Jump to content

Voltswagen T2 kombi -76


Cera

Recommended Posts

Posted

Eikös noi mahtuisi lattian allekin? Koritöiden yhteydessähän voi tarvittaessa vähän muuttaa niitä pienempiä poikittaispalkkeja?

Posted
7 minutes ago, Anssi said:

Eikös noi mahtuisi lattian allekin? Koritöiden yhteydessähän voi tarvittaessa vähän muuttaa niitä pienempiä poikittaispalkkeja?

 

Mahtuisi ja harkitsin sitäkin hetken mutta päädyin siihen että kuumottaisi liikaa laittaa korin "ulkopuolelle" turvallisuussyistä. Pohjan alle asentaessa pitäisi rakentaa sen tasoiset kiinnikkeet ja koteloinnit ettei oikeesti haittaisi vaikka joku kivi raapaisisi pohjaa tai rankkasade yllättäisi. Itsellä ei ainakaan vielä ole tähän oikeen osaamista eikä mielenkiintoa, paljon mielummin otan tuon 8cm korotuksen sisälattiaan. :)

 

Pykälät asettavat tähän omat sääntönsä myös:

 

Quote
  1. 2)  akut tulee sijoittaa ja kiinnittää niin, etteivät ne ole alttiita vaurioille tai irtoamiselle törmäystilanteessa;

 

Vielä yksi syy miksi menen helpomman kautta tuossa akkujen sijoittelussa on, että tää on tosiaan rekisteröity pakettiautoksi alunperin Suomessa, enkä tiedä millainen veroshow syntyy siitä jos haluaa matkailuautoksi muutoskatsastaa, joten toistaiseksi ajatuksena on lähinnä että takatilaan tulee riippumatto kattokiinnikkeistä roikkumaan ja "that's it" niin ei tartte verottajankaan kanssa ottaa yhteen :D Tilaa on siis sisätiloissa hyvin käytettävissä, joten miksipä sitä ei käyttäisi. :)

 

Tavoite ja inspiraatio:

 

405ba874731c9c181625ef6ba4386715.thumb.jpg.552de16d2681648b20fa5e528297ae0c.jpg

Posted

Henkilöautoksi muutoskatsastettaessa veroa tulee muutamasta kympistä reiluun satasen, vuosimallista riippuen.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted (edited)

Itseasiassa voisin tähän tarinoida noista akuista vähän ja mitä vaihtoehtoja itse harkitsin projektiini käyttäväni.

 

Leaffin moottorin (ja monen muun) toimintajännite on sielä 350-400V tienoilla (oliko 360V nominaali tms Leaffin omalle akustolle) joten tuo pitäisi saavuttaa tavalla tai toisella. Toinen perusluku mitä heitellään usein on akuston tarjoama kWh joka määrittää pitkälti auton rangea. Esimerkkinä Nissan Leaffin pienin akku antaa 24kWh ja sillä se pieni kaupunkikirppu liikahtaa muistaakseni vähän päälle 100km, tästä voi sitten soveltaa painojen ja aerodynamiikan kautta omiin projekteihin summittaista kWh tarvetta/toivetta. :)

 

Itsellä oli muutamia vaihtoehtoja kun tätä lähti suunnittelemaan. Purkuautosta, se on selvä, sillä etenkin Norjassa ja Keski-Euroopassa alkaa olla kolaroituja sähköautoja jo kohtalaisen paljon. Hintoja katsellessa finndel.no listaa norjan purkaamot (näihin saattaa sitten tulla tilattaessa Suomen tullin toimesta verot, Norja kun ei ole EU maa.) ja openinverter.org myyntipalstalta löytyy aika hyvin tietoa saksan, hollannin ym. suunnilta. Pari vaihtoehtoa ja miksi päädyin näihin Tesla Model 3 moduuleihin:

 

1. Nissan Leaf. Vaihtoehtona tehtaalta 24kWh, 48kWh tai 62kWh.

 

Kaikista helpoin vaihtoehto jos Leaffin moottoriakin suunnittelee. Usein myös halvin ratkaisu ihan sama mikä projektiauto on kyseessä. Leaffin akku rakentuu 7.6V yksittäisistä palikoista. Ja noita sitten tarpeen vaatima määrä sarjaan ja rinnan jotta saavutetaan tavoiteltu toimintajännite moottorille sekä tavoiteltu range autolle. Esim tuo Leaffin pienin akusto koostuu 48kpl tuollaisista moduuleista.

Hyvät puolet Leaffin akuissa omasta mielestäni on ehdottomasti saatavuus ja hinta. Lisäksi moduulit on silleen kohtuupieniä että niitä voi asetella pienempiin ryhmiin ja jakaa massaa ympäri autoa jos tarvetta on. Näitä on näkynyt maailmalla silleen että osa akuista on Kuplan takatilassa ja osa edessä, on nähty sähkömopoissa ja ties missä jo tähänmennessä.

 

Huonoja puolia on käyttöikä, jonka rajallisuus johtuu lähinnä siitä että yhdessä tuollaisessa metalliboksissa on sisällä kolme pehmeetä li-ion pussityyppistä solua, eikä minkäänlaista jäähdytystä. Latauksen ja käytön aiheuttama lämpöstressi siis ennemmin tai myöhemmin syö akuston kapasiteettia. Leaffin akkuja myytäessä on ollut tapana ilmoittaa SOH (State-of-Health) prosentteina ja yli 80% kapasiteetista jäljellä on vielä oikein hyvää lukemaa, mutta itseäni ajatus alati laskevasta kapasiteetista vaan ei napannut tähän projektiin vaikka rationaalisesti ajatellen noista 2012 Leaffeista jotka on nyt 10v vanhoja kaivetaan vielä näitä SOH70-80% akustoja irti, joten tuo lasku ei ole kylläkään kovin nopeaa ja 10v päästä olisi varmasti tarjolla taas jo halvempaa ja helpommin saatavilla olevaa akustoa jos tämä sivilisaatio pysyy sinne asti pystyssä. :D

Yhden palikan mitat 222mm x 300mm x 34mm. Paino 3.7kg ja jännite tosiaan sen 7.6V. Tällähetkellä (kevät 2022) Leaffin akustoa voi löytää hyvällä SOH% alta 100e/kWh (= 24kWh akusto alle 2400e).

 


leaf.JPG.b01508c640e514e856b105dc28a2daad.JPG

IMG_9306.thumb.jpg.fc56b2675b53b36ace856335628ab26a.jpg

 

2. Tesla Model S

 

Näitä suunnittelin ensin ja tuntuu olevan toisiksi helpoiten saatavilla. Hinta on kuitenkin tähtitaivaallinen (n. 1000-1500e per moduuli) ja osasyynä vissiin että näiden kysyntä on saatavilla olevista purkuakuista nyt vissiin suurin tuolla aurinkoenergiapuolella kun mökkiläiset vaihtaa lyijyakuista pikkuhiljaa myös li-ioniin ym. Yhden kennon nominaali on hyvin läheltä 24V joten näitä näkee tosiaan käytettävän hupiakkuina ja muuten 24V systeemeissä. Lisäksi ja osittain tästä syystä moduulien rakenne on aika huonosti 350V systeemiin sopiva sillä kennoja tarvittaisiin sarjaan älytön määrä (16kpl) jolloin hinta nousee tuollaisessa toteutuksessa vastaavasti aivan kannattamattomille tasoille. Model S pohjassa näitä on muistaakseni juurikin 16kpl.

 

Hyviä puolia miksi aluksi näitä kalliista hinnasta huolimatta katselin, oli sisäänrakennettu jäähdytys jonka ansiosta käyttöikä on huomattavasti Leaffin palikoita pidempi ja tuo litteä design joka sopii mielestäni erinomaisesti pakujen valepohjien alle. :)

 

665mm x 300mm x 80mm, paino 25kg ja 22.8V per moduuli, (5.3kWh)

 

productshr_4.thumb.jpg.3301778b75a18f2c4e6348621d092207.jpg

 

3. VW "MEB" (Modularer E-Antriebs-Baukasten tai "Modular electric toolkit") löytyy ainakin monista ID3/ID4/eGolf/Audi eTronit/Skodat ym. En tähän kerennyt hirveän paljon tutustumaan mutta on tällähetkellä aika kovassa nosteessa tuolla sähkökonversiopiireissä. Saatavuus on ollut hyvää, specsit on sopivat 400V systeemeihin helpohkosti ja hinnat on hyvästä saatavuudesta johtuen "maltillisia". Hinnassa tosin vaikuttaa vielä se, että MEB on aika uusi systeemi, tuliko tuo 2020 ensimmäisiin autoihin vasta..

 

Koostuu laatikkomaisista moduuleista jotka ilmeisesti sisältävät myös jonkinlaiset jäähdytysratkaisut. Kovasti on kehuttu energiatiheyttä (paino/koko vs. kapasiteetti) ja laatikkoja pystyy sijoittelemaan vapaahkosti eteen ja taakse jos henkilöautoa suunnittelee.

 

4. Tesla Model 3/X

 

No sitten se mihin tässä päädyttiin. Alkujaan oli selvä että haluan enemmän kapasiteettia (rangea) kun mitä tuo Leaffin 24kWh paketti tarjoaisi ja asetin tähtäimet tähän 50kWh tietämille. Toiveissa oli myös jäähdytys jotta käyttöikä saataisiin pidettyä mahdollisimman pitkänä. Vielä kivempaa olisi jos moduulit olisivat litteitä eivätkä kuutiomaisia, sillä lattiapinta-alaa on käytössä enemmänkin.

 

Joku sitten vinkkasi että hei, "Short range" Model 3:sesta akut. Valmis 400V systeemi, neljä pitkää moduulia, nestejäähyt ja verrattain edulliset:

 

IMG_20201009_161756.thumb.jpg.377a93cd75e534401f3a4e2e17ed4668.jpg

 

Jes! Ei paljoa paremmalta voisi näyttää tähän koriin. :)

 

Yksi moduuli siis 88.8V nominal, painoa 59kg ja 1370mm x 340mm x 80mm liittimineen. Energiatiheydeltään (etenkin paino) kärkipäästä ja hintaa tuli tosiaan tuon 6000e rahteineen hollannista, joten ei nyt montaa euroa jääty Leaffin halvemmista akustoista pahemmaksi. :) 107e/Wh suunnilleen.

 

M3/X on saatavilla myös Long Range konfiguraatiossa jollon akustoa on peräti 75kWh edestä (olis aika kiva range) mutta näiden moduulien pituus on liikaa enkä itse surullista kyllä saanut mallailtua niitä sopimaan mihinkään järkevästi, joten 56kWh on "tyydyttävä" :)

 

Long range paketti näyttää siis tältä. Sivuilla olevat moduulit on n. 1700mm ja pidemmät keskellä n. 1900mm:

 

calimotivebatterypackmodulesebay.thumb.jpg.c8849466bb54d6b14ed067f587676a67.jpg

 

Ja vielä hämäävästi Tesla ilmeisesti on jossain vaihteessa vaihtanut M3 mallisarjassa akkuvalmistajaa tai ainakin valmistustapaa, eli alkupäästä löytyy noita lyhkäsiä 1370mm moduuleita Short Range koreista, mutta loppupäässä ja tällähetkellä moduulien pituus on kaikissa sama ja Short Range korissa moduuleista on vaan napattu kennoja sisältä pois jättäen tyhjiä aukkoja rakenteeseen. Tällöin on oikeestaan vaan hinta- ja painokysymys mitkä haluaa, sillä fyysinen koko on sama. Saa olla tarkkana jos avaamatonta akkupakettia ostaa, itse vaadin nähdä kuvat jotta pystyin varmistumaan sopivuudesta... :)

 

Uusina akkuina jotkut käyttää LiFePo4 tyylisiä kemioita niiden halvemman hinnan johdosta, mutta itse en niistä tiedä hirveästi. Näitä ei tietääkseni ole käytössä oikeen missään tehdasvalmisteisissa autoissa joten menee ehkä enemmän siihen sarjaan "jos ei halua käytettyä ostaa niin"... Projektipuolella kuitenkin suosittuja ja hinnaltaan ja kapasiteetiltaan vissiin aika vertailukelpoisia noihin Leaffin moduuleihin, mutta tarkemmin en tosiaan tiedä.

 

Edited by Cera
  • Like 9
  • 1 month later...
Posted (edited)

Hyvää juhannusta ja mitenpä sitä paremmin viettäisi kuin koputellen Voltswagenin pohjaa. :)

 

Positiiviset yllätykset projektissa jatkuvat. Sain viimein painepesurin käsiini ja alustamassat paljastivat kuin paljastivatkin altaan melko siistiä ja hyväkuntoista maalipintaa! Toki muutama haperompi kohta löytyi kun koputtelin koko korin läpi. Ruuvimeisselin ja teräsharjan kanssa edettiin ja merkkailin kaikki mistä vaan ruuvarin sain läpi menemään - pienet ja isot - jotta on sitten tarkempi käsitys kokoajan mitä työstää.

 

Isompia, johon varmaan kannattanee korjauspaloja tilailla;

 

signal-2022-06-25-183527_001.thumb.jpeg.a09337176b6e90aafc612f730cd91481.jpeg

 

Tuulilasin alalaitaa molemmin puolin ja vähän keskeltäkin.

 

signal-2022-06-25-183527_002.thumb.jpeg.10a9dfa57d4938f36bc8b60d928af876.jpeg

 

Kuskin astinlautaa.

 

signal-2022-06-25-183527_010.thumb.jpeg.69be0475b685510e39444411fc1ddb0a.jpeg

 

Vasen pyöränkaari, tuo sivuhelma vaikuttais olevan pahin paikka, mätä etukaarelta taakse asti.

 

signal-2022-06-25-184008_007.thumb.jpeg.2fb5e89232b3472112cd1c43e9ee0004.jpeg

 

signal-2022-06-25-184008_010.thumb.jpeg.6b814f7640d8e3a48caa9724283fa1ea.jpeg

 

Vasenta sivuhelman sisäpeltiä.

 

signal-2022-06-25-184118_016.thumb.jpeg.15ba9bfe514a863c3f43c89d9fdffd09.jpeg

 

Jaaa vasen takalokasuojan etureuna.

 

Muita pahempia oli nuo poikittaispalkkien keskikohdat mm.

 

signal-2022-06-25-184008_005.thumb.jpeg.81e4d476b3fa079f4e726b476c06d5c6.jpeg

 

Tunkinkorvakkeet sen sijaan oli yhtä lukuunottamatta vielä tallella ja kovat.

 

Oikeelta rapisi kanssa helmasta sekä sisä- että ulkopelti.

 

signal-2022-06-25-184008_003.thumb.jpeg.da82ed9115fd59e87816930c5af28a73.jpegsignal-2022-06-25-184008_002.thumb.jpeg.f7fa0593b9eedd46cd09da1d9b9327c9.jpeg

 

Yhteensä 26 paikkakohtaa löysin, suurinosa sellaisia neliösentin reikiä jossain saumakohdissa. Parilta paikalliselta hitsarilta jo ennen juhannusta kyselin, mutta toistaiseksi vähän heikosti saanut vastauksia, on toki kesälomakausi ja säät sellaiset että kukapa nyt työpaikalla viihtyisikään. :D

 

 

 

Edited by Cera
  • Like 1
Posted
2 hours ago, tolvana said:

Kouvolassa tonnin homma.

 

Vitsit ku ois lähempänä, mutta pidän mielessä ja oon yhteydessä jos omasta maakunnasta ei löydy.

Posted
4 hours ago, Cera said:

 

Vitsit ku ois lähempänä, mutta pidän mielessä ja oon yhteydessä jos omasta maakunnasta ei löydy.

Kun auto pitää kuitenkin trailerilla siirtää, niin onko sillä väliä, jos ajomatka on hiukan pidempi. Tuolla muutamia esimerkkejä Mikon töistä  Mikanos

  • Like 1
Posted
On 5/11/2022 at 11:31 AM, Cera said:

 

Uusina akkuina jotkut käyttää LiFePo4 tyylisiä kemioita niiden halvemman hinnan johdosta, mutta itse en niistä tiedä hirveästi. Näitä ei tietääkseni ole käytössä oikeen missään tehdasvalmisteisissa autoissa joten menee ehkä enemmän siihen sarjaan "jos ei halua käytettyä ostaa niin"... Projektipuolella kuitenkin suosittuja ja hinnaltaan ja kapasiteetiltaan vissiin aika vertailukelpoisia noihin Leaffin moduuleihin, mutta tarkemmin en tosiaan tiedä.

 


Osui vasta omiin silmiin vallan hyvä akkutarinasi. Näitä LFP kennoja löytyy raskaamman kaluston puolelta ja ilmeisesti jotain patentteja on vanhentunut ja sen seurauksena odotetaan Kiinalaisia LFP akullisia autoja saapuvan kohta euroopan markkinoillekkin. 

  • Like 1
Posted

Palkkeja ja helmoja ei sitten kannata ruveta palasista rakentamaan vaan suoraan kokonaan uusi pala tilalle.

 

Tietenkin jos hitsauksen teettää ulkona niin lähtökohtaisesti hitsattavien alueiden putsaus vähentää oleellisesti hitsaajan työtä. Jos siittä hyvän haluaa niin melkein koko pohja olisi fiksua hiekkapuhaltaa. Tietty nuo mädät palkit ja helmat olisi hyvä purkaa pois edestä ennen puhallusta.

  • Like 1
Posted
6 hours ago, Ketsa said:

Osui vasta omiin silmiin vallan hyvä akkutarinasi. Näitä LFP kennoja löytyy raskaamman kaluston puolelta ja ilmeisesti jotain patentteja on vanhentunut ja sen seurauksena odotetaan Kiinalaisia LFP akullisia autoja saapuvan kohta euroopan markkinoillekkin.

Joo! Ei tosiaan oo ihan hirveästi näistä itsellä tietoa, mutta muutamaan projektikertomukseen olen törmännyt missä on hyödynnetty. Vissiin paino/energiatiheys kuitenkin epäedullisempi vrt. litiumkemiat, mutta tosiaan litiumkemioiden hinta moninkertainen uutena hankittaessa... Mutta hienoa että vaihtoehtoja tulee kokoajan lisää ja "jokaiselle jotakin" :D

 

4 hours ago, Tanhis said:

Palkkeja ja helmoja ei sitten kannata ruveta palasista rakentamaan vaan suoraan kokonaan uusi pala tilalle.

 

Tietenkin jos hitsauksen teettää ulkona niin lähtökohtaisesti hitsattavien alueiden putsaus vähentää oleellisesti hitsaajan työtä. Jos siittä hyvän haluaa niin melkein koko pohja olisi fiksua hiekkapuhaltaa. Tietty nuo mädät palkit ja helmat olisi hyvä purkaa pois edestä ennen puhallusta.

 

Paruzzilta katselin noita korjauspeltejä ja helmat + palkit menee ehdottomasti uusiksi tuossa kunnossa. Mites nuo tuon kuskin astinlaudan ja tuulilasin alareunan tyyliset, lienee niihinkin kannattaa muotoillut pellit tilata? Aattelin että olis selkeesti merkityt kohdat ja tarvittavat korjauspellit valmiina, jollon voisi viedä koripajalle tyylillä "paikat on merkitty, peltiosat on valmiina."

 

Pohjaan hiekkapuhallus + teollisuusepoksit sitten perään kun on hitsattu, jollon ei kerkeis ottaa pintaruostetta puhalluksen ja maalauksen välissäkään... Tietty sitte puhallus paljastaakin vielä ties kuinka monta koloa mitä pitäs paikkailla :D toivottavasti ei.. aika tarkkaan yritin koputella..

Posted
On 6/27/2022 at 4:32 PM, Cera said:

Joo! Ei tosiaan oo ihan hirveästi näistä itsellä tietoa, mutta muutamaan projektikertomukseen olen törmännyt missä on hyödynnetty. Vissiin paino/energiatiheys kuitenkin epäedullisempi vrt. litiumkemiat, mutta tosiaan litiumkemioiden hinta moninkertainen uutena hankittaessa...

 

 

LFP on kyllä litiumkemia (lithium ferrophosphate). Mutta siinä ei ole nikkeliä ja kobolttia, joista erityisesti jälkinmäisen puuttuminen tekee siitä paljon vähemmän ihmisoikeuksia rikkovan kemian... Ja toki pienenee siinä tulipalonkin vaara.

  • Like 2
Posted (edited)

signal-2022-07-02-195849_001.thumb.jpeg.2d6cf837dacac4bc9b55084791239757.jpeg

 

Voimansiirron suunnittelua ja tutkiskelua. Samban melko kattavan vaihdelaatikkolistauksen perusteella tunnistin tämän ilmeisesti jenkkiluokittelulla "002 -askiksi" (3-ribs). Ilmeisesti tuo "6-ribs" 091 olisi vahvempaa tekoa, onko ero suuri?

 

Ilmeisesti kytkinkopan pulttien paikat (4 pulttia jotka pitää vaihteiston kiinni moottorissa) ja itse laatikon kiinnitys auton runkoon (noilla kahdella yläpultilla kytkinkopan rajalta) on kuitenkin aikalailla samat kaikissa vaihteistoissa joten voin tän avulla suunnitella adapterilaipat Leaffin moottorille vaikka aski sitten myöhemmin vaihtuisikin vai onko eroja?

 

Lähinnä pohdin tuota että Leaffin moottori laittaa tosiaan sen 100-110kW maksimeillaan (tosin todennäköisesti asetan softalla jotkut tehorajat jo rangenkin vuoksi alemmas).

 

Joten kestävyyttä ajatellen... Tän kunnostaminen vs. uusi vahvempaa tekoa oleva vaihteisto?

Edited by Cera
Posted

Juu tuo on 002. Sekä 002 että 091 on kiinnityksiltään identtiset, paitsi varhaisissa 002:ssa ei ollut yläpuolella niitä korvakkeita. Niiden kuorien osat käy ristiin, esim. miulla on doppelissa "002 / 091 / 002". Huipputehon puolesta aski kestää kyllä, vääntö matalalta lienee näissä se ongelmallisempi. Kestävä loota joka tapauksessa. Välitykset on varmaankin vakiona just hyvät monentyyppiseen liikkeellelähtöön 😄

 

Seuraan tätä ketjua kyllä innolla - miun pallisdoppelissa olis lavan alla ihan hulluna tilaa niille Leafin akuille pinota vaikka kuution verran. Edellinen just noin 150 hp bensamoottori porsi viime kesänä, ja vääntöhän siinä ei ollut lähellekään samaa. Silti kulki varsin kevyesti ja iloisesti, joten tuo sähkömoottori varmasti liikuttaa oikein mukavasti.

 

Jotenkin tähän projektiin istuisi myös taipuisat aurinkopaneelit katolle, mie ostin Aliexpressistä 200W paneelit ( https://www.aliexpress.com/item/32880479420.html ) hupiakkua varten, mutta taitavat jäädä ens kesäksi odottamaan.

  • Like 1
Posted (edited)
5 hours ago, DWL_Puavo said:

 

Jotenkin tähän projektiin istuisi myös taipuisat aurinkopaneelit katolle, mie ostin Aliexpressistä 200W paneelit ( https://www.aliexpress.com/item/32880479420.html ) hupiakkua varten, mutta taitavat jäädä ens kesäksi odottamaan.

 

Siis mää oon miettinyt hupiakulle aurinkopaneeleita kanssa. 😄 Ajoakkujen lataamiseen niistä ei realistisesti valitettavasti vielä ihan oo, enkä turvallisuussyistä halua pitää ajoakkuja kytkettyinä parkissa ollessa (camperi kuiteskin jonkinlaisena ajatuksena 🙂 ) mutta tosiaan jonkun 12V hupiakun niillä pitäisi varmaan hengissä... Saa nähdä!

 

Voisin lisäkysymyksenä vielä tähän samaan heittää, että vinkkejä hyvämaineisista vaihteistokunnostajista ensisijaisesti Pirkanmaa - Pk-seutu väliltä voi myös tarjoilla (harkintaan myös muualta maasta jos ei täältäpäin satu löytymään 🙂)

Edited by Cera
Posted (edited)

signal-2022-07-12-231956_001.thumb.jpeg.c229451d2807b9d6d981f7fcce507e57.jpeg

 

signal-2022-07-12-231956_003.thumb.jpeg.3a899345bfd964badebb18b183507779.jpeg

 

Ei hitsit tekis mieli kyllä hyödyntää tuo Leaffin "vaihdelaatikko" tuon VW mötikän sijasta :D on niin paljon kevyemmän ja kompaktimman oloinen eikä tehonkestostakaan tarvitsis huolehtia.

 

Mutta mutta, tämä pyöris sijoituspaikastaan johtuen tosiaan suurimmaksi osaksi "pakilla" josta tuo moottorihan ei siis välitä lainkaan, mutta rattaat saattaa...

 

Leafsplashoil.thumb.png.763f9b7bc87824d5ab09844e9385030a.png

 

Kattelin jo aikaisemmin että tuo näyttää roiskevoitelukanavalta, mikä ei tietenkään toimisi jos tuo pyörii "väärään suuntaan" jatkuvasti. Nuo helicalithan kai pyörii ihan onnellisesti molempiin suuntiin ja luulisi että thrustikin olis huomioitu molempiin suuntiin rakenteessa kun kuitenkin pakilla ja regen-jarrutuksissa voimaa välittyy väkisin myös tuohon "väärään suuntaan"

 

Uhka vai mahdollisuus? :D

Edited by Cera
  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Mitä tälle projektille kuuluu?

Jonkuverran kilometrejä tullut tuohon mun kuplaan ja voin sanoa että vääntö koukuttaa, enää ei tee mieli rajoittaa tehoja...toivotaan että kestää😉

Edited by remykv
Posted
On 8/4/2022 at 10:09 PM, remykv said:

Mitä tälle projektille kuuluu?

Jonkuverran kilometrejä tullut tuohon mun kuplaan ja voin sanoa että vääntö koukuttaa, enää ei tee mieli rajoittaa tehoja...toivotaan että kestää😉

 

Ei mitään suurta edistystä, muutamia osia (mm. kontrolliyksikön - "VCU":n) tilaillut ja Tesla M3 laturin sielunelämään tutustunut. Työt ottaneet taas oman aikansa niin ei ole päässyt harrastelemaan.

 

Koritöille on alustavasti lähiseudulta tekijä löytynyt, mutta pystyy ottamaan vasta elo/syyskuun vaihteessa (AA-Paja Mänttä-Vilppulasta) joten sinne asti odoteltava nyt niiden kanssa vielä.

 

Moottori-vaihteisto-väliin tarvitaan booriholkki jolle myös löytyi jo tekijä, mutta sielä taas en ole vielä kerennyt osien kanssa vierailemaan.

 

Tällästä pientä taustatyötä siis, ei mitään massiivisia harppauksia. :)

  • Like 2
  • 5 weeks later...
Posted (edited)

Viimein koitti kauan odotettu päivä ja kori pääsee ammattilaiselle käsittelyyn.

 

signal-2022-09-11-165315_002.thumb.jpeg.6272e9d8f049e81cb28fba365849b6b1.jpeg

 

Nää ois kanssa matkalla koneistamolle 😎

 

signal-2022-09-11-172508_002.thumb.jpeg.378a018959015b2a55088c950588760c.jpeg

Edited by Cera
  • Like 7
  • 1 month later...
Posted

Pohjamaalit pinnassa:

1472613375_WhatsAppImage2022-10-24at11_40_25AM.thumb.jpeg.58f4e6bc449dd32aad24c6e2f37bdb2b.jpeg

 

231079549_WhatsAppImage2022-10-24at11_40.25AM(1).thumb.jpeg.47b7d8b97d35df76f05076e3a87a678a.jpeg

 

Hitsaajalta kommenttina että hyvältä näyttää, mutta kuulemma pienehköjä reikiä on runsaasti. Pohjan palkit jotka olikin tiedossa että menee vaihtoon:

 

806000491_WhatsAppImage2022-10-24at3_17.25PM(5).thumb.jpeg.21995c8e57cf3480143ee322a6211790.jpeg

 

Joo. Maalari oli myös nopeampi töissään kun teippari, joten nääkin kohdat tuli sitten jo happomaaliin. :D Koritaituri saa puhdistella ennen hitsauksiaan.

 

Skannaillessa vanhoja diakuvia osuipi silmään myös sama auto ja Ukki kesämökin pihassa tekemässä jotakin huoltoja. :) Ajankohta täsmäisi johonkin 1990 luvun puoliväliin.

 

_V9A0159.thumb.jpg.fa19001c1249e501d3f32fce67038e91.jpg

  • Like 4
Posted

Projekti vaikuttaa upealta. Ja hienoa että löysin tämän sillä olen itsekin rakentamassa 1972 Doppelia mihin tulee näillä näkymin Tesla Model S pieni moottori. Akusto on vielä hakusessa. Mikä on sivusto mitä kautta hankit tuon akun? Voit myös laittaa tiedot yksityisviestillä.

Oman autoni vein juuri koritöihin ja ensi keväänä olisi tarkoitus alkaa kokoonpanemaan. 

IMG_20210912_120922.jpg

  • Like 2
Posted (edited)
20 hours ago, AtteKa said:

Projekti vaikuttaa upealta. Ja hienoa että löysin tämän sillä olen itsekin rakentamassa 1972 Doppelia mihin tulee näillä näkymin Tesla Model S pieni moottori. Akusto on vielä hakusessa. Mikä on sivusto mitä kautta hankit tuon akun? Voit myös laittaa tiedot yksityisviestillä.

 

Suht samassa aikataulussa siis mennään. Kevättä kohti. :D Suht samalla paikkakunnallakin vieläpä.

 

Oma akusto löytyi openinverter.org foorumien kauppapalstalta. Vastaavia löytyy Norjan purkaamoilta (finndel.no listaa kaikki) ym.

 

Jos tähtäät katsastukseen niin minkälaista teholappua ajattelit tosta SDU:sta? Olin itse siinä käsityksessä että pienimmätkin Teslan moottorit karkaa tehoissa yli sallitun, mutta voin olla myös väärässä ja nämä muuttuvat niin nopealla tahdilla nyt.

 

Kiinnostaa myös minkälainen kontrolleri, ajattelin joskus ehkä päästä itse vielä eroon tuosta VW alkuperäisestä vaihteistosta jolloin joku tuollainen SDU olisi aika korkealla listalla.

Edited by Cera
Posted
On 10/28/2022 at 12:19 PM, Cera said:

 

Suht samassa aikataulussa siis mennään. Kevättä kohti. :D Suht samalla paikkakunnallakin vieläpä.

 

Oma akusto löytyi openinverter.org foorumien kauppapalstalta. Vastaavia löytyy Norjan purkaamoilta (finndel.no listaa kaikki) ym.

 

Jos tähtäät katsastukseen niin minkälaista teholappua ajattelit tosta SDU:sta? Olin itse siinä käsityksessä että pienimmätkin Teslan moottorit karkaa tehoissa yli sallitun, mutta voin olla myös väärässä ja nämä muuttuvat niin nopealla tahdilla nyt.

 

Kiinnostaa myös minkälainen kontrolleri, ajattelin joskus ehkä päästä itse vielä eroon tuosta VW alkuperäisestä vaihteistosta jolloin joku tuollainen SDU olisi aika korkealla listalla.

Teholappua täytyy varmasti vähän junailla, mutta se +20% otan ainakin. Hervannan katsastuskonttorilla on kuulemma pirkanmaalta paras tieto sähköauto konversioista. On pitänyt soitella sinne ja hieman kysellä onko suunnitelmani ok.

Olin ensiksi ajatellut ottaa suoraan tämän setin 400v-performance-ev-conversion-kit , mutta en ole saanut kunnon tarjousta toimittajalta. Joten etsin itse varmaan tuota settiä vastaavat osat purkaamoilta jne.. kontrolleri on vielä hieman auki, mutta hieman olen katsonut EV Controlssia tai AEM EV. Näissä kontrollereissa saa ainakin tuon tehon säädettyä juuri sellaiseksi kuin haluaa.

 

  • 1 month later...
Posted (edited)

Hitsaushommat saatettu onnistuneesti päätökseen ja kori takasin pyörillään 😊

 

Kyllähän sieltä kaikenlaista löyty kun availivat...

 

231116263_WhatsAppImage2022-12-12at09_19.58(2).thumb.jpeg.d835d862361799ce1650b45504eae9d8.jpeg

 

171376745_WhatsAppImage2022-11-24at3_30.47PM(2).thumb.jpeg.b30a914c15b65f957b93d1289743f5b2.jpeg

 

Uusiks meni aikalailla molemmat helmat, takalokasuojat sisä+ulko, poikittaispalkit pohjasta tunkinkorvakkeineen, tuulilasin alakulmat...... 🙄

 

 

1860751227_WhatsAppImage2022-12-20at17_58_52.thumb.jpeg.523ecdc52de28e49cd72de75d327a4dd.jpeg

 

1300280660_WhatsAppImage2022-12-05at19_12.16(1).thumb.jpeg.2eb79bc07810ad05b087c194ab2b80ea.jpeg

 

1698562400_WhatsAppImage2022-12-16at18_26_42.thumb.jpeg.ee3eb92a574f568e16622536dc48dd97.jpeg

 

Sanotaanko kuitenkin että pahemman näköisiäkin on nettiä selaillessa tullut kuitenkin vastaan 😂 viimeistelyitä vaella enää ja sitten pitäisi lähteä pohtimaan maalia pintaan 🤔 äkkisältään kysyttynä ei tuu olemaan halpa rasti sekään vaikka tavotteena ei olisi edes mikään "näyttelypinta"... Kunhan kestäisi ruostumatta ja olisi jotain väriä pinnassa, lommotkin saisi näkyä miun puolesta alta, eihän tämä uusi ole eikä ole tarkoitus sellaiseksi yrittää naamioida 😉

 

Yritin kysästä kanssa että jos sais 1/5 pohjatöillä niin että tarkotuksella jäis vanhat epätasasuudet ja röpelöt näkyviin mutta ois joku kiveniskuilta suojaava epoksi pohjassa ja edes kaukaa katsottuna yhtenäisen värinen kori alla, mutta toistaiseksi vähän moot tilanne. En tiihä onko se kyllä edes mahdollista toteuttaa vai rapiseeko maalit sitte vaa poies. Ois vaan kiva lookki sellanen vanhanajan "itse maalasin mökkipihalla" mutta kunnon aineilla niin että kestäisi myös. 🙄

Edited by Cera
  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Jonossa maalaamolle, kerkesi toimittaa kuivana vielä ennen huomiselle luvattuja lumisateita :)

 

707387385_WhatsAppImage2023-01-02at13_46_42.thumb.jpeg.a5fff975a85cf68e14ff6f4202a20c1f.jpeg

 

Vedetään nyt epoksit pohjaan ja sisustaan että pääsee aloittamaan kasaamista, pintavärit jää vielä myöhemmälle tyylikysymysten vuoksi.

 

Alustan läpikäyminen varmaan seuraava suunnitelma kunhan saan takaisin kotitalliin. Alustavasti katsellut Paruzzilta osaa jos toistakin ja välipäivät meni korjausopasta iltalukemisena tutkien :)

 

Palstoilta jo aikaisemmin katsellut että moni ilmeisesti irroittaa koko etuakselin kunnostusta varten ja käy läpi ohjaussimpukat ym. samalla. Pitää tutustua vähän missä kunnossa omat on, että osoittautuuko kuinka tarpeelliseksi. Nythän tuo etuakseli on hiekkapuhallettu ja maalataan samalla kun muukin alusta ja ulkoisesti ihan siistin oloinen se oli kun pikaisesti tutkailin.

 

Jarrusatuloita ja pääsylinteriä voisi kanssa varmaan liottaa vähän sitruunahapossa ja kattoa että selviääkö vain korjaussarjoilla niiden osalta, vai meneekö kokonaan uusiksi. Ei nuo pahan hintaisia olleet kyllä uusinakaan, että aika herkästi varmaan kannattaa uusia kokonaan näin pitkän seisonnan jälkeen... Vetoakseleita ihmettelin myös jo alustavasti. Uudet ei niissäkään näköjään satasta enempää maksa kappaleelta ja kunnostaminen näytti sen verran työläältä että kannattaakohan lie... Miulla menis kokemattomana varmaan se päivä kuitenkin noiden kunnostamiseen vähintään ja saman ajan voisi käyttää vaan ylimääräseen työvuoroon ja tienata rahat uusiin.

  • Like 1
Posted

Siellä etuakselin kiinnityskohdissa on yleinen ruostepaikka eli kannattaa jokatapauksessa käyttää irti.

  • Like 1
Posted
11 hours ago, Cera said:

Vetoakseleita ihmettelin myös jo alustavasti. Uudet ei niissäkään näköjään satasta enempää maksa kappaleelta ja kunnostaminen näytti sen verran työläältä että kannattaakohan lie... Miulla menis kokemattomana varmaan se päivä kuitenkin noiden kunnostamiseen vähintään ja saman ajan voisi käyttää vaan ylimääräseen työvuoroon ja tienata rahat uusiin.

 

Näissä pitää toki muistaa se, että halppisvetarien nivelet eivät ole alkuperäisten laatuisia. Laatunivelten hinnalla sitten jo vähän viitsiin rasvanvaihtoa tehdäkkin, jos ei merkittävää kulumaa nivelistä löydy. Toinen juttu on toki sitten se, että jos alkuperäiset ovat kestäneet 50 vuotta, niin kestääkö halppis empitkin kuitenkin riittävän kauan auton uudessa elämässä...

  • Like 1
Posted
12 hours ago, Tanhis said:

Siellä etuakselin kiinnityskohdissa on yleinen ruostepaikka eli kannattaa jokatapauksessa käyttää irti.

 

Okei joo :) Kiitos tästä, vahvistui tuo ajatus että pitääpi se irrotella.

 

 

1 hour ago, Ketsa said:

 

Näissä pitää toki muistaa se, että halppisvetarien nivelet eivät ole alkuperäisten laatuisia. Laatunivelten hinnalla sitten jo vähän viitsiin rasvanvaihtoa tehdäkkin, jos ei merkittävää kulumaa nivelistä löydy. Toinen juttu on toki sitten se, että jos alkuperäiset ovat kestäneet 50 vuotta, niin kestääkö halppis empitkin kuitenkin riittävän kauan auton uudessa elämässä...

 

Tätä mietin kanssa. Onkohan samaa noissa jarrusatuloissa / pääsylinterissä ym. mitkä myös voisi mahdollisesti olla elvytettävissä korjaussarjoilla?

Posted
12 hours ago, Cera said:

osoittautuuko kuinka tarpeelliseksi. Nythän tuo etuakseli on hiekkapuhallettu

 

Kyllä se kannattaa irti ottaa tai ainakin puhdistaa kunnolla, puhalluksessa menee hiekkaa jousiputkien sisään (laakereihin). Ja tosiaan ruostetta voi piilotella korin ja akselin välissä.

Apusimpukan puslat joudut 99% todennäköisyydellä vaihtamaan, voi tehdä auton allakin mutta helpommalla pääsee jos akseli on irti. Älä osta sitä halvinta korjaussarjaa tähän, parempikaan ei ole pahan hintainen. Samoin pallonivelet, työläät vaihtaa joten ei kannata säästää.

 

Vetoakseleissa samaa mieltä Ketsan kanssa, jos otat ne irti ja pyyhit sen verran rasvaa pois että näet ovatko kuluneet ei ole pakko vaihtaa uusiin, peset vaan puhtaaksi ja rasvaat uudelleen. (Empi muuten yllättäen ei ole tässä se huonoin vaihtoehto, teettävät akselit ilmeisesti USAssa)

  • Like 1
Posted
4 minutes ago, Cera said:

Tätä mietin kanssa. Onkohan samaa noissa jarrusatuloissa / pääsylinterissä ym. mitkä myös voisi mahdollisesti olla elvytettävissä korjaussarjoilla?

 

Voi olla että ovat, mutta se on ihan arpapeliä... milloin autoon on viimeksi vaihdettu jarrunesteet? Jos siitä on jo useita vuosia on jarruneste imenyt vettä ja satulat ovat tod. näk. aika kehnot. Itse ostaisin suosiolla uudet, kuten sanoit sen säästyvän ajan voisi käyttää johonkin muuhun.

Posted
8 minutes ago, Anssi said:

 

Voi olla että ovat, mutta se on ihan arpapeliä... milloin autoon on viimeksi vaihdettu jarrunesteet? Jos siitä on jo useita vuosia on jarruneste imenyt vettä ja satulat ovat tod. näk. aika kehnot. Itse ostaisin suosiolla uudet, kuten sanoit sen säästyvän ajan voisi käyttää johonkin muuhun.

 

Nooh onhan siitä se 10 vuotta+ :)

 

Jees. Tuota ylempänä mainittua laatueroa (alkuperäiset vs. tarvike) vaan aloin noittenkin kohdalla pohtimaan.

Posted

Tähän akselisoppaan jos vielä laitan lusikkani niin yleensä sähkömoottori vääntää ihan erilailla kuin polttomoottori ja paljon alemmilla kierroksilla. Niin voisi kuvitella että mielummin rupeisi etsimään alkuperäisiä kestävempiä kun arpomaan kestääkö tarvikkeet.

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Viimein kotitallissa! Tänään haettiin maalaamolta. :)

 

signal-2023-01-21-191229_010.thumb.jpeg.882c2a36c99dfccd41d47ee96e8bd657.jpeg

 

Pohjassa ja sisustassa epoksit ja ulkopinta on tosiaan edelleen pohjamaalilla ja jää omaksi hommaksi myöhemmin keväällä. Tähän on mukava lähteä kasaamaan ehjää tavaraa päälle. :)

 

859747000_2023-01-17at14_12_57.thumb.jpeg.bbed737aac5d6acb0ddff59783b7af69.jpeg

 

883344295_2023-01-17at14_12.57(1).thumb.jpeg.3d6b03ec5cd730dde8b3382525a169c8.jpeg

 

Moottoritila ennen / jälkeen:

 

signal-2022-06-22-211711_004.thumb.jpeg.36818cb090a2bbebdefebe52e554f87a.jpeg

 

signal-2023-01-21-220849_010.thumb.jpeg.42944c9d7cbb6cf2665195b0b34422e7.jpeg

 

Alustaa ja moottorikiinnikkeitä seuraavaksi pohtimaan. 😊

  • Like 10
  • 4 weeks later...
Posted

Kirjoitellaanpas taas kuukauden yhteenvetoa :)

 

signal-2023-02-17-191418_002.thumb.jpeg.f0cf1b7bbe6b26122f9b82cbb0d35714.jpeg

 

signal-2023-02-17-191418_008.thumb.jpeg.fd526ba4f8fbc6db2c18159f996aa404.jpeg

 

signal-2023-02-17-164307_002.thumb.jpeg.1a56e943923bd3154d977c856ff0257b.jpeg

 

signal-2023-02-17-191418_023.thumb.jpeg.9462a41a2e6acbab4ab91b56dcb57520.jpeg

 

signal-2023-02-17-191418_024.thumb.jpeg.98fde6e13fd7e7a04f7892c0d46bbce4.jpeg

 

signal-2023-02-17-191418_015.thumb.jpeg.42ac31e415f8aea4905bcd9c77dacc84.jpeg

 

Joo o :) Se lähti irti ihan yksin yrittämällä. :D Käytin kuormaliinaa sitomaan tuon ylemmän putken auton keulaan kun pyrki kääntymään kokoajan "vastapäivään" painopisteensä mukasesti. Jälleen kerran olin varautunut paljon pahempaan sen perusteella mitä muualta oli kerennyt lukea / videoita katsella. Äkkisältään näyttäisi myös että kiinnityspaikoissakaan ei piileskellyt kuin pientä pintaruostetta.

 

Pitää jollekkin kuormalavalle tai pöydälle nostaa ja sitten vaan purkamaan ja uutta osaa tilalle. :)

 

Kojelautaa kerkesin myös hieman ihmettelemään, tuo kun oli vähän surullisessa kunnossa:

 

signal-2023-01-09-222611_004.thumb.jpeg.1e3280b05e91bd13651ea4e34e4143b7.jpeg

 

signal-2023-01-25-161304_002.thumb.jpeg.521c8c26f655c49d5fe4cab3dde6b940.jpeg

 

signal-2023-02-03-214744_006.thumb.jpeg.e71a3a7974915ac3e85a541ab0c531fe.jpeg

 

Miut opetettiin hitsaamaan jee!

 

signal-2023-02-09-212206_003.thumb.jpeg.8613a91f5bef69679423277f3fac09dc.jpeg

 

signal-2023-02-09-212206_008.thumb.jpeg.66b7580ea33a7182cd75eee570e36aca.jpeg

 

signal-2023-02-09-212206_006.thumb.jpeg.23cf24fc691e3f770a77c2b367a5c3b4.jpeg

 

signal-2023-02-12-202606_002.thumb.jpeg.1048f5c3bdca35dd0bce7c32bdfdf033.jpeg

 

signal-2023-02-12-202106_002.thumb.jpeg.95e25393823b0f53d72d58d7cc95dc9f.jpeg

 

Tampere Hacklabilta (tampere.hacklab.fi) löytyi jälleen paikka missä työstää ja porukka jolta kysellä apuja joten kiitos taas sinne suuntaan :)

 

Hiekkapuhalluskaappiakin testailtiin:

 

signal-2023-02-02-234101_012.thumb.jpeg.db818c6f7b20effab54c3181fca2b04b.jpeg

 

Noh, jos siinä muutama kuva taas tältä erää :)

  • Like 6
Posted

Hei tyhmä kysymys mutta mitenkä noitten jousipakkojen kanssa näissä on tapana menetellä? :D

 

Miulla on nyt siis ajatuksena pistää tilaukseen iskarit, jarrulevyt, -satulat, pyöränlaakerisarjat, pallonivelet, raidetangonpäät, ym ym ym. mitä noissa pyöräntuennoissa nyt on kuluvaa osaa, mutta mitenkä näissä klassikkovolkkareissa on tarvetta tuon jousipakan vaihdolle ja mistä edes tiedän onko se vielä voimissaan vaiko nej? oon tottunut kierrejousiin jotka pistetään vaihtoon samaa kyytiä kun muutkin kuluvat, mutta sama logiikka ei taida päteä näissä...

 

Kattelin kanssa jotain teardown -videoita tuosta etuakselista ohjauksen kunnostuksen puolelta ja jotakin messinkiholkkeja sieläkin on ilmeisesti sisällä... 🤪 kannattaako niitten antaa vaan olla vai onko jotain tunnettuja vikapaikkoja mitkä kattoa tässä nyt samalla kun akseli on irti? rasvaahan tuo on täynnä vissiin, että tuskin nyt ruostetta ainakaan... 😂

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...