Jump to content

KG T34


Recommended Posts

Posted

Käykö kuitenkin paikalla ajasta iäisyyteen? Eli sammuu vasta kuorman alla?

 

Ennen reissua kävi ihan ok. Tuli mieleen että olisko niinkin yksinkertainen vika että ei saa korvausilmaa tankkiin, mut ei se tätä oo ennen tehny eikä tankkiin oo tehty muutoksia. Otin onneks login tosta reissusta niin ennen kun sammuu menee tosi laihalle eikä suuttimien aukioloaika muutu mihinkään. Oliskohan suutinten ohjaus jotenkin pielessä?

Posted

Kuulostaisi siltä, että polttoine loppuu. Ilmeisesti lähtee kuitenkin uudelleen yrittämällä aina käyntiin jos on painetta PA-linjastossa?

- Onko polttoainetukeilla koko ajan vakio paine sammumiseen saakka?

- Pyöriikö pumppu?

- Jos pumppu pyörii, mutta paine putoaa niin tarkasta paineensäätimen toiminta, mainitsemasi korvausilman saanti ja tuottaako pumppu normaalisti.

 

Tämä ei vaikuta vian etsimiseen, mutta onko lambda korjaus käytössä ilman viivettä joka tilanteessa (epäilen että ei)? Jos ei niin noinhan se suuttimen ohjaus käyttäytyy (ainakin tyhjäkäynnillä) eli ohjain ei korjaa suuttimien aukioloa ko. tilanteessa vaikka seos laihenee. Vaikka korjaus olisi pällä niin olettaisin, että se ei säädä tarkoituksella ihan joka ajotilanteessa eikä varsinkaan kovin nopeasti. Toiminta selvinnee helposti softasta.

Posted

Kuulostaisi siltä, että polttoine loppuu. Ilmeisesti lähtee kuitenkin uudelleen yrittämällä aina käyntiin jos on painetta PA-linjastossa? Juu lähtee

- Onko polttoainetukeilla koko ajan vakio paine sammumiseen saakka? Ei pysty sanoo kun mittari on konehuoneessa, täytyis laittaa kamera tonne ja ajella

- Pyöriikö pumppu? Juu, ja se on niin kovaääninen että kuuluu jopa ton moottorin möykän yli

- Jos pumppu pyörii, mutta paine putoaa niin tarkasta paineensäätimen toiminta, mainitsemasi korvausilman saanti ja tuottaako pumppu normaalisti.

 

Tämä ei vaikuta vian etsimiseen, mutta onko lambda korjaus käytössä ilman viivettä joka tilanteessa (epäilen että ei)? Jos ei niin noinhan se suuttimen ohjaus käyttäytyy (ainakin tyhjäkäynnillä) eli ohjain ei korjaa suuttimien aukioloa ko. tilanteessa vaikka seos laihenee. Vaikka korjaus olisi pällä niin olettaisin, että se ei säädä tarkoituksella ihan joka ajotilanteessa eikä varsinkaan kovin nopeasti. Toiminta selvinnee helposti softasta. No en ole softamies joten mulle ei ihan heti aukee ton toiminta...

Posted

Varmista ensin pysyykö polttoaineen paineet tasaisena.

Aika äänekäs pumppu, ellei se sitten ole sijoitettu kabinetin puolelle :)

 

Kuten jo mainitsin, vika ei lambdakorjauksesta löydy, mutta jos muuten kiinnostaa niin lambdakorjaus löytyy asetuksista "EGO control". Googlella hakuun esim. "tunerstudio ego control"

Posted

No niin, ei tuu taaskaan pensaa. Otin tästä uudesta pumpusta letkun irti lähdöstä ja virrat päälle niin sellanen kusinen liru tulee. Sit tuli ahaa elämys että oliskohan tässä pitänyt imupuolen letku olla jotain ranteen vahvusta? Nyt on 8mm letkulla tankkiin ja 10mm letkulla pumpulta eteenpäin. 8mm koska bensan suodattimessa on 8mm lähdöt. Jos laitan sellasen megatuubin imupuolelle niin mistäs kaukaa siihen saa suodattimen isoilla lähdöillä?

 

Nyt kun tankki pitää irrottaa niin olisko kuitenkin järkevämpää laittaa pumppu tankkiin?

Posted (edited)

Oisko joku tukos imulinjassa..onhan sulla pumppu tankin alapuolella? Nuohan ei juuri ime,polttoaine pitää tulla vapaasti pumpulle.

Ja 8 mm imulinja on varmaan turhan pieni..

Itsellä on painepuolella suodatin.

Edited by Meto
Posted

Suodatin painepuolelle, ellei ole tarkoitettu imusuodattimeksi (tuskin on oikea imusuodatin noin pienillä liitoksilla eikä imusuodatin yksin riitä ainoaksi suodattimeksi). Painepuolella pitää kuitenkin olla hienosuodatin suojaamassa suuttimia.

Pumpun kova äänikin voi johtua pumpun kavitoinnista, kun ei saa polttoainetta.

Posted

minkäs kokosilla tuubeilla työ ootte tehny noi pensalinjat? Tommonen 3/4 tuumanen tuntuu aika isolta.

Minulla on AN6-teräspunosletkulla. Sen sisähalkaisija on vajaa 9mm. Pumppu suoraan tankin alla ja suodatin pumpun ja suutinten välissä.

Posted

8mm aivan liian pieni imuun.Ja ei mitään korkeapainesuodatinta imuun eli se on syy.Hienosuodin painepuolelle. Imuun karkea. 12-15mm alkaa olee kohdillaan imupuolen letku.

Posted (edited)

Tuollai on mulla.. an6 teräspunos teflonletkut. Ei ongelmia.

Edit:pumppuna biltema 044 kopio

 

post-2666-0-87240000-1511983206_thumb.jpg

post-2666-0-10270500-1511983321_thumb.jpg

Edited by Meto
Posted (edited)

Pumpun kova ääni on kyllä selkeä merkki väärästä asennuksesta ja jos yksi pumppu oli jo paskaksi mennyt, niin se on vielä raskauttava lisätodiste.

 

Itsellä aito boschin pumppu K-Jet turbo suapista ja siinä pumpun imuaukon kokoinen 12 mm imuletku, joka menee kerääjäsäiliön vastaavan kokoiseen lähtöön. Kerääjän lähtö ei ole aivan pohjalla, joten ainakin teoriassa osa tankista tulevasta paskasta jää kerääjän pohjalle. Kerääjäsäiliö täyttyy vapaalla virtauksella tankista 10 mm letkulla. Kerääjän katolta ilmalinja tankin täyttöputkeen.

 

PA-linjat kumpaankin suuntaan 8 mm reiällä olevaa paineilmaletkua. Paluu kerääjään, ei ainakaan vielä havaintoja ongelmista bensan lämpenemisen kanssa. Painesuodatin heti pumpun jälkeen, muistaakseni jostain tehokkaamasta riisikiposta (netissä kehuttiin, että noissa hyvin virtauskapasiteettia halvalla hinnalla).

 

Ag1EPUjsno2zhOc_ahOJl9AIwgEsi7cQgcvNEg7y

 

onRW9rHfcOrjSKPhwRpO4uwA1nUmIsWqfsfVwo5r

Edited by Ketsa
Posted

Esim. Audi 80:n KJet on toteutettu niin että peltitankilta tulee suora letkulasku pumpulle, sitten on hienosuodatin ja siitä sitten linja moottoritilaan. Olen tuollaisen 200tkm ja 20 vuotta ajetun pumpun irroittanut ja ihan soiva peli oli edelleen. Rakenteeltaanhan tuollainen 044 ja Kjettipumppu on samanlaisia, ilmeisesti 044 tuotto on vaan suurempi.

 

Edelliseen perustuen, ääni täältäkin sille ettei ennen pumppua välttämättä tarvita suodatinta.

Posted

Eipä tartte, jos puhdas tankki ja tietää ettei ruosteet lähde liikenteeseen. Ja muutenkin joku karkea suodin vaan. Yhden pumpun rikkonut joskus irtoruosteella, kun meni jumiin.

Posted

Piti oikein kaivella omia vanhoja kuvia ja huomata, että silloin yli 15 vuotta sitten tein just väärin. Eli nylonputki tankilta suodattimelle, siitä kumiletkulla pumpulle, josta sitten taas nylonputki paineensäätimelle. Tuolla systeemillä mentiin monta vuotta, eikä Boschin pumppu siihen kuollut. Suodatinkin oli Boschin pönttö. Mulla kävi näemmä vaan hyvä säkä - kerrankin. :-)

 

t. Mika

  • 4 months later...
Posted

Kevät koittaa vihdoinkin ja pitäis saada volsu liikkeelle. Uudella pumpulla + suodattimella pysyy ainakin paineet kohdillaan eikä vielä hajonnut...

 

Mutta tuo säätäminen on ihan perseestä ku ei osaa. Eli tyhjäkäynti on todella vaikea saada mieleiseksi. Käy hyvin jos on kierroksia +1200 mutta haluaisin sen pienemmäksi eikä meinaa onnistua millään.

 

nyt on joku audin tyhjäkäyntiventtiili, ei askelmoottoritoiminen.

 

Milläs proseduurilla lähen tätä nyt ratkomaan?

Posted

Tulppaa venttiili hetkeksi, että saat tyhjäkäyntialueen  säädettyä tasaseksi. Diodi hyvä lisätä napojen väliin, jos 2-napainen säädin. Helpottaa hieman kuulemma.

Sytkäkartta kans kohdilleen siitä kohtaa. Hieman rikkaammalle puolelle joutuu varmaan laittaa, että käy sivistyneesti.

Sit vaan säädin päälle ja läppä kiinni. Asetuksien hakua ja kokeilua. Ei ihan heti mene kohdilleen.

Posted

no ei tunnu menevän heti kohilleen. Eli venttiiliin tulppa, kaasuläppää hiukka auki, rikkaammalle ja kipinää johonkin kohtaan? Pitääkö asetuksista myös ottaa kaikki tyhjäkäyntiin liittyvät jutskat ensin pois? Siellähän oli vissiin jotain tohon ennakon säätöön jos kiekat alkaa laskea.

Posted

Melkein paras ottaa kaikki pois idle advance ja VE idle jos päällä. Ennakot varmaan se 10 tai vähemmän esim. 900 rpm. Sit sarake 700 rpm kohdalle ja vaikka 13-15 astetta, jos pyrkii laskee kierrokset. Sama bensakartalle. Eli ne pallukan neljä solua pyritään pitään lähellä ettei ala seilaan.

Sit jos dead time suuttimella väärä, niin hummaa. Oletus 1 ms. voi kokeilla muuttaa aavistuksen suuntaan tai toiseen. Tosin kartta menee silloin uusiksi hieman, mutta tuo arvo pitäisi saada oikeaksi muutenkin.

Lambda ei saisi muuttua kun tyhjäkäynnillä muuttaa ruiskutuksien määrää 2 ja 4 välillä esim.

 

  • 1 month later...
Posted

500km ajeltu ja vikojahan löytyy. Elikkäs koneen öljyn lämmöt nousee 120 asteeseen. Ny ton joku 30cmx30cm kenno ja ropeli siinä ja asennettu vaihdelaatikon viereen. Öljynä on 20W-50, vaihtamalla ohkasempiin auttanee? Ö-pumppu on joku 26mm muistaakseni. Koneen jäähdytysilma ei tule nyt orkkiksen tavoin kun ei oikein mahdu ne osat tonne, eli ilma otetaan koneen takaa ja se on varmaan liian lämmintä.

 

Tyhjäkäyntiä ei saa alle tonnin millään, onkohan liian isot suuttimet, ne on 440cc ja PW on 2ms kun käy tyhjää.

 

Pakoäänet on aivan liian kovat, ei pysty ajaa kovempaa. Olisko vihjeitä äänenvaimentimista joiden koko olis mahdollisimman pieni? Noi tarvikepöntöt on kaikki niin mahottoman isolle putkelle, sais olla sen ~41mm putkelle sopivia. Tartteis asentaa ne pöntöt laatikon molemmille sivuille jolloin sais ton pakarin pois ilmanoton edestä. => kone vois käydä viileempänä.

 

jos laitan lambada -anturin pelkästään yhdelle pytylle niin lämpiääkö se tarpeeks ja toimiiko oikein? Helpottais pakosarjan tekoo aika paljon jos ei tartteis tehdä 4-1 kollektoria vaan tekis puoliskojen pytyt yhteen ja niille omat pöntöt. Joo, ei varmaan tehoja ainakaan tuu lisää, mutta ei mua haittaa, kohan on hiljanen. Kompensoidaan tehojen pudotus sit jollain muulla virityksellä.

 

Ilman putsari pitäis tehä, sellanen kun uudemmissa autoissa on, eli iso pönttö jossa suodatin, nyt on vapaavirtaussuodatin pelkästään ja ei se ainkaan hiljennä ääniä.

 

Ölyä tiputtaa hihniksen takaa. Lohko on uus ja uus loiskelevy, mikä on taas päin persettä?

 

Toinen venakopan tiippari ei pidä, asensin uuden tiipparin sillä vesivaseliinilla mutta ei pidä. Aikaisempi oli tiivisteliiman kanssa. Uudet tarvike alukopat pulteilla kiinni. Mikäs koppa tilalle jos toi on vääntynyt?

 

koneen huohotus on orkkis, pitäiskö sille tehä jotain ettei painetta tuu kammioon jolloin öljyt pysyis hihniksen takana?

 

Uus vaihdeloota tartteis saada. Nyt on AM loota 4.375 ja tartteis saada harvempi kun kone kiertää ku mikroauto ku ajaa sataa. Kellään nurkissa ehjää myytäväksi asti? Tai vaihdettavaksi?

 

Nopeusmittari heittää 20km/h ja neula jumittelee

 

TODO listalla talveks:

 

uudet takatukivarret jotta saa säädettyä taka-aurauksen paremmaksi

etujousitus löysemmäksi

etu ja takalasit irti ja koristelistan asennus noihin, ellei sitä listaa saa sit jollain muulla menetelmällä paikalleen?

vaihdeloota

pakosarja

Posted
1 hour ago, Simon Templar said:

Tyhjäkäyntiä ei saa alle tonnin millään, onkohan liian isot suuttimet, ne on 440cc ja PW on 2ms kun käy tyhjää

 

Pitäishän sen sammua, jos ei ilmaa saa. Eli jostain nyt puskee ilmaa ohi läpän.

Ennakoa pienemmälle.

Posted

sammuuhan se kun tarpeeks myöhäselle laittaa. Tässä tulee sit toinen ongelma kun myöhästää tota, eli kun ajaa korkeammilla kierroksilla ja nostaa kaasun niin sammuu. Kun laittaa tohon tonniin niin pysyy käynnissä myös sillon. Eli se tyhjäkäynti ei niin sanotusti pysy perässä. Mut olkoon toi nyt tollasena, en mie osaa tehä enää tolle muuta.

Posted

Niin mutta saako läpän kiinni tarpeeksi että käy 900 lämpösenä? Jos niin laita idle advance päälle, jos ei ole. Käyrästä sit säätää ennakkoa.

Olikos tuossa tyhjäkäyntiventtiili kans joku?

Posted

saa läpän kiinni. Eli nyt tein niinku tossa aikaisemmin ohjeistit, eli vena irti, kone lämpöseks ja läpällä perussäätö. No tollai käy jonkun aikaa ok, mut sit alkaa seilaamaan. Ja sammuu kun kierroksilta nostaa kaasun. sit ku laittaa em. lisäksi idle advancen päälle niin ei tunnu auttavan. oon kokeillu RPM, load ja advanced? perusteista säätöä mut ei pelaa. Sit ku läpällä nostaa tyhjäkäynnin 1000 tai 1100 niin toimii. Toi vena on pwm tyyppinen ja voi tietty olla että se ei ehdi ihan riittävän nopeesti tai tarkasti säätää ilmaa koneeseen kun nostaa jalan kaasulta. Ja oman mystiikan tekee koneen lämmöt, eli meneekö imuilma liian kuumaks tms. Ei se ihan hirveesti haittaa onko 1000rpm vai 900, mut hiljaa ku ajelee tyhjäkäynnillä niin alkaa nykimään.  JA tonnin kierroksilla kulkee tyhjäkäynnillä liian kovaa isolla vaihteella, pienellä alkaa se kauhee nykiminen. Täytyy jatkaa kun saa noi perkeleen lämmöt ekaks kuriin.

Posted

Tyhjiksen asetukset ilmeisesti haastavat. Läppähän oltava kokonaan kiinni, kun tyhjis käytössä.

Oliko diodia tyhjiksen napojen välissä? Auttaa hieman. Sit tietty taajuuksien haku asetuksista ym arvot. Tyhjiksellä kyllä pitäisi saada toimiin ja herkkyytä pystyy säätään.

Posted

No joo, hiukan haastavaa on. Jos läppä on kokonaan kiinni niin ajot loppuu jos vena hajoo, eli se on nyt sen verran auki että kuumana on ok ja kylmänä laitetaan pikkusen auki. Diodi on napojen välissä. Herkkyyttä pystyy joo säätämään. Ei ehdi kun pari kertaa testailee kunnes kone on jo niin saakelin kuuma. Sit pitää ootella tunnin verran ja taas uusiks. Eli hidasta hommaa.

 

 

Posted

Paremmin toimii kun läppä kiinni. Siellä vissiin jousellinen kääntöluisti? Vaikka vena hajoaa, niin toimiihan se edelleen polkimesta :) Joutuu käyttää vaan tuplapoljin jarru/kaasua tai käy ruuvaan ruuvia auki.

Hidastahan tuo haku tosiaan. Yksi syy miksei itellä edes moista venaa, tosin läppärungot nurkissa, niin viittinyt edes viritellä letkuviidakkoa.

Posted
5 hours ago, Simon Templar said:

Ölyä tiputtaa hihniksen takaa. Lohko on uus ja uus loiskelevy, mikä on taas päin persettä?

 

Toinen venakopan tiippari ei pidä, asensin uuden tiipparin sillä vesivaseliinilla mutta ei pidä. Aikaisempi oli tiivisteliiman kanssa. Uudet tarvike alukopat pulteilla kiinni. Mikäs koppa tilalle jos toi on vääntynyt?

 

koneen huohotus on orkkis, pitäiskö sille tehä jotain ettei painetta tuu kammioon jolloin öljyt pysyis hihniksen takana?

 

Kaikki oireet kuulostaa siltä että on liikaa painetta

Posted

Jarru/kaasun painallus on tuskaa ku ajanut automaatilla 5 vuotta, kyl sen oppii varmaan tässä kesällä taas. Jousellinen kääntöluisti? Öö, se on sellanen jousipalautteinen solenoidi (sähkömiehen kielellä).

 

Ö-painemittaria ei oo ku nen oikein haluais noita mittareita kabiiniin. Nyt on 20W-50 öljyt niin uskaltaiskohan tuohon laittaa 10W-40 tilalle? Noita keskusteluja oikeista öljyistä kun lukee niin tuntuu olevan sen verran rakettitiedettä että näin nuubina ei uskalla enää tehdä muuta kun tilailla netistä mitä muut käskee.

Posted (edited)

Oliko sulla lainkaan sitä ulommaista jäähdytin koppaa siellä koneen perässä kiinni kun sulla taisi olla vielä laturille erillinen moniura hihnis kiinni. Ja oliko se koko jäähdytys kotelo sieltä korin puolelta raiskattu pois. Kun nythän imee kokoajan jo kertaalleen koneen läpi mennyttä ilmaa jäähdytysilmaksi.

 

Edited by Tanhis
Posted
24 minutes ago, -tipi- said:

Kyllähän tuo moniurahihnis tukkii koneen jäähytysilman sisääntuloa aikalailla:

 

WP_20161212_003.jpg

Ja kun tuosta on vielä pois se raittiin ilman ohjaus kumihaitarin kautta takaluukun ritilöiltä niin kokonaisvaikutus alkaa jo olemaan aika suuri.

Posted

Jaa niin enpäs oo laittanut kuvaa uudesta hihnapyörästä. Se on siis modattu sellaseks että toi hammaskehä ja urat on yhtä puuta. Sen sisäaukko on saman kokonen kun toi ropelin aukko ettei tuu ahistuksia. Parempaa kuvaa ei tietty saa ku ei mahdu kamera tonne. Mutta hukka ahasta on tossa. Pakareista vaan yks putki menee ton hihniksen alapuolella ettei sitä lämpöö tulis. Muut kolme kiertelee koneen toiselta puolen.

 

 

WP_20180518_001.jpg

Posted

Mikä kenno sulla tuolla koneen takana on? Ja kone työntää kuuman ilman alta taaksepäin ja nyt kun luukku on kiinni niin se imee sen kuuman ilman takaisin jäähdytykseen. Ja veikkaisin että se koppa missä tuo hihnapyörä on orkkiksena auttaa myös ilman ohjaamisessa pääpuhallinkoteloon.

Posted

toi on ilmastoinnin kenno. Kyl mie ymmärrän että paikallaan ollessa imee lämmintä ilmaa mut ajossa käy kyllä melkonen huju tuolla että ei pitäis kovin kuumaa olla. Mites se öljynpaine venttiili toimii? Eli kun öljyt on kylmät ja jäykät niin eikös venttiili aukea sillon öljy ei mene jäähdyttimen läpi ja kuumana kun öljynpaine on pienempi niin venttiili on kiinni?

 

Hain ö-painemittarin ja laitoin sen tohon jäähdyttimen väliseen linjaan kun en sitä tähän hätään muuallekkaan saa. Kylmänä paine oli noin 3 ja kuumana romahtaa tonne puoleen baariin. Eikös se toimi nyt väärin päin?

 

Ja tietty testilenkkikin meni vituiks, lähti laturin hihna taivaan tuuliin kun polkasin kaasua..

 

Yritän tässä siis sanoa että ensin kannattanee tutkia onko jotain vikaa tossa öljyhommassa ja sit vasta lähtee tekemään massiivisia muutostöitä että saa ton ilmanoton tehtyä paremmaks.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...