Ginkaze Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Mitähän kannattaisi seuraavaksi yrittää? Laitoin kasaamani koneen kuplan persiiseen ja ajoon pitäisi päästä. Kone lähti nöyrästi käyntiin, mutta ei suostu ottamaan kierroksia. Kaasua antaessa aloittaa kyllä, mutta sitten tulee stop aivan kun virta/bensa katkaistaisiin. Jos kaasun asennon pitää tässä kone sammuu ja jos päästää kaasun jää tyhjäkäynnille. Jakajassa uudet osat, tulpat ja johdot, kaasari putsailtu, bensan tuloputki tarkastettu, bensapumppu siirtää, mistään ei vuoda mitään. Perusennakko n.7.5. Auttakaa hölmöä. Quote
NO H2O Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Sytkäjohdot väärässä järjestyksessä? 1 Quote
Ginkaze Posted September 3, 2015 Author Posted September 3, 2015 Kokeilen illalla mitä tapahtuu kun vaihtaa puolan, jakajan ja bensapumpun. Ja testi aina välissä. Eiköhän se vikakin sieltä löydy. Quote
Tanhis Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Kokeilen illalla mitä tapahtuu kun vaihtaa puolan, jakajan ja bensapumpun. Ja testi aina välissä. Eiköhän se vikakin sieltä löydy. Koeta nyt ekaksi pyöräyttää niitä tulpanjohtoja 180 astetta. Helppo ja nopea koettaa. Quote
Ginkaze Posted September 3, 2015 Author Posted September 3, 2015 Jos olen laittanut johdot väärään järjestykseen lupaan lopettaa kaiken konetekniikkaan viitaavan tekemisen. Ups! Saatan joutua ottamaan loparit :) Onhan nekin tarkastettu, mutta katsotaan vielä. Quote
Meto Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 (edited) Kaasarissa häikkää..? Pääsuutinpiirin toiminta,bensapinta..? Edited September 3, 2015 by Meto Quote
Tanhis Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Sit tietty on se että jos kaasarissa on törkeästi liian isot kurkut niin voi tehdä vastaavanlaista jännää toimintaa. Quote
Guest ranex Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 tuottaako pensapumppu tarpeeks tavaraa ja tarpeellisella paineella? mulla on sellanen testilamppu joka laitetaan tulupan ja johon väliin, sillä näkee kipinän, sitten T-haralla oleva painemittari pensalinjaa, kun ekat perusasiat saa selviettyä, niin siitä vaan johdonmukaisesti eteenpäin. Mitä tapahtuu, jos kuolleessa kohdassa antaa koneelle suoraan kaasariin pensaa? Sitten kun mulla männöö ymmärtäminen loppuun, kutun naapurin jokkisukon ja taas kohta vehkeet pelittää. Kunhan otin osaa arvausleikkiin mukaan. Quote
Ginkaze Posted September 3, 2015 Author Posted September 3, 2015 Juu, sen verran kävin tallissa ihmettelemässä, että vaihdoin virtapuolen osat toisiin (puola ja jakaja). Ei muutosta joten on uskottava, ettei tule bensaa kaasarille tarpeeksi, huomenna tietää mitä tehdä... Ihan vaan huvikseni kyselen, miten se oireilisi jos nokka on lipsahtanut pykälän viereen? Kaikkea tulee mieleen. Quote
NO H2O Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Jos nokka on myöhäisellä voimaa puuttuu, jos se taas on aikaisella sitä saa korjattua ennakolla jolloin myös nokka "lauhtuu"... Quote
Hebster52 Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 Koitapas varmistaa että jakajan akseli on oikein. Sen voi saada 180 astetta väärin jolloin tulpan johdot oikein asennettuina ovatkin väärin. ... Quote
P_Valtonen Posted September 3, 2015 Posted September 3, 2015 (edited) Tähän lottoon mun rivi: Jakajan akseli lotastu arviolta lohkon sisään kasaus vaiheessa. Nyt kun alkaa säätää ennakkoa rpm'n kasvaessa, siirtyy pyörijä kohtaan, jossa kipinä ei enää pääse hyppäämään seuraavaan "nastaan" kannen alla. T:Nimimerkki; tuokin kokeiltu aikoinaan (ja oireita en enää muista) Edited September 3, 2015 by P_Valtonen Quote
Tanhis Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Nyt petteri ampui vähän yli tuo sun selittämä vika. Mun mielestäni tuo on jakajan sisällä oleva ongelma eikä käyttörattaan väärästä asennosta johtuva. Quote
Ginkaze Posted September 4, 2015 Author Posted September 4, 2015 Tarkoitus on tänään keskittyä bensapuoleen. Jakaja on oikein, varmistin oikein venttiilikoppaa raottamalla. Quote
Guest pitkäpoika Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Miten käyttöakselin vääräasento vaikuttaa koneen käyntiin? Sytynsäätöön se vähän vaikuttaa jos konkka ottaa bensapumppuun kiinni mutta muuten ei taida olla merkitystä? Quote
Tanhis Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Miten käyttöakselin vääräasento vaikuttaa koneen käyntiin? Sytynsäätöön se vähän vaikuttaa jos konkka ottaa bensapumppuun kiinni mutta muuten ei taida olla merkitystä? Ainut mihin käyttöakselin väärä asento voi vaikuttaa on jakajan akselin voiteluun mutta taitaa olla niin löyhä sovite että kyllä se tarvittavan öljynsä saa muutenkin. Quote
MicaL Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Käyttöakselin asento ei vaikuta mitenkään ainakaan kipinän kohdistumiseen pyörijästä jakajan nastoihin. Mitenkäs tuo 180 asteen virhe, kun siitä niin usein puhutaan. Mulla oli kerran 180 astetta pielessä ja starttailin konetta ihan pirusti, mutta en koskaan sitä saanut käymään. Vasta kun tajusin siirtää tulpanjohdot 180 astetta, niin heti hörähti käymään. Eli onko jollain tietoa, että kone voi yleensäkään käydä jos sytty on 180 astetta pielessä? Mulla se vain räjähteli vuoroin kaasarissa ja vuoroin pakoputkessa, mutta ei kertaakaan käynyt. 1 Quote
DWL_Puavo Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Vaikka olisi akseli 180 astetta pielessä niin jakajaa saa käännettyä niin paljon että kyllä se jonkun sylinterin aina sytyttää. Muttei sitä hyvin saa toimimaan ennenkun piuhat kääntää. Ei oo mikään ihan harvinainen ongelma tuo 180 astetta pielessä oleva akseli... :) 1 Quote
MicaL Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Yritän hieman täsmentää hölmöä kysymystäni. Jos kipinä menee jakajassa 180 astetta väärään kohtaan, niin voiko moottorin saada silloinkin käymään, mutta huonosti? Eikös siellä ole silloin aina sytyttävässä pytyssä venttiili/venttiilit auki jolloin aika mahdotonta saada painetta männän päälle? Siis tarkoitan edelleen tapausta jossa käyttöakseli asennettu 180 astetta väärään asentoon, mutta tulpanjohdot silti vanhoilla (alkuperäisillä) paikoilla. Ja vaikka sitten jakajaa pyörittäisi oletetusta oikeasta sytytyshetkestä puoleen tai toiseen, niin aina kipinän tullessa olisi jompi kumpi venttiili auki. Ennen yläkuolokohtaa on pakoventtiili auki (poistotahti) ja ykk:n jälkeen imuventtiili auki (imutahti). Tässä vielä tämä mun loppukevennysvideo, jossa aluksi sytkäjohdot 180 astetta väärin ja vaikka kuinka koitin sytkää käännellä, niin korkeintaan löi käsille tai tulta vuoroin avoimesta imu- tai pakoventtiilistä, mutta ei luvannutkaan lähteä käyntiin. Lopussa johdot käännetty 180 astetta ja heti hörähti. Toki jos sitä jakajaa pyörittää 90 astetta niin sitten on molemmat venttiilit kiinni, mutta taitaa olla mäntäkin jo valmiiksi alhaalla. Taisi mennä pää vain enemmän sekaisin kun alla olevaa kuvaa katselin :D Quote
Tanhis Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 (edited) Juu kullä itsekkin on saanut 180 astetta pielessä olevan koneen käyntiin mutta heti kun antaa kiekkaa tai koettaa säätää sytkää ei homma enää onnistukkaan. Eli jos 180 astetta pielessä ja sytkän on säätänyt staattisesti kohdallaan niin ei se silloin taida käyntiin lähteä. Mutta jos 180 pielessä ja sytkää pyörittelee summamutikassa puolelta toiselle niin kyllä se käyntiin lähtee ei hyvin kun sytkä reilusti pielessä mutta lähtee kumminkin. Edited September 4, 2015 by Tanhis Quote
-tipi- Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Ettei vain olis ollu vain 2 pyttyä ristissä? Eli sytkäjärjestys takaperin. Quote
Tanhis Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Saattaa olla sekin ei ole ihan lähivuosina enään tarvinnut arpoa tuollaisia pikkujuttuja kun on oppinut tarkastamaan. Tietty huolimattomuusvirheita sattuu. Quote
Hebster52 Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Mullakin lähti aikanaan käyntiin kun mopoikäisenä omaa ekaa kuplaa käynnistin jossa johdot/jakaja 180 astetta väärin. Kävi tyhjäkäyntiä vaikkakin huonosti. Kaasua ei kestäny ollenkaan silloin.. Quote
Paavuli Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Kuvassa ainakin jakaja on oudostipäin, ja vaikka vaikea on katsoa, niin tulpan johdotkin menee ehkä hieman erikoisesti. Mätsäisi hyvin tuohon Hebsterin havaintoon... Ehkä ei pitäisi tälläista ketjua edes lukea, oma koneprojekti kuitenkin tod.näk. räjähtää palikoiksi ekassa startissa... Quote
Ginkaze Posted September 4, 2015 Author Posted September 4, 2015 Kyllä ne sytkät on ihan oikein. En ole vielä koskaan saanut noita sotkettua. Poissuljettu asioita yksi kerrallaan, eli kipinää tulee ja oikeaan aikaan ykkosen ollessa työtahdissa juurikin siihen johtoon joka tämän sylkyn tulpaan kytketty. Polttoaine kanava on auki, eikä suodatin kerää roskia. Pumppu siirtää hyvin, paineesta ei tietoa. Kaasarista en ole löytänyt mitään kummallista. Ihmettä on tämä, miksi kone kuolee vaikka bensaa on ja kipinää myös. Quote
Tanhis Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Tuolla ylhäällä jo mainitsin kaasarin kurkkujen koon. Quote
DWL_Puavo Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Mulle tuli vielä mieleen väärin päin oleva kaasarin aux venturi siinä sisäkurkun päällä jolloin pääpiiri ei saa bensaa ollenkaan. Siis silleen 180 astetta, ylösalaisin se vielä ainakin jotenkuten toimii. Tämäkin ihan kokemuspohjaista arvuuttelua :) Quote
Soukka Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Huonot tulpat tai liian iso kärkiväli niin ei jaksa kierroksilla sytyttää? Quote
tolvana Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Ookkos ruikkijan toimintaan perehtynyt? Varmasti sammuu jollei pumppu pelaa tai on päin perzettä säädetty.härnäämällä voi saada kiekat ylös vaik tuo ei pelaiskaan. Liian iso kärkiväli kiinanpaskakärjilläkin voi leikata max jengat pariintonniin. Quote
Ginkaze Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Kiitos kaikille ehdotuksille, mutta ei ole vielä ratkennut ongelma. Tullut vietettyä useampi tunti koneen vieressä. Alkaa lievästi pelottaa jos vaikka joutuu paloittelemaan koko konee. Tuolla pikku video: https://www.youtube.com/watch?v=Hx1Bi-w0sKw Quote
Soukka Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Kuulostaa että kävis rikkaalla mutta eikö jos on keskikaasari niin pidä olla esilämmitys käytössä? Quote
Ginkaze Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Niin, tuosta ei ole tietoa. Tämä sama kaasari on toiminut menestyksellä tässä samassa koneessa silloinkin ilman esilämmitystä. Taidan kokeilla tuonkin vaihtoehdon. Itsekin ajattelin, että yrittääkö kurkut ( 27mm) jäätyä. Kokeilin myös lorauttaa bensaa tuossa kuoleman kohdassa ja heräsi hetkeksi. Tästä päättelin, ettei polttoainetta ole tarpeeksi käyntiin. Quote
metake Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Onko bensapumppu ja bensapumpun käyttötanko varmasti yhteensopivat? Niitähän on kahta mallia ja pumppaa huonosti bensaa jos sekoittaa väärät keskenään. Tai eihän bensaletku ole mistään kohdasta puristuksissa ja lytyssä? Quote
Tanhis Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Mulla piti samanlaista rutkutusta silloin kun neulaventtiili vuosi ja kaasari pääsi tulvimaan. Quote
Hebster52 Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Kiitos kaikille ehdotuksille, mutta ei ole vielä ratkennut ongelma. Tullut vietettyä useampi tunti koneen vieressä. Alkaa lievästi pelottaa jos vaikka joutuu paloittelemaan koko konee. Tuolla pikku video: https://www.youtube.com/watch?v=Hx1Bi-w0sKw Ihan oikeesti.... Aika jännäst sulla on noi tulpan johdot...???? Quote
Hebster52 Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Kuvan perusteella se johto joka lähtee ykköskohdasta (orggiskohta) meneekin nelispytylle? Quote
Hebster52 Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 (edited) Kuvan perusteella se johto joka lähtee ykköskohdasta (orggiskohta) meneekin nelispytylle? Ja nelospytyn kohdalta menee kolmospytylle.? Kakkos ja ykköspytyille menevistä johdoista vaikee kuvasta sanoa mistä lähtevät.. vrt. Edited September 6, 2015 by Hebster52 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.