Jump to content

Typ 2 + Judson


Recommended Posts

 

Ensin ajattelin, etten tästä projektikertomusta kirjoita, mutta koska kaikenmoista pikkukysymystä saattaa mieleen tulla, kirjoitan sittenkin.

 

Tilaisuus tuli, ja hommasin Judson-ahtimen apulaitteineen. Kaikki pikkurojutkin taitavat olla tallessa, joskin ahdin on toki käytetty ja saattaa vaatia jonkinmoista huoltoa. En ole ahdinta vielä avannut, mutta tarkoitus on tarkistaa roottorin kunto. Sen verran laitteeseen on huoltoa aiemmin tehty, että laakerit ja roottorin lavat on vaihdettu. Lapojen lisäksihän näissä kuluu roottorin hahlotkin, joissa lavat liukuvat ahtimen pyöriessä. Huvikseni jo tilasin Split Parts Unlimitediltä uudet lavat. Vähän olin hätäinen, koska olisin voinut tarkistaa ennen tilausta roottorin kunnon. Samasta paikasta saa uusia roottoreitakin, mutta niitä ei huvikseen viitsi tilata, koska ne maksavat 600 - 700 dollaria. Pitää vain kipaista Motonetistä tuumakoon kiintoavaimia, jotta saan ahtimen auki.

 

Ensi viikolla pitänee käydä katsastuskonttorilla kyselemässä ahdinmoottorin katsastamisesta.  Mullahan on tuo paku jo muutoskatsastettu 1600-kuutioiselle koneelle, joten katsastamisen ei pitäisi tehojen puolesta olla ongelma. Judsoninhan laitan 1200-kuutioiseen moottoriin, koska 1600-kuutioiseen sillä ei tuotto vissiin riitä. Tallissa rojottaa valmiiksi hyväkuntoinen, vastarempattu 1200-motti.

Onkos täällä joku Judson-moottorista autoa katsastanut? Judsonin mainokset lupasivat 50 prossan tehonlisäystä, todellisuudessa taitaa olla korkeintaan 40 prosenttia se lisäys.

 

Hommeli etenee vielä vähän hitaasti, koska paku on menossa katon maalaukseen joskus tässä talvikauden aikana, enkä viitsi sitä ennen ryhtyä mottia vaihtamaan. Tarvitsen autossa olevasta apulaitteita (puhallinkoppa, laturi ja jalka, pensapumppu, lämmönvaihtimet) Judson-mottiin. Tähän mennessä olen lähinnä vain putsaillut pikkuosia ja maalaillut joitakin 1200-motin moottoripeltejä, tilannut Belgiasta Marvel Mystery Oilia, Usasta Supercharged By Judson -siirtokuvia ja jostain muualtakin vielä jotain kivaa mutta tarpeetonta. 

 

Oma pikku lukunsa on Vintage Speediltä ostamani Abarth-tyylin pakoputki. Vintage Speedin kaverit vakuuttivat, että heidän "Adjustable Flangesien" ansiosta 1300 - 1600 -kuutioisiin pakuihin tarkoitettu Abarth-putki sopii myös 1200-kuutioisiin. No saihan sen siihen väänneltyä jotenkuten, ja kun lähetin asennuksesta kuvia, myönsivät ettei tuo ihan taida käydäkään. Pyytelivät anteeksi ja lupasivat valmistaa mulle uudet yhdysputket sylinterin ja pöntön välille. Ihan hyvää palvelua, vaikka ensin vähän pieleen meninkin.

 

Ja pakuunhan ei Judson ilman moottoritilan katon muokkausta mahdu. Tai Judson mahtuu, mutta ilmanputsari ei  mahdu. Judsonin ilmanputsari on muuten aika onneton viritys. Siinä on pelkkä metalliverkko, joka öljyttynä pitää isoimmat kivet pois kaasuttimesta. Näihin 34-heppaisten ahtimien ilmanputsareihin on vielä lisätty (tai asennusohjeen mukaan asentaja lisää)  imuilman esilämmitystä varten orkkis-Volkkarin ilmanputsarin nokkaosa, se jossa on se läppäkiikku ja johon tulee esilämmitysputki. Hassua kyllä, tuon nokkaosan kautta tulevaa ilmaa ei Judsonin suodatin suodata millään lailla, koska nokkaosa on suodattimen ja kaasarin välissä ikään kuin. No mä otin sen nokkaosan pois ja tukin aukon. Isot pojat neuvo Facebookissa (Judson Supercharger Society -FB -ryhmä).

 

Pakun paino ja kuplaa isompi ilmanvastus kuulemma saattaa olla Judson-moottorille vähän vaikea juttu, mutta alkuperäisten Judsonin asennusohjeiden mukaan näitä voi kuitenkin pakuun laittaa, enkä ole onneksi ihan ekana asialla. Jäähdytyksestä huolehtiminen on tässä varmaankin tärkeä juttu. Doghouse-koppa on tarkoitukseni laitella koneeseen ainakin.

 

Mitähän muuta tulis mieleen? No lisäilenpä tänne sitten, jos jotain jännää tapahtuu.

 

Kommentteja ja kyssäreitä saa esittää ja neuvoja saa antaa. Paitsi sitä neuvoa, että paa se Judsoni kirjahyllyyn äläkä pelleile. Se olisi järkevää, mutta tylsää.

 

 

 

 

 

 

 

 

20180827_162845.jpg

20180829_174226.jpg

20180921_125630.jpg

20180922_183148.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 7
Link to comment

Näinhän se on tarkoitus. Suutinkin on vaihdettu :-)

 

Jos joku keksii hyvän ehdotuksen siihen, mitä tuon ilmanputsarin verkkosysteemin sisään asentaisi, jotta vähän suodattaisi paremmin. Jostain paprusuodattimesta leikkelisi jonkun rinkulan tai tötterön sinne. Se sitten voisi vaikka imeytyä kaasariin.

 

 

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

Rintarossi perskeles! Kiitos Luki! Seuraavissa työpaikan bileissä mä pukeudun pelkästään siihen!

Joo ja jotain tuollaista AP:n tarkoittamaa ajattelin verkon sisään, mutta millainen läpivirtaus noissa sitten on? Ahistaako liikaa? EDIT: "Hengityskyky 100 hv/kpl." Voisko tuossa päätellä jotain?

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

Löytyiskös mistään luotettavaa tieto siitä paljonko Judson II + 34 heppainen kone tuottavat hevosvoimia? Arvioita on välillä 40 - 48 heppaa, mutta ne ovat yksityishenkilöiden arvioita eivätkä ne nyt valitettavasti riitä. Mainokset lupasivat 50 prossaa enemmän kuin vakio, mutta sitä ei  usko kukaan.

 

EDIT: https://www.thesamba.com/vw/archives/lit/judson/mags/'65 Judson VW - Gute Fahrt Test Report.pdf  Tuolla Gute Farht -lehden 1965 ilmestyneessä numerossa testasivat Judsonia, eivätkä onnistuneet saamaan luvattua 45 prosentin lisäystä. Saivat mitattua 42 hevosvoimaa ahdetusta 34 heppaisesta.

 

EDIT 2: Mutta eipä noilla dokumenteilla mitään väliä sitten olekaan, koska konttorin setä sanoi, että ahdettu pitää muutoskatsastaa ja tarvitaan tehonmittaus, rullille siitä. No sittenpä tuokin asia on selevä. Mutta se mikä on vähän tylsää, on se, että jos kyllästyn ahtimen kanssa pelleilyyn ja haluan takaisin 1600-kuutioisen koneen, joka autoon on vuonna 2011 muutoskatsastettu, joudun muutoskatsastamaan sen uudestaan 1600-kuutioiselle koneelle. Kätevää eikö totta.

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

Avasinpa sitten paketin. Lavathan tuossa on uusittu ja näyttivätkin hyviltä. Roottori on vanha ja hieman kulunut. Uuden roottorin ja uuden lavan väliin mahtuu kuulemma 0,05 mm rakotulkki. Mulla mahtuu tuohon 0,2 - 0,3 mm tulkki, riippuu vähän mihin kohtaan tyrkkää. Nyt sitten mietityttää, onko tuo niin kulunut, että pitäisi uusi hommata. Maksaa vaan peijakas satalappusia.

Linkkejä aiheesta:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277187

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1233989

 

JRotor.thumb.jpg.93db25186504de6b7bd7bebb949a39ec.jpg

Link to comment

Kai Aulankoskella oli Judson pinkissä 1958 Ovaalissa. Muistan hänen kertoneen että lapoja voi tehdä samasta materiaalista mitä käytetään p***apumpuissa.

 

Juhani Armisella oli Judson 1963 Kuplassaan. Taisi kilahtaa jollain tavoin. 

 

Mulla oli 34 hv Judson, jonka isolla vaivalla osia vaihtamalla tuunasin 30 hv Judsoniksi. Käytännössä kaikki osat piti vaihtaa. Oli tarkoitus laittaa se 1957 Karmann Ghiaan, mutta vehje meni kuitenkin Joensuun nurkille. Missä lienee nykyään. 

 

Ja joo. Ihmettelin sitä ilmanpuhdistinasiaa myös. 30 hv:ssä putsari oli fiksumpi.

 

Tiesitkin varmasti että Judsonin voi asentaa myös muun merkkisiin autoihin. Mulla oli runko joka oli peräisin Renaultista. Lisäksi taisi illa saatavilla Volvoon ja Mersuun 

Link to comment

Nuo Aulankosken ja Armisen Judson-kuplat olen nähnytkin, sen pinkin joskus 90-luvun alkupuolella. Onkohan noita ahtimia 50 - 60 -luvuilla montakin myyty? Kyllähän niitä joku maahan toi, koska olen suomenkielisiä mainoksiakin nähnyt.

 

Täällä palstalla ilmeisesti pyörii kavereita, joilla kyseisiä vehkeitä on ihan autoonkin asennettuna,  ja kiinnostaisi tietää esim. katsastusviranomaisten suhtautumisesta asiaan. Tuntuu vaihtelevan "No jopas" -kommenteista muutoskatsastus- ja dynolappuvaatimuksiin.  Olisi mukava kuulla vähän vinkkiä kuinka toimia - vähällä vaivallahan sitä tietysti ihmislapsi haluaa päästä. Yv:täkin voipi asiasta laitella.

 

Tänään muuten sain vähän lisää karkkia: Marvel Mystery Oilerin vesisiirtokuvia:

 

20181016_195050.thumb.jpg.74f1f8c97a4e452e22c81215745c2b3f.jpg

Link to comment

Ei kait se pumppu sinne putoa, mutta suutin kylläkin on löytänyt tienstä aikamonen koneen sisälle. Pikku karhennus suuttimen kaulaan ja sitten locktitellä kiinni (joku fiksumpi saa sanoa millä loctitellä, itse käytän hyllystä löytyvää) ja jos oikein vainoharhaiseksi rupeaa niin sitten vielä pistepuikolla kaasarin runkoon pari pistettä kiinnityskohdan ympärille.

Link to comment

Onkohan nuo Judsonin tarrat edelleen "oikeaan kylkeen" tarkoitettuja. Itseäni vituttaa nuo vastakarvaan liimatut tarrat kun näyttää siltä että jo pelkkä tarra syö huippunopeutta 😀.

 

Vähän sama homma joissain vanteissa joissa toisella kyljellä vanteen puolat kaartuu eteenpäin kun kaikki 4 vannetta on identtisiä.

 

T. Pilkunnu**ija.

  • Like 3
Link to comment
1 hour ago, Kemin Karavaanari said:

Onkohan nuo Judsonin tarrat edelleen "oikeaan kylkeen" tarkoitettuja. Itseäni vituttaa nuo vastakarvaan liimatut tarrat kun näyttää siltä että jo pelkkä tarra syö huippunopeutta 😀.

 

Vähän sama homma joissain vanteissa joissa toisella kyljellä vanteen puolat kaartuu eteenpäin kun kaikki 4 vannetta on identtisiä.

 

T. Pilkunnu**ija.

Mitä meinaat oikeaan kylkeen tarkoitettuja?
Yritätkö sanoa, että kaikki sign-write -pakutkin pitäis paalata, kun tekstin lukusuunta kulkee "väärin" oikealla puolella (paitsi peruuttaessa)? Hidastaa menoa ja leiskasilmään sattuu? Logot nyt sattuu olemaan mitä on ja toisella puolella ne näyttää joskus paremmalta ku toisella. Jos vituttaa, niin voit sulkee silmäs, aina kun näät Judson-tarroitetun kulkuneuvon.
IMHO.

  • Like 2
Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...