Jump to content

DIY työkalut


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Posted

post-77-0-24139700-1437313905_thumb.jpg

Tämä nyt ei ole oikeastaan työkalu vaan pikemminkin "kikka", mutta hyvä systeemi. Eli jarruputkijunttureita kun irrottaa tälleen niin A) ei leviä avain yhtään ja B) tulee pelkkää pyöritysvoimaa juntturille.

Kaveri joskus neuvoi tämän.

  • Like 5
  • 2 months later...
Posted

Tyhjäkäyntiseosruuvit on vähän hankalasti vaikka kuinka olisi flipatut imusarjat. Onneksi vanhasta kitaran raadosta löytyi osat työkaluun, jolla säätö onnistuu vähän helpommin. Pikkasen modausta, pätkä pitkästä 8 mm hylsystä ja kulmavaihde on valmis. Hyvä ja huono puoli tuossa on hammasluvusta johtuva 1:14 suhde, mutta toisaalta saa tarkasti ja toisaalta sitten ruuvaria saa pyörittää jonnin verran

 

kulmaruuvi2.jpgkulmaruuvi%2Bvalmis.jpg

  • Like 10
  • 1 month later...
Posted

Ulosvetäjä jumiutuneelle nelostyypin öljypumpulle. Tällä saa purettua ilman väkivaltaa jumiutuneen pumpun huoltoa varten. Kierretappi pumpun keskellä olevaan reikään ja tuo putki on ulkokehän kokoinen joten pumpun sisuskalut nousee nätisti putken sisälle mutteria kiertäen.

 

post-1830-0-26616200-1446997791_thumb.jpg

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Palliksen lootaan spezialtyökalu.
Nepan kaikki on liian leveetä, ykkönen menee alalenkki naputtamalla paikalleen.

post-37-0-03264000-1455463909_thumb.jpg

post-37-0-12228200-1455464204_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 2
Posted

Kurre...sylinterillä painetaan koneesta kammen kautta karanneet heposet takas sisään....:)

Meneekö isommalla putkella sit enemmän heppoja takas?

  • 1 month later...
Guest papatti
Posted

Hei kertokaas mistä sais /onko hyllykamaa irs laatikon vetarien tähti avain ja mikä koko jos löytyy ?

Posted

Vetarin 12-kulmaiset pultit on XZN:iä, ja niihin käy XZN-hylsy kokoa 8. Löytyy motonetistä ym, vaikkapa http://www.motonet.fi/fi/tuote/776008/MTX-Tools-XZN-karkihylsy-M8-12 . Pitempi versio on tosin kätevämpi kun suojakumi ei tuu niin paljoa . Jos niitä on availtu aikaisemmin niin ei ole mitenkään poikkeuksellista että siellä olisi seassa vastaavia kuusiokolopultteja joten semmoinenkin samanlainen hylsy kannattanee hommata.

  • 3 months later...
Posted (edited)

Perhanan ampiaiset! Eilen tapoin tallistani muutaman.

Nyt on ruuhkaksi asti. 5 tunnissa!

 

Olen siirtynyt kemialliseen sotaan; jarrukliineri, tässäpä ihana aine :)

Sumuna päin näköä 3-6sek tai raakana 1sec, ja sillä on raitapersus lattialla odottamassa tennarin pohjaa.

Pari kovempaa veijaria tuossa oli, mutta onneksi on perhepakkaukset nii ei kesken lopu :)

post-37-0-04541800-1468856934_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Oli taas liikaa vapaa-aikaa :)

 

Tein laturien testaukseen säädettävän keinokuorman. Tai voi tuota kait käyttää arpa-akkujen testaus kuormitukseen 

 

*

 

Neljä halogeeni-poltinta, joita jokaista voi ohjata erikseen päälle ja pois. Virta menee releiden kautta.

Valot 1 x 100/55W ja 3 x 60/55W. Poltinta ohjattaessa palaa sekä pitkä että lyhyt yht aikaa.

Teho portaat täten: 155W - 115W - 115W - 115W

Yhteiskuorma 385W, eli 12v nimellisjännitteellä n 32A

 

Amppeerimittari, jotta kuormituksen näkee selkokielellä. +-50A (kuvassa jotakin outoa, linssi on oikeasti OK)

 

Johtuen törkeästä valomäärästä, polttimen ovat avoimessa putkessa, jonka toisessa päässä vanha 12v pc puhallin pakko-ohjattuna jatkuvatoimiseksi. Toivottavasti tuo riittää jäähdyttämään keksinnön.

 

Kaikki sähköosaset kannen alla piilossa

 

*

 

Kaikki rojut 100% tallista kaivettua kierrätys-shaibaa. Eli ainoa varsinainen kulu oli abikoliittimet johtimiin ja moottorisilikoonit puhaltimen juureen:)

IMG_20160803_160416780.jpg

 

post-37-0-09169400-1470229551.jpg

post-37-0-09169400-1470229551_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 2
Posted (edited)

Jo vuosia vanha "ramppi"

4*4 moottorisahalla halki

Pari puupalaa päihin ruuvilla kiinni

Ja lopuksi poistolaarista kilikalit niskaan

post-37-0-80503900-1470678581_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

Sulta puuttuu noista kiilapäästä kuormaliinan pätkät. Eli kun ensin ajat liinan päälle joka on kiilassa kiinni ei ramppi mene liukkaalla lattialla renkaan edessä eteenpäin.

  • Like 5
Posted

Sulta puuttuu noista kiilapäästä kuormaliinan pätkät. Eli kun ensin ajat liinan päälle joka on kiilassa kiinni ei ramppi mene liukkaalla lattialla renkaan edessä eteenpäin.

Täytyykin omia parannella just ton liinan verran.
Posted (edited)

Sulta puuttuu noista kiilapäästä kuormaliinan pätkät. Eli kun ensin ajat liinan päälle joka on kiilassa kiinni ei ramppi mene liukkaalla lattialla renkaan edessä eteenpäin.

Kuten kuvasta löytyy, niin toi lattia ei luista :)

Ideana toki pahkeisen hyvä.

Edited by P_Valtonen
Posted

No helevetti miksi kukaan ei tätä liinahommaa aikaisemmin kertonut! Toistaiseksi on joutunut aina yksin ramppien kanssa ropatessa jättämään 2/3 autosta ulos että saa rampit kynnystä vasten pysymään paikallaan.

  • Like 1
Posted

En oo tätä itte tehny, mutta ideana OK

 

file.php?id=616&t=1

Varmaan turhin työkalu mitä on vastaan tullut, jos sattuu oleen pitkä mutteri minkä tuo reikäkin vaatii niin voihan siihen sit kiertää ruuvinkin ja kiristää niin pelaa molempiin suuntiin ja tuplamutterin käytönkin ukkovainaa opetti jo viisvuotiaana...
Posted

Mikähän tässä olis se "proper tool"? Tuossa luulisi lisäksi että tuo työkalu kirii niin tiukalle että sitä ei saa irti vaan pinnapultti pyörii mukana takaisin. Sit tuo tappi estää vielä lenkin, räikkälenkin tai hylsyn käytön -> ei jatkoon.

 

Ilmeisesti joku tälläinen kun tämän katalogin sivun 33 lopussa http://www.koivunen.fi/tuotteet/file/tyokalut_koneet_kiinnitys/Autoerikoistyokalut_luettelo.pdf . Näyttää tavallisilta pitkiltä hylsyiltä mutta niiden sisuksissa lienee jotain taikaa joka estää työkalun hirttämisen tiukkaan siihen pinnapultin toiseen päähän.

Selatessa tuli myös vastaan maininta "VW Kupla" sivun 19 männänrengaspannassa. Ei välttämättä olisi huono laisin vaikka ei tule kyllä koskaan kasattua konetta siten että sylinterit sovitettaisiin kiertokangissa jo kiinni oleviin mäntiin.

Posted

Kas, ei noita reilun neljän vuoden takaisia voi muistaa olkoonkin vain sivu taaksepäin... Tämäkin viestiketju kohta 6 vuoden iässä! Laittaisin tähän kuvan työpöydälle pultattavasta DIY  venttiilien irroitustyökalusta ettei menisi nössöksi, mutta kun se on suora kopio tästä http://api.vwheritage.com/_img/large/144822_01_large.jpg niin ei viitsi. Muut DIY työkalut jää ankeasti puslanirroittimiin ym.

  • 1 month later...
Posted

Ebayssa huomasin tällaisen myynnissä. Ei ollut sitä kolmea kymppiä ylimääräistä joten rakensin itse huonon kopion.

Eli ei sitä kannatakaan kypärään laittaa sitä lamppua vaan suoraan tuohon pistooliin. Noin lähellä sulaa jo isommilla virroilla mutta autopeltihommissa näyttää kestävän.

 

post-77-0-53490800-1473953830_thumb.jpg

  • Like 4
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Tämmönen kapistus tuli väsättyä kun kyllästyin puristimen kanssa touhuamiseen...

 

Neljännen kuplan jarrujen ilmaus meni aika kivuttomasti läpi :-)

 

Tuubi mittakaavaa antamassa...

post-110-0-26465200-1475337026_thumb.jpg

Edited by NO H2O
  • 1 month later...
Posted (edited)

Olen tommosella kajarista pöllityllä mangneetilla ottanu tuhkasta naulat, nastat, etc niitit pois.

 

Kun tein useamman noita, niin talli-versioon lisäsin Cu-langan. Nyt tuolla voi putsata tallin edustalta rälläkän lastut etc pois suoraselkäsenä. Kumma miten kengissä tuota shittua tulee ulos, vaikka pyrkii pitää tallinlattian lastuvapaana....

 

edit olipas taas kirj häröjä :(

post-37-0-44971200-1480542495_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

Olen tommosella kajaristi pöllityllä mangneetilla ottanu tyhkasta naulat etc nastat pois.

 

Kun tein useamman noita, niin talli-versioone lisäsin Cu-langan. Nyt tuolla voi putsata tallinedustalta rälläkn lastut etc pois suoraselkäsenä. Kumma miten kengissä tuota shittua tulee ulos, vaikka pyrkii pitää tallinlattian lastuvapaana....

 

Tuon kun vielä suojaa muovipussilla niin magneetin puhdistuskin ei tuota tuskaa eikä siruja sormiin :-)

  • 3 months later...
  • 4 months later...
Posted

Kyselen täällä. Olisko jollain jemmassa VW281a työkalua josta sais mittaa niin vois itse tehdä omaan talliin niin vois tarkistaa itse noita palloniveliä ennen konttoriin menoa... :)

 

 

post-32-0-84359200-1502448043_thumb.jpg

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Ei ehkä varsinainen DIY työkalu, mutta parin lommon "ilmestyttyä" keskitunneliin, päätin tehdä karkean prototyypin jolla jotenkin oikaisin lommot siitä. Pari lommoa olis korissa, joten jatkokehitin testauksen jälkeen kokonaan laserleikkeistä tehtävän mallin, suhteellisen kevyt ja säädettävä versio.

 

yAAUnU.jpg

R8Fjm5.jpg

SAA72M.jpg

Edited by -Alex-
Guest Toheltaja
Posted (edited)

Hieno kopio valmiista tuotteesta. Teetkö seuraavaksi pistehitsin jolla vetolenkit saa sulamaan suoraan kohteeseen ja kääntämällä ne irtoaa

Edited by Toheltaja
Posted

Suurin ongelmahan tässä oli / on että kuinka saa mahdollisimman pienellä vaivalla hepattua vetorenkaat kiinni ja niin ettei tartte rälläköidä niitä irti reippaasti.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...