Jump to content

FlatBob


MicaL

Recommended Posts

En osaa puhelimella linkittää mutta laita haku " todistus" ja avaa topic: "Apuva, mistä joku todistus moottorista katsastajalle" tai sinnepäin niin siellä on moottorin kirjaimittain tehot eri moottoreista ja jotain juttua.

Moottoreita on muistaakseni kunnostanut aikoinaan mm. Tammer Diesel.

 

Tuommoinen pyöri nurkissa, loppuu 50hv koneisiin

 

moottorispeksit.jpg

Link to comment

Tammer Diesel ja muut VW organisaation ulkopuoliset"tehdasmaisesti"vaihtomoottoreita tehneet niittasivat yleensä numeron paikalle oman,oman järjestelmänsä mukaisen sarjanumerokyltin,ja tuskin käyttivät uusia kampikammioita.

Pelkällä tunnuskirjaimella varustetut moottorit olivat VW tehtaan vaihtomoottoreita joihin piti meistää alkuperäisen moottorin numero myynninyhteydessä,kaikki piirimyyjät eivät määräystä noudattaneet.

Link to comment

Kiitos pojat!

Tuo on pirun hyvä lappu. Näkyy mukavasti pelkkä lohkon kirjain B niin kuin mun moottorissakin. Ja näkyy moottoritilavuus ja teho.

Lisäksi tulostin taas mukaan pätkän tuota samban listaa, niin kuin viimeksikin. Toivotaan, että näillä onnistuu.

Hyvä tietää tuo numerojuttukin, niin voin "viisaana" kertoa, että tehtaan vaihtomoottori, siksi ei aina numeroita.

Hienosti pelaa palvelu täällä palstalla, kiitos.

 

Juuri sain sähköt kuntoon. Valot pelaa ja tulppiinkin tuli kipinä kun  tein koepolkaisun, heti kun muistin laittaa puolanjohdon kiinni.

Nyt venttiilien säätö, tankki kiinni ja tulille, ainakin noin teoriassa. 

Link to comment

No niin. Mystiikkaa....

Kun pyörittelen konetta niin, että ykköspytty on ylhäällä ja molemmat venttiilit kiinni (työtahti), niin siivapyörän merkki

on alapuolella (180 astetta väärin) ja jakajan nokkakin vastaavasti 90 astetta edellä. Miksi?

Link to comment

Aivan sama. Siivapyörän merkki ylös lohkon saumaan, silloin venttiilit kiinni kakkospytyssä, pyörijä osoittaa kello seitsemään ja siihen

kohtaan kakkosen tulpanjohto ja loput omille paikoille. Polkaisu ja laakista käyntiin. On nää helppoja :)

Nyt konttorille...

  • Like 1
Link to comment

Hei. Jakajan numeron mukaan siinä on vain alipainesäätö PICT-4 kaasutin on kertoilmatyyppiä, ja se tuottaa huonosti alipainetta eli pitäisi olla lisäksi keskipakoennakko jakajassa.Onhan se alipainekello voitu vaihtaakin.http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=526933 tuossa Glutamodolla world-taulukko, missä kaasutin-jakaja pareja.Voihan tuokin toimia.

 

Viikonloppuna tuli ajeltua yhteensä noin 350 km. Nyt taitaa olla tehomaksimi saavutettu, kun vakiokytkin alkaa

luistaa nelosella vähän kovemmassa kiihdytyksessä. Tuota trötäämistä koneessa tuntuu edelleen olevan, aika

samanlaista kuin vanhallakin koneella. Mitään kun en näistä moottoreista ymmärrä ja yritin jonkinlaista yhteenvetoa

tehdä, niin seuraavanlaiset kysymykset pomppaavat jatkuvasti pintaan:

 

Onkohan tuo omavaliste imusarja jotenkin susi? Se on ainut osa joka on ollut molemmissa moottoreissa. Siinähän ei ole

minkäänlaista lämmitystä ja usein kaasari ja 10 cm imusarjaa on aivan jääkylmä ja lorottaa pintaan kondensoitunutta vettä

lohkon päälle. Alkaako polttoaine/ilmaseos pisaroitua imusarjassa. Imuvuotoja ole yrittänyt etsiä ruikkimalla starttipilottia,

mutta jääkö sillä pienemmät vuodot havaitsematta? En ole ainakaan saanut mitään muutosta käyntiin ruikkimalla sitä

kaikkiin mahdollisiin liitoskohtiin.

 

Toinen hauska sattuma on se, että molempien koneiden mukana tuli täysin samanlainen jakaja, malli jossa on vain alipainesäätö.

En ole kuullut kovinkaan paljoa positiivista tuon jakajan sopivuudesta, varsinkaan tämän 31 pict-4 kaasarin kanssa.  Keskipakosäädöllä olevat ilmeisesti sopivampia. 

 

Sitten suurin ihmetys tältä illalta. Lähdin vielä ilta-ajelulle ja hetken kuluttua kone alkoi taas nypyttämään ja rykimään  kiihdytettäessä ja vähänkin isommilla

kierroksilla. Kun en enää muutakaan keksinyt niin päätin  nykäistä koko alipaineletkun irti ja katsoa pelittääkö kone mitenkään ilman mitään ennakkosäätöä.

Ja voi piru sentään, sehän toimi jopa paremmin, nypytys väheni huomattavasti ja vetokin oli ihan kohdallaan. Toki eihän tuo ilman ennakkosäätöä voi oikeinkaan olla, mutta jännä ilmiö kuitenkin.

 

Pitää kai seuraavaksi testata sellaista 009 jakajaa, kun kirjoittelevat että sopii melkein kaikille kaasareille, ainakin kohtuullisesti.

Ja nuo vakiotoimet olen yrittänyt tehdä, eli venttiilien ja kärkien säätö, uudet tulpat ja ryyppyläpän säätö. Eikä nuo karjet, puola ja konkkakaan kovin vanhat ole.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Piru sentään, irrotin tänään ekan kerran öljypohjan kannen ja huomasin ettei siellä ollut minkäänlaista sihtiä.

Koneessa on aikasemmalla omistajalla ollut öljypumpun yhteydessä ulkoinen suodatin, joten onkohan tuo

sihti sitten todettu turhaksi? Itse jätin tuon ulkoisen suodattimen pois kun sille ei oikein löytynyt paikkaa.

No kuitenkin, onkohan noita sihtejä monenlaisia ja mistäköhän sellaisen saisi tähän hätään?

(Edit: Mittasin vielä öljyn imuputken pään ulkohalkaisijan ja se oli noin 18,5 mm)

 

Ajattelin olla näppärä ja vaihtaa vielä perjantai-iltana pikaisesti öljyt kun huomenna pitäisi ajella Lahteen ja takaisin.

Olisiko jollain Turunseudulla tuollaista ylimääräisenä vai lyönkö kannen kiinni ilman sihtiä?

 

Edellinen moottorin omistaja oli laskenut vanhat öljyt ulos ja minä laitoin uudet koneeseen kun otin sen taas käyttöön.

Olen ajellut noin 600 km ja ajattelin vaihtaa ekan kerran öljyt ja katsoa samalla millaista moskaa koneen pohjalta löytyy.

Onneksi kannesta tai öljypohjasta sormella kaivellen ei tuntunut löytyvän mitään ylimääräistä moskaa tai roskaa.

Ulkoinen suodatin on todennäköisesti hoitanut hommansa hyvin edellisellä omistajalla mutta nyt ilmeisesti kannattaisi

laittaa sihti takaisin. Kai siellä sellainen alkujaan on ollut?

 

Ps. Tuo edellisessä postauksessa kertomani moottorin trötääminen on poistunut ihan ajelemalla, ainakin toistaiseksi.

Siitä innostuneena varasinkin aamulla laivalipun saksaan ja ajattelin käydä pyörähtämässä parin viikon päästä

Itävallan alpeilla, ja jos hyvin kulkee, niin eihän siitä ole pitkä matka italiaankaan :)

Edited by MicaL
  • Like 2
Link to comment

Varmaan kaipaisi imupuolen lämmitystä jos ajelet kylmemmillä keleillä, sanotaan +10-15 C ja alle. Alkaa nykimään ja rötäämään muuten.

Saisikos vaihtoehtoista imuilman ottoa vaikka sylinteriripoihin?

 

Tuohon imusarjaan olisi ehkä mahdollista istuttaa joku 3/8" rautaputki alapuolelle, päät sitten pakosarjan mutkiin tehtyihin liittimiin (kts. kuplan alkuperäinen). Jos hitsaisi vaikka 50% matkalta putket toisiinsa niin ei ehkä imusarja vääntyisi pilalle lämmöstä. Suht työläs tehdä tietysti.

 

Mulla ei 1600 kone toiminut kunnolla ilman esilämmityksiä (nyt ei sen vertaakaan kun ajan RE85-alkomahoolilla).

Link to comment

Löysin aamupäivällä romuistani yhden isoreikäisen sihdin ja ruuvasin sen paikoilleen. Öljyt sisään ja menoksi. Kello oli vain jo sen verran, että Lahden reissu supistui huviajeluksi reitille Lieto-Salo-Somero-Tammela-Forssa-Lieto. Hyvin pelas eikä rötännyt yhtään. 

 

Joo, tuota imusarjan lämmitystä olen myös usein miettinyt. Viime syksynä alle kymmenen asteen lämpötiloissa kaasarin ulkopintaan ja imusarjan alkupäähän muodostui mukava 5 mm jääkerros, ja kyllä, vaikutti myös käyntiin. Nuo pakakokaasujen ja imuilmojen putkitukset ovat vain hieman haasteellisia, mutta pitää ottaa harkintaan. Vaikka pyörässä onkin volkkarin oma väkivahva tasavirtalaturi ja vähäinen virrankulutus, niin ei varmaankaan tehot riittäisi sähkölämmitykseen. Pitäisi varmaan kietoa useamman sadan watin lämpöpiuhat imusarjan alkupään  ympärille ennen kuin olisi mitään apua...

Link to comment

Nyt kun kaikki pelaa kohtuullisesti, niin voisi paneutua "pikku" ongelmiin :)

Kaasari toimii ajossa hyvin, mutta jos jätän ajon jälkeen bensahanan auki niin

kaasari vuotaa pikkuhiljaa bensaa imusarjaan vaikka tankin tyhjäksi.

 

Jos muistan laittaa heti sammutuksen jälkeen hanan kiinni niin vuotaa vain vähän, mutta silti

käynnistys on hankalaa ja jokakerta bensa haisee aika railakkaasti.

 

Koska kaasari on sellaisessa paikassa että vaatii melkoista jumppaa päästä käsiksi, niin utelenkin

taas jo etukäteen vinkkejä.

 

Itse en keksi kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko kohokammion neulaventtiili vuotaa tai sitten magneettiventtiili ei toimi.

Voiko bensa yleensäkään vuotaa jatkuvasti vaikka magneettiventtiili olisikin rikki? Se kyllä naksahtaa mukavasti

kun laittaa virrat päälle, mutta miten sen kunto oikeasti tarkistetaan?

 

Jos magneettiventtiili on kunnossa niin voiko bensa päästä jotain muuta reittiä vuotamaan vai onko sitten ainoa vaihtoehto

vuotava kohon neulaventtiili? 

 

Kun laitoin ekan kerran tuon kaasarin kiinni niin avasin päälikannen ja katsoin että kohokammion pohjalla ei ollut

mitään moskaa ja näytti muutenkin ihan puhtaalta. Samalla laitoin uuden "kannentiivisteen" ja kokeilin ihan vain

puhaltamalla että neulaventtiilikin tuntui sulkeutuvan. Bensan pintaa en kyllä mitenkään tarkistanut.

 

Eli yhteenvetona, mistä syistä johtuen bensaa voi vuotaa kokoajan imusarjaan ja vähän kaasuläpän akselista myös

kaasarin ulkopuolellekkin? Ja kaasarihan oli 31 Pict-4.

 

Kiitos taas jo etukäteen vastauksista kun ei kuitenkaan koskaan jälkeenpäin muista kiitellä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Sunnuntaina alkaa epätoivoinen yritys kohti Itävallan Alppeja. Pääsis nyt käymään edes Wolfsburgin museolla, niin kaikki muu sitten jo plussaa...

Nää ryssäpyörät on kuulemma alunperin suunniteltu sotakäyttöön ja vain yhteen suuntaan kulkeviksi, eli kohti vihollista. Ei näillä ole ollut tarkoituskaan

päästä takaisin, mutta lisäsin kuitenkin toisenkin kaasunaamarilaukun mahdolliselle  kotimatkalle ja tuliaisia varten :D

 

FFab127.JPG

Edited by MicaL
  • Like 11
Link to comment
Guest jasalm

Siitä saattaa koitua ongelmia jos asia on noin. Moottori yrittää keinolla millä hyvänsä ennen talvea Moskovaan, muu pyörä taas Berliiniin ennen Harley-Davidsoneja... :D

 

Siitä huolimatta, mukavaa matkaa. :)

Link to comment
Guest AnssiH

Siitä saattaa koitua ongelmia jos asia on noin. Moottori yrittää keinolla millä hyvänsä ennen talvea Moskovaan, muu pyörä taas Berliiniin ennen Harley-Davidsoneja... :D

 

Siitä huolimatta, mukavaa matkaa. :)

*Reps!!* :D

 

Ja ihan hemmetin upea pyörä!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kiitos peukuista ja tykkäämisistä.

 

Yhteensä kilometrejä tuolla roadtripillä tuli noin 2700, joista vajaat 2400 ulkomailla (Saksa, Itävalta, Italia)

Tuo vajaat 2400 km tuli ajettua neljässä päivässä. Joka aamu noin klo 8-9 pyöränselkään ja 10-12 tuntia ajoa,

poislukien tankkaukset ja pienet ruokailutauot. Ajorupeamat venyivät pitkiksi koska saksan pienemmät kantatiet

tuntuvat menevän jokaikisen pikkukylän läpi, eikä tuolla alpeillakaan keskinopeudet kovin isoiksi päässeet.

Mutta ajamaanhan sinne oli tarkoitus lähteäkin :)

 

Pyörä, ja ennenkaikkea tuo luotettava woimanlähde pelasi koko reissun täydellisesti. Työkaluja ei tarvinnut

kertaakaan kaivaa esille. Ainoa "murhe" oli tuo takarenkaan räjähtäminen ja siitä aiheutunut vajaan kahden päivän

tauko uutta rengasta odotellessa. Otin mukaan myös puolen litran mehupulloon öljyä, että voisin siitä lisätä ensihädässä

öljyä jos kulutus olisi kovaa, mutta tuokin purkki tuli avaamattona takaisin kotiin. Koneellahan on ajettu vasta

muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä edellisen koneremontin jälkeen :) 

Polttoaineen kulutus koko matkalla oli noin viisilitraa satasella, eli aika kohtuullinen 1,6 litraiselta koneelta.

 

Tassa vielä muutama matkakuva:

https://plus.google.com/photos/11763343 ... 2307492225

Edited by MicaL
  • Like 7
Link to comment
Guest Juhani

Jep!

 

Kiitoksia hienoista kuvista!

 

Tätä pyöräprojektia on ollut kiva seurata alusta lähtien täällä palstalla.

Kaikki Mican pyörään tekemät muutokset ovat osuneet suoraan makuhermoon :-)

 

Keep on cruisin`

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kappas vaan. Tuli tosiaan pyörähdettyä Taunon päivillä Tammelassa. Vanhat kilpamotoristit katselivat tekelettäni ja miettivät, että mihin tämä maailma oikein on menossa :)

Hyvin osasit bongata kuvasta vaikka mun etunimi ja asuinpaikkakuntakin oli kuvatekstissä aivan väärin. Toimittaja yhdisteli vähän kuulemiaan, sillä isäni etunimi on Timo ja vaimoni on aikoinaan asunut Joikioisilla, että hieman mennyt jutellut asiat sekaisin. 

 

Link to comment
  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Eikös tuosta yläkuvasta näe, että taskulamppukäsi tehnyt aika vatkausta :)  Mutta joo, olhan mulla kamera jalustalla ja valotusaika jotain 20 sekuntia. Jännä miten noissa alemmissakin kuvissa oli helppo valottaa eri kohtia  vain taskulamppulla sohottamalla eri paikkoihin. Ihan kuin olis ollut jotkut studiovalot, mutta todellisuudessa vain kolmen euron ledilamppu Clas Ohlsonilta ja pitkä valotusaika.

 

Tässä linkki videoon josta suoraan apinoin  https://youtu.be/j0KfKKgdnsk

 

  • Like 4
Link to comment

Vaihdoin tuon vanhan jakajan (pelkkä alipainesäätö) tilalle Boschin 211 905 205 S jakajan jossa keskipako- ja alipainesäädöt ennakolle. Kuulemma alkuperäisenä jossain 1600 pakussa. Ja tuntuuhan se toimivankin paljon paremmin kuin tuo vanha. Väheni huomattavasti tuo koneen hetkellinen nuokahtaminen aina kun vähän lisää kaasua. Ja tasakaasullakin jotenkin tasaisempi meno.

 

Mukana tuli myös "mittauspöytäkirja" pahvinpalalle kirjoitettuna jossa mitattuja ennakoita eri kierrosluvuilla.

1200 0 astetta

1600 12 astetta

2800 20 astetta

3600 26 astetta

4400 30 astetta

Ja sitten luki vielä, että perusennakko 5 astetta. Tarkoittaako tuo sitä, että laitan ennakoksi jakajaa kääntämällä 5 astetta silloin kun kone ei käy, vai pitäisikö se 5 astetta olla silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä? En kylläkään omista ajoituslamppua jolla tuon voisi säätää käydessä. Nyt laitoin ihan korvakuulolta siten, että käy mahdollisimman kovilla kierroksilla tyhjäkäyntiä.

 

Ilmeisesti tuo pakun jakaja kuuluisi laittaa 90 astetta eri asentoon kuin esim kuplan jakajat? Siis tarkoitan sitä, että alipainesäädin sojottaa eri suuntaan kuin edellisessä jakajassa. En kuitenkaan voinut sitä niin laittaa koska muuten alipainekello ottaisi laturin hihnaan kiinni ja asensinkin sen 90 astetta "myöhaisemmälle" ja vastaavasti siirsin jokaista kannesta lähtevää tulpanjotoa 90 astetta vastapäivään. Tuntuisi ainakin toimivan noinkin hyvin, mutta olikos jossain jakajassa se myöhaistetty 4-pytty tai jotain, vai oliko se vahvistamaton legenda? Jos jakajassani olisi tuollainen ominaisuus, niin nyt se taitaisi ainakin mennä väärään pyttyyn?

 

Ja lopuksi, mikä tarvikekaasari mahtaisi olla sopiva kumppani tuolle kaasarille? Nyt kiinni sohlo 31 pict 4 jonka haluaisin korvata jollain uudella.

Link to comment

olikos jossain jakajassa se myöhaistetty 4-pytty tai jotain, vai oliko se vahvistamaton legenda? Jos jakajassani olisi tuollainen ominaisuus, niin nyt se taitaisi ainakin mennä väärään pyttyyn?

Myöhästetty 3:n sytytys on 60-luvun jakajissa joissa ei ole keskipakosäätöä lainkaan. Tuossa sun jakajassa sitä ei ole.

 

Onko tuossa jakajassa 2-toiminen alipainekello? Siis 2 letkunpaikkaa?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...