Hebster52 Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Minkälaista sähköistä pensapumppua voi käyttää tupla solexeille? Mulla olis uusi käyttämätön pumppu joka on Wasseri ruiskukoneelle. Voiko sen käyttää vai onko se liian tehokas? Vai olisko esim. tämä Bilteman pumppu parempi noille kaasuttimille? Bilteman Pensapumppu. Quote Link to comment
DOODAH Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Bilteman se pienempi tehoinen on toiminu hyvin ilman reguakin Tuotenro 523228 Quote Link to comment
metake Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Tuollainen on ihan ok, hieman korkea paine tuossa pilteeman pumpussa. Hotcarsissa samaa (tai saman näköistä) pumppua pienemmällä paineella ja kalliimmalla hinnalla: 5970-1 68.00 Kpl Sähköinen polttoainepumppu 120 L / 0,21 BAR Riippuu hieman mihin ajattelit pumpun laittaa, että paljonko on sopiva paine. Jos pumppu on lähellä tankkia ja pitkät ja ohuet bensalinjat koneelle, niin paine hieman laskee, jos pumppu on konehuoneessa ja saa riittävästi bensaa, niin paine kaasareilla on lähes sama kuin pumpun paine, sopiva pumpun paine voisi olla jossain 0,25 nurkilla. Bensanpaineen säädin väliin kun käytät sähköpumppua, sopiva paine kaasarille on yleensä 0,15 - 0,2. Mopo-sportista ainakin löytyy säätimiä ja sopivia pumppuja ja eiköhän myös Free technicsiltä. Ruiskun pumppu ei toimi, siinä on paine n. 3 bar luokkaa, eli yli kymmenkertainen kaasarille sopivasta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 18, 2009 Author Share Posted May 18, 2009 Ok. Jotain tuommoista aloin jo epäilläkin. Ehkä tämä Bilteman olis sitten parempi Bilteman toinen sähköinen pumppu. Edit. Joo, Jerehän jo mainitsi sen tuossa. :D Quote Link to comment
mikan Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Ite käytin ruiskun pumppua 40 dellorton kanssa. Hyvin toimi kun välissä säädin ja paluulinja. t. Mika Quote Link to comment
Ketsa Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Vaparissa vai ahdistetussa? Quote Link to comment
mikan Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Vaparissa vai ahdistetussa? Ahdetussa, mutta eihän sillä ole väliä. Samalla tavallahan se toimii vaparissa. t. Mika Quote Link to comment
Lasse Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Miksi laittaa joku ruiskun vanha pumppu vapaasti hengittävään koneeseen? Siksikö, että saa laittaa paluulinjan? No kuluuhan se päivä silleenkin. Quote Link to comment
mikan Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Miksi laittaa joku ruiskun vanha pumppu vapaasti hengittävään koneeseen? Siksikö, että saa laittaa paluulinjan? No kuluuhan se päivä silleenkin. Vaikka siksi että sattuu olemaan uusi käyttämätön pumppu valmiina hyllyssä. Pallokeulassa kun ei tuon paluulinjan laittaminenkaan ole mikään päivän homma. Ellei sitten ole peukalo ties missä... t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 19, 2009 Author Share Posted May 19, 2009 Miksi laittaa joku ruiskun vanha pumppu vapaasti hengittävään koneeseen? Siksikö, että saa laittaa paluulinjan? No kuluuhan se päivä silleenkin. Tai sitten ehkä juuri siksi että koneeseen on vielä tulossa ruiskut mutta niitä ei vielä jaksa/viitsi alkaa sovittamaan koneeseen jotta pääsis nopeesti ajamaan.. ;) Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Tämä asennetaan ilmeisesti niin lähelle tankkia kuin mahdollista ja tässä järjestyksessä? (ei ainakaan konehuoneeseen?) Onko toi mokkula oikealla joku paineentasaaja? Miten tuo kytketään mahdollisimman turvallisesti? Quote Link to comment
metake Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Tämä asennetaan ilmeisesti niin lähelle tankkia kuin mahdollista ja tässä järjestyksessä? (ei ainakaan konehuoneeseen?)Onko toi mokkula oikealla joku paineentasaaja? Miten tuo kytketään mahdollisimman turvallisesti? Kuva olis kiva ;) Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Heh. joo. nyt on... :D Ei ilmeisesti riitä että sen lataa Photobucketiin.. ;) Quote Link to comment
metake Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Mokkula oikeella on suodatin. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 ei kait toi ole ruiskuun käypäinen pumppu? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Oukei. Tarvinko molempia sitten? Ennen pumppua ehkä on tärkeämpi? Vai ajattelenko ihan väärin? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 ei kait toi ole ruiskuun käypäinen pumppu? No, ei... Tossa alussahan jo pohdittiin että ostin tuon nyt kun koneeseen tuli noi Beemerin solexit. Ruiskun pumppu joka mulla myös on oli liian tehokas niille.. Quote Link to comment
metake Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Suodatin nyt on vähän makuasia, jos uskot ja tiedät että tankissa on paskaa, niin sitte suodatin ennen pumppua on tarpeellinen, mutta itse olen pyrkinyt pitään tankin puhtaana ja pärjännyt ilman suodatinta, yleensä.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Ok. Kyllä se kai olis viisainta mutta tässäkin tapauksessa ei ole harmainta aavistusta mitä tankista mahtaa löytyä ja en oikeen halua alkaa irrottaa tankkiakaan kun on hieman hankalassa paikassa... Ehkä vaan yritän huudella vähän pensalla jotta näkee mitä sieltä löytyy.. Onkohan kellään jotain helposti ymmärrettävää vinkkiä miten toi pumppu kytketään turvallisesti? Quote Link to comment
metake Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Jos sähköistä kytkentää tarkoitat, niin sytkävirrasta sille sähkö, jotta lähtee pumppaan kun käännät virrat päälle. Ja mielellään katkaisija sille, niin saat tarvittaessa siltä sähköt pois vaikka olis virta päällä, helpottaa kuuman ja/tai kastuneen koneen käynnistystä, ja ei ole muutenkaan haitaksi. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 22, 2009 Author Share Posted May 22, 2009 Ok. Toi vaikuttais olevan aika yksinkertaista ainakin.. :) Jostain olen lukenu kaiken maailman turvakytkin systeemejä jotta virta pumpulle katkeaa kun kone ei ole käynnissä jne... Quote Link to comment
metake Posted May 23, 2009 Share Posted May 23, 2009 Kyllähän se hyvä olisi jos pumppu pysähtyy kun konekin pysähtyy, ettei esim. kolaritilanteessa pumpata konehuonetta täyteen bensaa kun bensaletku on poikki. Suurimmassa osassa toteutuksia tuollaista ei ole, ja se ei ole mitenkään yksinkertainen toteuttaa, koska jostain pitäisi saada valvonta sille onko kone käynnissä vai, ja sitten sille pitäisi olla käynnistyksessä vielä ohitus, jotta bensaa saa silloin kaasareille kun kone ei vielä käy, eli tulee aika monimutkainen systeemi. Mutta edes tuo katkaisija kojelautaan niin siitä saa halutessaan pumpun itse sammutettua. Tuollaisen ohjauspoxin pumpulle jos joku toteuttais elektroniikalle, jossa olisi moottorin käynnin valvonta, käynnistyksessä pumpun päällä olo yms, niin sillehän vois edulliseen hintaan olla vaikkapa ihan markkinoita.. Edit: Eipä ole vanhemmissa autoissakaan, joissa on sähköinen pumppu ja kaasarit mitään valvontaa koneen pyörimiselle, pumppu käy heti kun sähköt on päällä. Samoin mekaanisella pumpulla oleva auto käy vielä melko kauan vaikka letku menis poikki pumpun ja kaasarin väliltä, ja pumppaa kokoajan bensaa sinne konehuoneeseen. Eli ei se tuolla yksinkertaisella kytkennälläkään turvattomampi ole kuin vanhat autot alunperin :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 23, 2009 Author Share Posted May 23, 2009 Jep. Tuota minäkin ajattelin. TheSamballa löysin kyllä kytkentäkaavoja kaiken maailman virityksille jossa oli mm. öljypaineen anturi katkaisijana jne. mutta kun en noista kaavoista ihan tajuu niin näytti hankalalta... :) Quote Link to comment
Guest Rampe Posted May 23, 2009 Share Posted May 23, 2009 öljynpainevalon johdolta ottaa releelle herätteen. jos tulee pitkä startti nii koneen kunto vaikuttaa käyntiinlähtöön. jos öljynpaine ei nouse startatessa tarpeeksi niin konekaan ei saa bensaa. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted May 23, 2009 Share Posted May 23, 2009 Tämä asennetaan ilmeisesti niin lähelle tankkia kuin mahdollista ja tässä järjestyksessä? (ei ainakaan konehuoneeseen?)Onko toi mokkula oikealla joku paineentasaaja? Miten tuo kytketään mahdollisimman turvallisesti? Moi, Kaverini osti kyseisen pumpun biliteemasta ja asensi sen omaan kuplaansa, ja yllätys oli melkoinen, kun ruikki bensaa jostain kuoren välistä, eli kaikella ystävyydellä, testaa se pumppu ennenkuin asennat sen autoosi. Voihan se olla, että kyseessä oli joku maanantai kappale. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 23, 2009 Author Share Posted May 23, 2009 Jep. tulee testattua kunhan saan ventiilit huomenna säädettyä. Joku Ping-Pong valmistaja tuolle ainakin oli.. :) Quote Link to comment
Paussi11 Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Hommasin tälläisen pumpun Kuplaan: https://m.motonet.fi/fi/tuote/281205/Huco-yleismallinen-polttoainepumppu-paine-03-bar-125-lh-12V Nyt mietin, tarviiko paineensäätimen väliin? Asennan pumpun tankin alapuolelle. Paine on merkitty 0,3bar Kaasareina palvelee ykskurkkuiset 34 Dellortot. Bensalinja on vakio. Quote Link to comment
x-pj Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 0,3 on jo ylärajalla eikä noista pumpuista koskaan tiedä mitä ne käytännössä antaa. Voishan sen ainakin mitata. 0,2 - 0,25 olis kaiketi ideaali paine. Quote Link to comment
Paussi11 Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 24 minutes ago, x-pj said: 0,3 on jo ylärajalla eikä noista pumpuista koskaan tiedä mitä ne käytännössä antaa. Voishan sen ainakin mitata. 0,2 - 0,25 olis kaiketi ideaali paine. Mittaria ei löydy tällä hetkellä. Eli eiköhän se ole aika sama hommata se paineensäädin suoraan 🙂 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Hommaa paineensäädin, tai painelinjasta 1 mm suuttimen läpi paine paluu tankkiin. Hyvä paineensäädin on kyllä hintansa väärtti ja paineet saa olla lähempänä 0.15 bar kun 0.2 baria. Quote Link to comment
tolvana Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 (edited) Tai osta esim. Uspartsilta uudenmallinen facetti, maksaa about 60€ ja postit femman ja ei tartte säätimiä yms. Ei se ollukkaa noin kallis, lortoille oikein passeli. https://www.uspartsperformance.fi/facet-posi-flow-road-polttoainepumppu Edited May 3, 2020 by tolvana Quote Link to comment
Paussi11 Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 28 minutes ago, tolvana said: Tai osta esim. Uspartsilta uudenmallinen facetti, maksaa about 60€ ja postit femman ja ei tartte säätimiä yms. Ei se ollukkaa noin kallis, lortoille oikein passeli. https://www.uspartsperformance.fi/facet-posi-flow-road-polttoainepumppu Tämäkin kävi mielessä. Laittaa Huugon eteenpäin ja näin. Asun tässä Uudellamaalla, Us Partsi onkin tuttu mesta. Quote Link to comment
multanen Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Osaisiko joku palstalainen laskea tai mitata miten korkea bensapatsas vastaa 0,15 bar painetta? Varmaan jotain 2-3 metriähän se on tjsp. Eli bensapumpun paineen voisi ehkä helposti mitata laittamalla siihen läpinäkyvä letku ja katsoa miten ylös bensa jaksaa kiivetä. Quote Link to comment
multanen Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Laskinpa itse tämän: Eli laita bensapumppuun läpinäkyvä letku ja katso kuinka korkealle bensa nousee kun pumppu on päällä: 0,15 bar = 2 metriä 0,2 bar = 2,7 metriä 0,3 bar = 4 metriä Nämä pitäs olla aika tarkkoja suomalaisella 95 tai 98 bensalla. 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Kyllä se vähän niin on että näissä sähkölutkuttimissa on sittet tuo Facet tai Hugo tms. on tuo painee säätö ja tuotto ihan herran hallussa...jos on laatuisat virityskaasuttimet hyvillä neulaventtiileillä ja kookkaalla koholla voi hyvin ajatella pitää polttoaineen paineen 0.2 tasolla , ja pumpulla joka pystyy tuotonsa puolesta myös pitämään sen. Mutta näissä lutkuttimissa on paine ihan kiinni sen pumpun korosta ja etäisyydestä (imuvirtausvaste)tankkiin ja valitettavasti myös tuurista.. Eli jos on pieni tavan putouskaasutin ja joku näistä tarvike lutkuttimista, on tietoinen riski laittaa kiinni ilman mitään paineen tasaajaa/rajoitinta. Ja tietysti taas vain oma kokemusperäinen vakaa mielipide. Quote Link to comment
tolvana Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Mä tilasin useamman noita facetteja ja kahteen autoon tommosen istuttanu sekä molemmista mitannut tuon ulosantopaineen ja alle 0.25 on seinää vasten tykyttäessä. Aiempi oli joku laatikkofacetin kopio joka hakkas 0.75 seinää eli neulaventtiiliä vasten ja brosolit tulvi. Ei tulvi tolla uudenmallisella. Ps. Pari malpassiakin todennut paskoiksi tai ainakin dellorto epäyhteensopiviksi kun ei saa paineita tarpeeksi alas eli ei nuo ns.hyvätkään säätimet tee autuaaksi. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Petrol King on aika hyvä paineentasaaja/säädin. Ja jos on koneeseen tarkoitettu pumppu niin oikein mitoitettu "hukkaportti" kai varmin...no voihan tietty sekin tukkeutua...🙂 Quote Link to comment
Anssi Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 (edited) Mulla on pierburg 7.21440.51.0, hyvin toimii Dellortoilla ilman paineensäädintä Edited May 4, 2020 by Anssi Quote Link to comment
Paussi11 Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Joo, kiitos nopeasta vastauksesta. Täältä sitä saa. Hommaan nyt tuon Hugon kaveriks laadukkaan säätimen mittarin kera. Eipä jää sitten vaivaamaan mieltä kun saa paineet kohdilleen. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.