Jump to content

Kleinbus 1972 nykii


Recommended Posts

Joku kuula siellä tuntuu liikkuvan, kun sitä heiluttaa. Imiessä kuuluu kuulan ääni, ja ilma tulee ihan hyvin, jostakin. Puhaltaessa taas ei. Kovaa saa puhaltaa, ja jonnekin se ilma menee, mutta kovin hitaasti. Joku tukos siellä on, ehkä se kuula tosiaan on jumissa. Tämä siis oikeassa kaasarissa. Voiko sen jotenkin vapauttaa? Ei kai koko kaasari sentään mene vaihtoon sen takia?

 

Ymmärsin, että se aukenema pitää säätää vivustossa olevasta pysäytysruuvista 0,1 mm:iin.

 

Huomasin, että ryyppyläpän ympärillä akselilla ei ollut aluslevyjä, vaikka sellaiset esiintyivät mm. korjaussarjan mukana tulleessa piirroksessa. En tiedä, onko sillä isompaa merkitystä. Osia ei tullut korjaussarjan mukana.

 

Huomasin myös, että kaasuläpän reunassa olevan venttilin kärki oli hieman vääntynyt, ehkä kaasuläppä oli siihen osunut. En usko, että sekään ratkaisevasti haittaa. Tuotakaan osaa ei korjaussarjaan kuulunut.

 

Piristyksenä kuva oikean kaasarin sisältä. Siinä näkyy joitakin numeroita.

IMG_0028.JPG

Edited by ristosu
Link to comment

Yhtä kaasaria kerran liottelin 3 päivää ja välillä kävin rassailemassa. Sillä sain kuulat liikkumaan. Molemmat oli aluksi jumissa.

Melkein olisi viisainta aloittaa ultraäänipesulla ja katsoa sen jälkeen tarvitseeko tehdä muuta.

Tuossa kuvassa näkyy kuulat punaisina pisteinä. Ylempi on siihen messinkiputkeen menevässä kanavassa ja alempi kohokammion ja kiihdytyspumpun välillä. Imuvaiheessa ylempi sulkeutuu ja alempi aukeaa imun vaikutuksesta. Ruiskutusvaiheessa ylempi aukeaa ja alempi sulkeutuu paineen vaikutuksesta.

kaasari.png

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuntuu mahdottomalta löytää mistään 7 mm:n letkua noiden tankin huohotusputkien yhdistämiseen. Joudun näinollen laittamaan paketin taas kasaan ilman, että saan vaihdettua anturin tiivistettä, kun aika loppuu kesken. Syöttöletku ja kulmaletku on sentään uusittu, samoin syöttöaukon korkin tiiviste.

Link to comment

7mm letkua tilasin aikoinaan tähän tarkoitukseen Just Kampersilta ja varmaan muistakin VW osaputkista löytyy. Menee niissä huohotusputkissa 8mm letkukin kun vedät vain klemmarilla kiinni. Parempi sekin kuin vuotavat alkuperäiset.

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Sain paketin taas kasaan, vain kolme ruuvia jäi uupumaan, ja niillekin löytyi korvaajat.

 

Taas ollaan alkuperäisessä ongelmassa. Kone käy, mutta hyvin epätasaisesti ja savuisesti. Tyhjäkäynti on huonompaa kuin ennen. Jotakin on kyllä pielessä. Pitää yrittää mittailla sytytystä, ja ehkä säätää kaasuttimet taas uusiksi.

Link to comment

Sytytys on kohdillaan. Kaasuttimissa on jotakin mätää. Säätäminen ei onnistu. Pakoputkesta tulee nokea. Bensaa tulee liikaa, vaikka mitä tekisi. Tuntuu siltä, että sitä tulee, vaikka irrottaisi sähköjohdon solenoidista (testasin ne kyllä irrallaan). Tyhjäkäyntipiirin solenoidilla tuntuu olevan jokin vaikutus.

Link to comment

Tulviminen varmaan oli kyseessä. Vaihdoin nuo alkuperäiset neulaventtilit sinne takaisin, ja sain kuin sainkin säädöt onnistumaan. Olivatko ne uudet sitten vialliset (tuntuivat toimivan puhaltamalla), vähän erikokoiset (eivät ulottuneet kohoon) vai eivätkö ne vain tiivistyneet kunnolla (vanha tiivistysrengas, sarjassa ei ollut uutta)? Nyt uskaltaa yrittää vähän tankata ja koeajaa. Renkaatkin pitäisi vaihtaa nastattomiin. Kyllä nyt kelpaa. Kevätkin on parhaimmillaan 🙂

  • Like 1
Link to comment

Uusien neulaventtiilien kanssa bensanpaine on helposti liian suuri ja koska uudet eivät yleensä vastaa mitoituksiltaan alkuperäisiä niin neulaventtiilin korkeus / bensapinnan korkeus on aina säädettävä uudestaan.

  • Like 1
Link to comment

Varmuuden vuoksi ennen kesää voisi bensapumpun tuottaman paineenkin mitata. Itsellä ei nelostyypin kokemusta ole ollenkaan.Bensapinta säätyy alkuperäisellä neulaventtiilillä ja aluslevyllä oikein.

Edited by hpa
  • Like 1
Link to comment

Tuollainen polttoaineen paineensäädin ei ole hassumpi hankinta..joissain on painemittari itsessään ja toisiin pitää asennusvaiheessa mitata säädettävä paine. Sellaiset maksaa kai n.40...80 eur ihan hyvälaatuiset ja kun säätää paineen vaikka n.0.15 bar. niin pitäis tyhmemmänkin neulaventtiilin sulkea jos vaan venttiilin pinnat ehjät ja koho on ehjä. Itse olen käyttänyt jo reilut 20v takaperin hankkimaani petrolkigiä ja se on kestänyt myös viinabensan.  Mittarillisessa paineensäätimessä on tietty myös bonuksena se että voi aina tarkistaa onko järjestelmässä painetta lainkaan? eli vörkkiikö pumppu tai polttoainelinjassa häikkää...no taasen se saattaa tuoda hieman liian laboratoria fiiliksen konetilaan, mutta hyvin pieniä ja huomaamattomia ne kyllä on...

Tuosta näkee mm. erimalleja..

http://janicolracing.fi/kategoria/paineensaatimet-550

 

ja tuosta vaikka asennus mittari jos käyttää mittaritonta säädintä (huom! liitetään T-kappaleella säätimen ja kaasuttimen väliin ,eli tarvii se ostaa jos ei kuulu toimitukseen)

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/polttoainepainemittarit/polttoainepaineen-mittari-2000016980

 

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

No niin, taisin juhlia vähän etuajassa. Tankkaus meni kyllä paremmin kuin ennen, mielestäni bensan haju ei nyt puskenut päälle. Mutta nykiminen ei ole kadonnut mihinkään. Alan epäillä, että todellinen syy on sittenkin sähköissä, eikä polttoaineessa. Tai sitten en vaan osaa säätää niitä kaasareita. Enkä usko, että sellaista korjaamoakaan enää löytyy, jossa osaisivat homman. Puolasta lähtevät sähköjohdotkin olen jo vaihtanut uusiin tuon säätösivun ohjeen mukaisesti. Sähkön puolesta puhuu myös se, että latausvalo palaa edelleen, kun painaa jarrua.

Link to comment

Voiskos nyt olla syy jakajassa? Väärä kärkiväli, konkka rikki, kansi särki, pyörijä rikki.

 

Ja mullahan kävi juurikin niin tässä taannoin, että uudet tulpanjohdot löi valmiiksi läpi. Laitoin vanhat ni alko auto toimiin.

  • Like 1
Link to comment
10 hours ago, ristosu said:

Niin, siellä on konkkakin jossakin, sitä en olekaan vielä vaihtanut. Kärkivälikin on säädetty. Entäs tuo puola, voisiko se väsähtää vanhemmiten?

On ja voi. Tai tod. näk. sulla on vakio jakaja ni siinä on kyljessä semmonen pieni kiiltävä "tynnöri", konkka. Toi jos on rikki ni tekee kyllä melko outoja juttuja käyntiin. Toki vois olla puolakin mut se yleensä alkaa yleensä lämpösenä vasta temppuileen.

 

Älä vaihda molempia samaan aikaan. Jos vaikka vika häviää ni tiedät selkeästi kumpi osa oli rikki.

  • Like 1
Link to comment

Onhan tuo pariinkin kertaan käyty läpi tuo sytytys, ja valopistoolilla on katsottu, että kipinät tulevat tasaisesti, ainakin tyhjäkäynnillä. Tässä alkaa vaan unohtaa, mitä kaikkea on tehty, kun homma venyy. Ja tosiaan, puola ja konkka ovat yhä alkuperäisiä, kuten itse virranjakajan runkokin. Olin välillä ehtinyt unohtaa koko konkan olemassaolon. Täytyypä yritää huomenna taas tutkia.

 

Mutta sitten on tuo latauspuoli, jota olen alkanut itse epäilemään yhä enemmän. Onko laturi väsähtänyt? Entä lataussäädin? Onko vielä joku komponentti, jota en nyt muista? Oirehan on siis se, että aina kun painaa jarrua, ja jarruvalot syttyvät, syttyy myös latausvalo. Jos sähkö ei vaan riitä kunnolla edes jarruvalojen polttamiseen, riittääkö se sytytykseen? Vai onko perimmäinen syy kuitenkin juurikin konkassa tai puolassa, joka syö sähköä?

Link to comment
  • 1 month later...

12,6 V levossa, ja 13,3 (välillä 13,4) V käynnissä. Ja kun painan jarrua, ja latausvalo syttyy, en pysty mittaamaan samalla.

 

Vaihdoin nyt sen konkan. Olipas hankala homma.

 

Pitää nyt seurata tilannetta. Autolla on ollut useita käyttäjiä, eikä mitään valituksia nykimisestä ole tullut. Kulutus on kyllä ollut korkeahko, 15-20 l.

Link to comment

Melkoista tuuria olisi, jos sähköä jotenkin hallitusti vuotaisi. Joskus törmännyt ”osittain” palaneeseen posliinisulakkeeseen joka päästi n.100 volttia läpi, mutta ei 230. Eiköhän sekin olisi loppunut jos jonkun kunnon kuorman olisi kytkenyt perään.

 

Jos jossain huono liitos tms. Tulee kyllä ilmi, viimeistään kun joku laite lakkaa toimimasta tai johdosta kuoret sulaa...

 

Jos laturi itsessään on kunnossa etsisin vikaa ensimmäisenä säätimestä. 

  • Like 1
Link to comment

Olen yrittänyt ymmärtää tuon jarrun painamisen ja jarruvalon roolia tässä. Minun pitää löytää joku muu katsoman niitä valoja, palavatko ne edes kunnolla.

 

Säädin on tosiaan erillinen laatikko tulipellissä.

Link to comment

Kyllä se on vähän niin että konkka joko pelaa ..eli kaikki ok... tai ei pelaa...eli sillä ajoneuvolla ei ajeta juuri lainkaan. Itse en ole koskaan törmännyt "huonosti" toimimaan konkkaan...jos ei ajatella sitä niin että konkan väärän kapasiteetin kanssa voisi aiheuttaa kärkien ennenaikaista kulumista..mutta se on sitten jo toinen juttu. Mielestäni tuo kulutus nyt kuulostaa aika kovalta. Tietysti jos moottorin toiminta on huonoa niin se lisää kulutusta. Jos tuo jännite on akussa on  ajokierroksilla 13.5V luokkaa niin lataus ei oikein pelaa, tai sitten johonkin menisi latauksen tehoon nähden suhteettomasti virtaa... Jos jännite on matala niin se heikentää sytytyslaitteiden kipinää ..ja taas palaminen/teho kärsii.  En nyt oikein enää muista mikä moottori tässä olikaan, mutta jotenkin jää muistikuva että tässä on nyt "kaikki pallot ilmassa"..toimiko tämä peli missään vaiheessa ihan moitteetta?

  • Like 1
Link to comment

Nelostyypin moottoriksi tätä kai nimitetään. Minulla on sellainen muistikuva, että kaikki toimi vielä viime kesänä moitteettomasti, ja kulutus pysyi kohtuullisena. Sitten syksyllä ilmestyi tuo mystinen latausvalon palaminen jarrutettaessa, ja samoihin aikoihin moottori alkoi nykiä. Talven mittaan olen sitten käynyt läpi, täältä saamieni ohjeiden mukaisesti pääasiassa, moottorin eri osia, ja uusinut useimmat sähköosat. Kiinnostava ja opettavainen projekti kaikenkaikkiaan. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että isoin ongelma on juuri tuo latausvalon palaminen. Tyhjäkäynti on ihan hyvää. Saattaa olla niinkin, että nykiminen on vähentynyt  säiden lämmettyä, mutta en nyt ole valitettavasti itse kerinnyt testailemaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...