Jump to content

Junakeulapaku -61


Recommended Posts

Posted

Kemin Karavaanarihan tappeli saman asian kans vuosi takaperin...ratkaisu oli muistaakseni ylikoon vakiohihnapyörä..

Kiitos. Olikin tullut luettua huonosti toi juttu. Tai sitten unohtunut. 

Eipä näytä sitten hyvältä tuon stefan kanssa. Öljyt saattaa käydä yli satasessa mullakin toisinaan.. Yritetään löytää ylikoon pyörä ja sorvataan siitä sopiva.

  • Like 1
Posted

Mä laitoin laiskana miehenä kaksi isoa o-rengasta hihnapyörän kaulan päällee. Epäilin että kestää hetken, mutta kaksi kesää jo menny.

  • Like 2
Posted (edited)

Mulla yhdessä moottorissa alikoon hihnapyörä ja stefa. Stefan vaihto ilman kampikammion avaamista. En kyllä muista ulkoa stefan mittoja ja sen vaihtamisestakin on jo monta vuotta aikaa. Olisko ollut ehkä 55 x 50 x 7. Hihnapyörän kaveri sorvasi pienemmäksi.

 

t. Mika

Edited by mikan
Posted

Laitoin kokeeksi O-renkaan hihnapyörän kaulalle. Ensimmäisen 50 km testilenkin se jopa toimi - ei vuotanut. Toisen 50 km lenkin aikana O-rengas oli mennyt poikki ja lentänyt akun päälle. 

 

Tänään tuli postista toisen ylikoon hihnapyörä VW Heritagelta. Nopeaa toimintaa siellä. 

 

Se on nyt siis 51 mm reikään tarkoitettu. Mulla on kampikammio 0,50 ylikoossa, niin sorvautanko tuon nyt sitten mittaan tasan 50,50 mm, vai mitä raati suosittelee?

 

 

post-128-0-03583700-1474306600_thumb.jpg

Posted

Se on nyt siis 51 mm reikään tarkoitettu. Mulla on kampikammio 0,50 ylikoossa, niin sorvautanko tuon nyt sitten mittaan tasan 50,50 mm, vai mitä raati suosittelee?

Taitaa olla se öljynheittoura niin matala, että jos sorvautat puoli milliä halkaisijasta pois niin jäljelle ei jää enää juuri mitään. Ja ilman öljynheittouraa menet ojasta allikkoon..

 

Eikö noita ollut saatavana ensimmäiselle ylikoolle?

Posted

Ei ollut ykköskokoa tarjolla. Urat näyttävät silmään syvemmiltä, kuin orkkis- ja alumiinipyörissä. Eiköhän niissä ole varaa ottaa se 0,25 säteeltä pois ja enemmänkin, jos tarvetta.

Posted

Sitä ajattelin vielä, että voiko hihnapyörän reikä olla std, vaikka runkolinja on 0,50 ylikoossa? Olen ajanut tolla kampikammiolla varmaan 20 tkm sillä std alumiini hihnapyörällä, joka nyt kesällä alkoi vasta vuotamaan. Vai onko normaalia, että std hihnapyörä pitää +0,50 reiässä?

Posted

Kyllä se hihnapyörän reikä jätetään yleensä ajamatta kun runkolinja koneistetaan ylikokoon.

Posted

Kampikammion reikä on noin 50,15...50,18 mm sähkötönärillä mitattuna. Ja vieläpä aika pyöreä ja naarmuton.

Orkkis hihnapyörä 49,85 mm ja kierre ehjä/puhdas.

Meinaa, että välys on 0,15 mm. Onko se liikaa? Mikä sen pitäis olla?

Veikkaanpa, että en saa tehtyä tuosta ylikokoisesta esim. 50,10 mm. Urat jää liian mataliksi enkä tiedä, saisinko sorvattua niistäkin syvemmät..

Posted (edited)

Kysymykseen ei tule vastausta mutta vastakysymys.

 

Oletko kokeillut orkkis hihnapyörää vai pelkästään alumiinista hihnapyörää kun vuoti?

Ja oletko mitannut paljonko on eroa orkkis hihnapyörän ja alupyörän öljynheittokierteessä?

 

Muistelisin että alupyörissä ois matalempi ja harjaltaan tasaisempi heittokierre?

 

Jos oikein alan muistelemaan niin oman kampikammion reikä oli jotain 50,2 ja on varmaan sorvattu ekan ylikoon hihniksestä mutta valitettavasti auto on talvisäilössä niin ei pääse katsomaan hihniksen merkintöjä.

Edited by Kemin Karavaanari
Posted

Kysymykseen ei tule vastausta mutta vastakysymys.

 

Oletko kokeillut orkkis hihnapyörää vai pelkästään alumiinista hihnapyörää kun vuoti?

Ja oletko mitannut paljonko on eroa orkkis hihnapyörän ja alupyörän öljynheittokierteessä?

 

Muistelisin että alupyörissä ois matalempi ja harjaltaan tasaisempi heittokierre?

 

Jos oikein alan muistelemaan niin oman kampikammion reikä oli jotain 50,2 ja on varmaan sorvattu ekan ylikoon hihniksestä mutta valitettavasti auto on talvisäilössä niin ei pääse katsomaan hihniksen merkintöjä.

Kaikki apu on tarpeen tässä, kiitoksia. 

 

Joo siinä on nyt viimeiset 1000km ollut ihan ehjänoloinen orkkis peltipyörä ja vuotaa sekin. Ei paljoa, mutta tahrii konehuoneen ja tekee tippoja auton alle.

En ole vielä mittaamalla vertaillut alumiinipyörää ja tuota orkkista. Pitää mittailla huomenna. Tuo orkkis peltipyörä on siis sen n. 49,85 mm kierteen päältä.

Posted (edited)

Edit.

 

Jos ylikoon hihnis on 51 reikään niin paljonkohan siinä mitta kierteen päältä, auttaisi ehkä tuon vältksen pähkäilyssä.

 

Toinen mikä tuli mieleen on että ongelma ilmeni remontin jälkeen. Voiskohan kampiaksrlin pään mitata ettei ole heittoa? ( kiinanakseli ? )

Edited by Kemin Karavaanari
Posted

Edit.

 

Jos ylikoon hihnis on 51 reikään niin paljonkohan siinä mitta kierteen päältä, auttaisi ehkä tuon vältksen pähkäilyssä.

 

Toinen mikä tuli mieleen on että ongelma ilmeni remontin jälkeen. Voiskohan kampiaksrlin pään mitata ettei ole heittoa? ( kiinanakseli ? )

Hyviä juttuja tulee. Ylikoon pyörä on 50,90 tai inansa alle, eli sen perusteella olettaisin, että tuo mun orkkispyörä on vielä melko ok.

Akseli on kiinalainen. Se kävi ennen asennusta tasapainotuksessa, mutta onhan se mahdollista, että pää heittää vähän. 

 

Taidan tehdä niin, että huomenna mittaan omista std-pyöristäni parhaimman ja ajan loppusyksyn viimeiset maks. 1000 kilsaa sillä. Samalla pitää yrittää keksiä, mitä tolle tekisin - etsinkö parhaan mahdollisen orkkispyörän tai teetän tuosta ylikoosta juuri sopivan. Pitää jutella myös sorvarin kanssa, mitä se tuumaa sen koneistuksesta. 

  • Like 1
Posted

Mulla oli ainakin scat alupyörä uutena semmonen rasvalinko että... Paikallinen koneistamo sorvasi uran orkkis mittaan, ja vuoto loppu siihen.

 

-Pete-

Posted

Se unohtu kertoa, että viime viikolla, samaan aikaan tuon O-rengaspelleilyn kanssa tein huohotuksen myös repsikanpuolen vipukopasta. Uskoisin, että nyt on riittävästi huohotuslähtöjä moottorista.

Äsken mittailin mulla jemmassa olevia alumiinipyöriä. Niistä paraskin oli kympän pienempi urien päältä mitattuna, kuin orkkispyörä. Lisäksi urat näyttivät niissä matalammilta. Putsasin orkkispyörän perusteellisesti ja laitoin paikoilleen.

Vaihdoin myös uudet öljyt moottoriin ja jätin tarkoituksella öljytason alamerkkiin tai millin pari yli. Tähän astihan öljy on ollut vähintään ylämerkissä, pahimmillaan jopa yli. Nyt on Keijolla vahva tunne, että homma voisi toimiakin. Pitää viikonloppuna käydä jossain ajelulla.

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt on suoritettu koeajoa reilu tankillinen. Alkuun kone pysyi kuivana, mutta eilen tempasin pätkän motarilla keskimääräistä suuremmalla keskinopeudella ja sen jälkeen taas huomasin tipan öljyä hihnapyörän alla. Ei sentään maahan asti valu ja pannuhuone oli vielä kuiva, joten tilanne lienee kuitenkin parempi, kuin aikoihin. Ehkä yritän talven aikana teettää tuosta ylikokopyörästäni tasan 50,00 mm kokoisen.

 

Meinaan pitää auton ajossa lumeen asti tai marraskuun loppuun, kumpi nyt sattuu ensiksi tapahtumaan, mutta kyllähän tässä ajot vähenee väkisinkin. Lämmönvaihtimista tulee kyllä lämpöä ja tuulilasit pysyvät kuivina, muttei tietty tuon falskaavan kaapin lämpötilaa saa nostettua. Oikean käden lämmitykseen kaivoin varastosta Kuplan vanhan leimavarusteen. 

post-128-0-02314500-1475399777_thumb.jpg

 

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Syysmasennus tuli taas niin, kuin aina ennenkin. Työmatkoille ei tullut enää lähdettyä Junskilla ja kun oli pari viikkoa seissyt kotitallissa käyttämättömänä, niin viime viikonloppuna ajelin sen säilytykseen. Valoille ja lämmityslaitteella pitäisi tehdä paljon ennen, kuin tulisi ajeltua näillä keleillä. Tai sitten talviauton pitäisi hajota.

post-128-0-94671500-1478251316_thumb.jpg

 

Tänään sain hihnapyörän koneistajalta. Tuosta ylikoon pyörästä tehtiin nyt kampikammion reikään paremmin sopiva. Samalla kierteitä koneistettiin syvemmiksi. En tiedä miten se sen teki, mutta tuossa se nyt on. 

 

Testaaminen tapahtuu vasta keväämmällä. 

post-128-0-41281600-1478251193_thumb.jpg

 

 

Edited by Essi
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Päätin siirtää Junakeulan tallin lämpöiselle puolelle eilen. Piha oli täysin lumeton/jäätön, joten siirto kylmältä puolelta lämpöiselle puolelle onnistui kesärenkailla. Tallin edessä on sen verran mäkeä, että alkuperäinen suunnitelma oli tehdä keväthuolto vasta keväällä, lumien sulettua. Nyt saatiin hyvää etumatkaa aikataulumielessä. 

 

post-128-0-72132300-1483111959_thumb.jpg

 

Perus huollon lisäksi meinaan rakentaa hieman isomman öljynjäähdyttimen tuulettimella vasemman takapyörän taakse, kuten täällä joskus joku kertoi tehneensä hyvin tuloksin. Mulla on siellä nyt öljynsuodatin, joten sille pitää löytää paikka muualta.

Lisäksi pakaria pitää ainakin siistiä ja taivutella paremman näköiseksi. Viime kesänä tuli vähän hosuttua sen kanssa ja siksi puskurikin jäi laittamatta. 

 

Takapenkkiläiset ovat alkaneet valittamaan ikkunoiden puutteesta. Ikkunoita eivät tule saamaan, mutta ajattelin, että jonkinlainen katosta roikkuva DVD-soitin voisi helpottaa heidän oloaan. Pitää yrittää tutkailla tarjontaa, josko laittaisin sellaisen. Siitä pitäisi saada ääni kuulumaan stereoiden kautta ja miksei vaikka kännykän kautta Youtubet toimimaan myös. Onko täällä kenelläkään kokemuksia sellaisesta? 

 

Myös stereoita tekisi mieleni parantaa. Ainakin eteen haluaisin lisää ääntä. 

 

Posted

dvd ja kuulokkeet ehdottomasti, ei edes Volvon äänieristys riitä leffan katseluun + takapenkkiläisten ei tarvii kaikee kuulla mitä edessä puhutaan.

Posted

Anpu on oikeessa, ainakin jos käytössä noi niskatukiinkin kii saatavat mallit ni niiden äänentoisto on todella

onneton. 

 

Mulla on palloon tulossa tollanen:

4770193857939.jpg

ja sit siihen vielä chromecast kylkeen ni eiköhän noilla saa riittävästi viihdettä. Tossa on hyvä määrä

liittimiä ja saa vielä pleikankin kii. Eiköhän ala jälkikasvukin viihtymään. 

 

Eipä kattoon ruuvattavatkaan soittimet kallita enää ole, liittimistä en sit tiedä...

http://www.ebay.com/itm/Gray-9-Flip-Down-Car-DVD-Player-Monitor-Roof-Mount-Headphone-Ovehead-IR-Game-FM-/231506769236?hash=item35e6e0f554:g:g4YAAOSwYshUaXOv

 

Toi oli eka mikä vastaan tuli joten varmasti löytyy parempiakin.

Posted

Kuulokkeet kahdelle on kyllä hyvä juttu, jos tuollaista alan rakentamaan.

Kattoon se tulee, jos tulee. Väliseinässäkin olisi tilaa, mutta autoa käytetään usein myös pakettiautona, niin voi olla turhan vaurioaltis sijainti. 

  • 2 weeks later...
Posted

Tänään tallilla ollessani kaivoin vanhan tuplakaasarisetin esille, eli 2x Dellorto 40 DRLA imusarjoineen, vivustoineen, suodattimineen päivineen. Niillä on viimeksi ajettu Kuplassa 1585cc pannussa vajaa 10 vuotta sitten ja toimivat silloin oikein mukavasti.

Ajattelin, että josko laittaisin ne nyt Junakeulaan. Ekana voisin laittaa niihin tuon update kitin. http://www.aircooled.fi/tuote/2328/dellorto-update-kit-40mm-cb

 

Milläköhän kurkuilla ja suuttimilla olisi hyvä lähteä liikkeelle tässä moottorissa? Speksithän ovat 90,5 x 78, C35 1,25 vivuilla, CB:n kannet 40/35,5 venttiileillä, 123 tune ja puristuksethan meni vahingossa sinne liki kymppiin. 

Posted

36 on jo aika vinkee sisäkirkku saada säätöihin, 34 helpompi.

Tuo toimii update kitin asennuksen jälkeen hiukan eri tavoin kuin perinteisellä hajottimella varustettuna ja sisäkurkkulla ei ole niinkään enää merkitystä, siksi se on noissa update kiteissä aina maksimi kokoinen ja pienempiä ei taida saada kuin itse sorvaamalla.

Posted

Tuo toimii update kitin asennuksen jälkeen hiukan eri tavoin kuin perinteisellä hajottimella varustettuna ja sisäkurkkulla ei ole niinkään enää merkitystä, siksi se on noissa update kiteissä aina maksimi kokoinen ja pienempiä ei taida saada kuin itse sorvaamalla.

Kiitos. Tuo oli hyvä tieto. Paljon en tuplista tiedä, mutta pidin kitissä olevia 36 kurkkuja isoina, enkä ole tullut lukeneeksi sitä VW Trendsin juttua vielä. 

Mitenkäs suuttimet?

Posted

Mitenkäs suuttimet?

Setissä tulee mukana suuttimet, jotka tuntuu hirmu isoilta, mutta ainakin weberin setissä ei ollut varaa pienentää pääsuutinta tai meni laihalle, pääsuutin taisi olla 150. Tyhjäkäyntisuutinta taisin pienentää pari pykälää että tuli hyvä.

 

Mulla siis kokemukset vastaavasta setistä weberissä, jossa ehkä oleellisin ero on että sisäkurkku on 34. Siltikin tuolla sisäkurkulla toimii pienillä kierroksilla paremmin kuin ilman kittiä vanhoilla hajottimilla ja 28 sisäkurkuilla.

Posted (edited)

Setissä tulee mukana suuttimet, jotka tuntuu hirmu isoilta, mutta ainakin weberin setissä ei ollut varaa pienentää pääsuutinta tai meni laihalle, pääsuutin taisi olla 150. Tyhjäkäyntisuutinta taisin pienentää pari pykälää että tuli hyvä.

 

Mulla siis kokemukset vastaavasta setistä weberissä, jossa ehkä oleellisin ero on että sisäkurkku on 34. Siltikin tuolla sisäkurkulla toimii pienillä kierroksilla paremmin kuin ilman kittiä vanhoilla hajottimilla ja 28 sisäkurkuilla.

Ok. Taidan sitten ostaa tuon setin ja kokeilla. Tuossa Junakeulassa onneksi on helppoa jumpata suuttimia huoltoluukun ansiosta.

Tarvittaessa pääsen keväällä säätämään tuota rullille. Pakariremontin yhteydessä pitää muistaa hitsata kierre lambda-anturille. 

Edited by Essi
  • 3 weeks later...
Posted

Nyt olen saanut purettua kaasarin, imusarjan, pakoputkiston lämmönvaihtimineen, öljynsuodattimen ja öljynjäähdyttimen letkuineen pois autosta. Puhallinkopaksi vaihdoin omasta hyllystä löytyneen 36 hp DH-kopan. Onneksi olen huono myymään tarpeettomaksi jääneitä osia, niin ei tarvitse ostaa kaikkea kahteen kertaan.

post-128-0-10432800-1486315144_thumb.jpg

 

Myös uusi koneistettu ylikokoinen kampiakselin hihnapyörä meni tänään paikoilleen ja aloin asentamaan kaasareiden update kittiä. 

post-128-0-78084900-1486315275_thumb.jpg

 

Öljynjäähdyttimen meinaan tällä kertaa laittaa kuskinpuolen takapyörän taakse. Mielessä pyörii 220 x 193 mm Setrab http://www.autoracing.fi/setrab-std-oljynjaahdytin, jonka laitan konehuoneen vasemman hyllyn alapuolelle tiiviisti vasten hyllyä. Hyllyyn sahaan kennon kokoisen reiän ja reiän yläpuolelle 190 mm puhaltavan tuulettimen http://janicolracing.fi/tuote/spal-puhallin-210mm-190mm-12v-12124.

Jäähdytin melko todennäköisesti vie nykyisen tilan suodattimelta, joten sen paikka pitää sitten miettiä uudelleen, kun saadaan jäähdytin hankittua ja paikoilleen.

 

Sitten pitäisi päättää ja hankkia pakari. Perus Empit ja Bugbackit on kokeiltu. Lämmönvaihtimia ei tarvita. Mieleni tekisi AC:n sidewinderiä, mutta saldo näyttää nollaa. http://www.aircooled.fi/tuote/719/kaarmeenpesa-sidewinder-rosteri-ac

http://www.aircooled.fi/tuote/870/vaimennin-sidewinder-rosteri-t2-ac  

Pitänee kysyä Mikolta aikataulua. Toinen vaihtoehto voisi olla Vintage Speedin bussivaimennin. Näyttävät hyviltä ja voisi olla hiljainenkin? http://vwparts.aircooled.net/Vintage-Speed-SS-Sport-Muffler-155-207-050SF-p/155-207-050sf.htm

http://vwparts.aircooled.net/Vintage-Speed-SS-Super-Flow-Muffler-155-206-050SF-p/155-206-050sf.htm

 

Joka tapauksessa näyttää siltä, että DVD-soittimille varatut rahat ja aika menevät moninkertaisesti suorituskyvyn kehittämiseen - ja hyvä niin. 

 

    

Posted

Mieleni tekisi AC:n sidewinderiä, mutta saldo näyttää nollaa. http://www.aircooled.fi/tuote/719/kaarmeenpesa-sidewinder-rosteri-ac

http://www.aircooled.fi/tuote/870/vaimennin-sidewinder-rosteri-t2-ac

Pitänee kysyä Mikolta aikataulua. 

Ja niinhän sieltä tyypilliseen tapaan nopeasti vastattiin, että löytyy hyllystä. Jos en mitään parempaa keksi, niin seuraavasta tilistä sitten laitetaan tuollainen. 

Posted

Ne sidewinderin vaimentimet on lähinnä näön vuoksi mukana, meteliä riittää kyllä.

Onko noin? Sitten pitää vielä ehkä miettiä hieman. 

Posted

Onko noin? Sitten pitää vielä ehkä miettiä hieman.

 

Meteliä saa hillittyä kun suuntaa putken pään pois auton alta, änärin putki osoittaa maahan josta ääniaallot kimpoa kohti auton pohjaa ->kumisee
Posted (edited)

Tilipäivään on reilu viikko - on siis vielä aikaa miettiä.

Tuollaisen saisi kaikkine J-putkine hiluineen päivineen suunnilleen samaan rahaan. Kuinkakohan tuo toimii suorituskykymielessä? Myyntipuheissa luvataan 125 heppaan asti. Mulla tuskin niin paljoa on, mutta kai sentään yli 100.  

http://www.ebay.com/itm/TYPE-2-SPLIT-Vintage-Speed-Sports-Exhaust-System-T2-60-67-Tuck-Tail-Pipe-/181846430851?hash=item2a56e45483:g:XeYAAOSwd0BV3M0j

 

post-128-0-33365700-1486325814.jpg

 

 

Edited by Essi
Posted

Ne sidewinderin vaimentimet on lähinnä näön vuoksi mukana, meteliä riittää kyllä.

Ei se kyllä mitenkään normaalia meluisemmalta ole vaikuttanut tuossa eräässä Riihimäkeläisessä junakeulassa.

 

 

Posted

Vaimentaja kun vaimentaja,tehoa moottorissa kierroksilla paljon ja pakokaasun virtausta/painetta putkistossa kunnolla niin melua tulee aina reilummin kun alta 5000rpm moottoreilla matalalla puristuksella.

Posted (edited)

Sidewinderiin saa 2 erilaista vaimenninta. T-2 vaimennin tulee leveyssuunnassa leveämmälle ja siinä on tuo pidempi ulostulo jottei puhalla suoraan alas niinkuin T-1 mallissa.

 

Vintage speediä on 2 mallia. Normi 120 heppaseen ja superflow 150 heppaseen. Ainakin superflowssa jossa kuplamalliset ulostulot, on vaimennus pääasiassa ulostulojen sisässä.

 

Ääni lienee aikalailla samaa desibeliä. Itsellä Vintagespeedin kuplamallisesta junikseen muokattu superflow ja kyllä sillä kulkua on. On tosin ääntäkin kun jouduin ulostuloja muokkaamaan. Helteellä Vintagespeed on aiheuttanut pysähdyksen jälkeen kaasareiden höyrystymistä, aiemmalla omatekoisella pitkällä putkella ei moisia oireita ollut.

 

Sidewinderistä ei ole käyttökokemuksia koska vaimennin on ollut hyllyssä odottelemassa käärmestä mutta tuntuu aika laadukkaalta päällisin puolin.

 

Sidewinder roikkuu alempana kuin Vintagespeed ja ilmeisesti osalla on ollut vaikeuksia saada Sidewinderiä mahtumaan juniksen takahelman kanssa(??)

Edited by Kemin Karavaanari

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...