Jump to content

Taas hyvää kiinan osaa. ÄLKÄÄ OSTAKO


Guest ari myllymaa

Recommended Posts

Eli nyt ei voi ostaa mitään kasitappista vauhtista? Auttaa muuten ihan vitusti.

 

Hajosko stripillä, kadulla vai keittiössä?

 

Valmistaja ja materiaali?

 

Noista olis hyötyä. Mutta toisaalta kun aina on ollut maanantaikappaleita, niin myyjä varmaan haluaa ja tietää enemmän, mikä taas auttaa lopulta harrastajaa saamaan ehkä parempaa laatua. Toivottavasti.

Link to comment

Hajos ihan tallissa kierroksia antamalla.+6500 oli kun puhallin tuli kopasta läpi ja vauhtipyörä sano poks poks.

Suomalaisesta nettikaupasta ostin joka ei sijaitse Vaasassa.

Kai pitää vaan orkkiksesta saksalaisesta väkertää että toimii, näin kävi myös nostajille.

Link to comment

Juu emmää kysyny myyjää vaan valmistajaa ja mallia. Myyjä myy sitä mitä tilataan ja ostetaan.

 

Mulla myös on räjähtänyt valuvauhtis , tosin tuhat kierrosta ylempänä. Mut sillon jo tuli selväks että viritettyyn moottoriin liikkuvat osat saa olla otain muuta ku ihan vaa vakiosta jalostettuja.

 

Paska homma silti, otan osaa.

Link to comment

Vakiosta jalostettu on mun kokemuksilla kestänyt parhaiten. Pitää siis olla aito saksalainen.

Valmistajaa en tiedä kun myyjä myy vaan uutta kevennettyä vauhtipyörää.

Usasta ilmeisesti tilaa mutta kun nekin teettää kiinassa. Mistä siis nykyään saa hyvää?

Mistä te pro miehet ostatte osanne?

Link to comment

Siis juuri näin itseänikin muutaman kerran ottanut päähän että millaista kuraa oikeasti välillä valmistetaa. Erityisesti osat jotka vaikutta oleellisesti auton turvallisuuteen.

Ja tosiaan myyjää on turha ainakaan tässä tapauksessa syyttää. Toinen asia onkin sitten se jos esim saatavilla on halpa ja kallis vaihtoehto ja itse valitset sen halvan niin sitä jo miltei tietää mitä sieltä saa. Tai jos vaihtoehtoisesti kysyt myyjältä onko se laadukas ja myyjä sanoo että on, niin silloin jos se on kuraa niin silloin se on myyjän vastuulla jos kyseessä on sellainen tavara josta sen huomaa jo vilkaisemalla.

Link to comment

Nostajissa tais vika olla kuitenkin asennuksessa.

 

Tässä taas näyttäisi että on valittu väärä osa väärään käyttötarkoitukseen. Kuvan perusteella oletan että tuo on valuteräs vauhtis ja sen rikkoutuminen ei johdu osan huonoudesta vaan siitä että on valittu viritettyyn koneeseen väärää materiaalia oleva osa. Ts. säästetty väärässä paikassa. Myyja varmasti osaa suositella oikeaa osaa kun kerrotaan käyttötarkoitus, verkkokaupasta suoraan kliksaamalla ei välttämättä tule sitä mille on tarve.

 

Korostan vielä etten todellakaan tiedä mistä Ari on osansa hankkinut enkä puolustele ketään kauppiasta. Entisenä osakauppiaana vaan harmittaa se että vika on aina osassa ensikädessä. Nostaja tapauksessakin vikahan oli siinä että nostajat pohjas lohkoon, ei siinä olis kestänyt mikään.

 

Tuulettimessa sama vika, valittu väärä osa väärään käyttötarkoitukseen.

 

 

Ja jos joku ei sitä vielä tiedä niin Kiinasta löytyy valikoimaa ihan paskasta huippulaatuun kaikki on kiinni siitä mistä kiinalainen saa rahan. Valikoimalla toimittajat oikein osien laatu kyllä kestää vertailun.

 

Omasta 5v kokemuksesta osakaupassa voin vakuuttaa että Brassi osista on tullut kaikkein eniten narinaa laadusta.

Link to comment

Brassi osista on osa täyttä paskaa,kuten kiinaosistakin. Kiinaosissa on vaan ongelmana laadun vaihtelu,toinen erä samaa tavaraa voi olla laadultaan erilaista kun toinen. Asennusvirheestä johtuvaa hajoamista toki ei voi laittaa osan piikkiin. ko.vauhtiksen tapauksessa taitaa vaan olla vauhtiksen materiaali = valu ,pettänyt.

Link to comment

Kyseisellä osamyyjällä ei ollut sillä hetkellä myydä muuta kuin tämä vauhtis. Onhan se oma vika kun ei tiedä mitä ostaa.

Pitää näköjään harjoitella kantapään kautta ;-)

Täytyy ostella osat ilmeisesti ulkomailta suoraan kun ei näköjään kannata kannattaa suomalaista vaikka haluais. Ketään vastaan mulla ei ole mitään vaan haluan kertoa kokemuksia halpa kiinalaisista osista ettei muiden tarvi tuhlata rahaa. ;-)

Link to comment

Edelleenkin osa vaikka kiinalainen onkin olisi kestänyt todennäköisesti ihan normaalisti vakiossa tai hiukan piristetyssäkin. Ei virikonetta tehdessä saa olla niin kiire että ottaa sen mikä myyjällä sattuu olemaan hyllyssä. Sitten rikkoo sen koska se ei ole soveltuva siihen käyttötarkoituksen. Ei se osan vika silloin ole. Kaiken saa rikki jos haluaa. Osaava myyjä kyllä kertoo mitä kannattaa ostaa ettei asioita tarvisi opetella kantapään kautta, monesti on vaan niin että kun halvinta etsii se lopulta onkin kallein vaihtoehto.

Link to comment

Myyjällä ei ollut markkinoida muuta ja minä en osannut vaatia parempaa kun en tiennyt tämänkään kestävyydestä.

Summa summarum kiinasta varmaan saa hyvää ja huonoa mut mistä sen tietää mikä on hyvä??

Opetellaan asioita näin kun kerran on aloitettu.

Seuraavaksi tulee testiin vakio vauhtipyörä jos jostain vielä löytyy.

Link to comment

Jos aina pitää vaan saada halvimmalla hinnalla kaikki osat niin siten saa sitä halvinta osaa.

 

Ite oon aina ollut valmis maksamaan palvelusta ja siitä että tavaran saa kun sitä tarvitsee. Jos mulle tulee vähänkään mieleen, että nyt myyjä ei tiedä mitä myy tai ei kuullosta kovin rehelliseltä, vaihdan ostopaikkaa.

 

Eipä ole iloista myöskään kesken kukkeimman ajokauden odottaa jotakin osaa saapuvaksi "ensi viikolla". Se on se viikko joka ei koskaan saavu ja ajot jää ajamatta.

 

Aikojen saatossa olen huomannut, myös kantapään kautta, että orkkisosa on yleensä aina parempi laatuinen kuin aftermarket-osat. Eri asia on, soveltuuko orkkisosa siihen mitä on tekemässä. Viriosista parhaat kokemukset on 80-luvun kamppeista. Ikää takana sen verran, että paska on tippunut rattailta (lue: hajonnut) ja silloin vielä saattoi saada laatua, kun osat maksoi maltaita.

 

Sitten se kasaaminen: ei voi riittävästi korostaa sitä, että mittaa, kokeile, tutki, selvitä. Jos et itse osaa, joku muu osaa.

Link to comment
Mitäs myyjä sanoi ??? Kai nyt joku vastuu pitää olla! Vauhtis takas ja jonkinlainen korvaus tuhoista, myyjä sitten voi osatoimittajansa kanssa tapella aiheesta

 

:)

 

Juu ei.

 

Esim. Ostan vauhtiksen yrityksestä ja asennan sen koneeseen (teitty päittääisvälyyden säädön jälkeen) ja kiristän vauhtipyöränpultin sormitiukkuuteen. Sitten puhelin soi ja pultti unohtuu kiristää ja lähdet pois tallista. Sitten tulet takaisi laitat kytkimen ja hilut paikalleen ja lyöt koneen autoon sisälle kun se on kerran valmis ja kone tulille kierrätät konetta ja vauhtis hakkaa tapit väljäksi kun kerran ei ole kunnolla kiinni ja poks vauhtis pettää.

Miten todistat myyjälle että näin ei tapahtunut.

 

Tai vielä parempi kysymys miten myyjä todistaa kyseisen asian hänen toimittajalleen.

 

Itse näkisin ainuana vaihtoehtona sen että myyjällä olis vastuu asista sen että kyseinen vika olisi huomattu ennen osan hajoamista esim murtuma testauksessa yms väriaineiden kanssa pelleilemällä.

Link to comment

Eiköhän tämä pojat tullut jo aika selväksi. Itseltäni ei ole vielä koskaan hajonnut mikään, mutta ymmärrä kuinka paljon se vituttaa kun kamat poksuu. Ja onhan tästäkin se hyöty, että nyt useampi ymmärtää että vauhtis pitää valita käyttötarkoituksen mukaan. Tsemppiä Arille!

 

t. Mika

 

ps. Vieläköhän Scatin osat on sellaista laatua, että uskaltaa laittaa vähän tiukempaankin turbopataan?

Link to comment

Tälläinen tuli vakiosta nelkun vauhtiksesta. Ei kestänyt vaparin 250 pollea varttimaililla montaa lähtöä... Tuon jälkeen tehtiin kromosta tai muuten vaan paremmasta materiaalista (en nyt tarkasti muista mistä) uusi vauhtis ja sitä en saanu rikki. Ei ihan ollut ilmainen limppu+sorvaukset, mutta paljon vähemmän tuskaa kun ei tarvi korjata.

post-305-13888363691232_thumb.jpg

Link to comment
Seuraavaksi tulee testiin vakio vauhtipyörä jos jostain vielä löytyy.

Olisko kuitenkin syytä jättää testi väliin ja siirtyä suoraan teräsvauhtikseen?

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=615

http://www.scatvw.com/master/clutches/

 

Ei kai valurautaista ole Saksalaisena orkkisosana ollut kuin nelkun 200mm? Eli kyllä minä ainakin uskaltaisin käyttää orkkista t1:ssä, ehkä jopa pitäisin turvallisempana vaihtoehtona kuin uutta halppis teräsvauhtista.

Link to comment

Joo enköhän vakiolla lähde liikkeelle josta tehdään.

Tämä keskustelu on varmasti monia auttanut valinnoissa joten, on ollut kehittävä mikä oli tarkoitus.

Haluaisin kuulla onko muilla ollut ongelmia moottoriosien kanssa ja minkälaisia.

Link to comment

Vauhtiksista kun puhutaan, niin kiinnostaisi myös tietää onko kenelläkään kokemusta PO-Metalin tekemistä vauhtipyöristä? Sieltähän saa omien mittojen mukaisia ja kuulemma kestävästä materiaalista valmistettuja vauhtipyöriä ja kiertokankia.

 

t. Mika

Link to comment

No onko vakio koneeseen tarvetta laittaa 8-tapitettua vauhtista ja vielä kevennettynä? Tietysti kaiken voi ohittaa sillä että oot väärät osat ostannu kun hajoaa :D

 

 

Nostajissa tais vika olla kuitenkin asennuksessa.

 

Tässä taas näyttäisi että on valittu väärä osa väärään käyttötarkoitukseen. Kuvan perusteella oletan että tuo on valuteräs vauhtis ja sen rikkoutuminen ei johdu osan huonoudesta vaan siitä että on valittu viritettyyn koneeseen väärää materiaalia oleva osa. Ts. säästetty väärässä paikassa. Myyja varmasti osaa suositella oikeaa osaa kun kerrotaan käyttötarkoitus, verkkokaupasta suoraan kliksaamalla ei välttämättä tule sitä mille on tarve.

Link to comment

Vauhtipyörän kevennys on kautta aikain ollu halvimpia ja helpoimpia viritystapoja.

 

Ja kasitappinen vauhtis lisää mukavasti varmuutta siitä, että limppu pysyy aloillaan, myös vakiokoneessa.

 

Mut sitä mä en vielä hoksannu että mitä sillä on haluttu simuloida kun huudatetaan tallissa yli kuuden tonnin? Vaihdemissiä?

Link to comment

Puhallin hajosi ja hajotti vauhtipyörän. Kummanko vika? Mikähän oli puhallinpyörien koko? Vakiotyyppinen puhallin lyö tyhjää 6000 kierroksella ja nostaa kierroksia piikin omaisesti. Vauhtipyörä hajosi kyllä tämän takia. Oliko kierroslukumittarissa maksimineulaa vai millä mitattu? Kerran olin tallissa kun koekäytössä Abarthista vauhtipyörä karkasi, ei sitä ihmeenä pidetty.

Link to comment
Guest Toheltaja

Aikanaan sain hyllyyn yhden ojennuksen tekemän H veivin ja se on vähän niinku state of art, niinku monet muutkin sen tekemät osat. Nekin saa kyllä rikki, mutta luulen että ei ihan tämän foorumin sisällä puörivien autojen tehoilla :D

Link to comment
No onko vakio koneeseen tarvetta laittaa 8-tapitettua vauhtista ja vielä kevennettynä? Tietysti kaiken voi ohittaa sillä että oot väärät osat ostannu kun hajoaa :D

 

Ei varmaan tarvetta ole mutta kyllä se kierrosherkkyyttä lisää, tosin jos ei tehdä muuta niin yleensä se vaikeuttaa käytettävyyttä. Myös kiinnipysyminen paranee olennaisesti.

 

Ei tarkotus ole ohittaa mitään mutta näin se vaan menee jos osa ei ole sopiva käyttötarkotukseen ja hajoaa sen vuoksi, niin turha siitä on kauppiasta tai osaa syyttää. Peilistä löytyy syyllinen

 

Ja kuten Hpa tuossa toteaa vauhtiksen hajoaminen saattaa osittain johtua myös puhaltimen hajoamisesta eli seurausta toisesta vahingosta.

 

Joku on joskus tainnut mainita ettei valuvauhtista pidä missään oloissa kierrättää yli 5000rpm.

 

Suomesta löytyy kyllä tietotaitoa virittämiseen ja osien valintaan jos haluaa. Kaikkea ei tarvitse opetella kantapään kautta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...