Jump to content
Motör Circus

T2 -79 Motör Circus Pallis

Recommended Posts

Tarvitsin auton projektia varten ja se oikea löytyi!

Hankkeen nimi on Motör Circus ja siitä voit lukea lisää ja seurata Facebookissa:
https://www.facebook.com/moteurcircus

 

Auto on vuoden 1979 T2. Ulkokuori on omaperäinen. Tekniikka ilmeisesti pelaa ja kuulemma ei tarvitse paljoa laittaa ennen katsastusta. Kunhan talvi tuosta hellittää, laitetaan pallis liikenteeseen ja tiedossa onkin ajoa ja paljon.

 

Kesällä lähdemme sirkuskiertueelle ja auto tulee esittämään suurta roolia esityksessä, sillä esitys tapahtuu auton ympärillä.

Kesä 2017 kuljetaan nykyisellä varustuksella, mutta sen jälkeen uudistetaan tekniikkaa.

 

- Tässä vaiheessa, joku saattaa närkästyä - mielensäpahoittajat voivat keskeyttää tähän. -

 

Auto muunnetaan sähkökäyttöiseksi, Motör Circuksen ideana on siis edistää sähköautoilua. Tässä vaiheessa joku saattaa innostua ylimääräiseksi jäävästä moottorista - palataan asiaan.

 

post-3572-0-58745900-1484085858_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Motörisirkuksesta moottori pois heti kättelyssä :D ÄkküCirCüs?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Mielenkiintoiset ikkunat takaosastossa.

 

Onkohan tämä joku brassituonti tai onko noi lisätty jälkikäteen.

Share this post


Link to post

Sähkökonversio kiinnostaa kyllä! Ja onhan se sähkömoottorikin moottori, on täällä ennekin noista sähköpirsseistä keskusteltu mutta enimmäkseen on vaan kauhisteltu akkujen hintaa.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mielenkiintoiset ikkunat takaosastossa.

 

Onkohan tämä joku brassituonti tai onko noi lisätty jälkikäteen.

 

 

Oisko suomessa puhkottu paku ?

Share this post


Link to post

Tuolla on heitetty pari euroopan reissua... On Suomessa puhkottu, ikkunat olivat kaarevat ja tavallista ikkunalasia. Rikkoutuneen pitkän ikkunan tilalle löytyi ilmaiseksi juniksen kyljet. Ei todellakaan nykyään kannattaisi tehdä noin mutta -97 tilanne oli hieman erilainen :) Etuakselikin on madallettu "katkaise ja käännä" metodilla kun säätöpaloja ei ollut saatavilla. Näyttää kyllä korkeammalta kuvissa kuin muistin.

 

"The car and performers will start touring in Finland early 2018 and continue through Europe. The performance will incorporate acrobatics, physical comedy, object manipulation and live music"

Sanoisin että sama linja jatkuu kuin viimeisellä matkalla 2000 Roskildeen :D Tosin silloin akrobatia ja fyysinen komedia oli pääosin tahatonta.

Edited by Anssi
  • Like 5

Share this post


Link to post

Oisko suomessa puhkottu paku ?

Ei vaan ollut perus puhkotun lasit ja myös takatilan tuuletusreijät puuttuu.

Share this post


Link to post

Ei tainnut noita tuuletusreikiä olla kaikissa pallis kasteneissa. M-koodi?

Share this post


Link to post

Tuolla on heitetty pari euroopan reissua... On Suomessa puhkottu, ikkunat olivat kaarevat ja tavallista ikkunalasia. Rikkoutuneen pitkän ikkunan tilalle löytyi ilmaiseksi juniksen kyljet. Ei todellakaan nykyään kannattaisi tehdä noin mutta -97 tilanne oli hieman erilainen :) Etuakselikin on madallettu "katkaise ja käännä" metodilla kun säätöpaloja ei ollut saatavilla. Näyttää kyllä korkeammalta kuvissa kuin muistin.

 

"The car and performers will start touring in Finland early 2018 and continue through Europe. The performance will incorporate acrobatics, physical comedy, object manipulation and live music"

Sanoisin että sama linja jatkuu kuin viimeisellä matkalla 2000 Roskildeen :D Tosin silloin akrobatia ja fyysinen komedia oli pääosin tahatonta.

 

Kiitos Anssi, otetaan Roskilde myös matkakohteeksi!

Tosiaan, ensi kesänä jo rällätään jossain päin Suomea ja 2018 sitten sähköisesti. Onneksi akkujen hinta on tulossa alaspäin, mutta rahaahan hankkeeseen palaa, jos ei bensiiniä. Jos tunnet yrityksen, joka haluaisi tehdä yhteistyötä tällaisen projektin kanssa, kerro toki!

 

Ja sitten lisää kuvia:

 

Pitäisikö noille paljaaksi hiotuille kohdille tehdä jotain?

https://www.facebook.com/moteurcircus/photos/a.978244392309271.1073741829.918460278287683/978244418975935/

post-3572-0-79895400-1484221803_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Kaiken maailman ankkurivahoja ulkomailla käyttävät rottaluukin säilöämiseen.

Share this post


Link to post

Tosiaan, ensi kesänä jo rällätään jossain päin Suomea ja 2018 sitten sähköisesti.

Jotenkin tuntuisi että kaupungista-kaupunkiin kiertue ei taida onnistua sähköpalliksella. Alkuperäisen tyylisellä moottorilla saattaa tyydyttävästi päästä kaupungista toiseen mutta silloinkin pitää olla tekniikka kunnossa. Tietysti jos on osaava asentaja mukana niin pääseehän näillä vaikka mihin asti. Ongelmatilanteessa palstalle kannattaa kirjoittaa tien varrestakin, on näitä avuliaita harrastajia tasaisin välein ympäri Suomea (ja ulkomaillakin).

Share this post


Link to post

Jotenkin tuntuisi että kaupungista-kaupunkiin kiertue ei taida onnistua sähköpalliksella. Alkuperäisen tyylisellä moottorilla saattaa tyydyttävästi päästä kaupungista toiseen mutta silloinkin pitää olla tekniikka kunnossa. Tietysti jos on osaava asentaja mukana niin pääseehän näillä vaikka mihin asti. Ongelmatilanteessa palstalle kannattaa kirjoittaa tien varrestakin, on näitä avuliaita harrastajia tasaisin välein ympäri Suomea (ja ulkomaillakin).

Laitetaan onnistumaan!

 

Tässä yksi inspiraation lähteistä - Jehu Garcia, joka on muuntanut Volkkarinsa sähköiseksi. Tällä videolla Jehu matkustaa viikonloppureissulla n. 250km kahdessa osassa, ensimmäinen noin 180km.

Hienoa, että avuliaita ihmisiä löytyy! Jehu tarjoaa myös kyydin volkkarikuskille, jolta loppui bensa.

 

https://youtu.be/HftljaBG5cQ

Share this post


Link to post

Laitetaan onnistumaan!

 

Tässä yksi inspiraation lähteistä - Jehu Garcia, joka on muuntanut Volkkarinsa sähköiseksi. Tällä videolla Jehu matkustaa viikonloppureissulla n. 250km kahdessa osassa, ensimmäinen noin 180km.

Hienoa, että avuliaita ihmisiä löytyy! Jehu tarjoaa myös kyydin volkkarikuskille, jolta loppui bensa.

 

https://youtu.be/HftljaBG5cQ

Mitenkähän se akkujen lataaminen onnistuu joka kaupungissa? Tietysti jos pitempään on yhdessä paikassa niin tavallinen sähköpistoke riittäisi.

Itse olen bensakoneen kanssa ollut tyytyväinen jos olen päässyt 180 km ilman ongelmia  ;)

Share this post


Link to post

Onko autoon tulevasta (sähkö) tekniikasta jo suunnitelmia?

 

Jehu on näköjää jaksanut askarrella sormiparistojen parissa mutta meillä (veronmaksajilla) pitäisi olla ihan oma litiumakkutehdas Varkaudessa. Ainakin European Batteries verkkosivut ovat vielä pystyssä vaikka firma kippasi jo vuosia sitten. Ihan Chempolis tyyliin sinne aikanaan Tekesrahaa tungettiin ja huhujen mukaan päteviä akkuja siellä tehtiin vaikka kauppa ei käynyt toivottuun malliin.

 

Palliksen moottori- ja tankkitilaan saa varmaan akkuja ihan kivasti sommiteltua mutta miten moottori ja ?taajuusmuuttaja? on tarkoitus sijoittaa?

Share this post


Link to post

Eikös jossain korkeakoulussa/tms. just hiljan (muutama vuosi sitten) rakennettu sähköpallis ? Tuleeko tämä vastaavalla tekniikalla ? Nyt ei äkkiseltään löytynyt linkkiä ko. projektiin...

Share this post


Link to post

Oulun AMK tehnyt sähköautomodiksia, aiheeseen liittyviä hahmoja löytynee tältäkin palstalta - ilmakuplien harrastajina nyt ainakin.

Share this post


Link to post

Porissa on tehty pallis ja tais olla kuplakin, ellei oo vielä työs alla.. pallis kuitenkin ollut vw west festissäkin...

Share this post


Link to post

Wolfsburgin museossa on 79 mallinen tehtaan tekemä sähköpallis. Siinä on koko liukuoven edustan alue täynnä akkuja ja lattia sitten moottoritilan katon tasalla.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Porissa SAMK tekee tilauksesta tuonkin bussin sähköiseksi, kustantaa abouttiarallaa 10ke opintotyönä ja ihan viikossa ei varmaan autoansa saa takaisin

Share this post


Link to post

Katselinkin aiemmin EVWestin Kupla -rakennussarjaa - Bussisarjassa on näemmä täsmälleen samat komponentit!

 

Sähkömoottori kiinnitetään alkuperäiseen vaihteistoon adapterilla. Vaihteita ei tosin tarvitse kummemmin vaihdella, sillä sähkömoottori jaksaa vääntää - kolmonen voi olla silmässä jatkuvasti, mäkilähdöissä ja motarilla.

 

Itse yritän selviytyä suurimmaksi osaksi projektista, mutta kenties pyydän ammattiapua jossain vaiheessa. Sormiparistoja en ala kolvailemaan Jehun tyyliin. Katsotaan puolen vuoden päästä, mitkä akut laitetaan, akkuteknologia ehtii varmaan kehittyä vielä paljon - ja hinnat.

 

Tällä kartalla on listattu julkisia latauspisteitä, mutta voihan sitä tosiaan kotisähköllä (tai majoituspaikan sähköllä) latailla. Kuusamoon reissaaminen voi ressata, mutta isoimpiin kaupunkeihin pääsee melko vaivatta. Latauspisteverkostohan kehittyy sitä mukaa, kun kysyntä lisääntyy. http://service.plugit.fi/vihreakaistakartta 

Share this post


Link to post

Mitä moottoria tuohon olette ajatelleet? Palliksen konehuoneesen mahtuu vähän isompikin moottori, ehkä jopa jokin standardi moottori. Kuplan konehuoneeseen ei taasen mikä tahansa mahdukkaan.

Share this post


Link to post

Mitä moottoria tuohon olette ajatelleet? Palliksen konehuoneesen mahtuu vähän isompikin moottori, ehkä jopa jokin standardi moottori. Kuplan konehuoneeseen ei taasen mikä tahansa mahdukkaan.

Moottori tulee olemaan jotain tämäntapaista:

Curtis 1238-7601 HPEVS AC-50 Brushless AC Motor Kit - 96 Volt

Eli vaihtovirtamoottori, jotta jarruenergian talteenotto on mahdollista.

 

Nyt on nettisivut auki:

http://acrobatman.com/motor-circus/

 

Facebookissa voi myös seurata hankkeen edistymistä:

https://www.facebook.com/moteurcircus/

Share this post


Link to post

Käytiin ajelemassa kokeilumielessä ja kuvattiin Motör Circus projektia varten valokuvia ja videota.
Vaikuttais toimivan, joten muutaman viikon päästä katsastukseen!

Share this post


Link to post

Eipä mennyt Pallis katsastuksesta läpite.

Etujarrut laahaa ja takajarruissa liika suuret erot voimissa. Ei muuta kun jarrut auki ja ihmettelemään.

 

Takana oli toisella puolella jonkinlaista möhnää. Putsattiin ja hiottiin rummut ja palat sekä tehtiin säädöt.

 

Edestä ei meinannut löytyä syytä jarrujen jumiutumiselle. Männät palautuivat painamalla kevyesti, mutta kumit olivat entiset ja männän päät hapertuneet ja kyljet hippusen ruosteessa. Päätin tilata uudet satulat ja asentelen ne loppuviikosta.

 

17201333_1016871681779875_70482824778288

Share this post


Link to post

Melko varmasti kuten Masajee sanoi että etuletkut turvonneet sisäänpäin niin nesteet ei pääse palautumaan..

Share this post


Link to post

Hyvä se on noi letkutkin välillä uusia. Mukava sitten uudella tehostajalla ajella kun tietää, että 

letkutkin kestää.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×