Jump to content

VV:n VW:eet


Recommended Posts

Mielessäni on ollut jo pitkään aloittaa projekti "bloki" jota päivittelen aina kun saan jotain tehtyä... kaikenlaista on tullut tehtyä ilman dokumentointia mikä on sinänsä sääli mutta jos vaikka saisi otettua niitä kuviakin paremmin kun on paikka minne niitä laittaa... Nykyisen ajokuplan kunnostuksestakin otin mahtavat 2 kuvaa kynnyskoteloden vaihdon yhteydessä, joista toisen otin heti ensinmäisen perään kun ensinmäinen oli tärähtänyt ja yllättäin nämäkin ovat jo hävinneet jonnekkin...

 

mutta asiaan... Ennen kesää olisi tarkoitus rakennella uusi mukava alhäältä väääntävä katu moottori -65 kuplaan ja toivon mukaan ensikesänä laitella ajoon -64 kupla, mutta tästä myöhemmin...

 

moottoriprojekti on ollut nyt meneillään viimeset 1,5 vuotta osien keräämisen muodossa ja nyt ne onkin aikalailla kaikki hankittu lukuunottamatta muutamaa pikkuosaa, joten projekti voi alkaa...

 

speksit olis seuraavat:

-takakannakkeinen AS21 valua oleva tupla ö-paine venttilein varustettu lohko,

joka on nyt koneistettu ensimäiseen ylikokoon Tamerdieselin toimesta ja kairattu aarporattu sylintereille sopivaksi Isäni toimesta

-90,5x74

-scat c35

-vakio mittaiset cromomoly I profiili kammet

-kuplapajan kunnostamat kannet vakioventtiilein (saisivat olla isommilla venttiileillä mutta mennään nyt alkuun näillä ellei parempia jostain ilmaannu)

-megasquirt läppiksillä (toteutus tyylistä ei vielä lukkoon lyötyä suunnitelmaa... kootaan nyt runkokone ensin)

-edis4 sytkä

-n. 7kg 200mm vauhtis kevennetty ja 8 tapitettu isäni toimesta

+kaikkea muuta pientä ja tarpeellista mítä nyt koneeseen tarvitsee...

 

alkuperäistä koneeseen jää pelkästään lohko ja muokattu vauhtipyörä

 

Nähtäväksi jää koska kone on kasassa ja saanko sitä edes koskaan käyntiin :)

 

Seuraavana olisi vietävä kampiakselit sunmuut tasapainotukseen ja sitten pääsee runkokonetta kasaileen.

 

tässä ny sitten ensimäinen kuva tasapainotukseen lähtevästä paketista.

Huomaa "tehdas"tekoinen spacer adapteri trikkeripyörälle kiitos tästäkin hienosta spesiaaliosasta kuuluu Isälleni.

img2415064.jpg

img2415077.jpg

 

 

ja kuva autosta johon kone menossa...

img2415072.jpg

 

Puhallinkoppakin tuli värkkäiltyä tähän moottoriin tuossa loppuvuodesta

eli OG doghouse koppa sai puukkoa ja uutta peltiä... tässä lopputulos, joka mielestäni onnistunut (muoto ei ole normaali made in mummola laatikko)

img2415078.jpg

img2415079.jpg

 

Projektin edetessä otan mielelläni vastaan neuvot ja vinkit!

Link to comment

oottekos joutunu mistä kaikkialta avartamaan lohkoa että 74 iskunen kampiakseli mahtuu hyrräileen? tossa kun tutkailin niin vaikuttais että tuosta ainakin nappaa kiinni tiedä sitten pohjaako ala-asennossakin lohkoon sitä ei pystynyt testaamaan kun tuosta kanitti vastaan niin ettei pääse pyörimään...

 

 

vesa

 

img2418916.jpg

Link to comment

Vastapaino siihen nappas kiinni... ei olisi ihan noinkaan paljon ottaa tavaraa pois oli todella pienestä kiinni... pienen viisteen teko akselin vastapainoon olis varmaan ajanut hyvinpitkälti samanasian... mutta pienellä vingulla toi oli helppo ja siiti homma tehdä...

 

Syvensin siis vain lohkossa valmiina olevia viisteitä laakeripukkiin asti...

 

Akseli on siis ulkomitoiltaan ihan tasapaksu ja takoakseli...

 

ja mitä tossa nyt tuota akselia vielä tukiskelin tarkemmin niin vastapainossa joka aiheutti ongelmia oli pienempi viiste kuin muissa... tästä taisi johtua kyseinen kanitus... tai sitten lohkoissa eroja... Tämä lohko on peräisin muistaakseni -74 palliksesta...

 

Vesa

Link to comment

mitäs mieltä raati on siitä kuinka suuri vaikutus tasapainotuksen kannalta on sillä että onko kampiakselissa rattaat, kiilat, sokat yms. paikallaan tasapainotuksessa? Vai onko hyväksyttävää tasapainottaa ilman näitä?? Ja jos rattaat yms. on paikallaan niin voiko laakerikin olla paikoillaan tasapainotuksessa?

 

kysymys siksi koska noita rattaita ei ole tällähetkellä vielä käsillä ja tasapainotukseen olisi mahdollista viedä ensviikolla ilman niitä...

 

 

Vesa

Link to comment
  • 2 weeks later...

Edistys on pientä mutta varmaa...

 

Eli sain matolaatikon viimeinkin uudelleen juotettua, muokattua edikselle ja koteloitua... yllättävän paljon hommaa tuossa johtojen nysväyksessä piirilevylle ja molex-liittimeen siihen upposi useita työtunteja, mutta lopputulos on paljon parempi kuin perinteinen tulostinporttiliitin...

 

ostin valmiiksi kootun megasguirtin kun sopivasti sen sain mutta helpommalla olisin päässyt kun olisin ostanut vain rakennussarjan sitä kun ei olisi tarvinnut ensin purkaa että sen voi kasata kunnolla...

 

img2439161.jpg

Link to comment

noniin taas on tapahtunut... sain vietyä osat tasapainotukseen torstaina ja perjantaina jo koottiinkin kovasti alakertaa... Kummempia ongelmia ei kasatessa ilmennyt mutta toisin kuin aikasemmista tiedusteluistani foorumilla oli odotettavissa ei kiertokanget mahtuneet pyörimään lohkossa joten jouduin sitä hieman työstämään...

 

img2449512.jpg

Koe sovitusta ja tutkailua

 

img2449509.jpg

Miettiessäni kiertokankien pulttien kiristysmomenttia huomasin kangessa haalean jäämän edellisestä merkistään... AA performanse käyttää näköjään samoja takeita kuin CB tai sitten kanget ovat samalta valmistajalta kokonaan ainoana erona tuo pois hiottu CB teksti... CB:n sivuilta sain kiristysmomentiksi 60Nm

 

img2449508.jpg

Kammet paikallaan ja vieläpä oikein päin (kampien järjestys vauhtipyörästä päin 3 1 4 2) päittäisvälyskin kammilla oli sopiva 0,40mm

 

img2449507.jpg

Ja taas soviteltiin... tässävaiheessa selvisi sitten että lohko tarvitsee hieman avarrusta... nokan kanssa ei ollut ongelmia... kuvassa tosin on jo tilanne avarruksen jälkeen...

 

img2449506.jpg

Lisäsin loiskelevyn paikalleen ja niputin lohkon...

 

Tarkkasilmäst harrastajat varmaan jo huomasivatkin että virranjakajan käyttöakseli puuttuu kokonaan... no sen jätin tarkoituksella pois sieltä kieppumasta kun tuohon koneeseen tule koskaan laittamaan virranjakajaa saati melkaanista pensapumppua... en tiedä tekeekö muut näin mutta en nähnyt mitään syytä miksei sitä voi sieltä pois jättää...

Link to comment
Ei sitä vj akselia voisi sinne voi paikalleenkaan jättää tuossa tapauksessa,jos ei jakajaa tule,muuten akseli pomppisi paikallan ylös alas kun jakaja ei tue sitä.

 

Tätä siinä mietinkin... aluksi ajatten jättää tuon jakaja option mutta silloin olisi tarttenut tehdä sellanen tulppa jakajan paikalle mikä painaa sen jousen avulla sitä alas... mutta aattelin että menee liian monimutkaseks ja jätin suosilla kokonaan pois koska en nähnyt sitä loppujenlopuksi kovinkaan todennäköisenä että sitä koskaan tarvitsisin...

 

Vesa

Link to comment

Ohjelmassa päittäisvälyksen säätö... kuvassa ehdoton väline tähän hommaan...

img2457517.jpg

 

Pitkän mittailun ja tutkimisen jälkeen tulin siihen tulokseen että käytän kahta shimmiä (0,19 ja 0,20) joilla sain välyksen sopivasti 0.10mm. jos olisin käyttänyt kolmea olisi shimmeistä tullut älytömän ohuita ja tämä olisi voinut aiheuttaa ongelmia jatkossa...

img2457516.jpg

 

Ostin koneeseen Aircooled:ilta 44mm vauhtipyörän pultin. Osto hetkellä en asiaa kummemmin miettinyt mutta kun menin sopivaa hylsää ostamaan huomasin että tuo ei ollut paras valinta koska sopiva hylsy olisi tarvinnut ostaa tuumakokoisena ja yllättäin kun sellaisen löysin olisi se maksanut yli kaksikertaa sen mitä uusi pultti... no tästä suivaantuneena ajattelin ensin ostaa vaan uuden pultin mutta päädyin kuitenkin ostamaan tuollaisen edullisen 41mm pulttipyssyhylsyn (~8€) ja siitä sitten jyrsittiin 44mm eipähän mennyt jo ostettu pultti hukkaan ja voi vastaisuudessakin käyttää tuollaista isompaa pulttia, joka oletettavasti on parempi kuin vakiokokoinen...

img2457515.jpg

Link to comment

Tänään sain taas jotain tehtyä...

 

hiplailin kansien imukanavat ja aloitin imusarjojen tekemisen...

img2463241.jpg

 

kohdistin laipat kansiin noita pikku putkenpätkiä apunakäyttäen...

img2463240.jpg

 

Yllättävän kova homma tuo kansien työstäminen kun kokoajan tarttee olla tarkkana... no on ainakin imukanavat nyt valmiit... tarttee huomenissa vielä pakokanavat nakerrella... Bill Fisherin How to hot rod volkswagen engines teoksen tarkalla tarkastelulla ja tavaamisella pääsi jyvälle miten toimia noitten kanavien kanssa... Toinen oikein mainio artikkeli minkä netistä bongasin on kanssa lukemisen arvoinen...

Link to comment
Onko mahdollista että toi triggeri pyörä kääntyy samalla kun kiristät tota pakettia? Pystyyhän sitä tietty pelaamaan anturin asennolla ja ohjelmalla... Itellä melkee sama systeemi mut pidemmät pultit jotka menee hihnapyörän läpi.

 

Toi adapteri pala tuossa välissä on kohdistettu oikeaan asentoon pinnalla tuhon hihnapyörään joten ei pääse kääntymään kiristettäessä eikä muulloinkaan... adapteri/trikkeri paketti keskittyy hihnapyörän reikään pienellä olakkeella ja vakio pultti mahtuu adapterin sisään (alkuperäiseen hihnapyörään verrattuna tuon /adapteri/trikkeri paketin paksuus on vain 3mm paksumpi... joten alkuoperäinen pultti riittää vallan mainiosti...

 

jos mahdollista niin suosittelen tuollaisen käikäleen sorvausta...

 

 

Tossa kuvassa näkyy jotenkuten tuo kohdistuspinna... (noin klo 10 paikkeilla tuon mustan tussinjäljen läheiyydessä...) pinna on tollanen muutaman millin kovametali pinna (isompaa sinne ei saa mahtumaan) mutta se varmasti pitää paketin kasassa ellei joku tyrkytä hupparin naruansa tirikkerille ja pyöri sitten itse siinä mukana... silloin voi jo hajota paljon muutakin... mutta veikkaisin että aika kovat kitkavoimat tuo pelkkä pulttikin tuohon jo aiheuttaa pinna sitten auttaa kiristysvaiheess ainakin paikallaan pitämisessä...

img2463397.jpg

 

Vesa

Link to comment
  • 2 weeks later...

jotain saanut taas sentään tehtyä... FF öljynkierron värkkäilin valmiiks...

 

tulppasin pumpun

img2477661.jpg

 

asensin paluun lohkoon...

img2477660.jpg

 

liittimen berkin kanteen...

img2477897.jpg

 

liittimet suodatinjalkaan...

img2477900.jpg

 

 

Pumppua asentaessa sitten tuli tietenkin taas hieman yllätyksiä... eli 30mm rattailla oleva pumppu ulosotollisella kannella ei toimi vakioitten pinnapulttien kanssa :)

 

img2477899.jpg

 

No nuo pinnapultit lähti onneksi helposti irti talttapää ruuvimeisselillä kun niihin rautasahalla vaan nitkutti kolot päihin... onneksi näin... mielessäni jo näin väkivaltaisia kuvia öljypumpun tulevasta kohtalosta (on tiukassa)...

 

Vesa

 

ps. imusarjat työn alla... niistä seuraavaksi...

 

tosta vähän esimakua...

img2477901.jpg

Link to comment

Nonniin nyt on imarien palikat valmiina...

img2486505.jpg

 

Tältä Imari näyttää sisältä...

img2486504.jpg

 

Tollasiks ne ajattelin huomenissa sitten hitsata... Täytyy vaan ensin varmistaa että kaikki varmasti mahtuu sitten paikalleen (läppärungot ei ota kiinni puhallinkoppaan..)

img2486502.jpg

 

Ei paljon kerrottavaa tällä kertaa mutta kuvathan on aina mukavia :)

Aikaa tuhrautunut kuplan parissa ihan yleiseen ropailuun... huomiovalojen asennusta eteen yms. pientä.. Koneen kasaus jatkuu taas loppuviikosta kun keskiviikkona saan Ooperinlaahtaajilta osia...

 

Vesa

Link to comment

Noniin alkaa imarit oleen valmiit...

 

Mallasin niitä että kaikki sopii niinkuin suunniteltu... (toivottavasti kuplan konehuoneessa piisaa tila... :D pitäisi kyllä...)

img2487461.jpg

 

sitten virtaa kintaisiin...

img2487458.jpg

 

Ja taas isälle koneistukseen...

img2487459.jpg

 

Ja sitten vihdoinkin valmis imari...

img2487460.jpg

 

 

Nyt tarttee sitten suunnitella noitten pinnoitusta... tarttee soitella tonne galvageen hervantaan ja kysästä mitä maksais asiallinen korroosion suojaus...

 

vesa

Link to comment

Nonniin nyt tossa kansien palotiloja mittailin ja laskeskelin puristussuhdetta niin siitä tulis nykysillä palotiloilla 9.3:1

 

mitäs mieltä gurut on puristussuhteesta 9.3:1 kun nokkana on scat c35?

 

Dekkiä on nyt 1.3mm

 

taitaa olla liian korkeat puristukset?

 

Vesa

Link to comment

mitä tossa nyt lueskellu kaikkia vanhoja topikkeja niin taitas karvan alle 9 paukut olla aika passelit...

 

mitä vaikuttaa nakutus herkkyyteen jos vaihtaa 1:25 keinut noitten vakioitten tilalle? Eli passaisko ajaa kovemmilla puristuksilla ilman lämpöhalvausta tai nakutusta?

 

mega varmaan auttaa osaltaan asiaa kun saa säädettyä ennakot tarkkaan koko kierrosalueelle..

 

vesa

Link to comment

pitäishän siihen saada...

 

tossa nyt noita palotiloja vähän hipistelin ja ovat nyt kaikki aiklailla samassa koossa ~48,5ml ja se tuo puristukseksi ~9,37:1

 

palotilat tarttis saada sellaseen ~53ml niin sais puristuksiksi 8,75:1 mikä varmaan olis aika optimi...poistettavaa kansista olisi siis vielä rutkasti mutta en oikein tiedä mistä sitä tavaraa uskaltaa poistaa ettei virtaukset mene ihan miten sattuu... :/ yksi vaihtoehto olisi tietenki laskea venttiileitä seeteihin nähden mutta tähän ei ole mahdollisuutta, joten jostain tarttis tavaraa kalvaa... Männitiin toisaalta voisi sortvata pienet poterot joilla saisi puristuksia hieman laskuun...

 

Ehdotuksia??

 

Edit: Mäntään jos sorvais 80mm halkasijaisen 1mm syvän poteron kasvattais se puristustilavuutta 5ml mikä sitten tois sen ~8,70:1 puristussuhteen... Olisikö tämä hyvä lähestymistapa ongelmaan vai vain tyhmää ja koneen kestoiän lyhentävää toimintaa? kuinkahan paljon männän kestävyyteen tuo vaikuttaa?

 

vai pitäisikö vain kiskasta kone kasaan noilla spekseillä ja asentaa nakutusanturi? taitaa olla vähän riskaapeliä...

 

 

 

 

 

 

Vesa

Link to comment

Ei tuolla pitäis nakuttaa ja lämmetä. Otat sen minkä saa palotiloista järkevästi ja ajoon.

Meidän urtsikilpurissa oli 8.9 nurkilla vaparina C35 ja nyt ahdettuna, nokka tosin tcs10, niin lämpöjen kanssa mitään ongelmia ja ei nakuttanut.

Megalla kuitenkin pystyt säätää tarkemmin bensaa ja sytkää.

Link to comment
Ei tuolla pitäis nakuttaa ja lämmetä. Otat sen minkä saa palotiloista järkevästi ja ajoon.

Meidän urtsikilpurissa oli 8.9 nurkilla vaparina C35 ja nyt ahdettuna, nokka tosin tcs10, niin lämpöjen kanssa mitään ongelmia ja ei nakuttanut.

Megalla kuitenkin pystyt säätää tarkemmin bensaa ja sytkää.

 

 

Jeps... yritän tähdätä tohon 9:1 niin ei tartte kaivaa enään niin paljoa... toivotaan että pelaa... jos ei pelaa niin kasvatan sitten dekkiä shimmillä 0,25mm niin puristukset tippuu sitten ~8,8:1 korville...

 

95:sella ajamisesta ei varmaan kannata haaveilla :D sais toi E85:nenkin olla jo yleistyny niin vois suoraa säätää kaikki sille sopivaks...

 

Vesa

Link to comment

mitään en taaskaan ole saanut aikaiseksi... odottelen uusia osia...

 

Mallailin vähän miltä tuo näyttää "valmiina"...

 

ihan mukavasti tuntuu kaikki istuvan... kaasuvivuston tekeminenkin pitäisi onnistua ilman isompia tappeluita...

 

aikaisemmin totesin kuinka tuo puhallinkoppa ei näytä perinteiseltä made in mummola tyyliseltä mutta näyttäähän se hieman... :D toivottavasti maali auttaa tyylikkyyteen... (ei tule olemaan perus musta) ;)

 

img2501361.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

noniin nyt on taas aika päivitellä vähän tapahtuneita!

 

eli läppäsin venttiilit kys aineella...

img2530580.jpg

...tähän tyyliin...

img2530581.jpg

...pyöritellen...

img2530582.jpg

 

Kys. toimenpiteen jälkeen pamautin kannet takaisin kasaan ja aloin sovittelemaan sylintereitä...

 

sain sopivat shimmit operin pojilta. Näillä dekiksi tulee 1,55mm ja täten puristuksetkin aika tarkalle 9:1

img2530583.jpg

 

Sitten kun sain sylinterit ja männät teflonlukkojen kera paikalleen niin muistin asentaa surullisen kuuluisat "unohdus pellit"

img2530584.jpg

 

Ja vihdoin alakerta kasassa...

img2530588.jpg

Link to comment

Sitten seuraavana vuorossa oli saada venttiilikoneiston geometriat kohdilleen...

 

ensinmäisenähän nappasin sitten paikalleen työntötankojen suojaputket... näyttää siltä että olisi jotain saanut heti tehtyä ;)

img2530589.jpg

 

 

tönäreiden tarvittavan pituuden selvittämistä varten tartti valmistaa säädettävä työntötanko.

eli katkaisin vakio kepin, kierteytin molemmat pätkät ja pistin pätkän kierretankoa sisään... hifistelin vielä ja viilasin lovet jotta tankoa voi säätää avaimilla...

img2530590.jpg

keppi paikallaan...

img2530593.jpg

 

sitten itse säätämisen kimppuun...

 

eli säädin venttiilin välyksen sopivaksi sitten mittakellon avulla pyöritin koneen niin että venttiili on puolella nostolla ja katsoin missä asennossa venttiilinsäärtöruuvi on itse venttiiliin...

tätä mulkkasin edestakasin niin kauan että sain sillä puolella nostolla venttiilin ja sen säätöruuvin samaan linjaan.

tästä tilanteesta kun kys osat ovat linjassa en sitten huomannut ottaa selkeyttävää kuvaa... tämä kannattaa tehdä siksi että säätöruuvi on venttiilin kiinni ollessa ja täysin auki ollessa saman verran kallellaan venttiilin kantaan nähden tosin eri suuntiin... vähentää kulumista yms...

img2530594.jpg

img2530592.jpg

 

nyt sitten tarvitsee odotella tilaisuutta että voi sorvilla lyhentää tönärit sopivan mittaisiksi eli tässä tapauksessa joutuu niistä ottamaan tasan 10mm pois..

 

vivustoa olen myös jo hieman hahmotellut ja vaikutaa hieman monimutkaiselta toteuttaa kun nuo läppärunkojen vakiot vivut on huonossa asennossa... saa nyt sitten nähdä miten tämän asian ratkaisen... teenkö uudet vivut vai keksinkö jotain muuta mukavaa... aika näyttää...

 

Vesa

Link to comment

Rautasaha toimii hyvin tikkujen katkaisuun. Kohdallaan olevan keinujen geometrian vaikutuksista jäi se mukavin pois eli "lisää tehua" kun venttiilin nousu on tällöin mahdollisimman suuri. Joskus mitattiin persiellään olevan geometrian ja kohdallaan olevan välistä eroa, eroa saatiin noin millin verran venttiilin maksiminousussa W130:llä ja 1.25 kiikuilla.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kiirettä on pidellyt kaiken muun kanssa kun ei ole oikein moottoriin kerennyt perehtyyn...

 

olisi tönärit lyhennetty jne. mutta ei vain ole ollut aikaa kasailla...

 

jotain sentään tapahtunut...

 

eli osat sain hiekkapuhallutettua... kuvassa myös etuakselisto joka olisi tarkoitus kaventaa yms. jotta saisi ilmaa vähän etuakseliin ;)

 

img2572364.jpg

Link to comment

otin puhalluksen puheeksi töissä ja selvisi että naispuolisen työkaverini mies tekee hiekkapuhalluksia työkseen, joten hänen kanssa oli sitten jo hommat sovittu enne kun kerkesin muualle edes soitteleen... yllättäin apu löytyy useimmiten lähempää kuin luuleekaan... :)

 

hyvin toimi homma kun kys. kaveri haki osat multa kotoa ja toi takasin puhallettuna vajaan kolmen tunnin kuluttua...

 

Vesa

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...