Jump to content

Recommended Posts

Fiksumpi olisi varmaan tilannut jarruletkut samalla kertaa satuloiden kanssa. Pitää varmaan vielä lähteä Motonetissä käymään, jollen keksi jotain muuta paikkaa lähempää Saloa.

NeoRetrolla oli kyllä nopsa toimitus. Reilu vuorokausi siinä meni. Ei vaan tullut puheeksi, että Vargan jarrusatuloiden mukana tulee myös palat. Nyt on sitten ylimääräiset. Aluslevyjä ei paketissa ollut, eikä Palliksessa aiemminkaan.

 

17155285_1018324074967969_66938665340941

Edited by Motör Circus
Link to comment

Mulla taitaa olla samat, kun aikoinaan taisi samasta putkasta tulla. Kauniisti sanottuna paskat ;) Satuloissa on jarrupalojen kolot vähän turhan reippaan kokoiset, pääsee palat liikkumaan edestakaisin aika reilusti. Suuntaa kun vaihtaa ja jarruun koskee, niin kuuluu aina kolahdus kun palat siirtyvät menosuuntaan satuloissa. Kerroppa kokemuksia, kun saat omasi paikoilleen. Kiinnostaisi tietää onko vika vain mun satuloissa vai vaivaako kaikkia.

 

Niin ja kannattaa laittaa palojen ja satuloiden väliin rasvaa reilusti mulla ainakin olivat tosi herkät vinkumaan. Viime kesänäkin pariin otteeseen rasvailin.

 

Tarkoitus on korvata nuo jossain vaiheessa orggis osilla.

Edited by KimmoH
Link to comment

Valmista tuli!

Edessä:

  • Jarrusatulat, letkut ja palat vaihdettu

Takana:

  • Rummut ja kengät hiottu
  • Vasen letku vaihdettu
  • Oikeaa letkua yritetty vaihtaa

Järjestelmä ilmattu.

 

Oikealla takana rummulta tulevan putken ja letkun välinen liitos ei auennut - mutteri vääntyi pyöreäksi. Saa siis odottaa seuraavaa kertaa, kun vaihdan myös putket. Tärkeimpänä oli nyt saada auto katsastuskuntoon. Joka on siis jo huomenna.

 

Vasemmalla takana huomasin vasta letkun vaihdettuani, että ilmausruuvi oli poikki. Piti siis ilmata sylinterin raosta.

 

Olisihan jarruremontin voinut tehdä tyylipuhtaamminkin, mutta kun tuli aikataulutettua tiukkaan.

Piti ajaa Salosta Turkuun vielä jarruletkuja hakemaan, kun Aircooledilta ei tavaraa kuulunut. Tilasin Saloon toiveissani, että ehtisivät loppuviikoksi.

Turun Jarruosasta sitten löytyi letkua ja heti kun olin saanut ne ostettua, tuli Matkahuollosta viesti että Aircooledin tilauksen saisi noutaa. Turusta. No, nyt on ylimääräiset letkut.

 

Onhan tämä touhua.

 

17389242_1020289634771413_24108272974782

 

17350024_1020297981437245_73554547499890

Edited by Motör Circus
Link to comment

Mulla taitaa olla samat, kun aikoinaan taisi samasta putkasta tulla. Kauniisti sanottuna paskat ;) Satuloissa on jarrupalojen kolot vähän turhan reippaan kokoiset, pääsee palat liikkumaan edestakaisin aika reilusti. Suuntaa kun vaihtaa ja jarruun koskee, niin kuuluu aina kolahdus kun palat siirtyvät menosuuntaan satuloissa. Kerroppa kokemuksia, kun saat omasi paikoilleen. Kiinnostaisi tietää onko vika vain mun satuloissa vai vaivaako kaikkia.

 

Niin ja kannattaa laittaa palojen ja satuloiden väliin rasvaa reilusti mulla ainakin olivat tosi herkät vinkumaan. Viime kesänäkin pariin otteeseen rasvailin.

 

Tarkoitus on korvata nuo jossain vaiheessa orggis osilla.

 

Kuparitahnaa laitoin.

Oudoksutti nuo klemmarit. Väänsin ne ulos ja sivulle, etteivät riko sylintereiden kumeja.

Edited by Motör Circus
Link to comment

Hyvin toimi auto. Salosta päästiin Turkuun ja Lemuun.

 

Tällä hetkellä mietityttää:

 

  • Miksi ohjaamoon tulee pakokaasun hajua? Tietyssä puhaltimen säätövipujen asennossa haju hellittää, mutta sitten ei kyllä tule lämpöäkään. Olihan tuosta puhetta notta säätövaijereita pitää katsoa. Raittiin ilman virtausta ei myöskään saa pois täysin. Säätövaihtoehdot tällä hetkellä: täysillä tai aika paljon. Eli viileää menoa näin keväällä.
  • Pitäisikö öljypohjan lämmitin irroittaa kesän tullen..?
  • Vahaisiko Palliksen? Josko se suojaisi rottalookkia. (Palliksen vahaukseen pallivahaa?)
Link to comment
Guest Bokseri 1500

Eikös pakokaasun haju tule kun lämmönvaihtimem osa hajoo niin vuotasko siellä putki mistä lämpöö kerää ja laskee kerääjään.

Tulisko siks sisällä hajua.

Link to comment

Jos tulee raitista ilmaa vaikka vedät vivun kiinni asentoon, niin saattaapi kieliä siitä ettei läpät sulkeudu (säätö kojelaudan alla), sijaitsevat siis keulan ritilän alla, tai niistä on tiivisteet kaput tai niitä tiivisteitä ei ole (itsellä tällä hetkellä tämä viimeinen vaihtoehto ja on raikas hytti). Pakokaasun tuleminen sisään kielii tosiaan lämmönvaihtimen vuotamisesta lämpökanavaan.. ei kiva eikä terveellistä..

Edited by boxer
Link to comment

Ja jos edellä mainitut ei auta niin takaluukun tiivisteen kunto kannattaa myös tarkistaa.

Näin eli kaikki lämmitysilma palliksessa tulee konehuoneesta.  Jos pakokaasua tai öljynkäryä pääsee konehuoneeseen se tulee sieltä sisälle.

Lämmönvaihtimet usein ruostuneita pakoputken alkupäästä, siihen saa jotain korjauspalojakin.

Link to comment

Pakokaasun haju voi myös olla vaan että puhallinkopan ja lämmönvaihtimien sisäpinnat ovat täynnä vanhaa(ja uutta) öljyä joka sit kuumetessa antaa vähän pakokaasunhajuiselle katkulle kans?

Tämä voi tosiaan olla vaiva, joka katoaa itsestään. Kun lämmityskanavat on ollut pitkään käyttämättä sinne on kertynyt kaikenlaista saastaa, joka kuumetessaan antaa käryä. Öljyjen lisäksi siellä on ainakin hapettuman myötä metallipinnoilta irronneita hiukkasia ja pölyä. Kun kanavat on kerran kunnolla lämminnyt, niin käryt häviää. Jos ei häviä, niin sitten vatsa etsisin vikaa.

Link to comment

 

Hyvin toimi auto. Salosta päästiin Turkuun ja Lemuun.

 

Tällä hetkellä mietityttää:

 

  • Miksi ohjaamoon tulee pakokaasun hajua? Tietyssä puhaltimen säätövipujen asennossa haju hellittää, mutta sitten ei kyllä tule lämpöäkään. Olihan tuosta puhetta notta säätövaijereita pitää katsoa. Raittiin ilman virtausta ei myöskään saa pois täysin. Säätövaihtoehdot tällä hetkellä: täysillä tai aika paljon. Eli viileää menoa näin keväällä.
  • Pitäisikö öljypohjan lämmitin irroittaa kesän tullen..?
  • Vahaisiko Palliksen? Josko se suojaisi rottalookkia. (Palliksen vahaukseen pallivahaa?)

https://www.dickjohnson.fi/pallivaha-so-good-for-you-balls

Link to comment

Okei eli type 1 kone. Yleensä lämmönvaihtimet tai siis pakoputki lämmönvaihtimen sisällä ruostuu puhki lämmönvaihtimen ja vaimentimen liitoksen läheltä jolloin puskee suoraan pakokaasua suoraan lämmitysilmaan.

 

Ja ei noi nyt mahottoman kallita ole vaikka vaihtaisi uusiinkin. Ja niinkuin tuolla joa taidettiin vähän jutellakkin että jos konehuoneessa haisee öljy tms tai pakokaasua pääsee konehuoneeseen niin kone imee sen sisuksiinsa sieltä ja puskee suoraan lämpimän ilman kanssa kabiinin puolelle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Trafilta tuli ajoneuvoverolippu, näinpä poistin auton liikennekäytöstä. Palliksella kun ei nyt uskalla ajaa, ettei se syty tuleen.

 

Moottoritilaan vuotaa kellertävää nestettä öljyntäyttökorkin takaa. Bensiiniä kai se on, tai sitten öljyä, tai niiden sekoitusta. Liekö syy hajuihin hytissä. Öljyä vaikuttaisi mittatikun mukaan myös olevan melkein liikaa. Öljyntäyttökorkin tiiviste ei välttämättä enää toimita tehtäväänsä oikein.

post-3572-0-82763400-1491387342_thumb.jpg

 

Sytytystulpan johdot kulkevat jotenkin arvelluttavia reittejä ja polttoaineletku ja suodatin makaavat ja hinkaavat putkiin vasemmalla.

post-3572-0-54179300-1491387297_thumb.jpg

 

Muut tulevat toimenpiteet:

  • Moottoriöljyn vaihto (mikäköhän olisi paras öljy)
  • Vaihteistoöljyn vaihto
  • Kaasuttimen puhdistus
  • Ilmanputsarin huolto?

post-3572-0-37324000-1491387090_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään sain vaihdettua moottoritilassa olevat bensaletkut ja asennettua putsatun kaasarin paikoilleen.

 

Pitäisköhän vaihtaa ilmansuodatin? Huohotinletkusta on puskenunna öljyä.

Kaasuttimessa oli aikatavalla ryönää ja suodatinkin oli täynnä shaibaa.

 

Huomenna kenties pääsee koeponnistamaan.

 

17880451_1042458309221212_77601606152162

 

17966791_1042458212554555_64541095950333

Link to comment

väljäksi kulunut kaasari, ei kannata alkaa korjaamaan kun läppäakseli on kananmunan muotoinen ja holkki ovaali.  Lähes kaikki yli 40v. kaasarit on enemmän tai vähemmän sohloja.  90% käyttäjistä tyytyy vaan toteamaan asian koska haitta on olematon, pict-3 ja pict-4 kaasareiden tyhjäkäyntipiiri ei tykkää jos imee runsaasti ilmaa tuota kautta. Bensaahan sieltä ei normaalisti toimivassa laitteessa ulos valu kun käyttäjähäiriön myötä eli kun ei käynnissä olevan auton kaasupoljinta painetaan niin kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa ja kun ei oo imua niin saattaa tippa tulla näkyviin.

Jos taas bensaa tulee muulloinkin niin bensanpinta on liian korkealla joko neulaventtiilin väärän säädön tai vuodon takia.

Link to comment

väljäksi kulunut kaasari, ei kannata alkaa korjaamaan kun läppäakseli on kananmunan muotoinen ja holkki ovaali.  Lähes kaikki yli 40v. kaasarit on enemmän tai vähemmän sohloja.  90% käyttäjistä tyytyy vaan toteamaan asian koska haitta on olematon, pict-3 ja pict-4 kaasareiden tyhjäkäyntipiiri ei tykkää jos imee runsaasti ilmaa tuota kautta. Bensaahan sieltä ei normaalisti toimivassa laitteessa ulos valu kun käyttäjähäiriön myötä eli kun ei käynnissä olevan auton kaasupoljinta painetaan niin kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa ja kun ei oo imua niin saattaa tippa tulla näkyviin.

Jos taas bensaa tulee muulloinkin niin bensanpinta on liian korkealla joko neulaventtiilin väärän säädön tai vuodon takia.

Kiitos kommentista!

Tosiaan en vielä kokeillut käyntiin vaan täytin kaasarin säiliön bensalla ja nykiessä kaasuvipua ihmettelin vuotamista. Voi siis olla, että toimiikin ihan normaalisti. Kokeillaanpa käyntiin - sammutusvälineet lähistölle.

Link to comment

Nyt on taas Pallis tieliikennekäytössä!
 

Kaasutinhuollon jälkeen auto kiihtyy huomattavasti paremmin eikä sammahtele itekseen ainakaan niin herkästi. Ehkä pientä säätöä kaipaisi.

 

Uusia vikoja onneksi ilmenee tilalle sitä mukaa, kun entisiä korjaa.

Suuntavilkun rele lienee sökönä: ei vilku valot, sen sijaan kojetaulussa suuntavilkun valo palaa jatkuvana ja itse vilkut ovat pimeinä.

Aiemmin myös kuului rätinää sulakeboksin suunnalta ja latauksen merkkivalo välähteli samassa rytmissä.

 

Jostain se vielä vuotaa kun laturinjalka on märkä. Ilmansuodatin saa myös öljyä öljynhuohotusletkun kautta.

 

Ensimmäiset Motör Circus esitykset ovat jo ovella:

https://www.facebook.com/events/1859751980930542/

 

Kaupunkikarnevaaleilla Turussa 9.-11.5.2017

Link to comment
  • 2 weeks later...

Lähin autonvaraosaliike tai etra/ahsell tai vastaava niin varmasti löytyy...leveys voi kylläkin olla 10.5/10/9.7/9.5 mut kaikki käy noille hihnapyörille. Leveemmällä hihnalla voi olla et joutuu ottamaan pykälän pitemmän eli valmistajasta riippuen pituuksia kiilahihnoissa löytyy noin 10mm välein.

Link to comment

Fixukselta löytyi 10 x 850 hihna. Ihmettelen vain että mikä custom laite minulle onkaan siunaantunut.

 

Pallis kyllä todisti kykynsä.

Vanha Turuntie päästä päähän Turku-Helsinki.

 

Teenköhän jotain väärin kun kolmosvaihteelle vaihtaessa rusahtaa?

Kytkin pohjassa, vaihteenvalitsijaa työntäessä.

 

Vilkun rele meni vaihtoon, sellainen löytyi mallikappaletta esittämällä motonetistä mutta laturin hihnaa ei tosiaankaan.

 

Ensi viikolla ekat esitykset!

facebook.com/moteurcircus

Link to comment

Aika laiskaa touhua motonetissä kun netistäkin löytää niiden sivuilta tuon std 10×850 kiilahihnan. Vaihdelaatikko rusahtaa todennäköisesti siksi että kolmosen synkrorengas on kulunnut loppuun,tai sit väärä öljy lootassa. Näissä pitää olla GL4 luokan öljy nimenomaan synkronoinnin toimimisen takia eikä GL5 joka on liian pintapainekestävä jolloin synkrorengas ei jarruta kun öljy ei poistu synkrorenkaan ja vaihteen synkrokartion välistä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuolta sähkökaavioita jos tarvetta ajovalojen palamattomuuteen. Itse veikkaisin valokytkintä jos ei mikään pala.

 

Tämä on väärä sinun autoosi mutta huomattavasti luettavampi kuin alla oleva oikea kaavio.

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_72a.jpg

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_72b.jpg

 

Oikea kaavio

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_79_color.jpg

Link to comment

Osuipa silmään tuolla yhdessä kuvassa uusi muovinen suodatin. Näyttäisi kovasti motonetin suodattimelta ? Mulla oli tuollainen aikoinaan pari kuukautta paikoillaan ja siinä ajassa muovi jotenkin hapertui piloille. Oli viimeinen hetki ottaa pois, olisi saattanut hajota/katketa omia aikojaan konehuoneeseen. Eli kannattaa silloin tällöin vilkaista ettei tule ikävää ylläriä. Jäi sellainen maku, että eivät kestä nykybensoja...

 

Osta uudet umpiot, ei tosiaan maksa paljonkaan.

Link to comment

Osuipa silmään tuolla yhdessä kuvassa uusi muovinen suodatin. Näyttäisi kovasti motonetin suodattimelta ? Mulla oli tuollainen aikoinaan pari kuukautta paikoillaan ja siinä ajassa muovi jotenkin hapertui piloille. Oli viimeinen hetki ottaa pois, olisi saattanut hajota/katketa omia aikojaan konehuoneeseen. Eli kannattaa silloin tällöin vilkaista ettei tule ikävää ylläriä. Jäi sellainen maku, että eivät kestä nykybensoja...

 

Osta uudet umpiot, ei tosiaan maksa paljonkaan.

Pienemmästä varaosapuodista ostin suodattimen, mutta saattaahan se olla samaa merkkiä kuin motonetissä. Tarkkaillaan.

 

Voisin testata maalaamista ennen kuin saan uudet umpiot käsiini.

Link to comment

No nyt menin sähläämään. Hyviä ja huonoja uutisia:

 

  • Laturin hihna vaihdettu
  • venttiilikopan tiivisteet vaihdettu
  • ilmansuodatin vaihdettu

 

  • Uusi bensavuoto havaittu pitkän matkan ajon jälkeen
  • kiristelty ja tarkisteltu sitä sun tätä
  • ei starttaa, ei sytytä

Varmaan kohtalokas virhe oli irroittaa virranjakaja ja tutkia sitä ja asentaa se väärin. Väärä ajoitus.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...