Ketsa Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Viime kesänä alkoi olemaan sellainen fiilis, että kaikenlainen pikkunäpräily ei nappaa ja kun kaikki keskeneräiset prokkikset ovat enemmän tai vähemmän siinä jamassa, niin piti alkaa miettiä jonkin uuden jutun aloittamista. Pitkään funtsiskelin, että rakennan lopultakin jokkisauton, mutta Tomin topikin lueskelu ja myöhemmin Mikon auton näkeminen Ylöjärvellä saivat päässä pörräämään oudomman ajatuksen - voisiko omilla kätösillä ja rajallisilla työkaluilla saada aikaiseksi putkirunko härvelin ja miltähän se vain näyttäisi valmiina...? Kun samoissa piireissä pyörivä kaveri vielä innostui aiheesta ja lupasi rakentaa autoon moottorin, niin homma alkoi jalostumaan syksyn pimeinä hetkinä suunnitelman tasolle. Vielä kun Pekka ja Tomi ystävällisesti valaisivat perusteita (ja vähän tarkempiakin detaileja) kiihdytysauton rakentamisesta, niin kuvio alkoi olla selvä. Ei takuita lopputuloksesta, ei edes epäilystä itse tekemisen fiksuudesta, mutta täysin varma fiilis siitä, että pajalla tulee olemaan hauskaa tätä rakennellessa! Koska innostus tähän kumpusi netistä, niin ajattelin laittaa pienen projektitopikin aiheesta pystyyn sillä ajatuksella, että ehkäpä tästäkin sitten joku saa innostuksen rakentaa jossain jonkinlaista kilpavolkkaria :-) ----END OF ALKULÖPINÄ---- Paja-aikaa mummolassa on käytössä rajallisesti, joten pyrin tekemään alkuun niin paljon virtuaalisuunnittelua kuin mahdollista. CADiä on nuorempana tuijottanut kyllästymiseen asti, joten ensisijainen suunnittelutekniikka perustuu paperiin, kynään ja insinööriviivottimeen. Kun lähdemateriaalia oli kerätty riittävästi ja löydetty sopiva suhteeseen piirretty kuva, oli aika aloittaa selvittää tarvittava putkimäärä. Kiihdyttiminen putket ovat hiukan poikkeavalla mitalla AKK:n sääntöihin verrattuna ja hankalasti saatavilla, joten pitäisi osata kerralla hankkia sopiva määrä. Putkimäärän selvittyä, mutta hankintakanavan ollessa vielä hakusessa törmäsin googlaillessa mielenkiintoiseen laskuriin ja sillähän piti sitten testailla, että mitenkä sinne kympi puolelle voitaisiin päästä... Jostakin on aina alussa saatava lukittua jokin kiintokohta sille mitä ollaan rakentamassa. Tällä kertaa sellaiseksi muodostui Tomin tallilta noudettu ylimääräinen takanapapari. Noiden avulla pääsi sitten hahmottelemaan miltä takajousitus voisi palliksen askin kanssa näyttää ja mitä osia kannattaa alkaa kyttäilemään ebaystä ja maailman kyliltä. Sitten osui joulun pyhät ja oli aikaa kaivella takinmaisesta nurkasta projektiin valittu aihio. Esiinkaivaminen ja purku oli raskasta hommaa, mutta onneksi jouluna tulee syötyä hyvin... Hymyilytti ja oli kameraankin tarttunut tälläinen yksityiskohta - sen kerran kun on oletettavaa, että paloseinälle tulee lähtö, on aihio sisätakakulmista ehjä... Putkien tekoa helpottamaan sain entiseltä volkkariharrastajalta lainaan tälläisen työkalun. Lienee tarkin työkalu mitä tähän tullaan käyttämään :-) Tapanin päivänä koppa rullasi pajalle ja kun putkia ei ollut vielä tontilla, väkästelin aikani kuluksi toisen puolen sisälokarin kimpussa. Peltihommat on muuten mukavempia silloin, kun ei tarvitse tehdä mitään minkä pitäisi näyttää joltain aikaisemmin tehdyltä. Eli kun aina tulee onnistuminen... Välipäivinä sain sitten putket kotitalliin ja siitä iso kiitos Åkelle. Kotitallissa ei oikeastaan mitään mahdu tekemään talvisin, mutta sahailin taivutettavia oikeisiin pituuksiin, täytin vedellä ja jäädyttelin odotamaan taivuttelua. Sitten viimeinen "työkuva" ja taivutustyömaa oli valmis alkamaan. Oli muuten kohtuu rapsakka keli väännellä jäisiä putkia. Nyt taitaa olla parempi lähteä nukkumaan ja postata tämän vuoden puolelta olevat kuvat myöhemmin. 16 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Siisti projekti! Quote Link to comment
Lasse Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Täähän alkaa olla mielenkiintoista. Kun homma alkaa sujua niin teet mullekin kaaret kuplaan? Ilmaiseksi tietysti kun kerran volkkaripalstalla ollaan.... 2 Quote Link to comment
JaniM Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Kyllä Lasse sun pitää tuosta ilmaisesta tinkiä ainakin puolet vielä, aivan liian kallista muuten.. Ite olisin kyllä cadillä kaaret mallintanut ja tilannut koordinaateilla valmiit palat :) No eipä se olisi silloin kotipajalta. Innolla odotan kyllä mitä tuleman pitää. Ei muuta kuin liekkiä kintaisiin. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 26, 2016 Author Share Posted January 26, 2016 Vaihtoehto B itsetekemisen sijaan olisi ollut valmiin rungon tilaaminen sieltä mistä niitä tehdään, mutta se ei ole harrastuksessani se juttu, joten se siitä :-) Muutama kuva vielä tähän, että topikki saadaan samaan tilaan kuin missä projekti on. Pähkäilyjen jälkeen päädyin siihen, että käytettävissä olevilla vempaimilla ja konsteilla on parasta käyttää orkkis pohjalevyä "jiginä" rungon pohjaa tehdessä. Joten päädyin aloittamaan rungon tekemisen helmaputkista. Etuluukun alta helmaputket on kohdistettu etuakseliin ja korin sisälle toin latan pätkät pohjalevyn ja lämpökotelon välistä. Eli ensimmäisen putken jälkeen homma näytti tältä. Kun molemmat helmaputket olivat paikoillaan, niin kaivon kolon runkotunneliin takapoikkiputkelle. Tuon takapoikkiputken sitten mittailin paikoilleen kaikkia mahdollisia ja mahdottomia apuvälineitä käyttäen mahdollisimman tarkasti vaateriin suhteessa koriin. Varmuuden vuoksi pitää mainita, että orkkis pohjalevyä ei ole tarkoitus saada lopuksi ehjänä irti :-) Jostain syystä näihin rojekteihin kuuluu aina kiiltävien osien ostaminen paljon ennen kuin niitä tarvitaan. Tässä projektin ensimmäinen ennenaikainen on tämän näköinen... Sen verran oli tiukaa pakkassettiä tuossa tammikuun alkupuolella, että jossain vaiheessa piti vain lämmitellä rälläkän kanssa riehumalla ja hävittämällä paloseinä. No, oikeesti johtui tuo toimenpide siitä, että Jali kävi pyörähtämässä pajalla ja hyödynsin ylimääräistä käsiparia. Kabiinin putkitus eteni loogisesti, ensin 42 millin putket ja sitten muutama 38. Hiukan alkoi tätä kuvaa ottaessa jo hirvittämään, että pitääkö tässä alkaa suunnittelemaan vatsasta luopumista... No pilkkihaalareista sen täytyy johtua, että tuo kulkukolo tuntuu ahtaalta :-) Ja sitten viimeinen kuva tällä erää. Kun kabiinin osuus oli riittävän lujasti hahmollaan, pudotin laatikon pois ja aloin hahmottelemaan kuinka takarungon alaputkille mitoittamani paikka suhtautuu pohjalevyn aisoihin. Hyvinhän se näytti osuvan, koska putken saa paikoilleen kun aisasta kaivaa kyljestä rälläkällä auki, eli pystyn rakentamaan kohdistuksen taka-aisoista. Alla oleva kuva kertookin sitten tämän hetken tilanteen tässä rojektissa. Takarunkoa ja ripustuksia rakennellessa tuleekin nyt sitten hetki vierähtämään. Ajatuksena se, että auto on takapyörät maassa oikeaan ajokorkeuteen säädettynä ennen etuakselin nostoa, jotta voin varmistaa etuakseliston olevan oikeassa asennossa suhteessa taka-akselistoon (eli sulkea pois mahdollisuus mittavirheeseen mahdollisen pohjalevyn kierouden vuoksi). Jatkoa seuraa viimeistään talviloman jälkeen... 5 Quote Link to comment
Guest Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 (edited) . Edited May 30 by tomi seppälä Quote Link to comment
Ketsa Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Thänxs, yritetään pitää tahti tiukkana jatkossakin ja saada runko ja koppa maalauskuntoon kesälomiin mennessä. Olisi kyllä aika koleeta saada joskus aikaiseksi kiihdytyskisat vain volkkareille oikein lajitteluiden ja kaavion kera. Tyyliin BSD:ssä lauantaina vapaat kiihdytelyt ja sunnuntaina leirintäalueharrastajien pääkivun parantamiseksi volkkarikisat... 4 Quote Link to comment
Tanhis Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Bug run classics on vain vw kiihdyttelu. Eikä edes kovin kaukana. 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted January 31, 2016 Author Share Posted January 31, 2016 Tässä rojektissa on Bug run classic vielä hyvin kaukana :-) Vähän ehti mailla pajan puolellakin piipahtamaan. En ollut misään kohtaan kuvitellut rungon vääntämistä helpoksi hommaksi, mutta nyt se tuntui ensimmäistä kertaa vaikeammalta kuin mitä olin osannut odottaa. Takarungon tekeminen ýrittänytkää edetä mihinkään ennen kuin käänsin insinööriajattelun pois päältä ja keskityin vain tekemiseen rullamitan, vatupassien ja vanerijigien avulla liiallisen ja monimutkaisen miettimisen sijaan. Tänään homma jäi näyttämään tältä Seuravaksi pitää tehdä tuohon takarunkoon pari välitukea varmistamaan ala-aisojen linjassa pysyminen ja sitten pääsee hieromaan vaihdelaatikkoa paikoilleen. Tosin pitää EHKÄ ensin tukea jotenkin tuota korin takaosaa... Puuttuvat takapyörät kun aiheuttavat sellaisen ongelman, että kaikki pajalla piipahtavat tuntuvat poikkeuksetta harjoittelevan rohkeaa etunojaa ottaen tukea takalasin aukon alareunasta perinteisen harmittoman talliTelemarkin sijaan... :-/ 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted March 1, 2016 Author Share Posted March 1, 2016 Volkkaripalstaristeily vaihdettiin tänäkin vuonna piiitkään viikonloppuun pajalla ja sen verran hauskaa oli, että perinne jatkunee ensi vuonnakin :-) Takarunko tosin oli saanut viimeiset D38 mm putkensa jo aikaisemmin ja alkoi näyttämään tältä: Tarkistusmittauksissa kiinnittyi huomio putkien hiukan oletettua suurempaan vetelyyn ja sen pohjalta piti hiukan muuttaa suunniteltua työjärjestystä ja jättää takarungon tekemisen tuosta eteenpäin myöhäisemmäksi vaiheeksi. Ja kun takapää jäi odottamaan, niin silloinhan piti käydä etupään kimppuun. Etuakselin nostossa käytettiin apuna alkuperäistä pohjalevyä ja vanhemman mallista etuakselia. Kuvatusta ei tuosta vaiheesta tullut otettua, mutta ideana oli se, että olkatappiakselin alaputki oli kohdistettuna rungonpään ylemmän putken koloon ja kallistettu jonkin verran taaksepäin. Kun olkatappiakseli oli mittausten perusteella suorassa ja halutussa kulmassa taaksepäin, tehtiin eturungon yläputket. Akselin kiinnitykseen käytettiin simpukan kiinnitysrautoja, jotka oli tarkoitus myöhemmin muuttaa Empi-raudoiksi, mutta tarkempien funtsimisien jälkeen taitaa jäädä vaihtamatta. Tämän jälkeen sitten tulikin lopullinen lähtö pohjalevylle, oikea etuakseli yläputkistaan kiinni alaputkien päihin Empi-raudat. Yläputki ja puuttuva pohjalevy ikuistettuna alla: Ja etupää näytti tässä vaiheessa tältä: Mittailujen perusteella vekotin tarvitsi kavennetun etuakselin, joten varastosta kaivettiin parhaalta näyttänyt akseli aihioksi. Kun päivä oli edennyt muutaman tunnin, oli pakko todeta hyväkuntoisen pallonivelakselin olevan muisto menetetystä nuoruudesta :-( Sisällä oleva kura hoitaa hommansa ilmeisesti varaston perälläkin... Mittailujen mukaan akselia voi kaventaa max 100 mm, joten sen verran keskeltä pois ja sorvissa holkit keskilimppuun, jotta samalla voi varmistella osuuko pähkäilyt halutusta ajokorkeudesta hehtaarille. Ajokorkeus osui aika hyvin sinne minne pitikin (lopullinen versio saa säätöpalat hienosäätöön), puhuttua casteria ei ole mitattu olkalinjasta, mutta etuakseli on kallistettu 8,5 astetta verrattuna rungon alaputkeen, raidetankojen flippausholkit pitää hommata ja sopivaa hammastankoa alkaa kyttäilemään. Kavennus oli vähän liikan suuri ja iskaritornit tuossa akselissa kuviteltua huonommat - pitää miettiä tekeekö jossain kohtaa uuden akselin vai puhaltaako ja korjata tämä yksilö. Pajan siivouksen ajaksi projekti pääsi aurinkoon ja suurin piirtein tähän jamaan projekti jäi tällä kertaa odottelemaan seuraavaa rypistystä (mikä lienee kopan ruostevikojen korjaus ja sen jälkeen korin nostaminen pois rungon päältä): 8 Quote Link to comment
-Alex- Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Tuleeko tähän samankaltainen takajousitus kuin Tomilla vai jokin oma ratkaisu? Quote Link to comment
Ketsa Posted March 2, 2016 Author Share Posted March 2, 2016 Ei tule työntötankojousitusta, mutta muuten takaripustukset tulevat mukailemaan Tomin auton ideoita. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Joo, voi olla vähän simppelimpi ilman niitä. Korvakot coilovereille saanee jotenkin noihin pääkaaresta tuleviin putkiin. Quote Link to comment
metake Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Ei tule työntötankojousitusta, mutta muuten takaripustukset tulevat mukailemaan Tomin auton ideoita. Vink, vink: Laita coiloverit pystyasentoon, ei vinoon, jos vaan saat sopimaan... 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted March 3, 2016 Author Share Posted March 3, 2016 (edited) Takanapa vaatii pitkittäistukivarsien vuoksi varsin pienen backspacen vanteille, mutta mahdollistaa samalla kohtuu pystyn asennuksen coilovereille. Nettivakoilun perusteella tuollainen kulma ainakin toimii kohtuudessa ;-) Edited March 3, 2016 by Ketsa Quote Link to comment
Mäki Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Tarkistusmittauksissa kiinnittyi huomio putkien hiukan oletettua suurempaan vetelyyn ja sen pohjalta piti hiukan muuttaa suunniteltua työjärjestystä ja jättää takarungon tekemisen tuosta eteenpäin myöhäisemmäksi vaiheeksi. Ja kun takapää jäi odottamaan, niin silloinhan piti käydä etupään kimppuun. Mukavan oloinen projekti. Kannattaisiko turvallisuuden nimissä kuitenkin satsata kunnolliseen jigiin, jotta saisit rungon varmasti suoraksi? Quote Link to comment
jaraku Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 tuleeko tää omalla pohja levyllä ? ja jos ei niin kantsiis varmaa olla jigi Quote Link to comment
Ketsa Posted March 3, 2016 Author Share Posted March 3, 2016 Ei tule pohjalevylle ja Mäen huoli on turhaa, juuri sillä takakorvakkojen hitsaus jätettiin tuonnemmaksi, että muut hitsaustyöt eivät enää vaikuta tarkasti kohdistettuihin osuuksiin. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 (edited) Tämä ei ole hirveästi edistynyt, mutta pikku hiljaa kopan peltityöt alkaa olemaan sillä mallilla, että kopan voisi nostaa pois rungon päältä. Kilpurin peltityöt on kilpurin peltitöitä, joten niissä ei ole kuvattavaa, mutta laitetaanpa tälläinen keventävä kuva peliin. Pöyhin taannoin välikaton varastoa haaveillen kohtuu kuntoista makaavalamppuisista lokareista. Löytyneet lokarit eivät olleet ihan voittajia, mutta muuta hauskaa löytyi... Jarakun postauksista päätelle kasariloksut ja kevennysreiät ovat kuuminta hottia isolla kirkolla, joten ei kun kopioimaan ja olemaan trendikäs :) Edited April 11, 2016 by Ketsa 4 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 (edited) kuva ei aukea edit... nyt näkyy...missä lie äsken oli interwebissä katkosta.... Edited April 11, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
Ketsa Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 Kyllä se mulla näkyi :-) Näkyykö nyt? Quote Link to comment
Guest Type123 Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 (edited) Tuleehan auton väri olemaan tuo miehisyydestään varman miehen väri? Pinkki ;) Edited April 11, 2016 by Type123 Quote Link to comment
Ketsa Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Heh! En tiedä olenko miehisyydestä niin varma, että auto pinkiksi päätyisi :) Vajaat 10 vuotta sitten maalasin yhden kilpurin kolmiväriseksi ja kovasti uhosin sen homman jälkeen, että jäi viimeiseksi moniväriseksi autoksi. Vaikka tämän säksättimen maalaus voi olla vielä kaukana, niin pikkuisen aihettä alkanut pyörittämään takaraivossa. Tästä kun ei tule katuautoa, niin ei tarvitse näyttää sleeperiltä, rahaa ja aikaa saa kulumaan muutenkin, joten vesivärit ja lakat jää kaupaan, mutta jotain erikoista (retrohenkistä tjms.) voisi koittaa loihtia omaksi iloksi. Olisiko aika hommata eka pinstripe pensseli... Ideoita saa heittää! 2 Quote Link to comment
Timppa Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Juu, psykedeeliset flake värit, 60-luvun henkeen? Quote Link to comment
Ketsa Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Jos ei oo varaa maaliin, niin menee paaliin! 2 Quote Link to comment
Essi Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Ehdottomasti joku villi flake ja straippeja. Keltaiset lasit/pleksit, kiiltävät vanteet yms. Vanhan liiton Gasser-henkeä pitää olla. 1 Quote Link to comment
metake Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Vanhan liiton Gasser-henkeä pitää olla. Tähän tyyliin niinku mun ähtärissä? Olenko mä nyt sitten ajastani edellä vai normaaliin tapaani ajastani jäljessä...? 5 Quote Link to comment
Essi Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Tähän tyyliin niinku mun ähtärissä? Olenko mä nyt sitten ajastani edellä vai normaaliin tapaani ajastani jäljessä...? Tuostakin voisi saada vielä ihan hienon. En ajatellut, että keula olisi takapäätä korkeammalla, paitsi lähdössä. Vaikka ei sekään välttämättä hullumpi olisi. Enemmän tätä tyyliä ajattelin. Kuva napattu netistä. VW Gasser googleen, niin tulee komeita. 1 Quote Link to comment
jaraku Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 (edited) tästä autosta tulee jotain tälläistä ja paljon fleikkiä jne jne. (pinkki) on aina hieno väri. Edited April 16, 2016 by jaraku 2 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 Jos ei oo varaa maaliin, niin menee paaliin! Jotaki tommosta ja yhtä nopeena ? 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted May 7, 2016 Author Share Posted May 7, 2016 Juu - just tommonen Petteri, mutta peltisellä flipillä ;-) Niin ja kiitokset Åkelle tähän harjoitukseen villitsemisestä 8-] Quote Link to comment
Ketsa Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Tänään oli pitkästä aikaa mahdollista viettää pajapäivää tämän projektin ääressä. Tarkoituksena oli mitoittaa takajousitusta, jotta voisi laitta tukivarret tilaukseen, mutta meni käsi päähän heti alkupelistä. Piti vääntää sovituskummit sovitusvanteille, mutta en keksinyt kuinka tuollaisen lirpakerenkaan saa "nousemaan vanteelle"... Osaako kukaan antaa toimiviksi havaittuja vinkkejä? Kun ei rengastyöt onnistuneet, niin takajousituksen mitoitus sai jäädä toiseen kertaan ja käytin päivän keulan nysväämiseen. Nyt alkavat olemaan keulassa isot linjat kohdallaan ja enää pientä hitsaamista ja tinaamista ennen pohjamaalausta. Kuudesta autosta pellin paloja jo pelkästään tuossa flipissä :-) 2 Quote Link to comment
tolvana Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 (edited) Venttiili pois, renkaan ja vanteen välistä alta sekunnin suihkaus bräkleeniä ja tulta perään käsivarrenmitan päästä. Sliksistä en tiedä nouseeko mut tavisgummit ainakin nousee. Edited June 4, 2016 by tolvana Quote Link to comment
x-pj Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Jotkut kumit nousee räikkäliinalla: kiristää keskeltä, niin sivut pullistuu. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Ilmakanuunalla esim vanhaan sammuttimeen tuumanen hana kiinni ja 10bar töräytys renkaan sisään. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 5, 2016 Author Share Posted June 5, 2016 Kiitokset vihjeistä. Liinalla yritin, mutta se ei toiminut tälle renkaalle, oikeastaan vaan pahensi tilannetta. youtubesta löytyi mallisuoritus Tolvanan ehdotukselle, ehkäpä kokeilen tuota seuraavaksi https://www.youtube.com/watch?v=L3NghvLOVdc Ilmakanuuna voisi olla kanssa toimiva ratkaisu, jos venttiili olisi tarkoitukseen sopivammin keskemmällä vannetta. Mikon sisärengasideaan varmaan siirrytään sitten kun huomaan, että rengas ei pidä ilmaa =) Quote Link to comment
mikko k Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Joskus jo ajat sitten mun uudet sliksit oli samalla lailla kyljet sisällä, ei ne noussu liinalla eikä tykillä ampumalla vanteille. Sisärengasta vaan paikoilleen. Myöhemmin kun renkaat on muotoutuneet, niin voinee sisärenkaat ottaa pois. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 5, 2016 Author Share Posted June 5, 2016 Ok, nämä renkaat on käytetyt ja vanhaa vuosikertaa <8tarkoitus käyttää vain tässä rakenteluvaiheessa). Tiedä sitten onko varastoinnin aikana menneet takaisin suppuun vai onko vika vain suorittavissa käsissä :-/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.