Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Posted
Miusta myös Rostylet käyp Typ34 teräviinmuotoihin hienosti, noitakaan ei aivan kaikilla ole.

 

dscn5047.jpg

 

Sit taas näitten kanssa tulee ongelmaksi se että mistä tälläset sa sprintit pierasisi yhtäkkiä.

  • 3 weeks later...
Posted

Vaihdoin ulomman reidetangon pään tuossa viikonloppuna Ja sääsin samalla millin verran aurausta renkaan kuviosta mitattuna. En tie miten kohdalleen meni mutta tuskin se nyt ihan perseelläkään on.

Ja raidetangon pää oli sama kuin 60 lopun kuplassa eli sen sai aika helposti paikallisesta varosaputkasta. Ja tietty kun sen tangon sieltä kokonaan ulos kaivoin niin samalla vedin uudet rasvat sisempään välyksettömään niveleen ja pam ylläri että sekin alko lonksumaan kun kuivat koppurat rasvat olivat ainoa asia joka piti sitä välyksettömän tuntuiselta.

 

Sit vaihdoin myös laakerit toiseen etupyörään käyttäen apuna tuurnaa lyömään vanhat ulkokehät pois ja uudet ulkokehät löin paikalleen käyttäen sopivan kokoista hylsyä ja vanhaa laakeria.

 

Mutta nyt rupesi mietityttämään että miten oikeaoppisest tuollainen kahdella lukitusmutterilla varustettu pyöränlaakeri kuuluisi kiristää. Eli tähän asti olen kiristänyt kiinni ja sitten sen verran löysää että tuntuu pieni välys.

 

Jostain muistan joskus lukeneeni jotain 30Nm kiristämisestä ja sitten puolen kierrosta taaksepäin tms. mutta en löytänyt sitä ohjetta.

Posted

Vuosikymmeniä sitten mieleen jäänyt kiristysohje käski vetää ensin kiinni ja sitten sen verran löysälle että alusprikka liikkuu nihkeesti.

Posted

Kaivoin vähän sambaa ja löysin tälläsen ohjeen

 

Tighten inner wheel bearing nut to 40 Nm and then slacken off 1/5 of a turn.

 

Outer wheel bearing nut 70 Nm

 

Onko noi ihan huuhaata.

Posted

Silloin kun vaihtaa laakerin, niin tuolla tiukalle (40 Nm) kiristämisellä varmistaa, että kooli menee varmasti pohjaan. Sitten kun säätää vanhaa paikallaan ollutta laakeria, ei tarvitse vetää noin tiukalle.

Posted
Teeveestä tuttu. Tuli tänään ulos Ruottin kanavalta.

 

http://www.svtplay.se/biltokig Kohdassa 21:40

 

Itse asiassa tän tiesinkin jo että ne kuvaili siellä. Ne tuli kysymään että puhunko ruotsia että ne tekis jutun mun ghiasta mut ei niitä sitten kiinnostanut englannin kielinen haastattelu ruotsin kieliseen ohjelmaan. Oikeastaan ekakerta kun harmitti ettei puhu kunnolla ruotsia.

 

Mutta kiitos vinkistä.

Posted

Sain sit laiskuudeltani laitettua vähän vanteiden maalaamisesta kuvia.

 

Eli pöläriklipsi remppa meni näin

 

Pistepuikolla napsu niitin päähän

8829.jpg

8825.jpg

 

Poralla päälliosa irti

8826.jpg

 

Pistepuikolla loput irti

8827.jpg

 

Reikä valmiina uppokantaista ruuvia ja klipsiä varten.

8828.jpg

 

Jos huomenna koettaisi otta muutaman kuvan viimeisestä vaiheesta ja etsiä ruuvin koon mitä tuohon remppaan tarvitaan.

 

Sit itse vanteet

Hiekkapuhalluksen jälkeen primeri pintaan.

8835.jpg

 

Tässä vaiheessa vedin koko vanteen pintaan punasen ja vesihion kokovanteesta roskat yms pois

 

Sisäkehä saa maalin pintaan

8833.jpg

8835.jpg

 

Ulkokehä ennen mustaamista.

8834.jpg

 

Ja valmiit vanteet enne klipsien ruuvaamista.

8832.jpg

 

 

Sit vaihdoin myös etulaakerit ja siittä ei juurikaan muuta sanottavaa kun että tuli autosa hiljasen olonen kun etulaakeri lakkas kiljumasta ja oli siel vähän metallisilppuakin ja laakerin koolikin oli kenties haljennut ennen kun rupesin edes sitä ulos naputtelemaan.

8831.jpg

Posted

Sit en myöskään muista että laitoinko näistä mitään eli kaasarien vivustot rakensin välyksettömäksi M5 palloilla ja ruuvitangolla.

 

8830.jpg

 

Ja tuossa kuvassa näkyy katkennut ryyppyelementin liitin mitä en vielä ehtinyt vaihtamaan.

 

8797.jpg

 

Vähän vittumaisempaa noita on säätää kun ei ole vastakierteillä toinenpää.

Posted
Mistä noita "pölärinkiinnitysklipsejä" hommasit? Mulla pitäis vaihtaa muutamat katkenneet uusiin.

 

Omani hommasin paruzzilta mutta noita saa ihan varmasti jokaiselta yleis ilmajäähy osia myyvistä liikkeistä.

  • 2 weeks later...
Posted

Korjailin tänään vähän takavalojen heijastinpintoja kun rooman sheriffi mainitsi että vilkku ja jarru ei juurikaan näy päivänvalossa.

Eli heijastinpintoja ei juurikaan ollut enään jäljellä ja korvaaviakaan ei ole helposti saatavilla niin päätin että ei ne ainakaan huonommaksi voi mennä jos ne teippaa alumiiniteipillä.

 

Eli ennen

8836.jpg

 

Jälkeen

8837.jpg

 

Sitten myös sääsin kiihdytyspumpun ulosantia joka oli aivan liian suuri ja jäi suureksi vielä rempan jäkeenkin mutta tuli sentään pienemmäksi.

 

Eli ekalla mittauksella sain 110cc/ työntö ja säädön jälkeen sain tipautettua sen vähän alle 80cc/ työntö ja päätin jättää siihen kun sitä on vittumainen ruveta enempää roplaamaan.

Ohjearvo on siis max 55cc/työntö eli vielä ollaan kaukana ohjearvosta mutta tämäkin remppa auttoi sen verran että isolla vaihteella kun painoi pienestä vauhdista kaasun pohjaan niin vähän ötkötteli niin se ominaisuus katosi miltei kokonaan.

  • 2 weeks later...
Posted

Taitaa olla autosta kuva uusimmassa ruotsalaisessa Gasoline-lehdessä (5/2012, s. 31) Bug Runin jutun yhteydessä. Kuvateksti "Sportig Profil. Ghia Type 34. Säkert en händelse i VW-sammanhang, men jag tänker mittmonterad V8...".

Posted
Taitaa olla autosta kuva uusimmassa ruotsalaisessa Gasoline-lehdessä (5/2012, s. 31) Bug Runin jutun yhteydessä. Kuvateksti "Sportig Profil. Ghia Type 34. Säkert en händelse i VW-sammanhang, men jag tänker mittmonterad V8...".

 

Kiitokset vinkistä pitää koettaa löytää kyseinen lehti jostain.

Posted
Taitaa olla autosta kuva uusimmassa ruotsalaisessa Gasoline-lehdessä (5/2012, s. 31) Bug Runin jutun yhteydessä. Kuvateksti "Sportig Profil. Ghia Type 34. Säkert en händelse i VW-sammanhang, men jag tänker mittmonterad V8...".

 

Kiitokset vinkistä pitää koettaa löytää kyseinen lehti jostain.

 

Irtonumeroita saa ainakin osoitteesta http://www.gasolinemagazine.se. Auto mainitaan myös jutun tekstissä ("den röda finlandsreggade") kuvatekstin lisäksi.

Posted
Taitaa olla autosta kuva uusimmassa ruotsalaisessa Gasoline-lehdessä (5/2012, s. 31) Bug Runin jutun yhteydessä. Kuvateksti "Sportig Profil. Ghia Type 34. Säkert en händelse i VW-sammanhang, men jag tänker mittmonterad V8...".

 

Kiitokset vinkistä pitää koettaa löytää kyseinen lehti jostain.

 

Irtonumeroita saa ainakin osoitteesta http://www.gasolinemagazine.se. Auto mainitaan myös jutun tekstissä ("den röda finlandsreggade") kuvatekstin lisäksi.

 

Tilasin irtonumeron jo kustom culturen kautta suomesta.

  • 1 month later...
Posted

Pitäiskö siirtää punasivut 165 R15 renkaille?

 

8877.jpg

8876.jpg

 

Ainiin ja punasivut muuten haalistuu auringossa.

 

Mutta nou hätä ne saa uudelleen punaseksi karhunkielellä mutta onhan siinä vähän hommaa.

  • Like 1
  • 2 years later...
Posted

Auto haettu talvisäilöstä ja bensaletkussa reikä mistä hitosta saa bensaletkua jotai ei tarvitse parin vuoden välein vaihtaa.

Posted (edited)

Kyllähän nää nykyset letkut kannattas vaihtaa joka vuosi...halapa palovakuutus ;)

..ttu, eihän tuossa ole mitään järkeä vai hyväksytään laadullisesti jopa vaarallisten tuotteiden myynti.

 

Nyt olis jollekin vw-osapuljulle markkinarako tarjota ja mainostaa oikeasti kestävää letkua!

Edited by ARTO
  • Like 1
Posted

Tyhmä ajatuspieru: kannattaisko kysästä sieltä marmoritiskiltä mitä letkua laittavat nykypeleihin, se kun taitaa kestää ainakin pari vuotta? Luulis et ruiskujen paineet sen verta kovat että kaasarikuplassa riittäis?

Posted

Nykypeleihin ei myydä letkua metritavarana vaan tulee yleensä sarjana missä kaikki letkut putket liittimet jne ja hinta sen mukainen.

 

Ekat letkut hain luotettavasta isosta hytikkaliikkestä ja piti olla 100% varmuudella bensan kestävää vuonna 2009. Nämä vaihdoin muutamaa vuotta myöhemmin varaosahallin 100%varmuudella etanolibensan kestäviin kun oli päistään ihan turvonneita ja halkeilleita. Ja tässä lopputulos muutama vuosi myöhemmin ruiskii bensaa laturin päälle eli tulipalo about valojen päällelaiton päässä eli vähän liian lähellä mun makuun.

 

Eli tosiaan ei luulisi olevan mahdoton homma saada kestävää letkua myyntiin kun nykyiset on ihan hiton vaarallisia.

Posted (edited)

Niih, kysy mitä letkua laittavat älä tilaa Passatin letkusarjaa daiju. Kai sitä samaa laatua jostain saa metritavaranakin??

 

edit: samaa vikaa näissä nykytarvikejarruletkuissakin. Kysäsepä mitä sinne laitetaan samalla reissulla :)

Edited by GT78
Posted (edited)

..ttu, eihän tuossa ole mitään järkeä vai hyväksytään laadullisesti jopa vaarallisten tuotteiden myynti.

Nyt olis jollekin vw-osapuljulle markkinarako tarjota ja mainostaa oikeasti kestävää letkua!

Kyllä mää mieluummin vaihdan kerran vuoteen ne muutaman euron bensaletkut entä alan sit vinkumaan paskasta laadusta ku on auto palanu...

kuten jo sanoin ni mielestäni tuo on halpa palovakuutus...

Edited by Art_Zi
Posted

Kyllä mää mieluummin vaihdan kerran vuoteen ne muutaman euron bensaletkut entä alan sit vinkumaan paskasta laadusta ku on auto palanu...

kuten jo sanoin ni mielestäni tuo on halpa palovakuutus...

perustelu Se on toikin. Edustanet aika harvaa joukkoa harrastajissa joka hyväksyy näin paskan laadun ja jos osa kestää max vuoden, kannattaa tarkistaa vakuutukset ja ostaa ruskeat ajohousut kun lähtee biffiä tms kohti.

 

Vaasasta voi heti alkuun kysellä näiden perän kun pukpäkki muuttui empiksi.

Posted

Niih, kysy mitä letkua laittavat älä tilaa Passatin letkusarjaa daiju. Kai sitä samaa laatua jostain saa metritavaranakin??

 

edit: samaa vikaa näissä nykytarvikejarruletkuissakin. Kysäsepä mitä sinne laitetaan samalla reissulla :)

Niin no kerran kysyin irtoletkua kun tosiaan passatista oli yksi letku hankautunut rikki. Vastaus: ei myydä mitään irtoletkuja käy kysymässä varaosahallista tai sitten me myytäisiin tämä tankilta koneelle täydelliset paluu ja poisto. Silloin marssin rauman akkuun (paikallinen hytikka liike) jossa prässäsivät uuden letkun vanhoihin liittimiin. Kyseinen letku oli bensaletkua (nimenomaan bensa ei polttoaine) ja laadukasta kun kyseisessä liikkeessä ei kiinaletkuja katsella hyvällä. Tämä letku kesti muutaman vuoden ja uusi letku ja prässäykset tuli ilmaiseksi ja valitus lekun laadusta lähti maahantuojalle. Kyseinen auto lähti kiertoon eli kestotesti jäi tämän letkun osalta kesken.

 Itte oot daiju ja vielä porilainen daiju.

 

 

Kyllä mää mieluummin vaihdan kerran vuoteen ne muutaman euron bensaletkut entä alan sit vinkumaan paskasta laadusta ku on auto palanu...

kuten jo sanoin ni mielestäni tuo on halpa palovakuutus...

 

Teetko saman runkolaakerien kanssakin. Parin kuukauden välein kone auki ja laakerit vaihtoon ihan vain sen takia kun hyväksyy paskan laadun ja eletään sitten niillä mitä on.

 

Kolkissa on kohtuu paljon bensaletkua ja ihan vain huoltotoimenpiteenä aika iso homma tankin tyhjennyksineen ja auton ylöstunkkauksineen. Nopeesti laskettuna 16 liitosta.

 

 

Teflonletku teräspunoksella ja helmiliitoksilla hytikkaliikkeestä niin ei tarvi vaihella.

 

Tätäkin tullut harkittua mutta taitaa tulla aika äkkiä bensaletkuille hintaa sen verran että saattaa tämän toisen hiipparin vinkit kuullosta kannattavilta muutaman vuoden ajan. Ja varsinkin kun pitäisi kahteen autoon tehdä sama homma.

 

Etrasta olen saanut hyvää polttoaineletkua. En havainnut mitään muutosta usean vuoden käytön jälkeen.

 

 

Etran letkua ei vielä ole tullutkan koetettua että jos seuraavaksi sieltä.

Posted (edited)

Niin..pakko kait son hyväksyä se paska laatu, jos ei parempaakaan ole...ilman letkuja kun on vähän huono ajella..

 

Ja omalta kohdalta kokemukset vielä toistaseks vaan kuplasta, joten jos on niin laiska paska ettei jaksa niitä kahta letkua konehuoneeseen vaihtaa kerran talven aikana niin se on sit oma asia.

 

Kuplan konehuoneessa kun sattuu olemaan sen verran lämmin, että nään nykypäivän paskaletkut menee mun mielestä sen verran korpuks jo vuodessa, että pienempi paha vaihtaa ne pikku pätkät letkua entä itkeä sit ku auto on palanu...

 

Vakuutusyhtiöstä on kuitenkin melko tiukassa saada niitä rahoja, kun tollanen 50 vuotta vanha paska roihahtaa...ne kun ei hirveesti tunnu arvostavan näitä harrastepelejä...

 

Kukin harrastakoon tyylillään...

Edited by Art_Zi
Posted

Etran laatu ei ole pettänyt itseäkään vielä. Toki mahtaako siellä tuppukylässä nimeltä #Tiedän2016 olla Etraakaan? ;)

 

Taitaa täältä löytyä joku onneton megacenter mitäs sinne poronhoitoalueelle muuten kuuluu joko tokka on kasassa. Ja kun tiettyihin peleihin mennään niin ässä on pakan huonoin kortti :)

Posted

Ihan mielenkiinnosta. Mulla on muistaakseni kolmikerros kumiletkua paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä paikalla parissa kulkineessa. Millaista tuo vuoden kestänyt letku oli? Mitäs merkintöjä siinä on?

Posted

En muista että mitä tarkkoja merkintöjän on ollut mutta kaikissa on jollain sanamuodoin lukenut että polttoaineletkua ja myyjät varmistaneet että specseissä on mainittu etanoli ja bensankestävyys.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...