Guest norppa Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Eli millä maalilla olette maalanneet lasikuulapuhallettua lohkoa ja millä kemikaleilla (ksyleeni, asetoni, bensiini,tinneri, tärpätti) jäljellä oleva rasva on paras poistaa? Ajattelen lähinnä jotain alumiinin väristä maalia/lakkaa pintaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Miksi maalata? Maali toimii vain lämpöeristeenä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Aihetta sivuten.. Miten poistaa vanha maali lohkosta? Kemikaaleilla tai mekaanisesti? Quote Link to comment
mite^ Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Aihetta sivuten.. Miten poistaa vanha maali lohkosta? Kemikaaleilla tai mekaanisesti? Pistää tiivisteenpoistoainetta, kent:n one shottia tms hinkkaa sillä pois. Ennen ja jälkeen kuumaan teijoon pyörimään niin lähtee pirun hyvin pois. Quote Link to comment
Guest norppa Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Niin tai näin, Lohko on aika karkeata valua ja likaantuu helposti pinttyvään, tiukkaan likaan jolloin lämmönsiirto ulospäin heikkenee - niinkuin lakkauksessakin käy. Toisaalta lakka tms. ohut maali siloittaa pintaa ja kenties vähentää lian tarttumista huokosiin. En pidä tätä lämmön siirtymisen heikkenemistä lohkosta maalin takia kovin merkittävänä uhkana koneen lämpötaloudelle keskiviritteiselle koneelle. Sensijaan ohut MUSTA himmeä pinta lisää lämmön luovutusta. Pinnan käsittelyideat edelleen kiinnostavat. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Oma yhden kesän ajettu uustuotanto -kultaflakelohko hangattiin ennen maalaamista ensiksi liuotinpesussa käsipelissä erilaisilla harjoilla rassaten (pari tuntia kun tarkkaan teki, tosin sisältä ja päältä), sitten tavan tiskikoneessa miedolla liuoksella. Ennen maalausta vielä silikoninpoistoaineella pyyhkien. Maali on pysynyt verrattain hyvin, sieltä täältä on lähinnä lakka maalin päältä vähän hilseillyt. Harmaa pohjamaali tuossa on mutta en osaa valitettavasti näistä maaleista sanoa tämän enempää. Tässä ei lämmönluovutusta ajateltu vaan ihan oli dollarinkuvat silmissä, kaulaketjussa ja hampaissa. Kuvia http://www.dwl.fi/paavon_kuvat/lohkon_maalaus Puavo @ dwl Quote Link to comment
-AP- Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 VHT:n musta spraypurkissa myytävä ryppymaali (Wrinkle Finish?) pysyi takavuosina oikein hyvin ihan vaan Teijossa pestyssä ja vedellä huuhdellussa lohkossa, oli siisti ja helpostipestävä. Oletettavasti pinta luovutti lämpöä myös kohtalaisesti, tuskin ainakaan huonommin kuin hapettunut ja pikeentynyt vakio-osa. Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Periaatteessa alumiini jne. kannattaa maalata ensin ns. hapolla (etch primer, wash primer). Sitä tuleeko ongelmia lämmönkeston kanssa, en tiedä. Ainakin Lesonal:ia saa spraypullossa, ja kerroksesta saa erittäin ohuen. DeBeer:illä on kohtuuhintaista ruiskutavaraa. Sitä, pitääkö hapon ja pintamaalin väliin aina ja välttämättä laittaa pohjamaali, en myöskään tiedä. Sehän kasvattaisi tietenkin kerrosvahvuutta, mutta toisaalta minkään kerroksen ei tarvitse olla paksu. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Tähän vois laittaa tiedoks että keväällä löysin erinomaisen maalinpoistajan. Toimii hyvin tehdasmaalien irroitus aluvanteita ja myös mahdollisiin magnesiumlohkojen maalipintoihin. Tököttiä pintaan yön yli ja aamulla harjalla/pensselillä ja kuumalla vedellä maalit lähtee. Pinnat pitää vaan ensi puhdistaa rasvasta jotta poistaja toimii tehokkaimmin. Onko kukaan vielä testannu miten "etchprimeri" + pintaväri pysyy vanhassa lohkossa? Itsellä harkinnassa maalata kun lohkon pinta on aika huokoisen näköinen ettei saa ihan siistiä pelkästään puhdistamalla... Quote Link to comment
Guest Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Vinkkinä maalinpoistoaineen käyttöön, pistäkää osa tiiviisti jätesäkkiin kun se on käsitelty ja jättäkää yön yli. Tehoaa huomattavasti paremmin kuin aine ei pääse haihtumaan pinnasta niin hyvin. Moottoreita olen tupannut maalata Miranolilla, hyvin on pysynyt niin alumiinissa kuin pataraudassa. Quote Link to comment
Roope Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Tuolta lohkoon pinnoite jonka ei pitäisi eristää lämpöä. http://www.martelius.com/index.php?id=25 Quote Link to comment
multanen Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Tuolta lohkoon pinnoite jonka ei pitäisi eristää lämpöä. http://www.martelius.com/index.php?id=25 Tuossahan ei itse asiassa väitetä ettei maali eristä lämpöä koska sehän eristää. Siinä vain todetaan että lämmönsäteilykyky lisääntyy 30% johonkin verrattuna. Quote Link to comment
rimakko Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Wurth:n vaalea sinkkispray on pysynyt kiinni lohkossa jo useamman vuoden, joten sitä meinasin laittaa toiseenkin moottoriin kun alan sitä kasaamaan. http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... ERFECT.pdf Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Kevyt hiekkapuhallus (siis aikuisten oikeesti hentonen puhallus, lasikuula ehkä parempi, mut kun en omista moisia) ja sinolikäsittely. Ei hapetu niin nopsaan, ja näyttää siistin harmaalta, jos sitä ennen hioo valupurseet yms isoimmat röpöt veks. Puhalluksen jälkeen myös lakattu pari lohkoa ihan käläkäläpurkilla, ja nekin pysyneet. Tosin lakatut lohkot oli ympäriinsä hapettuneet, eli eivät alkujaankaan rasvaisia... Quote Link to comment
Guest Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Jos jättää lohkon puhallusjäljelle niin ehdottomasti lasikuula. Hiekka repii pinnan auki ja sen jälkeen siihen tarttuu kaikki - lasikuula taas takoo pinnan kiinni ja pysyy pidempään nättinä. Hiekka toisaalta tekee paremman tartunnan pinnotteille mutta puhalluksen jälkeen osia pitää käsitellä puhtailla hanskoilla - jopa vasta pestyistä käsistä irtoaa rasvaa joka näkyy sitten maalipinnassa. Näin ainakin pulverimaalamossa sanovat, eivät mielellään ota asiakkaan puhaltamia aluosia maalattavaksi. Pulveri on muuten yksi varteenotettava vaihtoehto lohkon värjäämiseen, kestää lämpöä ja löytyy sen tuhannen eri värisävyä - myös kirkaslakkaa tai vaikka struktuurimustaa. Quote Link to comment
UltraVW Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Ok no mites sooda? Onko parempi lohkolle ja esim. laatikon puhallukseen? Aukaseeko sekin huokoset ja paska tarttuu taas vai miten? Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Hesellä vaihteistoon ja lohkoon hyvää pohjamaalia sekä pintamaalit 040 5153867 tulee viikonloppuna Jenkkilän vw osaostoreissusta eli älkää soitelko vielä Tuon merkkisiä maaleja ainaki Hesellä ja monia muitaki merkkejä käyttää ku harrastaa maalootustaki sekä hyvien ja erittäin nopeidenki vw vaihteistojen rakentelua sekä moottoreiden rakentelua ihan vaan harrastusmielessä harrasteystävällisesti http://www.poradur.com Quote Link to comment
P_Valtonen Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Upataas wanhaa aihetta Tommosta NirtoMors ainetta suosittelivat ja tuli jopa purkki ostettua. Tampesterin takamailta saadun vihjeen avulla toimii hyvin eri materiaaleissa (paitti sulaattaa pehmeet & huokoset muovit). Valitettavasti käyttökokemus puuttui tiedon antajalta liittyen mankkulonkoihin. Olisko jollakin ko aiheeseen käyttäjä kokemusta jaettavaski? Koetin kattella suomi24 etc, mutten tullu hullua hurskaamaksi :/ Lähinnä askarruttaa: - Jos tuolla mömmöllä käsittelee lohkon ja pölläyttää kuumalla vedellä maalit irti, niin onko sen jälkeen takapuhallani nurmikossa 5m pyöreä alue, jossa ei kasva mikään? Eli neurtalisoiko vesi tän maalinpoistoaineen? - Mitä tekee mankku lohkolle jos kietasen pussiin & odotan muutaman tunnin, niin murentaako se kokonaan? Mikä sopiva "pussitus aika", kun maalin laikkuja siellä ja täällä? Laikkujen suurin koko n kämmen. - Minkä väriseksi tekee lohkon käsittely kohdasta? Tulossa tuhannen pisteen museo moottori, muttei jaksas koko lohkoa alkaa tolla löträä. Eli hapettaako pinnen vai jättää kiiltäväksi (sama pintalaatu kuin oli maalaus hetkellä)? Jos kiiltäväksi, niin sillon Teijo auttaa takas hapettuneeksi.... - Mikä oltava veden paine mömmön irrotuksessa? Painepesuria ei ole, joten riittääkö "hana täysille ja peukulla letkua tukkoon" - tyyli T:Nimimerkki: Pintakäsittely on peffasta Quote Link to comment
NO H2O Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Nitromors on ihan ok tavaraa... Mikäli haluaa jytympää ainetta sitä kannattaa kysyä automaalaamoista. Kuulemma näistä kuluttajatuotteista on poistettu & vaihdettu joku ainesosa viime vuosien aikana heikompaan? - Vesi näyttäisi neutraloivan morsissin, eli ei ainankaan pieninä määrinä hävitä nurmikkoa. Käsitellessä saa olla varovainen ettei noita klönttejä roisku paljaallee iholle & silmiin. Ei siis kannata huitoa hyttysiä, tms. kun käsittelee osia... - Alumiiniin käyttäytyi niin että pinta oli aivan sileä, ei tarvinnut kuin kovalla harjalla harjauksen käsittelyn jälkeen. Itse en ainakaan pintaa käsitelly enää millään lailla ja kesti ihan hyvänä. - Normaalin vesiletkun paine piisasi ainakin minulla, itse huuhdoin osat semmoisen kertalavan päällä. Isommat klöntit ruiskuttelin letkulla hajalle ja puhdistin lavankin vielä runsaalla vedellä käsittelyn jälkeen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Uskaltaiskohan tuolla pyyhkäistä maalit alumiinipintaisesta asuntovaunusta niin ei tarvitsisi soodapuhaltaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Uskaltaiskohan tuolla pyyhkäistä maalit alumiinipintaisesta asuntovaunusta niin ei tarvitsisi soodapuhaltaa. Pätee varmaan molempiin tapauksiin että koettamalla se selviää. Itse tekisin vaunuun niin että morssilla paska pois ja sitten karhunkielellä pinta tasaiseksi. Morssin tehoa saa parannettua vetämällä kelmun käsiteltävän pinnan päälle ettei haihdu ennen kun pääsee kunnolla vaikuttamaan. Quote Link to comment
Per Jernström Posted June 15, 2012 Share Posted June 15, 2012 Nitromors ei ole enää samaa tavaraa kuin viime vuonna. Metyleenikloridi (freoni joka aiheuttaa syöpää, allergiaa ja sikiövaurioita) kiellettiin koko euroopassa viime vuoden joulukuussa. Eli ei ole ammattiaineetkaan samaa kuin ennen. Vain kokeilemalla selviää uusien aineiden teho ja soveltuvuus. Monessa on muurahaishappoa tai lipeää, eli eivät ole neutraaleja. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.