Jump to content

Kaasuttimien korvaaminen ruiskulla.


Recommended Posts

Posted

Mulla on tällähetkellä 48mm kaasarit ja olen ajatellu päivittää ruiskuun talven aikana. Kaasareilla moottori alkaa vetää kunnolla vasta 2500rpm jälkeen. Moottori on 1994ccm ja n.180hv.

 

Nyt tarttis tietää että minkä kokoiset läppärungot ja suuttimet pitäisi hommata kaasarien tilalle? Tavoitteena laajempi käyttöalue ja kovempi teho.

Posted

Eli siis ei ole olemassa nyrkkisääntöä että jos sulla on XXmm kaasarit ja ZZmm sisäkurkut ni laita YYmm läppikset?

 

Siis tavoittena olis saada eloa tonne alakierroksille tehon kuitenkaan kärtsimättä. Oon ainakin käsittäny niin että ruiskulla moinen olis mahdollista. Tai sit lisää tehoa ylös, alapään kärsimättä...

Posted

Eloa tulee tosiaanki alas ruiskulla.

 

Mutta kuten tiedät kaikki vaikuttaa kaikkeen.

 

Itse en ole löytänyt tuollasta kaavaa, olis kyllä todella kätevä arvioihin.

Mut jos kaasarit on jo "väärin" valittu, niin eipä silloin tuollakaan mitään iloa.

 

Mut eiks tuohon alapäähän vaikuta nokka aika pitkälle kans. Ei se ruiskukaan nyt ihan "ihmeitä" tee.

 

Mites sillä Pipemaxilla, eikös siinä näkynyt läppien koko?

Posted

Kaksi 40-48mm tuplakurkkuista läppärunkoa toimii todennäköisesti aika hyvin tuollaisessa moottorissa, itse ehkä valitsisin suuremman puoleiset(45mm+) läppärungot niin on tehonnostovaraakin.

Guest Tuoppi
Posted

tere,

 

kannattaa myös miettiä et laittaako läppärungot vai laitatko tuplan tai yhden läpän keskelle. Eikö se niin mene et kun imusarja pitenee paranee myös alavääntö. Se kuinka paljon on sit eriasia. Ite olen ajellut yhdellä 52 millisellä läpällä ja megalla muutaman vuoden ja hyvin on pelannut. toi läppä on 120hp saabista. Ainut et mulla ei ollut kuin n. 100hp kone mut ideana heitin tämmöisen, ei tarvis miettiä paljon synkronointejakaan.

 

-Tuomas-

Posted
Mulla on tällähetkellä 48mm kaasarit ja olen ajatellu päivittää ruiskuun talven aikana. Kaasareilla moottori alkaa vetää kunnolla vasta 2500rpm jälkeen. Moottori on 1994ccm ja n.180hv.

 

Nyt tarttis tietää että minkä kokoiset läppärungot ja suuttimet pitäisi hommata kaasarien tilalle? Tavoitteena laajempi käyttöalue ja kovempi teho.

 

Mulla on 2x 48 läppärungot ja 160hp oli takapyörällä. toimii ihan hyvin ja ei ollut säätäminen hankalaa. Joskus tulee kuulemma ongelmia tyhjäkäynnin / alakierrosten säätöön jos läppä / suuttimet ovat liian isot, virtaus muuttuu kovin äkäseen jo pienellä painalluksella.

 

Mulla on jossain linkki yhteen aika hyvään vaikkakin vanhaan artikkeliin jossa käsitellään näitä asioita, koitan ettiä sen...

http://www.dune-buggy.com/turbo/index.htm

 

Tuollahan oli aika paljon juttua tuosta.

Edit:

Janin linkin takaahan löytyikin kaikki tarvittava ja jopa laskuri mihin asti läppärungot riittää... :) 48 läpät siis riittää aika pitkälle...

 

-Puide-

Posted

Sehän siinä onkin. Liian isot läpät "hankalat" ajaa, vastaavuus kaasuun on/off-tyylinen.

Isoilla suuttimilla ei haittaa, nykyisillä ainakin Megakoodeilla saa kyllä säätöihin alhaallakin, jopa MS1 prossulla.

Pienemmillä läpillä saadaan myös sitä vääntöä pikkasen lisää.

Posted

Ton laskurin mukaan riittäis 4x30mm läppikset 207hp asti. Kuulostaa aika pieneltä... Puhutaankohan tossa vaparista vai turbosta?

 

Jos jollain on myydä n.200hp koneelle sopivaa imusarja/läppis/suutin settiä ni olisin mahdollisesti kiinostunut.

 

Ja kaikenlaiset vinkit kiinostaa.

Posted
Ton laskurin mukaan riittäis 4x30mm läppikset 207hp asti. Kuulostaa aika pieneltä... Puhutaankohan tossa vaparista vai turbosta?

 

Jos jollain on myydä n.200hp koneelle sopivaa imusarja/läppis/suutin settiä ni olisin mahdollisesti kiinostunut.

 

Ja kaikenlaiset vinkit kiinostaa.

kannattaa kuitenkin muistaa tää lause

Note that the above is for naturally aspirated engines having a common plenum - individual runner manifolds will need larger throttle bodies, turbocharged 'blow-through' engines can get by with somewhat smaller throttle bodies

 

Tahtonee sanoo että jos on joka imu venalle ( imusarjalle) oma läppä täytyy läpän olla isompi kuin jos käytät yhtä sysäyskammiota/imusarjaa... se paljonko isompi läppien on oltava onkin sitten mysteeri... :)

 

-Puide-

Posted

Moro. Tollasen 2,5L 24venasen Bemun 200hv siviilikoneen ( 196hv kattien kanssa mutta F ryhmässä tai bemu luokassa 200+ ilman kattia ) 1 läppä Bemus käytös 55-60mm luokkaa eli jos sysäyskammiot nurkkiin ja tollasella yhellä läpällä tekis niin pitäis riittää ja vaikka Saabin turbosta/vaparista tai Volvosta tms... löytyy suuttimia joilla pääsee 200-250hv siis nää esimerkit jos edullisesti tarkoitus testata rakentaa. KitCar Golf oli kuristimella 1 läpällä rajotetulla kierrosalueella 275-300hv ja en muista oliko 52mm kuristin tai jotain sellasta eli yhdellä läpälläkin pärjää.

Jos imusarjat viilattu kansiin niin niihin voi tehä helposti sysäyskammiot pyöreähköt jouheat ja yhdysputkeksi vaikka käyttää jappi putkee eli sähkökaapeleiden suojaputkia, käppyröitä, suoria jotka on edukkaita ja saahan jopa Motonetistaki kaikenmoista alumiinikäppyrää.

Hajottamoilta, foorumeilta löytynee läppiä, suuttimia, antureita...

Megaruutta erittäin järkevä valinta ja kokonaisuuksia piuhoineen antureineen on ollu tarjouksessaki kotimaisessa megarruutta firmas. Hestec, Motec, yms.. yms.. tietenki on olemassa kans =)

Posted
Moro. Tollasen 2,5L 24venasen Bemun 200hv siviilikoneen ( 196hv kattien kanssa mutta F ryhmässä tai bemu luokassa 200+ ilman kattia ) 1 läppä Bemus käytös 55-60mm luokkaa eli jos sysäyskammiot nurkkiin ja tollasella yhellä läpällä tekis niin pitäis riittää ja vaikka Saabin turbosta/vaparista tai Volvosta tms... löytyy suuttimia joilla pääsee 200-250hv siis nää esimerkit jos edullisesti tarkoitus testata rakentaa. KitCar Golf oli kuristimella 1 läpällä rajotetulla kierrosalueella 275-300hv ja en muista oliko 52mm kuristin tai jotain sellasta eli yhdellä läpälläkin pärjää.

Jos imusarjat viilattu kansiin niin niihin voi tehä helposti sysäyskammiot pyöreähköt jouheat ja yhdysputkeksi vaikka käyttää jappi putkee eli sähkökaapeleiden suojaputkia, käppyröitä, suoria jotka on edukkaita ja saahan jopa Motonetistaki kaikenmoista alumiinikäppyrää.

Hajottamoilta, foorumeilta löytynee läppiä, suuttimia, antureita...

Megaruutta erittäin järkevä valinta ja kokonaisuuksia piuhoineen antureineen on ollu tarjouksessaki kotimaisessa megarruutta firmas. Hestec, Motec, yms.. yms.. tietenki on olemassa kans =)

 

Ja jopa henkilöauton moottoreita käyttävissä 2 litraisissa vormuloissa ollut yhden alle 30mm kuristimen kautta 200+hv. Mutta nää kammioiden laskeminen ja siihen liittyvien kanavien mittojen laskeminen vaatiikin jo taitoa? STF:n ruiskupalstalla ray greenwood sanoi että yhdellä läpällä voi saada yhtä paljon tehoa kuin yksittäisillä läppärungoilla per kanava, jos osaa mitoittaa kammion ja kanavat.

 

Mä laittaisin edelleen kaksi kaksikurkkuista läppärunkoa jos tehokas vapari suunnitteilla, aika helpolla pääsis. Suuttimet imusarjan sisäpuolelle niin mahtuu paremmin konehuoneeseen.

 

7359.jpg

Posted

jotenkin näyttää tyhmältä tollaset imusarjat ruiskulle kun on mutkaa joka suuntaan, ja suuttimet kauhean lähellä venttiiliä

 

Ja eikös samalla suuttimet kannattais laittaa ennen läppää jotta saa paremmin ilman/bensan sekaisin.

Posted

Suuttimen paikka määräytyy moottorista haettavien ominaisuuksien mukaan. Jos haetaan mahdollisimman hyvää katuajettavuutta, niin suutin lähelle venttiilä ja ruiskutus suoraan lautasta kohden. Ilman ja bensan sekoittamiseen kaasarityyliin ei ole tarve, koska bensa ruiskutetaan paineella hienoksi sumuksi.

 

Tuplaläppärungoissa parasta katukäyttöön lienee rakentamisen helppous. Saa kaupasta bolt-on palikkoja, eikä tarvitse painia tilanahtauden kanssa.

Posted
Roope said:
jotenkin näyttää tyhmältä tollaset imusarjat ruiskulle kun on mutkaa joka suuntaan, ja suuttimet kauhean lähellä venttiiliä

 

Ja eikös samalla suuttimet kannattais laittaa ennen läppää jotta saa paremmin ilman/bensan sekaisin.

 

 

Nuohan on vastaavat offset imusarjat mitä on cb:n kaasarisarjoissakin ollut, noita saattaa saada myös suorina. Musta vaan tosiaan tulee vähän ahdasta jos suuttimet läppärungon ulkopuolella, mutta saahan sitä tilaa jollainlailla luotua, tässä omasta ruiskuprojektista pari kuvaa.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5032-polttoaineen-suihkutus-projekti/

 

Mä päädyin sitten vielä tekeen kääntölaipat läppärunkoja varten, mutta ne jäi tarpeettomaksi, saan 15mm tilaan sivuun lisää eri mallisilla suuttimilla ja matalemmilla suutinkiskoilla.

Posted
jotenkin näyttää tyhmältä tollaset imusarjat ruiskulle kun on mutkaa joka suuntaan, ja suuttimet kauhean lähellä venttiiliä

 

Ja eikös samalla suuttimet kannattais laittaa ennen läppää jotta saa paremmin ilman/bensan sekaisin.

 

 

Suuttimet aikaansaavat jo itsessaan riittavan hyvan sumun, ei se siita parane jos sen suuttimen vie kauemmaksi venttiilista. Sisaantuleva ilma pyorteilee sen saman riippumatta siita missa suutin sijaitsee, joten pyorteilynkaan takia ei sijoituspaikkaa tarvitse muuttaa. Mita lahempana venttiilia sen paremmin suuttimelta lahteva hieno sumu pysyy hienona sumuna eika tiivisty imusarjan seiniin tai ala keraantymaan pisaroiksi.

Nykyautoissa laitetaan suuttimet suoraan jopa palotilaan, jota sumu saadaan kerralla palotilaan eika sen tarvitse tormailla venttiililautaseen...

Posted

Suutin lähellä venttiililautasta, siitä tulikin mieleen, TM:ssä oli kerran carisma GDI:n kestotesti aikoinaan, ja siinä suutin melkein suoraan sumutti päin venttiiliä, oli testin loputtua melkoinen kasa karstaa venttiililautasella :D

Posted
jotenkin näyttää tyhmältä tollaset imusarjat ruiskulle kun on mutkaa joka suuntaan, ja suuttimet kauhean lähellä venttiiliä

 

Ja eikös samalla suuttimet kannattais laittaa ennen läppää jotta saa paremmin ilman/bensan sekaisin.

 

 

Suuttimet aikaansaavat jo itsessaan riittavan hyvan sumun, ei se siita parane jos sen suuttimen vie kauemmaksi venttiilista. Sisaantuleva ilma pyorteilee sen saman riippumatta siita missa suutin sijaitsee, joten pyorteilynkaan takia ei sijoituspaikkaa tarvitse muuttaa. Mita lahempana venttiilia sen paremmin suuttimelta lahteva hieno sumu pysyy hienona sumuna eika tiivisty imusarjan seiniin tai ala keraantymaan pisaroiksi.

Nykyautoissa laitetaan suuttimet suoraan jopa palotilaan, jota sumu saadaan kerralla palotilaan eika sen tarvitse tormailla venttiililautaseen...

 

Näissä suora suihkuissa on sitten aikas jännästi muotoiltu mäntä jotta pyörteily saadaan sopivaksi ja polttoaine seos jakaantumaan tasaisesti.

 

Tosin jos mietitään että suutin olisi ennen kaasu läppäää jolloin sumulla olisi enemmän aikaa sekoittua ilmaa ja siten täytös olisi tasaisempi sylinterissä. Tosin tässä on se että paljonko tarvitaan kierroksia siihen että seos pysyy sumuna sen koko matkan sylinteriin, mutta tuohonkun vielä laskisi pituuden shokkiaallon mukaan niin voisi saa aika pirteitä lukemia vaparista pienelle alueelle, toki hieno säädön joutuisi tekemeen penkissä satsin pituudelle. Takapotku voi tosin olla aika epämukava tälläsellä viritelmällä...

Posted

Pitäis melkeen tehdä galluppi että minkä kokoinen kone, paljoko tehoa ja millainen läppisratkaisu kelläkin on.

Näillä eväillä mitä nyt on puhuttu ni luultavasti ostaisin n.46mm läppärungoT.

Posted
Näissä suora suihkuissa on sitten aikas jännästi muotoiltu mäntä jotta pyörteily saadaan sopivaksi ja polttoaine seos jakaantumaan tasaisesti.

 

Ei, vaan juuri päin vastoin. Nykyiset suorasuihku koneet on poikkeuksetta laihaseos moottoreita, joissa palotilan muotoilulla saadaan polttoaine/ilma seos jakaantumaan epätasaisesti siten, että sytytystulpan ympärille kerääntyy rikkaampi seos.

  • Like 1
Posted
Tästä keskustelusta tuli mieleen tämä video:

 

 

Tuollaisia ratkaisuja näkee lähinnä 10 000 rpm+ kiertävissä koneissa, en tiedä miksi sopivat sellaisiin. Polttoaine paremmin sekoittuu ilmaan suurella virtausnopeudella?

 

ducati 998:ssa mm. samanlainen ratkaisu

 

Juu Jaaa et tommossia on oikeastikkin olemassakin :D Mutta tossa multasen lähettämässä viestissä näkee että aika nätisiti bensa sekoittuu ilmaan.

Posted

Minkähän vekottimen läppärungot osuis lähimmäksi IDF jakoa? Että riittäis ku tekis pikku kurkut imusarjojen päälle ja kumiletkut väliin. Tai mistä sais suoraan IDF jaolle läppärunkoja?

 

Tää olis varmaan sopiva härveli: http://www.mega-efi.fi/product/4/ms-2-v30-ohjelmoitava-moottorinohjausyksikko-rakennussarja

Aircooled.fi:n laajakaista lambda varmaan olis myös oivallinen ostos tohon kaveriksi.

Site suuttimet, tukit ja pumppu... Mitäs muuta?

Arvelin että n.350cc suuttimet olis sopivat n.200hp koneeseen.

Posted

Moro,

 

n. 330cc suuttimet ovat jo riittävät 200hp koneelle, tällöin pulssisuhde on n. 80%. Saab 9000 turbossa jossa 175hv, on vain 214cc/2,5bar suuttimet. Peruspaineena ainakin ite oon käyttänyt 3 baria. Täällä on hyvä laskea suuttimille kokoa:

 

http://www.rceng.com/technical.aspx

 

Tuo Ms 2 V3.0 megasquirt on varmasti aika hyvä valinta, itsellä Ms 1, sekin ihan kelpo vapariin. JaniM ja muut kokeneemmat megasquirttaajat osaavat kertoa enemmän. En oo vielä kauheesti perehtynyt, pelkkää ruiskua sillä ohjailen vielä.

 

IDF läppärunkoja saa CBperformancelta (mulla on sellaiset), ja suomesta saa ainakin hariselta jenveyn IDF jakoisia läppärunkoja. Niissä on CB:n versioista poiketen DCOE:n jako yläpäässä ja ovat vähän lyhyemmät kuin IDF kaasarit sekä mukana tulevat suutinkiskot ovat lemmariliitoksin. IDF kaasareissa kurkkujen etäisyys toisistaan on 90mm.

 

IDF jakoisten läppärunkojen valmistajia näiden lisäksi maailmalla on mm. TWM, Redline Weber, KMS, Extrudabody jnejne.

 

Sit vielä parilta valmistajalta IDA jakoiset läppärungot

 

Kalliitahan nää on, motskarin läppärungoilla selviää varmaan puolet halvemmalla :D

Posted

Toi hyvä MS2 V3.

Sit tarttet anturit. Vedenlämpö, minkä laitat öljyyn tai puhallinpelteihin. Imuilmananturi. Cossun hyvä tarvike.

TPS-anturi.

Ja tietty tärkein sytkä. Sulla oli edis, niin helppo modata tuohon lautaan.

Piuhaa ja releitä. Apuna voi käyttää relekorttia, mutta miinuksena välijohdon tarve.

Paineensäädin bensalle ja suodattimet.

Eikohän tuossa nyt ala olee kaikki. Ja pari masennusiltaa.

 

Ai niin, jos haluat ediksen pois ja katkoo kipunaa, niin tarttet yhden sytkäkiven lisää.

Posted

Jos muuntaa kaasarin läppärungoksi, ei tarvinne muuta kun ottaa sekoitin ja sisäkurkut pois? Kaasaria itseään ei varmaan tarvitse modifioida muuten ts. progressioreikiä ym röörejä tukkia?

 

Ihan tuossa mietin että jos nuo kisapadan dellot riisuis ja laittais vaan suutinpaikalliset imarit, niin pääsis aika ronskisti halvemmalla. Rungot on 45:t ja sisäkurkut on sipastu 40:ksi joten tulishan tuosta lisää pinta-alaakin. Jos jättäs sytkänkin entiselleen niin olis niihin kisaa edeltäviin viimeisiin iltoihin edes vähän vähemmän säädettävää.

 

Onko noita suutin-imareita muuten "big beef"-mallina kun kannet on melko ronskisti portattu. Ei jaksa ite CB:n sivuilta katsoa :)

Posted

Itellä on DRLA 40 tuplat tulossa läppärungoiksi.Tuon volvo V70 tps:än saa helpolla läppä-akseliin kiinni sorvaamalla väliholkin.Liikerata molemmissa sama.Suuttimien paikat tekisin vain nyt toisin,laittaisin ne imusarjan sisäpuolelle.

Posted

Mun mielestä immeiset on tukkinut kanavia, mut tarkemmin aateltuna onkos sillä väliä vaikka imis ilmaa muualta.

Mitäs kanavia siellä on läpän alapuolella? Menikös seosruuvin rööri sen kautta?

Niillähän vois säätää tyhjäkäyntiä tai sit vetasee kokonaan kiinni.

 

Mites tuleeko siihen pykälä ku sisäkurkut riipasee pois? Jotkut suorat putket sisäkurkuiksi.

Tuollasia tuli mieleen.

 

Kokeilemallahan tuo selviäis. Sais kaasaritkin uusiokäyttöön ja kynnys siirtyminen ruuttaan pienenis kummasti, kun ei tartte läppiksiä ja imareita alkaa hankkimaan.

Ja sithän hätätapauksessa vois tien päällä laittaa sisäkurkut takas ja vakio jakaja kiinni ja jatkaa matkaa kotiin. Tää että ei tartte reikiä tukkia.

 

MSD-sytkää pystyy myös ohjaamaan Megalla tarvittaessa.

 

Tig-liimalla suutinpaikat imarien kylkeen, niin ei tartte niitäkään hankkia.

Posted

Multa löytyis perämoottorin läppärunkoja joku kasa, muistaakseni ihan asiallisen kokoisia. Täytyypä kaivaa esille, jos joku niistä innostuisi.

Posted

Juu ei sit pyttyjen läppärunkoja :))

Pistä ihmeessä jakoon. Varsinkin jos niissä on jopa laipat kiinnitykseen.

Mua kiinnostaisi sellanen yksi 25-30mm läppärunko, yksi läppänen.

Posted
Onko noita suutin-imareita muuten "big beef"-mallina kun kannet on melko ronskisti portattu. Ei jaksa ite CB:n sivuilta katsoa :)

 

Ei mun mielestää ole, ainoastaan kai offset imusarjoille ja C/E kansille... Varteenotettava vaihtoehto tosiaan että hitsaa suuttimien paikat imusarjaan, saapahan valita suuttimen paikan.

 

Ennemmin siis ehkä laittaisin big beef imusarjoihin suuttimien paikat kuin että valmiisiin kuvan mukaisiin ruiskuimusarjoihin hitsaisin lisää matskua alapäähän porttausta varten.

 

Mutta kyllä noi kuvan imarit ovat ihan hyvä vaihtoehto, jos johonkin ahtaaseen kuplan konehuoneeseen laittaa ruiskua leveän stroker moottorin kera.

Posted

Jep eli talven mittaan sit imarit aluhizarille suutinpaikkojen tekoon. Tuleekin hyvästi kierrätystä, jos haluaa takaisin viime vuosituhannelle niin laittaa vaan kurkut sisään ja bensan kulkemaan eri kautta.

 

Pieni pykälähän siellä sisäkurkuille on, oisko noin millinen. Voi olla vähän hankala tehdä sellainen sovitinrinkula joka menis terävästä 1-milliseksi kun ainevahvuus jää sen verran pieneksi että ei mahda kovin vahva olla.

Posted

Epoksilla sutasee pykälän sileeksi. Saa vielä tarvittaessa kaavittua pois helposti.

Tuolla ruuttasivuilla eräs meinas et pitäis tulpata reiät mitkä läpän ohi menee tai ulkoilmaan.

 

Mut eipä sen nyt luulis hirveesti haittaavan virtauksia millin reiät.

Posted

Tuli mieleen toi Rellunvideo, et tuollanen ykspiste ruisku olis helppo tehdä johkin vakiopataan.

Joku pieni läppis tai orggis kaasarin teurastaa. Suppilo päälle ja yks iso suutin aukolle ilmaputsarin sisään. Ei tarttis edes imareita rakentaa.

Olis jo putjettireisinkiä..

Posted

123 ignition pajasta on ilmeisesti tulossa "sähkökaasari" lähiaikoina. Ja olihan monet 80-luvun alkupuolen i-mallit yksipisteruiskuja. Niissä oli yksinkertaistettuna yksi kaasuläppä missä oli rungossa ruiskusuutin.

 

Jos vaan keksii jonkun yksinkertaisen järjestelmän millä ohjata sähkökaasaria niin se voisi olla ihan näppärä setti. Mutta jos laittaa oikean ohjaimen niin samalla laitta suuttimet joka pytylle. Ehkä laajakaistalambdasta voisi ohjata 555 piirillä suuttimen pulsseja suoraan.

Posted

Valtaosalla lienee korkeaohmiset suuttimet autoissaan, joissain japsiautoissa vakiona matalaohmiset. En kyllä oo yhtään perehtynyt asiaan. Suurituottoisia matalaohmisia suuttimia kylläkin saa jonkinverran.

 

Näin luin STF:ltä:

 

Low impedance injectors have less of a problem in the idle and low rpms because they have less spring pressure and less initial unseating pressure. But...they generally are much worse than high impedance injectors in the upper cyclic speed range...and upper pressure ranges.

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 5&start=15

 

Eli matalilla kierroksilla ja pienillä paineilla matalaohmiset antaa tasaisemman tuloksen, mutta yläpäässä asia on toisin, paljon huonommin kuin korkeaohmisilla?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...