P_Valtonen Posted February 7, 2017 Posted February 7, 2017 (edited) No montas oikeasti aktiivista ja ns kasassa olevaa urhoautoa nykyään löytyy? Lottorivini aiheesta, joka 100% veikkaus: PTP KG Demon Varanumerot: (alle 20h töitä vaaditaan) LightSpeed Edit DWL siirretty tähän ryhmään Edited February 8, 2017 by P_Valtonen Quote
DWL_Puavo Posted February 7, 2017 Posted February 7, 2017 Kyllä meillä varmaan tuo 20h menis ainakin lähelle, auto kun on ollut kaikkinensa säilytyksessä ulkona ja jarrut + sähköt pitäisi varmasti käydä läpi. Muuten kyllä, no imareita ei oo just nyt sopivia paitsi hölmötetyt pässinsarvet D Quote
JaniM Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Uinuvat tiimit sit loput enemmän tai vähemmän. Luftdudes konetta vaille valmis rullaava. Puuttuu loput kuskit ja aktiivisella jampalla alkaa keväällä tallin rakennus vielä. TaMiKe rulaava auto, kone täysin atomeina tallin perällä. Kaikilla vapaa-ajan pula. Vuoden päästä voisi isolla ehkä sanalla harkita, mutta taitaa muut projektit viedä voiton vielä. Josko Luftdudes saatais yhdessä nippuun voisi olla ennemmin toteutettavissa. Quote
P_Valtonen Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Uinuvat tiimit sit loput enemmän tai vähemmän. Nopeesti tuolta kerättynä: http://www.urhonajot.fi/tiimit/ Ja hataraani muistiin perustuen. Syväjäässä (ollut aktiivinen alle 5v sitten) Rytmitiikeri Bogey Luftarit ralliryhmä Demon Moose Retro Toiminta täysin loppunut (aktiivinen viimeksi yli 5v sitten) RedParon KLR Ilimann Luftarit Tamike Colan RR VäistäWähän Tiara Kokkolan Autofix Quote
Tonii73 Posted February 8, 2017 Author Posted February 8, 2017 Säänöt löytyvät tuolta http://www.urhonajot.fi/urhon+ajojen+saannot/ Muutama itseä närästävä kohta säännöissä oli, jotka näkisin rajoittavan osallistuja määriä. - 800kg minimipaino, mistä jo aikanaan nutusinkin. Ei ole järkevää tai edes turvallista tehdä kevyttä lasikuitukorista autoa(esim. kirppu). Meillekin jos ei erillisvapautta myönnettäisi joutuisi autoa lihottamaan 150-250kg. Ei kyllä mitenkään lisäänny turvallisuus sillä, törmäystilanteessa lasikuitukoriin kohdistuvaan rasitusta lisätään usealla sadalla kilolla. Eikä kaariakaan voi ihan loputtomiin esim. kirvan pohjalevyyn lisätä. Paljon järkevämpi sääntö olisi ollut konekoon rajoittaminen. - Putkirunko. Aiempi sääntö oli hyvä jos oli alkuperäinen pohjalevy niin sai olla laskuitukori ja jos oli putkirunko piti olla alkuperäinen kori. Miksi poistunut tämä mahdollisuus? - Tasauspyörästön lukko kielto. Tällä säännöllä kaikki historic autot jää ulkopuolelle. Vaikka näihin kaikkiin kohtiin voisi saada eri vapauden, niin se että ne on kirjattu sääntöihin saa uudet lajia kohtaan kiinnostuneet kokeilijat takajaloilleen. Esim.jokkis, rallicross, historic, roadsport, yms. Quote
P_Valtonen Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Minimipaino....Tuli koska ei haluttu liikakeventämisestä johtuvia seikkoja. Kirput etc kuttaperkka hässäkät haluttiin radalta pois turvallisuus syistä. Ne ketä oli jo mukana sillon (Esim DWL / Tiara) sai ajoluvan lisäturvakaari putkien lisäämisien jälkeen (Delwareihin tuli muistaakseni mm eturenkaiden tietämille lisää putkea) Lukko oli budjetti syistä rajattu pois jo ihan alussa. Tais olla 2014 kun yhdelle tiimille annettiin erikoislupa tuon lukko homman takia, eipä sitäkään radalla näkynyt puheita huolimatta. Jos sulla olis ollu oikeasti ajohaluja, niin olisit ottanut asiaa pöydälle jo vuosia sitten. Nyt on turha nillittää ahdistavista kohdista, paskat on housussa koko ajojen suhteen. Kalustoa on sen verran että kohta pronssisijoja ei tarvise edes alkaa jakamaan ajoharjoittelusta..... Toni olet kuulemma sen verran seppä että tee kunnon auto kerralla, niin sun ei tarvia tuon lasikuitusen sötöksen kanssa kikkailla yhtään nykyistä sääntökirjaa vastaan. Toisaalta turvemenoa URHOjen hallitukseen (ota yht Mr Viloseen aiheeseen liittyen) ja mene kahden hallitukseen haluavan kaverisi kanssa muokkaamaan säännön haluamaksesi. Ota samalla kaikki turvakaarettomat ja myös kaksipyöräset VW tekniikalla kulkevat laitteet mukaan. Keksi myös samalla toimenpiteet jotta radalla olis sama määrä kalustoa radalla kuin oli +10v sitten. Ei tää virtuaalinen harrastamine ole vaikeeta, kun ei vaan keksi tekosyitä :) 1 Quote
Tonii73 Posted February 8, 2017 Author Posted February 8, 2017 Ompas Valtonen katkerana? Olenko syönyt sun muroja tai jotain? Rakentavina ideoina ajatuksiani toin julki. Mutta ilmeisesti ei ole kiinnostusta palauttaa lajia eloon? Nykyisillä säännöillä homma kuihtui kasaan. Mitä tulee virtuaalirakenteluun, olen lopettanut sen jo vuosia sitten. Elämän realiteetit on iskenyt kasvoille senverran, että tekemisiäni tai tekemättä jättämisiä en julkisesti huutele. En jaksa esim. jokaista ahtimen ruuvin sorvausta julkisesti huudella ;) Quote
P_Valtonen Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Moon aina fittuuntunu ja kaikkeen, jos se o jääny epäselväksi ;) Ideat on OK, ei siinä mitään. Mutta siinä vaiheessa kun homma on jo kuopattu, niin ei se asiaa pelasta. 95% pelastamisideoista on samaa shittua jonka kanssa on jo aikasemmin väännetty kättä ja todettu ei-toimi-ei-onnistu. Nyt on kyse siitä että kuka löytää sen puuttuva 5%, toteuttaa sen ja herättää henkiin koko shown uudestaan. Vapaaehtoisia? Ideoita? Hyviä ideoita? Entä oikeasti toimivia ideoita? Nyt pitäs saada jäähyllä olevista autoista 5-7 radalle ja se on mielestäni lähes mahdotonta. Uusia tiimejä ei tule. Heikolle näyttää. "Me pidetään tää vuosi välivuotena". Arvaa montako tiimiä on oikeasti tullu takas tuon lauseen jälkeen? Jokaisella on hyvä tai parempi syy jättäytyä pois tästä harrastuksesta, ei siinä mitään. Kuten mullakin (syyt ei kiinnosta mua, elämäntilanteet vaan muuttuu itse kullakin). Mitä taas tulee sääntöihin, niin ne o luonu ne tyypit ketkä joutui olemaan hommasta vastuussa. Vastuun jakajia ei ollu aikoinaan liikaa. Mites nyt? Vapaaehtoisia hallitukseen ja muokkaa säännöt mieleisekseen? Virtuaaliharrastajia piisaa siinä vaiheessa itkemään homman perään kun paatti karikolla (tai vasta menossa sinne), mutta kun jotakin pitäs tehdä asian eteen talkoolla porukka on passiivisimmillaan. Yksi mies ei tätä lajia voi pelastaa, koetettu on. Reaaliteetit o mitkä on ja se vituttaa. Hieno laji, mutta valitettavasti samaa mieltä oli liian vähän tyyppejä mun kanssa. Nyt kuulun niihin rottiin jotka ovat jättäneet tän uppavan paatin. Tonille tuo koko vuodatus ei ollu pelkästään, sorry Vähänkö olen katkerana :) Juu kaikkes teet ja perseeleen menee. Ai että motivoi :D T: Ruuvi-Sorvari =) Quote
DWL_Puavo Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Joo myö lisättiin, varmaan osittain ihan omasta aloitteestakin, turvakaaria kusilaitukoppaan. Kuskin puolen renkaalle tehtiin "tunkeutumissuoja" eli pystyputki turvakaaristoon joka oli kuskin etulokasuojan sisäkulmassa. Kattoon viistoputki. Ovien kohdalle viistoputket ja lisäksi laitoin kuskin ovikoteloon penkin korkeudelle lisäkaaren joka ulottui n. 15cm oven vinoputkea ulommaksi. Niiden tekemiseen ei tainnut lopulta mennä montaa tuntia kun saumatonta putkea oli jemmassa ja Bilteman putkentaivuttimella sai tehtyä loivat mutkat ihan hyvin ilman tyssääntymistä. Meillä tosiaan loppui ensisijaisesti auton laiton innostus ja toissijaisesti varsinainen ajoinnostus, osittain tästä ratoihin nähden verrattain syrjäisestä lokaatiosta. Quote
ARTO Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Miks kenenkään pitää olla katkera, Urhoilla oli kultavuodet ja kultatuet yhistykseltä. Moni sai riittävästi ajoharjoittelua ja siirtyivat toisiin harrasteisiin jos saan itse arvata. Urhon tilalle jotain muuta jos syntyäkseen, urhoon tuskin kannattaa jäädä roikkumaan jos tilanne on nyt mikä on. 1 Quote
Tonii73 Posted February 8, 2017 Author Posted February 8, 2017 (edited) Turha olla katkerana mistään. Pitää mennä vaan leuka rinnassa eteenpäin ;) Kuinkahan monta noita "kulta ajan" autoja enään olemassa edes rullaavana? Kuinka monta autoa olisi jos sääntöjä höllennettäisiin jolloin mukaan saisi vanhoja jokkis, ralli, krc, jne.? Ajoharjoittelu konsepti laajemmaksi fvwa alaisuudessa? Esim. Oikealla moottoriradalla tapahtuvassa tapahtumassa ensin 2h kaikille autoille avoin vapaa harjoittelu ja 4h ilmajäähy "kilpa-ajoneuvojen" suljettu harjoittelu. Onko jo kokeiltu? Minä en mistään mitä tiedä, enkä osaa mitään, enkä edes ole minkään yhdistyksen jäsenkään. Kunhan suolsin ajatuksiani ääneen, josko joku fiksumpi immeinen saisi ideoita urhoilun pelastamiseksi. Edited February 8, 2017 by Tonii73 Quote
Lasse Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Kyllä muiden merkkikerhojen ratapäivillä voi ja saa ajaa siviilivarusteisella katsastetulla autolla. Oikein mukavia tilaisuuksia nuo ovat olleet ja ajaa on saanut sen tarvii. En muista mitään hirveita kauheuksia sattuneen? Quote
P_Valtonen Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Turha olla katkerana mistään. Pitää mennä vaan leuka rinnassa eteenpäin ;) *** Juu :) Kuinkahan monta noita "kulta ajan" autoja enään olemassa edes rullaavana? *** Puolisen tusinaa enempi täi vähempi työtä vaativana? Kuinka monta autoa olisi jos sääntöjä höllennettäisiin jolloin mukaan saisi vanhoja jokkis, ralli, krc, jne.? *** Noitakin kaikkia selviteltiin vuosien saatossa. No luck Ajoharjoittelu konsepti laajemmaksi fvwa alaisuudessa? Esim. Oikealla moottoriradalla tapahtuvassa tapahtumassa ensin 2h kaikille autoille avoin vapaa harjoittelu ja 4h ilmajäähy "kilpa-ajoneuvojen" suljettu harjoittelu. Onko jo kokeiltu? *** BSD on omia ajoja ollu. Ilmajäähy kalustoa puolisen tusinaa vuosittain. Lisäksi ainakin kahdessa Jurvan ajoharjoittelussa oli yleisälle vapaat ajot radalle ilmatteeksi. Siviiliautojen määrä oli vähemmän kuin URHO autoja radalla ko vuosina... Minä en mistään mitä tiedä, enkä osaa mitään, enkä edes ole minkään yhdistyksen jäsenkään. Kunhan suolsin ajatuksiani ääneen, josko joku fiksumpi immeinen saisi ideoita urhoilun pelastamiseksi. *** Lisää ideoita vaan pöytään. Ei tää homma enää mulle kuulu =) Quote
Paavuli Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 Edelleen mielestäni siviiliautoilussa radalla tulee vastaan vastuukysymykset, järjestäjien lukumäärät (lippumiehet jnejne). Myöskään ilmajäähdytteiset volkkarit eivät ole vakiona millään tavoin kovia ratapelejä. Monet nykyautot suoriutuvat taasen rata-ajosta huomattavasti paremmin, vaikka niissäkin jarrut ja renkaat sulaa alle. Kuplan rumpujarrujen veikkaisin loppuvan about samantien. Quote
Tonii73 Posted February 9, 2017 Author Posted February 9, 2017 Sorry, että tyhmä kysyy? Mitkä vastuu kysymykset? Jos ajoneuvoissa on liikennevakuutus päällä ja kyseessä on ajoharjoittelu ei kilpailu? Offroad moottoripyörien(myös punakilpi) puolella ainakin kaikki menee liikennevakuutuksesta, enkä tiedä ketään käräjillä istuneen esim. kerhojen "sarjakisoissa" tapahtuneen loukkaantumisen takia. Tota tuohua nyt olen lähes koko ikäni(+40v.) osallistunut tai seurannut vierestä. 2 Quote
ARTO Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 Aika monet merkkikerhot vuodesta toiseen järjestäneet useita ratapäiviä ja homma vaan toimii, miks ei vajaatehoisten volkkarien kohdalla??? Quote
Roope Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 Äkkiä tulisi mieleen että jos haluaisi ajaa kuplalla rataa niin änkeäisi vaikka timeattack tapahtumiin mukaan, viimeksi kun sääntöjä katselin niin vakiohkolla laiteella missä ei ole turvakaaria yms pääsi ajamaan ja sitten jos laittoi puolikaaret niin sai aikapaljonkin muutella ja touhuta. Jos innostuisi mainostamaan tekemisiään niin äkkiäkös sitä pari ilmavolsu harrastajaa saisi samaan luokkaan kisaamaan ja voisi vaikka sisäisesti kisata nopeimmasta ilmajäähystä. Saattaisi jopa säästyä se rahan kinuaminen ja kiukuttelu volkkariporukan kesken kun olisi ulkopuolinen järjestäjä, ja kaikkilla voisi olla jopa hauskaa. 2 Quote
Jiibee Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 (edited) Ajoharjoittelu konsepti laajemmaksi fvwa alaisuudessa? Esim. Oikealla moottoriradalla tapahtuvassa tapahtumassa ensin 2h kaikille autoille avoin vapaa harjoittelu ja 4h ilmajäähy "kilpa-ajoneuvojen" suljettu harjoittelu. Onko jo kokeiltu? Vuosia sitten FFp järjesti muiden merkkikerhojen kanssa jokamiehen ajoharjoittelutapahtumaa Sunday On Race Track joka oli ymmärtääkseni kovinkin suosittu häppening aikanaan. En tiedä miksi nämä loppuivat... olisiko samat syyt mitä tässä viestiketjussa on mainittu Urhon Ajojen kuoleentumisen syiksi..? Myös Radalle.com oli aikoinaan (ainakin vielä joskus vuosituhannen alussa) samanlaista "osallistu omalla autolla"-tyyppistä moottoriradalla suoritettavaa ajoharjoittelua Ahvenistolla. Ratamaksun maksamalla sai hioa ajolinjojaan vaikka koko päivän. Puolessa välin tapahtumaa rataan saivat käydä tutustumassa kaikki halukkaat Pace Car:n körötellessä letkan kärjessä näyttäen suurin piirtein ajolinjoja mitä radalla oikeasti pitäisi ajella. Joskus paikalla oli koviakin ratakamppeita, niille oli oma ajovuoronsa. Tapahtuman loppupuolella palkittiin hienoja autoja, DJ soitti musiikkia varikolla ihmetteleville ja välillä spiikkasi mitä radalla seuraavaksi tapahtuu. Välillä selostettiin mitä toimenpiteitä omalle kotterolle on hyvä tehdä ennen radalle menemistä, haastateltiin jonkun komean auton omistajaa tai radalla tahkonnutta kaveria. Näinkin pienistä aineksista oli koottu ihan mukava tapahtuma jokaiselle rata-ajosta kiinnostuneelle moottorimiehelle ja -naiselle. En ole viime vuosina käynyt em. tapahtumassa, mutta viimeksi käydessäni tuo alkuperäinen "osallistu omalla autolla"- ajatus tuntui olevan paljon pienemmässä osassa kuin aikoinaan. Motorsport on volkkari harrastus siinä missä muukin volkkareihin liittyvä harrastus. Ite henkilökohtaisesti näen että me tarvitaan kaikenlaista harrastus pohjaa volkkariharrastukseen. Olisi todella hienoa nähdä taas motorsport jaoksena toiminnassa kun meillä on harrastajia radalla, rallissa ja kiihdyttelemässä. Miksei meillä voisi olla jaosta joka mahdollistaisi tämän toiminnan yhdistämisen harrastukseen ja harrastajat saisivat tuen yhdistykseltä niin kuin muutkin jaokset saisivat. Näkisin että Kuplapajan järjestämä VW-Open ja muiden yhdistysten yhteistyössä touhuttu BSD ovat tuoneet kiihdytysajoa tutummaksi ja madaltaneet kynnystä osallistua omalla autolla varttimailin matkustamiseen mahdollisimman nopeasti. Kannattaisiko nyt kokeilla puuhata sellainen matalan kynnyksen "osallistu omalla autolla" rata-ajoharjoittelutapahtumaa oikealla moottoriradalla..?? Voisiko siinä olla mukana FVWA..?? Voisiko se tapahtuma olla oikeasti kaksipäiväinen: toisena kiihdytystä, toisena rata-ajoa (koska molemmat samana päivänä ei toimi)..?? Voisiko radalla ajaa omilla ajovuoroillaan ne hengissä olevat Urhon Ajot-volkkarit, FFp Cup:in Kakkikset ja tavalliset pulliaiset omilla siviiliautoillaan..?? Voisiko se tapahtuma olla vaikkapa Boxer Speed Day..?? Toivottavasti saadaan lisää harrastajia innostumaan motorsportista. Ainahan kaikki ei tykkää joistain harrastusmoudoista esim. Motorsportista, H2O autoista, Museoinnista, Rotta lookista ja jne.. mut kaikki mikä on merkkiin liittyvää harrastusta on mielestäni ok. Kaikkia ei voi eikä kannata yrittää miellyttää. "Osallistu omalla grillillä ja sikspäkillä" - tyyppisiä VW-tapahtumia on jo useita, kaikkia ne eivät kiinnosta. Siksi niille moottorin pärinästä innostuneille saisi olla omansa. Edited February 9, 2017 by Jiibee Quote
Pepe Posted February 9, 2017 Posted February 9, 2017 Mua kanssa jäi mietityttämään noi vastuukysymykset. Jos otetaan esimerkkinä tämä uutinen 10 vuoden takaa: Siilinjärveläinen noin 50-vuotias mies menehtyi Virtasalmen Motoparkin moottoriradalla moottoripyöräonnettomuudessa lauantaina iltapäivällä. Onnettomuus tapahtui ns. vapaissa harjoituksissa. Mies menetti ajoneuvon hallinnan radan suoralla osuudella ja törmäsi autonrenkaista tehtyyn suojavalliin. Elvytyksestä huolimatta mies kuoli tapahtumapaikalla. Vapaiden harjoitusten virallinen "järjestäjä" lienee Motoparkin ratayhtiö. Eikä vapaissa harjoituksissa ole varmaankaan esim. lippumiehiä? Joutuiko ratayhtiö vastuuseen tästä kuolemasta? En usko. Eroaako Urhon ajojen ajoharjoittelu jotenkin oleellisesti tällaisesta avoimesta harjoittelupäivästä - jaa-a? Quote
-MITO- Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 Tämä tuli sopivasti viikonloppuna kotialbumissa vastaan. Niskakipu muistona ajoharjoittelusta ;^D 6 Quote
Timo Varis Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 Niin eihän mitään satu kun varovasti ajellaan,mitäs niillä turvavarusteilla tekee 1 Quote
janskuk Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 Tämä tuli sopivasti viikonloppuna kotialbumissa vastaan. Niskakipu muistona ajoharjoittelusta ;^D Mihin tämä on osunut? Quote
Timo Varis Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 Jep siellä ei oikein turva alueita ole Quote
Lasse Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 Ei niitä tuolla normiliikenteessäkään ole ja harvemmin näkyy turvakaaria ja nelipistevöitä. Quote
Timo Varis Posted February 10, 2017 Posted February 10, 2017 Totta,mut siellä ei vedetäkkään täysillä Quote
Lasse Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Ei kai ajoharjoittelussakaan? Kilpailut on sitten asia erikseen? Quote
DWL_Puavo Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Urhossa ei taidettu kilvanajosta koskaan ketään liputtaa radalta pois, sen ainoan kerran kun muistan tälläisestä kuulleeni niin kilvanajo päättyi ihan itseksiään pariasataa metriä ennen päälippua :) Quote
Timo Varis Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Ei kilpailla mutta kyllä siellä ihan kunnon vauhteja mennään Quote
Tonii73 Posted February 11, 2017 Author Posted February 11, 2017 Kyllähän kun kypärä päähän laitetaan niin aina pientä kisahenkisyyttä tulee väkisinkin, mutta se on kusipäisyyttä jos aletaan kiilailemaan tai estelemään tai tekemään jotain muuta älytöntä! Quote
Tutkija Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 (edited) Ei siellä tarvitse mitään kiilauksia tehdä,noita vaan alkaa tapahtua kun ajetaa kierros kierrokselta koko ajan lähes pidon rajoilla ja sitten jokin asia muuttuu ja hups se lähtikin lapasesta. Nimimerkillä ahvenistolla pääsuoran päässä jarrulle koskiessa katosi takarengas ja luistelua kaiteitten välissä(onneksi pysyi kaiteitten välissä radalla osumatta mihinkään)...vauhtiakaan ei ollu kun vähän enempi kuin suomessa saa moottoritiellä ajaa. Edited February 11, 2017 by Tutkija Quote
Tanhis Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Voi kiasus mihin viisasteluun taas mennään missä alkaa kuullostamaan siltä että tapahtuman järjestäjän pitäisi ottaa vastuu ajajien virheitä. Eiköhän ne riskit nyt ole ihan penkin ja ratin välissä olevan vastuulla. Tietty järjestäjä voi vaikuttaa rata valinnalla esim turva-alueiden suuruuteen. Quote
Tonii73 Posted February 11, 2017 Author Posted February 11, 2017 Juu ei siihen ulosajoon ulkopuolisia tarvita jos niikseen sattuu. Lähinnä tarkoitin tuolla kommentillani yleisesti ajoharjoittelussa vaadittavaa käyttäytymistä. Quote
Lasse Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 No tässä juttu onkin, Urhot olikin sitten kilvan ajoa? Ja porukka haluaisi radalla ajaa siviiliautolla. Eli nyt on niinkuin kaksi eri asiaa mistä puhutaan? Kilpa-autossa kilpa-auton varusteet ja sen mukaista menoa. Siviiliautolla ajellaan sitten vähän iisimmin? Quote
Timo Varis Posted February 11, 2017 Posted February 11, 2017 Kypärissä on/off kytkin? järki katoaa kun sen laittaa päähän useimmilla,siviiliautot ei montaa kierrosta kestä radalla Quote
Tonii73 Posted February 12, 2017 Author Posted February 12, 2017 Niin kyllähän sitä lapsesta asti ihmisillä on tapana mittailla omaa vauhtia kaveriin verrattuna, oli alla sitten kolmipyöräinen potkupyörä tai huippuunsa viritetty kilpa-auto. Sillä on merkitystä kuinka käyttäytyy siellä radalla. Kuvitteleeko ajavansa ajoharjoitus tapahtumassa kuin F1 maailmanmestaruudesta Schumin tapaan vai turvallisesti harrastajien kesken. Ikävä kyllä noita Schumeja on joskus tullut eteen julkisissakin ajoharjoittelu tapahtumissa(ei urhossa). Mutta jos lähdetään tota vastuukysymystä purkamaan niin vaikka siellä ajoharjoittelutapahtumassa kaksi autoa törmäisivätkin toisiinsa vahingossa, ei se olisi järjestäjän vastuulla vaan kuljettajat ovat vastuussa tekemisistään. Aivan kuten liikenteessäkin. Korvaukset hoituvat liikennevakuutuksesta ja kolarin syyllinen saa rangaistuksen jos virkavalta sotketaan tilanteeseen. Käsittääkseni yksikään Suomalainen moottorirata ei täytä lain vaatimaan suljetun alueen sääntöä ja silloin radalla ajaessa pitää ajoneuvossa olla liikennevakuutus päällä. Mitä tulee sitten vaikka urhon sääntöihin, ne ovat vain saman henkisten "kaverusten" luomia kerhosääntöjä siitä millaisilla ajoneuvoilla ajetaan yhteisessä ajoharjoituksessa. Samalla tavalla säännöt voisi luoda vaikka ajoharjoituksen jossa kilvoitellaan vw trikeillä ja pakollisena ajovarusteina vaadittaisiin speedot, näin karrikoidusti. Quote
Lasse Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Vaikka ajettaisiinkin suljetulla alueella liikennevakuutus kannattaa pitää voimassa. Quote
Timo Varis Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 vakuutus pitää olla voimassa kilpailuissa ja harjoittelussa,jos lisensdi niin siinä tapaturmavakuutus kisoissa ja harjoittelu reissuissa,matkoissa,vaati tutkinnon,kerho jäsenyyden. Quote
multanen Posted February 12, 2017 Posted February 12, 2017 Korvaukset hoituvat liikennevakuutuksesta ja kolarin syyllinen saa rangaistuksen jos virkavalta sotketaan tilanteeseen. Tarkennuksena että liikennevakuutus korvaa radalla henkilövahinkoja mutta ei peltejä. Liikennesäännöt ei ole voimassa moottoriradalla joten syyllisyyden osoittaminen voi olla hankalaa. Henkilövahingoissa syyllistä ei onneksi etsitäkään eikä "syyllisyys" vaikuta korvaukseen (oletetaan nyt että kyse ei ole jostain törkeästä huolimattomuudesta tms.). Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.