Jump to content
Sign in to follow this  
Essi

VW 1302S '71

Recommended Posts

56 minutes ago, Racing said:

Laitoitko 3 pulttisen nokkakappeleen tilalle 2 pulttisen ? Tuliko laitettua laakerin tukilevy lisäksi?

Juu laitoin. Tukilevyä en tullut hankkineeksi.

Share this post


Link to post

On tullut itsekkin kasattua ilman ennen, mutta rakennetta tutkiessa enää en kasaa. Mikään ei tue laakeria pesässään ku vanhemman mallin koppa on sisältä erilainen. 

Share this post


Link to post
7 hours ago, Racing said:

On tullut itsekkin kasattua ilman ennen, mutta rakennetta tutkiessa enää en kasaa. Mikään ei tue laakeria pesässään ku vanhemman mallin koppa on sisältä erilainen. 

Ongelma on todellinen. Minulla lähti yhdessä laatikossa laakeri liikkumaan ilman tukilevyä.

Share this post


Link to post
9 hours ago, Racing said:

On tullut itsekkin kasattua ilman ennen, mutta rakennetta tutkiessa enää en kasaa. Mikään ei tue laakeria pesässään ku vanhemman mallin koppa on sisältä erilainen. 

Pirun hyvä, kun huomasit. Nyt täytyy laittaa projekti jäihin ja alkaa metsästämään tukilevyä. AC:lla olisi, mutta juurikin kaikki kamat muuttolaatikoissa.

Share this post


Link to post
28 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Alex myy noita levyjä myyntipuolella

Jep. Ostettu jo.

 

 

Share this post


Link to post

Tällekin tallipäivälle onneksi löytyi tekemistä, kun vaihtelin lämmönvaihtimien vaijerit, ohjausiskarin, konehuoneen tiivisteen, bensatankin täyttöletkun tiivisteineen ynnä muuta pikkuhuoltoa.

Nyt jännitetään, kumpi ehtii nopeammin. Posti tuomaan Alexin tukilevyn Kalajoelta vai Mikko hyllyttämään AC:n osat uuteen majapaikkaan ja samalla löytämään tukilevyt.

Share this post


Link to post

Alexin levy voitti. Saapui eilen, joten tänään oli tiedossa autotallia.

Laatikko pois, uusi levy sisään ja laatikko takaisin.

 

IMG_20181018_101409812.thumb.jpg.afe4377868f8c903bcc3833e5d5204a9.jpg

 

Sitten moottorin vuoro nousta paikoilleen. Pakoputkeksi haaveilin jotain laadukasta hiljaista CSP:ta tai ahnendorppia parilla vaimentimella, mutta tämän projektin budjetti ei nyt kestänyt sellaista ja käytettynä en sellaista löytänyt. Omasta jemmasta löytyi käytetty isolaippainen käärmeenpesä ja siihen hieman nostalgisen näköinen vaimennin. Laitoin ne uusien tarvikelämmönvaihtimien kera paikoilleen. Kone käynnistyi hienosti. Ajelin nokkaa sisään ja säätelin sytystä. Hyvin tuntuisi pelaavan ensimmäisen 20 km perusteella. Samoin vaihteiston harvempi perä teki kyllä hyvää.

Äänikin tuntuu yllättäen jopa hyvältä. Sopivan matalaa murinaa, ihan ok mun silmään.

 

IMG_20181018_170640825.thumb.jpg.f762bc6262accda2c115e7138446fc7a.jpg

 

Nyt voi taas toivottavasti keskittyä ajamiseen ja toisiin projekteihin. Pientä suutinjumppaa saattaa olla vielä edessä ja rullillakin meinaan poiketa, kunhan saadaan ensin vähän kilometrejä alle. Tämä on taas niitä moottoreita, jotka toimii orkkiskaasarilla mukavasti, ja tuplilla todennäköisesti parikymmentä heppaa paremmin, mutta olkoon nyt näin.

Share this post


Link to post

Elämä ässäkuplan kanssa tuon pienen syyshuollon jälkeen on ollut yhtä juhlaa ja nautiskelua. Auto toimii loistavasti, käy tyhjäkäyntiä, käynnistyy laakista ja toimii yskimättä kylmänä ja kuumana.

Uusien ehjien lämmönvaihtimien ansiosta lämpöäkin tulee sisälle entistä paremmin, ei ole vielä tarvinnut edes tuulilasin vastuksia lämmitellä.

 

Eri suuttimia olen kokeillut ja parhaiten toimii 50 tyhjäkäynti- ja 140 pääsuuttimella. Lisäksi venttiilit säädin tuossa yhtenä iltana ja puhaltimen alumiinihaitariputket vaihdoin paremmin käärmeenpesän lähellä pärjääviin CSP:n rosteriputkiin, jotka hain Aircooled.fi:n uudesta lasipalatsista.

 

Viime maanantaina piti mennä rullille tehomittaukseen, mutta vasta perillä tajusin, että mullahan on nastarenkaat alla, joten tehojen sijaan mitattiinkin pyöräkulmat ja tehtiin pientä hienosäätöä, että päästiin möhkökuplan spekseihin. Ei ne juuri pahasti pielessä olleet mun omien säätöjenkään jäljiltä, mutta onhan toi nyt ihan huippu ajaa, Kuplaksi ainakin ja paremmasta mulla ei juuri tietoja olekaan. Tehotkin kyllä vielä mitataan, kunhan ekana vien sinne pari kesärengasta jemmaan.

 

IMG_20181105_192649296.thumb.jpg.eb39b372f59431cbb9faa31e36553229.jpg

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Konepeltiin olen toisinaan miettinyt jonkinlaista sadesuojaa, kun kaikki vesi, lumi ja räntä sataa ritilöiden läpi suoraan konehuoneeseen. Ei siitä kai mitään ongelmaa ole ollut, mutta on tuntunut silti epäkohdalta.

Eilen löysin kaverin varaosa-1303S:stä tuollaisen vanhan, mutta ehjän muovin. Ei se tietty täysin sovi mun autoon, kun ritilöitä on eri määrä, mutta sopi kuitenkin. 

 

1016846983_in20181228_182019(1).thumb.jpg.6913a679c68d3c8f064deccda8d001b5.jpg

 

500839460_in20181228_182019(2).thumb.jpg.593df274917a73944bd7eeaf6b8f6f7b.jpg

Share this post


Link to post
24 minutes ago, pahanapuhallin said:

Siellä sisäpuolella pitäis olla sellainen peltinen suoja mistä ohjataan letkuilla vesi pellin ala-osaan. Mullaoli sellainen -71 1300:ses 

kaks reikääsees pellis.

Juu mä olen nähnyt joskus sellaisen. Mihin lienee hukkunut, eikä ollut siinä kaverin varaosa-autossakaan.

Share this post


Link to post
14 minutes ago, Essi said:

Mihin lienee hukkunut, eikä ollut siinä kaverin varaosa-autossakaan.

 

Jos varaosa-auto oli 4-ritiläisellä konepellillä niin siinä ei tuota peltistä suojaa kuulu ollakkaan.

Share this post


Link to post
47 minutes ago, metake said:

 

Jos varaosa-auto oli 4-ritiläisellä konepellillä niin siinä ei tuota peltistä suojaa kuulu ollakkaan.

Jaa sekö on vaan 2-ritiläisessä?

Share this post


Link to post
1 hour ago, Essi said:

Jaa sekö on vaan 2-ritiläisessä?

 

Jep, tehdas suuressa viisaudessaan päätti että 4-ritiläisissä sitä ei tarvita koska niissä on muovinen ilmanputsari ritilöiden takana ja se ei ruostu 😄

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tänään oli hyvä päivä päivittää pakoputkisto. Päädyin CSP:n putkeen kahdella vaimentimella, jonka Aircooledin Mikko järjesti Suomeen. Sieltä tulikin melkoinen määrä tavaraa. Kaikki mahdollinen asennustavara seurasi mukana ja hyvät ohjeet myös.

 

IMG_20190119_122038_205.thumb.jpg.3fc65f32e415e5ebd90e6c254b17e7d9.jpg

 

Ekana hitsasin putkeen nipan lambda-anturia varten. Ei sille nyt juuri tarvetta ole, mutta onpahan valmiina, jos sattuu tulemaan käyttöä.

 

Asennus oli helppoa, kuin kusella käyminen. Kaikki sopi ja meni paikoilleen ilman murheita. Nyt tosin tuntuu, kuin tehoista olisi lähtenyt puolet pois, kun ei enää pörise. 

 

20190119_154826.thumb.jpg.b88d68504ec5377c93916a9e856572f1.jpg

 

Samalla, kun auto oli nosturilla, päätin tehdä startillekin jotain. Se on pyörittänyt joka aamu huonommin ja huonommin. Tapanani ei ole ollut suosia itä-autojen osia, mutta nyt päätin nuukuuttani kokeilla tsekkiferrarin käynnistintä. Eli siis se 0,8 kW vaihteellinen startti AC-kaupasta. Ekana luin täältä palstalta ohjeita sorvailuista, mutta omien nopeiden mittausteni perusteella päätin hammaspyörän tulevan riittävän pitkälle, joten asensin sen ilman muutoksia. Hyvin tuntuu starttaavan, ääni tosin on halpa ja ruma. Onneksi toi syttyy käymään lyhyellä startilla.

 

20190119_140250.thumb.jpg.35606bfde97e8bd71dacb988c8455041.jpg

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nyt olis kuplatietäjille kysymyksen poikasta, ittellä on juurikin samanlainen 1302S -71 rakenteilla. näistä kuvista asia on helpompi esittää,  eli kysymys kuuluu mistä löytäisi takalasin sisäpuolelle olevat ilmanohjaimet tai ilmasuulakkeet(mikä sitten oikea nimitys lieneekään? omassa kuplassa on aurinko polttanut päreiksi, ja näköjään uusia ei saa, paitsi niitä uudempia 6kpl satseja. kattoverhoilu olisi muuten asiallinen , mutta näiden puuttuessa pelti paistaa ilkeästi näkyviin. 

 

toinen asia samaan autoon on tämä moottoripelti asia, mihin kuuluu 2 reikäinen ja missä vaihtuu 4 reikäiseksi? tohon omaan on vaihdettu 4 reikäinen, mutta kukaan ei tiedä mikä siinä on ollut. museointi mielessä ja kovasti tehtäs mielellään sellanen kun sen pitää olla. eihän se toki asiaan vaikuta kumpi luukku siinä on, mutta jos jollakin löytyisi tietoa, niin otetaan mielellään vastaan :)  hyvin säilynyt yksilö muuten tämä topikin auto, 1600 kone on kuplaan poikaa:) 

Share this post


Link to post
6 hours ago, speederbeetle said:

Nyt olis kuplatietäjille kysymyksen poikasta, ittellä on juurikin samanlainen 1302S -71 rakenteilla. näistä kuvista asia on helpompi esittää,  eli kysymys kuuluu mistä löytäisi takalasin sisäpuolelle olevat ilmanohjaimet tai ilmasuulakkeet(mikä sitten oikea nimitys lieneekään? omassa kuplassa on aurinko polttanut päreiksi, ja näköjään uusia ei saa, paitsi niitä uudempia 6kpl satseja. kattoverhoilu olisi muuten asiallinen , mutta näiden puuttuessa pelti paistaa ilkeästi näkyviin. 

 

toinen asia samaan autoon on tämä moottoripelti asia, mihin kuuluu 2 reikäinen ja missä vaihtuu 4 reikäiseksi? tohon omaan on vaihdettu 4 reikäinen, mutta kukaan ei tiedä mikä siinä on ollut. museointi mielessä ja kovasti tehtäs mielellään sellanen kun sen pitää olla. eihän se toki asiaan vaikuta kumpi luukku siinä on, mutta jos jollakin löytyisi tietoa, niin otetaan mielellään vastaan 🙂 hyvin säilynyt yksilö muuten tämä topikin auto, 1600 kone on kuplaan poikaa:) 

https://www.bugbus.net/hu/classifieds.html?&cmd=detail&id=15294

 

Tuolta kaverilta tuli tilattua muutama vuosi takaperin itselleni ja toiselle palstalaiselle nuo "one year only" ohjaimet. Jos auttava englanti taipuu, kannattaa häneltä kysyä vieläkö valmistaa. Mukavan oloinen alan harrastaja ja vastauksen saa varmaan kohtalaisella englannilla.

Share this post


Link to post

kiitos ja kumarrus M3K, täältä näköjään sitä tietoa vain löytyy:) täytyy jossain kohtaa kirjoitella sinnepäin miten asian laita on. 

 

entäs tietääkö joku vielä noista moottoripellin ilmaritilöiden kohtalosta, missä kohtaa muuttuu 4 ritiläiseksi, ainakin tässä topicin autossa on 2 ritiläinen, mutta 4 ritilääkin nykyy -71 malleissa olevan.

Share this post


Link to post

-71 malleissa ainakin omasta mielestä ollut tuo 2-ritiläinen pelti.

Share this post


Link to post

kiitoksia tiedoista, siis kaksiritiläinen paikalleen, onneksi molemmat löytyy, niin on tässäkohtaa helppo vaihtaa, kun maalaushommat on kokonaan tekemättä. näky toi nykynen luukku olevan takapuolelta metallivaaleen sininen, kun auto taas on tavallinen vaaleen sininen (marina blue). ilmeisesti joku aikanaan " nuorentanu " jossakin yhteydes.

Share this post


Link to post

tässä topikissa muuten oli aikasemmin puhetta vw 411/412, tiä sitte onko ihmisten mieleen minkälainen, mutta parivuotta on omaan talliin säilötty 411 4ovinen sedan -69vm, josta auto kyllä vielä tehdään kunhan edellinen projekti valmistuu 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
21 minutes ago, speederbeetle said:

tässä topikissa muuten oli aikasemmin puhetta vw 411/412, tiä sitte onko ihmisten mieleen minkälainen, mutta parivuotta on omaan talliin säilötty 411 4ovinen sedan -69vm, josta auto kyllä vielä tehdään kunhan edellinen projekti valmistuu 🙂

 

Hoo. 411/412 -sedanit ovat kovasti katoava luonnonvara eikä ole helppo homma kun peltejä ei saa kuin varaosa-autosta tai tekemällä itse. Muut varaosat pl. moottori/laatikko ovat vielä vaikeampia.

 

Minullahan siis  on -74 412 ja sen mukana tuli nippu 411:n osia jotka eivät siihen käy, jos tarvitset jotain niin kysele, katsotaan pinosta että onko.

Share this post


Link to post

hyvä homma, laitetaan nimi mieleen, varmasti kaipaillaan osia, kunhan päästään kartalle mitä kyseinen vehje vaatii, mutta onneksi pelleiltään tuntuu olevan ok, kuntoinen, esim ovet on melkein virheetömät, mikä tässäkohtaa on iso plussa, helmat se heikko lenkki, muttei mitkään susipahat nekään.

Share this post


Link to post

Tänään oli viimein aikaa käydä tehomittauksessa. Mittauksessa tarvittavat kesärenkaat olin toimittanut mittauspaikalle jo kai pari kolme kuukautta sitten. 

Pakoputkeen hitsaamalleni lambda-anturin paikallekin tuli käyttöä, kun tutkittiin seoksia samalla.

 

Tehdas ymmärtääkseni lupasi tonnikuussataselle 50 heppaa. Mä lupasin 60, joten kaikki yli sen olisivat mukava yllätys.

 

20190223_152927.thumb.jpg.cfdd757f825c333fc43f7504a93c8cec.jpg

 

Pari ensimmäistä vetoa antoivat 65 heppaa. Sitten päätettiin kääntää sytytystä muutama aste myöhäisemmälle, sen tarkemmin ennakkoa mittaamatta. Tulos oli mieluisa, kun sillä tuli viisi heppaa lisää. Seokset pysyivät mukavasti pienen rikkaan puolella, joten kaasariin ei tässä koskettu lain. Joutokäyntiä ehkä pitää joskus tuon ajoitusmuutoksen takia lisätä.

 

20190223_160137.thumb.jpg.74ab6cc6e657d0d09c0ba379524c6068.jpg

 

Lopputulos oli siis liki 70 hp / 5115 rpm ja 111,4 Nm / 2820 rpm. Mun silmään mukavia lukuja 1-kurkkuisen vakiokaasarin läpi. Tämähän on vain tämmönen hieman paremmilla osilla tehty vakiopata. Ehkä mun täytyy 40 tuplat tähän joskus vielä hommata, niin sitten voitaneen jo kutsua virittämiseksi.

 

1512032495_Dynotus23022019.JPG.dbd4b37f3660316ca42bd561134e27c4.JPG

 

Edited by Essi
  • Like 7

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Mihinkäs kohtaan tinasit lambdan paikan?

 

Edit: siellähän se näkyy ylhäällä😂

Edited by JoniT

Share this post


Link to post

En nyt tiedä noita ton koneen puristuksia, mutta yleensä matalapuristeiset koneet tykkää kun ennakkoa työnnetään lisää. Mutta tulihan taas nähtyä että korvakuulolla (-luulolla) ei konetta kannata säätää.

Share this post


Link to post
5 hours ago, Lasse said:

En nyt tiedä noita ton koneen puristuksia, mutta yleensä matalapuristeiset koneet tykkää kun ennakkoa työnnetään lisää. Mutta tulihan taas nähtyä että korvakuulolla (-luulolla) ei konetta kannata säätää.

Muistaakseni jossain 8...8,5 huitteilla on puristukset.

Juu kyllä tuollaista tehonmittauspalvelua kannattaa minusta käyttää, kun se on mahdollista. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...