Tuomo Lehmikangas Posted January 10, 2013 Posted January 10, 2013 Niin, kyllä minä "osaan" manuaalillakin ajaa ja siihen on kortti, mutta jostain tarvitsee löytää kalusto kortin suorittamiseen... Sori, en hokannut että viittasit pikku-E:n ajamiseen ja että siinä on sama juttu: jos vetoauto on kokeessa automaatti, saat ajaa yhdistelmää jatkossakin vain automaatilla, vaikka sinulla olisi käsivaihteisen B kortti. Jos näin on, niin onhan tuo tosiaan vähän hölmö sääntö. Itelläkin oli aikoinaan vaikeuksia löytää sopivaa kalustoa ajokokeeseen. Kärrynä toimiva hevostraileri oli muutaman kilon liian kevyt. Inssi meinasi että pitäisi olla kuormattuna sinne jotain että tulisi vaadittava massa täyteen, mutta hyväksyi sitten kuitenkin sen kokeeseen. Quote
Guest Posted January 10, 2013 Posted January 10, 2013 Tietoni oli peräisin juuri täältä ajovarmasta. Epäselvästihän tuo on kirjattu, mutta periaatteessa mahdollista. B->BE ei lisää rivejä ajokortin takapuolelle ja siinä mielessä ei tulisi uutta luokkaa vaan henkilöautossa pysyttäisiin jatkossakin. Quote
Paadre Posted January 11, 2013 Posted January 11, 2013 Tietoni oli peräisin juuri täältä ajovarmasta.Epäselvästihän tuo on kirjattu, mutta periaatteessa mahdollista. B->BE ei lisää rivejä ajokortin takapuolelle ja siinä mielessä ei tulisi uutta luokkaa vaan henkilöautossa pysyttäisiin jatkossakin. Kyllä tulee uusi rivi kortin takapuolelle. Ainakin mulle tuli. Quote
Lasse Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 Nykykortit voimassa korkeintaan 18.1.2033 asti Ajokorttilain voimaantulo muuttaa myös vanhojen ajokorttien voimassaoloaikaa siten, että ajokortti on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka siihen olisi merkitty myöhäisempi aika. Ajokortin uusiminen Ajokortti uusitaan kunkin määräajan mukaisesti hakemuksella. Kortin uusimiseen ei liity autokouluopetusta tai kuljettajantutkintoa. Mulle tulee kiire mopoautokauppaan. Enää mihinkään ei voi luottaa. Paitsi siihen, että EU kusettaa. Aina. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Nykykortit voimassa korkeintaan 18.1.2033 asti Itselläni jää siis ajokorttiin merkitystä ajasta melkein 30 prosenttia käyttämättä. Olen tehnyt määräaikaisen sopimuksen ja jos myyvä osapuoli sen katkaisee kesken, niin kai saan maksamani rahat takaisin? Ajokortti uusitaan kunkin määräajan mukaisesti hakemuksella. Kortin uusimiseen ei liity autokouluopetusta tai kuljettajantutkintoa. Eli tämä on vain kansan juoksutusta ja rahan keräämistä... Quote
Guest Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 Päivitetäänpä hieman tilannetta. Eli anomukseen pitää toimittaa 2 passikuvaa ja lääkärintodistus. Todistus sen takia, että edellinen on poliisille toimitettu ennen huhtikuuta 1997. Tuoreempi todistus olisi kelvannut. Nykyisen B-kortin voimassaolo kestää 2033 saakka. Oma epäilykseni on, että BE-luokkaan tullaan soveltamaan uutta 15 vuoden määräaikaa. Quote
Lasse Posted February 6, 2013 Posted February 6, 2013 Olisko tollaselle 1000-1500 kg:n kokonaispainoiselle trailerille kysyntää? Juttelin tuossa erään uuden kärryvalmistajan kanssa ja he miettivät uusia tuotteita markkinoille. Myös muut kärryideat otetaan mietintään. Quote
pas2 Posted February 14, 2013 Posted February 14, 2013 Mitäs tommosesta muistaakseni 1500kg kokonaismassaisesta telikärrystä saisi? Voisin päivittää järeempään itte. Quote
Guest k1200rs Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Oikeusvaltio http://www.iltalehti.fi/autot/2015022719272753_au.shtmlKyllähän tuo tieten lakien mukaan vissiin nuin menee. Itse mietin lähteekö siitä myös kortti jos kokonaismassa on alle 3500kg mutta auton jarrullinen sallittu vetopaino ylittyy 40kg. Siksi mietityttää kun itsellä on sellainen kärry ja tollainen samallainen vesi pasuuna. Hymm... olisiko hyvä syy vaihtaa neelikko pasuunaan tulisi vetokykyä lisää, mutta sitten kävisi tieten kortti pieneksi. Quote
multanen Posted February 28, 2015 Posted February 28, 2015 Itse mietin lähteekö siitä myös kortti jos kokonaismassa on alle 3500kg mutta auton jarrullinen sallittu vetopaino ylittyy 40kg. Siksi mietityttää kun itsellä on sellainen kärry ja tollainen samallainen vesi pasuuna. Hymm... olisiko hyvä syy vaihtaa neelikko pasuunaan tulisi vetokykyä lisää, mutta sitten kävisi tieten kortti pieneksi. Jos Passatti tuntuu just hirmu ihanalta autolta niin tuon kärryn voisi ehkä muutoskatsastaa pienemmälle painolle. Tai jos kyse on takapyörien alta mitattavasta todellisesta painosta (kärry+kuorma) niin häviäisikö tuo 40 kg aisapainoksi? Quote
Guest k1200rs Posted March 1, 2015 Posted March 1, 2015 Jos Passatti tuntuu just hirmu ihanalta autolta niin tuon kärryn voisi ehkä muutoskatsastaa pienemmälle painolle. Tai jos kyse on takapyörien alta mitattavasta todellisesta painosta (kärry+kuorma) niin häviäisikö tuo 40 kg aisapainoksi? Ei kait tuo Passatti nyt niin ihanalle tunnu, työkalu joka on vienyt kymmenenvuoden ajan paikasta toiseen luotettavasti ja taloudellisesti. Ompa sillä tullut pari kuplaakin haettua. Ei nuo käyttö autot ole niin justiinsa kunhan liikkuvat, nykyjään kun ei tuu kun 30tkm vuodessa. Nyt on näin auton maksimi jarrullisen kärryn paino 1360kg ja kärry kokonaismassaltaan 1400kg. Onko näin, että kärryn voisi katsastaa tuolle pienemmälle painolle ilman mitään muutoksia? Quote
x-pj Posted March 1, 2015 Posted March 1, 2015 Kun et lastaa kärriä täyteen kuormaan, voit vetää vapaasti. Korttivaatimus tulee nimellisten painojen mukaan, mutta vetoauto määräytyy vedettävän taakan todellisen painon mukkaan. Lainaus trafin sivuilta: Millaisella autolla voi vetää?Vetoauton ja kytkentälaitteiden tekniset ominaisuudet määrittelevät, minkä kokoinen perävaunu autoon voidaan kytkeä. Auton rekisteritietoihin on yleensä merkitty perävaunun suurin sallittu kytkentämassa jarruin ja jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa. Kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja kuorman muodostamaa todellista yhteenlaskettua massaa. Perävaunun kytkemistä autoon voi rajoittaa myös suurin sallittu yhdistelmämassa eli auton ja perävaunun kuormineen yhteenlaskettu massa tai esimerkiksi suurin vetokoukulle sallittu massa. Pienin kaikista massarajoista on määräävä. Quote
multanen Posted March 1, 2015 Posted March 1, 2015 Se vielä kannattaa varmistaa että Passatin omapaino on yli tämän 1400kg (luultavasti onkin?). Muuten taitas taas tarvita sen pikku-een. Quote
Kharon Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 "Ajokorttilain voimaantulo muuttaa myös vanhojen ajokorttien voimassaoloaikaa siten, että ajokortti on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka siihen olisi merkitty myöhäisempi aika." Kun jossain vain voi kusettaa niin silleehän tehdään. Aitoa Trafia sillä on ihan selvää että tuota ei ole missään muualla päätetty. Quote
Kharon Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 Painoja joutui pohtimaan juuri kun siirteli autoa trailerilla. Sinänsä ei mikään ongelma, autolla saa vetää 1600kg ja omapaino on 1900kg, juuri 3500kg johon kortti riittää. Mutta: Kun kortti on aikanaan saatu, niin sillä on saanut vetää kokonaispainoltaan 3500kg autoa jossa on _mikä tahansa_ sen perään laillisesti sopiva kärry perässä. Eipä saa enää ja taas on ajo-oikeutta laittomasti otettu jälkikäteen pois. Se on hallintolainsäädännön mukaan rikos: Myönnettyjä lupia ei mielivaltaisesti saa perua ja siitähän tässä on kyse, aivan suoraan. Varsin härskiä touhua josko sattuisi olemaan autoon sopiva kärry, kokonaispainoltaan tietenkin tuon 1900kg: Enpä saisikaan enää ajaa samalla yhdistelmällä joka on kelvannut viimeiset 20v. Aitoa Trafi-varastamista siis. Tästä laittomuudesta sitte seurasi Ongelma. Kokonaispainoltaan 1500 kilon alle osuvaa traileria ei olekaan helppo löytää ja kaksitonninen on liian iso _kuormasta riippumatta_ joka on aito Trafi-vittuilu sekin: Oikeassa maailmassa ketään ei kiinnosta että mikä kärryn kokonaispaino paperilla on kunhan a) kantavuutta ei ylitetä ja b) autolla saa todellisen kuorman vetää. Toki näyttö todellisesta kuormasta on kuskin vastuulla, vaan kun kyydissä on auto, niin se kuorma eli omamassa löytyy ko. auton rekisteriotteesta aivan suoraan. Vain Suomessa kuviteltu rikos ("ylikuorma" tyhjällä kärryllä) on se on suurin rikos, _mielivaltaisia pykäliä on rikottu_ ja mikä härskeintä, ko. pykälät on mätkäisty takakäteen kaikille ajokortin omistajille, ei vain uusien korttien suorittajille (jotka siis tietävät pykälät jo ennen autokouluun menoa). Vanhan kortin omistajaahan kyykytetään ihan miten tahansa ottamalla jo maksettua ajo-oikeutta pois noin vain. Kyllä Trafi osaa. Quote
metake Posted April 14, 2015 Posted April 14, 2015 Painoja joutui pohtimaan juuri kun siirteli autoa trailerilla. Sinänsä ei mikään ongelma, autolla saa vetää 1600kg ja omapaino on 1900kg, juuri 3500kg johon kortti riittää. Kortin riittävyys lasketaan kokonaispainoista. Jos sulla on jo auton omapaino 1900 kg + siihen kantavuus päälle + traileri 1600 kg, niin yhdistelmän kokonaispaino on taatusti yli 3500 kg. En muista miten säännökset meni ennen vuotta 1990 mutta 25 vuoteen et ole tuota yhdistelmää saanut laillisesti vetää ilman BE-korttia. Quote
Tanhis Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Niin no joskus kun ajoin pikku e:n jälkikäteen niin oliko se nyt sit alle 150€ kaikkineen kuluineen niin ei mielestäni mahdoton summa verrattuna siihen että koettaisi etsiä just sopivan trailerin millä saisi jotain pientä autoa hinata. Verrattuna siihen että ostat sellaisen trailerin mitä haluat ja vedät kytkentämassan rajoissa mitä haluat. Ja tietty jos menee vähän yli että tarvittaisiin pikku e niin vaikka se olisi sitten 10kg yli sallitun niin se on ajo-oikeudetta ajo josta rangaistus on kortin menetys määräajaksi. Quote
Paadre Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Mä oon Tanhiksen kans samoilla linjoilla. Pari vuotta sitten toi "pikku-e" makso just jonkun 150€ kaikkineensa. Kävin sen silloin suorittamassa kun kirjainmuutos ei vielä vaikuttanut kortin voimassaoloaikaan, eipähän tarvi niin tarkkaan laskea noita painoja enää. Quote
metake Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 (edited) BE-korttiinhan on tullut ihan hiljattain sellainen helpotus, että typerä vetoauton omapaino vs. peräkärryn kokonaispaino vaatimus on poistunut ja ainoa mikä määrittää pikku e:n on yhdistelmän kokonaispaino eli jos kokonaipaino ylittää 3500 kg niin kortti vaaditaan, muuten saa vetää B-kortilla. Edited April 15, 2015 by metake Quote
Tanhis Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Eli siis tarkennuksena että nyt puhutaan siis rekisteriotteessa olevista kokonaispainoista vai jostain muusta. Quote
metake Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Eli siis tarkennuksena että nyt puhutaan siis rekisteriotteessa olevista kokonaispainoista vai jostain muusta. Jep. Rekisteriotteissa olevat kokonaispainot yhteenlaskettuna saa olla maks. 3500 kg niin silloin riittää B-kortti. Quote
Tanhis Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Eli golf 2 country eikös näissä ollut joskus vetomassa joskus omamassa x2 eli joku ~2400 eli kokonaismassa jossain varmaan 1800 1900 paikkeilla. Eli jos metaken tieto pitää paikkaansa niin tälläisen perään saisi ilman pikku e tarvetta lyödä kokonaismassaltaan 1500kg kärryn perään :) Quote
NordBling Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Tuskin 2x mut silloin kun säännöt oli vielä yksinkertaisia sai nelivetoisen auton koukkuun kytkeä 1,5x omamassan verran. Quote
Tanhis Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Tuskin 2x mut silloin kun säännöt oli vielä yksinkertaisia sai nelivetoisen auton koukkuun kytkeä 1,5x omamassan verran. No on se silti 1800kg jos bongasin countryn omamassan oikein. Quote
metake Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Eli golf 2 country eikös näissä ollut joskus vetomassa joskus omamassa x2 eli joku ~2400 eli kokonaismassa jossain varmaan 1800 1900 paikkeilla. Eli jos metaken tieto pitää paikkaansa niin tälläisen perään saisi ilman pikku e tarvetta lyödä kokonaismassaltaan 1500kg kärryn perään :) Nykyään ei auta nelivetoisuus, valmistajan arvoilla mennään. Trafin sivuilta nykytekstiä: Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti: •jarruton O1-luokan perävaunu: puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 750 kg •jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Quote
metake Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 (edited) jos metaken tieto pitää paikkaansa Trafin sivuilta nykysäännöksien tekstiä, ja tässä on siis kaikki, mitään muuta määrittelyä kortin riittävyydelle ei ole: B-luokan ajokortti B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg. Tämä asia tuli itselleni tietoon sitä kautta kun työkaveri ajoi 2 viikkoa sitten pikku e:n ja koulutuksessa tällöin sanottiin että asia on juuri muuttunut ja tuo omapaino/kokonaispaino määrittely on poistunut. Edited April 15, 2015 by metake Quote
Tanhis Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Ok eli näitä 80 luvun neliveto erikoisuuksia ei enää löydy rekisteristä. Quote
metake Posted April 15, 2015 Posted April 15, 2015 Ok eli näitä 80 luvun neliveto erikoisuuksia ei enää löydy rekisteristä. Löytyy toki, meilläkin tallilla seisoo -85 Subaru Leone jossa rekisteriotteeseen on merkitty maksimi jarrullisen perävaunun paino 2000 kg, ja näillähän mennään nykyään jos ne otteeseen merkitty... Quote
Pepe Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Kävin nyt ajamassa tämän BE:n, ollut varmaan 10 vuotta mielessä että pitäisi. Kustannuksia tuli seuraavasti: Passikuvat paperisena, 12eAjokorttilupahakemus, 40eTeoriakokeen harjoittelu netissä, 12eBE teoriakoe, 31eBE käsittely ja ajokoe, 99eAsuntovaunun vuokra ajokokeeseen, 60eEli yhteensä 254e. Teoriakoe on helppo kun harjoittelee kysymykset etukäteen netissä. Kokeessa 30 minuuttia aikaa vastata 10 kysymykseen, mulla taisi mennä kaikki 4 minuuttia siinä. Käsittelykokeessa peruutetaan kärry 90 asteen kulmaan, irroitetaan kärry, ajetaan pois ja peruutetaan takaisin ja kytketään kärry kiinni. Aikaa 15 minuuttia. Jos on 750kg kuomukärryn kanssa peruutellut niin näkyi se yhtä lailla menevän isomman asuntovaununkin kanssa. Itse en kovin kaksinen kärryperuuttaja ole ja kyllä se silti n. 7 minuutissa meni läpi. Ajokokeessa käydään ajamassa kärry perässä liikenteessä 30-45min. Mitä noihin painorajoihin tulee niin kyllä ne mun mielestä paukkuu todella helposti yli niin että BE vaaditaan. Olisi ollut kesällä tarvetta siirtää kuplaa kärryllä ja tiedossa oli yksi kärry 1500kg omamassalla. Talouden autoista Audi A6 quattro menee painorajassa yli muutaman sadan kilon verran - no tämä nyt oli odotettavissakin. Toinen auto, diesel Golf Plus, joka ei autona todellakaan ole mikään iso, jäi omamassalta liian painavaksi n. 30kg. 1 Quote
PZQ Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Hienoa ja nyt saat ajaa kokonaispainoltaan max 7000kg yhdistelmää ! 1 Quote
toroidi Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Tarvitseeko käsittely- ja ajokokeessa auton olla vielä manuaalivaihteinen ettei tule jotain erikoisehtoja? Quote
metake Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Tarvitseeko käsittely- ja ajokokeessa auton olla vielä manuaalivaihteinen ettei tule jotain erikoisehtoja? https://www.ajovarma.fi/be-yhdistelman-ajokortti Quote
mikan Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 Just tuossa viime viikolla itsekin tätä asiaa mietin. Laskeskelin, että riittäisikö mulle B/96, jos on sopiva vetoauto ja traileri. https://www.ajovarma.fi/b/96-yhdistelman-ajokortti t. Mika Quote
metake Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 B/96, jos on sopiva vetoauto ja traileri. Mikä etu tuossa B/96 kortin suorittamisessa on? Merkittävästi helpompi tai halvempi? Quote
Pepe Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 B/96 on pelkkä ajokoe kärry perässä. BE on teoriakoe, käsittelykoe (peruutus) ja ajokoe. Mietin itsekin 5min tuota B/96 ja päädyin siihen että sittenpä se vasta kiukuttaa kun on käynyt ajamassa kortin ja tulee kuitenkin eteen tilanne ettei kortissa painot riitä. Tai että pitää aina laskea onko sallittua kortin puolesta vai ei. Tosin totta kyllä se että tuo B/96 pelastaa yllättävän monesta tilanteesta. Joku on kuvannut youtubeen tuon peruuttelun, 18v likka ratissa: https://www.youtube.com/watch?v=5tq6VBeJFuk Quote
Tanhis Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 Mikä etu tuossa B/96 kortin suorittamisessa on? Merkittävästi helpompi tai halvempi? Jos oikein ymmärsin niin on 31€ halvempi jos ei harjoittele teoriakoetta. Quote
toroidi Posted September 4, 2017 Posted September 4, 2017 https://www.ajovarma.fi/be-yhdistelman-ajokortti Siis pitää olla ajokokeessa manuaalivaihteinen... Toisaalta tuskin koskaan hommaan manuaalivaihteista käyttistä, niin voi olla ihan sama. Quote
mikan Posted September 5, 2017 Posted September 5, 2017 Itse laskeskelin, että mun koukullinen käyttis painaa 1635 kg ja kokonaispaino 2090 kg. Sillä saa vetää 1800 kg. Joten 2090 + 1800 = 3890 kg ja tuohon riittää B/96-kortti. Tavallisella B-kortilla saa perään laittaa vain 1410 kg, joten tiukkaa tekee vaikkapa juniksen vieminen kärryllä. Pitäis olla 1400 kg kärry, jonka omapaino todella kevyt. t. Mika Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.