multanen Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 3 hours ago, Kahviäijä said: Ongelma on nyt siinä että kun lähti ajamaan niin vähänkään terävämpi pomppu ajaessa, esim. reikä tiessä, kanttarien ylitys,... niin takapäästä kuuluu kova metallinen kolahdus, taitaa olla jopa pelkästään apukuskin puolelta. Normaali ajossa ääntä ei kuulu eikä myöskään katsastuksen iskaritestissä (ainakaan auton ulkopuolella). Otin sitten illalla kyytiin 3 aikuista takapenkille ja ehkä hieman vähemmän herkästi kolahti enää. Nostit perää niin paljon että ulosjoustovarat loppuivat. Rajoittava kohta on lähellä suojakantta, latta ja "kehys" ottavat kiinni toisiinsa. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 Nyt sain tänään tutkittua asiaa taas. Eli vaihdoin suojakannet ja apukuskin puolelle uuden ulomman kumin, vasta vaihdettuun oli kerenny tulla jo nirhamia liukkarista huolimatta. Ja sitten tiukkasin kunnolla renkaat ilmassa ja maassa, ja samalla tajusin että kruunumutteri ei ollu viimeeks tiukattu 350nm vaan käsin ulkonäköisesti samoille kohille kun irrottaessa. Sitten renkaat paikoilleen ja koeajolle. Koeajolla vaikka kuinka yritin rääkätä jousitusta ni vain kerran kolahti, ja sekin oli huomattavasti hiljaisemmin kun viimeeksi. Eli taisi auttaa riittävästi, voihan se olla että jousitus asettuu vielä vähän kuhan enemmän ajelee. Eli vikaa oli puslien puristuksessa ja ulosjousto on kans hilkulla. Nyt se on sillei että pystyy jatkaa ajamista. Quote Link to comment
Urbantoy Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 Ja liukkari oli? Jotain seksileikeistä jäänyttä vai talkkia vai jotain muuta.. Katoitko niistä latoista onko jälkeä pohjaan lyönnistä.. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 Kuparirasvaa ku unohtu hakea wurthiltä kumiliukkaria. Enkä oo siitäkää varma että kuivuuko se kumiliukkari sit pois. Kyllähän miä useeseen otteeseen jysähtelyjen välissä olin käyny kattomassa lattojen kehystä, mutta ei niissä ainakaan mitään silmiinpistävää näkyny, nosturillakaa ei mitään selkeää osumaa ollu näkyny. Quote Link to comment
Urbantoy Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 No jostainhan jysähdys kuuluu.. pitäskö setviä.. ei ole mitää tekimistä puslien tai kansienkaa tai kansien tiukkuuden kanssa.. Jos se lyö pohjaanlöyntikumien vastimeen? Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 Miten sitä tutkii ku ei meinaa millään enää jysähtää? pitäis olla GoPro kamera minkä kiinnittää lokariin että näkis mitä siellä tapahtuu mutta ei nyt tähän hätään löydy. Ja huomenna bussii matkaa Mikkeliin, jos jysähtelee taas niin sitten pitää nostaa lattaa ylemmäs, takasi lähtökorkeuteen. Ei kait siinä muuta oo tehtävissä, en usko että iskareissa ois mitää vikana ku katsastuksessa anto hyvät lukemat tiistaina. Quote Link to comment
Maasturi Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 Keiteleen Koneesta löytyy edulliset T2 junakeulamallin vääntövarren suojakannet jotka sopivat myös uudempiin T 2 malleihin. Quote Link to comment
multanen Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 On 9/12/2019 at 11:40 PM, Urbantoy said: No jostainhan jysähdys kuuluu.. pitäskö setviä.. ei ole mitää tekimistä puslien tai kansienkaa tai kansien tiukkuuden kanssa.. Jos se lyö pohjaanlöyntikumien vastimeen? Varmaankin lyö linkin kuvassa nuolen osoittamassa kohdassa rauta-rautaa-vasten yhteen. Takapäässä ei muuta ulosjouston rajoitusta ole. https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/650282.jpg Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 kiitos multanen tarkennuksesta mutta älysin kyllä ekallakin 🙂 . Epäilen vaan että sitä ois hirvee hätä ruveta pudottamaan heti alas ku kerran pari on jysähtäny, varsinkaan kun vain yhden boorin verran nostin. Todennäköisesti tehdään niin että isäukko nauttii bussista Mikkelissä nyt jos ajokelejä tulee vielä, ja sitten talveksi talliin. Ja jos iskällä kovasti jysähtelee ajossa niin menee vaan aikasemmin talvisäilöön ja keväällä korjataan. Olen siis itsekin samaa mieltä että se ääni lähtee tosta ulosjouston rajoituksesta mutta epäilen/oon toiveikas että asettuu vielä alemmas kun jatkaa ajamista(kuhan ei yritä rääkätä jousitusta) Quote Link to comment
multanen Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 34 minutes ago, Kahviäijä said: kiitos multanen tarkennuksesta mutta älysin kyllä ekallakin 🙂 . Epäilen vaan että sitä ois hirvee hätä ruveta pudottamaan heti alas ku kerran pari on jysähtäny, varsinkaan kun vain yhden boorin verran nostin. Todennäköisesti tehdään niin että isäukko nauttii bussista Mikkelissä nyt jos ajokelejä tulee vielä, ja sitten talveksi talliin. Ja jos iskällä kovasti jysähtelee ajossa niin menee vaan aikasemmin talvisäilöön ja keväällä korjataan. Olen siis itsekin samaa mieltä että se ääni lähtee tosta ulosjouston rajoituksesta mutta epäilen/oon toiveikas että asettuu vielä alemmas kun jatkaa ajamista(kuhan ei yritä rääkätä jousitusta) Ne on varmaan tehtaalla ymmärtäneet että tuossa kohtaa on ulosjouston rajoitus, eli ei se kolahtelu varmaan vaarallista ole. Mullakin on kolahdellut jo vuosia silloin tällöin, jousitus on korkealla. Quote Link to comment
Urbantoy Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 (edited) Eikö siellä näy jälki varmasti tuossa kohta minkä Multanen osoitti.. luulen että tuolta se ääni tulee.. Mulla tontitetussa valassa on näkyvissä latan yläpuoliset jäljet ku lopsauttaa pohjaan.. EDIT: korjataampa edellstä editointia ku taas on ulosanti b-luokkaa niin kuin aina mullla, siis jäljet näkyy säätölatan säätöruuvissa ku hakkaa siihen Vai joutuukohan tässä taas kuvan ottoon, mutta ku ei vielä ole ryömintävaihde päällä Edited September 14, 2019 by Urbantoy Quote Link to comment
x-pj Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 Ei katsastuksen iskaritesti paljoa kerro iskuvaimentimien kunnosta. Aika huonot täytyy olla, että hylky tulee. Jos ulosjouston vaimennus on löysä, niin helpommin lyö rajoittimeen. Minulla on myös perää nostettu. Punaset konit nurkissa eikä kolahtele. Hyvät iskarit parantaa muutenki auton ajo-ominaisuuksia. Punaset konit on ollut paras investointi mitä olen omaan autooni tehnyt. Huoletta kuitenki ajelisin. En minäkään usko, että pienestä kolahtelusta vois olla mitään haittaa. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 Korkeintaan varmaan se ulosjouston alastoppari halkeaa pois ku näytti olevan luultavasti valettua tavaraa, sitten pääsee testaamaan valuraudan hitsausta puikolla. Nuo punaiset Konit rupes houkuttaa, nääkö ne ois? https://www.autodoc.fi/autonosat/vaimennin-10221/vw/transporter/transporter-ii-bussi/1760-1-6?sort_supplier[0]=koni Ainut vaan että tuolla näyttäis olevan loppu varastosta, ni mistähä löytyis.. Ja ei oo korkemusta säädettävistä ni vähän jänskättää miten nuo kannattaa säätää. Quote Link to comment
x-pj Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 7 hours ago, Kahviäijä said: Korkeintaan varmaan se ulosjouston alastoppari halkeaa pois ku näytti olevan luultavasti valettua tavaraa, sitten pääsee testaamaan valuraudan hitsausta puikolla. Nuo punaiset Konit rupes houkuttaa, nääkö ne ois? https://www.autodoc.fi/autonosat/vaimennin-10221/vw/transporter/transporter-ii-bussi/1760-1-6?sort_supplier[0]=koni Ainut vaan että tuolla näyttäis olevan loppu varastosta, ni mistähä löytyis.. Ja ei oo korkemusta säädettävistä ni vähän jänskättää miten nuo kannattaa säätää. Nuo on oikeat eli Konin tuotenumerot 80-2220 ja 80-2110. Minä tilasin täältä https://modificars.fi/ Ei sielläkään ollut hyllyssä, mutta tilaavat tehtaalta hollannista. Viikko siinä tais mennä, mutta hinta oli vähän edullisempi, kuin tuossa linkissä. Quote Link to comment
Eikka Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 Noita puslia kun saatavana A-laatua, B-laatua ja uretaanisina. Mitä niistä kannattaa laittaa, vai onko suurta väliä mihkään? Täys kunnostus menossa kuplaan ja vehje kokonaan purettuna. Suojakannet tietysti lahonneet ja tarvii uusia. Vanhoissa puslissa ei mitään vikaa WD40 putsauksen jälkeen, saattaa olla etten vaihda. Mutta jos vaihdan niin mitkä sinne kannattaa valita? Quote Link to comment
x-pj Posted May 13, 2020 Share Posted May 13, 2020 8 hours ago, Eikka said: Noita puslia kun saatavana A-laatua, B-laatua ja uretaanisina. Mitä niistä kannattaa laittaa, vai onko suurta väliä mihkään? Täys kunnostus menossa kuplaan ja vehje kokonaan purettuna. Suojakannet tietysti lahonneet ja tarvii uusia. Vanhoissa puslissa ei mitään vikaa WD40 putsauksen jälkeen, saattaa olla etten vaihda. Mutta jos vaihdan niin mitkä sinne kannattaa valita? Hyvälaatuiset kumipuslat. Vaikka vanhat on ehyet, ne on kuluneet. Puslan pitää olla todella tiukka, jotta tuohon kohtaan ei jää liikkumavaraa. Pienikin liikehdintä takapyörässä häiritsee ajonautintoa. Uretaanipuslat ei sovi vakioautoon. Niillä saa vielä tiiviimmän rakenteen, mutta ne välittää pyörämelua autoon. Quote Link to comment
Lintunen Harri Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit 3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen? Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. Quote Link to comment
x-pj Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 2 hours ago, Lintunen Harri said: Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit 3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen? Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. Helpommalla vois päästä värkkäämällä puristin, jolla vetää lattaa iskaritornista. Quote Link to comment
Art_Zi Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 4 hours ago, Lintunen Harri said: Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit 3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen? Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. Tai laittaa ne nyt paikalleen suoraan, eli jää hieman tonttiin ja hieroo korkeuden kohilleen sitten, kun on koppa päällä? Quote Link to comment
kari kittilä Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 (edited) Kierrejousi puristimen tapaisella ruuvattavalla sen saa nätisti laitettua. Olen itse tehnyt työkalun mutta ei taida olla tallessa enää. Edited December 8, 2020 by kari kittilä Quote Link to comment
JTG Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 (edited) Kettinki kiinni iskaritorniin ja toinen pää tunkin "etuakseliin" kiinni ja samalla tunkilla nostat lattaa takapäästä. Ketju pitää alustan paikallaan samalla kun tunkki nostaa lattaa. Tuollainen kuva irroituksesta löytyi netistä, mutta toimii myös asennettaessa... Edited December 8, 2020 by JTG Quote Link to comment
Tanhis Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 Kolkissa laitoin pienellä 500kg ketjutaljalla latan takaisin koloonsa niin että toinenpää oli latassa kiinni ja toinen iskaritornissa. Quote Link to comment
Lintunen Harri Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 Kiitoksia vastauksista. Yhden viritelmän aikoinaan tein kierrejousipuristimesta mut se vähän väänsi vinoon, ei tainnut olla oikein mitoitukset kohdallaan. Kokeilempa tuota JTG:n vinkkaamaa tunkki+ketju yhdistelmää kunhan taas pääsee pajalle. 1 Quote Link to comment
Lintunen Harri Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Ketju/tunkki (Bahco 3tn) yhdistelmä oli aika huteran tuntuinen. Vähän järjen vastaisesti koetti kuitenkin nostaa tunkin etupäätä ylös? Mut helposti ja nopeasti onnistui kun poras lyöntiankkurit M10x40mm lattiaan. Ketju vääntösauvaputken ympäri ja M10 pultilla ketju kiinni ankkuriin. Sit vaan tunkilla lattat ylös ja paikalleen. Quote Link to comment
Eikka Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 Onkohan tossa taka vääntösauvat nyt väärillä booreilla. Mielestäni laitoin juuri kuin ne olikin ja oli taistelua, kun koppa oli vielä irti. Z bar ottaa jo kontaktiin vaikka ei oo auto vielä ees kasassa saati kuormattuna. Etupää ei jousta auton painosta yhtään. Kevythän se keula on, mutta ei sinne ny hirveesti lisää painoa oo tulossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 Lyhyt ja ytimekäs vastaus olisi että on väärässä asennossa jos keula on oikeassa korossaan. Miten totesit että on samassa asennossa kuin aikaisemmin. Quote Link to comment
Eikka Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 Vapautin jousilatat ja vääntösauvan jännityksestään ja mittailin rullamitalla jousilatan päästä etäisyyttä iskarin kiinnitys pisteeseen, tämän jälkeen vasta vedin booreilta kokonaan jousilatat irti. Keulaahan ei vissiin pysty vakio osilla muuttamaan? Quote Link to comment
Eikka Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 Missä vaiheessa z bar kuuluu ottaa kontaktiin? Pari 100kg ukkoa takapenkille? Quote Link to comment
hpa Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 Uudet iskunvaimentimet edessä voivat nostaa keulaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 1 hour ago, hpa said: Uudet iskunvaimentimet edessä voivat nostaa keulaa. Ja katkenneet väntösauvat voivat laskea. Mutta eiköhän tässä olisi fiksua nyt vain säätää takapäätä uudestaan. Quote Link to comment
Anssi Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 20 asteen kulmaan jos haluat alkuperäiselle korkeudelle Quote Link to comment
Eikka Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Onko nuo vääntösauvat keskenään identtiset vai onko yksilöitä? Toisin sanoen joutuuko esijäykkyyden säätää molemmin puolin yksilönä jotta saa perän samalle korkeudelle keskenään? Löysäsin nyt nuo latat ja ovat keskenään samaan esijäykkyyteen kyllä säädetty, mutta oikea puoli on paino pyörillä 1,5 cm alempana kuin vasen. Sauvat on alkuperäiset ja asennettu oikeille puolilleen. Quote Link to comment
Kharon Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 7 hours ago, Eikka said: Onko nuo vääntösauvat keskenään identtiset vai onko yksilöitä? Toisin sanoen joutuuko esijäykkyyden säätää molemmin puolin yksilönä jotta saa perän samalle korkeudelle keskenään? Löysäsin nyt nuo latat ja ovat keskenään samaan esijäykkyyteen kyllä säädetty, mutta oikea puoli on paino pyörillä 1,5 cm alempana kuin vasen. Sauvat on alkuperäiset ja asennettu oikeille puolilleen. Alunperin identtiset mutta nepä eivät vanhene välttämättä ollenkaan samaan tahtiin, josko ovat 60-lukuisia niin nyt ovat yksilöitä, pitää säätää erikseen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.