Jump to content

palotilan tilavuuden muutos?


Recommended Posts

Onko kukaan mittaillut paljonko palotilan tilavuus muuttuu, jos kannesta höylätään esim. 2mm pois. Kansi 044, vakiona palotilan koko ~55cc.

Tavoitteena ois jotakuinkin 47cc palotila... mistä kannattais lähtee?

Minulla on jokin taulukko koneella, jossa vakiokantta 2,03mm laskettu, palotila 43cc. STD koossa palotila 51cc. Ei taida olla mitään apua tästä tuon 044 kannen kanssa sitten...

Link to comment

Ehkä kuitenkin mittaisin nesteellä.

 

Esim. akryylistä veistelee sopivan kannen johon reikä. Akryyli kiinni kanteen esim. vaseliinillä. Sitten vaan injektioruiskulla esim. atffää.

 

Menee sama aika kun kaivaa koulukirjoja repusta, mutta ei tule laskuvirhettä. Samaan syssyyn voi mitata palotilat kaikista pytyistä ja ihmetellä oliko eroja.

Link to comment
Ehkä kuitenkin mittaisin nesteellä.

 

Esim. akryylistä veistelee sopivan kannen johon reikä. Akryyli kiinni kanteen esim. vaseliinillä. Sitten vaan injektioruiskulla esim. atffää.

 

Menee sama aika kun kaivaa koulukirjoja repusta, mutta ei tule laskuvirhettä. Samaan syssyyn voi mitata palotilat kaikista pytyistä ja ihmetellä oliko eroja.

 

Mites tällä systeemillä pystyy päätteleen sitten, että paljonko pitää kantta laskea, jotta se palotila on sen halutun 47 cc ?

Link to comment

Snadisti mutulla mennään koska muistellaan kuparirikkojen paksuutta mutta niissä ei ole montaa kokoa.

 

Meillä aiemmin 55cc olleet 044 kannet kävi remontissa ja samalla niistä jouduttiin ottamaan siivu pois. Tällöin palotilan koko laski 47-49cc:hen (mittatarkkuudessa pientä heittoa). Kansien venat oli 42 x 37.5, palotiloja oli jonkun verran käsin muotoiltu mutta ei mitään hirveän radikaalia. Poraus oli 94mm sylintereille.

 

Koska puristukset haluttiin säilyttää samana, jouduttiin aikaisemmat 1.2mm kuparirikat vaihtamaan korkeampiin 1.5 -millisiin. Tähän perustuen vastaisin mittatarkkuuden ja mutun puitteissa että 0.3-0.5mm voisi olla paikallaan.

 

Pelkkään puristusten nostoon toimii kansien laskun ohella hienosti myös iskupituuden jatkaminen ;)

 

Edit: tuo pintajännitteen poisto toimii aika hienosti, en ittekään mitään glyserolia tms. ole viitsinyt hommata, enkä tehdä edes akryylinpalasia. Kun vaateriin pistää kannen, olen huomannut että mittatarkkuus fairyvedellä on ihan silmämääräisestikin sen 1-2cc, millään ei pysty tuota määrää enempää mene pieleen. Eihän se _just_ kohdalleen mene mutta staattisen puristuksen tapauksessa mennään jo toisella desimaalilla.

Link to comment

Millimetripaperista kiekko johon painetaan palotilan ääriviivat,siitä lasketaan palotilan alueelle osuvat neliömillimetrit(aivan tarkkaa tulosta tällä ei tietenkään saada koska reunoilla osa on puolikkaita,osa yli tai alle,mutta lähelle päästään),siitä on helppo laskea muutos millin tai kahden"höyläyksellä",mitä syvemmälle mennään niin sitä epätarkempi tomä menetelmä tietysti on.

Link to comment

Miksi tehdä siitä niin vaikeaa? Tilavuus on tässä tapauksessa ala * isku. Eli ensin lasketaan ala = s^2*pi/4 (esim. 90,5mm -> 6432,6mm^2), ja sitten kertaa isku (6432,6mm^2 * 1mm = 6432,6mm^3) Ja koska 1000mm^3 = 1cm^3 voidaan todeta, että jokainen milli vähentää tilavuutta 6,4cm^3.

 

Ensin siis mittaus, Lassen menetelmä on hyväksihavaittu, ja sitten lasketaan paljonko kansista jyrsitään.

 

Alkuperäiseen kysymykseen ei voi vastata ellei tiedä mitkä sylinterit siinä on.

Link to comment

Noissa kansissahan palotila on uutena ~55cc oli poraus sitten 85,5, 94 tai jotain siltä väliltä. Taidan aloittaa millin pudotuksella. Mulla on 90,5 pytyt, eli kansien pudotuksen jälkeen palotila kuitenkin vähän kasvaa, kun sovittaa sen poraukseen. Viime kesänä mulla yks venttiili antautui ja rikkoi männän + kannen. Noi vanhat kannet oli vakio 2reikäsistä tehdyt ja niissä oli toi palotila 47 ja sillä puristus 9,6 -> toimi hyvin. Tuolta pohjalta siis näitä uusia oon kyhäämässä. Tilavuuden mittaaminen ei ole ongelma, mutta ei huvittaisi moneen kertaan roudata kansia koneistettavaksi. kerron tuloksen kun kannet höylätty. Kiitoksia vastauksista.

Link to comment

eikös tuon voisi mitata siten että käyttää plexiä palotilan mittauksessa ja plexin sisäpuolelle toinen, vaikka millin pieni plexin pala ja mittaa mikä on tilavuus kun nesteen pinta on siis millin päässä.

tästä nyt pääsee aika helposti laskemaan tarvittavan.

 

sitten vaan kertomaan koneistajalle, laskin että kannesta pitäisi ottaa 1,3768mm lastu niin päästään tavoitteeseen ;-)

Link to comment
ja ei muuten vähennä niin paljoa,kun palotila ei ole koko männänhalkasian suuruinen... :( tai jos on ni todella huono palotila sitten...

 

Oli pakko käydä katsomassa miksi se meni kohdalle mun tapauksessa, koska toi on ihan totta. Mun kannet oli tehty jyrsimällä reikää isommaksi mutta jätetty sellainen pykälä siten että oli männänkokoinen palotila enismmäiset toista milliä. (Pykälä oli jätetty jotta siihen oli saatu enemmän dekkiä stroker akselin kanssa - asiallinen kikka setistä mistä kannet tulivat).

Link to comment

myös turbollisena puolimöllö huono palotilamalli,nakuttaa helposti... puristukset mielummin muilla konsteilla alas,esim sorvata männän keskelle kuoppa jos palotilaa ei saa järjellisen mallisena riittävän suureksi... ja jotta toi nakutus ilmiö saataisiin pois mäntää ei myöskään viedä yläkuolokohdassa kannesta 1.3mm kauemmaksi...

Link to comment
myös turbollisena puolimöllö huono palotilamalli,nakuttaa helposti... puristukset mielummin muilla konsteilla alas,esim sorvata männän keskelle kuoppa jos palotilaa ei saa järjellisen mallisena riittävän suureksi... ja jotta toi nakutus ilmiö saataisiin pois mäntää ei myöskään viedä yläkuolokohdassa kannesta 1.3mm kauemmaksi...

 

Voiko tuota yleistää, että puolipallonmuotoinen palotila on huono turbollisessa? Saab on kuitenkin jonkinlainen turbomoottorien tekijä ja ainakin mun moottorissa on melko tarkkaan puolipallon muotoinen palotila ja puristuksia sekä ahtopaineitakin ihan kohtuullisesti.

 

t. Mika

Link to comment
myös turbollisena puolimöllö huono palotilamalli,nakuttaa helposti... puristukset mielummin muilla konsteilla alas,esim sorvata männän keskelle kuoppa jos palotilaa ei saa järjellisen mallisena riittävän suureksi... ja jotta toi nakutus ilmiö saataisiin pois mäntää ei myöskään viedä yläkuolokohdassa kannesta 1.3mm kauemmaksi...

 

No millanen se sit pitää olla?

Link to comment

No ei tietenkään tuolla injektioruiskuhommalla saa tietää paljonko kantta pitää laskea. Mutta sillä saa tietää minkä kokoinen palotila on ja käsittääkseni sillä on jotakin merkitystä puristussuhdetta määritellessä.

 

Se vähä mitä olen koneita kasannut, etenkin tälläisiä vanhoja paskoja eli ns. kootut teokset, niin sanoisin, että osien tarkastaminen ei todellakaan ole hukkaanmennytta työtä.

 

Siinä ei taida pii ja ärrät toiseen lohduttaa kun kone korkkaa. Mutta äkkiä tulee mieleen, että kun virtuaaliharrastaa niin kaikki toimii kuten virtuaalimaailmassa.

Link to comment

Tutkija tulee sitten vaan tänne potkimaan rengasta. Mulla sattuu just olemaan tuollaiset puolimöllöt. Taitaa nakutus kuulua sinne asti? Taas voisin sanoa, että luulo ja käytäntö ei aina kohtaa....

 

Minä en kuplan männänlakea sorvaisi pätkääkään.

Link to comment

se palorintaman eteneminen on kyl aivan samanlaista onko turbo tai vapaastihengittävä... et jos kunnolla ahtoja ja optimaalinen seos ni varmasti nakuttaa siellä puolimöllön ulkolaidolla sinne kun jää takuuvarmasti laihempi seos joka alkaa nakuttamaan... nykyturboautoissa on nakutusanturit juuri tämän ongelman takia,siellä saabissakin se on... ja korkeakierros nakutusta ette kuule se peittyy konemeluun mut jäljet kyllä näkyy kun purkaa koneen... muutaman räjähtäneen turbokisakoneen nähnyt... ja yhtäkään turbotettua vw moottoria en kyl kasais millään mahlen männillä vaan siihen tarkoitetulla männillä joko viseco tai vähintään vastaava joihin sitten uskaltaa jo keskelle kuoppaa sorvatakkin...

Link to comment

väärin puolipallolla jää aina niin paljon tilaa missä laiha seos pääsee nakuttamaan kun se tila missä ei synny detonaatiota pitää olla alle millin suuruinen jonka takia palotila jossa on selkeät tasaiset reuna-alueet on parempi kun mäntä tulee riittävän lähelle niitä... tästä johtuen se ammemainen palotila tai kalotti reunoilla on parempi kuin puolipallo... mut enhän mä mitään näistä tiedä,viimekesä vaan tuli leikittyä yhden rc-div1 yhden nelikkoauton 2litrasen turbomottorin kans,josta vaatimattomasti voimaa 32mm kuristimen kans mitkä säännöt vaatii siel olevan imupuolella turbossa vain n.500hv... et täälhän on näit paremmin tietäjiä... kallista romurautaa tuli vaan kesän aikana kun muutama moottorilohko halkes just ton detonaation takia ja mikä ongelma hävis kun palotilan malli muuttui... eli varmaan sit olen virtuaaliharrastaja...

Link to comment
se palorintaman eteneminen on kyl aivan samanlaista onko turbo tai vapaastihengittävä... et jos kunnolla ahtoja ja optimaalinen seos ni varmasti nakuttaa siellä puolimöllön ulkolaidolla sinne kun jää takuuvarmasti laihempi seos joka alkaa nakuttamaan... nykyturboautoissa on nakutusanturit juuri tämän ongelman takia,siellä saabissakin se on... ja korkeakierros nakutusta ette kuule se peittyy konemeluun mut jäljet kyllä näkyy kun purkaa koneen... muutaman räjähtäneen turbokisakoneen nähnyt... ja yhtäkään turbotettua vw moottoria en kyl kasais millään mahlen männillä vaan siihen tarkoitetulla männillä joko viseco tai vähintään vastaava joihin sitten uskaltaa jo keskelle kuoppaa sorvatakkin...

 

Jep, saab kuuntelee nakutuksia tulppien kautta ja säätää sen mukaan kutakin sylinteriä erikseen. Mun motti purettiin yli 200 tkm:n jälkeen ja mitään merkkejä nakutuksesta ei näkynyt.

Mitä sitten turbotettuun vw moottoriin ja Mahleihin tulee, niin sellaisella ajelin monta kesää ilman ongelmia. Niin ja vielä parjatut 92 mm tasalakiset männät.

Ymmärrän toki että vaatimukset on erilaisia kun tehoa otetaan +500, eikä vain puolet siitä.

 

 

t. Mika

Link to comment

Jep, saab kuuntelee nakutuksia tulppien kautta ja säätää sen mukaan kutakin sylinteriä erikseen. Mun motti purettiin yli 200 tkm:n jälkeen ja mitään merkkejä nakutuksesta ei näkynyt.

Tuota, kuinka tuo nakutuksen tunnistin toimii käytännössä? Säätää polttoainetta ja sytytystä? Eli kun tunnistin nakutuksen tunnistaa, niin tehot laskee, eiköstä vain? Paljonkohan olisi sitten tehoja, jos tunnistimen ei tarvitsisi reagoida? Puhutaanko muutamista kilowateista, vai jopa isommista määristä? :)

Link to comment

0.99mm on jo alle millin... no leikki leikkinä vw:n kysees ollessa 1.3-1.2mm on hyvä kun se lämmetessään pienentää kannen ja männän välistä tilaa... mut ei kyl tost suurempaakaan... vesikone jos olis kysees ni voi tehä hyvil osil männän jopa 0,7mm päähän kannesta,mut sellasta konetta ei sitten kyllä kylmänä ol varaa kierrätellä,muuten mäntä osuu kanteen keikahtaessaa yläkuolokohdassa... sit kun mäntä lämpiää ja laajenee niin pelaa kyllä...

Link to comment

no palotilan käyttäytyminen on konees kun konees on aivan sama oli ilmajäähy tai ei... tos äsken just kerroin mikä on hyvä dekki vw:n kysees olles,kun niissäkin männät keikkuu aikasta paljon ja se kannen ja männän väli vw:ssä todellakin pienenee koneen lämmetessä... 1mm dekil kuplas saa jo palotilan muodon männän päähän kun mäntä ottaa kanteen kiinni... kokemus pohjainen juttu kun noit kuplan koneitakin on tullut väkästeltyä kilpakäyttöön jo reilut 20 vuotta

Link to comment

Tässä oli dekki 1,1mm. Halkaisija 100+mm ja mäntä on niin matala kuin vain voi tehdä, sekä puristuskorkeudeltaan että kokonaiskorkeudelta. Kannessa palotila oli yhtä puhdas vastaavilta osin. Eli hieman enemmän olisi saanut olla dekkiä. Ja vapariboxeri oli kyseessä.

post-305-13888360723515_thumb.jpg

Link to comment
Voiko tuota yleistää, että puolipallonmuotoinen palotila on huono turbollisessa? Saab on kuitenkin jonkinlainen turbomoottorien tekijä ja ainakin mun moottorissa on melko tarkkaan puolipallon muotoinen palotila ja puristuksia sekä ahtopaineitakin ihan kohtuullisesti.

 

t. Mika

 

Uudempien suappien kansia en ole nähnyt, mutta vanhoissa 16V kansissa palotilan muoto ja koko on mielestäni ihan venttiilien sanelema, eikä mikään täydellisyyteen pyrkimys...

Link to comment
Saabissa on sellanen mustapoksi. Säätiköhän se ennakkoa. Hitto netissä se oli juttu ja linkkiki oli itellä, mut siitäkin on jo aikaa.

 

Vanhoissa turbo-saabeissa oli APC-boksi ja nakutustunnistin lohkon kyljessä. Mutta jo yli 15 on ollut Trionic, joka on ihan eri tason vehje kuin tuo vanha.

 

Nyt olis kiva saada enemmänkin tietoa/kuvia nykymoottoreista ja niiden rakenteesta. Eli millaiset palotilat, männän laki, deck jne. Siis ihan mielenkiinnosta.

 

t. Mika

Link to comment
Voiko tuota yleistää, että puolipallonmuotoinen palotila on huono turbollisessa? Saab on kuitenkin jonkinlainen turbomoottorien tekijä ja ainakin mun moottorissa on melko tarkkaan puolipallon muotoinen palotila ja puristuksia sekä ahtopaineitakin ihan kohtuullisesti.

 

t. Mika

 

Uudempien suappien kansia en ole nähnyt, mutta vanhoissa 16V kansissa palotilan muoto ja koko on mielestäni ihan venttiilien sanelema, eikä mikään täydellisyyteen pyrkimys...

 

En minäkään kovin uusien, mutta 2000-lukulainen on sentään tuo mun saapas. Kuvia rempasta on työkoneella. Voin laittaa sulle joku päivä jos muistan...

 

t. Mika

 

ps. Keskustelu alkaa vesittymään pahasti. :-/

Link to comment

Onko tuo sit tuhoon tuomittu turssissa pyöreet reunat eli melkein puolipallo, muttei kuitenkaan?

Tuollasilla aateltiin kokeilla ensi kesänä remmiahtimen kanssa.

Saas nähä kuin kannet lämpenee ja alkaako sepät kolkuttaa.

Tuossa kansi rouhittu vasta.

post-47-13888360723675_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...