vesav Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Mielessäni on ollut jo pitkään aloittaa projekti "bloki" jota päivittelen aina kun saan jotain tehtyä... kaikenlaista on tullut tehtyä ilman dokumentointia mikä on sinänsä sääli mutta jos vaikka saisi otettua niitä kuviakin paremmin kun on paikka minne niitä laittaa... Nykyisen ajokuplan kunnostuksestakin otin mahtavat 2 kuvaa kynnyskoteloden vaihdon yhteydessä, joista toisen otin heti ensinmäisen perään kun ensinmäinen oli tärähtänyt ja yllättäin nämäkin ovat jo hävinneet jonnekkin... mutta asiaan... Ennen kesää olisi tarkoitus rakennella uusi mukava alhäältä väääntävä katu moottori -65 kuplaan ja toivon mukaan ensikesänä laitella ajoon -64 kupla, mutta tästä myöhemmin... moottoriprojekti on ollut nyt meneillään viimeset 1,5 vuotta osien keräämisen muodossa ja nyt ne onkin aikalailla kaikki hankittu lukuunottamatta muutamaa pikkuosaa, joten projekti voi alkaa... speksit olis seuraavat: -takakannakkeinen AS21 valua oleva tupla ö-paine venttilein varustettu lohko, joka on nyt koneistettu ensimäiseen ylikokoon Tamerdieselin toimesta ja kairattu aarporattu sylintereille sopivaksi Isäni toimesta -90,5x74 -scat c35 -vakio mittaiset cromomoly I profiili kammet -kuplapajan kunnostamat kannet vakioventtiilein (saisivat olla isommilla venttiileillä mutta mennään nyt alkuun näillä ellei parempia jostain ilmaannu) -megasquirt läppiksillä (toteutus tyylistä ei vielä lukkoon lyötyä suunnitelmaa... kootaan nyt runkokone ensin) -edis4 sytkä -n. 7kg 200mm vauhtis kevennetty ja 8 tapitettu isäni toimesta +kaikkea muuta pientä ja tarpeellista mítä nyt koneeseen tarvitsee... alkuperäistä koneeseen jää pelkästään lohko ja muokattu vauhtipyörä Nähtäväksi jää koska kone on kasassa ja saanko sitä edes koskaan käyntiin :) Seuraavana olisi vietävä kampiakselit sunmuut tasapainotukseen ja sitten pääsee runkokonetta kasaileen. tässä ny sitten ensimäinen kuva tasapainotukseen lähtevästä paketista. Huomaa "tehdas"tekoinen spacer adapteri trikkeripyörälle kiitos tästäkin hienosta spesiaaliosasta kuuluu Isälleni. ja kuva autosta johon kone menossa... Puhallinkoppakin tuli värkkäiltyä tähän moottoriin tuossa loppuvuodesta eli OG doghouse koppa sai puukkoa ja uutta peltiä... tässä lopputulos, joka mielestäni onnistunut (muoto ei ole normaali made in mummola laatikko) Projektin edetessä otan mielelläni vastaan neuvot ja vinkit! Quote Link to comment
vesav Posted January 8, 2010 Author Share Posted January 8, 2010 oottekos joutunu mistä kaikkialta avartamaan lohkoa että 74 iskunen kampiakseli mahtuu hyrräileen? tossa kun tutkailin niin vaikuttais että tuosta ainakin nappaa kiinni tiedä sitten pohjaako ala-asennossakin lohkoon sitä ei pystynyt testaamaan kun tuosta kanitti vastaan niin ettei pääse pyörimään... vesa Quote Link to comment
vesav Posted January 8, 2010 Author Share Posted January 8, 2010 Itse itselleni vastaten 74mm kampiakseli mahtuu pyörimään kun työstää lohkoa kyseisitä kohdista tähän tyyliin... Quote Link to comment
mikko k Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 Hiukan oudosta paikasta piti ottaa materiaalia pois... Paljon pidemmillä iskuilla olevat kammet tapaa pyöriä ympäri ihan itsekseen.. Mikä tuo akseli on? Vastapaino ilmeisesti otti lohkoon kiinni? Quote Link to comment
ARTO Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 Liekkö ollut joku valuakseli ja paikoitellen ulkomitoiltaan "pulleampi"?! Quote Link to comment
vesav Posted January 8, 2010 Author Share Posted January 8, 2010 Vastapaino siihen nappas kiinni... ei olisi ihan noinkaan paljon ottaa tavaraa pois oli todella pienestä kiinni... pienen viisteen teko akselin vastapainoon olis varmaan ajanut hyvinpitkälti samanasian... mutta pienellä vingulla toi oli helppo ja siiti homma tehdä... Syvensin siis vain lohkossa valmiina olevia viisteitä laakeripukkiin asti... Akseli on siis ulkomitoiltaan ihan tasapaksu ja takoakseli... ja mitä tossa nyt tuota akselia vielä tukiskelin tarkemmin niin vastapainossa joka aiheutti ongelmia oli pienempi viiste kuin muissa... tästä taisi johtua kyseinen kanitus... tai sitten lohkoissa eroja... Tämä lohko on peräisin muistaakseni -74 palliksesta... Vesa Quote Link to comment
vesav Posted January 10, 2010 Author Share Posted January 10, 2010 mitäs mieltä raati on siitä kuinka suuri vaikutus tasapainotuksen kannalta on sillä että onko kampiakselissa rattaat, kiilat, sokat yms. paikallaan tasapainotuksessa? Vai onko hyväksyttävää tasapainottaa ilman näitä?? Ja jos rattaat yms. on paikallaan niin voiko laakerikin olla paikoillaan tasapainotuksessa? kysymys siksi koska noita rattaita ei ole tällähetkellä vielä käsillä ja tasapainotukseen olisi mahdollista viedä ensviikolla ilman niitä... Vesa Quote Link to comment
Ketsa Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Ilman ratasta olen aina tasapainoitukseen vienyt. Itselleni olen perustellut sen sillä, että on niin lähellä pyörimiskeskiötä tuo ratas, että ei sillä ole alhaisilla pyörimisnopeuksilla merkitystä. Quote Link to comment
vesav Posted January 24, 2010 Author Share Posted January 24, 2010 Edistys on pientä mutta varmaa... Eli sain matolaatikon viimeinkin uudelleen juotettua, muokattua edikselle ja koteloitua... yllättävän paljon hommaa tuossa johtojen nysväyksessä piirilevylle ja molex-liittimeen siihen upposi useita työtunteja, mutta lopputulos on paljon parempi kuin perinteinen tulostinporttiliitin... ostin valmiiksi kootun megasguirtin kun sopivasti sen sain mutta helpommalla olisin päässyt kun olisin ostanut vain rakennussarjan sitä kun ei olisi tarvinnut ensin purkaa että sen voi kasata kunnolla... Quote Link to comment
vesav Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 noniin taas on tapahtunut... sain vietyä osat tasapainotukseen torstaina ja perjantaina jo koottiinkin kovasti alakertaa... Kummempia ongelmia ei kasatessa ilmennyt mutta toisin kuin aikasemmista tiedusteluistani foorumilla oli odotettavissa ei kiertokanget mahtuneet pyörimään lohkossa joten jouduin sitä hieman työstämään... Koe sovitusta ja tutkailua Miettiessäni kiertokankien pulttien kiristysmomenttia huomasin kangessa haalean jäämän edellisestä merkistään... AA performanse käyttää näköjään samoja takeita kuin CB tai sitten kanget ovat samalta valmistajalta kokonaan ainoana erona tuo pois hiottu CB teksti... CB:n sivuilta sain kiristysmomentiksi 60Nm Kammet paikallaan ja vieläpä oikein päin (kampien järjestys vauhtipyörästä päin 3 1 4 2) päittäisvälyskin kammilla oli sopiva 0,40mm Ja taas soviteltiin... tässävaiheessa selvisi sitten että lohko tarvitsee hieman avarrusta... nokan kanssa ei ollut ongelmia... kuvassa tosin on jo tilanne avarruksen jälkeen... Lisäsin loiskelevyn paikalleen ja niputin lohkon... Tarkkasilmäst harrastajat varmaan jo huomasivatkin että virranjakajan käyttöakseli puuttuu kokonaan... no sen jätin tarkoituksella pois sieltä kieppumasta kun tuohon koneeseen tule koskaan laittamaan virranjakajaa saati melkaanista pensapumppua... en tiedä tekeekö muut näin mutta en nähnyt mitään syytä miksei sitä voi sieltä pois jättää... Quote Link to comment
Racing Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Ei sitä vj akselia voisi sinne voi paikalleenkaan jättää tuossa tapauksessa,jos ei jakajaa tule,muuten akseli pomppisi paikallan ylös alas kun jakaja ei tue sitä. Quote Link to comment
vesav Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 Ei sitä vj akselia voisi sinne voi paikalleenkaan jättää tuossa tapauksessa,jos ei jakajaa tule,muuten akseli pomppisi paikallan ylös alas kun jakaja ei tue sitä. Tätä siinä mietinkin... aluksi ajatten jättää tuon jakaja option mutta silloin olisi tarttenut tehdä sellanen tulppa jakajan paikalle mikä painaa sen jousen avulla sitä alas... mutta aattelin että menee liian monimutkaseks ja jätin suosilla kokonaan pois koska en nähnyt sitä loppujenlopuksi kovinkaan todennäköisenä että sitä koskaan tarvitsisin... Vesa Quote Link to comment
vesav Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Ohjelmassa päittäisvälyksen säätö... kuvassa ehdoton väline tähän hommaan... Pitkän mittailun ja tutkimisen jälkeen tulin siihen tulokseen että käytän kahta shimmiä (0,19 ja 0,20) joilla sain välyksen sopivasti 0.10mm. jos olisin käyttänyt kolmea olisi shimmeistä tullut älytömän ohuita ja tämä olisi voinut aiheuttaa ongelmia jatkossa... Ostin koneeseen Aircooled:ilta 44mm vauhtipyörän pultin. Osto hetkellä en asiaa kummemmin miettinyt mutta kun menin sopivaa hylsää ostamaan huomasin että tuo ei ollut paras valinta koska sopiva hylsy olisi tarvinnut ostaa tuumakokoisena ja yllättäin kun sellaisen löysin olisi se maksanut yli kaksikertaa sen mitä uusi pultti... no tästä suivaantuneena ajattelin ensin ostaa vaan uuden pultin mutta päädyin kuitenkin ostamaan tuollaisen edullisen 41mm pulttipyssyhylsyn (~8€) ja siitä sitten jyrsittiin 44mm eipähän mennyt jo ostettu pultti hukkaan ja voi vastaisuudessakin käyttää tuollaista isompaa pulttia, joka oletettavasti on parempi kuin vakiokokoinen... Quote Link to comment
vesav Posted February 12, 2010 Author Share Posted February 12, 2010 Tänään sain taas jotain tehtyä... hiplailin kansien imukanavat ja aloitin imusarjojen tekemisen... kohdistin laipat kansiin noita pikku putkenpätkiä apunakäyttäen... Yllättävän kova homma tuo kansien työstäminen kun kokoajan tarttee olla tarkkana... no on ainakin imukanavat nyt valmiit... tarttee huomenissa vielä pakokanavat nakerrella... Bill Fisherin How to hot rod volkswagen engines teoksen tarkalla tarkastelulla ja tavaamisella pääsi jyvälle miten toimia noitten kanavien kanssa... Toinen oikein mainio artikkeli minkä netistä bongasin on kanssa lukemisen arvoinen... Quote Link to comment
HSuomi Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Onko mahdollista että toi triggeri pyörä kääntyy samalla kun kiristät tota pakettia? Pystyyhän sitä tietty pelaamaan anturin asennolla ja ohjelmalla... Itellä melkee sama systeemi mut pidemmät pultit jotka menee hihnapyörän läpi. Quote Link to comment
vesav Posted February 13, 2010 Author Share Posted February 13, 2010 Onko mahdollista että toi triggeri pyörä kääntyy samalla kun kiristät tota pakettia? Pystyyhän sitä tietty pelaamaan anturin asennolla ja ohjelmalla... Itellä melkee sama systeemi mut pidemmät pultit jotka menee hihnapyörän läpi. Toi adapteri pala tuossa välissä on kohdistettu oikeaan asentoon pinnalla tuhon hihnapyörään joten ei pääse kääntymään kiristettäessä eikä muulloinkaan... adapteri/trikkeri paketti keskittyy hihnapyörän reikään pienellä olakkeella ja vakio pultti mahtuu adapterin sisään (alkuperäiseen hihnapyörään verrattuna tuon /adapteri/trikkeri paketin paksuus on vain 3mm paksumpi... joten alkuoperäinen pultti riittää vallan mainiosti... jos mahdollista niin suosittelen tuollaisen käikäleen sorvausta... Tossa kuvassa näkyy jotenkuten tuo kohdistuspinna... (noin klo 10 paikkeilla tuon mustan tussinjäljen läheiyydessä...) pinna on tollanen muutaman millin kovametali pinna (isompaa sinne ei saa mahtumaan) mutta se varmasti pitää paketin kasassa ellei joku tyrkytä hupparin naruansa tirikkerille ja pyöri sitten itse siinä mukana... silloin voi jo hajota paljon muutakin... mutta veikkaisin että aika kovat kitkavoimat tuo pelkkä pulttikin tuohon jo aiheuttaa pinna sitten auttaa kiristysvaiheess ainakin paikallaan pitämisessä... Vesa Quote Link to comment
vesav Posted February 23, 2010 Author Share Posted February 23, 2010 jotain saanut taas sentään tehtyä... FF öljynkierron värkkäilin valmiiks... tulppasin pumpun asensin paluun lohkoon... liittimen berkin kanteen... liittimet suodatinjalkaan... Pumppua asentaessa sitten tuli tietenkin taas hieman yllätyksiä... eli 30mm rattailla oleva pumppu ulosotollisella kannella ei toimi vakioitten pinnapulttien kanssa :) No nuo pinnapultit lähti onneksi helposti irti talttapää ruuvimeisselillä kun niihin rautasahalla vaan nitkutti kolot päihin... onneksi näin... mielessäni jo näin väkivaltaisia kuvia öljypumpun tulevasta kohtalosta (on tiukassa)... Vesa ps. imusarjat työn alla... niistä seuraavaksi... tosta vähän esimakua... Quote Link to comment
vesav Posted February 23, 2010 Author Share Posted February 23, 2010 Ja jos joku tietää missä sais keltapassivoitua/tms pieniä osia mm. imusarjat niin voi laittaa YV tai sitten vaan vastailee tähän... Vesa Quote Link to comment
Lasse Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Galvace Oy Hervannan Ruskon teollisuusalueen perällä. En oo tettäny mitää vuosiin, et en tiiä onko enää hengissä, mut soittamalla selvinnee. Quote Link to comment
vesav Posted February 24, 2010 Author Share Posted February 24, 2010 tartteekin tonne soitella kun on kaikki pikkuosat valmiina pinnoitukseen... Vesa Quote Link to comment
vesav Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Nonniin nyt on imarien palikat valmiina... Tältä Imari näyttää sisältä... Tollasiks ne ajattelin huomenissa sitten hitsata... Täytyy vaan ensin varmistaa että kaikki varmasti mahtuu sitten paikalleen (läppärungot ei ota kiinni puhallinkoppaan..) Ei paljon kerrottavaa tällä kertaa mutta kuvathan on aina mukavia :) Aikaa tuhrautunut kuplan parissa ihan yleiseen ropailuun... huomiovalojen asennusta eteen yms. pientä.. Koneen kasaus jatkuu taas loppuviikosta kun keskiviikkona saan Ooperinlaahtaajilta osia... Vesa Quote Link to comment
vesav Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Noniin alkaa imarit oleen valmiit... Mallasin niitä että kaikki sopii niinkuin suunniteltu... (toivottavasti kuplan konehuoneessa piisaa tila... :D pitäisi kyllä...) sitten virtaa kintaisiin... Ja taas isälle koneistukseen... Ja sitten vihdoinkin valmis imari... Nyt tarttee sitten suunnitella noitten pinnoitusta... tarttee soitella tonne galvageen hervantaan ja kysästä mitä maksais asiallinen korroosion suojaus... vesa Quote Link to comment
vesav Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 Nonniin nyt tossa kansien palotiloja mittailin ja laskeskelin puristussuhdetta niin siitä tulis nykysillä palotiloilla 9.3:1 mitäs mieltä gurut on puristussuhteesta 9.3:1 kun nokkana on scat c35? Dekkiä on nyt 1.3mm taitaa olla liian korkeat puristukset? Vesa Quote Link to comment
vesav Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 mitä tossa nyt lueskellu kaikkia vanhoja topikkeja niin taitas karvan alle 9 paukut olla aika passelit... mitä vaikuttaa nakutus herkkyyteen jos vaihtaa 1:25 keinut noitten vakioitten tilalle? Eli passaisko ajaa kovemmilla puristuksilla ilman lämpöhalvausta tai nakutusta? mega varmaan auttaa osaltaan asiaa kun saa säädettyä ennakot tarkkaan koko kierrosalueelle.. vesa Quote Link to comment
metake Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Keinut ei juurikaan vaikuta puristuspaineeseen, koska ne ei muuta nokan ajoitusta, ainoastaan lisää nostoa eli avaa venttiliin nopeammin. Eikös megaan saa myös nakutustunnistimen? Quote Link to comment
vesav Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 pitäishän siihen saada... tossa nyt noita palotiloja vähän hipistelin ja ovat nyt kaikki aiklailla samassa koossa ~48,5ml ja se tuo puristukseksi ~9,37:1 palotilat tarttis saada sellaseen ~53ml niin sais puristuksiksi 8,75:1 mikä varmaan olis aika optimi...poistettavaa kansista olisi siis vielä rutkasti mutta en oikein tiedä mistä sitä tavaraa uskaltaa poistaa ettei virtaukset mene ihan miten sattuu... :/ yksi vaihtoehto olisi tietenki laskea venttiileitä seeteihin nähden mutta tähän ei ole mahdollisuutta, joten jostain tarttis tavaraa kalvaa... Männitiin toisaalta voisi sortvata pienet poterot joilla saisi puristuksia hieman laskuun... Ehdotuksia?? Edit: Mäntään jos sorvais 80mm halkasijaisen 1mm syvän poteron kasvattais se puristustilavuutta 5ml mikä sitten tois sen ~8,70:1 puristussuhteen... Olisikö tämä hyvä lähestymistapa ongelmaan vai vain tyhmää ja koneen kestoiän lyhentävää toimintaa? kuinkahan paljon männän kestävyyteen tuo vaikuttaa? vai pitäisikö vain kiskasta kone kasaan noilla spekseillä ja asentaa nakutusanturi? taitaa olla vähän riskaapeliä... Vesa Quote Link to comment
metake Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Siis oliko toi palotilan koko nyt oikein, 78.5 ? Koska jos haluut saada 53 palotilat, niin silloinhan palotila pienenee? Quote Link to comment
JaniM Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Ei tuolla pitäis nakuttaa ja lämmetä. Otat sen minkä saa palotiloista järkevästi ja ajoon. Meidän urtsikilpurissa oli 8.9 nurkilla vaparina C35 ja nyt ahdettuna, nokka tosin tcs10, niin lämpöjen kanssa mitään ongelmia ja ei nakuttanut. Megalla kuitenkin pystyt säätää tarkemmin bensaa ja sytkää. Quote Link to comment
vesav Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 Siis oliko toi palotilan koko nyt oikein, 78.5 ? Koska jos haluut saada 53 palotilat, niin silloinhan palotila pienenee? no typohan se sinne pomppas... :) nyt korjattu... vesa Quote Link to comment
vesav Posted March 4, 2010 Author Share Posted March 4, 2010 Ei tuolla pitäis nakuttaa ja lämmetä. Otat sen minkä saa palotiloista järkevästi ja ajoon.Meidän urtsikilpurissa oli 8.9 nurkilla vaparina C35 ja nyt ahdettuna, nokka tosin tcs10, niin lämpöjen kanssa mitään ongelmia ja ei nakuttanut. Megalla kuitenkin pystyt säätää tarkemmin bensaa ja sytkää. Jeps... yritän tähdätä tohon 9:1 niin ei tartte kaivaa enään niin paljoa... toivotaan että pelaa... jos ei pelaa niin kasvatan sitten dekkiä shimmillä 0,25mm niin puristukset tippuu sitten ~8,8:1 korville... 95:sella ajamisesta ei varmaan kannata haaveilla :D sais toi E85:nenkin olla jo yleistyny niin vois suoraa säätää kaikki sille sopivaks... Vesa Quote Link to comment
Lasse Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Minä en kuplan mäntiin tekisi minkäänlaisia upotuksia. Voi olla aika äkkiä kiertokanki näkyvissä. Quote Link to comment
Racing Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Minä en kuplan mäntiin tekisi minkäänlaisia upotuksia. Voi olla aika äkkiä kiertokanki näkyvissä. Kyllä niihin voi venttiilikolot tehdä tarvittaessa. Quote Link to comment
vesav Posted March 13, 2010 Author Share Posted March 13, 2010 mitään en taaskaan ole saanut aikaiseksi... odottelen uusia osia... Mallailin vähän miltä tuo näyttää "valmiina"... ihan mukavasti tuntuu kaikki istuvan... kaasuvivuston tekeminenkin pitäisi onnistua ilman isompia tappeluita... aikaisemmin totesin kuinka tuo puhallinkoppa ei näytä perinteiseltä made in mummola tyyliseltä mutta näyttäähän se hieman... :D toivottavasti maali auttaa tyylikkyyteen... (ei tule olemaan perus musta) ;) Quote Link to comment
vesav Posted April 1, 2010 Author Share Posted April 1, 2010 noniin nyt on taas aika päivitellä vähän tapahtuneita! eli läppäsin venttiilit kys aineella... ...tähän tyyliin... ...pyöritellen... Kys. toimenpiteen jälkeen pamautin kannet takaisin kasaan ja aloin sovittelemaan sylintereitä... sain sopivat shimmit operin pojilta. Näillä dekiksi tulee 1,55mm ja täten puristuksetkin aika tarkalle 9:1 Sitten kun sain sylinterit ja männät teflonlukkojen kera paikalleen niin muistin asentaa surullisen kuuluisat "unohdus pellit" Ja vihdoin alakerta kasassa... Quote Link to comment
vesav Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Sitten seuraavana vuorossa oli saada venttiilikoneiston geometriat kohdilleen... ensinmäisenähän nappasin sitten paikalleen työntötankojen suojaputket... näyttää siltä että olisi jotain saanut heti tehtyä ;) tönäreiden tarvittavan pituuden selvittämistä varten tartti valmistaa säädettävä työntötanko. eli katkaisin vakio kepin, kierteytin molemmat pätkät ja pistin pätkän kierretankoa sisään... hifistelin vielä ja viilasin lovet jotta tankoa voi säätää avaimilla... keppi paikallaan... sitten itse säätämisen kimppuun... eli säädin venttiilin välyksen sopivaksi sitten mittakellon avulla pyöritin koneen niin että venttiili on puolella nostolla ja katsoin missä asennossa venttiilinsäärtöruuvi on itse venttiiliin... tätä mulkkasin edestakasin niin kauan että sain sillä puolella nostolla venttiilin ja sen säätöruuvin samaan linjaan. tästä tilanteesta kun kys osat ovat linjassa en sitten huomannut ottaa selkeyttävää kuvaa... tämä kannattaa tehdä siksi että säätöruuvi on venttiilin kiinni ollessa ja täysin auki ollessa saman verran kallellaan venttiilin kantaan nähden tosin eri suuntiin... vähentää kulumista yms... nyt sitten tarvitsee odotella tilaisuutta että voi sorvilla lyhentää tönärit sopivan mittaisiksi eli tässä tapauksessa joutuu niistä ottamaan tasan 10mm pois.. vivustoa olen myös jo hieman hahmotellut ja vaikutaa hieman monimutkaiselta toteuttaa kun nuo läppärunkojen vakiot vivut on huonossa asennossa... saa nyt sitten nähdä miten tämän asian ratkaisen... teenkö uudet vivut vai keksinkö jotain muuta mukavaa... aika näyttää... Vesa Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Rautasaha toimii hyvin tikkujen katkaisuun. Kohdallaan olevan keinujen geometrian vaikutuksista jäi se mukavin pois eli "lisää tehua" kun venttiilin nousu on tällöin mahdollisimman suuri. Joskus mitattiin persiellään olevan geometrian ja kohdallaan olevan välistä eroa, eroa saatiin noin millin verran venttiilin maksiminousussa W130:llä ja 1.25 kiikuilla. Quote Link to comment
mite^ Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Meneehän se tanko poikki putkileikkurillakin, edellyttäen että on tarpeeksi pieni leikkuri (päästä vaikea katkaista pientä määrää) Sitten kahdella romunostajalla naputtaa pään paikalleen. Quote Link to comment
vesav Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 Kiirettä on pidellyt kaiken muun kanssa kun ei ole oikein moottoriin kerennyt perehtyyn... olisi tönärit lyhennetty jne. mutta ei vain ole ollut aikaa kasailla... jotain sentään tapahtunut... eli osat sain hiekkapuhallutettua... kuvassa myös etuakselisto joka olisi tarkoitus kaventaa yms. jotta saisi ilmaa vähän etuakseliin ;) Quote Link to comment
mikan Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Käviks osat puhallettavana Messukylän notkossa vai missä? t. Mika Quote Link to comment
vesav Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 otin puhalluksen puheeksi töissä ja selvisi että naispuolisen työkaverini mies tekee hiekkapuhalluksia työkseen, joten hänen kanssa oli sitten jo hommat sovittu enne kun kerkesin muualle edes soitteleen... yllättäin apu löytyy useimmiten lähempää kuin luuleekaan... :) hyvin toimi homma kun kys. kaveri haki osat multa kotoa ja toi takasin puhallettuna vajaan kolmen tunnin kuluttua... Vesa Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.