaan vaan 5 pytyllä jos niin toivotaan. Toinen ihan pöhjö idea olis että olis erinlaiset ahtimet jolla saatu käyttö alue venytettyä leveemäksi..

 

Tuo super turbo on ollut monesti mielessä. Jos sattumoisin kopastuis halpaan eatoniin tai vastaavaan niin pitäishän sellanen fabrikeerata..

 

Joku varmaan muistaa tämä ruottin tekeleen pari vuotta takaperin. Kylläkin ihan väärän merkkinen mutta nuo äänet..

http://www.youtube.com/watch?v=H_pB_urnQmQ

http://www.youtube.com/watch?v=uqg4SVFYRVI

Link to comment
Hukkaporttien ohjaus kaiketi kompurapesistä?

Jos toisen ahtimen hukkaportin ohjaus takeltelee tai hitaampi,niin kannattaisiko varmistaa paineiden tasaus Dumpilla?

Sopis tohon pleniumin jälkeen,ja tulis vaihto hetkellä miehekkäät saundit;)

 

Tuota en ole vielä oikein ajatellut mutta tarkotus on kyllä saada nuo hukkikset hyvin synkattua toisiinsa. Tarkotuksenahan ei ole hirveesti noilla ohjata vaan saavat olla 90% kiinni :)

 

Dumppi on muuten kyllä tuohon tulossa ku vaan löydän sopivan aihion mistä tehdä tai nuukuksissa ostaa ihan uusi :)

Link to comment

Miulla on (diesel eikä edes ilmajäähy) -tuplaturboprojektissa ideana säätää kaksi hukkaportillista turboa hukkiksiltaan jokseenkin saman verran "löysälle". Nekin puhkuvat samaan imusarjaan joten meinasin turbojen hukkisten letkujen väliin Y-haaralla bleed-venttiiliä josta paineet saisi kontrolloitua. Näin ainakin toivon että menee melko tasan... :) Toki pitää katsoa että hukkisten painekellot on jokseenkin tasan, muuten ne eivät varmaan aukea riittävän tasan josta tosin tuollaisessa suurin haitta lienee epäsuhtaisista pakopaineista. Sen mittaamallahan ne varmaan saisi sopivasti toisiinsa nähden säädettyä ja sit bleedillä halutut paineet.

 

Oon kyllä sitä mieltä että koko tuplaturbottaminen on vähän veren nenästä kaivamista mutta pitäähän sitä aina jotain vähän pöhelöö tehdä :)

 

Puavo / DWL

Link to comment
Pöhiseekö noi per puoli ilmeisesti tuossa risassa? Kaks läppistä näyttäis olevan.

No nyt on ainakin tuplaturbokin tulossa Suomeen, niin enään puuttuu superturbo ilmajäähystä vai onko jollain remuli+fööni? Kukas tuon toteuttaa ekana.

 

Kyllä mä nyt kuvittelen, että noi kaasuläpät on sähköiset ja puhallukset menee samaan plenumiin. En toki sitä nyt niin tarkoin ole ehtinyt tutkailla.

 

Mutta tuossa RS4sessa ainakin puhaltaa yhdelle läpälle. Mallikoneessa siis valkoisella turbojen yhteinen imupuoli ja paineet tulee eteen keskelle mustilla putkilla, jossa y-haara.

post-305-13888361763748_thumb.jpg

Link to comment

No tää nyt on jo ufojuttua, mutta tuli mieleen kun asentelin oman kuplan lämppärin vaijereita. Nimittäin ei sitten kukaan ole vetäny noita tuplaturboja volkkarin koneessa eteenpäin. (siis siihen vetareiden taa lämmönvaihtimien paikalle) Sieltä sitten ton subarun tapaan paineputket yhteen cooleriin kopan taakse pystyyn ja flektin imuilma jäähdyttää cooleria. Coolerin yläpäästä sitten kopan sivuitse suht lyhyet röörit kaasareihin tai ruiskuihin tms.

No varmaan ahtaita paikkoja on ja pitäis poistaa se flektin säätötötterö, mutta olis suht lyhyet ilmatiet, lämmin puoli pysyis viimassa ja vähän niinkuin hidden juttu kun konepellin avaa :-)

Link to comment
Guest MudbottoM

Ei kait tuossa rakentelussa mitään ihmeellistä ole, laittaa vaan puhaltaan samaan imusarjaan.

 

Jotain symmetrisyyttä kannattaa mielestäni noudattaa, kellojen ohjaukset, ahtoputket, imusarjat jne. Dumpin paikaksi sellainen kohta, josta kummankin turbon siipiin sama matka. Eli yrittää saada turbot mahdollisimman hyvin synkkaan keskenään, sakkaukset, paineiskut, heräämiset ja muut piirteet tapahtuisivat käsikädessä kummankin osalta.

Link to comment

Noita formula turbo vehkeitä on aina yhtä mielenkiintosta kattoa. 1.5l ja ihan älyttömät tehot otettu irti. Taitaa olla kultanen 80-luku joka oli sitä tosista turbo aikaa. Auto piireissä taitaa se bemarin eka turbo formula olla se legendaarisin koska lohko pohjaitu käytettyihin henkilöauto lohkoihin. Ei siinä sitten muuta orkkis bemaria sitten tainnu ollakkaan mutta kuitenkin..

 

Tämä tupla turbotus on aika monimutkanen ja jos sitä oikein alkaa miettiin mikä pitäis olla mitenkäkin niin sitä ei koskaa tulis edes rakennettuu..

Itte uskon että hukka portit tai pakosarjojen vastapaineet saa säädettyä kohilleen niin tuo tulee toimiin ihan ok.

Mutta hyviä huomioita tullu esille ja pitää pistää korvantaa. Ja sitten ku vihdoin ja viimein saa tuon penkkiin ja ei mene ku elokuvis niin on ainakin mistä alkaa ettiin sitä vikaa..

 

Täydellistä tuosta ei saa koska tulen ajamaan suht kireella vapari nokalla niinku aina tähän mennessä. Joten ala väännön saa unohtaa. Mutta ei sitä olis kuitenkaan kauheesti tarjolla noin pienellä moottorilla.

 

Mutta ittellä tämä on vaan semmonen kokeilu projekti. Ja teho tavote on vaan luokkaa 200-240hv joka on vähä 1600 moottorista. Uusissa tehdas vehkeistä otetaan se +200hv 1.8l moottoreista ja silloin nekin täyttää kaiken mailman päästö rajotteet sekä suunniteltu kestämään se 200tkm tai 5 vuotta.

Link to comment

Tänään tuli pieni yllätys tallilla ku putsailin "vara" lohkoa josta ajattelin tehdä sellasen roskapönttö kokeilu 1600.

 

Minulla on ollut ymmärrys että ku lohkossa on kaks kirjainen moottori numero on kysessä kahdella öljypaine venttiilillä oleva lohko ja yhdellä niin on yks venttiili lohko. Toinen hyvä tunnistus on ollut laturin jalan alapuolella olevat rivat

P1070889.jpg

 

Mutta nytt oli lohko jossa F koodi ja sitten silee tuosta kyseisestä kohdasta ja kyseessä 2 venttiili lohko. Eka ajattelin että olis kyseessä vaan lohko mistä toinen puoliska vaihdettu mutta ku pari numero on kuitenkin sama..

HPIM1292.jpg

 

Voiko joku valaista mikä ihmeen välimalli tämä on?

Lohko on stanu koossa ja koneessa oli volkkarin omat laakerit. Voisin olettaa että kyseessä olis "avaamaton" moottori..

 

Pikkasen lisää kuvia

HPIM1290.jpg

HPIM1291.jpg

HPIM1294.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...