Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Posted
hophop tanhis nyt auto kasaan ja himokselle kaljan juontiin mattarotta väri päälle ja tonttiin ..)

 

 

Hehe noh kattoo nyt, kaks viikkoa olis kesälomaa ensviikosta alkaen. Mutta ehdoton omatavoite tälle on bugrun -10.

Mut ei kyl mahdoton rasti olis saada tätä himokselle ajoon.

Posted (edited)

Sitten on kuskinpuoleinen umpio modattu takaisin vw- valoksi ja brittivalosta väsätty tuulastuslamppu 😉

 

Eli homma alkuun tekemälle kromirinkulalle kiinnike ja kiinnitysruuville vastakappale. Niin ja piti tuota koloakin suurentaa että sai pystäriin lampun sopimaan kun oli hitsattu turhaa tavaraa että lucaksen umpio olisi istunut paremmin.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8297.jpg

 

Sitten kiinnittämään umpiota ja linssiä kromirinkulaan

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8298.jpg

 

Lainasin yhdestä juniksen lampusta ne pianolanka kiinnikkeet mitkä ihmekyllä sopivat suoraan ilman suurempia vääntelyitä/väkivaltaa paikoilleen .

 

Ja tässä sitten lopputulosta.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8299.jpg

IMG_2120_.jpg

IMG_2122_.jpg

Edited by Tanhis
Posted (edited)

Nyt alkaa sitten olemaan maalauksen aloitus todella lähellä. Tänään tuli tehtyä viimeisiä hiomishommia mitkä koppaan liittyy ja tuli aloitettua auton putsaus maalausta varten.

 

Sitten myös hitsasin pissapojan säiliölle kiinnikkeet ja samoin tunkille vaikkakin koko autossa ei enää yhtään tunkkauskorvaa olekkaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8300.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8301.jpg

 

BTW mahtaako kenelläkään olla mitään aavistusta mitä kautta tässä vehkeessä on pissapojan letku vedetty kabiinin puolelle.

IMG_2130_.jpg

IMG_2129_.jpg

Edited by Tanhis
Posted
Sit olis pohjamaali vedetty. Vielä pieni hiomis sessio huomenna ja sitten pintaväriä pintaan tavoite olis että ennen viikonloppua olisi ainakin sisätilat maalissa.
Jaaha tää täyttäis olevan tulossa himokselle =)
Posted (edited)

Tein sitten päätöksen että vedän vielä yhden kerroksen pintaväriä ja hion pinnan välissä. Pintaväri teki jonkun reaktion pohjamaalin kanssa ja siihen muodostui pieniä nystyröitä tai sitten toinen vaihtoehto on että kompuran sisästä irtosi paskaa joka päätyi maalipintaan. Tai sitten joku muu syy mitä en ymmärrä, Ideoita?.

 

No seuraavaa pintaa varten ajattelin poistaa kaikki mahdollisuudet roskiin tai uuteen reaktioon.

1. Siivoan tallin vieläkin paremmin (minkä siis jo kerran tein)

2. Kastelen lattian niinkuin viimekerrallakin

3. Ostin uuden kompuran (Pappa saa kompuransa takaisin parin vuoden lainan jälkeen)

4. Kahdeksankertaistan tuuletuksen

5. Maalaan saman värin päälle mitä pintaankin tulee (hiottu tasaiseksi välissä)

6. Laitan vielä toisen vedeneroittimen kompuraan kiinni

7. Laitan suodattimet tallin korvausilma ritilöihin

8. Vedän muovin kaikkien talliin jäävien pölyä keräävien pintojen päälle niin ettei niiden päälle pääse kerääntymään pölyä.

 

Noh tässä kuva millaista jälkeä maalipinnassa on siellä täällä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8308.jpg

 

Sitten uusi kompura motonetistä

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8307.jpg

Mites muuten vanha kompura oli öljyttämällä lohkolla. Niin pitääkö öljyllisellä lohkolla varustetulla kompuralla maalatessa ottaa huomioon jotain esim öljynerotinta tai jotain.

 

Ja sitten tuulettajat mitä virittelin tallin ikkunan tilalle.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8309.jpg

Ja samassa kuvassa näkyy myös mitä tapahtuu kun koettaa tappaa hyttystä astumalla sen päälle ja astuu samassa myös sähkölämmittimen johdon päälle joka on seinässä kiinni.

Sitten oli ihan pakko ottaa video tuulettimista toiminnassa että saa vähä käsitystä millaisista puhkuttimista on kyse 8x28W@230V.

IMG_2169_.jpg

Edited by Tanhis
Posted

Näyttäisi ihan vesipisaroilta noi montut. Sun uusikin kompurasi on sen verran pieni, että siinä ilma kuumenee ja se lämmin ilma sitoo kosteutta ihan sikana. Ja siihen ei vedenerottimet auta. Pitäisi olla ilmakuivain. Tai suurempi kompura.

 

Vedä noista tuulettimista putki lattialle niin ilmanvaihto toimii periaatteessa oikein eli poisto on lattilta.

 

Muuten ihan ok lista.

Posted

Vai vesipisaroita, vaikea sitäkään on uskoa kun ennen ei vastaavaa ongelmaa ole ollut kun esim jokun konepellin tai auton oven olen maalannut mutta järkevältä selitykseltä kuullostaa varsinkin kun maalattava pinta ja myös kompuran käymisaika on kasvanut ekspotenttiaalisesti. Ja myös ulkolämpötila oli kohtuu suuri maalatessa ~25C.

 

Sitten tuli sellainenkin mieleen että jos pohjamaaliin olisi jäänyt kosteutta vesihionnan jälkeen. Niin olisiko se voinut aiheuttaa jotain tuon näköisä mitä kuvassa näkyy.

 

Edit:

Niin ja sitten varmaankin tuota vesiongelmaa voisi yrittää estää maalaamalla pienen alueen kerrallaan eli esim etupää katto takapää. Ja antaa kompuran jäähtyä välillä ja koettaa viilentää kompuraa kaikin mahdollisin keinoin.

Posted

Näyttäs et noi pilkut on tiivistepintojen läheisyydessä eli oisko edellinen omistaja ruiskinu silikonia tiivisteisiin, silloin kuplii varmasti. Eli ennen maalausta pitäs putsaa silikonin poistoaineella koko auto ja vielä varmistuksena voi maalin sekaan pistää tippoja jotka poistaa silikonin vaikutuksen.

Posted

Ja ota se vedenerotin niin kauaksi kuin mahdollista kompurasta. Ilma ehtii jäähtyä ja jää se vesi paremmin. Aktiivihiilisuodatin auttaa kans aika hyvin erottimena. Kuivain olisi oikea kampe, mutta maksavat törkeesti.

Posted

Vesiongelmaan auttaa myös ilmatilavuuden kasvattaminen vaikkapa suuremman kompuran tai ylimääräisen säiliön avulla. Vedenerottimissa on suuria eroja, osa noista ei erota vettä nimeksikään...

 

Kompuraa ei myöskään kannata pitää sisällä tallissa maalatessa, etenkin kun talli on pieni.

Posted
Näyttäs et noi pilkut on tiivistepintojen läheisyydessä eli oisko edellinen omistaja ruiskinu silikonia tiivisteisiin, silloin kuplii varmasti. Eli ennen maalausta pitäs putsaa silikonin poistoaineella koko auto ja vielä varmistuksena voi maalin sekaan pistää tippoja jotka poistaa silikonin vaikutuksen.

 

 

Ei ole silikonia ja se on varma ja pinta tosiaan pyyhitty ennen kaikkia kerroksia pre paint aineella mitä maalikaupasta käteen lyötiin. Ja on muuallakin tuota jälkeä kuin tiivisteitten lähellä.

 

Vesiongelmaan auttaa myös ilmatilavuuden kasvattaminen vaikkapa suuremman kompuran tai ylimääräisen säiliön avulla. Vedenerottimissa on suuria eroja, osa noista ei erota vettä nimeksikään...

 

Kompuraa ei myöskään kannata pitää sisällä tallissa maalatessa, etenkin kun talli on pieni.

Ja mitä vedeneroittimeen tulee niin luulisi että atlas corpon ammattikäyttöön tarkoitettu erotin jotain erottaisi.

 

Ja kompura tosiaan olisi tarkoitus viritellä tallin ulkopuolelle seuraavan pinnan maalamisen ajaksi ja pitäiskö mahdollisesti tehdä niin että laittaa 10m letkua kompurasta vedeneroittimelle ja sitten vedeneroittimelta 10m ruiskulle.

 

Ja piruvie pitää kait kohta väsätä joku kupariputki kieppi jää ämpärin läpi jäähdyttämään kompurasta tulevaa ilmaa.

 

 

Ja mites noitten ilmankuivainten kanssa niin eikös kuorma-autoissa ole ilmankuivaimia eli voisiko jostan vanhasta kuokkurista saada sovellettua ilmankuivaimen.

Posted

Vedenerotin toimii vaan jos ilmassa oleva vesi pisaroituu. Jos ilma on lämmintä niin aika paljon jää kosteutta pisaroitumatta. Yks kaveri teki niin, että veti letkun arkkupakastimen kautta ja sen jälkeen erotin. En kylläkään enää muista toimiko viritys.

 

Alkukesä ja kevät olisi parasta aikaa maalaukselle koska ilmassa on vähän kosteutta. Nyt sitä alkaa jo olla liikaa joidenkin mielestä talomaalauksellekin.

 

90% varmuudella sanoisin että nuo kraaterit on veden tekosia. Itellä on ollut meinaa samaa ongelmaa.

Posted

Mites maalaushommat onnistuu talvipakkasilla? Eli kompura ulos haukkomaan ilmaa ja letku lämpimään talliin. Ymmärtääkseni kovalla pakkasella ilmassa ei voi olla kovin paljon kosteutta. Menee ehkä vähän ohi aiheen, kun tanhis ei nyt saa tilattua mistään kunnon pakkasta keskellä kesää.

 

t. Mika

Posted
Mites maalaushommat onnistuu talvipakkasilla? Eli kompura ulos haukkomaan ilmaa ja letku lämpimään talliin. Ymmärtääkseni kovalla pakkasella ilmassa ei voi olla kovin paljon kosteutta. Menee ehkä vähän ohi aiheen, kun tanhis ei nyt saa tilattua mistään kunnon pakkasta keskellä kesää.

t. Mika

 

Maalasin joskus pari kuplan lokasuojaa juuri tuolla tavalla pienellä kompuralla, eli kova pakkanen ja kompura ulos päkättämään. Lopputulos oli ihan kelvollinen vettä ei jäljestä päätelleen ollut ilman seassa.

 

Kotitarvemaalarille yksinkertaisin ja ehkäpä helpoin tapa vedenpoistamiseen on ilmatilavuuden lisääminen ja pienten alueiden kerrallaan maalaminen, kuten edellä olikin selostettu.

Posted

Parasta jälkeä tulee jos suostuu maksamaan maalarille, joka maalaa OIKEASSA maalaamossa satasen pari. Näin olen menetellyt itse. Huom. Ihan kaikkea ei kannata tehdä itse jos ei ole tiloja. Harvemmalla taitaa olla tallissa puhdasta tilaa ja ilmanvaihtoa, joka olisi kuin maalaustilassa.

Posted
Parasta jälkeä tulee jos suostuu maksamaan maalarille, joka maalaa OIKEASSA maalaamossa satasen pari. Näin olen menetellyt itse. Huom. Ihan kaikkea ei kannata tehdä itse jos ei ole tiloja. Harvemmalla taitaa olla tallissa puhdasta tilaa ja ilmanvaihtoa, joka olisi kuin maalaustilassa.

 

Ja sitten saa auton takaisin puolivuotta myöhemmin kun sen on sinne vienyt ja takaluukussa ollut tarra on vieläkin siinä maalin alla kylläkin. Näin kävi kaverille ja taitaa aika harvassa olla maalarit jotka tuohon hintaan suostuvat tekemään ilman että siinä kestää jonkin aikaa. Ja sen verran tiedän että ei tämä jää ainuaksi autoksi minkä meinaan maalata omasta toimesta.

 

 

Kotitarvemaalarille yksinkertaisin ja ehkäpä helpoin tapa vedenpoistamiseen on ilmatilavuuden lisääminen ja pienten alueiden kerrallaan maalaminen, kuten edellä olikin selostettu.

 

Niin ja helppoahan se on ostaa megaiso kompura/säiliö kun on rahaa millä mällätä.

Posted

Siis jos vain vuokraa maalarilta sitä tilaa viikonlopuksi ja ruiskii siellä itse. Harva tietenkään antaa maalaamonsa avaimia tuntemattomalle.

 

t. Mika

Guest Barn
Posted

Ei ne muutamat rokamat mitään haittaa.. leimaan tonttiin ja himokselle ja sen jälkeen koivun alle patinoitumaan niin hieno tulee...

Posted

Tavoite olisi että ennen talvirengasaikaa olisi leima lapussa ja kyllä tää himoksellekkin tulee mutta minä vuonna niin se on sitten eri tarina :)

 

 

Ja mitä tulee tuohon maalaamon vuokraamis hommaan niin yksi maalaamo olis tiedossa johon mahdollisesti pääsisi maalailemaan pienä korvausta vastaan mutta on kuulemma niin täynnä rojua että ei ole ihan helpolla onnistumassa (ei siis aktiivisessa käytössä enää korjaamon lopetettua toimintansa). Mutta tässä maassa/kaupungissa tuo maalaamon vuokraus oikeasti vaatii jo jonkun tutun maalarin että tuollaisen saa helposti onnistumaan.

Posted

Noni sit on ok maalipinta ghian pinnassa. Nyt vain ottaa päähän että vielä pitäis tehdä sama projekti kaikille luukuille eli:

primeri

hionta

2xpintaväri

hionta

pintaväri

 

No eiköhän se siittä kun saa ruveta kiinnittelemään jo jotain osia koppaan kiinni.

Posted

Joutuu ne ammattilaisetkin uusimaan omia töitänsä, jos tässä nyt yhtään lohduttaa.

 

Just hain yhden käyttöpelin paikkamaalauksesta. Etu ja takaovi oikaistu ja maalattu. Roskia joitakin, kaksi kunnon valumaa ja teipin jälkiä. Kiillotellaan jonkun ajan päästä, kuulemma.

Posted

Niin no ei tuo pinta näytä lainkaan niin pahalta kun näin tänään pappan just paikkamaalatun auton mistä näky hiomapaperin jälkiä pinnan alta.

Posted

No nyt näyttäis jo tosi hyvält! Kyl kannatti ottaa uusiks. Pitääki tul vilkasee huomenis.

 

Oli kyl käsittämättömän näkönen se eka pinta, mitä ikinä se moska sit olikaa.

 

edit: Ei se biffikää ny enää mikää mahdottomuus olis...

Posted (edited)

Sit on ovetkin saaneet pohjamaalia pintaansa. Loppu vaan maali taktisesti loppu ja tietty maaliliike ei ole viikonloppusin auki eli toivotaan että kerros kauttaaltaan ja 2-kerrosta pokkauksen ja kahvan kohdalla riittää hiomiseen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8315.jpg

 

Ja sitten oli ihan pakko koettaa vähän logoja auton persuksiin paikalleen että reijät ovat tarpeeksi isoja yms. btw ei kellään sattuisi olemaan klipsuja/tulppia karmannin kaikkia logoja varten.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8314.jpg

IMG_2183_.jpg

IMG_2182_.jpg

Edited by Tanhis
Posted

Hyvä väri!

 

Tuommoista projektia olis ihan mukava värkätä kun ei tarvi paikata ruoste vauriota vaan keskittyä olennaisiin, elikkä maali pintaan ja kasata... :D

Posted (edited)
Hebster52 said:
Hyvä väri!

 

Tuommoista projektia olis ihan mukava värkätä kun ei tarvi paikata ruoste vauriota vaan keskittyä olennaisiin, elikkä maali pintaan ja kasata... 😄

 

Itse kutsun tota motivaation kohottamis-projektiksi

 

Sit saranat sai myös viimeisen maalipintansa

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8317.jpg

 

Sitten ovissa olisi kaksi kerrosta pintaväriä kuivumassa. Ja huomenna pitäisi sitten varmaankin hioda ovet ja mahd. vetää viimeinen pintavärikerros. Sit huomisen projektina olisi ainakin maalata katto mustaksi.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8318.jpg

IMG_2184_.jpg

IMG_2185_.jpg

Edited by Tanhis
Posted (edited)

Sit olis mustaa katossa 2-kerrosta vielä olis tarkotus hioda välissä ja vetää kaksi kerrosta lisää.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8319.jpg

 

Ja oli kohtuu helppo suojata loppu auto kun oli muovia millä suojata. Olis ollut hieman tuska homma väsätä noi suojat jostain sanomalehdestä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8320.jpg

IMG_2216_.jpg

IMG_2220_.jpg

Edited by Tanhis
  • 4 weeks later...
Posted

Tänään sitten pulttasin kuskin oven paikoileen kun viikonloppuna sain sen sitten maalattuakin.

 

Mutta nyt sitten pähkäilen että onko kaikisssa kolkeissa samanlaiset ovien stopparit

T934.jpg

 

Eli tuollaiset. Lähinnä ajatellen sitä että omassani toinen kumi/metällihässäkkä on poikki ja toinen pahasti halkeillut eli onko noita saatavilla suomesta tai täytyykö lähteä ulkomaille ihmettelemään.

 

 

 

Ja sitten käväisin paikallisessa verhoilufirmassa kyselemässä kattoverhoilu materiaalia ja sieltä saisi valkoista reijitettyä vinyyliä tms 140cm leveenä ja ~40€ metri. Eli kun itsellä ei ole mitään käsitystä että minkä hintaisia tuollaiset verholimateriaalit ovat eli onko tuo kallista tai normaalihintaista. Eli ghian verhoilua kun kattelin niin siihen menisi noin suurinpiirtein 1.5m tuota materiaalia.

 

Ja sitten samalla tuli mieleen että onko näihin vehkeisiin saatavilla esim tmi:n verhoiluja tai jotain muuta valmista settiä. Eli lähinnä ajattelin että onko jonkun muun kolkin penkit mitoiltaan samanlaiset että saisi sovellettua.

Posted (edited)

Jep jep selvisi että tuo toppari on melken sama t14 ghiassa mihin noita on kohtuu helpolla saatavilla.

 

Ja tosiaan ovi on omilla saranoillaan paikallaan ja nyt on sit kauheeta ihmettelyä että mikä palikka tulee mihinkin.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8333.jpg

IMG_2749_.jpg

Edited by Tanhis
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Nyt on sit pelkääjänkin ovi löytänyt paikkansa

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8339.jpg

 

Sit kävin sähköjen kimppuun tai no ainakin otin sähköosa kopan hyllystä pois ja tein inventaariota ja kuntokartoitusta. Suureksi yllätykseksi ei lootasta löytynytkään vain yhtä johtosarjaa vain kolme. Kg:n orkkis sit joku pirun pitkä itseväsätty ja sit varmaan jonkun traktorin sarja. Ja ikävä kyllä tuo orkkis sarjan ainakin päällis sukka on niin kopottunut että se pitää vaihtaa ja samalla varmaan käydä johto johdolta läpi mittarin kanssa.

 

Ja hyvää ei myöskään lupaa se että johtojen seasta löytyi tälläinen ylläri

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8342.jpg

 

Sitä voi vain arvuutella että mikä piruvie tuon tehtävä joskus on ollut jos edes autossa kiinni koskaan on ollut.

 

 

Sitten osien seasta löytyi myös 6v sähköinen pissapojan pumppu joka saattaa löytää tiensä autoon takaisin jos vain toimii. Ja myös muuta orkkis ryönää kuten tupakan sytkä ja ihme musta keinukytkin joka näyttää ihan kattoluukun kytkimeltä jota autossa ei tietenkään ole.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8343.jpg

 

Sitten otin myös rattiputken ja virtalukko hässäkän käsittelyyn eli tarkoituksena olisi väsätä tästä autosta pigalle look a like eli rattiputki ja hässäkät myös punaiseksi. Samassa myös tasoitin tehtaan valupurseet pois virtalukko hässäkästä. Ja sitten rupesin miettimään että mikä toiminto on vilkunviiksessä olevalla kytkimellä on mahtanut olla.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8340.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8341.jpg

IMG_2783_.jpg

IMG_2788_.jpg

IMG_2777_.jpg

IMG_2774_.jpg

Edited by Tanhis
Posted (edited)

^Niin vähän epäilinkin mutta ehkäpä kaksi jalkakytkin vaihtajaa osien seassa aiheuttaa omat epäilyksensä.

 

Tänään kiilloittelin sitten puskurin loppuun, maalasin nippelsnappeleita ja purin virtalukon pois että saa helpommin maalattua.

 

Puskuri ennen http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8268.jpg

 

 

Puskuri jälkeen http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8344.jpg

Vielä pitäis varmaan kävyt irroittaa jos jaksaa ja kiiloitella niitten alta myös

Kuvassa voi tarkkasilmäinen kaveri huomata jotain hauskaankin mikä yleensä on seurauksena siittä kun porakoneen ja rättilaikan kanssa rupeaa jotain vaikean muotoista osaa kiilloittelemaan.

IMG_1973.JPG

IMG_2798.JPG

Edited by Tanhis

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...