ristosu Posted April 10, 2019 Author Share Posted April 10, 2019 (edited) Joku kuula siellä tuntuu liikkuvan, kun sitä heiluttaa. Imiessä kuuluu kuulan ääni, ja ilma tulee ihan hyvin, jostakin. Puhaltaessa taas ei. Kovaa saa puhaltaa, ja jonnekin se ilma menee, mutta kovin hitaasti. Joku tukos siellä on, ehkä se kuula tosiaan on jumissa. Tämä siis oikeassa kaasarissa. Voiko sen jotenkin vapauttaa? Ei kai koko kaasari sentään mene vaihtoon sen takia? Ymmärsin, että se aukenema pitää säätää vivustossa olevasta pysäytysruuvista 0,1 mm:iin. Huomasin, että ryyppyläpän ympärillä akselilla ei ollut aluslevyjä, vaikka sellaiset esiintyivät mm. korjaussarjan mukana tulleessa piirroksessa. En tiedä, onko sillä isompaa merkitystä. Osia ei tullut korjaussarjan mukana. Huomasin myös, että kaasuläpän reunassa olevan venttilin kärki oli hieman vääntynyt, ehkä kaasuläppä oli siihen osunut. En usko, että sekään ratkaisevasti haittaa. Tuotakaan osaa ei korjaussarjaan kuulunut. Piristyksenä kuva oikean kaasarin sisältä. Siinä näkyy joitakin numeroita. Edited April 10, 2019 by ristosu Quote Link to comment
x-pj Posted April 10, 2019 Share Posted April 10, 2019 Yhtä kaasaria kerran liottelin 3 päivää ja välillä kävin rassailemassa. Sillä sain kuulat liikkumaan. Molemmat oli aluksi jumissa. Melkein olisi viisainta aloittaa ultraäänipesulla ja katsoa sen jälkeen tarvitseeko tehdä muuta. Tuossa kuvassa näkyy kuulat punaisina pisteinä. Ylempi on siihen messinkiputkeen menevässä kanavassa ja alempi kohokammion ja kiihdytyspumpun välillä. Imuvaiheessa ylempi sulkeutuu ja alempi aukeaa imun vaikutuksesta. Ruiskutusvaiheessa ylempi aukeaa ja alempi sulkeutuu paineen vaikutuksesta. 1 Quote Link to comment
ristosu Posted April 18, 2019 Author Share Posted April 18, 2019 Tuntuu mahdottomalta löytää mistään 7 mm:n letkua noiden tankin huohotusputkien yhdistämiseen. Joudun näinollen laittamaan paketin taas kasaan ilman, että saan vaihdettua anturin tiivistettä, kun aika loppuu kesken. Syöttöletku ja kulmaletku on sentään uusittu, samoin syöttöaukon korkin tiiviste. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 (edited) 7mm letkua tilasin aikoinaan tähän tarkoitukseen Just Kampersilta ja varmaan muistakin VW osaputkista löytyy. Menee niissä huohotusputkissa 8mm letkukin kun vedät vain klemmarilla kiinni. Parempi sekin kuin vuotavat alkuperäiset. Edited April 19, 2019 by KimmoH 1 Quote Link to comment
PZQ Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 7mm letkua löytyy prätkä tarvike puolelta Storm, Motonet etc 1 Quote Link to comment
x-pj Posted April 19, 2019 Share Posted April 19, 2019 Paruzzilta löytyy myös, mutta joutuu toki odottamaan https://www.paruzzi.com/fi/baywindowbus/polttoaine-pakoputkistot-lammitys//1149/ 1 Quote Link to comment
ristosu Posted April 20, 2019 Author Share Posted April 20, 2019 Sain paketin taas kasaan, vain kolme ruuvia jäi uupumaan, ja niillekin löytyi korvaajat. Taas ollaan alkuperäisessä ongelmassa. Kone käy, mutta hyvin epätasaisesti ja savuisesti. Tyhjäkäynti on huonompaa kuin ennen. Jotakin on kyllä pielessä. Pitää yrittää mittailla sytytystä, ja ehkä säätää kaasuttimet taas uusiksi. Quote Link to comment
ristosu Posted April 22, 2019 Author Share Posted April 22, 2019 Sytytys on kohdillaan. Kaasuttimissa on jotakin mätää. Säätäminen ei onnistu. Pakoputkesta tulee nokea. Bensaa tulee liikaa, vaikka mitä tekisi. Tuntuu siltä, että sitä tulee, vaikka irrottaisi sähköjohdon solenoidista (testasin ne kyllä irrallaan). Tyhjäkäyntipiirin solenoidilla tuntuu olevan jokin vaikutus. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 Taitaa tulvia ne kaasarit.... 1 Quote Link to comment
Virtanen Posted April 22, 2019 Share Posted April 22, 2019 Kunnollisia neulaventtiileitä ei taida vieläkään saada kunnollisina tarvikkeina. Mikä koko tuossa kaasuttimessa on? Itseltä löytyy nosseja solexin 1,5 mm ehkä kaksi suurempaankin. 1 Quote Link to comment
ristosu Posted April 22, 2019 Author Share Posted April 22, 2019 Tässä kuva alkuperäisestä: Quote Link to comment
ristosu Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 Tulviminen varmaan oli kyseessä. Vaihdoin nuo alkuperäiset neulaventtilit sinne takaisin, ja sain kuin sainkin säädöt onnistumaan. Olivatko ne uudet sitten vialliset (tuntuivat toimivan puhaltamalla), vähän erikokoiset (eivät ulottuneet kohoon) vai eivätkö ne vain tiivistyneet kunnolla (vanha tiivistysrengas, sarjassa ei ollut uutta)? Nyt uskaltaa yrittää vähän tankata ja koeajaa. Renkaatkin pitäisi vaihtaa nastattomiin. Kyllä nyt kelpaa. Kevätkin on parhaimmillaan 🙂 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 Uusien neulaventtiilien kanssa bensanpaine on helposti liian suuri ja koska uudet eivät yleensä vastaa mitoituksiltaan alkuperäisiä niin neulaventtiilin korkeus / bensapinnan korkeus on aina säädettävä uudestaan. 1 Quote Link to comment
hpa Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 (edited) Varmuuden vuoksi ennen kesää voisi bensapumpun tuottaman paineenkin mitata. Itsellä ei nelostyypin kokemusta ole ollenkaan.Bensapinta säätyy alkuperäisellä neulaventtiilillä ja aluslevyllä oikein. Edited April 25, 2019 by hpa 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 (edited) Tuollainen polttoaineen paineensäädin ei ole hassumpi hankinta..joissain on painemittari itsessään ja toisiin pitää asennusvaiheessa mitata säädettävä paine. Sellaiset maksaa kai n.40...80 eur ihan hyvälaatuiset ja kun säätää paineen vaikka n.0.15 bar. niin pitäis tyhmemmänkin neulaventtiilin sulkea jos vaan venttiilin pinnat ehjät ja koho on ehjä. Itse olen käyttänyt jo reilut 20v takaperin hankkimaani petrolkigiä ja se on kestänyt myös viinabensan. Mittarillisessa paineensäätimessä on tietty myös bonuksena se että voi aina tarkistaa onko järjestelmässä painetta lainkaan? eli vörkkiikö pumppu tai polttoainelinjassa häikkää...no taasen se saattaa tuoda hieman liian laboratoria fiiliksen konetilaan, mutta hyvin pieniä ja huomaamattomia ne kyllä on... Tuosta näkee mm. erimalleja.. http://janicolracing.fi/kategoria/paineensaatimet-550 ja tuosta vaikka asennus mittari jos käyttää mittaritonta säädintä (huom! liitetään T-kappaleella säätimen ja kaasuttimen väliin ,eli tarvii se ostaa jos ei kuulu toimitukseen) https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/polttoainepainemittarit/polttoainepaineen-mittari-2000016980 Edited April 25, 2019 by Matti-Pekka 1 Quote Link to comment
ristosu Posted April 25, 2019 Author Share Posted April 25, 2019 No niin, taisin juhlia vähän etuajassa. Tankkaus meni kyllä paremmin kuin ennen, mielestäni bensan haju ei nyt puskenut päälle. Mutta nykiminen ei ole kadonnut mihinkään. Alan epäillä, että todellinen syy on sittenkin sähköissä, eikä polttoaineessa. Tai sitten en vaan osaa säätää niitä kaasareita. Enkä usko, että sellaista korjaamoakaan enää löytyy, jossa osaisivat homman. Puolasta lähtevät sähköjohdotkin olen jo vaihtanut uusiin tuon säätösivun ohjeen mukaisesti. Sähkön puolesta puhuu myös se, että latausvalo palaa edelleen, kun painaa jarrua. Quote Link to comment
Paadre Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 Voiskos nyt olla syy jakajassa? Väärä kärkiväli, konkka rikki, kansi särki, pyörijä rikki. Ja mullahan kävi juurikin niin tässä taannoin, että uudet tulpanjohdot löi valmiiksi läpi. Laitoin vanhat ni alko auto toimiin. 1 Quote Link to comment
ristosu Posted April 26, 2019 Author Share Posted April 26, 2019 Niin, siellä on konkkakin jossakin, sitä en olekaan vielä vaihtanut. Kärkivälikin on säädetty. Entäs tuo puola, voisiko se väsähtää vanhemmiten? Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 26, 2019 Share Posted April 26, 2019 Eikös jossain vaiheessa ketjua ollut maininta että kattoa kunnolla se sytytyspuoli läpi, kärjet, konkka, puola ja johdot.. Turhaa jumpaa jos noita ei oikeasti käydä läpi ja todeta toimivaks.. Hakkaat vaan päätä seinä.. 1 Quote Link to comment
Paadre Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 10 hours ago, ristosu said: Niin, siellä on konkkakin jossakin, sitä en olekaan vielä vaihtanut. Kärkivälikin on säädetty. Entäs tuo puola, voisiko se väsähtää vanhemmiten? On ja voi. Tai tod. näk. sulla on vakio jakaja ni siinä on kyljessä semmonen pieni kiiltävä "tynnöri", konkka. Toi jos on rikki ni tekee kyllä melko outoja juttuja käyntiin. Toki vois olla puolakin mut se yleensä alkaa yleensä lämpösenä vasta temppuileen. Älä vaihda molempia samaan aikaan. Jos vaikka vika häviää ni tiedät selkeästi kumpi osa oli rikki. 1 Quote Link to comment
ristosu Posted April 27, 2019 Author Share Posted April 27, 2019 Onhan tuo pariinkin kertaan käyty läpi tuo sytytys, ja valopistoolilla on katsottu, että kipinät tulevat tasaisesti, ainakin tyhjäkäynnillä. Tässä alkaa vaan unohtaa, mitä kaikkea on tehty, kun homma venyy. Ja tosiaan, puola ja konkka ovat yhä alkuperäisiä, kuten itse virranjakajan runkokin. Olin välillä ehtinyt unohtaa koko konkan olemassaolon. Täytyypä yritää huomenna taas tutkia. Mutta sitten on tuo latauspuoli, jota olen alkanut itse epäilemään yhä enemmän. Onko laturi väsähtänyt? Entä lataussäädin? Onko vielä joku komponentti, jota en nyt muista? Oirehan on siis se, että aina kun painaa jarrua, ja jarruvalot syttyvät, syttyy myös latausvalo. Jos sähkö ei vaan riitä kunnolla edes jarruvalojen polttamiseen, riittääkö se sytytykseen? Vai onko perimmäinen syy kuitenkin juurikin konkassa tai puolassa, joka syö sähköä? Quote Link to comment
mikasa Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 Kannattaa mitata latausjännite eli auto käynnissä ja mittaat akusta +/-. Ja mittaa myös akunjännite ilman että auto on käynnissä. 1 Quote Link to comment
ristosu Posted June 9, 2019 Author Share Posted June 9, 2019 12,6 V levossa, ja 13,3 (välillä 13,4) V käynnissä. Ja kun painan jarrua, ja latausvalo syttyy, en pysty mittaamaan samalla. Vaihdoin nyt sen konkan. Olipas hankala homma. Pitää nyt seurata tilannetta. Autolla on ollut useita käyttäjiä, eikä mitään valituksia nykimisestä ole tullut. Kulutus on kyllä ollut korkeahko, 15-20 l. Quote Link to comment
Simon Templar Posted June 9, 2019 Share Posted June 9, 2019 Mun mielestä ei lataa tarpeeksi. Kierroksilla sais 14,2-14,4 volttia. 1 Quote Link to comment
ristosu Posted June 10, 2019 Author Share Posted June 10, 2019 Olen samaa mieltä. Mielestäni syynä on, että sähköä vuotaa jostakin. Puola on nyt ainoa komponentti, jota en ole vaihtanut. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Melkoista tuuria olisi, jos sähköä jotenkin hallitusti vuotaisi. Joskus törmännyt ”osittain” palaneeseen posliinisulakkeeseen joka päästi n.100 volttia läpi, mutta ei 230. Eiköhän sekin olisi loppunut jos jonkun kunnon kuorman olisi kytkenyt perään. Jos jossain huono liitos tms. Tulee kyllä ilmi, viimeistään kun joku laite lakkaa toimimasta tai johdosta kuoret sulaa... Jos laturi itsessään on kunnossa etsisin vikaa ensimmäisenä säätimestä. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Eiköhän elektroninen säädin parantaisi tämänkin ongelman, jos siis on ulkoisella säätimellä. 1 Quote Link to comment
ristosu Posted June 10, 2019 Author Share Posted June 10, 2019 Olen yrittänyt ymmärtää tuon jarrun painamisen ja jarruvalon roolia tässä. Minun pitää löytää joku muu katsoman niitä valoja, palavatko ne edes kunnolla. Säädin on tosiaan erillinen laatikko tulipellissä. Quote Link to comment
ristosu Posted June 10, 2019 Author Share Posted June 10, 2019 Nyt viimeinen ajo tuotti jotenkin siedettävän 13 l:n keskikulutuksen. Onko se sitten konkan vaihdosta kiinni, vaiko vain ajotyylien eroista, en osaa sanoa. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted June 10, 2019 Share Posted June 10, 2019 Kyllä se on vähän niin että konkka joko pelaa ..eli kaikki ok... tai ei pelaa...eli sillä ajoneuvolla ei ajeta juuri lainkaan. Itse en ole koskaan törmännyt "huonosti" toimimaan konkkaan...jos ei ajatella sitä niin että konkan väärän kapasiteetin kanssa voisi aiheuttaa kärkien ennenaikaista kulumista..mutta se on sitten jo toinen juttu. Mielestäni tuo kulutus nyt kuulostaa aika kovalta. Tietysti jos moottorin toiminta on huonoa niin se lisää kulutusta. Jos tuo jännite on akussa on ajokierroksilla 13.5V luokkaa niin lataus ei oikein pelaa, tai sitten johonkin menisi latauksen tehoon nähden suhteettomasti virtaa... Jos jännite on matala niin se heikentää sytytyslaitteiden kipinää ..ja taas palaminen/teho kärsii. En nyt oikein enää muista mikä moottori tässä olikaan, mutta jotenkin jää muistikuva että tässä on nyt "kaikki pallot ilmassa"..toimiko tämä peli missään vaiheessa ihan moitteetta? 1 Quote Link to comment
ristosu Posted June 10, 2019 Author Share Posted June 10, 2019 Nelostyypin moottoriksi tätä kai nimitetään. Minulla on sellainen muistikuva, että kaikki toimi vielä viime kesänä moitteettomasti, ja kulutus pysyi kohtuullisena. Sitten syksyllä ilmestyi tuo mystinen latausvalon palaminen jarrutettaessa, ja samoihin aikoihin moottori alkoi nykiä. Talven mittaan olen sitten käynyt läpi, täältä saamieni ohjeiden mukaisesti pääasiassa, moottorin eri osia, ja uusinut useimmat sähköosat. Kiinnostava ja opettavainen projekti kaikenkaikkiaan. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että isoin ongelma on juuri tuo latausvalon palaminen. Tyhjäkäynti on ihan hyvää. Saattaa olla niinkin, että nykiminen on vähentynyt säiden lämmettyä, mutta en nyt ole valitettavasti itse kerinnyt testailemaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 11, 2019 Share Posted June 11, 2019 Latausvalon palaminen voi liittyä myös jarrua painettaessa vähän kyykkäävään tyhjäkäyntiin. Tämä siis voi johtua jarrutehostimen ottaessa vähän alipainetta. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.