Jump to content

Sähköisen pensapumpun valinta?


Recommended Posts

Posted

Minkälaista sähköistä pensapumppua voi käyttää tupla solexeille? Mulla olis uusi käyttämätön pumppu joka on Wasseri ruiskukoneelle. Voiko sen käyttää vai onko se liian tehokas?

 

Vai olisko esim. tämä Bilteman pumppu parempi noille kaasuttimille?

Bilteman Pensapumppu.

Posted

Tuollainen on ihan ok, hieman korkea paine tuossa pilteeman pumpussa. Hotcarsissa samaa (tai saman näköistä) pumppua pienemmällä paineella ja kalliimmalla hinnalla: 5970-1 68.00 Kpl Sähköinen polttoainepumppu 120 L / 0,21 BAR

 

Riippuu hieman mihin ajattelit pumpun laittaa, että paljonko on sopiva paine. Jos pumppu on lähellä tankkia ja pitkät ja ohuet bensalinjat koneelle, niin paine hieman laskee, jos pumppu on konehuoneessa ja saa riittävästi bensaa, niin paine kaasareilla on lähes sama kuin pumpun paine, sopiva pumpun paine voisi olla jossain 0,25 nurkilla. Bensanpaineen säädin väliin kun käytät sähköpumppua, sopiva paine kaasarille on yleensä 0,15 - 0,2. Mopo-sportista ainakin löytyy säätimiä ja sopivia pumppuja ja eiköhän myös Free technicsiltä.

 

Ruiskun pumppu ei toimi, siinä on paine n. 3 bar luokkaa, eli yli kymmenkertainen kaasarille sopivasta.

Posted
Vaparissa vai ahdistetussa?

 

Ahdetussa, mutta eihän sillä ole väliä. Samalla tavallahan se toimii vaparissa.

 

t. Mika

Posted

Miksi laittaa joku ruiskun vanha pumppu vapaasti hengittävään koneeseen? Siksikö, että saa laittaa paluulinjan? No kuluuhan se päivä silleenkin.

Posted
Miksi laittaa joku ruiskun vanha pumppu vapaasti hengittävään koneeseen? Siksikö, että saa laittaa paluulinjan? No kuluuhan se päivä silleenkin.

 

Vaikka siksi että sattuu olemaan uusi käyttämätön pumppu valmiina hyllyssä. Pallokeulassa kun ei tuon paluulinjan laittaminenkaan ole mikään päivän homma. Ellei sitten ole peukalo ties missä...

 

t. Mika

Posted
Miksi laittaa joku ruiskun vanha pumppu vapaasti hengittävään koneeseen? Siksikö, että saa laittaa paluulinjan? No kuluuhan se päivä silleenkin.

 

Tai sitten ehkä juuri siksi että koneeseen on vielä tulossa ruiskut mutta niitä ei vielä jaksa/viitsi alkaa sovittamaan koneeseen jotta pääsis nopeesti ajamaan.. ;)

Posted

Tämä asennetaan ilmeisesti niin lähelle tankkia kuin mahdollista ja tässä järjestyksessä? (ei ainakaan konehuoneeseen?)

Onko toi mokkula oikealla joku paineentasaaja?

 

Miten tuo kytketään mahdollisimman turvallisesti?

 

DSC_0351.jpg

Posted
Tämä asennetaan ilmeisesti niin lähelle tankkia kuin mahdollista ja tässä järjestyksessä? (ei ainakaan konehuoneeseen?)

Onko toi mokkula oikealla joku paineentasaaja?

 

Miten tuo kytketään mahdollisimman turvallisesti?

 

Kuva olis kiva ;)

Posted
ei kait toi ole ruiskuun käypäinen pumppu?

 

 

No, ei...

 

Tossa alussahan jo pohdittiin että ostin tuon nyt kun koneeseen tuli noi Beemerin solexit. Ruiskun pumppu joka mulla myös on oli liian tehokas niille..

Posted

Suodatin nyt on vähän makuasia, jos uskot ja tiedät että tankissa on paskaa, niin sitte suodatin ennen pumppua on tarpeellinen, mutta itse olen pyrkinyt pitään tankin puhtaana ja pärjännyt ilman suodatinta, yleensä..

Posted

Ok. Kyllä se kai olis viisainta mutta tässäkin tapauksessa ei ole harmainta aavistusta mitä tankista mahtaa löytyä ja en oikeen halua alkaa irrottaa tankkiakaan kun on hieman hankalassa paikassa... Ehkä vaan yritän huudella vähän pensalla jotta näkee mitä sieltä löytyy..

 

Onkohan kellään jotain helposti ymmärrettävää vinkkiä miten toi pumppu kytketään turvallisesti?

Posted

Jos sähköistä kytkentää tarkoitat, niin sytkävirrasta sille sähkö, jotta lähtee pumppaan kun käännät virrat päälle. Ja mielellään katkaisija sille, niin saat tarvittaessa siltä sähköt pois vaikka olis virta päällä, helpottaa kuuman ja/tai kastuneen koneen käynnistystä, ja ei ole muutenkaan haitaksi.

Posted

Ok. Toi vaikuttais olevan aika yksinkertaista ainakin.. :)

 

Jostain olen lukenu kaiken maailman turvakytkin systeemejä jotta virta pumpulle katkeaa kun kone ei ole käynnissä jne...

Posted

Kyllähän se hyvä olisi jos pumppu pysähtyy kun konekin pysähtyy, ettei esim. kolaritilanteessa pumpata konehuonetta täyteen bensaa kun bensaletku on poikki. Suurimmassa osassa toteutuksia tuollaista ei ole, ja se ei ole mitenkään yksinkertainen toteuttaa, koska jostain pitäisi saada valvonta sille onko kone käynnissä vai, ja sitten sille pitäisi olla käynnistyksessä vielä ohitus, jotta bensaa saa silloin kaasareille kun kone ei vielä käy, eli tulee aika monimutkainen systeemi. Mutta edes tuo katkaisija kojelautaan niin siitä saa halutessaan pumpun itse sammutettua.

 

Tuollaisen ohjauspoxin pumpulle jos joku toteuttais elektroniikalle, jossa olisi moottorin käynnin valvonta, käynnistyksessä pumpun päällä olo yms, niin sillehän vois edulliseen hintaan olla vaikkapa ihan markkinoita..

 

Edit: Eipä ole vanhemmissa autoissakaan, joissa on sähköinen pumppu ja kaasarit mitään valvontaa koneen pyörimiselle, pumppu käy heti kun sähköt on päällä. Samoin mekaanisella pumpulla oleva auto käy vielä melko kauan vaikka letku menis poikki pumpun ja kaasarin väliltä, ja pumppaa kokoajan bensaa sinne konehuoneeseen.

 

Eli ei se tuolla yksinkertaisella kytkennälläkään turvattomampi ole kuin vanhat autot alunperin :)

Posted

Jep. Tuota minäkin ajattelin. TheSamballa löysin kyllä kytkentäkaavoja kaiken maailman virityksille jossa oli mm. öljypaineen anturi katkaisijana jne. mutta kun en noista kaavoista ihan tajuu niin näytti hankalalta... :)

Guest Rampe
Posted

öljynpainevalon johdolta ottaa releelle herätteen. jos tulee pitkä startti nii koneen kunto vaikuttaa käyntiinlähtöön. jos öljynpaine ei nouse startatessa tarpeeksi niin konekaan ei saa bensaa.

Guest Ari F.
Posted
Tämä asennetaan ilmeisesti niin lähelle tankkia kuin mahdollista ja tässä järjestyksessä? (ei ainakaan konehuoneeseen?)

Onko toi mokkula oikealla joku paineentasaaja?

 

Miten tuo kytketään mahdollisimman turvallisesti?

 

DSC_0351.jpg

 

Moi,

 

Kaverini osti kyseisen pumpun biliteemasta ja asensi sen omaan kuplaansa, ja yllätys oli melkoinen, kun ruikki bensaa jostain kuoren välistä, eli kaikella ystävyydellä, testaa se pumppu ennenkuin asennat sen autoosi. Voihan se olla, että kyseessä oli joku maanantai kappale.

Posted

Jep. tulee testattua kunhan saan ventiilit huomenna säädettyä. Joku Ping-Pong valmistaja tuolle ainakin oli.. :)

  • 10 years later...
Posted

0,3 on jo ylärajalla eikä noista pumpuista koskaan tiedä mitä ne käytännössä antaa. Voishan sen ainakin mitata. 0,2 - 0,25 olis kaiketi ideaali paine.

Posted
24 minutes ago, x-pj said:

0,3 on jo ylärajalla eikä noista pumpuista koskaan tiedä mitä ne käytännössä antaa. Voishan sen ainakin mitata. 0,2 - 0,25 olis kaiketi ideaali paine.

Mittaria ei löydy tällä hetkellä. Eli eiköhän se ole aika sama hommata se paineensäädin suoraan 🙂

Posted

Hommaa paineensäädin, tai painelinjasta 1 mm suuttimen läpi paine paluu tankkiin. Hyvä paineensäädin on kyllä hintansa väärtti ja paineet saa olla lähempänä 0.15 bar kun 0.2 baria.

Posted
28 minutes ago, tolvana said:

Tai osta esim. Uspartsilta uudenmallinen facetti, maksaa about 60€ ja postit femman ja ei tartte säätimiä yms. 

 

Ei se ollukkaa noin kallis, lortoille oikein passeli.

https://www.uspartsperformance.fi/facet-posi-flow-road-polttoainepumppu

 

Tämäkin kävi mielessä. Laittaa Huugon eteenpäin ja näin.

 

Asun tässä Uudellamaalla, Us Partsi onkin tuttu mesta.

Posted

Osaisiko joku palstalainen laskea tai mitata miten korkea bensapatsas vastaa 0,15 bar painetta? Varmaan jotain 2-3 metriähän se on tjsp.

Eli bensapumpun paineen voisi ehkä helposti mitata laittamalla siihen läpinäkyvä letku ja katsoa miten ylös bensa jaksaa kiivetä.

Posted

Laskinpa itse tämän:

Eli laita bensapumppuun läpinäkyvä letku ja katso kuinka korkealle bensa nousee kun pumppu on päällä:

0,15 bar = 2 metriä

0,2 bar = 2,7 metriä

0,3 bar = 4 metriä

 

Nämä pitäs olla aika tarkkoja suomalaisella 95 tai 98 bensalla.

  • Like 1
Posted

Kyllä se vähän niin on että näissä sähkölutkuttimissa on sittet tuo Facet tai Hugo tms. on tuo painee säätö ja tuotto ihan herran hallussa...jos on laatuisat virityskaasuttimet hyvillä neulaventtiileillä ja kookkaalla koholla voi hyvin ajatella pitää polttoaineen paineen  0.2 tasolla , ja pumpulla joka pystyy tuotonsa puolesta myös pitämään sen. Mutta näissä lutkuttimissa on paine ihan kiinni sen pumpun korosta ja etäisyydestä (imuvirtausvaste)tankkiin ja valitettavasti myös tuurista.. Eli jos on pieni tavan putouskaasutin ja joku näistä tarvike lutkuttimista, on tietoinen riski laittaa kiinni ilman mitään paineen tasaajaa/rajoitinta. Ja tietysti taas vain oma kokemusperäinen vakaa mielipide.

Posted

Mä tilasin useamman noita facetteja ja kahteen autoon tommosen istuttanu sekä molemmista mitannut tuon ulosantopaineen ja alle 0.25 on seinää vasten tykyttäessä.  Aiempi oli joku laatikkofacetin kopio joka hakkas 0.75 seinää eli neulaventtiiliä vasten ja brosolit tulvi. Ei tulvi tolla uudenmallisella. 

Ps. Pari malpassiakin todennut paskoiksi tai ainakin dellorto epäyhteensopiviksi kun ei saa paineita tarpeeksi alas eli ei nuo ns.hyvätkään säätimet tee autuaaksi.

Posted

Petrol King on aika hyvä paineentasaaja/säädin. Ja jos on koneeseen tarkoitettu pumppu niin oikein mitoitettu "hukkaportti" kai varmin...no voihan tietty sekin tukkeutua...🙂

Posted (edited)

Mulla on pierburg 7.21440.51.0, hyvin toimii Dellortoilla ilman paineensäädintä

 

pierburg.jpg.d3614443f5d51a2315b3f533eb619b09.jpg

Edited by Anssi
Posted

Joo, kiitos nopeasta vastauksesta. Täältä sitä saa.

 

Hommaan nyt tuon Hugon kaveriks laadukkaan säätimen mittarin kera. Eipä jää sitten vaivaamaan mieltä kun saa paineet kohdilleen. 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...