Motör Circus Posted March 16, 2017 Author Posted March 16, 2017 (edited) Fiksumpi olisi varmaan tilannut jarruletkut samalla kertaa satuloiden kanssa. Pitää varmaan vielä lähteä Motonetissä käymään, jollen keksi jotain muuta paikkaa lähempää Saloa.NeoRetrolla oli kyllä nopsa toimitus. Reilu vuorokausi siinä meni. Ei vaan tullut puheeksi, että Vargan jarrusatuloiden mukana tulee myös palat. Nyt on sitten ylimääräiset. Aluslevyjä ei paketissa ollut, eikä Palliksessa aiemminkaan. Edited March 16, 2017 by Motör Circus Quote
KimmoH Posted March 17, 2017 Posted March 17, 2017 (edited) Mulla taitaa olla samat, kun aikoinaan taisi samasta putkasta tulla. Kauniisti sanottuna paskat ;) Satuloissa on jarrupalojen kolot vähän turhan reippaan kokoiset, pääsee palat liikkumaan edestakaisin aika reilusti. Suuntaa kun vaihtaa ja jarruun koskee, niin kuuluu aina kolahdus kun palat siirtyvät menosuuntaan satuloissa. Kerroppa kokemuksia, kun saat omasi paikoilleen. Kiinnostaisi tietää onko vika vain mun satuloissa vai vaivaako kaikkia. Niin ja kannattaa laittaa palojen ja satuloiden väliin rasvaa reilusti mulla ainakin olivat tosi herkät vinkumaan. Viime kesänäkin pariin otteeseen rasvailin. Tarkoitus on korvata nuo jossain vaiheessa orggis osilla. Edited March 17, 2017 by KimmoH Quote
Motör Circus Posted March 17, 2017 Author Posted March 17, 2017 (edited) Valmista tuli! Edessä: Jarrusatulat, letkut ja palat vaihdettuTakana: Rummut ja kengät hiottu Vasen letku vaihdettu Oikeaa letkua yritetty vaihtaa Järjestelmä ilmattu. Oikealla takana rummulta tulevan putken ja letkun välinen liitos ei auennut - mutteri vääntyi pyöreäksi. Saa siis odottaa seuraavaa kertaa, kun vaihdan myös putket. Tärkeimpänä oli nyt saada auto katsastuskuntoon. Joka on siis jo huomenna. Vasemmalla takana huomasin vasta letkun vaihdettuani, että ilmausruuvi oli poikki. Piti siis ilmata sylinterin raosta. Olisihan jarruremontin voinut tehdä tyylipuhtaamminkin, mutta kun tuli aikataulutettua tiukkaan. Piti ajaa Salosta Turkuun vielä jarruletkuja hakemaan, kun Aircooledilta ei tavaraa kuulunut. Tilasin Saloon toiveissani, että ehtisivät loppuviikoksi. Turun Jarruosasta sitten löytyi letkua ja heti kun olin saanut ne ostettua, tuli Matkahuollosta viesti että Aircooledin tilauksen saisi noutaa. Turusta. No, nyt on ylimääräiset letkut. Onhan tämä touhua. Edited March 17, 2017 by Motör Circus Quote
Motör Circus Posted March 17, 2017 Author Posted March 17, 2017 (edited) Mulla taitaa olla samat, kun aikoinaan taisi samasta putkasta tulla. Kauniisti sanottuna paskat ;) Satuloissa on jarrupalojen kolot vähän turhan reippaan kokoiset, pääsee palat liikkumaan edestakaisin aika reilusti. Suuntaa kun vaihtaa ja jarruun koskee, niin kuuluu aina kolahdus kun palat siirtyvät menosuuntaan satuloissa. Kerroppa kokemuksia, kun saat omasi paikoilleen. Kiinnostaisi tietää onko vika vain mun satuloissa vai vaivaako kaikkia. Niin ja kannattaa laittaa palojen ja satuloiden väliin rasvaa reilusti mulla ainakin olivat tosi herkät vinkumaan. Viime kesänäkin pariin otteeseen rasvailin. Tarkoitus on korvata nuo jossain vaiheessa orggis osilla. Kuparitahnaa laitoin. Oudoksutti nuo klemmarit. Väänsin ne ulos ja sivulle, etteivät riko sylintereiden kumeja. Edited March 17, 2017 by Motör Circus Quote
Motör Circus Posted March 23, 2017 Author Posted March 23, 2017 Hyvin toimi auto. Salosta päästiin Turkuun ja Lemuun. Tällä hetkellä mietityttää: Miksi ohjaamoon tulee pakokaasun hajua? Tietyssä puhaltimen säätövipujen asennossa haju hellittää, mutta sitten ei kyllä tule lämpöäkään. Olihan tuosta puhetta notta säätövaijereita pitää katsoa. Raittiin ilman virtausta ei myöskään saa pois täysin. Säätövaihtoehdot tällä hetkellä: täysillä tai aika paljon. Eli viileää menoa näin keväällä. Pitäisikö öljypohjan lämmitin irroittaa kesän tullen..? Vahaisiko Palliksen? Josko se suojaisi rottalookkia. (Palliksen vahaukseen pallivahaa?) Quote
Tanhis Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Olikos sulla type 4 pannukakkukone tai pystypuhallinkoppainen type 1 kone siellä autossa. Quote
Guest Bokseri 1500 Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Eikös pakokaasun haju tule kun lämmönvaihtimem osa hajoo niin vuotasko siellä putki mistä lämpöö kerää ja laskee kerääjään. Tulisko siks sisällä hajua. Quote
NordBling Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Mähän bongasin tämän Salossa Lidlin pihalla tuossa joku päivä :) Quote
boxer Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 (edited) Jos tulee raitista ilmaa vaikka vedät vivun kiinni asentoon, niin saattaapi kieliä siitä ettei läpät sulkeudu (säätö kojelaudan alla), sijaitsevat siis keulan ritilän alla, tai niistä on tiivisteet kaput tai niitä tiivisteitä ei ole (itsellä tällä hetkellä tämä viimeinen vaihtoehto ja on raikas hytti). Pakokaasun tuleminen sisään kielii tosiaan lämmönvaihtimen vuotamisesta lämpökanavaan.. ei kiva eikä terveellistä.. Edited March 24, 2017 by boxer Quote
Raihna Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Ja jos edellä mainitut ei auta niin takaluukun tiivisteen kunto kannattaa myös tarkistaa. Quote
Hebster52 Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Pakokaasun haju voi myös olla vaan että puhallinkopan ja lämmönvaihtimien sisäpinnat ovat täynnä vanhaa(ja uutta) öljyä joka sit kuumetessa antaa vähän pakokaasunhajuiselle katkulle kans? Quote
multanen Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Ja jos edellä mainitut ei auta niin takaluukun tiivisteen kunto kannattaa myös tarkistaa. Näin eli kaikki lämmitysilma palliksessa tulee konehuoneesta. Jos pakokaasua tai öljynkäryä pääsee konehuoneeseen se tulee sieltä sisälle. Lämmönvaihtimet usein ruostuneita pakoputken alkupäästä, siihen saa jotain korjauspalojakin. Quote
x-pj Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Pakokaasun haju voi myös olla vaan että puhallinkopan ja lämmönvaihtimien sisäpinnat ovat täynnä vanhaa(ja uutta) öljyä joka sit kuumetessa antaa vähän pakokaasunhajuiselle katkulle kans? Tämä voi tosiaan olla vaiva, joka katoaa itsestään. Kun lämmityskanavat on ollut pitkään käyttämättä sinne on kertynyt kaikenlaista saastaa, joka kuumetessaan antaa käryä. Öljyjen lisäksi siellä on ainakin hapettuman myötä metallipinnoilta irronneita hiukkasia ja pölyä. Kun kanavat on kerran kunnolla lämminnyt, niin käryt häviää. Jos ei häviä, niin sitten vatsa etsisin vikaa. Quote
JM Posted March 24, 2017 Posted March 24, 2017 Hyvin toimi auto. Salosta päästiin Turkuun ja Lemuun. Tällä hetkellä mietityttää: Miksi ohjaamoon tulee pakokaasun hajua? Tietyssä puhaltimen säätövipujen asennossa haju hellittää, mutta sitten ei kyllä tule lämpöäkään. Olihan tuosta puhetta notta säätövaijereita pitää katsoa. Raittiin ilman virtausta ei myöskään saa pois täysin. Säätövaihtoehdot tällä hetkellä: täysillä tai aika paljon. Eli viileää menoa näin keväällä. Pitäisikö öljypohjan lämmitin irroittaa kesän tullen..? Vahaisiko Palliksen? Josko se suojaisi rottalookkia. (Palliksen vahaukseen pallivahaa?) https://www.dickjohnson.fi/pallivaha-so-good-for-you-balls Quote
Tanhis Posted March 25, 2017 Posted March 25, 2017 Okei eli type 1 kone. Yleensä lämmönvaihtimet tai siis pakoputki lämmönvaihtimen sisällä ruostuu puhki lämmönvaihtimen ja vaimentimen liitoksen läheltä jolloin puskee suoraan pakokaasua suoraan lämmitysilmaan. Ja ei noi nyt mahottoman kallita ole vaikka vaihtaisi uusiinkin. Ja niinkuin tuolla joa taidettiin vähän jutellakkin että jos konehuoneessa haisee öljy tms tai pakokaasua pääsee konehuoneeseen niin kone imee sen sisuksiinsa sieltä ja puskee suoraan lämpimän ilman kanssa kabiinin puolelle. Quote
Motör Circus Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 Trafilta tuli ajoneuvoverolippu, näinpä poistin auton liikennekäytöstä. Palliksella kun ei nyt uskalla ajaa, ettei se syty tuleen. Moottoritilaan vuotaa kellertävää nestettä öljyntäyttökorkin takaa. Bensiiniä kai se on, tai sitten öljyä, tai niiden sekoitusta. Liekö syy hajuihin hytissä. Öljyä vaikuttaisi mittatikun mukaan myös olevan melkein liikaa. Öljyntäyttökorkin tiiviste ei välttämättä enää toimita tehtäväänsä oikein. Sytytystulpan johdot kulkevat jotenkin arvelluttavia reittejä ja polttoaineletku ja suodatin makaavat ja hinkaavat putkiin vasemmalla. Muut tulevat toimenpiteet: Moottoriöljyn vaihto (mikäköhän olisi paras öljy) Vaihteistoöljyn vaihto Kaasuttimen puhdistus Ilmanputsarin huolto? Quote
MESIKÄMMEN Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 Saattaa olla, että menee bensaa öljyn joukkoon, syynä esim vuotavat bensapumppu, kaasarin neulaventtiili Moottoriin mineraaliöljy, jossa on sinkkiä 20W50 Vaihdelaatikkoon GL-4 80W90 Quote
Paadre Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 Mun silmään toi on öljyä. Onkohan laturin jalka kunnolla tiivis. Entäs toi öljyntäytön peltipurkki? Ettei oo huohotusöljyä mitä valuu nyt jostain väärästä paikasta. Quote
tobbe` Posted April 6, 2017 Posted April 6, 2017 (edited) Mulla fuskas pakokaasua huonon takaluukun tiivisteen takia sisään, aika kauan sai etsiä mistä perkeleestä sitä pääsee kabiiniin. Edited April 6, 2017 by tobbe` Quote
jarkki86 Posted April 6, 2017 Posted April 6, 2017 Yksi mahdollinen voisi olla väärinpäin oleva "roiskepelti" laturinjalan alla, heittää siitä sitten suoraan öljyä tuonne peltipurkille ja kuivuneen korkin tiivisteen tai vuotavan sauman kohdalta valuttaa pihalle. Näin oli kaverilla. Quote
Motör Circus Posted April 17, 2017 Author Posted April 17, 2017 Tänään sain vaihdettua moottoritilassa olevat bensaletkut ja asennettua putsatun kaasarin paikoilleen. Pitäisköhän vaihtaa ilmansuodatin? Huohotinletkusta on puskenunna öljyä. Kaasuttimessa oli aikatavalla ryönää ja suodatinkin oli täynnä shaibaa. Huomenna kenties pääsee koeponnistamaan. Quote
Motör Circus Posted April 24, 2017 Author Posted April 24, 2017 Uudelleenkoottua kaasutinta asentaessa huomasin, että ei se vuodakaan mistään kalvoista vaan kaasuvivun juuresta! Kiristäminen ei auttanut. Tarvinnee löytää jonkinlaiset tiivisteet sinne? Quote
tolvana Posted April 24, 2017 Posted April 24, 2017 väljäksi kulunut kaasari, ei kannata alkaa korjaamaan kun läppäakseli on kananmunan muotoinen ja holkki ovaali. Lähes kaikki yli 40v. kaasarit on enemmän tai vähemmän sohloja. 90% käyttäjistä tyytyy vaan toteamaan asian koska haitta on olematon, pict-3 ja pict-4 kaasareiden tyhjäkäyntipiiri ei tykkää jos imee runsaasti ilmaa tuota kautta. Bensaahan sieltä ei normaalisti toimivassa laitteessa ulos valu kun käyttäjähäiriön myötä eli kun ei käynnissä olevan auton kaasupoljinta painetaan niin kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa ja kun ei oo imua niin saattaa tippa tulla näkyviin. Jos taas bensaa tulee muulloinkin niin bensanpinta on liian korkealla joko neulaventtiilin väärän säädön tai vuodon takia. Quote
Motör Circus Posted April 24, 2017 Author Posted April 24, 2017 väljäksi kulunut kaasari, ei kannata alkaa korjaamaan kun läppäakseli on kananmunan muotoinen ja holkki ovaali. Lähes kaikki yli 40v. kaasarit on enemmän tai vähemmän sohloja. 90% käyttäjistä tyytyy vaan toteamaan asian koska haitta on olematon, pict-3 ja pict-4 kaasareiden tyhjäkäyntipiiri ei tykkää jos imee runsaasti ilmaa tuota kautta. Bensaahan sieltä ei normaalisti toimivassa laitteessa ulos valu kun käyttäjähäiriön myötä eli kun ei käynnissä olevan auton kaasupoljinta painetaan niin kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa ja kun ei oo imua niin saattaa tippa tulla näkyviin. Jos taas bensaa tulee muulloinkin niin bensanpinta on liian korkealla joko neulaventtiilin väärän säädön tai vuodon takia. Kiitos kommentista! Tosiaan en vielä kokeillut käyntiin vaan täytin kaasarin säiliön bensalla ja nykiessä kaasuvipua ihmettelin vuotamista. Voi siis olla, että toimiikin ihan normaalisti. Kokeillaanpa käyntiin - sammutusvälineet lähistölle. Quote
Motör Circus Posted April 27, 2017 Author Posted April 27, 2017 Nyt on taas Pallis tieliikennekäytössä! Kaasutinhuollon jälkeen auto kiihtyy huomattavasti paremmin eikä sammahtele itekseen ainakaan niin herkästi. Ehkä pientä säätöä kaipaisi. Uusia vikoja onneksi ilmenee tilalle sitä mukaa, kun entisiä korjaa. Suuntavilkun rele lienee sökönä: ei vilku valot, sen sijaan kojetaulussa suuntavilkun valo palaa jatkuvana ja itse vilkut ovat pimeinä. Aiemmin myös kuului rätinää sulakeboksin suunnalta ja latauksen merkkivalo välähteli samassa rytmissä. Jostain se vielä vuotaa kun laturinjalka on märkä. Ilmansuodatin saa myös öljyä öljynhuohotusletkun kautta. Ensimmäiset Motör Circus esitykset ovat jo ovella: https://www.facebook.com/events/1859751980930542/ Kaupunkikarnevaaleilla Turussa 9.-11.5.2017 Quote
Motör Circus Posted May 6, 2017 Author Posted May 6, 2017 Laturin hihna on ollut etsinnässä siitä päivästä lähtien kun tämän vekottimen sain. Nuita näyttäisi olevan myynnissä useampaa pituutta mutta ei tuollaista missä lukisi 9.5 x 850 niinkuin minulla. Quote
Tutkija Posted May 6, 2017 Posted May 6, 2017 Lähin autonvaraosaliike tai etra/ahsell tai vastaava niin varmasti löytyy...leveys voi kylläkin olla 10.5/10/9.7/9.5 mut kaikki käy noille hihnapyörille. Leveemmällä hihnalla voi olla et joutuu ottamaan pykälän pitemmän eli valmistajasta riippuen pituuksia kiilahihnoissa löytyy noin 10mm välein. Quote
Motör Circus Posted May 6, 2017 Author Posted May 6, 2017 Fixukselta löytyi 10 x 850 hihna. Ihmettelen vain että mikä custom laite minulle onkaan siunaantunut. Pallis kyllä todisti kykynsä. Vanha Turuntie päästä päähän Turku-Helsinki. Teenköhän jotain väärin kun kolmosvaihteelle vaihtaessa rusahtaa? Kytkin pohjassa, vaihteenvalitsijaa työntäessä. Vilkun rele meni vaihtoon, sellainen löytyi mallikappaletta esittämällä motonetistä mutta laturin hihnaa ei tosiaankaan. Ensi viikolla ekat esitykset! facebook.com/moteurcircus Quote
Tutkija Posted May 6, 2017 Posted May 6, 2017 Aika laiskaa touhua motonetissä kun netistäkin löytää niiden sivuilta tuon std 10×850 kiilahihnan. Vaihdelaatikko rusahtaa todennäköisesti siksi että kolmosen synkrorengas on kulunnut loppuun,tai sit väärä öljy lootassa. Näissä pitää olla GL4 luokan öljy nimenomaan synkronoinnin toimimisen takia eikä GL5 joka on liian pintapainekestävä jolloin synkrorengas ei jarruta kun öljy ei poistu synkrorenkaan ja vaihteen synkrokartion välistä. Quote
Motör Circus Posted May 15, 2017 Author Posted May 15, 2017 Kolmen päivän aikana esiinnyimme 8 kertaa Turun Kaupunkikarnevaaleilla! Pari esitystä jouduttiin perumaan lumi ja raekuurojen takia. Mukava kesän aloitus. Meillä on nyt joukkorahoituskampanja: http://mesenaatti.me/motorcircus/ Nyt ei toimi ajovalot. 3 Quote
Tanhis Posted May 16, 2017 Posted May 16, 2017 Tuolta sähkökaavioita jos tarvetta ajovalojen palamattomuuteen. Itse veikkaisin valokytkintä jos ei mikään pala. Tämä on väärä sinun autoosi mutta huomattavasti luettavampi kuin alla oleva oikea kaavio. https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_72a.jpg https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_72b.jpg Oikea kaavio https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_79_color.jpg Quote
Motör Circus Posted May 21, 2017 Author Posted May 21, 2017 Näyttäisi kuitenkin siltä, että ajovalot palavat kyllä, mutta umpion heijastinpinta on kulunut, joten valoteho on varsin heikko. Mietin, pitäisikö heijastin maalata kromimaalilla, päällystää foliolla vai ostaa uudet. Quote
KimmoH Posted May 21, 2017 Posted May 21, 2017 Osuipa silmään tuolla yhdessä kuvassa uusi muovinen suodatin. Näyttäisi kovasti motonetin suodattimelta ? Mulla oli tuollainen aikoinaan pari kuukautta paikoillaan ja siinä ajassa muovi jotenkin hapertui piloille. Oli viimeinen hetki ottaa pois, olisi saattanut hajota/katketa omia aikojaan konehuoneeseen. Eli kannattaa silloin tällöin vilkaista ettei tule ikävää ylläriä. Jäi sellainen maku, että eivät kestä nykybensoja... Osta uudet umpiot, ei tosiaan maksa paljonkaan. Quote
Motör Circus Posted May 21, 2017 Author Posted May 21, 2017 Osuipa silmään tuolla yhdessä kuvassa uusi muovinen suodatin. Näyttäisi kovasti motonetin suodattimelta ? Mulla oli tuollainen aikoinaan pari kuukautta paikoillaan ja siinä ajassa muovi jotenkin hapertui piloille. Oli viimeinen hetki ottaa pois, olisi saattanut hajota/katketa omia aikojaan konehuoneeseen. Eli kannattaa silloin tällöin vilkaista ettei tule ikävää ylläriä. Jäi sellainen maku, että eivät kestä nykybensoja... Osta uudet umpiot, ei tosiaan maksa paljonkaan. Pienemmästä varaosapuodista ostin suodattimen, mutta saattaahan se olla samaa merkkiä kuin motonetissä. Tarkkaillaan. Voisin testata maalaamista ennen kuin saan uudet umpiot käsiini. Quote
Motör Circus Posted May 21, 2017 Author Posted May 21, 2017 No nyt menin sähläämään. Hyviä ja huonoja uutisia: Laturin hihna vaihdettu venttiilikopan tiivisteet vaihdettu ilmansuodatin vaihdettu Uusi bensavuoto havaittu pitkän matkan ajon jälkeen kiristelty ja tarkisteltu sitä sun tätä ei starttaa, ei sytytä Varmaan kohtalokas virhe oli irroittaa virranjakaja ja tutkia sitä ja asentaa se väärin. Väärä ajoitus. Quote
MESIKÄMMEN Posted May 21, 2017 Posted May 21, 2017 Menikö jakaja varmasti tarpeeksi syvälle takaisin laitettaessa? Eli pyöriikö jakajan akseli jos kääntää pyörijää. Jos pyörii niin jakaja ei ole hahlossa. Quote
Motör Circus Posted May 22, 2017 Author Posted May 22, 2017 (edited) Jakaja oli paikallaan. En tiedä mitä eilen tein väärin, tänään toistin mielestäni täsmälleen samat toimenpiteet ja hyvin starttasi. Ennakkoa säädin vajaa 10 astetta. Nyt koeajolle! Edited May 22, 2017 by Motör Circus Quote
Pastori Posted June 1, 2017 Posted June 1, 2017 Hyvä ketju, mukavaa luettavaa ja paljon kuvia. Pisteet myös basismista. Terveisin toinen pallis-basisti :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.