KimmoH Posted September 1, 2022 Author Share Posted September 1, 2022 Bussia on tullut pääasiassa vain tankattua vapun jälkeen. 5900 kilsaa kelattu jo tälle kaudelle mittariin. Desi öljyä tonnilla ja 9,4L/100km 95E10:iä keskikulutuksella menty. Ennen juhannusta vaihdoin vetarin suojakumit, kun olivat aivan tiensä päässä. Elokuun puolivälissä säädin takajarruja pari napsua piukemmalle kun tuntui ettei käppäri ottanut enää niin hyvin kuin voisi ottaa. Hyvä tuli pikku säädöllä. Pariin vuoteen ei ole tullutkaan jarruihin koskettua! Samalla kun auton alla makoilin, totesin että takarenkaat alkoivat olla semi sliksit. Joten perä ilmaan ja hakemaan uutta kumia alle. Eiköhän tässä kausi jatku vielä kuukauden tai pari. Tänään kävin hakemassa jo päästölapun, kun puolessa kuussa pitäisi käydä konttorilla hakemassa lisää ajoaikaa. On tuo vakio kone vain kova, menee päästöistä heittämällä läpi. Itseasiassa olisi mennyt kirkkaasti läpi jopa 1986 jälkeenkin valmistettujen päästöistä. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 16, 2022 Author Share Posted September 16, 2022 Leima tuli haettua taas pariksi vuodeksi. Samalla kun auton alla oltiin, niin todettiin että alapallot voisi vaikka vaihtaa tulevan talven aikana. Vintiltä löytyi muutama alatukivarsi ja hyllyssä sattui olemaan palloniveliä joten fiksasin tukivarret valmiiksi, niin ei talvella tarvitse kuin nypätä vanhat irti ja työntää uudet tilalle. Saakohan muuten näitä pallukan palloniveliä mistään rasvanippaversioina ? Quote Link to comment
hanski. Posted September 16, 2022 Share Posted September 16, 2022 (edited) Jos kuulan ja pesän välissä on yhtään tilaa, lisää itse nippa. Yksi uudempi vw konsernin tuote, jossa surullisen kuuluisa tukivarsiviidakko edessä, loppui tukivarsien vaihdot rasvanippojen lisäyksen jälkeen, suosittelen. Tuolla hyvät ohjeet nippojen laittamiseen, tiedän, on väärän mallin autot kyseessä, mutta älkää lukeko niin tarkasti.. https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/kori-valot-renkaat/93697-rasvanippojen-asentaminen-tukivarsiin#post1432729 Edited September 16, 2022 by hanski. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 18, 2022 Author Share Posted December 18, 2022 Pikkujoulupukki toi bambuhyllyt bussiin. Alkuun jänskätti joutuuko sulakerasiaa siirtämään kuskin puolelta mutta sinnehän ne istahti kivasti. Pari kiinnikettä piti tehdä itse. 4 Quote Link to comment
jrasi Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 Onko tuo hyllyn kulma kuinka lähellä tuota ilmakanavan päätyä? Eli pitääkö sitä tehdä itse sopiva hylly, vai mahtuisko tuo kleinbussin ilmakanavien kanssa... Quote Link to comment
maza323 Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 11 hours ago, jrasi said: Onko tuo hyllyn kulma kuinka lähellä tuota ilmakanavan päätyä? Eli pitääkö sitä tehdä itse sopiva hylly, vai mahtuisko tuo kleinbussin ilmakanavien kanssa... Ei mahtunut ainakaan itsellä suoraan mukana tulleilla kiinnikkeillä juurikin kun pääty törmää siihen bussimallin ilmakanavaan. Muistaakseni kiinnikkeiden modaamisella sopi. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 23, 2022 Author Share Posted December 23, 2022 Muuten meni mukana tulevilla kiinnikkeillä heittämällä mutta tuonne keskelle eteen tein kaksi omaa kiinnikettä. Hannarin puolella sai raon jätettyä pieneksi mutta kuskinpuolella piti jättää vähän enemmän että mahtui nätisti myöhäispalliksen sulakerasian kanssa. Rattiputkeen en tehnyt vielä mitään lopullista kiinnikettä, nyt on parilla nippusiteellä siitä kiinni. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 30, 2023 Author Share Posted January 30, 2023 Bussiakin pääsi vähän harrastamaan kun Fiamman pyöräteline tipahti tontille. Nyt saa reissu Jopot kyytiin. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 23, 2023 Author Share Posted February 23, 2023 Matkustamon puolelta sai yksi istumapaikka lähtöpassit ja tilalle askartelin kaapiston uudelle jääkaapille. Enemmän tarinaa ja kuvia täällä. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 Syyskuussa uusilla nivelillä varustetut alatukivarret asentuivat tänään paikoilleen muutaman kirosanan kera. Apukuskin puolella meinas olla nivel hiukan piukassa mutta lopulta pamahti auki kun tarpeeksi antoi lekaa. Quote Link to comment
Paadre Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Tätä olen itse jo vuosia käyttänyt eikä ole jäänyt yksikään pallonivel irtoamatta, ei tartte hakata ja kiroilla. https://www.motonet.fi/fi/tuote/804058/MTX-Automotive-pallonivelen-ulosvetaja Quote Link to comment
KimmoH Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 (edited) 13 hours ago, Paadre said: Tätä olen itse jo vuosia käyttänyt eikä ole jäänyt yksikään pallonivel irtoamatta, ei tartte hakata ja kiroilla. https://www.motonet.fi/fi/tuote/804058/MTX-Automotive-pallonivelen-ulosvetaja Täytyypä hakea tuollainen työkalupakkiin. Meneekö tuo myös alapallon ympärille pallukassa ? Mulla ei meinaan mikään ulosvetäjä passannut tuonne alapalloon ja piti modatulla irroitushaarukalla paukuttaa nivel irti, auton painoakin sai käyttää hyväksi. Jos olis ottanut jarrulevyn ja kilven irti, niin sitten olis saanut ulosvetäjän omasta hyllystä mahtumaan väliin. Edited March 4, 2023 by KimmoH Quote Link to comment
Paadre Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 3 hours ago, KimmoH said: Täytyypä hakea tuollainen työkalupakkiin. Meneekö tuo myös alapallon ympärille pallukassa ? Mulla ei meinaan mikään ulosvetäjä passannut tuonne alapalloon ja piti modatulla irroitushaarukalla paukuttaa nivel irti, auton painoakin sai käyttää hyväksi. Jos olis ottanut jarrulevyn ja kilven irti, niin sitten olis saanut ulosvetäjän omasta hyllystä mahtumaan väliin. Muistaakseni mahtuu juuri ja juuri alapalloonkin. Omastani olen tukivarret irrottanu ja tuota työkalua väittäisin kyllä käyttäneeni. 2 Quote Link to comment
Urbantoy Posted March 5, 2023 Share Posted March 5, 2023 (edited) On 3/4/2023 at 1:23 PM, Paadre said: Muistaakseni mahtuu juuri ja juuri alapalloonkin. Omastani olen tukivarret irrottanu ja tuota työkalua väittäisin kyllä käyttäneeni. Kannattaa huolella sitten asemoida se ku rupee irrottaan, ite puolihuolimattosti irrottelin ja työkalu vinossa, "hammas" nasahti aika heleposti poikki.. Eli haarukan molemmille puolille paine kunnolla yhtä paljon, ei toiselle vaan.. Oma vika.. Edited March 5, 2023 by Urbantoy Quote Link to comment
Tanhis Posted March 6, 2023 Share Posted March 6, 2023 (edited) Viimeksi kun itselle tuli piukassa oleva vastaan niin pännäsin tämän tyyppisen ulosvetäjän https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/ulosvetimet/ulosvedin-0---100-mm-2000019462 niveleen. Ja sitten vasaralla kylkeen. Tuollainen nivelen ulospainaja ollut kyllä ostoslistalla mutta en ole halunnut ostaa jotain halpaa paskaa joka napsahtaa helposti poikki ja kunnolliset sitten maksaakin satasia. Edited March 6, 2023 by Tanhis Quote Link to comment
metake Posted March 7, 2023 Share Posted March 7, 2023 Vielä ei ole tullut vastaan niin piukassa ollutta niveltä ettei kahdella pajavasaralla olisi lähtenyt..Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 10, 2023 Author Share Posted March 10, 2023 (edited) Kaivein tuossa arkistoja ja syksyllä 2020 tuli viimeksi vaihdettua apukuskin puolelle alapallo. Silloin paikoilleen meni Lemförd (Made in China) ja nyt viime syksynä sekin oli kahden vuoden ajojen jäljiltä vaihtokunnossa. Hyllyssä ei ollut muuta kuin Lemfördiä joten sellaiset tuonne alle meni tälläkin kertaa. Katsotaampa kauanko kestävät. Pitää tilata jemmaan jotain toista merkkiä.... Aiemmin tähän ei ollut tullutkaan niveliä vaihdettua. Alla on tähän saakka olleet ne samat nivelet mitkä autossa alla olivat kun se talouteen 2012 vuonna tuli. Ilmeisesti jostain 80-90 luvulta peräisin olevat. Silloin tuli vaihdettua vain pelkät kumit ja sitten ajettiin kovaa monta kesää. Niin ja tänään tuli vähän harrastettua, säädin venttiilit + vaihdoin uudet venakopat kun uustuotantokoppien maalit olivat kadonneet. Edited March 11, 2023 by KimmoH 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted March 25, 2023 Author Share Posted March 25, 2023 Kevät ilmeisesti lähestyy vaikkei se siltä ikkunasta katsottuna täällä Keski-Suomessa näytä. Mitään ei bussiin pitänyt talven aikana tehdä mutta nyt on viime viikkojen aikana tullut nykerrettyä kaikenlaista. Hupisähköpuolelle tuli tehtyä pikkuisen päivityksiä ja liukuoven saranaakin tuli korjattua, kun pelkkä saranan maalaussuunnitelma eskaloitui rikkinäisten osien vaihtamiseksi. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted March 25, 2023 Share Posted March 25, 2023 Tuota saranaa kannattaa öljytä silloin kun öljyy muitakin saranoita. Kerran sain korjata kahdesta risasta yhden ehjän... Sarana oli ilmeisesti hajonnut voitelun puutteessa. Quote Link to comment
KimmoH Posted March 25, 2023 Author Share Posted March 25, 2023 Säännöllisesti on öljytty mutta tuo kovamuovinen liuku oli silti murtunut :( Quote Link to comment
KimmoH Posted April 8, 2023 Author Share Posted April 8, 2023 Ajokausi startattu Keski-Suomessa. Samalla selvis miksi toinen takarengas oli hieman vajaa talvisäilön jäljiltä. Pihalle kun peruutin, niin sattui silmään ruuvi takarenkaasta. Pääsi 8 vuotta keulalla roikkunut vararengas ajoon ja ruuvilla varustettu kumi jäi odottamaan paikkausta. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 8, 2023 Share Posted April 8, 2023 11 hours ago, KimmoH said: Ajokausi startattu Keski-Suomessa. Samalla selvis miksi toinen takarengas oli hieman vajaa talvisäilön jäljiltä. Pihalle kun peruutin, niin sattui silmään ruuvi takarenkaasta. Pääsi 8 vuotta keulalla roikkunut vararengas ajoon ja ruuvilla varustettu kumi jäi odottamaan paikkausta. Itsellä oli joskus kans kumi tyhjä kun aamulla olin töihin lähdössä. Sen sijaan että olisin kaivanut varapyörän niin ruuvasin ruuvin irti butyyliteippiä ruuvin varteen ja takas reikään. Sillä pääsi 20km eestaas työmatkan ja illalla vielä samoilla ilmoilla rengasliikkeeseen korjattavaksi. Sen jälkeen lisäsinkin kamelinpaskan+työkalut auton vakiovarusteisiin. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 8, 2023 Author Share Posted September 8, 2023 Päivitelläämpä tätäkin. Keväästä saakka on vain tankattu ja reissattu reilu 6000 kilsaa. Viikko sitten avainta kääntäessä ei kuulunut mitään, kunnes hetken päästä solenoidi naksahti ja startti pyörähti. Arvelin että temppuilisikohan starttirele. Uusi rele paikoilleen ja ongelmaa ei enää esiintynyt. Kunnes tänään taas oli aivan hiljaista startin suunnalla. Haalarit niskaan, startti irti ja se toimi pöydällä hienosti. Vaihdoin kuitenkin solenoidin kun se hieman arvelutti, joskus viime talvena kerran pari pakkasella olevinaan vähän oireili. Startti paikoilleen ja avainta kääntäessä oli edelleen aivan hiljaista. Tökkäsin yleismittarin akkuun kiinni ja sehän oli aivan kuollut. Apuvirtaa ja pyörähti iloisesti käyntiin. Tulipa tyhmä olo, noh, tulipahan harjoiteltua startin irroitusta pihamaalla 😂 2017 vuonna pohojosen reissulla vaihdettu akku oli näköjään tullut tiensä päähän. Ei yhtään varoitellut ja vielä eilenkin pyöräytti niin iloisesti koneen käyntiin ettei älynnyt sitä edes epäillä syylliseksi. Ceetekki kiinni ja katsotaan vieläkö se tuosta toipuisi sen verran että selviäisi kauden loppuun saakka. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 13 Author Share Posted April 13 Bussille en ole talvella ehtinyt tekemään muuta kuin latailemaan akkuja. Loppukesästä tuohon keulaan ilmestyi maaliin halkeama ja siinä se turposi sitten syksyn jatkuvissa sateissa lisää. Talven seisoi kylmässä katoksessa joten pakkasjaksojen jälkeen siitä ropsahti sitten isompi läntti maalia pois. Jäi vähän ihmetyttämään että mistä johtui. Tällä hetkellä paras arvaus on että reilu 10 vuotta sitten oli virhe vetää keulaan 2k happomaali suojaksi pellille hionnan jälkeen, kun keulassa oli pientä syöpymää siellä täällä. Hapon vedin tuohon tuuletusritilan tasolle saakka. Myöhemmin päälle tuli epoksi ja sitten pintamaali. Nyt korkkasi sitten nätisti peltiä myöten eli happo siellä päästi otteensa irti. Jälkikäteen on tullut lueskeltua useammankin epoksin tuoteselosteita ja niissä on tullut vastaan maininta että ei happoa alle. Nyt pitäisi ennen vappua vielä yrittää tehdä joku pikapaikkaus keulan suhteen, niin selviäisi kesän ajot. Jahka saan joskus bajan ajoon, niin sitten ajetaan bussi telakalle ja maalataan kokonaan uudelleen. 1 Quote Link to comment
TF_Osku Posted April 14 Share Posted April 14 Soodapuhallus on toinen joka saa tuota aikaan. Pitää saada soodat hyvin pestyä pois. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 14 Author Share Posted April 14 Tuo keula tuli aikoinaan putsattua rälläkällä ja somalilla. Joitain paikkoja ulkopuolelta soodalla aikoinaan vedettiin ja alusta hiekalla. Voi olla että jotain epäpuhtauksia tuonne on jäänyt vaikka sitä silloin tuli puhtaaksi nuoleskeltua. Vanhoja kuvia kun katselin niin olinkin vetänyt lopulta hapon tuulilasin yläreunaan saakka joten sormet ristiin ettei korkkaa koko keula 😅 On muuten soodapuhalluksen tarjonta tuntunut katoavan lähes kokonaan kymmenessä vuodessa. Silloin kun bussia rakensin, niin soodapuhallusta tyrkytti kaikki puhaltajat. Bajaa kun aloin tekemään niin nyt ei toissavuonna kukaan enää puhunut soodasta vaan oli palattu lasiin ja hiekkaan. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 14 Author Share Posted April 14 Sattui muutama lämmin päivä loppuviikosta niin pystyi pihakatoksessakin vähän touhuilemaan. Hieroin terveeseen pintaan saakka ja ruiskuttelin epoksin suojaksi. Jos tässä vielä ennen kauden aloitusta ehtisi mattaamaan koko keulan ja ruiskaisisi uuden keltaisen kauttaaltaan pintaan. Aika hyvin on 9 vuoden ajojen aikana aurinko syönyt uustuotanto vilkkujen värin... 2 Quote Link to comment
Kharon Posted April 19 Share Posted April 19 Omasta palliksesta taannoin kiillotin vilkkumuovien pinnan Autosolilla, tuli kiiltävät kuin peili taas muutaman minuutin puuhastelulla. Taisivat olla alkuperäiset että ei ihme että olivat mattaantuneet vuosien varrella, paha sanoa että miten uustuotannon muovi kestää. Vaan voihan sitä reunaan kokeilla. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted April 28 Author Share Posted April 28 Puolen vuoden seisonta katoksessa meinasi jumittaa kuskinpuolen jarrupalan. Oli levyyn ruostunut kiva palan urien mukainen nypykkä ja voi pojat kun piti pahaa ääntä jarruttaessa, kolkotti kuin olisi isompikin vika ollut. Piti rälläkällä hioa tasaiseksi, muuten olisi saanut varmaan jarrutella koko kesän ennenkuin olisi kolina lakannut. Vuosi sitten ajokauden starttasin ruuvi takarenkaassa. Nyt oli toinen eturengas vajaa ja kun täytti niin hissukseen vajui puoleentoista kiloon paineet. Päällisin puolin en renkaasta mitään näkyvää vikaa löytänyt. Pitää nakata kumi huomenna rengasliikkeeseen ihmeteltäväksi. Vararengas pääsi keulalta alle. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted April 29 Author Share Posted April 29 (edited) Rengas taisi korjaantua kun vietti yön tallissa lämpöisessä. Nyt siinä näyttäisi paineet taas pysyvän sisällä... Edited April 29 by KimmoH 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted April 29 Author Share Posted April 29 Joo, ei tartte enää happomaalia syyttää etunurkan maalien korkkaamisesta. Talven pölyjä pestessä totesin että katossakin on pari paikkaa mistä maalit korkkaavat nyt kun auto seisoi koko talven katoksessa eli taisi se soodapuhallus reilu 10 vuotta sitten olla vikatikki. Quote Link to comment
mite^ Posted April 29 Share Posted April 29 Vanhalla työmaalla maalattiin yhden Porsaan konetila uudelleen kun soodapuhalluksen jäljiltä rapisi maalit alas lähes kauttaaltaan. Ei ollut ko. firmassa maalattu ekalla kerralla. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 30 Share Posted April 30 Olen itse kammoksunut tätä soodaa alusta alkaen, en sen takia etteikö se toimisi vain juurikin sen takia että se neutralisointi on aika aikaa vievä ja pölhö prosessi. Kun oikotietä onneen ei oikein ole muutakuin lämpimällä vedellä ja karhunkielellä lotraus. Taaseen puhalletun pinnan pesu vedellä ennen esikäsittelyä ei oikein sovi minun ajatusmaailmaan. Näin vuosia myöhemmin hyvä kysyä että miten itse neutralisoit soodan aikoinaan puhalluksen jälkeen. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 30 Author Share Posted April 30 Sepä se. Silloin soodaa kovasti tyrkytettiin joka puolelta ihmeitä tekevänä ratkaisuna. Kukaan ei maininnut mitään neutraloinnista vaan osa mestareista sanoi että suoraan vain maalia pintaan. Muistan yhdessä maalikaupassakin asiaa kysyneeni ja ihmettelivät että miksei siihen voisi suoraan epoksia laskea pintaan. No mulla tää seisoi peltipuhtaana melkein vuoden päivät ja jokapaikkaa tuli enempi vähempi muuten hiottua. Ennen maalausta perusteellinen rasvanpoisto asetonilla ja silikonin pesulla. Sitten kun oli jo epoksit pinnassa luin jostain että yli +23 asteisella vedällä pitäisi koko paska pestä ennenkuin sooda oikeasti liukenee. Jos tämän olisi tiennyt jo ennen puhallusta, niin olisi sooda korvautunut heti hiekalla tai jollain muulla. Ei mullakaan järkeen mene että peltipuhdas pinta lotrataan vedellä, sehän on heti seuraavana päivänä ruskea 😅 Se tässä on onnena matkassa että alusta on vedetty kokonaan hiekalla ja ulkopuoleltakin kaikki suorat isot pinnat on hinkattu koneellisesti puhtaaksi mutta onhan sitä sooda pölyä auton päälle varmaan laskeutunut. Jännä että kesti näinkin kauan, ilmeisesti loppukesän sateessa seisominen ja sitten katoksessa puoli vuotta pakkasessa oli viimeinen niitti kun aiemmat talvet tämä on viettänyt lämpöisessä tallissa eikä ole ollut mitään ongelmia. Hiotaan nämä nyt ilmestyneet ongelmapaikat pellille ja vedetään epoksi suojaksi ja katsellaan vielä vuoden päivät mistä rapisee seuraavaksi. Alkaahan tuo olla jo niin kulahtanut että vuoden parin päästä voisi purkaa ja vetää kopan uudestaan pellille. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 2 Author Share Posted May 2 Talvella tuli ostettua sikana säkissä tuollaiset aurauskulmien säätöraudat Bajan kulmien säätöä varten. Näitä kaupiteltiin "Jeep only" versioina mutta hienosti ovat sopineet niin Kuplaan, Caddyyn, Dodgeen kuin bussiinkin. Bussin sai oman painonsa varaan nätisti pukkien avulla ja aurauksen sai säädettyä ilman kiroilua, just eikä melkein kohdalleen. Oli viime kesän, "isolla mauserilla", vanteiden reunoista tehdyn säädön jäljiltä 7mm haritusta, ei ihme että tuntui vänkäävän oikealle. Nyt kun laittoi karvan alta 3mm aurausta niin voi pojat kun kulki suoraan ja kevyesti 👌 Viime kesänä Norjan reissun jälkeen totesin että toinen eturengas oli syöty melkein nahkoille. Silloin yritin renkaat uusittuani käydä ihan oikeassa 4 piste suuntauksessa mutta eihän ne nykyaikaisia mittalaitteitaan saaneet kiinni vaikkei tätä ole madallettu kuin maltillisesti. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted May 12 Author Share Posted May 12 Kymmenkunta vuotta ne nurkissa olevat kumiletkunpätkät mitkä yhdistävät tehostimen alipaineputken imusarjoihin kestivät. Viikolla kurvaillessa huomasin että kun kaasun päästi nopeasti pois, niin satunnaisesti kierrokset tippuivat niin alas että auto sammui, muuten ei mitään oireita. Vappuna pelasi vielä moitteettomasti. Sukellus konehuoneeseen ja siellähän se syyllinen oli. 90-kulmaletku oli toiselta puolen murtunut melkein kokonaan poikki. Hyllyssä oli onneksi yksi ehjä jemmassa joten matka jatkui. Toisella puolen kumi oli vielä ehjä mutta täytyy molemmat vaihtaa uusiin lähiaikoina. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 13 Share Posted May 13 En tiedä mitä hittoa tuossa nykybensassa on mutta kumi ei siittä tunnu pitävän. Viikonloppuna vaihdoin etanolin kestäviä letkuja uusiin 5v+ käytön jälkeen. Letkut ei olleet murtuneet/ haperoita mutta pintakumi on aivan purkkaa. No paikalle meni nyt motonetin myymää gatesin etanolinkestävää letkua. Mikä muuten myydään 1,5m (metrihinnalla), myyjä vielä tuli kysymään miksi tälläistä ostan kun tuo perusletku vallan mainiota bensalle. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 13 Author Share Posted May 13 Siirryi vuosia sitten käyttämään Puuilon myymää polttoaine letkua, luvataan kesto nykybensalle ja se on myös pitänyt paikkansa. Yhdessä vaiheessa kokeilin tuota Motonetin Gatesin etanoli letkua ja se meni muistaakseni yhden kesä ajoilla aivan kovaksi korpuksi bussin konehuoneessa E10:llä ajellessa. En tiedä mikä siinäkin on muuttunut kun mulla on samat Gatesin polttoaineletkut olleet Dodgessa jo reilu 20 vuotta eikä niille ole käynyt mitenkään. Mutta ei tässä pelkästään bensaakaan voi syyttää, nyt totesin samalla että tuolla konehuoneessa oli tyhjäkäyntipiirin yksi alipaine letku vaihtoa vaille, samoin toiseen Solexiin ilmanputsarilta tuleva tyhjäkäyntipiirin kumiletku. Kummassakaan ei kulje bensaa mutta hapertuvat tuolla konehuoneen kuumuudessa, jotain "tekokumia" ilmeisesti... Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted May 13 Share Posted May 13 Mulla kans Puuilon kangaspäällysteisiä ollu volkkareissa, vesivessoissa ja traktoreissa useita vuosia. Toistaiseks muuta en oo huomannu ku että katkaistusta pinnasta parin kolmen vuoden jälkeen näkyy pientä kuivumista Quote Link to comment
KimmoH Posted May 13 Author Share Posted May 13 (edited) Mulla on siis tätä ja ainakin toistaiseksi kestänyt jo useamman vuoden bussin konehuoneessa (Lyijyttömille ja max. 10%:lle metyyli-alkoholi polttoaineille). Eli ei kangaspäällysteistä ja miksikö. No kangaspäällysteinen hajosi käsiin parissa kuukaudessa moottoripyörässä, vaikkei ole edes kuumassa konehuoneessa. Eikä kauheasti ehtinyt edes auringossakaan seisoa kun oli kevättalvi ja ainut ulkoilu oli kiikutus näyttelyyn umpi kärryssä 😅 Kangaspäällysteinen näyttää kivalta mutta kun siitä ei sitten enää näe miten lopussa se letku kankaan alla on, niin en ole bussiin edes uskaltanut ajatella. Itseasiassa tuolle Puuilon kangaspäällysteiselle ei edes luvata E bensojen kestoa. Edited May 13 by KimmoH Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.