Jump to content

VW 1300 '72 GT3 RS


Recommended Posts

Vaikka kaaret ei vielä olekaan valmiit ja putkia saattaa tulle vielä lisää, niin pari vinkkiä kuitenkin:

 

- kiinnitä kaaret a- ja b-pilareihin

- lisää putki pääkaaren alapäähän poikittain keskitunnelin yli, ja kiinnitä se keskitunneliin (jos vaan penkkien sijainti antaa myöten)

- lisää putki takatukien alapäihin poikittain (tähän saat samalla turvävyöt kunnolla kiinnitettyä)

Link to comment

Ja sivuputki tulee kohtalaisen alas edestä eli käyttäjäystävällisemmin kuin aikaisemmin, täydellisiä kisakaaria ei tehdä kuitenkaan, koska autosta ei tehdä kilpa-autoa, eikä jahdata 10 sek varttimailiaikoja:

 

URKhgy.jpg

 

 

Mendeolalle ja taakse vääntösauvaputkille lisätään putket kans - onneksi tekijä tietää kaarien asennuksesta kokemuksella. Kaaria ei hitsata kiinni koriin, korkeintaan pultataan yläpäästä jos on mahdollista.

 

75jz.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

"Kalajoen hiekat..." eikun kuoppaiset tiet, mihin mun tukivarsi tippui?! :D   Hiekkasärkille sitten saatana tiet viimeisen päälle, jos kävis sitten varakkaat mökki-ihmiset herättään valoisina kesäöinä kuplaa testaten..nimim. 1kpl 3" rst vaimennin :)

 

17" vanteet

 

 

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/674/RosJFZ.jpg

 

 

18" vanteet

 

 

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/rfhmnz.jpg

 

 

Hyviä kuvia.Selkeytti omia ajatuksia melkoisesti. Kävi kans mielessä, että josko olis tohon omaan tunkenu jotku ylisuuret kiekot.

Ja näissä kuvissa taas todistettiin, että kuplaan ei tosiaankaan sovi näkönsä puolesta mitkä tahansa vanteet.

No joo, ei sovi muihinkaan autoihin mut mielestäni kupla on yksi helpoimpia pilattavia väärällä vanteistuksella.

 

Noi parit vanteet oli mun mielestä ainoat siedettävät.

Link to comment

Sorry en muista onko tästä ollut jo keskustelua, mutta eikös tällaiseen performance laitteeseen kannattaisi laittaa niin pienet vanteet kuin se on valitun jarrusetupin puolesta mahdollista? Eli ennemmin 17" kuin 18" jos jarrut vaan mahtuu. Ja jos jarrut ei mahdu 17" vanteen sisään niin ensimmäinen arvaus (ei fakta) on että kuplaan on laitettu aika overkill jarrut :)

Link to comment

Toinen mikä mulle tulee mieleen on se että 18" vanteella rengasprofiilia joutuu pienentämään tai nostamaan autoa suht korkealle että mahtuvat pyörimään. Jos lähtee tuolle rengasprofiilin pienennyslinjalle niin ymmärtääkseni (luettua, ei omaa kokemusta) ajo-ominaisuudet alkavat huonontua kun profiilia tarpeeksi pienentää. Kuten noista kuvien autoista näkyy, aika korkealla menevät kun ei muuten mahdu pyörimään.

 

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/913/TQPDDH.jpg

 

Tää 18" näyttää hyvälle kyllä mutta mitenkähän mahtuu tuo etupää käytännössä pyörimään joustotilanteessa? Itse kyllä unohtaisin 18" hommat jos autoa on performance asenteella tekemässä.

Link to comment

Luonnollisesti profiilia joutuu pienentään, renkaan korkeus pidetään lähinnä vakiota, eli korkeus on n. 630-640mm laskennallisesti.  Jompaa kumpaa rengaskokoa alunperin harkinnut, 215/45R17 + 255/40R17 tai 215/40R18 + 255/35R18 yhdistelmää, molemmat samankorkuisia. 

 

Mm. wally germanlook palstalla siirtyi 17" vanteisiin käytettyään pitkän aikaa 18" vanteita, mm. kilon verran lähti nurkasta painoa pois ja sen huomasi parempina ajo-ominaisuuksina. Nää jotka laitelleen germanlook palstalla 18 ja 19 vanteita, niin joutuneet 35-40 profiilista rengas sovittaa eteen, kun ei siellä tilaa ole.  Maalarin 240 a-group volvossakin on 17" (240/610-17), noita rattaita käytin kerran kuplan vieressäkin, näytti kivalta :) Ps. volovo on myytävänä... ;)

 

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/kij0ga.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/746/RyZiKz.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/6mBXXY.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

Pääkaari luuppalan taivuttama, 2003 ostettu sarja, nyt kaikki muut putket uusiksi itse vääntäen kun kaaret leikeltiin pois 4-5 vuotta sitten. Aloittelin kuvakansion järjestelemisen, keräämällä kaikki vanhat ja uudemmat kuvat ja laittamalla ne järjestykseen, en viitti välttämättä ladata minnekään mutta osan vois zipata jos kiinnostaa.

Edited by -Alex-
Link to comment
Tilasin eilen myös takajousituksen coilovereille kuvan kaltaiset adapteripultit paragonilta, kun coiloverissa 1/2 pultinreikä ja 944 tukivarressa M14.  Pitäis olla parasta mahdollista laatua, sillä tarkoitettu painavempiin 944/968 p-autoihin, markkinoilla olis ollut myös L A performancen halvempaa tavallista kahdella eri kierteellä olevaa pinnapulttia tarjolla.
 

Kyseinen adapteripultti pitäisi kestää kevyen kuplan alla hyvin, mutta tässä se meni poikki ilmeisesti liian lyhyen jousen takia:

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=7848&page=18

Edited by -Alex-
Link to comment

Tai sitten tilaa coiloverit suoraan sopivilla reijillä (tai porata reikä isommaksi, jos kyse oli 1.3mm:stä?) ja samalla tilaa tuon iskarin alapään holkin pidemmällä varrella (tai jatkaa nykyistä jos on jo väärän mittaiset hankkinut) niin ei ota jousilautanen kiinni tukivarteen ja iskarin saa suunniteltuun asentoon.

Link to comment

Sellaiset asiat vielä auki ja mietinnässä, puolivalmiita ratkaisujakin mielessä:

 

-Mistä / mitkä  100mm vetoakselit nivelineen, 944 vai T2 - toinen puoli pitää olla 10mm pitempi ja toinen 10mm lyhempi, mittatilaustyönä tai toisen akselin lyhennys .

 

-Mistä alle 140mm hihnapyörä kuivasumpulle, ja teräksinen painavempi vai kevyt alumiininen?   Vaihtoehto alumiininen 133mm scat /bugpack ainakin..

 

-Mistä / millainen etuspoileri kamei tyyliin ym, jonka taakse mahtuu öljynjäähdytin.  Kenties kerscherin puskuri reunoista uusiksi muotoiltuna tai muotin kautta uusi?

 

-Kuivasumppusäiliön malli ja sijainti - yritys laittaa omaa suunnittelua oleva n.400mm korkea vaihteiston viereen. Noo helpottaa tietoa kun saa 5-tangon tuen kasaan

 

-Bergin etutuen korvaaminen omalla 911 tyylisellä kannakkeella, jossa ei erikseen pituussuuntaisen liikkeen rajoitusta, kuten tavallisessa bergin 5-v tuessa jossa on neljä kumityynyä.

Edited by -Alex-
Link to comment
  • 3 weeks later...

Sovitettiin penkkiä varhaisen protokiinnikkeen kanssa, joka tulee prikulleen alkuperäisten kiskojen paikalle, tai sille siis omat kiinnityskiskot alkuperäisille paikoille. Aika passelilta tuntui istua. Maltilliset sivuputket tulee vielä kans ja vöille poikkiputki taakse.  Taka-akselin vääntösauvaputkille vedettiin tuet pääkaaresta lämminilmakanavien reikien kautta. Parina iltana hioin kylkiä ym ja katon reunoja maaleista pois kuunneltuani ensin varoitukset jännityksen katoamisesta :D

 

 

 

u1P8Ex.jpg

 

1A90EL.jpg

 

hoshkY.jpg

 

Wj0Bvv.jpg

 

 

 

JtoZEl.jpg

 

kTt1Ia.jpg

Edited by -Alex-
  • Like 2
Link to comment

Puskurit, astinlaudat ja paneelit sisälle hiilikuidusta sitten kun budjetissa varaa, eli ehkä 1-2 vuoden päästä vasta.  LA perfomancella hiilikuituosat lähes puolet edullisempia, mutta yleisesti niiden tekemien osien laatu ei vakuuta, toisinkuin CSP:n ja muiden saksalaisten tekemien osien suhteen. CSP:llä ja MSS:llä ainakin hiilikuituosia tarjolla

 

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=135054109871&rub1=Body&rub2=Bumpers%20and%20Accessories%2CBumpers%2CBug%20%2768-&artnr=16937a&pn=0&sort=0&all=

 

http://kaefer.motor-sport-service.de/html/anbauteile1.html

 

http://www.laperformance.co.uk/

 

http://www.laperformance.co.uk/blog/?page_id=130

Link to comment

Moni luulee tuota recaroa nahkaiseksi mutta se on keinonahkaa :)  Halvimmasta päästä periaatteessa recarolla kun kattelee noita taittuvaselkänojaisia penkkejä, tosin recaron halvimmat taittuvaselkänojaiset näyttää paljon laadukkaammilta kuin italialaisten karvakäsien vastaavat...mutta onhan hintakin ihan eri :)

 

http://www.demon-tweeks.co.uk/performance/seats-reclining

 

Melkoista kuraa näyttää olevan noi LA performancen uniball setit, rälläkkä ja pylväsporakone ilmeisesti käytössä vain...

 

Laitoimme umpeen (kohtuusiististi, vähän jäi toivomisen varaa) tuon vanhan sulakerasian paikan, kun ei halua käyttää OE sulakerasiaa:

 

dnFIJh.jpg

 

Samalle paikalle:

 

clean-wiring.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

No eipä tuo ihan imaista ole kunnollinen autojohto myöskään verrattuna johonkin halpaan muovijohtoon, mikä ei kestä lämpöä edes. Tässä itse autojohtoja ettineenä. Plus että standardeja ja laatuja noissa useita.

Link to comment
Guest Type123

Tuo alemman kuvan sarja on "valmis", aika paljon silti itse mittaamista ja lyhentämistä kai on. Yllättävän suosittu sarja silti jenkeissä. Googlettamalla "vw wiring kit watson" löytyy joitain asennuskuvia ja ohjekin heidän sivuilta.

 

http://www.watsons-streetworks.com/custom-vw-modular-wiring-kit

 

Mielestäni todella raju hinta kasalle johtoa sulakerasioineen, liittimineen etc. Toki se autokäyttöön soveltuva johtokin maksaa kuten todettiinkin jo - tuohon shippaukset, alvit, tullit etc. päälle niin tulee boksille ja johdolle kuitenkin järjettömästi hintaa.

 

Väännät vaan sen CAN-väyläisen systeemin autoosi kuten SePi ehdottikin jo. Oikeasti clean look sopisi paremmin autoosi kuin "siisti" kasa johtoja.

Link to comment

Kuinkas CAN vähentää johdotusta valojen suhteen? Tietty pärjää kolmella piuhaa, mutta ohjauspäätteet pitää viedä sit lampun kuoriin.

Hmm, mielenkiintoista. Ledeillä kun pystyy vielä hoitaan, niin plussapiuha ohenee myös kummasti ja turhia releitä tarvita.

Jollain Arduinolla voisi onnistua ohjaukset.. josko notsiin tekis..

Ei kyllä edullinen mutta olisi omiaan kyllä Alexin autossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...