Jump to content
Sign in to follow this  
Twn Cornet

Takajousituksen kumipuslien vaihto

Recommended Posts

3 hours ago, Kahviäijä said:

 

Ongelma on nyt siinä että kun lähti ajamaan niin vähänkään terävämpi pomppu ajaessa, esim. reikä tiessä, kanttarien ylitys,... niin takapäästä kuuluu kova metallinen kolahdus, taitaa olla jopa pelkästään apukuskin puolelta. Normaali ajossa ääntä ei kuulu eikä myöskään katsastuksen iskaritestissä (ainakaan auton ulkopuolella). Otin sitten illalla kyytiin 3 aikuista takapenkille ja ehkä hieman vähemmän herkästi kolahti enää.

 

Nostit perää niin paljon että ulosjoustovarat loppuivat. Rajoittava kohta on lähellä suojakantta, latta ja "kehys" ottavat kiinni toisiinsa.

Share this post


Link to post

Nyt sain tänään tutkittua asiaa taas. Eli vaihdoin suojakannet ja apukuskin puolelle uuden ulomman kumin, vasta vaihdettuun oli kerenny tulla jo nirhamia liukkarista huolimatta. Ja sitten tiukkasin kunnolla renkaat ilmassa ja maassa, ja samalla tajusin että kruunumutteri ei ollu viimeeks tiukattu 350nm vaan käsin ulkonäköisesti samoille kohille kun irrottaessa. Sitten renkaat paikoilleen ja koeajolle.

 

Koeajolla vaikka kuinka yritin rääkätä jousitusta ni vain kerran kolahti, ja sekin oli huomattavasti hiljaisemmin kun viimeeksi. Eli taisi auttaa riittävästi, voihan se olla että jousitus asettuu vielä vähän kuhan enemmän ajelee. Eli vikaa oli puslien puristuksessa ja ulosjousto on kans hilkulla. Nyt se on sillei että pystyy jatkaa ajamista.

Share this post


Link to post

Ja liukkari oli? Jotain seksileikeistä jäänyttä vai talkkia vai jotain muuta..

Katoitko niistä latoista onko jälkeä pohjaan lyönnistä.. 

Share this post


Link to post

Kuparirasvaa ku unohtu hakea wurthiltä kumiliukkaria. Enkä oo siitäkää varma että kuivuuko se kumiliukkari sit pois. Kyllähän miä useeseen otteeseen  jysähtelyjen välissä olin käyny kattomassa lattojen kehystä, mutta ei niissä ainakaan mitään silmiinpistävää näkyny, nosturillakaa ei mitään selkeää osumaa ollu näkyny.

Share this post


Link to post

No jostainhan jysähdys kuuluu.. pitäskö setviä.. ei ole mitää tekimistä puslien tai kansienkaa tai kansien tiukkuuden kanssa.. Jos se lyö pohjaanlöyntikumien vastimeen?

Share this post


Link to post

Miten sitä tutkii ku ei meinaa millään enää jysähtää? pitäis olla GoPro kamera minkä kiinnittää lokariin että näkis mitä siellä tapahtuu mutta ei nyt tähän hätään löydy. Ja huomenna bussii matkaa Mikkeliin, jos jysähtelee taas niin sitten pitää nostaa lattaa ylemmäs, takasi lähtökorkeuteen. Ei kait siinä muuta oo tehtävissä, en usko että iskareissa ois mitää vikana ku katsastuksessa anto hyvät lukemat tiistaina.

Share this post


Link to post
On 9/12/2019 at 11:40 PM, Urbantoy said:

No jostainhan jysähdys kuuluu.. pitäskö setviä.. ei ole mitää tekimistä puslien tai kansienkaa tai kansien tiukkuuden kanssa.. Jos se lyö pohjaanlöyntikumien vastimeen?

Varmaankin lyö linkin kuvassa nuolen osoittamassa kohdassa rauta-rautaa-vasten yhteen. Takapäässä ei muuta ulosjouston rajoitusta ole.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/650282.jpg

Share this post


Link to post

kiitos multanen tarkennuksesta mutta älysin kyllä ekallakin 🙂 . Epäilen vaan että sitä ois hirvee hätä ruveta pudottamaan heti alas ku kerran pari on jysähtäny, varsinkaan kun vain yhden boorin verran nostin. Todennäköisesti tehdään niin että isäukko nauttii bussista Mikkelissä nyt jos ajokelejä tulee vielä, ja sitten talveksi talliin. Ja jos iskällä kovasti jysähtelee ajossa niin menee vaan aikasemmin talvisäilöön ja keväällä korjataan. Olen siis itsekin samaa mieltä että se ääni lähtee tosta ulosjouston rajoituksesta mutta epäilen/oon toiveikas että asettuu vielä alemmas kun jatkaa ajamista(kuhan ei yritä rääkätä jousitusta)

Share this post


Link to post
34 minutes ago, Kahviäijä said:

kiitos multanen tarkennuksesta mutta älysin kyllä ekallakin 🙂 . Epäilen vaan että sitä ois hirvee hätä ruveta pudottamaan heti alas ku kerran pari on jysähtäny, varsinkaan kun vain yhden boorin verran nostin. Todennäköisesti tehdään niin että isäukko nauttii bussista Mikkelissä nyt jos ajokelejä tulee vielä, ja sitten talveksi talliin. Ja jos iskällä kovasti jysähtelee ajossa niin menee vaan aikasemmin talvisäilöön ja keväällä korjataan. Olen siis itsekin samaa mieltä että se ääni lähtee tosta ulosjouston rajoituksesta mutta epäilen/oon toiveikas että asettuu vielä alemmas kun jatkaa ajamista(kuhan ei yritä rääkätä jousitusta)

 

Ne on varmaan tehtaalla ymmärtäneet että tuossa kohtaa on ulosjouston rajoitus, eli ei se kolahtelu varmaan vaarallista ole. Mullakin on kolahdellut jo vuosia silloin tällöin, jousitus on korkealla.

Share this post


Link to post

Eikö siellä näy jälki varmasti tuossa kohta minkä Multanen osoitti.. luulen että tuolta se ääni tulee.. 

Mulla tontitetussa valassa on näkyvissä latan yläpuoliset jäljet ku lopsauttaa pohjaan..

EDIT: korjataampa edellstä editointia ku taas on ulosanti b-luokkaa niin kuin aina mullla, siis jäljet näkyy säätölatan säätöruuvissa ku hakkaa siihen

Vai joutuukohan tässä taas kuvan ottoon, mutta ku ei vielä ole ryömintävaihde päällä

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post

Ei katsastuksen iskaritesti paljoa kerro iskuvaimentimien kunnosta. Aika huonot täytyy olla, että hylky tulee. Jos ulosjouston vaimennus on löysä, niin helpommin lyö rajoittimeen. Minulla on myös perää nostettu. Punaset konit nurkissa eikä kolahtele. Hyvät iskarit parantaa muutenki auton ajo-ominaisuuksia. Punaset konit on ollut paras investointi mitä olen omaan autooni tehnyt.

Huoletta kuitenki ajelisin. En minäkään usko, että pienestä kolahtelusta vois olla mitään haittaa.

Share this post


Link to post

Korkeintaan varmaan se ulosjouston alastoppari halkeaa pois ku näytti olevan luultavasti valettua tavaraa, sitten pääsee testaamaan valuraudan hitsausta puikolla. Nuo punaiset Konit rupes houkuttaa, nääkö ne ois? https://www.autodoc.fi/autonosat/vaimennin-10221/vw/transporter/transporter-ii-bussi/1760-1-6?sort_supplier[0]=koni

 

Ainut vaan että tuolla näyttäis olevan loppu varastosta, ni mistähä löytyis.. Ja ei oo korkemusta säädettävistä ni vähän jänskättää miten nuo kannattaa säätää.

Share this post


Link to post
7 hours ago, Kahviäijä said:

Korkeintaan varmaan se ulosjouston alastoppari halkeaa pois ku näytti olevan luultavasti valettua tavaraa, sitten pääsee testaamaan valuraudan hitsausta puikolla. Nuo punaiset Konit rupes houkuttaa, nääkö ne ois? https://www.autodoc.fi/autonosat/vaimennin-10221/vw/transporter/transporter-ii-bussi/1760-1-6?sort_supplier[0]=koni

 

Ainut vaan että tuolla näyttäis olevan loppu varastosta, ni mistähä löytyis.. Ja ei oo korkemusta säädettävistä ni vähän jänskättää miten nuo kannattaa säätää.

Nuo on oikeat eli Konin tuotenumerot 80-2220 ja 80-2110. Minä tilasin täältä https://modificars.fi/  Ei sielläkään ollut hyllyssä, mutta tilaavat tehtaalta hollannista. Viikko siinä tais mennä, mutta hinta oli vähän edullisempi, kuin tuossa linkissä.

Share this post


Link to post

Noita puslia kun saatavana A-laatua, B-laatua ja uretaanisina. Mitä niistä kannattaa laittaa, vai onko suurta väliä mihkään? Täys kunnostus menossa kuplaan ja vehje kokonaan purettuna. Suojakannet tietysti lahonneet ja tarvii uusia. Vanhoissa puslissa ei mitään vikaa WD40 putsauksen jälkeen, saattaa olla etten vaihda. Mutta jos vaihdan niin mitkä sinne kannattaa valita?

Share this post


Link to post
8 hours ago, Eikka said:

Noita puslia kun saatavana A-laatua, B-laatua ja uretaanisina. Mitä niistä kannattaa laittaa, vai onko suurta väliä mihkään? Täys kunnostus menossa kuplaan ja vehje kokonaan purettuna. Suojakannet tietysti lahonneet ja tarvii uusia. Vanhoissa puslissa ei mitään vikaa WD40 putsauksen jälkeen, saattaa olla etten vaihda. Mutta jos vaihdan niin mitkä sinne kannattaa valita?

Hyvälaatuiset kumipuslat. Vaikka vanhat on ehyet, ne on kuluneet. Puslan pitää olla todella tiukka, jotta tuohon kohtaan ei jää liikkumavaraa. Pienikin liikehdintä takapyörässä häiritsee ajonautintoa. Uretaanipuslat ei sovi vakioautoon. Niillä saa vielä tiiviimmän rakenteen, mutta ne välittää pyörämelua autoon.

Share this post


Link to post

Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit  3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen?

Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. 

 

Share this post


Link to post
2 hours ago, Lintunen Harri said:

Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit  3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen?

Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. 

 

Helpommalla vois päästä värkkäämällä puristin, jolla vetää lattaa iskaritornista.

Share this post


Link to post
4 hours ago, Lintunen Harri said:

Kuinkas olette asentaneet takalatat paikoilleen kun on pelkkä alusta ilman koppaa? Ajattelin laittaa ankkuripultit hallin lattiaan ja niistä ketjulla vääntösauvaputken ympäri. Sitten hallintunkilla latan nosto paikoilleen. Uudet kumit ja suojakupit  3:lla pitemmällä pultilla estämässä booreilta pois luiskahtamisen.Mikäs tässä vois mennä pieleen?

Hallin kattoa vasten ei voi parruilla tukea. 

 

 

Tai laittaa ne nyt paikalleen suoraan, eli jää hieman tonttiin ja hieroo korkeuden kohilleen sitten, kun on koppa päällä?

Share this post


Link to post

Kierrejousi puristimen tapaisella ruuvattavalla sen saa nätisti laitettua. Olen itse tehnyt työkalun mutta ei taida olla tallessa enää.

Edited by kari kittilä

Share this post


Link to post

Kettinki kiinni iskaritorniin ja toinen pää tunkin "etuakseliin" kiinni ja samalla tunkilla nostat lattaa takapäästä.

Ketju pitää alustan paikallaan samalla kun tunkki nostaa lattaa.

 

Tuollainen kuva irroituksesta löytyi netistä, mutta toimii myös asennettaessa...

1783903.jpg

Edited by JTG

Share this post


Link to post

Kolkissa laitoin pienellä 500kg ketjutaljalla latan takaisin koloonsa niin että toinenpää oli latassa kiinni ja toinen iskaritornissa.

Share this post


Link to post

Kiitoksia vastauksista. Yhden viritelmän aikoinaan tein kierrejousipuristimesta mut se vähän väänsi vinoon, ei tainnut olla oikein mitoitukset kohdallaan. Kokeilempa tuota JTG:n vinkkaamaa tunkki+ketju yhdistelmää kunhan taas pääsee pajalle.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ketju/tunkki (Bahco 3tn) yhdistelmä oli aika huteran tuntuinen. Vähän järjen vastaisesti koetti kuitenkin nostaa tunkin etupäätä ylös? 

Mut helposti ja nopeasti onnistui kun poras lyöntiankkurit M10x40mm lattiaan. Ketju vääntösauvaputken ympäri ja M10 pultilla ketju kiinni ankkuriin. Sit vaan tunkilla lattat ylös ja paikalleen. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...