Jump to content

85,5 putkeen porattuna mahd kestävä mäntä?


Recommended Posts

Moro

 

85,5 valu VW mäntä ei kestä

En ala riskeeraamaan Mahlen "takon" (puristevalu) kanssa.

 

Mistä autosta löytys markkinoista vakioiskulle sovellettavissa mäntää, jonka voi porata orggis putkeen?

 

Figetillä oli 86,4mm mäntää saatavana, mutta puristekorkeus (33,3mm) peffasta

http://www.wossnerpistons.com/products/product-details/id/WOS-9049DA/name/wossner-piston-fiat-ritmo-86-4-mm-bore?cookietest=1

Mitään lähempää löydettävissä?

 

 

 

 

 

Link to comment

Siis semmosta jossa on sorvattava puristekorkerus kohdalleen vai myäs halkasia?

Wisecon saa sopivalla halkaisijalla. Puristuskorkeuden ja venataskut joutuu itse suunnittelee ja toteuttaa ellei tilaa cadi kuvilla wisecolta suoraa sopivia mut sit maksaa sarja varmaan jo +500€. Tais löytyy niin että tappi keskellä tai sivussa olevia aihioita myös.

 

Wisecoa myy ja taitaa maahantuoda myös usparts.

Link to comment

Mahtoks jossai opelis olla 86? edit on joo.. edit 2 calibraa on myös turbona mutta monttumännällä..

lisäks:

 

Nissan primera 2l 86x32x63  86x35x63

Audi 100 2l 86,5mm

bmw 525 2.5l 86mm

citikka xm 2l 86mm

fiattia foortia mazdaa jne jne

 

Ei millään jaksa kahlata koko kataloogia läpi ja kun kaikista ei ees löydy puristuskorkeutta...

Sorgenjorgen. TSIH

Edited by mite^
Link to comment

Wiseco mäntää:

 

http://www.virtalaracing.com/

 

Aiemmin ainakin varastossa korkeita wisecoja, joista voi sorvata itselleen sopivia.

 

Ainakin isommat koot luettelomännistä taisi olla pk 27-28 mm, lisäksi +10mm extra materiaalia laessa.

Omissa 98,00mm:ssä männäntappiporaus menee öljyrengasuraan eli matalat ovat...ellei sitten halua

16mm paksua männän lakea.

Link to comment

Haetaankohan tällä sellaista että jos vakiokokoiseen koneeseen haetaan dynolappu ns sarjatuotanto turbolle tietyllä paineella niin saisiko kyseisellä dynolapulla muutoskatsastettua muitakin autoja samalla kokoonpanolla.

Link to comment

Ennen ainakin piti olla muutetun moottorin dynolapussa yksilöintitiedot autosta. Joskus kysyin niin ei onnistunut edes niin että tuon moottorin siirsi samanlaisena toiseen autoon. En tiedä onko säännöt tai käytäntö muuttunut. Ja jos hakee dynolapun tuollaiselle sarjatuotantoon niin eikö se kuitenkin kannata hakea mahdollisimman suurelle moottorille? Ainakin tämän hetken käytännöllä teho laskee iskutilavuuden suhteessa (tosin tämähän on poistumassa jos uusi laki tulee voimaan), joten pienempikin kone menisi silloin samoilla papereilla?

Link to comment

Voisiko olla helpommin perusteltavissa katsastaa 60hp 1600 ahdettu kuin 60hp n. 1800 ahdettu?

Jossain vaiheessa muutoskatsastuksessa pienin "hyväksytty" ahtopaine on ollut n. 0.2 bar, joten jos karkeasti yleistäisi niin ahtimella 0,2 bar paineella saisi vakiosta 1600 50hp koneesta juurikin ulos sopivat 60hp.

Edited by VW-63
Link to comment

Edelleen lienee kyseessä BOLT-ON väkästely joten lohkossa ompi 90mm reikä ja kansissa 94 eli  88max.mäntä ja 85,5 kestävyyden  vuoksi valittuna . Tässäkin taidetaan hakea edullisia heppoja ja koneistamokeikka maksaa nykypäivänä melkoisesti. 

Edited by tolvana
Link to comment

No tuotapa en ajatellutkaan että tässä haettiin sitä halpaa, jotenkin tuo pari postausta ylempänä ollut keskustelu Wisecon männistä johdatti mut harhaan...

 

 

Tuohikotin suunnalta tuli vinkki että 85,5 löytyy Wiseco ja vieläpä 39/40mm puristekorkeutena.

Tosin italian ihmeeseen ja tuo em koko rajumpi ykikoko. Mutta tuotannossa valmiina, nii ei tarvia alkaa tekee erikoisosana...

 

Halpa ja edullinen on eri asiat. Alkuperäseen kysymykseen saattoi tulla Tuohikotin suunnalta vastaus, riippuu tietty esim. hinnasta ja saatavuudesta.

Link to comment
Guest fgronlun

Mahlen "tako" männät kestää hyvin ainakin sen 300hv jos vaan säädöt oikein

Suurin riski kestävyydelle on säädöt "bensa" puolella.

Sain takomännät pilattua kerran mutta silloin nakutti niin reippaasti että vakio kangetkin taipu vinoksi.

 

Vakio valu männät kesti loppujen lopuksi sen 200hv ku vaan ei päässy laihalle ja nakuttaan.

 

Aikoinaan uneksin jostain turbo mitsun männistä jotka kai on tuola 86mm paikkeilla mutta ku siirty ruiskuun niin noiden tarve hävis

Edited by fgronlun
Link to comment

Onko poissuljettu vaihtoehto kaventaa moottoria pienentyneen puristuskorkeuden verran? Jep, pientä tuskaa sovittaa puhallinkoppa, mutta jos sorvaa mukit alapäästä niin saa myös lyhyemmät nostimen tikut kaupan päälle. Lyhyemmät = kevyemmät ja suhteessa jäykemmät. Tosin aika pieni voitto mitä mahdollista saavuttaa männän mittojen puitteissa.

Link to comment

Eiköhän tässä oo takana se että jos muutoskatsastaa isommalle koneelle niin konetta saa virittää enää silloin perinteisin keinoin eli turbo jää silloin pois laskusta j asiitä syystä 1600 turbo on saatavilla leimaan vieläpä aika helposti ellei määräykset nyt viimevuosina ole kauheasti muuttuneet.

Link to comment

1600 turbo vaatii muutoskatsastuksessa dynolapun, aivan samalla tavalla kuten vaatii 1900 turbokin, siksi mä en ole vieläkään ihan sisäistänyt tätä asiaa että miksi nyt haetaan nimenomaan 85,5 mäntää? Tai sitten mä en vaan tajuu... :)

Link to comment

1600 turbo vaatii muutoskatsastuksessa dynolapun, aivan samalla tavalla kuten vaatii 1900 turbokin, siksi mä en ole vieläkään ihan sisäistänyt tätä asiaa että miksi nyt haetaan nimenomaan 85,5 mäntää? Tai sitten mä en vaan tajuu... :)

 

Niin tarvii mutta jos muutos katsastat isomman koneen et saa enää laittaa siihen turboa vaikka olisikin 60hp dynolappu. Sen sijaan jos katsastat isomman koneen saat perinteisin keinoin virittää sitä (esmes kansityöt) rajaan 7kg/kW. Mutta tosiaan oon ollut pois Suomesta jo jonkun vuoden että onhan tämä saattanut muuttua.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...