Jump to content

Pallokeulan vaihteistot


Recommended Posts

Posted

Minä voisin kirjoittaa tähän jotain historiikkia, muut voivat sitten huutaa hep jos menee pieleen (tai KUN menee pieleen).

Voisivatko ne joilla on pallokeulan laatikoiden kuvia laittaa niitä johonkin saataville, vaikka kuvagalleriaan (en kehtaisi netistä varastaa). Jos olis kokonaisen laatikon kuvia ja detaljeja eri kulmista niin voisi merkitä eroavuuksia.

 

HUOM. Erityisesti jos jollain on kuva vm. -76 tai uudemman T1 1600 pallokeulan alkuperäisestä laatikosta niin päästäisiin selvyyteen kysymyksestä joka on riivannut mm. minua ja Antikaista jo vuosia (3 vai 6 ripaa?)...

 

=)

  • 10 months later...
Posted

Onkos tuolle -76 ja uudemmalle laatikolle joku kirjain/numero koodi josta voisi saada tietää, että onko tuon ikäinen laatikko ja mistä päin laatikkoa koodi löytyy. Mulla on -78 pallis, jossa voisi olla alkuperäinen laatikko ja se on 3-ripanen.

Guest Toheltaja
Posted

se on startin puoleisella kyljellä etupäässä tossa jos aatellaan takaapäin katottuna ni klo 16 kohdalla sellaisessa tasaisessa ulokkeessa.

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...
Guest OnTheRocks
Posted

Osaisiko joku veikata mikäs on kun 75 -mallisen pallokeulan vaihteet ei mene päälle moottorin käydessä, mutta heti sammutettaessa vaihteet pelaa hyvin? Vika on ilmennyt tässä pikkuhiljaa n. viimeisten 1000 km aikana.

 

Vaihteistoöljyjä en ole saanut tarkistettua toistaiseksi, mutta mitään näkyvää vuotoa ei ainakaan ole näkynyt.

 

Onkohan vika kytkimessä, vaihdelaatikossa vai missä?

Posted

Mulla oli samanlaista vikaa aikanaan, tosin mulla se vaihteen päällesaaminen tuotti tuskaa välillä jopa sammutettuna.

Syynä oli venynyt ja jo jonkinverran rispaantunut kytkinvaijeri (oli muuten 2/3 orkkis vaijerin paksuudesta) uusi kytkinvaijeri tilalle ja niin loppui vaikeudet... sillä erää ;)

kyseinen auto -75 Kleippari

Posted

Jep, kytkin ei irrota kunnolla, siinä vika. Kannattaa tuo vaijeri tarkastaa ensin (ja mahdollisesti kytkinpoljin yms.), mutta vika voi olla muuallakin mm. loppuunajettu kytkinasetelma.

  • Like 1
Posted
Jep, kytkin ei irrota kunnolla, siinä vika. ....mutta vika voi olla muuallakin mm. loppuunajettu kytkinasetelma.
Tai paineasetelma joka saanu siipeensä tavalla toi toiseella
  • 2 months later...
Posted

Onko ns. Early vs Late palliksen vetarin pituuksissa eroa?

475mm one and only??

 

Itse itselle vastaten: Sama mitta 475mm manual lootasissa pallukoissa

  • 8 months later...
Guest Palloilia
Posted

ce 25 08 3

 

tuommonen koodi löyty -74 1800 palliksesta. näkyykö jostain onko tuo auton alkuperänen laatikko ja millasilla välityksillä?

  • 2 years later...
Posted

Pystyyköhän jostain vuokraamaan tai ostamaan halvalla 002 askin pinjonimutterityökalua? Tarviiko tuollaista jigiä, jos aikoo vain vain vaihtaa synkronirenkaat askiin?

  • 1 year later...
Posted

Morjesta. Uutena VW-harrastelijana tarttis neuvoa varhaispallon tekniikkaan liittyen. Koitin tätä palstaa selailla muttei osunu suoraa vastausta silmään. Eli kyseessä metsälöytö, jossa ei tekniikkaa paikallaan. Pienistä takavaloista päätellen varhaispallo? Tekniikkaa ja etupään osia (vääntösauvat ja navat) lukuunottamatta osat tallessa aika hyvin. Minkähänlaista laatikkoa ja konetta kannattais lähteä sovitteleen, kun on aika huonosti tyrkyllä noita orkkis-palikoita.

Posted (edited)

Pystyyköhän jostain vuokraamaan tai ostamaan halvalla 002 askin pinjonimutterityökalua? Tarviiko tuollaista jigiä, jos aikoo vain vain vaihtaa synkronirenkaat askiin?

Työkalu sama kuin kuplassa.

 

Jos teet kohdistus paikat, jotta siirtimet menee alkuperäsiin paikkoihin seuraavassa kasaamisessa, nii helpotta kasaamista.

Yksi kaverini poras 2mm reijät siirtimen ja vivun läpi. Keskitti sitten samaisella terällä siirtimet myöhemmin kohdalleen.

Edited by P_Valtonen
Posted

Alunperin type1 1600 1-reikäkansilla ja 002 vaihteisto. 1971 tuli 2-reikäkannet ja -72 sitten tulikin jo type 4 moottori jne mutta ne ovat jo isommilla takavaloilla.

Posted

Ok, hyvä tietää. Jotain kuplan hiluja näyttää löytyvän aika hyvin, mut onko pääasiassa junikseen sopivia? Meneekö kuplan laatikko varhaispalloon? Ei oo tarkotus tehä museopeliä, joten pelivaraa on rakentelun suhteen. Oon koittanu päästä kärryille näistä eri mallien eroista, mut ilmeisesti muutoksia tehty aika ahkerasti, kun melkein joka vuosimallissa on jotain eroa.

Posted

Suurimmat ongelmat tuon kanssa on löytää sopiva laatikko ja takakannakepaikoilla oleva kone. Kuplan vaihteistoa ei taida mitenkään järkevästi sinne saada ja vetarin laippojen ja vaihteiston kiinnikkeiden kanssa tarvitsisi ainakin askarrella.

Posted

Ok, hyvä tietää. Jotain kuplan hiluja näyttää löytyvän aika hyvin, mut onko pääasiassa junikseen sopivia? Meneekö kuplan laatikko varhaispalloon? Ei oo tarkotus tehä museopeliä, joten pelivaraa on rakentelun suhteen. Oon koittanu päästä kärryille näistä eri mallien eroista, mut ilmeisesti muutoksia tehty aika ahkerasti, kun melkein joka vuosimallissa on jotain eroa.

Mulla pitäis olla tallilla varhaispallon vaihteisto, jossa muistaakseni vetarit ja jarrutkin mukana. Ehkä myös tukivarret. Isolla 5x205 pulttijaolla. Jos kiinnostaa, niin voin tänään tallilla käydä penkomassa.

  • 5 months later...
Posted

Millastas vaihteistoöljyä tänä päivänä suositellaan peruskuluneeseen palliksen laatikkoon Mallia CE? Koitin haulla ettiä aiheesta mutta ei sattunu silmään, ja alkuperäinen suositus varmaan löytyis jostain oppaasta mutta onko tuo suositus muitten mielestä muuttunut kun öljyjen laadut on kehittyny vuosien saatossa? Ite oon käyttäny kuorma-autoista tuttua 80w90 GL5 mutta semmonen kutina perseessä että parempaakin löytyis.

Posted

Mites ootteko käyttäny synteettisiä vaiko mineraali öljyä näihin vaihdelaatikkoihin ? tuttu joka pyörittää raskaan kaluston korjaamoa oli sitä mieltä että synteettinen kelpaa ainoastaan jäteöljypolttimeen, että hänellä on kaikissa moottoreissa ja lootissa ja kaikkialla pelkkiä mineraaliöljyjä. En sit jaksanu kysyä miks ku tyyppi sitä sarjaa että Sisut ja Mersut on ainoita oikeita autoja.

  • 1 year later...
Posted

Onkos kellään tietoa voiko tölkin DK-koodisen 4vaihteisen vaihteiston joka on ilmajähdytteiseen 2.0l koneeseen tehty yhdistää pallokeulan 3-ripaisen vaihteiston kuorien sisälle? Lähinnä etuina hakisin pidempää välitystä ja sitä ettei tarvitsisi tölkin vaihdevivustoa käyttää/muokata sopivaksi

Posted (edited)
On 3/9/2019 at 1:43 PM, Finbay said:

Onkos kellään tietoa voiko tölkin DK-koodisen 4vaihteisen vaihteiston joka on ilmajähdytteiseen 2.0l koneeseen tehty yhdistää pallokeulan 3-ripaisen vaihteiston kuorien sisälle? Lähinnä etuina hakisin pidempää välitystä ja sitä ettei tarvitsisi tölkin vaihdevivustoa käyttää/muokata sopivaksi

 

Sambassa ohjeistavat että tuommosesta DK-laatikosta saa tehtyä pallokeulaan sopivan kuusiripaisen 091:sen, jonkin verran töitä vaatii:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=490238

Edited by multanen
  • 11 months later...
Posted

Pallokeulan lootat koodeilla CA ja CE. Mistäs löytää taulukon jossa olis välitykset perälle ja vaihderattaille 🤔

En puusilmänä löytäny...

Eli kaikki, koodit ja välitykset niiden kanssa.

Posted
11 minutes ago, beetlemania said:

Pallokeulan lootat koodeilla CA ja CE. Mistäs löytää taulukon jossa olis välitykset perälle ja vaihderattaille 🤔

En puusilmänä löytäny...

Eli kaikki, koodit ja välitykset niiden kanssa.

 

Tuolla vähän infoa.

 

https://www.limebug.com/how-to-guides/view/32

 

Käytännössä tarkoittais että kaikissa pallokeulan loodissa on samat välitykset 1,2 ja 3. Nelosesta kaksi vaihtoehtoa ja peräruuveja on kolmea erilaista.

  • 2 years later...
Posted

Osaakos joku hieman neuvoa kun en sambasta enkä muualta löytänyt oikeaa vastausta.

 

Eli minulla on -74 vuoden pallokeula ja sen vaihdelaatikkossa on seuraavat koodit (kuvista):

 

2

002.301.103

 

C009 4357

 

Kyseessä kolme "ribanen". Mutta en löydä tuolla C009 mitään.

 

Kysymyksenä yritän lähtökohtaisesti etsiä että paljonko tuo vaihdelaatikko about kestää järkevässä ajossa hp:ta jos vaihdan moottorin nykyaikaisempaan.

 

 

IMG_20220617_173033.jpg

Posted
2 hours ago, eltore said:

Osaakos joku hieman neuvoa kun en sambasta enkä muualta löytänyt oikeaa vastausta.

 

Eli minulla on -74 vuoden pallokeula ja sen vaihdelaatikkossa on seuraavat koodit (kuvista):

 

2

002.301.103

 

C009 4357

 

Kyseessä kolme "ribanen". Mutta en löydä tuolla C009 mitään.

 

Kysymyksenä yritän lähtökohtaisesti etsiä että paljonko tuo vaihdelaatikko about kestää järkevässä ajossa hp:ta jos vaihdan moottorin nykyaikaisempaan.

 

 

IMG_20220617_173033.jpg


Arviolta 150-200hv käytöstä riippuen. Rattaat tais olla samat kuin kuplassa..

 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...