Jump to content

Kampiakseli jumissa.


Recommended Posts

T1 moottori, Kampiakselin runkokaulat on juuri hiottu 0,25mm. alikokoon. Lohko on aarporattu 20/1.50 ylikokoon. Runkolaakerit ovat uudet Mahlet joissa on "kevytmetallinen" keskipukin laakeri. Kun lohkon 6 kpl. 17mm. kannalla olevaa mutteria kiristää 3,5 kg. momenttiin niin kampiakseli jumittuu lähes kokonaan, ts. sitä ei voi pyörittää hihnapyörästä sormivoimin. Missä on ongelma ja miten se ratkaistaan?

Link to comment

Juoppo koneistaja ja päälle ensikertalainen konekasaaja plus ostettu halvat ja huonolaatuiset laakerit ja jotka kiristetty Bilteman halvimmalla momenttiväämtimellä todellisuudessa 7 kilon momenttiin ja tuloksena täyspommi.

 

Toki koneen sisällä voi jumittaa pennin arvoinen osa eli laakeritappi.

Edited by ARTO
Link to comment

Lohko on kyllä aarporattu ja mittausten mukaan mitoissaan..... Voisiko Arto kertoa miten hän perustelee että ko:t Mahlen laakerit ovat huonolaatuiset ja miten niiden halpuus vaikuttaa ko:n ongelmaan. Kerran eräs henkilö sanoi, että nostetaan varaosan hintaa 200 % niin jos sitten laatu paranee hintaa nostamalla? Laakerien lukitustapit ovat  oikein mitoitettuja ja paikoillaan laakerien reijissä. Momenttiavain on tarkistettu ja näyttää oikein. Moottorin kasaaja on kylläkin tavallinen amatööri ei siis mikään ammattilainen ( kasailee VW:n moottorin muutaman vuoden välein).

Ihmetyttää vain se, että jotkut tykkäävät asiattomista kommenteista.

Link to comment
Guest nameruse

Hei,

En väitä enkä sano mutta kerron kuitenkin.. olen joskus kassannut mottia ylikokolaakereilla jossa ilmeni samanmoinen ongelma.. syyksi paljastui päittäisvälyksen ylikoko.. eli ainakin siinä mahlen laakerisarjassa myös päittäisvälys oli ylikoko. Hioin päittäis laakeripintaa hieman pois ja homma ok. Harvoin varmaan päittäisvälys työstetään ylikokoon muun koneistuksen yhteydessä, laakerin tekijä on käsittääkseni tämän huomioinut ja lisännyt materiaalia myös päittäislaakerointiin.

Ko.asian pystyt havaitsemaan laakeripinnoilta kun olet asentanut ja todennut että jumii.. hieman pyöräytystä ja purku, jäljet värmään näkyy mikä hirttää ja sen mukaan toimiin.

Link to comment

Ongelman voinee rajata:

- Kampiakseliin, käytännössä siihen että onko se kiero.

- Laakereiden mitoitukseen

- Edellä mainittuun laakerin kohdistustappiin joka on tämänkaltaisista ongelmista todennäköisesti se yleisin ja käynyt miullekin useammin kuin yhdesti

- Lohkon väärään koneistukseen

 

Koska kaikki "valmiiksi paikalleen laitettavat" laakerit sopivat paikalleen ilmeisesti ihan hyvin (ts. kampuraan tulevat rattaat ovat kampiakseliin sopivia eli niiden sisämitta on oikein / runkokaulat oikein hiottu) niin kampiakselin mahdollinen kierous poislukien ei mahda tosiaan jäädä jäljelle kuin em. laakerin kohdistustapit, väärin koneistettu lohko tai jonkun laakerin väärä ulkomitta. Joku pieni kiillotusjälki jumittamisesta

 

Hmm voisiko hihnapyörän pesä olla tiukka jos esim. lohkon keskeltä on joskus otettu siivu lohkoa tehdaskierrättäessä?

Link to comment

Nokka-akseli ei ole paikoillaan, ongelma on pelkän kampiakselin kanssa.  Päittäislaakerimitat ovat 22mm. 21mm. 20mm. ja välikokoja ei ole. Mahlen päittäislaakereissa ei ole tavattu virheellisiä mittoja niiltä osin, mutta koneistusvirheitä on ollut lohkoissa (tässä tapauksessa lohkon mitta on päittäislaakerin leveyden kohdalla oikein kuten myöskin Mahlen laakerin leveys täysin oikein). Kampiakseli ei ole kiero. Ko:t  M a h l e n  laakerit ovat o i k e i s s a   m i t o i s s a . Runkolaakerit ovat oikeissa paikoissa tappeihin nähden. Lohko näyttäisi olevan oikeissa mitoissa 20/66,5mm.. Nokka-akseli ei ole paikoillaan joten se ei tee ongelmaa. Hihnapyörän pesä on oikeissa mitoissaan, se ei jumita hihnapyörää. Silverline tai KS laakerit eivät poista ongelmaa joten syy ei ole myöskään Mahlen runkolaakereiden.

Edited by Maasturi
Link to comment

Ei kai tuossa jäljelle jää kun kieroon mennyt runkolinjan koneistus mutta ei sekään nyt ihan helposti varmaan onnistu. Tai no jos lohko ei ole ollut momentissa koneistettaessa niin ehkä se jotenkin onnistuisi?

 

Jos oikein mielikuvitusta käyttää:

 

- Jos lohkon lämpötilaero kampuraan olisi jotenkin erityisen suuri (lohko -150c tai saman verran plusalla tms) niin se varmaan menisi jumiin asti mutta tämä lienee kokeneellekin kasaajalle jo melkoinen haaste.

 

- Kasausrasvan/öljyn voi varmaan korvata jollain liimalla joka tarttuu vasta kun rako on riittävän pieni... mutta tämäkin pitäisi olla vain keskilaakerissa :)

Link to comment

Runkolinja on tarkastettu ja todettu suoraksi, siinä ei ole virheitä. Lohkot ja kampiakseli+laakerit ovat samassa huoneenlämmössä. Tiivisteliimana käytetään sellaista joka painautuu hyvin ohueksi kalvoksi lohkojen välille, mitään paksuja tiivisteaineita ei koskaan käytetä Kuplan lohkojen välissä. Eipä taida ongelman aiheuttaja ratketa kovin helposti?

Link to comment

Mitä tapahtuu jos keskimmäisen laakerin jättäisi pois?

Saisi ainakin rajattua vikaa jompaankumpaan päähän, tai kieroon akseliin.

Millä lohkon mitat on todettu paikkansapitäviksi? digitönäriin en nyt ainakaan lähtisi luottamaan, saa niin monta mittaa kuin haluaa...

Olisiko mahdollista, että lohkon väliin jäänyt jotain koneistuksen ajaksi ja kun nyt kasattaessa puunattu oikein kunnolla meneekin koneistus soikeaksi.

Link to comment

Mulla oli kerran sama ongelma juuri koneistetun KAMPIKAMMION kanssa(Heinolassa koneistettuja),Kaikki runkolaakerit paikallaan meni jumiin,jonkun kun jätti pois niin pyöri.Vika oli siinä että juuri porattu runkolinja ei ollut kuitenkaan täysin mitoissaan,heitto oli hyvin pieni mutta riittävä.

Link to comment

Pikkuisen kiinnostaisi kuinka mittaukset on tehty?

Kuinka runkolinjan suoruus on todettu?

Miten "laakerit ovat mitoissan" on todettu?

 

Jos kaikki koneistukset ja mitat ovat "kunnossa" niin silloinhan akseli ei voi olla pyörimättä:)

 

Kannattaisi kasata kampikammio momenttiin pelkät laakerit paikallaan ja mitata laakerin sisäreikä molemmilta laidoilta ja useammasta kohdasta (satikalleen) ja vähentää pienimmästä saadusta arvosta vastaavan akselikaulan halkaisia. Paljonko jää min. välyksiksi?

 

En tiedä millä toleransseilla laakereita tehdään (tai pitäsi tehdä), mutta ainakin omat kokelukset näistä kuplan laakerien toleransseista ovat sellaiset, että välyksiä saa passailtua helposti pari satkua jos vähän kokeileen eri sarjan laakereita. Ja jos hajontaa on näin paljon niin minusta laatu on huonoa!

Myös sellaista on tullut vastaan, että jos kampikammio on aarporattu toleranssin alarajaan niin laakeri on siihen liian "tiukka" -> laakeri välys jää olemattomaksi. Siksi mittaan aina laakerin sisäreijät paikallaan ja kampikammio momentissa.

Link to comment
Guest MikkoL

Itellä tossa pari vuotta aikaa jumitti samalla tavalla uusi kolbenin laakeri se vauhtipyörän päätymmäinen...tilasin toisen satsin ja ongelma oli ratkaistu.

Kone pyöri hyvin myös kiristyksen aikana mutta kun veti lopulliseen momenttiin niin siihen loppui. Sai kuitenkin pyöritettyä hihnapyörästä käsin mutta vaati vidukseen ylivoimaa.

Link to comment

Ei se isoa pärsää reunaan tarvitse, että kiinni pienillä välyksillä hirttää. Periaatteessa mitat voivat olla kohdallaan, mutta jossain pieni kolo tai pärsä niin istuu kuin tauti. Yhtä hyvin se voi olla lohkossa/kammessa/laakerissa tai sattua sopivasti kaikkien pienin/suurin kohta kohdalleen.

Laakeri kyllä niin pehmeää tavaraa että luulisi antautuvan kun vähän pyörittelee, mutta ei sitä sellaisenaan kasaan voi laittaa... Moottorin sisään oikein mitään kiilloitustahnaakaan välittäisi käyttää.

 

Kaikessa on kuitenkin jonkinlaiset valmistustoleranssit, jotkut avaruus tai lentokoneteollisuusosat ovat sitten asia erikseen, mutta tuskin kuplavolkkariharrastaja olisi valmis maksamaan sitä hintaa mitä täysin tasalaatuinen ja erikseen jälkeenpäin tarkastettu laakeri maksaisi. Pitää sitten elää ja harrastaa näiden budjettitavaroiden kanssa:)

Link to comment

En ala tässä selvittämään miten mittaukset on suoritettu mutta jotta juttu ei veny liian pitkäksi niin ilmoitan ongelman aiheuttajan. Minua kiinnosti se "kyliltä" kuultu väite jota kukaan ei ole kuitenkaan pysynyt näyttämään toteen että Mahlen laakerit kuuluvat ala-arvoiseen luokkaan ja aina vika on niissä.....tässä tapauksessakaan ei niin ollut kuten ei ole ollut muissakaan joita olen päässyt itse tutkimaan..... Kampiakseli oli virheellisesti koneistettu = keskipukin kaula oli liian paksu ja lisäksi hiomakivi oli ollut vino josta syystä kaula oli kartio. Sama ilmiö oli päittäislaakerin kaulassa, mutta pienemmällä virheellä. Kyseessähän oli 0,25 alikokoon koneistettu akseli jolloin akselin kaulat (paitsi pikkukaula) pitäisi hioa kokoon 54,73mm. Nyt esim. keskipukin kaulamitaksi oli hiottu 54,745 - 54,755mm. joka aiheutti lohkojen momenttiin kiristämisen jälkeen kampiakselin jumittumisen.

Link to comment

Miten tuo kommentti liittyy alkuperäiseen aiheeseen? Kyse oli kampiakselin mitoista eikä fontin koosta.... mutta ongelman aiheuttajahan tuli varmaankin selväksi.

Ja Hytönen varmasti muistaa että tällä palstalla saa kommenttia myös ohi aiheen, turha siitä valittaa.

Link to comment

Mistäs Jorrma ja Tölönen tietää kuka on kirjoittanut tekstit? onko sinulla tietokone joka näyttää kirjoittajan kuvat? Tuo ongelma ei ollut tiedossa ensimmäisen aloituskirjoituksen aikana, seuraavana päivänähän se tuli tietoon kun tutkin asiaa tarkemmin. Olisi varmaankin paras lopettaa jutun käsittely kun se näyttää menevän sivuraiteille ilmeisesti sen takia että näiden raiteiden kirjoittajien tekninen tietämys loppuu ja sitten alkaa riidan haastaminen jotta koko kirjoitusketju saadaan poistettua.

Link to comment

AI miten niin tietämys loppuu, kirjoitin jo ekassa viestissä mm koneistaja juoppo eli ei kukaan osaava tai selväpäinen jätä työtään tarkastamatta ja virhe löytyi koneistuspäästä, joten se siitä ja mahlet on parhaita, eikös:)

 

Keskustelu ja asioista vääntäminen ei ole riitelyä, ihmeellinen tulkinta sulla.

Edited by ARTO
  • Like 1
Link to comment

Kirjoitusketjun aloittajan lähiseudulla ehkä voisi löytyä asiallista osaamista eli henkilö/henkilöitä jonka kanssa voisi kaikki mittaukset ja tietotaitoiset asiat käydä läpi kokonaisuuden onnistuneen kokoamisen sekä harrastamisen ilon myötä jatkossakin ongelmitta. Ei ole tyhmiä kysymyksiä ......"on vaan kysymyksiä joihin kaikilla ei ole vastauksia" Harrastamisen iloa ja avunantoa.

 

VW ilmajäähykansan YYA sopimuksia jo kolkytä jotain luvulta

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

AI miten niin tietämys loppuu, kirjoitin jo ekassa viestissä mm koneistaja juoppo eli ei kukaan osaava tai selväpäinen jätä työtään tarkastamatta ja virhe löytyi koneistuspäästä, joten se siitä ja mahlet on parhaita, eikös:)

 

Keskustelu ja asioista vääntäminen ei ole riitelyä, ihmeellinen tulkinta sulla.

 

Arton tietämys näköjään, myös selvien koneistajien puolesta vajaata..

Eli Suomen ainoat (3kpl) raittiit koneistaja-sepät, löydät Helsingin Stockmannin edestä...

 

-Pete-

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...