Jump to content

Ilmajäähdytteinen VW moottori


Recommended Posts

Monesti tuosta moottorikonstruktiosta unohtuu sitä parannellessa vähän tai paljon jotta suurimpia parannuksia on lisäöljypohja koska öjy voitelee, öljy siirtää lämpöä pois tehokkaasti, öljyn parhaat ominaisuudet on noin 80asteen kohillaan jolloin moottorinki parhaat ominaisuudet lienevät parhaimmillaan ja näin ollen ilmajäähdytys on öljyjäähdytyksen kanssa tärkeimmät parannukset. Huoltovälien pidennystä ajatellen öljytilavuus suuremmaksi, öljyn puhdistus paremmaksi, öljyn jäähdytys paremmaksi. Ilmajäähdytyksessä kaikki pellit ja lirpukkeet paikoilleen, jos poistaa sorsat vaikka korvaus J putkilla tulee sorsien tilalle asentaa pellit joilla ilma ohjaantuu entiseen malliin. Suurempi siipinen puhallinpyörä, tig vahvistettu ja tasapainotettu on hyvä. Termostaattiohjattu öljynjäähdytyksen lisäys on järkevä kehitellä kireempiin katulaitteisiin yms... Paljon paljon muitakin parannuskeinoja tavalliseenki koneeseen kestävyyden lisäämiseksi on olemassa.

VW alkuperäistyyliset pakoputkistot ovat yleisesti liian tukkoisia ja tuottaa ylimääräistä kuumenemista moottorille, kaasuttimet on liian pieniä alkuperäisin ja näin ylimuumenemisen vaara suuri pikkuisenki parannettaessa mooottoria. Puristussuhde niin lussu jotta hyötusuhde nykybensalla todella heikko yms.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Onko jollain tietoa siitä puhallinkopan taakse, reijän eteen tulevasta rinkulasta. Jostain muistan lukeneeni että sellainen vaikuttaa yllättävän positiivisesti jäähdytykseen.

http://www.awesomepowdercoat.com/Venturi_Ring.html

 

Tuolla myyntipuhetta mutta ilmeisesti tosiaan auttaa. Varsinkin kun etelä amerikan ruisku kuplissa on 75 vuodesta lähtien ollut sellainen tehtaalta lähtien.

 

Tietty kansii myös huolehtia siittä että öljyjäähdytin on tiivis koppaa vasten ja yleisesti ottaen että kaikki tehtaalta alunperin paikallaan olleet pellit on paikallaan ja termostaattiin liittyvät lirpakkeet toimii.

 

Myös koneen ja kopan välinen tiiviste vaikuttaa paljon jäähdytykseen.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 2 weeks later...

Toisella palstalla ollaan arvuuteltu noista öljyistä sen verran, että nykyiset synteettiset siirtävät lämpöä siinä missä mineraalitkin. Ilmeisesti lämmön siirtyvyyden ongelmaa oli ollut olemassa joskus ihan synteettisten alkuaikoina. Öljyllä saa lämpöä helposti koneesta ulos, mäntien öljyruiskuilla vielä lisää. Suodatinjalkaan tuleva "sandwich" -termari ulkoisella kierrolla on erittäin kätevä (setrab, mocal) mutta luin myös että nekään ei sellaisenaan kaikille kelpaa vaan modifioivat niitä jousia vaihtamalla eri lämpötila-alueelle.

Link to comment
  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

10w40 ( 10W30 ) osasynteettisillä ja tai mineraali öljyillä redlinen lisäainella laahaavanokkainen vw menee hyvin 30mm öljypumpulla. 20w50 + lisäaineet, paremmin toimii 26mm öljypumppu. Tietenkin kaikki tekee omat valintansa ja omat mielipiteet mutta näitä on tullut hyvällä kokemuksella testailtuu ja ajeltuu.

 

Motoxin öljyilläkin pärjää hyvin ja 20L astioissa aina edukkaampaa vaan nokkia / nostajia pelastavaa lisäainetta on redline, compcams yms... ja se kannattaa muista laittaa öljyihin aina.

 

RedLinelta, Gulfilta yms... löytyy valmiiksi lisäaineistettua zinki lisukkeella oloevaa öljyy ja hyviihän ne on toimineet ja käytössä helppoja

 

Katukoneessa todettu notta 10w40 ( 10W30---10W60 ) siirsi lämpöö paremmin kuin 20w50 joka taitaa olla katukäytössä kotimaan kesän hellelukemissakin ( ei oo helteitä ei ) jäykähköö ja tuottaa liian rajuu öljynpainetta yms..

 

Valvolinella 10w60racing öljyy myös olemassa joka toimii kadulla erinomaisesti ja kisassa myös hyväksi todettuu

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Motox toimii myös ja Motonetissa 20Litran 10W40 + RedLine lisäainetta 2-3purkkii sekottaa 20L. Motonetis on myös RedLinea myynnissä koneeseen ja vaihteistoon. Heselläkin on paljon öljyy myynnissä ja taitaa olla RedLineakin ... ainakin käyttää öljyjen kanssa VW moottoreiden ja vaihteistojen öljyjen kera.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Motox toimii myös ja Motonetissa on myös RedLinea myynnissä. Heselläkin on paljon öljyy myynnissä ja taitaa olla RedLineakin ... ainakin käyttää öljyjen kanssa VW moottoreiden ja vaihteistojen öljyjen kera.

Tosiaan hyvää ja infromatiivista että jaksat näitä tietoja jakaa mutta jos saisi tarkempia notuleita esim mistä öljystä on tarkalleen kyse koska kaikissa liikkeissä ei aina ole osaavia työntekijöitä löytämään juuri oikeaa öljyä missä on sopivat lisäaineet. Kun taas jos sanoo tarkalleen että haluan tätä ja tätä ja tälläisellä viskositeeteillä niin varmasti vähän huonompikin myyjä saa sitä sulle myytyä.

Link to comment

Kukin käyttää mitä parhaaksi näkee mutta pistän nyt muutamia esimerkkejä. Käytetyssä vakiomoottorissa 15W40, 20W50 öljyt pitänee lisäaineineen öljynpaineet parempina vakio kuluneella öljypumpulla. Rempatussa moottorissa öljynpumput vaikuttanee paineen ja tuottoon ja näin öljyn viskositeetin paksuuteen ja tai testaamalla. Kylmää konetta kannattanee lämmittää paksuilla 20w50 öljyillä ennen kaasuttelua ettei paineshokki leväytä suodattimen tiivistettä jne.

 

http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html

http://www.motonet.fi/fi/tuote/599554/Motox-Super-15W-40-SLCFCG-4-20l

http://www.motonet.fi/fi/tuote/599550/Motox-SemiSyn-10W-40-20l-SLCF

 

http://www.jenkkiosat.com/oljy_gulf_sl_zinc_plus_20w50__1l_sinkkioljy

 

http://www.motormarket.fi/autoilu/kemikaalit/moottorin-lisaaineet/oljyn-lisaaineet.html?gclid=COaYxfnfoMcCFcTFcgoddX4A6g

 

http://www.roadmachine.fi/redline/10W40.html

 

http://www.roadmachine.fi/redline/raceoil.html

 

http://www.uspartsperformance.fi/voiteluaineet/moottorioljyt

 

http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2281/548637/Moottorioljyt

  • Like 1
Link to comment

Meinaatko Alex ajaa hartaasti rakennellulla kuplalla ympäri vuoden, vai puhutko jostain käyttöautosta? Jos viskositeetin jälkimmäinen luku kertoo viskositeetin 100 asteessa, eli n. käyntilämpötilassa niin miksi ensimmäisen arvon muutos 10W -> 20W tekisi öljystä juurikaan jäykempää kesäkäyttöön tulevassa autossa (10W ja 20W pumpattavuuden rajat ovat -30 ja -20)?

Link to comment

Esimerkkitietoja. Pitänee muistaa myös jotta jotkin taulukot ja tarinat pätee uusiin autoihin ja taas jotku hyvät vahat asiat vanhoihin autoihin ja moottoreihin on rock rock ja kisailussa on iha eri meininki asioissa ja niiden toimivuudessa.

 

http://www.autowiki.fi/index.php/Viskositeetti

 

http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriöljy

 

Tietenki on noita öljyjä tullu vaiheltua jo kaheksankytluvulta niin jotain on tullu opittuaki vanhojen konkareiden kautta myös ja uusista kujeista.

 

Gulffilla ja redlinella menee hyvin. Saatavuudet eri paikkaunnilla eri öljyillä on erilaisilla haasteilla.

 

 

 

Castroleilla tuhottu VW kisa ilmamoottoreita ja tämä tarina on tosi.(Rallimiehet H2O olivat kehuneet ja suositelleet hyvin tehdyn ilmamoottorin käyttöön tuota öljyä ja pelkästään sillä oli 2 kertaa sanonut moottori laakeristolta ja nostajiltaan pox ) konermpan jälkeen suositeltiin Gulf, RedLine, valvoline / motex yms..yms.. sekotuksilla ja niillä toiminut hyvin ja kovaa.

 

RedLinen lisäaineistetut öljyt hintansa väärti ja gulf yms.. zinkillä hyviii myös

 

 

VW ilmamoottoreissa on välykset huomattavasti suuremmat kuin nykyaikaisessa vesipöhöissä eli kannattanee pysyä vaan siellä turvallisella 10W kun 30mm öljypumppu ja 15W ja tai 20W kun on 26mm öljypumppu. Käyttäkää ihmeessä llaahaava nokkaiselle tarkoitettuja lisäaineita öljyissä ja tai lisäaineistettuja öljyjä. Tai no kukin tietty laittaa ihan mitä vaan ja haluaa .... ja sitte kysyvät toisella ja tai kolmannella kerralla ... tai lopettavat harrastamisen ja siirtyvät .... näinkin on käyny.

Edited by Jarmo Lummi
  • Like 1
Link to comment

Mulla on kolmessa eri koneessa nykyään Bilteman 5W-50 täyssynteettiset, ja kaks niistä on myös sisäänajettu em. öljyllä + sinkkilisäaineella, speksit http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36917_TDS.pdf. Nyt just nuo ei oo kovinkaan kiukkusia patoja mutta jatkuvassa käytössä toimineet. Aiemmin käytetty menestyksekkäästi myös Gulf 10W60 ja Neste 5W-50 -öljyjä. Tallilla käytetty koneita myös halvalla Teboilin Gold+ 5W40:llä eikä niissäkään ongelmaa, nokan sisäänajot niissäkin sinkkilisäaineella. Em. koneissa fullflow tai suodatinjalkapumppu. Täytyy kyllä muistaa että joka koneessa ei oo tuplajousia, äkäsiä nokkia, välitettyjä kiikkuja tai yli 6000 rpm päivittäin.

Miulla on nykyään vähän taipumusta epäillä että moottori ei ihan helposti antaudu vääränlaisen öljyn takia, vaan että niissä tapauksissa on ollut materiaali- tai kokoonpanovikaa. Varaan toki tähän lauselmaani sen että zddp-lisäainetta on tullut nokkien sisäänajoissa käytettyä. Edelleenkin toki hyvin kiukkuiset kisakoneet erikseen jossa on hölmöä käyttää mitään muuta kun parasta mahdollista saatavilla olevaa.

 

Kendallin GT-1 20W50:llä ollaan pullautettu jokunen suodattimen tiiviste, mutta kävikin ilmi että em. FF-suodatinjalka oli kiero.

 

Puavo / DWL

Link to comment

Puavon kanssa samaa mieltä, että järkevämmissä koneissa riittää mainiosti perusöljy..

Itse en uskalla omassa "hullun-humpuuki" moottorissa öljymerkkiä Gulf +lisäainetta vaihtaa, koska edellisellä kombinaatiolla tuli ajettua 5800km + 15-20 sutasua mottia sen kummemin säästämättä.

 

Keväällä mottia päivittäessä huomattiin että kaikki laakerit kuin uudet, laakereina KS

Veivin ja nokanlaakerit vaihdettiin varmuuden vuoksi, ja nyt jatkan samoilla ajetuilla runkolaakereilla kopkop.. Nyt ajoa 1000km + 6 lähtöä takana..

 

-Pete-

Link to comment

Täällä mennään koneessa Gulf 20w50+Redline break inn ja lootassa LightWeight shockproof. EDIT: ÄLÄ LAITA SYNKKA LAATIKKOON!!

Auto käytössä vain loka-marraskuun vaihteeseen

 

-Pete-

Tyhmä kysymys ehkä mutta mitä 20w-50 gulffia käytät? Eikös niissä ole jo sinkkilisäaineistus jo kaikissa valmiiksi? Eikö ole tarpeeksi vai miksi käytät break inniä? Vai oliko tämä vain sisäänajovaiheessa?

Link to comment

Ainakin yks helposti saatava vaihtoehto itselle on Valvoline VR-1 10W-60.

 

Udo Beckerin sanojen mukaan hänen nostajien kanssa voi käyttää muitakin öljyjä kuin sinkillä reippaasti lisäaineistettuja.

 

 

10W-60 löytyy ainakin Gulf Racingia, Castrol TWS "motorsport" jne. Kaikki nämä siis täyssynteettisiä.

 

Niinkuin ennenkin, auto tulee kans oleen käytössä huhtikuusta syyskuuhun.

Edited by -Alex-
Link to comment

Motulin 300V Competion 15W-50 öljyä olen pitänyt parhaana käyttämistäni öljyistä käyttökokemusteni ja sen esteripohjaisuuden vuoksi. Vertailukohteena lähinnä Castrolin TSW Motorsport 10W-60, josta siirryttiin endurance touhuilussa pois vain voimakkaasti pompsahtaneen hinnan takia.

 

Urhoilussa olen sen jälkeen, kun vanhat Motul -varastot oli syöty ja kerran kokeiltu kehuttua Gulfia (huohotti huomattavasti enemmän kuin Motul), käyttänyt Liqui Moly 10W-60:stä ihan vaan sillä, että sitä on paikallisesti saamaksissa ja kaippa saksalainen öljy paremmin Volkkariin sopii, kuin joku amerikan ihmeöljy... ;-)  Wbx tölkkikään ei ole summeria soitellut tuolla Liqui Molylla.

 

Urho saa aina öljynvaihtossa purkillisen tätä http://www.aircooled.fi/tuote/951/camshield-sinkkilisaaine-moottoriin-cbja wbx puolipurkkia.

Link to comment

Tyhmä kysymys ehkä mutta mitä 20w-50 gulffia käytät? Eikös niissä ole jo sinkkilisäaineistus jo kaikissa valmiiksi? Eikö ole tarpeeksi vai miksi käytät break inniä? Vai oliko tämä vain sisäänajovaiheessa?

 

On valmiina ja break innillä terästetty lisää, Redlinen sivuilla sekotussuhteet vs sinkkimäärän lisäys

 

-Pete-

  • Like 1
Link to comment

Pitäsi lohko koneistaa isommile pytyille. Setti on 92x82 http://www.aircooled.fi/tuote/387/manta-sylinterisarja-92x82mm-2180cc-tako-aa.

 

Kuinka isot reiät pitää lohkoon tehdä? Ja pitääkö lohkoon tehdä vastaava kaulus kuin sylinterissä? Ostin lohkon johon piti käydä 92mm putket, mutta eihän ne prkl sinne käy kun putkissa on tuommonen ihan mitättöän pieni kaulus joka ottaa kiinni.

Link to comment

Pitäsi lohko koneistaa isommile pytyille. Setti on 92x82 http://www.aircooled.fi/tuote/387/manta-sylinterisarja-92x82mm-2180cc-tako-aa.

 

Kuinka isot reiät pitää lohkoon tehdä? Ja pitääkö lohkoon tehdä vastaava kaulus kuin sylinterissä? Ostin lohkon johon piti käydä 92mm putket, mutta eihän ne prkl sinne käy kun putkissa on tuommonen ihan mitättöän pieni kaulus joka ottaa kiinni.

Jos ei itse tee niin pytyt ja kammion puolikkaat koneistamolle ja ne sovittaa.

 

Mulla jäi toisella puolella niin pieneksi se vastinpinta mitä vasten se pytyn olake makaa että ei mennyt korokerengas vaan joutui sitä hiomaan joten jos tiedossa että tulee korokerenkaat niin kannattaa pyytää plaanaamaan se pinta n. 5mm leveäksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...