Jump to content

Stroker + Rotrex


Recommended Posts

Tuossa jäähdyttimessä ei virtaunopeus taida pahemmin laskea jäähdyttimen kohdalla ja sillä jäähdytysteho on varmasti rajallinen.

Virtausnopeus jäähdyttimessä ei itse asiassa vaikuta jäähdytystehoon. Aika yleinen luulo on että neste "ei ehdi jäähtyä" mutta asia on itse asiassa jossain määrin päin vastoin.

Link to comment

Nyt on opiskeltu ja edelleen paine ei riipu putken halkaisijasta. Vaan kuristuksesta jos halkaisija muuttuu.

Sä voit kutsua sitä ihan miksi haluat, mutta totuus on se, että kun putken halkaisija pienenee niin virtausnopeus kasvaa ja paine laskee.

 

En ala enempää kinaamaan tästä asiasta, koska mulle on ihan sama mitä mieltä olet asiasta. Mulle riittää että itse tiedän miten asia on ;)

Link to comment

Omassa samanlainen termari (mocal) testattu sulkeutumis lämpötila 80C.

Tulo / mene toisinpäin kun sun kytkennässä, itte epäilly ajoittain myös termarin jumittamista/ seilaamista kiinni/auki.

Oma olettamus että saattaa aiheuttaa öljynkierrossa hämminkiä..

Meinasin heittää termarin kuikkaan, mutta täytyy vielä toistaiseksi tarkkailla..

Täyden kaasun spurtteja ja  öljynlämmöt max 120c, jäähynä setrab 34 rivinen, puhaltimena possu flekti

 

Huohotuksen parantaminen tuntui vaikuttavan huomattavasti myös lämpöihin..??

 

120kmh / 60km lämmöt 85-90c mittarina autometer, mystiikkana on että ajonopeuden nosto pudottaa lämpöjä :)

 

-Pete-

Link to comment

Omassa samanlainen termari (mocal) testattu sulkeutumis lämpötila 80C.

Tulo / mene toisinpäin kun sun kytkennässä, itte epäilly ajoittain myös termarin jumittamista/ seilaamista kiinni/auki.

Oma olettamus että saattaa aiheuttaa öljynkierrossa hämminkiä..

Meinasin heittää termarin kuikkaan, mutta täytyy vielä toistaiseksi tarkkailla..

Täyden kaasun spurtteja ja öljynlämmöt max 120c, jäähynä setrab 34 rivinen, puhaltimena possu flekti

 

Huohotuksen parantaminen tuntui vaikuttavan huomattavasti myös lämpöihin..??

 

120kmh / 60km lämmöt 85-90c mittarina autometer, mystiikkana on että ajonopeuden nosto pudottaa lämpöjä :)

 

-Pete-

Huohotus ollut tuollainen nyt sen aikaa mitä olen ajellut, eli ongelmana on että konehuone täynnä öljysumua.

 

Pitää käydä katsatamassa olisiko argon-pullo tullut takaisin täytöstä niin pääsisi jatkamaan, eli en tiedä onko huohotuksella ja lämmöllä millainen yhteys, ainakin huohottaa kuumana enemmän.

Edited by peruskallio
Link to comment

Mulla ei ollu termostaattia ollenkaan - sumppukoneessa. Ajelee alussa vähä rauhallisemmin että ehtii öljyt lämmetä pikusen. Ei ongelmia.

Vakio jäähdytin puhallinkopassa + pikkujäähäri vaihteiston vieressä. Melkeen pysty pitämään kättä öljynputsarissa pitkänkin ajon jälkeen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Eipä ole kerinnyt kuvia ottaan, kun sormet rasvassa vaan touhunnut...

Huohotinpöntön rakensin, ei ainakaan vielä ole konehuone öljyä täynnä.

 

Nyt vaan alkanut öljynpaineet kunnon kiihdytyksessä katoamaan, onko valistuneita arvauksia mitä voisi olla vialla? Öljynpainemittari huojuu hieman normi ajossakin, mutta kun lähtee kunnolla kiihdyttämään nousee hetken ja ja tippuu vaarallisen alas. Ölyä on tikun ylämerkkiin ja aluksi ei paineiden suhteen ollut mitään murheita.

 

Muistelen katselleeni ölypumppua kun laitoin koneen kasaan, että mitään kiilaa tms ei näkynyt akselin ja rattaan välissä, voisiko pumppu "sutia"? Miksi sitten toisaalta sutisi kunnolla vain kiihdytyksessä, eikä tasakaasulla...

Link to comment

kyllä sinne kunnon öljyt menee, saisi vain näitä lastentauteja karsittua, ettei sitten niitä "kalliita" öljyjä tarvitsisi heti ulos laskea. alkaako öljy vaahtoamaan herkemmin veanhana, eihän tuolla nyt ole ajettu kuin ehkä 250km, mutta heti alkuun näitä murheita ei ollut.

 

Mitenhän tuo öljyn imuputken pää, tein sinne sellaisen alumiinikikkareen, johon jyrsin + merkin mallisen pään, jotta ei pääse pohjaa vasten kiinni. siellä on siis 4 pientä sakaraa jotka pitävät sen varmasti irti pohjasta, jätinköhän 10mm irti. putki on niin iso kuin oli mahdollista tehdä. Ei ki se sieltä voi ahdistaa?

 

Ongelmaa ei ole jos nostaa kierrokset rauhassa, mutta kunnon kiihdytys niin paine tippuu heti.

Link to comment

Toimiiko lohkon öljynpaineventtiilit  varmasti takertelematta? Lähinnä ajatuksena, että jos rajummin kiihdyttäessä jonkinlainen painepiikki lyö venttiilin selälleen ja se jää kanittamaan aukiasentoon?

Edited by Ketsa
Link to comment

En varmaksi osaa sanoa mitään muuta, kun että paine häviää.

 

kasatessa ainakin liikkuivat, mutta taitavat nekin jotain kiina-laatua olla, että tiedä sitten.

 

tekisi mieli hitsata se pumpun ratas kiinni, ei varmasti johtuisi ainakaan siitä, mutta jonkinmatkaa olisi taas purkamista tiedossa... lähinna se hihnapyörän kanssa pelaaminen ei kiinnostaisi yhtään. Toisaalta mentiin tuossa aiemmin taas vaikeamman kautta, jos nyt sitten aloittaisi vaikka tuosta venttiilistä. vauhtipyörän pään venttiili taitaaa olla se paineeseen vaikuttava?

Link to comment

sellainen csp:n paineventtiilikansi. Eipä siellä ole kuin jousi ja kuula, ja ovat oikeinpäin. tuntuisi toimivan kun kylmänä paine on tyhjäkäynnillä n.5 bar eikä nouse vaikka painaa kaasua.

 

eli ongelma ainoastaan kun kiihdyttää kunnolla, ei tasakaasulla (pientä huojuntaa paineissa, ehkä n. 0.2bar, mittari tekee nopeita nykiviä liikkeitä ylös ja alas.

kylmänä tuntuisi myös paremmalta, eikä mittarikaan huoju (termari kiinni ja painetta muutoinkin enemmän)

 

Voihan se olla että jossain ilmaa, mutta miksi se tekee tämän ainoastaan kiihdytettäessä? toisaalta tuntuisi että ei saisi imettyä öljyä.

 

eli kun alkaa painamaan kaasua paineet nousevat hieman, mutta kierrosten noustessa paine romahtaa äkisti alle baariin. päästää kaasun moottorijarrulle niin paineet palaavat samantien.

 

niin ja Vasemmanpuoleisesta venakopasta on paluu suoraan lisäöljypohjaan.

 

 

EDIT. ongelmia on näemmä myös taskaasulla.

piti mökille lähteä, mutta palasin 20km jälkeen takaisin hakemaan "kunnon" volkkarin...

 

n. 3000 kierroksilla mittari oli ennen vähän päälle 2 barin 110c öljyillä.

nyt öljyt 100c paine tippuu väillä alle barin, välillä on n.1.5bar. nopeita nykäyksiä molempiin suuntiin. Voihan mittarissakin vikaa tietysti olla mutta...

 

Mitä ilma tekee, jos sitä putkissa mitkä käy keulalla? jäähdytin on lähdöt ylöspäin, että siellä ei ilmaa pitäisi olla. En enää edes tiedä mistä aloittaisi vianetsinnän... pitää varmaan asentaa se mekaaninen mittari ja virittää vaikka kamera kuvaamaan sitä, että tietää mitä siellä oikeasti tapahtuu.

 

sen jälkeen laskea öljyt ulos, tarkastaa ja se imuputki.

 

Varmaan samalla saisi koitettua ettei valskaa jostain muualta imuputkesta kun tulppaisi lähtevän letkun öljypumpulta ja paineistaisi linjan.

 

sitten jää jäljelle joko ilmaa putkissa (jos voi tehdä tälläistä) tai sutiva pumppu.

tietysti ne omat öp-venat kanssa...

Edited by peruskallio
Link to comment

kylmänä tuntuisi myös paremmalta, eikä mittarikaan huoju (termari kiinni ja painetta muutoinkin enemmän)

 

Kylmänä ko-termostaatti on auki..

 

Onko sulla öljynkierto toteutettu näin?

Jos on niin sitten se on ok..

 

post-725-0-99113500-1403258445_thumb.gif

 

-Pete-

Edited by PZQ
Link to comment

Kylmänä ko-termostaatti on auki..

 

-Pete-

juu, auki on, tarkoitin että kierto keulalle tavallaan kiinni... Termostaatti on kytketty sen mukaan miten siinä lukee hot ja cold. itsellä sellainen käsitys että suojelisi samalla kennoa poksahtamasta, kun päästää läpi jousesta jos paineet alkavat nousta liiaksi. katselin kuvia netistä, asennusohjeiden kera ja noin ne neuvotaan sielläkin järjestäen kytkemään. Saisihan sen käännettyä tietysti, mutta jotenkin epäilen että tämä kaikki siitä johtuisi. toimi alkuumn kuitenkin hyvin, tai paineet oli ok, lämmöt ei.

 

juuri noin on termari kytketty, olipas selkeä kuva, itse en moista onnistunut löytämään.

 

Editoin tuota aiempaa viestiä, on näemmä ongelmia ihan tasakierroksillakin... auto saa nyt viihtyä juhannuksen yli tallissa ja piotää alkaa kaivamaan vikaa ulos sitten ensi viikolla.

Edited by peruskallio
Link to comment

Noniin, paine "ongelma" ratkaistu. Ongelman aiheuttaja autogauge mittari.

Laitoin mekaanisen mittarin öp-anturin paikalle ja kun paine autogaugesta alkaa tippumaan, näyttää mekaaninen tasaiseen 5bar...vähän jännitti lähteä kokeilemaan kun verstaalta ei löytynyt kuin kovaa paineilmaputkea millä viedä öljy mittarille. Hyvin tuntu kestävän 90 asteisen öljyn ja 5baaria painetta... Aika siivo olisi ollut kabiinissa jos ei olisi kestänyt:)

Link to comment

Laitetaan nyt pari kuvatusta kun tuli luvattua

 

Toisessa kuvassa ensimmäinen jäähdytin, joka ei siis oikein jäähdyttänyt. Tuollain se keulan alta pilkisti. Uusi on vielä paremmassa jemmassa, ei näy ulospäin kennoa ollenkaan ja jäähdyttää.

Tällähetkellä se on sijoitettu vaakatasoon, saa nähdä miten sen lopulta sinne asennan. Toimii pystyssä ja vaakatasossa yhtä hyvin. Nyt uupuu vielä flekti ja jonkinnäköiset ohjauspellit ilmalle.

 

Toinen on sitten konehuone valmiina, ahdasta tuli, mutta menee luukku vielä kiinni... Remmi kiertää yhden pyörän väärältä puolelta, oikeanmittaista ei ollut hyllyssä, mutta sellaisen saa kyllä.

post-288-0-16212400-1403533756_thumb.jpg

post-288-0-81446700-1403533911_thumb.jpg

Edited by peruskallio
  • Like 5
Link to comment
  • 3 weeks later...

sain nyt aikaiseksi rakennella ruman scoopin öljynjäähdyttimelle. Toimii hyvin, mutta lämmöt nousee yhä moottoritienopeuksissa.

Menoputki on nyt niin kuuma, ettei kättä kärsi kun käyttää siinä, paluuputki tuntuu käteen kylmältä.

 

Infrapunamittarilla katselin lohkon kyljestä, lämpöanturin läheltä arvoja ja on paljon kuumempi siitä kuin lisäölypohjasta, josta öljy tietysti kiertoon imetään.

lainaan kuvaa toisesta topicista

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_07_2014/post-1208-0-71850200-1404848981.jpg

eli kuvan mukaisessa paikassa lämpöanturi. Lämmöt pysyvät nyt n.100km/h vaudissa 100-110 välissä, mutta jos ottaa 120km/h lasiin alkavat nousta yli 120 asteen.

 

Mikä lämpö minua pitäisi nyt kiinnostaa? lisäölypohja on viileämpi, eli oletettavasti öljy joka sieltä imetään on viileämpää. kinkkumittari tosin näyttää samaa lukemaa tuon autoon asennetun mittarin kanssa, mutta eihän se sinne lisäölypohjaan yllä...

Lisäöjypohjassa on anturi, joka kiinni megassa. ainoa ongelma on, että en tiedä varmaksi sen kalibrointiarvoja, joten voi näyttää oikein, tai sitten ei. parikymmentä astetta näyttää kuitenkin nyt alle tuon autogaugen näyttämän.

 

Kierrokset koneessa noissa nopeuksissa melko korkeat, varmaan vaikuttavat osaltaan lämpöön? 120 ajaessa karvan yli 4000 kiertää kone, satasessa muistaakseni joku 3700.

 

seuraavaksi käärin pakoputken lämpöeristysnauhaan, jonka jälkeen ideat loppuu. Ladon takana olisi yksi laatikko, mikä käsittääkseni olisi harvalla perällä (1500 kuplasta). Kunnosta vaan ei minkään valtakunnan hajua, eikä haluaisi alkaa ropaamaan ennen talvea laatikkojumppaa.

BIFfiin oli mielessä ajella käymään, enkä lähde jos nämä murheet eivät ala suuntaan tai toiseen ratkeamaan, eli onko minulla ongelmia vai ei?!?

Link to comment
Guest fgronlun

Tuosta lämpö "ongelmasta" onko sinulla jähdytyskopan termostaatin läpät paikoillaan vai pois otettuna?

Ittellä auttoi noiden takas asennus ja auki asentoon siten että suurin osa ilmasta meni kansille.(tein eka ku muutkin ja poistin termarin sekä läpät)

Termaria en asentanu koska tavote oli vaan saada täyskaasu vetojen lämmöt kuriin.

 

Toinen että onko kansien alle tehty laatikot jotka ohjaa sylintereistä tulevan ilman taaksepäin kuten vakio koneessa on tehty sorsien avulla? Näitä en itte saanu koskaan tehtyä valmiiksi mutta auttaa juuri maantie nopeuksissa siihen että auton alla oleva ilmavirtaus ei ala vääristään jähdytysilman virtauksia.

Tärkein minusta on pitää kansien lämmöt kurissa. Jos ne karkaa niin karkaa loppu koneen lämmötkin.

Jos halut hifistellä asenna molempiin kansiin lämpötila anturit niin näet kuinka jähdytysilma jakaantuu eri puolille. Tämä on yleensä pielessä kaikilla muilla kopilla paitsi vakio kopilla.

Tästä löytyy aika hyvä testi googlettamalla. Muistaakseni DTM koppa ja vakio oli parhaat ja loput kromatut oli roskis kamaa mukaanlukien porshe kopat ilman muokkauksia.

 

 

Ittellä oli megan lämpöanturi mittaamassa kansien öljylämpötilaa(porattuna V.kopan pohjaan). Paras megalle olis kuitenkin mitata juuri itse kannen lämpötilaa jolloin lämpörikastus reagois nopeammin.

 

 

 

Ilmajähdytetty kone on aina ilmajähdytetty. Jos ilmajähdytys pielessä niin sen korjaaminen öljyjähdytyksella tarkoittaa koko järjestelmän uudelleen suunnittelua.

Tämä tarkoittaa ensinnäkin öljy virtauksen nostamista (väljemmät laakerivälykset, öljyruiskut männille, kansille öljy ruiskut jne jne)

 

Mutta jos oma jähdytys järjestelmä kunnossa pitäis lämpöjen pysyä joten kuten aisoissa ainakin 120km/h nopeuksissa..

Link to comment

Ei ole niitä termariläppiä paikallaan, sellainen kromattu koppa jossa ohjainpeltejä sisällä käytössä.

Koneen alta on suljettu ne sivut, eli ilma menee vain taaksepäin.

 

Unohduspeltien tilalla on sellaiset "kierrättävät" mallit, kiertyvät jonkinmatkaa sylineriputkien ympärille.

 

nurkissa tuolla ajelee tuollaisenaan, mutta mihinkään satojen kilometrien päähän ei oikein arvaa lähteä... käyn alkuviikosta teettämässä kunnon letkut siihen jäähdyttimeen, se saa jäädä nyt noin asennetuksi pysyvästi. Ensi talvena menee sitten mietintään rakentaako tähän jotain sumpputouhua, että öljyä kiertää siellä keulalla rutosti, vai saisiko tämän toimimaan tälläisenään. Ylimääräiset läpät kopan sisään olisi olemassa, mutta aika purkaminen on niitä sinne nyt alkaa lisäämään.

Käärin sen pakoputken lämpöeristeeseen, kai sekin taas jotain tekee. Kun uudet letkut teetetty laitan teboilin aiemmin kehutut öljyt sisään ja näkee muuttuuko silloin mikään. Rohkenen epäillä.

 

tuollainen infrapunamittari on nyt käsillä ja lämpökamerakin järjestettävissä, voisi katsella miten jakautuu lämpö. Sitä koppaa ei tarkemmin mietittynä irti ilman moottorin irroitusta saa. kätevää.... läpät sitten talvella, jos niistä apuja saa.

 

ainiin ja megan ilman lämpötila-anturi on nyt siellä unohduspellissä kiinni, niillä paikkeilla mistä termarin orsi menee läpi. siihen on n.100 asteen läpöä saatu aikaiseksi. sama kalibrointi epävärmuus pätee siihenkin anturiin.

Edited by peruskallio
Link to comment

Se termari ei tosiaan sulje kiertoa suoraan koneeseen kokonaan, vaikka kytkee kierron jäähdyttimeen päälle.

Siellä on sellaiset ohivirtaus kolot. Siitä on helppo ottaa sisuskalut käteen, voisin sorvailla tilalle sellaisen palikan jossa niitä ohivirtaus reikiä ei ole ja katsoa mitä silloin tapahtuu. Juuri ajoin taas pätkän ja menoputki on kuuma, ettei kättä kärsi ja paluuputki hieman kättä lämpimämpi. Scooppi teki suuren eron tähän, mutta kokonaisuuteen ei oikein mitään, eli tämä termostaatti teoria voisi olla hyvinkin paikkansapitävä. Öljy kiertää suoraan koneeseen, kiertämättä jäähdyttimen kautta.

Link to comment

Ne kiertävät unohduspellin on taidettu jo aikamonessa eripaikassa todeta täysin susiksi. Samoin kuin kromatut kiinalaiskopat eli sit kun ehdit purkamaan niin muokkaa vakio doghouse kopasta sopiva. Ja älä jätä niitä termariläppiä pois vaikka sulla ei termaria olisikaan. Ja myös unohduspellit kannataa vaihtaa vakioihin.

Link to comment

Se termarihan oli kertaalleen pois, tosin sillä toisella öljynjäähdyttimellä, joka ei jäähdyttänyt. Se on vähän hanakala kaivaa pihalle, yritän eka tehdä siitä tiiviin, eli tukkia sen ohivirtauksen. Sisuskalut on käsissä alle minuuttiin.

 

Lueskelin kanssa tarinaa siitä lämpönauhasta. Tulin johtopäätökseen että kun Putkisto on rosteria, tuskin ihan heti käsiin murenee. Nauhaan ehdin jo sijoittamaan, enkä jaksa uskoa että kesäajoissa putki muutamaan vutoeen miksikään menee, joten pyörittelen sen sinne. Melkoisesti hohkaa putki meinaan lämpöä koneen pelteihin ja takahelmaan. Aloitan nyt kuitenkin tuosta termostaatista ja siirryn sitten eteenpäin jos ei vaikutusta.

 

Heivaan myös ne pellit mäkeen ja laitan tavan unohdusmallit paikalleen, sekin kohtuu helppo tehdä, tuleepa venttiilivälykset samalla tarkatettua. Pitää nyt kuitenkin edetä muutos kerrallaan niin tulee raportuitua mitä tapahtuu, jos jollekin muulle omista virheistä olisi sitten apua...

  • Like 1
Link to comment

Onhan siellä öljynjäähdytin joka on toiminnassa. Ongelmana vaan lienee että öljy ei nyt kierrä siellä kun termostaatissa sellainen ohivirtausominaisuus, vaikka se onkin siinä tilassa että öljyn Pitäisi jäähdyttimen läpi kiertää... Sitä ohivirtausta tässä ollaan tukkimassa, ei koko termostaattia:)

Edited by peruskallio
Link to comment

Kaverillani oli öljynlämpöanturi sellaisessa paikassa johon johtui muutakin lämpöä kuin pelkkä öljynlämpö, vaihtoi anturin paikkaa lisäöljypohjaan, ja rupes näyttään ookoo. Öljynpainemittarina kilpurissa oli aikoinaan sähköinen .... epätarkuuden vuoksi pistettiin mekaaninen ( ei ole helppo ratkaisu mutta mekaaninen tuntuis olevan erittäin tarkka ) Öljynpaineanturiksi sellainen jolla punavalo syttyy järkevästi tarvittaessa ( ilmakupla teettää sähköisten antureiden reijjässä/kolossa epämääräisiä toimintoja. Takaluukun coolairkit tiputtaa konehuoneen kautta moottorin ja öljyn lämpötilaa 10-20c ja tämä on testattu useammassakin kokonaisuudessa ja takaluukun saranamekanismiin voi laittaa liukukiskot maatntie/matkaajoon luukku auki ja silloin kun ei halua niin luukku on kiinni. Termostaattiyksiköissä ollut häikkää mutta on niitä toimiviakin ollut vaan jos huono säkä huono termari teettää kovastikki tuskaa. Todettua myös jotta Suomen kesät kun ovat lyhyitä ja vähälumisia on 20W50 kisaöljy liian kankeeta tuottaen hurjasti lisälämpöö mumpatessaan suurella paineella eli ollaan siirrytty katuajeluissa 10W40 ja 15W40 ( 10W60 ) öljyihin. Paineet pysyy jos muut asiat ( kiertokangenlaakerit vielä kunnossa yms ) on kunnossa, öljystä vaahto nousee nopeammin lisäöljypohjasta pois. Melling 30mm pumpullla 10W40 + redline lisäaine tai joo on käytetty myös Redlinen öljyjä myös ihan vaan sen vuoksi jos mooottorissa on tuhansia euroja osissa niin öljyssä voi olla kiinni jokunen kymppi / satanen laadun ja voiteluominaisuukisen sekä tärkeän jäähdytysominaisuuden takaamiseksi. Öljyn jäähdytin kannattaa siottaa hyvään paikkaan ajoviiman antaessa jäähdyttävää ominaisuutta. Imuilman saanti raikkaasta ilmavirrasta pitää myös lämmöt kurissa. Moottorit temppuilee ja takkuilee tiukkoine sovituksineen ekat 2000km =) ja si alkaa helepottaa. Oberg tyylinen öljynsuodatusjär´jestelmä vähentää vaahtoamista, helpottaa tarkastuskertoja joita uudelle moottorille kannattaa tehdä useita ( metallisakkaa tulee alkuun ja paljon ) o-rengas tiivistyksellä Oberg / Moroso tekele säästää vaivaa ja pysyy tiiviinä. Normaali suodattimet tulisi leikata auki useamman kerran alkuun tarkastettavaksi ja ja ja. Seosten aluksi ollessa päin per--- yleensä varmuuden vuoksi sika rikkaalla menee hiontumattomien mäntien, männänrenkaiden, sylinteriputkien kautta paljon menovettä öljyn sekaan joka huonontaa huomattavan nopeesti voitelevat ominaisuudet öljyltä ja paineet laskee, öljyfilmi katkee, laakerit kärsii nopeasti yms.. Metalliset pitkät öljylinjat myös jäähdyttää öljyä, tiukat kurvit haittaa niin virtausta kuin öljynpainetta eli laajat kurvit yms. Paksumpaan öljylinjaan / putkiin letkkuihin sopii enemmän öljyä ja on samalla säiliönä lisäöljytilavuutena. ( Porschen ilmajäähysessä öljynjäähdytin edessä, sumppusäiliö yms.. Paksut paksut öljylinjat ja joissain noin 12l öljytilavuus ) Liian paksu öljy ja suuritehoinen öljypumppu myös lisää öljunlämpöö sekä kylmänä painetta liiaksikin, liika paine tekee tuhoa laakeroinnissa myös, Melling30mm pumpulla 10W40 ja schadekin 26mm pumpulla 20W50 .... paljon joo on muitaki vaihtoehtoja mutta noilla ainaki toiminu ja 6-12litraa ollu öljytilavuudet VW käytössä millä vähäki firitellyt on toiminu pois tiehensä... Osasynteettinen öljy, mineraaliöljy tai ehkä ( täyssynteettinen josta ei kokemusta ) lisäaineen kera ainaki toimii. Öljynjäähdytykseen on myös lämmönvaihtimia joissa vesikierto jäähdyttää öljyn yms... niitäki tehty ...

 

kiireessä kun kirjottaa .... virheiden määrä moninkertaistuu elu äläkää takertuko typoihin, emmää näistä hommista paljookaa tiijjä mutta on kai noita autoja, prätkiä, kilpureita ynms. rassattu ja kisailtu ... jonkiverran.

 

Kukin käyttää mitä haluaa, mainonnalla ei oo nyt tarkoitusta vaan kokemusperäisiin asioihin viittaukset

 

http://www.summitracing.com/int/search?SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending&keyword=oberg

 

http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html

 

http://www.roadmachine.fi/redline/10W40.html

 

Aerodynamiikka ja ilmanohjaukset vaikuttavat myös jäähtymiseen yms..

 

Ahdinkoneessa aikoinaan isolla lisäöljypohjalla, eteen vievillä metallisilla öljylinjoilla, setrabeilla, yms.. yms.. huomattu jotta öljytikussa pidettävä alarajassa öljy jottei sumuna visko hihnapyörät takaa kiihyttelyssä maantiellä ku tahtoo öljytki loiskuu vaikka loiskesuoja, muutettu hihnapyörä/lohko stefalla varustettuun koneistamalla ei kaupan valmiilla tuotteilla, akselitiivisteitä ( stefoja ) löytyy yllättävänki sopivia teollisuuspuolelta ja Viton laatu on erittäin suotavaa myös vaihtipyöränpuolella jos hyvää kestävää haluaa. Huohotussäiliö korkealle, oikeaoppiset loiskesuojat ja sihtipatjat vai mitä lie oat, alapäähän paluulinjat joista öljyt saa valua takas jos kiihyttäessä tuuppaa nostamaan huohotuspönttöön tavaraa ( sumppusäiliömalliin mutta 1-2litraa tilavuus ) mopon/crossipyörän vapaavirtausuuodattimet hyviä putsareita huohotussäiliöön.

 

Harrastaminen välillä puuduttaa mutta onnistumisen iloja saavutetaan tekemällä, testaamalla, kokemalla ja ei kaikkea kannata kantapään kautta vaan järkeviin neuvoihin kannattaa suhtautuu vakavasti tai varoittavasti =) kaikkea kirjoittamaa ei kannata uskoa.

 

Remmiahdetussa avara pakosarja ja äänenvaimentimet eivät tuo turhaan vastapaineita pakosysäyksiin ja tuota tällä ylimäärästä moottorilämpöä, pakosarja johtaa lämpöä pois kansista oikeen toimiessaan. Putkiston voi tehdä hiljaiseksi mutta tehokkaaksi virtausten puolestakin mutta aina ei kaikkee saa suoraa kaupasta ... tai ei ikinä =)

 

Auton alla ilmavirtaukset voivat sekoittua niin ettei välttämättä haluttua jäähdyttävää efektiä saadakkaan aikaiseksi tarpeeksi hyvin jolloin joutunee lisäämään ilmanohjauspellityksiä paikkoihin joihin ei olis huomannutkaan olevan vaikutusta yms..

 

Jossain testissä joskus oli juttua jotta öljyn parhaat ominaisuudet saavutetaan lämpötilalla 80c öljyhät toimii korkeammissakin lämpötiloissa mutta parhaat ominaisuudet saavutetaan max 80c eli sen mukaan lähtisin kehittämään?. Joku ralli turboguru joskus ilmoitteli 70asteisen termostaatin olevan huippu koska menee kuiteski aina välillä yli yms? Tavallisen auton termostaatit on 80-92 muistaakseni mutta siellähän on vesi joka on huomattavasti viileempää mennessään moottoriin jos termostaatti sen sallii ja öljynjäähdytykseenhän kovasti nykyään panostetaan niin ei kai se huonoa ois noissa VW moottoreissakaan kunnolla jäähdyttää öljyy joka jäähdyttää kokonaisuutta. Pitänee muistaa jotta bensan kiehumispistehän oli jossain 60 asteen luokkaa eli ei sekää tykkää kuumasta konehuoneesta ja turbokisamiehet jäähdyttää bensanki erillisen jäähdyttäjän avulla ja joku jopa hiilihappojäähdyttimellä. Vesisuihku jäähyttää ja pitää puhtaana karstoista männät ja palotilat.

 

Tsemppiä, pitkäjänteisyyttä, tsemppiä tsemppiä tsemppiä.

Edited by Jarmo Lummi
  • Like 2
Link to comment

Rakensin nyt termostaattiin osan joka sulkee ohivirtauksen paremmin. Enää ei lämmöt 30km moottirietiesurautuksella 4000rpm kieroksilla nousseet yli 115asteen. Laskivat hetken taajama-ajon jälkeen 105 asteeseen.

 

Menoputki jäädyttimelle, joka siis keulassa on kuuma (ei kärsi pitää kättä), paluu tuntui taas käteen kylmältä, eli ainakin öljy joka keulalla käy jäähtyy. Siihen loppuu ymmärrys jos se ei saisi olla liian kylmä.

 

Siellä on vielä pätkät kumiputkea väliaikaisvirityksenä jäähdyttimellä, ulostuleva niistä on nyt sisähalkaisijaltaan vain 8mm varmaan ahdistaa... Uudet teflonputket ja osast niihin ostettuna, pitää sovitella paikalleen ja käydä puristuttamassa kiinni. En sitten tielä onko putket keulalle liian ahtaat, 3/8 tuumaisia on kierteet, eli putkien sisähalkaisija liikkuu jossiain 11mm tienoilla. Liittimien kohdalla olikohan 9 vai 10mm.

 

Tuota lämmön johtumista anturiin itsekin epäilen ja siksi kyselin mistä lämmöistä pitäisi olla kiinnostunut.

 

Luukkuhan minulla on lowereita täynnä, kuva aiemmin tässä viestiketjussa, eli luulisi ilman konehuoneessa vaihtuvan. Välijäähdyttimellä jäähdytetään ahtoilmaa, eli ei sekään liikaa lämpöä sinne vie.

 

Taidan seuraavaksi kaivaa sen termostaatin ulos ja tehdä sinne kartiolla sulkeutuvan systeemin, että loppukin ohivirtaus pysähtyy. Tuo ilmakuplajuttu siellä paineanturissa voisi hyvinkin pitää paikkansa. Mekaaninen mittari on nyt keulalla letkujen välissä ja se näyttää ainakin paikallaan kaasuteltaessa järkeviä lukemia, toisin kuin sähköinen.

 

Voin illalla laittaa vielä myöhemmin kuvia virityksistä. Scooppi keulalla jäähdyttimelle on ruma, mutta nyt täytyy ilmaa jäähdyttimelle pakollakin mennä. Flekti on vielä irrallaan, mutta jossainkohtaa leivon se kiinni. Tuskin paljon merkitystä kun tosiaan putkien lämpötila-ero varmaan lilemmäs 40 astetta... Se infrapuna mittari ei jostainsyytä mittaa niiden pinnasta mitään järkevää.

Link to comment

Jahas, tarinan opetus, tallenna ajoissa ennenkuin kaikki texti häviää. No joo ... lyhykäisyydessä jotta kannattaa koittaa takaluukun yläreunan avausta se 7-12cm testaten vaikutusta kun se on testatusti toimivana parantanut huomattavasti moottorin ja öljyn lämpötilaa alentavasti, tavallisten öljynsuodattimien päälle saa alumiinihlkin jäähdytysrivoin klemmarikiinnitys puristamalla ja joka mankeloitu varmaankin jäähyripa aihiosta ja toimivuus on testattu ja jäähdyttää seki monia asteita kun öljynsuodattimen pinta-ala on suuri ja johtaa lämmön alumiinikennon välityksellä ilmavirran kanssa ja pysyy se oranssi komee framin racing suodatin puhtaana vaikkei näkyyskää? mattamustana parhaiten luovuttaa lämpöö =)

 

etuhelman alle öljynjäähdytin / jäähdyttimet vaakatasoon tai pikkasen kallelleen jolloin etuhelman turbulenssi helmasta pyörteilee joka menee auton alle saa aikaan viilentävän ilmavirran ilman suuria scooppeja ja helmaohjaimia jos ei niitä si halua sinne lisäillä / ulkonäöllisesti ... neki voi jemmata ja maalata mattamustax ettei niin paista silimiin =) Porschessa lokarin sisällä eturenkaan aiheuttaman ilmavirran alaisena renkaan etupuolella ritilän takana öljynjäähdytin ja se on tehokas se. Possussa putkiston ja letkujen vahvuudet mallia noin 20-25mm sisältä tai olikos se päältä? Hydraulisarjan kevyessä sarjassa on liittimissä huomattavasti suuremmat aukot ja kestää teollisuuskäytössäki +30bar eli turhaa sinne on laittaa 300bar sarjalaisii =)

 

No joo kirjotin pitkän tarinan joka hävis eli ei täs ny uusix jaksa mitään stoorii =) joskus si jos aikaa

 

Taisin ehtii jotain silti lisäämään myös edelliseen pitkään stoorii? netti kaatuu ja kaikilla on niin muukaavaa

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Tässä kuvia jäähykennosta, rumasta scoopista (saa mattamustan pinnan tulevaisuudessa) ja välijäähdyttimestä, sen vesikenno näkyy keulalla toisella puolella kuin tämä öljykenno.

 

Lisäksi kuva vielä termostaatin sisältä, nuo neljä pientä uraa pysyvät auki, vaikka termostaatti sulkeekin lämmetessään tuon kanavan. Nyt tein äkkiseltään sinne osan, mikä painuu palanmatkaa tuohon reikään mihin urat johtavat. Ilmeisesti toimii kun jäähdytys hieman parani, mutta seuraavassa kehitysversiossa se tulee sulkemaan kolot tyystin ja varmasti.

 

Joko hydrauliikkaputkassa ei ymmärretä myydä muita kuin noita rajuja liittimiä, tai sitten niitä ei tuosta hennompia ole, paineenkestosta ei ole hajua, mutta en nyt äkkiseltään tuonkokoiseen putkeen tuolla seinämänvahvuudella uskaltaisi 300 baria työntää. Toki nämä ovat ahtaampia kuin ne siniset itseväänneltävät, mutta porasin joka liittimen reiän ennen letkujen rutistamista niin isoiksi kuin mahdollista. Tuota kuvassa näkyvää kumiputkea on vain nyt tuossa jäähdyttimen liitännöissä, vaihtuvat takaisin teflonisiin tämän viikon aikana.

post-288-0-70238300-1405433856_thumb.jpg

post-288-0-97348200-1405433900_thumb.jpg

post-288-0-99570200-1405433919_thumb.jpg

post-288-0-89029800-1405433949_thumb.jpg

post-288-0-73975600-1405434374_thumb.jpg

Edited by peruskallio
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...