Tanhis Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 No nyt sit mittasin ekaa kertaa puristuspaineen kun kerran hienon mittarinkin menin ostamaan ja yllätykseksi ne oli mielestäni vähän korkeat eli kolmessa pytyssä 11bar ja yhdessä pytyssä 11,5.Vakio 1300:ssa se on 7.5 - 9.5, joten ei tuo nyt äkkiseltään ihan mahdottomalta tunnu. Ok eli hätäilen luultavasti vain turhaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 Juu hätäilin turhaan ei se niin korkea ole eli whitout quesswork kertoo että 11-9,5atu välillä pitäisi olla. Ja hylky 8atu. Eli 11,15 bar olis maksimi tehtaan suositus eli ei se niin korkea ole. edit tekstiä selvennetty. Quote Link to comment
non-hippy Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Ja hylky 8atu eli 11,15 bar 8atu=114psi=7.7bar (ainakin psi/bar convertterin mukaan) Quote Link to comment
metake Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 8atu=114psi=7.7bar (ainakin psi/bar convertterin mukaan) 1 atü = 1 bar, kyseessä on sama asia eri lyhenteellä Quote Link to comment
multanen Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 No jopas löytyy arvauksia 8:lle atulle. Oma arvaukseni: 8 atu = 7.84532 bar (1AT = 0,980665 bar) Quote Link to comment
non-hippy Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 8atu=114psi=7.7bar (ainakin psi/bar convertterin mukaan) 1 atü = 1 bar, kyseessä on sama asia eri lyhenteellä Jaaha,,mutta mitä "standardia" ko. opuksen kirjoittaja on tarkoittanut? (7.7 0li kiroitusvirhe,,konvertteri anto 7.8,,,) Quote Link to comment
Tanhis Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 Ja hylky 8atu eli 11,15 bar 8atu=114psi=7.7bar (ainakin psi/bar convertterin mukaan) Siis 11 atu on 11,15 bar ja siksi sen kirjoitin eri riville kun maksimi arvoja hain. Mutta jäi piste pois välistä. Quote Link to comment
multanen Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Siis 11 atu on 11,15 bar ja siksi sen kirjoitin eri riville kun maksimi arvoja hain. Mutta jäi piste pois välistä. 11 atu pitäs olla 10,787315 bar Quote Link to comment
Tanhis Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 Siis 11 atu on 11,15 bar ja siksi sen kirjoitin eri riville kun maksimi arvoja hain. Mutta jäi piste pois välistä. 11 atu pitäs olla 10,787315 bar En kattonut taulukko kirjasta vain ihan googlen apuun turvauduin. Mistäs oman muuntokertoimesi repäisit? 11 atm to bar Mutta yhteenvetona voisin sanoa että mun käytössä oleva mittari on noin 1/4 osa baarin tarkkuudella eli millään kolmansilla desimaaleilla ei juurikaan ole merkitystä ja niinkuin metake tuolla ylhäällä mainitsi että 1atu = 1bar ja tämä tarkkuus riittää mun mielestä autokäytössä ihan hyvin. Quote Link to comment
metake Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 8atu=114psi=7.7bar (ainakin psi/bar convertterin mukaan) 1 atü = 1 bar, kyseessä on sama asia eri lyhenteellä Kas, tarviin näköjään silmälasit että näkee mitä lukee :) 1 atü = 1 atm = 1.01325 bar (at on eri asia kuin atm) Tanhiksen konversio oli siis oikein, muut väärin.. Quote Link to comment
multanen Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 "atm" on eri kuin "at". AT lisättynä U umlauteilla eli atu tarkoitti sitten että paine on ilmakehän paineen lisäksi. Muutenhan sakemanni sanoisi että tyhjän renkaan paine on tasan 1 at... Tarkkaa porukkaa ovatten. tuolta esim. tarkkoja kertoimia: http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_%28unit%29 Edit Metakelle: ATU ja ATM ei ole samoja Quote Link to comment
metake Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Edit Metakelle: ATU ja ATM ei ole samoja Korjaan edelleen vastaustani (mulla on varaa myöntää olleeni väärässä) :) Je nach Bezugsniveau wurden aus der Technischen Atmosphäre die folgenden Einheiten abgeleitet: absoluter Druck (Bezugsniveau: 0): ata (pa) Druck in at über dem Bezugsniveau: atü (pü) Druck in at unter dem Bezugsniveau: atu (pu) Die alte Einheit atü (für „Technische Atmosphären über Bezugsniveau“) Saksaa taitamattomani ehdotan sitten, että meniskö se kuitenkin näin: 1 atü = 1 at = 0,98067 bar ?? Edit: Tämä sivusto taas kertoo näin: 100000 Pa = 1.00 atü (Atmosphäre Überdruck): http://muunin.kingconv.com/pressure Että mikä tässä nyt on oikein, 3 erilaista muuntokerrointa on jo löytynyt.. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 26, 2012 Author Share Posted April 26, 2012 "atm" on eri kuin "at". AT lisättynä U umlauteilla eli atu tarkoitti sitten että paine on ilmakehän paineen lisäksi. Muutenhan sakemanni sanoisi että tyhjän renkaan paine on tasan 1 at... Tarkkaa porukkaa ovatten. tuolta esim. tarkkoja kertoimia: http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_%28unit%29 Edit Metakelle: ATU ja ATM ei ole samoja autokäytössä 1atü = 1 bar. Mutta jos katsotaan absoluuttista painetta niin silloin 1atü = 2 bar Die alte Einheit atü (für „Technische Atmosphären über Bezugsniveau“) fand sich z. B. auf den Reifendruckfüllgeräten an Tankstellen. Da der PKW-Reifen das Fahrzeug nur tragen kann, wenn der Reifen im Verhältnis zum Umgebungsdruck (etwa 1 bar) einen Überdruck beinhaltet, zeigen die Reifendruckfüllgeräte nur den Überdruck (atü) an. Wird der Reifen mit 2,2 atü befüllt, beträgt der absolute Druck im Reifen also ca. 3,2 bar. Tai oletko nähnyt montakin painemittaria huolttareilla missä renkaan painemittari näyttää valmiiksi 1 bar. Quote Link to comment
metake Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Muutenhan sakemanni sanoisi että tyhjän renkaan paine on tasan 1 at... Tarkkaa porukkaa ovatten. Hähää, pääsin taas saivartelemaan.. ;) Tyhjän renkaan paine nimenomaan ei ole 1 at, vaan 1 atm :) Quote Link to comment
-Alex- Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Pari aatua volkkarin rattaisiin niin on paineet kohdallaan, heil sieg :D Quote Link to comment
multanen Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Hähää, pääsin taas saivartelemaan.. ;) Tyhjän renkaan paine nimenomaan ei ole 1 at, vaan 1 atm :) Tyhjän renkaan paine voi olla kumpi hyvänsä tai jotain muuta.Jos ilmanpaine sattuu olemaan 980 mbar on tyhjän renkaan paine noin 1 at. Jos ilmanpaine sattuu olemaan 1013 mbar on tyhjän renkaan paine noin 1 atm. Quote Link to comment
multanen Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 autokäytössä 1atü = 1 bar. Mutta jos katsotaan absoluuttista painetta niin silloin 1atü = 2 bar. Mietin tätä ja tuli mieleen että voisiko saksalaisen käytännön takana olla Alpit..? 2000 metriä korkealla tulee jo jotain 0.2 bar virhettä rengaspaineisiin jos käytetään absoluuttista painetta. Alpeilla saattas olla teitä vielä 3000 metrissäkin tms. (ei tietoa, arvaus vaan).Suomessa ei merkitystä, mittariin ei tarvitse laittaa "baru". Muuten juttuni pointti oli vaan että "at" ja "atm" ovat eri yksiköitä joilla on eri muuntokertoimet. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 8, 2012 Author Share Posted May 8, 2012 Lähiaikoina olen vähän jumppaillut kaasareiden kanssa, ja tämä kaasari juttu on vieläkin vähän auki kunnes saan yhden nossi kaasarin ja toisen nossi läpän kotiin asti. Tässä vähän työmaasta kuvaa näistä olen koettanut kasata siedettävää paria ja kohtuulliset olenkin saanut aikaiseksi. Mutta kun mulle tarjottiin nossi kaasaria ja sille uutta läppää kaveriksi toisen kaasarin elvytystä varten. Niin pienen katsastelun jälkeen totesin että ei noista saa hyviä vaikka mitä tekisi. Tossa kuva vanhasta läppäakselista ja kuten varmaan kuvasta huomaakin niin ei varmaan tartte ihmetellä jos vähän on käynti päin persettä kun imee ehkä vähän ylimääräistä ilmaa tuosta raosta kaasarille. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8800.jpg Olen myös väsäilly vivustoa välyksettömäksi joka tarkoittaa käytännössä M5 kokoisin palloihin siirtymistä. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8798.jpg http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8797.jpg Sitten kun kaasareita tein kuntoon niin törmäsin tälläisen ongelmaan mitä en ollut ennen edes huomannut. Eli tyhjäkäyntiventtiili/ suutin ei mene pohjaan asti kun se ottaa kiihdytyspumpun kanteen kiinni. Eli kuuluisiko tuossa olla välissä joku tiiviste/koroke kun en nyt ihan heti usko että tuo on alunperin ollut tuollainen. Tällähetkellä olen ratkaissut ongelman vahingossa kiinteällä suuttimella kun toinen venttiili ei toiminut ja toimivaa 6v ventiiliä en löytänyt ennen kuin nyt. Quote Link to comment
non-hippy Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Kaasarin osien/runkojen putsaamiseen on tehokasta ainetta Yamaha carburator cleaner. Saa ainakin meilläpäin (Yamaha) veneliikkeistä. Quote Link to comment
tolvana Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 uudemmissa tossa välissä paksu metalli/kumi tiivari, otan foton tänään jossei muut ehdi ensin. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Kaasarin osien/runkojen putsaamiseen on tehokasta ainetta Yamaha carburator cleaner.Saa ainakin meilläpäin (Yamaha) veneliikkeistä. Oon normaalisti kuulapuhaltanut ulkoa ja sisältä harvemmin on tarvetta. Quote Link to comment
non-hippy Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Kaasarin osien/runkojen putsaamiseen on tehokasta ainetta Yamaha carburator cleaner.Saa ainakin meilläpäin (Yamaha) veneliikkeistä. Oon normaalisti kuulapuhaltanut ulkoa ja sisältä harvemmin on tarvetta. Minä en lasikuulapuhaltele koskaan moottori/kaasariosia kun on mielipiteitä, että lasikuulaa jää kanavien mutkiin tai huokosiin, vaikka kuinka hyvin jälkeenpäin putsailee. En ainakaan ota sitä riskiä että tämne tavara lähteen moottoria kiertämään. Enempi moottoripyörän osien kanssa touhunnut, mutta koneet on koneita. Mielummin kemikaaleilla liuottelen hapettumat yms. Quote Link to comment
tolvana Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 tommosia tavattu 12V ja 24V tk-solenoidien kanssa, mistä oot löytänyt tk-suuttimia ilman solkkua? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 tommosia tavattu 12V ja 24V tk-solenoidien kanssa, mistä oot löytänyt tk-suuttimia ilman solkkua? Ok eli mun pitäis jostain löytää tollaset kaulukset noihin solenodien varteen. Ja tk suuttimet tuli yhden vanhan pdsid soleksi parin mukana. Oliskohan olleet jossain teollisuus sovelluksessa joskus? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Kaasarin osien/runkojen putsaamiseen on tehokasta ainetta Yamaha carburator cleaner.Saa ainakin meilläpäin (Yamaha) veneliikkeistä. Oon normaalisti kuulapuhaltanut ulkoa ja sisältä harvemmin on tarvetta. Minä en lasikuulapuhaltele koskaan moottori/kaasariosia kun on mielipiteitä, että lasikuulaa jää kanavien mutkiin tai huokosiin, vaikka kuinka hyvin jälkeenpäin putsailee. En ainakaan ota sitä riskiä että tämne tavara lähteen moottoria kiertämään. Enempi moottoripyörän osien kanssa touhunnut, mutta koneet on koneita. Mielummin kemikaaleilla liuottelen hapettumat yms. Juu en määkään niitä putsaamatta jättäisi puhalluksen jälkeen ja siittä varmaan voidaan olla montaa mieltä ettå tekeekö muutama lasikuula kumminkaan kauheaa vahinkoa jos niitä pytyn kautta menisikin. Ja sen takia nuo kaasarit näyttää rujolta ulkoapäin kun en vain yksinkertaisesti ole jaksanut putsata niitä. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Nonni sit on nossi kaasari saatu kotiin asti ja ei sekään nyt ihan suora tie onneen ollut. Eli tälläsen sain paketissa http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8802.jpg kannen ruuvit olin kerennyt vain avaamaan. Sisällä oli ajan patina päässyt vähän nakertamaan mutta kanaviin asti ei rutto näyttänyt menneen. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8803.jpg Kaasarista tosiaan puuttui ryypy elementti ja sammutus solenoidi. Ja kun ryyppymekanismeja roplasin huomasin että tuo mäntä joka on ilmeisesti joku lisäimapiiri tms niin sen kanki oli irti eli sokka puuttui no ei muutakuin kanki paikalle ja uusi sokka tilalle. No kaikki oli ok sokkia löytyi varaosakaasareista eli kaikki oli ok. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8804.jpg Mutta sitten rupesin ihmettelemään että miksi toi ryypyn askelevy tai mikä nyt onkaan ei palauta kunnolla. No sieltähän puuttui jousi mikä sen palauttaa perkl. Eli vähän asiaa tutkittuani tulin siihen lopputulokseen että sitä jousta en saa sinne muutakuin irroittamalla koko ryyppyläppäakselin. Mikä tarkoitti läpän ruuvvien tyssäys lukituksen pois poraamista kahdesta kaasarista ja jousen paikalleen laittoa. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8805.jpg Sit ei muutakuin uudelleen kasaaminen ruuvilukitteen kera ja pistepuikolla päähän pisteet takaisin ettei ruuvit löydy joskus männän päältä. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8806.jpg Eli nyt olis aikuisten oikeesti hyvä kaasari oikealle puolelle kasattuna. Kohopinta ja kiihdytyspumpun ulosanti pitäisi vielä mitata. Sit tutkin vähän myös toisen puolen kaasaria ja yllätys yllätys sieltä on tuo samainen jousi poikki mikä puuttui tuosta toisesta kaasarista eli sama homma olisi edessä myös toisella puolella. Kunhan sen kaasarin kimppuun pääsen. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Nonni sit on toisenkin puolen kaasari väsätty siedettävään kuntoon. Eli alotin homman huolellisella putsamisella hondan kaasarinputsausaineella (pakkohan sitä oli koettaa) ja karhunkielellä. Sitten hitsasin vanhaan kiihdytyspumpun käyttötankoon vähän täytettä kulumia kompensoimaan. Ja sitten hion turhat pois dremelillä. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8812.jpg Sitten vaihdoin kiihdytyspumppuun uuden nos kannen. Tämän jälkeen rupesin ihmettelemään kun nos kaasarissa kiihdytyspumppu toimi ihan erilailla kun vanhassa kaasarissa. No paljastui että nos kaasarissa oli liian pitkä kiihdytyspumpun kalvon tappi tai mikä se nyt onkaan. Tämä aiheutti sen että se kiihdytuspumpulla ei ollut tilaa liikkua tarpeeksi. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8811.jpg No ei muutakuin kalvo vaihtoon ja kaikki alkoi toimimaan niinkuin pitääkin. Sit vanhasta kaasaristakin täytyi porata ryyppyläppä irti kun siittä oli sit taas askelevyn palautusjousi poikki. No nyt sain sit senkin toimimaan niinkuin pitää ettei se rajota kaasuläpän maksimiaukeamaa ryypyn ollessa pois päältä. Myös ratkaisin sen että miksi se tyhjäkäyntiventtiili otti kiihdytyspumppuun kiinni, no paljastui että niitä on kahta erimallia eli siihen ei voi laittaa sitä uudemmissa kaasareissa olevaa tiivistettä alle kun sit se ei mene pohjaan asti ja olisi näin ollen turha. Eli tarttee olla ventiili mikä on pidemmällä varrella, ja tietty mulla on vain yksi pitkävartinen toimiva 6v venttiili. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8810.jpg Eli nyt mulla on tälläinen pari valmiina. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8808.jpg Yksi huono kohta jäi tähän toiseen kaasarin mutta sitä en saa korjattua muutakuin paremmalla kannella ja sellainen on odottamassa lasikuulapuhallusta. Eli siis ryyppykoneiston yksi akseli on rugossa väljä ja holkittaminen olisi mielenkiintoinen homma. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31, 2012 Author Share Posted May 31, 2012 Otin aurinkolipat työnalle eli en niitä ole ennen paikalleen saanut kun toinen kiinnitys muovi oli rikki. No korjasin sen muoviklipsin mikä kiinnittää lipan koriin sulattamalla kolvilla murtumat umpeen ja kaasu liekillä siistin vähän kolvin sulatusjälkiä. Ei siittä kovin kaunis ja tuksin kovin kestävääkään tuli mutta ajaa asiansa. Sitten myös irroitin jouset ja putsasin kiinnitykse ja rasvasin että lipat liikku helposti sivuikkunaankin. Sitten aloitin putsaamaan lippoja ja hyvinkin nopeasta kävi selväksi että vinyyli on niin kellertynyt että se ei vain tulisi näyttämään hyvätä puhtaan valkoisen kattoverhoilun kanssa. Pienen suihkimisen ja suojaamisen jälkeen kädessä olikin vähän paremman näköset lipat. Ja lipat autossa asennettuna enää ei tartte ajella nenäpystyssä kun auriko paistaa silmiin. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 Melkein kokonaan vahattuna ja uudet tassut alla kun ei oikein ne five spoket enää napanneet niin sopivuudeltaan kuin ulkonäöltään. Eniten mua haittasi väärä et mikä aiheutti etulokareiden raapimista kun oli enemmän lastia auton kyydissä. Ja samaisesta syystä ei saanut isompia nakkeja takapäähän. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Paremmin istuu minun mielestä. Jotenkin agressiivisemman olonen tuolla rengastuksella. Quote Link to comment
Guest Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Erittäin hyvin sopii. Komia peli Quote Link to comment
GT78 Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Parempaan päin meni! Kokeiles vielä ilman pöläreitä, ja valkosilla vanteilla...aijaijaij :) Quote Link to comment
ARTO Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Parempaan päin meni! Kokeiles vielä ilman pöläreitä, ja valkosilla vanteilla...aijaijaij :) Näemmekö pian Ghian Mangelseilla varustettuna:D Quote Link to comment
Tanhis Posted June 10, 2012 Author Share Posted June 10, 2012 Parempaan päin meni! Kokeiles vielä ilman pöläreitä, ja valkosilla vanteilla...aijaijaij :) Näemmekö pian Ghian Mangelseilla varustettuna:D Juu ei. Quote Link to comment
GT78 Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Artolta puuttuu tyylitaju, enempi tätä tarkoitin mutta vaikka 356 possun vanteilla :) Quote Link to comment
GT78 Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Tai voishan siitä tehdä tämmöstäkin :) Quote Link to comment
DOODAH Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Artolta puuttuu tyylitaju, enempi tätä tarkoitin mutta vaikka 356 possun vanteilla :) paa kookiet noon hianot Quote Link to comment
metake Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 No eipä nuo taustalla olevan keltaisen Ghian mangelsitkaan pahalta näytä ;) Mutta kyllä se Tanhiksen auto edelleen huutaa näitä alle: Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2012 Author Share Posted June 12, 2012 Itse asiassa yks mitä oon ajatellut on juurikin nuo speedmasterit kromattuna mutta mene ja tiedä. Sit mielessä on käynyt myös prässätyt sprintit mutta kattoo nyt. Quote Link to comment
metake Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Speedmasteriahan ei kromattuna olekaan, mutta kiillotettuna ja maalattuna löytyy, CSP:ltä vaikkapa: http://www.csp-shop.de/products/22009a Ja linkin avattuasi havaitsetkin miksi noita ei ihan jokaisella ole :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.